Tosi hankala oma äiti?

kyllästynyt_äitin

En oikein tiedä minne kirjoittaa, terveys vai tänne puolelle, mutta aloitetaan täältä.
Eli minun äitti reilu 50v on aina ollut hiukan hankala/inhottava, mutta on kuitenkin äitini ja toki on paljon hyvääkin aikaa...ensiksikin minua häiritsee kaikkein eniten että äitini ei osaa käyttää imuria????siis ei ole koskaan tehnyt normaaleja siivouksia mitä kotona tehdään se on ollut isäni tai minun homma.vanhempani juovat alkoholia 1-2 kertaa viikossa, isän juominen ei ole ongelma hän on pikku humalssa ihan harmiton,menee ajoissa nukkumaan yms. mutta äiti, juo aina aamu 4 asti kerran viikossa, muistan kuinka nuorempana hän joi useammin ja oli kuin piru kun juotavat loppu. nyt hän tulee humalassa ollessaan aivan sekaisen harhaluuloiseksi, no mutta en enempää siitä....nyt kun minulla on lapsia kaksi pientä ei tuo juominen ole muuttunut mihinkään, pysymme vain poissa tieltä kun hän juo kun olemme kylässä ettei tule tappelua.
Mutta mutta, selvinpäinkin hän on tosi inhottava mun isää kohtaan, koko ajan komentelee/vähättelee/nälvii/vittuilee, inhottavaa kuunnella sellaista koko ajan melkein, tiedän että isä on hiukan jo reilu 50v höppänä mutta tekee työnsä yms hyvin,siivoa yms mukava ihminen kokonaisuudessaa, luojan kiitos on luonteeni tullut isältä.muistan kun eka lapsemme syntyi, ei äidin inhottavuudella ollut rajaa, kun olimme kylässä hän esim keittiön penkillä meni istui isän päälle, et hän väistää et saa olla lapsemme edessä, muutenkin äitiä pitää joka puolella väistää hän istuu mihin haluaa, muut väistää...äiti käy työssä, en todellakaan tiedä millainen hän on töissä muille työtovereillensä,onko kulissi niin vahva työpaikalla ettei kukaan huomaa hänen inhottavuuttaan
on niin paljon kaikke missä hän on inhottava, hän ei myönnä jos on väärässä,nykyään hän käy vessassa ovi auki ei häpeä mitään, jos tulee vieraita hän saa sätkyn, monta kertaa olen saanut sanoa että laita vaatteet päälle kun tulee vieraita kun muutoin kotoa olleessaan pitää koko ajan samoja rutkuja, aluspitkikset ja joku kamala paita tai aluspaita....minun mieheni aikana hän ennen osasi juuri käyttäytä mutta nyt sekin on unohtunut, ei enää häpeä mitään hänen aikanaankaan,komentelee isää kuin minunkin aikana, ja sitähän mieheni ihmettelee, miten voi olla tuollainen. ja pitää niitä kamalia rutkuja vaatteita(voi sanoa alusvaatteiksi)
Kun äiti on meillä kylässä ja meille tulee vieraita kerran hän ei edes viitsinyt nousta sängystä ylös, muka kamalan sairas....inhoaa vieraita
kulkee meidän pihalla pelkässä paidassa pikkarit päällä, ja asumme sentää rivarissa jossa naapurit yms kadulta näkee...töistä kun hän tulee on ihan raivona paiskelee kaikkia tavaroita keittiössä jos minä tai isä ollaan jotakin laitettu väärään paikkaan,jääkaappi pitää heti järjestää uudelleen jos minä olen sinne ruokia laittanut oman tapani mukaan. kun minä ja isä sanomme hänelle että koita nyt käyttäytyä kunnolla hän haukkuu meitä heti sairaiksi päästämme, hän ei siis itse tajua ollenkaan millainen on.
jatkoa luonteeseen,esimerkkejä, kaatoin mehumukinsa yölläsohvan eteen, ei viitsinyt pestä, aamulla huomasin vain kuinka varpaani liimautui kiinni lattiaan kun tahmea, lapseni oksensi olohuoneen lattialle , hän vaan tuijottaa telkkaria, ei tee mitään, olisi edes voinut auttaa siivoamisessa.kerran kun lapsi oksensi taas kun täydellä mahalla riehui, kamala huuto minulle et miksen saa lapsia rauhoittumaan, edelleen tuijottaa telkkaria, telkkari on koko ajan tärkeä, edes lapsenlapset ei mene tv:n edelle, suurimmaksi osaksi istuu telkkarin ääressä töistä tullessaan, ulkona ei juuri viihdy kuin silloin kun kaljamuki kourassa.
hän on siis niinkuin narsisti??? asumme onneksi kaukana ja olemme kylässä silloin tällöin 1-2 viikkoa kerrallaan, mutta viime aikoin on äiti niin mahdoton että en tiedä kuinka kauan jaksan, en halua että lapseni oppivat tuollaista käyttäytymismallia,ukille jatkuvaa vittuilua/komentelua, sekoilua muutenkin.pelkään että äiti menee pahempaan suuntaan koko ajan, millainen hän on muutaman vuoden kuluttua, isä ei meinaa häntä jaksaa mutta ei osaa lähteäkään.suurin kysysmerkki on vaan että paheneeko tämä kun äitini vanhenee????suvussa hänellä on mielisairautta, ja äitini siskokin eronnut ja tämä entinen mies isälleni sanonut ettei vaan kertakaikkiaan jaksanut.....
Me siis useasti isäni kanssa pelkäämme suurimmaksi osaksi äitiäni,millä tuulella hän on töistä tullessaan, usein istumme terassilla lasten kanssa kun sisälle ei uskalla mennä kun yks sekoilee.

