Itämainen tanssi Oulussa: Yasmine vai Niilin Neito

Katsuja

Kävin nyt Oulun Taiteiden yössä tutustumassa itämaiseen tanssiin Yasminessa, ja innostuin ilmoittautumaan syksyn alkeiskurssille. Huomasin kuitenkin jälkeenpäin nettiä selatessani, että Oulussa on toinenkin itämaisen tanssin yhdistys, Niilin Neito.

Olisiko kellään täällä kokemusta tai muuten tietoa näiden yhdistysten eroista? Ollaanko toisessa esimerkiksi enemmän teknisen opetuksen perään tai kilpailuhenkisiä? Olen itse 24-vuotias, eli verrattain nuori harrastaja. Myös harrastusporukan iällä saattaa olla vaikutusta sen kanssa, kuinka kotoisaksi olonsa joukossa tuntee, etenkin kun ainakin tuo Yasmine kuuluu harrastavan pikkujouluja yms. Muutkin kokemukset itämaisen tanssin harrastamisen aloittamisesta kiinnostavat :)

15

2009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TANSSIIN HURAHTANUT

      Täältäpä tulee yksi vastaus. Olen itse mukana Niilin Neidoissa nyt kuudetta vuotta ja olen erittäin tyytyväinen ja innostunut. Lähdin mukaan alkeisryhmään eikä ollut mitään "pohjaa" entuudestaan ja minut otettiin erittäin hyvin vastaan. Niilin Neito on pieni, sisarellinen yhdistys jossa ei tosiaankaan ole kilpailuhenkeä, kaikki ovat tasa-arvoisia. Ryhmät ovat pieniä max10 tanssijaa, joten jokainen saa varmasti opetusta. Muutenkin meillä on paljon yhteistä mm. illanviettoja, talkoojuttuja ym,, viime keväänä esim kävimme porukalla keilaamassa. Täällä tutustuu muihinkin ryhmiin kun ollaan kaikki yhdessä. Viime talvena pidimme ompelukurssinkin kaikille halukkaille, maksutta. Tervetuloa Niilin Neidoksi, ikähaarukka on meillä laaja- nuorin alle kaksikymppinen ja vanhin - niin ikää ei sovi sanoa jos on yli 50. Al keisryhmä on torstaisin klo 18.45. TERVETULOA!

      • on näkemättä se

        Kiinnostaisi tietää tanssitteko Seitsemän hunnun tanssia siellä Niilin neidoissa?


      • Tanssii huivin kanss
        on näkemättä se kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää tanssitteko Seitsemän hunnun tanssia siellä Niilin neidoissa?

        Seitsemän hunnun tanssi on eräs estradikoreografia, joka pohjautuu vanhaan arabitarinaan neidosta, joka joutui luovuttamaan päältänsä nuo kuuluisat seitsemän huntua.

        Estradikoreografiaoita on todella paljon ja usein niissä käytetään tanssivälileenä mm. huivia.
        Meillä on todella monta tanssia menossa eri ryhmissä ja toiset käyttävät välineenä mm, huivia.

        Alkeisryhmässä ei oteta heti välinettä mukaan, koska on tärkeää saada ensin tuntuma omaan kehoon ja sen liikeratoihin.


    • HipsDontLie

      Itse olen tanssinut Niilin Neidoissa ja todella tykännyt! Tanssijat tulevat keskenään hyvin juttuun ikään katsomatta. Aivan mahtava liikuntamuoto jossa tulee treenattua koko vartaloa!

      Meillä ei katsota ikää eikä kokoa vaan tanssimisesta syntyvää iloa aitoa!

      • Pilvi

        Hei!
        Onko nyt kesän aikanakin kursseja, vai pitääkö odottaa syksyyn? Missä ja milloin kursseja järjestetään ja minkä hintainen kurssi on? Millaisia pukuja ym. tanssiin tarvitaan? Kiitos!


    • ter

      Täällä myös yksi kiinnostunut! Juuri olen tutustunut sekä Yasminen että Niilin Neito ry:n sivuihin ja miettinyt, kumpi olisi enemmän oma juttu,.

    • bellydancer

      Harjoitellessa ei tarvita erillisiä pukuja, vaan perusjumppakamppeet ja huivin voi halutessaan laittaa lantiolle liikkeitä korostamaan. Esiintyessä toki on tanssityylin mukaiset puvut. Itsellä kokemusta molemmista yhdistyksistä. Ymmärtääkseni Niilin neidossa kaikilla on mahdollisuus osallistua näytökseen (esiintyä niin halutessaan) kun taas Yasminella vaatimustaso kovempi eli valitaan parhaat. Molemmissa saa hyvää opetusta. Hinnat löytynevät yhdistysten sivuilta. Syksyllä yleensä alkeiskurssit alkavat.

