Narsisti on ihminen, joka rakastaa itseään.
Terveestä on tehty sairas.
Sairasta.
NARSISTI
16
159
Vastaukset
- henna...
"Narsisti on ihminen, joka rakastaa itseään.
Terveestä on tehty sairas.
Sairasta. "
Narsistisesti persoonallisuushäiriöinen (jota usein puhekielessä ja esim. monissa asiantuntija- ja lehtiartikkeleissa nimitetään narsistiksi) ei rakasta edes itseään (vaikka saattaa usein antaa sellaisen pintapuolisen kuvan) eikä toisia ihmisiä.
Jossain psykiatrian termistössä narsisti saattaa tarkoittaa myös "terveen narsismin" omaavaa ihmistä mutta puhekielessä se tarkoittaa narsistista persoonallisuushäiriötä. Kun ihmiset puhuvat narsistista niin HE EIVÄT TEE TERVEESTÄ NARSISMISTA sairasta vaan puhuvat tunne-elämältään sairaasta ihmisestä, narsistisesti persoonallisuushäiriöisestä. Veikkaanpa että monet tavalliset ihmiset, jotka eivät ole asiasta paljon lukeneet, eivät edes tunne käsitettä "terve narsismi".
"Terveestä on tehty sairas.
Sairasta."
Paljon sairaampaa on tarkoituksella sekoittaa nämä termit ja antaa ymmärtää että myös narsistinen persoonallisuushäiriö on tervettä ja jotenkin ihailtavaa/tavoiteltavaa, jota se ei missään tapauksessa ole. - Da daaa
Narsisti on kehittänyt pikku päässään mielikuvitusolennon jota sitten rakastaa ihan hulluuteen asti. Narsisti kuvittelee tuon mielikuvitusolennon olevan narsisti itse koska oikeatakaan minuutta ei ole, sikäli siis olet oikeassa. Narsistin näkökulmasta hän rakastaa itseään, eihän hänellä ole muuta minuutta mitä osaisi/uskaltaisi rakastaa kuin tuo keksitty minä.
Onko se sitten sairasta....pienillä lapsilla on mielikuvitusystäviä erinäisiä kasvuun ja kehitykseen littyviä kriisejä varten ja se on ihan normaalia. Koska narsisti on tunne-elämältään lapsen tasolla niin ei ehkä ole niin kummallista että hänen elämässään on mielikuvitusolento, hän itse. Todelliseen tarpeeseen narsistikin sen olentonsa on luonut. Tarve on varmasti ollut suuri koska mielikuvitysminästä on tullut niin kiinteä osa narsistin maailmaa ettei hän edes aikuistuessaan osaa/halua erottaa mikä on mielikuvitusta ja mitä ei.
Mielikuvitusminä on tuttu ja siksi turvallinen suoja elämän tölväisyjä vastaa, sen kun voi muokata aina mieleisekseen vaikka siihen lommo tulisikin. Sikäli tuo mielikuvitusminä on hankala että sitä ei voi jättää yksin pitkäksi aikaa koska ei ole kauhean vahva (miten olisikaan kun on tehty mielikuvista). Se tuppaa tyhjenemään joten pitää olla aina joku lähettyvillä joka puhaltaa sen taas kukoistukseensa. Jos ei hyvällä niin edes pahalla hengellä.
Jos aikuisella on mielikuvitusystäviä, joihin siis uskoo vakaasti, niin kyllä häntä ainakin outona pidetään. Jos hän ei ystävistään kärsi eikä hänestä ole vahinkoa itselle tai muille niin ei kai häntä varsinaisesti voi sairaana pitää. Mikä sitten on ihminen jolla on mielikuvitusminä? Ihminen joka kylvää ympärilleen pahaa oloa ja kärsimystä, joskus jopa kuolemaa, mielikuvitusminänsa takia.- 2+19
Ja tälle mielikuvitusolennolle hän ottaa piirteitä "lähteinään" olevista ihmisistä, kirjallisuudesta, televisiosta jne. jotkut näyttävät kiivaasti haluavan omia myös "terveen narsismin" (=terve itsetunto, terve itsestään huolehtiminen ja välittäminen mutta ei toisten kustannuksella jne) omaavan ihmisen piirteet narsistisesti persoonallisuushäiriöisen piirteiksi. Taannoin joku väitti jossain ketjussa Jorma Myllärniemen kirjoituksen, joka käsitteli myös "tervettä narsismia" nph:n lisäksi, kirjoittaneen nph:sta siinä kohtaa kun hän kirjoitti terveen ihmisen piirteistä, terveestä narsismista. HIeman hämmästytti että samat ihmiset jotka jossaikin vaiheessa kirjoittivat paljon ammattitermejä sisältävistä psykologisista pohdinnoista tai siis niitä lainasivat ja heittivät sekaan omaa joka heidän mielestään sitoi sen koskemaan nph:ta, käyttivät tekstejä jotka oli vaikeasti ymmärrettäviä ehkä suurimmalle osalle ihmisistä, mutta "ymmärsivät" sitten niin väärin selkeäsanaisesta Myllärniemen tekstistä tuon asian.
- 9+7
Itse näen (ja olen omin korvin todistanut) että narsisti inhoaa itseään aivan suunnattomasti. Tuo mielikuvituspersoona on kehitetty nimenomaan peittämään sitä, ja niin mielikuvituspersoonasta (tai oikeastaan kahdesta, kivasta ja pahasta) tulee ne mitä ulkomaailma näkee. Kumpikin persoona on feikki. Mitä liikkuu narsistin päässä? Oman exäni mukaan täysi hallitsematon kaaos.
Olisi pitänyt tietää mitä on edessä kun mies sanoo "ettei ole yhdenkään naisen arvoinen", ja kuka sen itseinhon saa narsisitin puolesta kantaa, narsisti ei kanna sitä itse. Siksi hän ei myöskään kestä mitään kritiikkiä (ja on niin paranoidi että kuvittelee kritiikiksi kaiken itseään koskevan) ja hyökkää, hän on kehittänyt täydellisen mielikuvan itsestään ja siitä pidetään kiinni kynsin hampain.
- freestyle2
Mielenkiintoinen teoria. Tosiaan olisi ihan oikeesti kiva tietää mitä narskun päässä liikkuu ja miten hän ajattelee asiosta.
Se on tullut selväksi, että välillä siellä käy melkoinen pöhinä.
Vai tulee ne todelliset ajatukset esille kun itsehillintä pettää.Hmm... luulen, että tätä palstaa ja näitä juttuja lukiessasi ja ennen kaikkea niihin osallistuessasi pääset käsiksi siihen, mitä nph:n päässä liikkuu. Tiedät kyllä, kun kohdalle osuu ..
- xcch
"Narsisti on ihminen, joka rakastaa itseään."
Ihminen joka rakastaa itseään oikella tavalla pitää itsestään huolta ja rakastaa myös muita ihmisiä. Ihmisellä jolla ei ole kykyä rakastaa muita ei rakasta myöskään itseään, se itsekkyys joka narsistissa on, sitä ei pidä sekoittaa mihinkään rakkauteen.
"Terveestä on tehty sairas."
Nph ei kai varsinaisesti ole sairaus? jos olis niin senhän voisi parantaa. Nph on tunnelämältään lapsen tasolle jäänyt ihminen, onko se sairaus?.
Da aaa on perehtynyt syvemmälle nph ihmisten tunne-elämään, tosi mielenkiintoista. Muistelen erään henkilön puhuneen tästä ilmiöstä omalla kohdallaan, nyt tiedän että hän on narsisti. Kuin luin DA aaa:n kirjoituksen tämä muistkuva juolahti mieleen. Itseasissa narsu kertoi että hänessä on kaksi persoonallisuutta jotka toimivat vuorotellen tilanteen mukaan, kumpaa milloinkin tarvitaan. Silloin en ymmärtänyt vaan hieman ihmettelin sitä, mutta tuo selittää asian.Tässäkö kaikki mitä teillä on antaa tähän ketjuun nimimerkit, 'henna...', 'da daa', '2 19' ja 'xcch'?
Olen pettynyt teihin.dizel kirjoitti:
Minullakin on kaksi "puolta". :)
... uskaltaisin väittää, että jokaisella on, on vain kysymys siitä, kuinka kaukana nuo puolet ovat toisistaan ja onko niiden välillä kuina vahva yhteys, kun ajatellaan vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa ...
temppuilija kirjoitti:
... uskaltaisin väittää, että jokaisella on, on vain kysymys siitä, kuinka kaukana nuo puolet ovat toisistaan ja onko niiden välillä kuina vahva yhteys, kun ajatellaan vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa ...
You know what I mean... :)
- xcch
temppuilija kirjoitti:
Tässäkö kaikki mitä teillä on antaa tähän ketjuun nimimerkit, 'henna...', 'da daa', '2 19' ja 'xcch'?
Olen pettynyt teihin."Tässäkö kaikki mitä teillä on antaa tähän ketjuun"
Lisäisin sinun mieliksi sen että narsu kertoi toisen mielikuvitus olennon olevan pahan ja toisen hyvän. Otti esille sopivan olennon tilanteen mukaan, se selittää myös miksi narsu saa joskus avuliasuuden puuskia ja ja toisinaan taas haukkuu avun tarpeessa olevat hyväksikäyttäksi. Tosin ei sano sistä suoraan heille.
Narsulta puuttu kyky rakkauteen ja empatiaan, se on perusta nph oireyhtymälle, eikä tämä miksikään muutu. xcch kirjoitti:
"Tässäkö kaikki mitä teillä on antaa tähän ketjuun"
Lisäisin sinun mieliksi sen että narsu kertoi toisen mielikuvitus olennon olevan pahan ja toisen hyvän. Otti esille sopivan olennon tilanteen mukaan, se selittää myös miksi narsu saa joskus avuliasuuden puuskia ja ja toisinaan taas haukkuu avun tarpeessa olevat hyväksikäyttäksi. Tosin ei sano sistä suoraan heille.
Narsulta puuttu kyky rakkauteen ja empatiaan, se on perusta nph oireyhtymälle, eikä tämä miksikään muutu.Viimeisin teoria, mihin itse olen törmännyt on moodiajattelu:
Yksinäisen lapsen moodissa nph kykenee empatiaan. Tyynnyttelijän ja itsensä tehostajan moodeissa sen sijaan hän on suhteellisen tunnekylmä.
Puhutaan rajatusta empatiasta.dizel kirjoitti:
You know what I mean... :)
Dizel suuntaa huomenna Tempun kanssa On the Rocksiin kattoon Black Cityn keikkaa ja kaljotteleen. Tänään voidaan lämmitellä. No, ihan vain keskarilla kaljotellen, hähä! :D
[ Black City - In The Arms Of Myself ]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k673745On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole382381Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi712338Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä602228Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.301667Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma711574- 761477
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?571047Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?681002Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40909