10

438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liina Anniina

      Osanottoni täydestä sydämestä. Yleensä olen kirjoitellut ja suositellut sitä, ettei laitettaisi välejä poikki vanhempiin. Sinun kohdallasi täytyy sanoa toisin, että onnellisinta olisi, että joutuisit niin vähän kuin mahdollista tapaamaan äitiäsi.
      Äitisi on narsisti, luonnehäiriöinen, psykopaattinen.
      Hän on sitä varmasti elämänsä loppuun asti, ellei ihmettä tapahdu.
      1) On parempi hyväksyä tosiasiat. Niitä ei tarvitse ymmärtää, eikä sinun tarvitse ymmärtää äitiäsi.
      Ihan ensimmäiseksi voisit sen yrittämisen lopettaa, että jollain tasolla äitisi käytös olisi puolustettavaa tai ymmärrettävää.
      2) Teette isäsi kanssa mitä hyvänsä, äitisi on samanlainen käytökseltään. Jos yritätte miellyttää, hän on vain pahempi. Hän katsoo miellyttämisen alistumiseksi.
      3) Äitinne alistaa teitä tahallaan siivottomuudellaan ja huolimattomalla olemuksella.
      4) Se ettei väistä missään tilanteessa on alistamista.
      5) Pahantuulisuuden taustalla on pelottelu ja alistaminen.
      6) Se, että äiti kotonasi makasi sängyllä vieraiden tullessa, oli häpäisemistä ja alistamista.
      Narsismiin kuuluu nimittäin toisen ihmisen häpäiseminen, koska narsisti ei osaa itse kantaa omaa häpeäänsä. Hän on häpeämiseen kykenemätön ihminen.
      Isäsi ja sinä tarvitsette perheen ulkopuolista tukea, että pystyisitte irrottautumaan hämähäkkimäisen äidin kynsistä. Se että irrottautuu äidistään, ei tarkoita sitä, ettetkö rakastaisi äitiäsi.
      Se siinä onkin vaikeaa, että koet irtioton rakkautesi loppumisena.
      Rakastaminen ei ole pahan sallimista elämässään. Rakkaus on hyvän sallimista. Sinulla on lupa suojella itseäsi äitisi pahoilta teoilta sinua kohtaan. Kun irrottaudut hänen otteestaan, voi äitisi käytös pahentua. Narsisti on kuitenkin vahvaa tekoa, ja kestää sen, että "hylkäät" hänen onnettoman käytöksen sinua kohtaan.
      Jokainen on loppupelissä vastuussa omasta elämästään. Sinun ei tarvitse kantaa vastuuta äidistäsi.