    • Jasmiinitar

      Vastaan edelliseen puheenvuoroon Yasmine ry:n pitkäaikaisena harrastajana. Oulun itämaisen tanssin yhdistys Yasmine ry tarjoaa itämaisen tanssin opetusta eri ikäisille tytöille ja naisille. Lisäksi tarjolla on ollut rumbitatunteja. Yasmine ry:llä on ryhmiä alkeista edistyneisiin sekä ikäkauisittain myös lasten- ja nuorten ryhmät ja senioirileidien ryhmä. Kaiken ikäisille löytyy siis sopiva ryhmä. Alkeis- alkeisjatko- ja perustasolla ei vielä valmisteta varsinaista tanssikoreografiaa, vaan keskitytään perusliikkeiden ja askelsarjojen harjoitteluun. Päämääränämme on se, että tekniikka opitaan kunnolla, jolloin harrastaja voi tanssia turvallisesti ja saa hyötyä lajin terveysvaikutuksista, esimerkiksi syvien lihasten hallinnan paranemisesta. Keskitasolta lähtien harrastajalla on mahdollisuus osallistua näytökseen. Näytökseen ei tosiaankaan valita ketään, vaan siihen voi osallistua, jos tahtoo. Näytöksemme valmisteluun suhtaudumme kuitenkin kunnianhimoisesti, koska haluamme tarjota katsojaa kiinnostavan ja mukaansatempaavan taidekokemuksen. Näytösharjoitukset tehdään viikkotuntien ulkopuolella, joten esiintyvä harrastaja saa myös paljon harjoitusta, jolloin esimerkiksi ryhmätanssi näyttää viimeistellyltä, mikä on tunnusomaista Yasminen esityksille. Kurssimaksun maksaneelle ohjatut näytösharjoitukset ovat maksuttomia.

      • No huh..

        ..tulipa niin mainostekstiä, ettet tainnut itsekään tajuta.. nuo todelliset kokemukset olisivat paljon kiinnostavampia.


    • bollywooooood

      Itse olen tanssinut kolmessa eri paikassa oulussa. niilin neidoissa, oulu opistolla ja yasminessa ja itse tykkäsin niilin neidoista.

    • Pyörii

      Niilin neidot ovat sisään lämpiäviä. Ei hyvä! Pikku piiri pyörii. Menen Yasmineihin.

      • Neidot

        Harrastuspiireissä on eri vaiheita harrastajien väkiluvun suhteen. Tällä hetkellä Niilin Neidoissa on kaksi ryhmää : kauemmin harrastaneet ja alkeis- alkeisjatko ryhmät. Työkaverini meni alkeis-alkeisjatkoryhmään, jossa opetetaan itämaisen tanssin perusjuttuja. Ryhmä on kuulemma oikein mukava ja avoin ja kaikki pääsevät hyvin mukaan. Harrastajiakin on hyvä joukko ja opetus kivaa ja laadukasta.


      • Tanssi

        Minä olen ollut sekä Yasminessa että Niilin neidoissa. Tykkäsin molemmista. Niilin neidoissa olisin jatkanut jatkoryhmässä, mutta valitettavasti keskiviikkoilta menee työn merkeissä. Ehkä ensi vuonna sitten.


      • Tanssija

        Yasmine on hyvä. Jos tanssija ei voi/halua osallistua näytökseen, niin siitä huolimatta saa laadukasta ja tasapuolista opetusta. Tanssijat, jotka eivät osallistu näytökseen ovat tasa-arvoisia näytökseen osallistuvien kanssa viikkotunneilla. Näytöksiin osallistuvilla on ylimääräisiä, erillisiä tunteja viikkotuntien ulkopuolella. Niilin Neidoissa sen sijaan opetellaan koreografia vain näytöstä silmällä pitäen. Näin ollen tanssija, joka ei osallistu näytökseen jää ryhmän ulkopuolelle. Viikkotunneilla esim. suunnitellaan jo tanssijoiden paikat näytöstä silmällä pitäen ja tanssija, joka ei osallistu näytökseen on jo tässä vaiheessa taka- alalla. Mielestäni tanssitunneilla pitäisi antaa tasapuolista opetusta kaikille ja näytökseen osallistuvat voisivat suunnitella ja hioa taitoja näytöstä silmällä pitäen viikkotuntien ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Tanssija kirjoitti:

        Yasmine on hyvä. Jos tanssija ei voi/halua osallistua näytökseen, niin siitä huolimatta saa laadukasta ja tasapuolista opetusta. Tanssijat, jotka eivät osallistu näytökseen ovat tasa-arvoisia näytökseen osallistuvien kanssa viikkotunneilla. Näytöksiin osallistuvilla on ylimääräisiä, erillisiä tunteja viikkotuntien ulkopuolella. Niilin Neidoissa sen sijaan opetellaan koreografia vain näytöstä silmällä pitäen. Näin ollen tanssija, joka ei osallistu näytökseen jää ryhmän ulkopuolelle. Viikkotunneilla esim. suunnitellaan jo tanssijoiden paikat näytöstä silmällä pitäen ja tanssija, joka ei osallistu näytökseen on jo tässä vaiheessa taka- alalla. Mielestäni tanssitunneilla pitäisi antaa tasapuolista opetusta kaikille ja näytökseen osallistuvat voisivat suunnitella ja hioa taitoja näytöstä silmällä pitäen viikkotuntien ulkopuolella.

        Ei huolta... Ainakin nykyään tunnit ovat mukavia ja kaikille opetus on samanlaista ja tasapuolista. En tiedä aikaisemmasta ja onko aikaisemmin ollut sama opettaja kuin nyt. Mukavaahan se on, että esiintyjiäkin joukosta löytyy. Siis niilin neidoissa näin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe