Ensimmäinen vuokra-asunto suunnitelmissa

Kotityttönen

Hei, haluaisin hieman neuvoja ensimmäisestä asunnosta ja yksin asumisesta (kuten niin monet muutkin, mutta kokeilen silti uuden keskustelun aloittamista).

Olen 19-vuotias opiskelija, etsin vuokra-asuntoa Turun suunnalta. Opiskelupaikkani on aivan Turun keskustassa, joten mitä lähempänä keskustaa asunto olisi, sitä parempi.

Haluaisin kysellä hieman "järkevistä" vuokrahinnoista, asunnon "sopivasta" koosta, oikeastaan kaikesta mikä liittyy omaan asuntoon. Ymmärrän, että mikäli haluan asunnon aivan keskustasta, hintakin luultavasti nousee pilviin. Siksi vaatimuksenani ei todellakaan ole asuntoa juuri keskustasta, mutta kuten mainitsinkin, olisi se silti parempi vaihtoehto.

Lisäksi haluaisin kuulla erilaisista tukimaksuista, joita minun on mahdollista saada. Vanhempani ovat opettajia, joten heidän tulonsa (mikäli ne vaikuttavat) ovat erittäin keskitasoisia. Olen yrittänyt tutkia asiaa muun muassa Kelan sivuilta, mutta tietämystä joltain paremmin tuntevalta olisi todellakin hyödyksi.

Mikäli myös osaisitte neuvoa, mistä kannattaa hankkia asuntoon huonekaluja, tavaroita ynnä muuta tarpeellista, olisin kiitollinen! Ikea tietenkin on se yleisin vaihtoehto, mutta jos muitakin löytyy, olisi hienoa niistä kuulla.

Kiitoksia jo etukäteen!

4

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Me

      Turkua en tunne yhtään, joten en ainakaan osaa auttaa siinä, mistä asuntoa kannattaa katsella. Sen voin kuitenkin sanoa, että Turussakin on opiskelija-asuntosäätiö (en tiedä lyhennettä), jonka kautta asuntoa voi etsiä. Opiskelijakämpissä usein vuokraan sisältyvät lähes kaikki kulut, joten voi tulla edullisemmaksi, kuin yksityiseltä vuokrattu asunto, johon maksat sitten vielä vuokran lisäksi vedestä, sähköstä, netistä, pesulasta jne.