    • ap_kirjoittaja

      Yksinkertaisesti kiitos, tuossa oli tiivistettynä oikeastaan diagnoosi äidistäni:(
      on paljon kaikkea muutakin mutta ei kaikkea osaa/muista kirjoittaa mitä äiti sekoilee....mut tuo oli hyvin selkeä juttu narsistista ja pätee 100%mun äitiin!

    • mielenterveysapua?

      Avaajalle,

      Minun täytyy vielä hieman kertoa sinulle, mitä kirjoituksestasi jäin miettimään.
      Olet aika ikävässä välikädessä, mutta äitisi ei vanhetessaan muutu paremmaksi ja mielestäni hän tekee hallaa sinulle ja perheellesi. On kauheata, että lapset oppivat tuntemaan mummonsa tuollaisena kuin kuvaat - ei kai hän liiemmin välitäkään lapsenlapsistaan. Ja sinulle itsellesi tuo mummon ja äidin irvikuva ei ainakaan tee hyvää, kun ajattelee tyttärien usein ihan alitajuisesti 'ottavan mallia' äidistään ihan tiedostamatta. - Ainakin minä voin usein hymähtää itselleni, kun nykyään käyttäydyn ja ajattelen samalla lailla kuin äitini aikoinaan. Vaikka muorena tyttönä ja äitina ajattelin, etten ikinä tee, sano tai kohtele toisia tuolla tavoin. Ja kuitenkin minulla oli 'aika hyvä äiti' - ei kyllä läheskään noin ilkeä ja narsistinen mitä kerrot.
      Isääsi minä kyllä säälin ja toivoisin jatkossa olevan yhteydessä perheeseesi.
      Auttaisiko se myös äitiäsi, jos isäsi skarppaisi jotenkin ja hakisi tilanteeseen apua esim. mielenterveystoimistosta? Olisiko se oikea paikka saada sieltä jotain tukea ja apua kertomaasi tilanteeseen?

    • ällitällinä

      Miten ihmeessä jaksatte isäsi kanssa? Kutsu mieluummin isäsi teille kylään.
      Lapsiasi eniten suren. Suojele heitä antamalla normaalit käyttäytymismallit.
      Heidän kasvettuaan voit selittää asioita.
      Miksi olet niin pitkiä aikoja lapsuuskodissasi lastesi kanssa? Ei tarvitse vastata, mutta mietipä sitä. On aika irtautua lapsuuskodistasi. Normaalit vierailut ovat muutaman tunnin pituisia.

    • ap_kirjoittaja

      Huomenta!
      olen pitempiä aikoja vanhempieni luona enimmäkseen isän takia,hän jaksaa lasten kanssa touhuta yms, minäkin saan hengähtää lastenhoidosta:)kyllä äidistäkin apua on lasten kanssa mut välillä vaan kärjistyy koko homma,.... ja tosiaan on isä ollut meillä kylässä yksinkin.Mutta on äitini välillä hyvällä päällä ja välittää lastenlapsista, ei hän sentää koko ajan ihan seko ole, enimmäkseen tuo inhottavuus kohdistuu isääni,tai minuun jos menen jotain sanomaan et lopeta isän nälviminen....Eilen äiti taas joi....haukkui minut pillerinistiksi yms, kun joskus satun ottamaan jopa ihan särkylääkkeen....Nyt aamulla ihan normaali, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
      Äidille on ihan turha mennä sanomaan että tarvitsisit apua, se pahentaa asiaa, hän ei tiedosta lainkaan käytöstapojaan, vaikka niistä sanoo, ei tajua, saa vaan haukkumiset takaisin (olet vainoharhainen,sairas yms minua haukkuu)Välejä en uskalla todellakaan laittaa poikki, kuitenkin hän on äitini!hän on äitini vikojen kanssa....ja laittaisin välit poikki, monesti kuitenkin olen miettinyt, mutta en uskalla kun ajattelen millaiseksi hän sitten muuttuu, kaiken kaikkiaan hän on todella omistushaluinen lapsenlaspistaan joten pelkään, hän ei ymmärtäisi ikinä miksi laitan välit poikki vaikka kuinka selittäisin ja hänestä tulisi sen takia todella hankala/ilkeä, uskon että hän tekisi siinä vaiheessa kaikki mahdolliset ilmoitukset viranomaisille että me olisimme mieheni kanssa huonoja vanhempia.yms hakkaajia.....
      Voi olla että tuo on minun luulosairautta, mutta en voi olla ajattelematta näin...
      Mutta kiitos kaikille vastaajille, minulla ei ole ketään kenelle voisi tämän koko asian kertoa joten tämä palsta oli nyt eka minne uskalsin kirjoittaa, isän kanssa joskus asiasta puhutaan hän ei ehkä myöskään tajua kaikkea, on vaan niin tottunut et äiti on tuollainen.
      JA mainittakoon vielä että olen vähän yli 30v ja todellakin joskus tiedostan itsessäni samoja piirteitä kuin äidissäni:( ja se suututtaa minua, mutta kuitenkin tiedostan asian ja osaan rauhoittua ennen kuin muut sen tajuaa ja mietin etten halua olla äitini kaltainen IKINÄ!!!! sanon miehellenikin joka nyt ei ihan kaikkea totuutta äidistäni tiedä, mutta joskus kerron kaikki et millainen äiti on kaikenkaikkiaan ja jos minusta tulee samanlainen, vie suoraan lääkäriin, jos ei muu auta niin vaikka väkisin...

