Ensimmäinen vuokra-asunto suunnitelmissa

Kotityttönen

Hei, haluaisin hieman neuvoja ensimmäisestä asunnosta ja yksin asumisesta (kuten niin monet muutkin, mutta kokeilen silti uuden keskustelun aloittamista).

Olen 19-vuotias opiskelija, etsin vuokra-asuntoa Turun suunnalta. Opiskelupaikkani on aivan Turun keskustassa, joten mitä lähempänä keskustaa asunto olisi, sitä parempi.

Haluaisin kysellä hieman "järkevistä" vuokrahinnoista, asunnon "sopivasta" koosta, oikeastaan kaikesta mikä liittyy omaan asuntoon. Ymmärrän, että mikäli haluan asunnon aivan keskustasta, hintakin luultavasti nousee pilviin. Siksi vaatimuksenani ei todellakaan ole asuntoa juuri keskustasta, mutta kuten mainitsinkin, olisi se silti parempi vaihtoehto.

Lisäksi haluaisin kuulla erilaisista tukimaksuista, joita minun on mahdollista saada. Vanhempani ovat opettajia, joten heidän tulonsa (mikäli ne vaikuttavat) ovat erittäin keskitasoisia. Olen yrittänyt tutkia asiaa muun muassa Kelan sivuilta, mutta tietämystä joltain paremmin tuntevalta olisi todellakin hyödyksi.

Mikäli myös osaisitte neuvoa, mistä kannattaa hankkia asuntoon huonekaluja, tavaroita ynnä muuta tarpeellista, olisin kiitollinen! Ikea tietenkin on se yleisin vaihtoehto, mutta jos muitakin löytyy, olisi hienoa niistä kuulla.

Kiitoksia jo etukäteen!

4

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Me

      Turkua en tunne yhtään, joten en ainakaan osaa auttaa siinä, mistä asuntoa kannattaa katsella. Sen voin kuitenkin sanoa, että Turussakin on opiskelija-asuntosäätiö (en tiedä lyhennettä), jonka kautta asuntoa voi etsiä. Opiskelijakämpissä usein vuokraan sisältyvät lähes kaikki kulut, joten voi tulla edullisemmaksi, kuin yksityiseltä vuokrattu asunto, johon maksat sitten vielä vuokran lisäksi vedestä, sähköstä, netistä, pesulasta jne.

      Itse pidän opiskelijalle kohtuullisena alle 350€ vuokraa. Jäisi sitten vielä rahaa ruokaan, laskuihin ynnä muuhun. Ainakin soluasuntoja varmasti saa paljon halvemmallakin. Yksiöiden hintojen olettaisin olevan aika kovat.

      Itse asuin 29 neliön yksiössä joku aika takaperin ja se vältti silloin. Ehkä joku kivasti suunniteltu pienempikin kämppä olisi mahdollinen. Tällä hetkellä 40 neliön kaksio tuntuu sopivalta ja mietin, miten tuo pieni tuo edellinen asunto oli oikeastaan oli. Mutta opiskelijalla ei ole paljon varaa valita. Se otetaan, mitä satutaan saamaan.

      Opiskelijana voit saada opintotukea.
      -Jos olet korkeakouluopiskelija voit saada opintorahaa 298€/kk. Jos olet toisella asteella, on opintoraha maksimissaan 246€/kk ja siihen vaikuttavat vanhempien tulot. Opintorahasta menee veroa 20%.
      -Asumislisä on maksimissaan 201,60€ tai 80% vuokrasta, jos vuokra on vähemmän kuiten 252€.
      -Opintolainaa voit ottaa 300€/kk, jos laina sinulle myönnetään.

      Huonekaluja ja muita tarvikkeita kannattaa käydä katselemassa kirpparilta ja esimerkiksi huuto.netistä. Kannattaa myös kysellä sukulaisilta onko heillä ylimääräisiä tavaroita.

    • tiedoksivaan

      mä en ainakaan suosittele ottamaan opintolainaa. kun se pitää joskus maksaa takaisinkin. kyllä sillä opintotuella pärjää. kannatta just kysellä onko oppilaitoksella asuntolaa joka ei paljon maksa.

      • iskä vaan...

        Mikäli et meinaa asua vanhempiesi luonna opiskeliaikana niin saat kyllä varautua siihen opintolaina vaihtoehtoon. Näin mikäli että tee kesäisin töitä ja talvisin opintojen ohella. Sossu kun ei myönnä kesäkuukauksikksi tukea mikäli lainaa ei ole käyttänyt hyväkseen. Itse olin niin onnekas että koko opiskelun aikana minulla oli joustava työ mistä lisäansiota. Tuet kun riitti vain vuokraan. Kalliimmat hankinnat tein opintolainalla jota siten ei kertynyt hirveesti kun valmistuin.
        Ikea on edullinen paikka mutta kallista opiskelijalle. Kannattaa ajoissa tiedustella vanhoja huonekaluja tutuilta ja sukulaisilta. Niillä kun löytyy yllättävän paljon poisannettavaa. Mikäli kotipaikkakuntasia on muualla kuin Turussa niin huomoi myös matkakustannuksia.


    • Kotityttönen

      Kiitoksia paljon neuvoistanne! Ne auttoivat selvittämään ajatuksiani ja suunnitelmiani.

      Opintolainaan en mieluusti sortuisi, mutta varteenotettava vaihtoehto sekin on. Työpaikkaa haen parastaikaakin, mutta melkoisen harvat paikat haluavat opiskelijaa listoihinsa. Joten opintolainan mahdollisuutta suunnittelemaan...

      Haluaisin kuulla neuvoja ja mielipiteitä mahdollisimman monilta ihmisiltä, eli mikäli tätä lukijoilla on jotain sanottavaa aiheesta, niin kertokaa mieluusti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe