Kinnostaisi tuoreemmat tiedot Sertraliinista? Eli jotakin käyttökokemuksia?
Minulle lääkäri määräsi näitä, vaikka olin sanonut terapeutilleni etten lääkkeitä tahdo. No lääkäri ei selkeästi ollut edes kiinnostunut kysymään minulta mielipidettäni. Lisäksi hän kirjoitti minulle sairaslomaa (olen siis irtisanoutunut hetki sitten) ja tähän hän kirjoitti, että lääkekuuri aloitettu. Nyt olen entistä ahdistuneempi kun pohdin 24/7, että onko minun nyt pakko syödä näitä lääkkeitä, että saan sairaspäivärahaa... Töihin en vielä pysty menemään... Seuraavaksi aion mennä kouluun, kunhan sinne pääsen...
Minua kiinnostaisi onko helppo valehdella lääkärille, että käyttää näitä lääkkeitä?
Minä en usko siihen, että lääkkeet auttavat kaikilla. Esimerkiksi omilla perheenjäsenilläni ei ole samoihin vaivoihin juuri nämä ssri-lääkkeet auttaneet. Lisäksi tämä lääkkeiden syöminen saisi minut vain entistä vainoharhaisemmaksi... Lisäkis olen hyvin raivostunut Suomen terveydenhuoltosysteemille, kun jokaiselle tuikataan vain pillerit kouraan ilman, että niistä edes kerrotaan mitään. Minulle lääkäri sanoi, että MITÄÄN sivuvaikutuksia ei ole, vaikka miltei kaikilla esiintyy jonkin sortin seksuaalihäiriöitä...
Lisäkis nämä lääkkeet saattavat laskea veren natriumpitoisuutta, mikä minulla on jo todella alhainen... Lääkkeen pakkausselosteessakin sanottiin, että minun tulisi olla hyvin varovainen lääkkeen käytön suhteen.. Lääkärini sanoi vain, että en minä siihen nyt kuole...
Minulla on jotakin ahdistuneisuuden, pakko-oireisen häiriön ja masennuksen välillä.. Eli pakko-oireita löytyy ja pelkotiloja. Lisäksi olen todella saamaton ja vetelä... Minä uskon, että omat oireeni johtuvat lapsuuden tapahtumista ja traumoista. Olen myös aina ollut todella pelokas ihminen ja imen itseeni tietoa mediasta älyttömän paljon ja uskon, että tästä pelkoni johtuvat, eivätkä mistään aivojen serotoniinitasoita... En siis usko, että lääkkeet minulle toimisivat. Ehkä lieventäisivät vähän ahdistusta, mutta pelko jäisi..
En väitä, että lääkkeet olisivat aina pahoja... Minusta ne ovat todella tärkeitä sellaisille ihmisille, jotka eivät ilman jaksa. Mutta itse koen saamani suuremman avun terapialla ja itseni tutkimisella.
Ssri-lääkkeet
26
693
Vastaukset
- Ei kannata
- toipunut
Hyviä kokemuksia Zoloftista, ei vaikuttanut libidoonkaan. Käytin keskivaikeaan depressioon reilut 1,5 vuotta.
Lääkeainepitoisuus näkyy veressä, pitkäänkin, joten jos se halutaan tarkistaa niin.... Mä käytän sertralinia,venlafaxinia ja risperidonia muttei mikään auta,turhaan niitä syön kun olo on silti ihan kamala koko ajan.
- ahdistunut
itse käytän yleiseen ahdistukseen ja masennukseen sekä sosiaaliseen fobiaan. lääke lisää minulla toimintakykyä ja pirteyttä sekä yleistä rohkeutta. seksielämään tai seksuaalisuuteen lääke ei ole vaikuttanut, eli molemmat ovat tallella ja olen niihin tyytyväinen. tämä lääke on todella pelastanut henkeni. käyn myös terapiassa, jota suosittelen niin ikään.
- ontwannaeatdrugs
Kiva kuulla kokemuksista!
Itse olen alkanut nyt vähän kallistumaan lääkkeisiin, koska se taitaa olla ainut mahdollisuus saada tukia... Enkä halua joutua tilanteeseen jossa olen rahaton ja masentunut..
Nuo seksuaalihäiriöt pelottaa vieläkin, koska ne tuntuvat olevan niin yleisiä ja tosiaan osissa tapauksissa myös lopullisia... Minusta tuntuu, että jos noita tulisi se olisi sitten viimeinen tikki suhteeseen .(
Aina kun päättää, että no alotan niiden syönnin, alkaa heti pohtimaan, että ehkei kannattaisikaan... :/ - ahdistunut
hei taas!
en kyllä oikein usko että mikään lääkkeen tuoma sivuoire olisi lopullinen.. jos lääkettä kokeilee ja se ei jostain syystä sovellu, sen voi lopettaa tai vaihtaa toiseen.. ssri-lääkkeet ovat kuitenkin todella hyvin siedettyjä, ja näin tuskin olisi jos ne pistäisivät ihmisten sukupuolielämän päälaelleen.. äkkiseltään voisi kuvitella masennuksen olevan paljon vaarallisempaa parisuhdetta ajatellen..- dwed
"Uusimpien, aiempaa kattavampien, tutkimusten mukaan SSRI-lääkkeet aiheuttavat sukupuolielämän häiriöitä jopa 60-98 prosentille potilaista. Nämä sukupuolielämän häiriöt saattavat jäädä pysyviksi, vaikka lääkitys lopetettaisiin.[.... SSRI-lääkkeiden käytön jälkeiseen seksuaalitoimintojen häiriöön ei ole toistaiseksi löydetty tehoavaa hoitoa." Tämähän on tosiaan Wikipediasta, mutta lähde oli tuo kirja, että en usko, että ihan puppua on... Vaikka eihän nyt 100% varma koskaan voi olla.
Ja siis onhan masennus toki pahempi asia, tarkoitin vain sitä, että jos pakko-oireisiin ja ahdistukseen lääke ei autakkaan ja sitten päälle vielä seksuaaliset jutut suhteessa katoavat, niin alkaisi jo olla aika herkillä parisuhde... Koska siis nämähän eivät kaikkia auta, omat sukulaiseni ovat esim. näitä syöneet ja heille eivät vaikuttaneet vitamiinejä enempää.. En väitä etteikö minulle toimis... Pelottaa vain tuo lopullisuus juuri.. Päätös täytyisi pian tehdä kyllä :/
- ahdistunut
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=74&t=486&a=10144
tossa olis yks mielenkiintoinen videoklippi ylen elävästä arkistosta masennuslääkkeitä koskien =)- DWED
Kiitos linkistä, tällaiset ovat todella mielenkiintoisia!:) Pitääkin katsella tuolta noita muitakin videoita..
- ahdistunut
tietysti kannattaa tarkkaan punnita mahdolliset riskit ja hyödyt kun alkaa jotain lääkettä syödä.. jos vaan mahdollista niin etsi käsiisi mahdollisimman luotettavia lähteitä esim. yliopistojen kirjastoista.. ja tosiaan eri lääkkeet vaikuttavat eri tavoin jokaisella, ja niitä vaikutuksia on paha arvioida ennen kokeilemista.. joillain yksiköillä (itseni mukaan lukien) ssri-lääkkeet voivat pelastaakin seksielämän.. =)
- dwed
No niinpä!:) alan ehkä nyt kallistumaan niiden syömiseen, ainahan ne voi lopettaa! Ja jos nyt jotain loputonta tulisi niin olis kyllä todella huono tuuri :D Kiitos sinulle:)
- Kaiken kokenut
Lain potilaan oikeuksista potilaalla on oikeus vaikuttaa hoitopäätökseen.
SSRI-lääkkeet on pääosin lumeeksi todettu tutkimuksissa.
Kela vaati (laittomasti) masennuslääkkeiden syömistä sairausloman ja kuntoutustuen ehtona. Jotkut ostavat lääkkeet kaappiin, koska Kela tarkistaa vain lääkekorvausrekisteristä onko lääkkeet ostettu apteekista.- ahdistunut
olisi mielenkiintoista kuulla, kuka ja missä on todennut ssri-lääkkeet lumeeksi..
- ahdistunut
ahdistunut kirjoitti:
olisi mielenkiintoista kuulla, kuka ja missä on todennut ssri-lääkkeet lumeeksi..
http://www.tartumasennukseen.fi/aineistopankki/esityksiajapuheita/isometsa_depressiolaake_ei_lumetta
tuossa vähän valaistusta noista tutkimuksista - ahdistunut
ahdistunut kirjoitti:
http://www.tartumasennukseen.fi/aineistopankki/esityksiajapuheita/isometsa_depressiolaake_ei_lumetta
tuossa vähän valaistusta noista tutkimuksistahttp://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../nak04327
siinä olisi toinen linkki samasta aiheesta.. mutta jos haluatte mieluummin olla masentuneita kuin syödä lääkkeitä, niin siinäpähän kärsitte =) - dwed
ahdistunut kirjoitti:
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../nak04327
siinä olisi toinen linkki samasta aiheesta.. mutta jos haluatte mieluummin olla masentuneita kuin syödä lääkkeitä, niin siinäpähän kärsitte =)Ei se tarkoita, että tahtoo olla masenunut, jos lääkkeitä ei halua syödä. SSRI-lääkkeet parantavat vain osan potilaista, ei todellakaan kaikkia. Suurella osalla ei vaikuta ollenkaan.. Terapiallakin voi parantua, tai ihan ajan kanssa... Jotkut haluavat ehkä elää luonnollisesti.. Tai kokeilla vaihtoehtoisia hoitomuotoja. Minulta ei ole mitattu serotoniinipitoisuuksia aivoistani, mistä lääkärit tietävät, että ongelmani johtuu juuri tästä? Masennuslääkkeitähän on kymmeniä erilaisia.
Minusta omien aivon sörkkiminen on vain aika kamala ajatus, ja sitähän nuo lääkkeet tekevät.. Sörkkivät aivojemme normaalia toimintaa.. Sulkevat kokonaisen tapahtumasarjan, ja voivat vaikuttaa myös domaiinin ja nonadrenaliinin tuotantoon aiheuttaen pitkäaikaisia sivuoireita.
Valitettavasti nuo linkkaamasi sivut ovat selkeästi yhteystyössä lääkefirmojen kansaa. Täyttä totuutta ei voi koskaan saada tuollaisilta sivuilta, ikävä kyllä. Tottakai lääkärit suosittelevat lääkkeitä, siihen heidät on koulutettu - ja sponsoroitu.
- dwed
No tuota olen miettinytkin, että eikös se ole laitonta.. Luulisi, että se on ihan ihmisoikeusrikkomus.. Onhan sinulla oikeus kieltäytyä antibiooteistakin, jos olet saikulla esim. angiinan takia...
Mutta tosiaan noin ne taitavat toimia! Kelan sivuilla vaan luki, että he saattavat määrätä omat lääkärinsä tekemään testejä/diagnooseja, kun hakee B-todistuksella pidemää sairaspäivärahajaksoa. Mietin, että mittaisivatkohan ne sitten niitä lääkepitoisuuksia?
Raskastahan tämä on kun ei saa itse päättä mitä tekee itselleen ilman kamalaa painostusta.. Kannattaa hakea ne lääkkeet, vaikkei käyttäisi. Mikäli lääkkeet ovat este sille että kela ei maksa sairaspäivärahaa B-lausunnolla, Kela pystyy myös tarkkailemaan haetko lääkkeesi säännöllisesti vai et.
Eli ota tai älä, mutta osta ja heitä vaikka roskiin.- dwed
Joo ostettu on :D Nyt vain pitää pohtia, että ottako vai ei... Edelleen pelottaa tuo, että voivatko ne testata ne verestä.. Joku tuossa aiemmin siitä peloitteli..
- Kaiken kokenut
Ei ne mitään verestä mittaa, mutta lääkekorvausrekisteristä kaivavat kyllä tiedot.
Minä olen Kelan ja työeläkeyhtiön kanssa tapellut siihen pisteeseen asti, ettei minulta lopulta vaadittu mitään lääkitystä. Asiaa on puitu mm. vakuutusoikeudessa. Olen turhaan kokeillut useaa masennuslääkettä, joista yhdestä tuli aika pahat sivarit. Kävin psykoterapiassa ja sain lopulta monen vuoden tappelun jälkeen ammatillisen kuntoutuksenkin - liian myöhään ja riisuttuna.
Koko tappeluaika kroonisti masennukseni, koska Kela ja työeläkeyhtiö haluaa kieltää kaiken muunkin hoidon ja kuntoutuksen, jos lumelääkkeet ei maistu. En koskaan valehdellut syöväni lääkkeitä ja jos ostin, niin sitten myös kokeilin. Minulla kävi tuuri, että Kelan kuntoustuspsykoterapiapäätöstä suositteli sellainen lääkäri, joka ei halunnut pakkolääkitystä, mutta olen kuullut, että psykoterapiatukeakin on vaikeaa tai jopa mahdotonta saada ilman lääkitystä.
Tämä tappelu Kelan ja työeläkeyhtiön kanssa vei useita vuosia ja oli täysin katastrofaalista terveyteni kannalta. Nyt vasta eläkkeellä pystyn kuntoutumaan, kun kukaan ei hengitä niskaan "pakkolääkityksellä" ja toimeentulon katkaisu-uhalla. Teen jo osa-aikatyötä ja mahdollisesti kohta kokoaikatyötä.
Mutta totta kai on paljon helpompaa ostaa niitä lääkkeitä "Kelan iloksi" kaappiin, kuin ryhtyä tappelemaan. Systeemi on todella sairas. - dwed
Kiitos infosta!
Joo ehdottomasti aion joko valehdella syöväni tai sitten oikeasti syödä.. Voin vaan kuvitella kuinka tuskaista heidän kanssaan käden vääntäminen näistä lääkkeistä on. Tämä epäkohta pitäisi kyllä ottaa heti puheeksi eduskunnassa tai jossakin...
Ei ihmistä tulisi toimeentulon pois viemisellä uhkailla, jos ei halua lääkkeitä syödä... Muutenkin tämä nykyinen "joka vaivaan pilleriä nassuun" -systeemi v*tuttaa. Jos käytettäisiin edes hetki ihmisten tutkimiseen, eikä aina vaan siihen lääkitsemiseen, niin vähenisivät nuo paljon puhutut hoitovriheet varmasti puoleen. Aivoverivuotoisille naukataan buranat käteen ja heitetään kotiin... huoh...
Voi kun valtion rahat jaettaisiin oikeasti järkeviin kohteisiin, kuten terveydenhuoltoon, eikä ties minne muualle. Eipä tarvitsisi silloin taistella saadakseen hoitoa. - "Uneton"xxx.
Sen verran voin sanoa ,että on ihmisiä joille ei sovi mikään masennuslääkkeistä ! Itse kuulun siihen.Mutta onhan niitä muitakin lääkkeitä,xanor-paniikkihäiriöön, temesta-masennus/ahdistuneisuuteen ja jos ei saa unta ,niin tenox= siitä hyvä ,ettei aamulla ole "pöpperöinen olo" ,koska vaikutus aika on niin lyhyt. Temesta on kyllä siitä "huono",että siihen jää "koukkuun".Kaikkea on kokeiltu ja hyväksi havaittu.Tämä nyt oli vain minun osaltani,jokainen on yksilö.
- Valeria
Masennuslääkkeiden vaikutusten on todettu olevan parhaimmillaan vakavaa masennusta sairastavilla. Eli mitä pahempi masennus, sitä parempi vaste on SSRI-lääkkeestä. Lievää masennusta poteville parempi vaihtoehto saattaa olla terapia, kalaöljykapselit, kirkasvalohoito tai mäkikuisma. Siis yleensä.
Joo.. näin se on käynyt että Kelastakin on tullut vakuutusyhtiömäinen vastuun pakoilija ja lääkejättien tukija -- halusi asiakas tukea jäätejättejä tai ei.
Jollakin on varaa taistella ja tapella näitä tahoja vastaan, mutta itselläni olisi mennyt asunto alta mikäli olisin lähtenyt taistelemaan. Sairaslomaa tarvitessani otin mahdollisimman vähän vaikuttavan lääkkeen ja sitä mahdollisimman pienen annoksen, jotta ajatukseni ja maailmani pysyisi yhä selkeänä.
Lopulta luovuin tästäkin lääkkeestä vaikka psykiatri oli eri mieltä. Nyt olen ollut vuoden ilman mitään lääkettä, voinut hyvin ja silti psykiatri vielä pari kuukautta sitten lähes kyynelsilmin yritti tyrkyttää lääkettä.
Mieluummin hoidan itseni stitten vaikka työttömäksi ja rentoudun työttömänä, kuin enää menen lääkärille selittämään ongelmistani yhtään mitään.
Olen ainta tarvinnut vaan lepoa ja aikaa ajatella ja käydä läpi asioita, enkä lääkettä.- ahdistunut
Pakko vielä kommentoida tähän ketjuun sen verran, että on tutkittu, että masentuneiden maailmankuva on todenmukaisempi kuin ei-masentuneiden. olisihan se kiva ajatella, että yhteiskunta sallisi meidän tutkia itseämme ja kuunnella linnun laulua.. mutta niin ei ole.. on keinolla millä hyvänsä ajateltava optimistisesti, vaikka se osittain olisi perustelematontakin. optimistista ajattelua harjoitellaan myös siellä psykoterapiassa, ja lääkkeetkin voivat auttaa siihen. mutta toki, kaikilla meillä on itsemääräämisoikeus (tai ainakin tulisi olla) tässä asiassa, itse päätämme mitä mömmöjä suuhumme laitamme. myönnän että joistakin lääkkeistä on ollut minulle ajoittain haittaa. mutta enemmän on ollut hyötyä, tähän asti =)
- dwed
Niin, voipi olla hyvin mahdollista, että meillä masentuneilla on todellisempi maailmankuva. Teidostamme usein paremmin ympärillä olevat riskit ja maailman todellisen tilan....
Toki lääkkeistä on myös apua! Ja minusta niitä kannattaa ehdottomasti syödä, jos niistä kokee saavansa apua ja jos kokee tarvitsevansa juuri tällaista apua :)
Minua vain surettaa, että nykyään ei oikein anneta mahdollisuutta elää ilman lääkkeitä, jos on masentunut... Ei saa sairaspäivärahaa, kuntoutustukea taikka kela-terapiaa, jos ei lääkkeitä syö... Tai jos saa, niin joutuu sotimaan aikalailla.
Lääkkeitä myös tuputetaan ihan liikaa... Itse jos olisin nuorempana käynyt tämän läpi, oilisin varmasti sokeana ottanut mitä vaan vastaan, koska painostus on niin kova.
Nytkin kävin gynellä ja lähdin sieltä ulos uusien yhdistelmäehkäisypillereiden kanssa, vaikka en juuri tahtonut niitä, vaan halusin pysyä minipillereissä..... Tässä taas sen näkee, kuinka vaikea on lääkäreille sano ei.. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823596Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735