      • ap

        Asumme siis suht kaukan ettei ihan joka viikko viitsi ajella muutaman tunnin vierailulle lisäyksenä vielä edelliseen.......


    • huolenpitoa

      Kuulepa, hae itse apua mielenterveystoimistosta. Näytät itse olevan vielä yli 30-vuotiaana kovin riippuvainen vanhemmistasi. Ryhdistäydy ja ajattele, että sinulla on oma perhe josta huolehtia. Isovanhempien pitäisi olla jo tuossa elämäntilanteessa taustalla tukemassa perhettäsi samoin kuin sinä voisit olla ilona perheenä heidän elämässään. Ei se eläminen aina niin helppoa ole käytännössä - mutta ensi sijassa hoida oman perheesi hyvinvointia. tällöin voit suhtautua terveemmin myös vanhempiisi. Ja jos vanhempasi ovat jo iäkkäämpiä ihmisiä voit huolestuessasi ottaa yhteyden heidän paikkakuntansa sos. tai mielenterveys- tai diakoniaviranomaisiin, josko sieltä saisivat viranomaisapua tilanteeseen. Hieno juttu kuitenkin, kun välität vanhemmistasi ja heidän hyvinvoinnistasi, mutta pidä myös huoli omasta jaksamisestasi.

      • ap

        Olen ainoa lapsi, joten olen todellakin kiinni vanhemmissani, asumme siis suht kaukana ja minusta on hyvä et on läheiset välit, en ole kuitenkaan helmoissa kiinni.Minusta on outoa että esim serkkuni käy katsomassa äitiään ehkä kerran pari vuodessa, muutaman tunnin ajan, vaikka asuu myös kaukana.
        Isäni on ihana ihminen ollut aina, äiti taas päin vastainen, työssäkäyviä reilu 50v
        Eli ei mitään ikäloppuja vielä:)
        ja kyllä minä jaksan, nyt ainakin taas paremmin kun sain täältä jonkinlaista vertaitukea,purkaa itseäni:) En ole kuitenkaan itse vielä sitä mieltä että itse tarvitsisin ammattiauttajaa, äiti tarvitsisi mutta mutta kun se joskus itsekin sen tajuasi helpottaisi tilanne......kiitos tällaisille palstoille.
        jos joku tietää jonkun paremman keskustelupalstan tämänkaltaisille jutuille
        laita ihmeessa linkki:)


    • se nim. huolenpitoa

      Täällä on hyvä purkaa asioita ja toivottavasti myös saa asiallisia vastauksia.
      Ihanaa toisaalta, kun ajattelet kuitenkin nätisti vanhemmistasi ongelmistaan huolimatta ja toivon myös sinulle itsellesi ja perheellesi kaunista ja pirteyttä syksyyn!

    • JK

      VAI N IIN

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe