Onko tämä hyvä ja järkevä suunnitelma?

ItsAllAboutWork

Eli mielessä ollut jo kauan muutto ulkomaille, mahd. New yorkiin. Olen vasta 14 vuotta, eli koulut pitää eka käydä. Hakisin englanninkielislukioon (kulosaari) tai sibelius lukioon, koska olen musikaalinen ja unelma on "olla" laulaja vielä jokin päivä. Siitä sen enempää... Eli juu, sit lukion jälkeen hakisin new yorkiin yliopistoon (onko kallis?). Asuisin siel koko yliopisto ajan, eli en kävis sitä suomessa. Ammatiksi hakisin yliopiston jälkeen toimittajan töitä (muotilehti). Eli miten voin "jäädä" nyciin opiskelujen jälkeen jos vaikka löytäisin töitä...?

Olisi kiva jos antaisitte jotain tarkennusta näistä opiskelu ja muutto jutuista :) kiitos

24

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+10

      Onneksi lukion käytyäsi olet aikusempi ja järkevämpi, ja huomaat haaveesi mahdottomiksi. Sitä elämä on.
      Yksi oikotie haaveesi toteuttamiseen on mennä naimisiin jonkun rikkaan amerikkalaisen kanssa. Näin saat oleskeluluvan ja kilttinä miehenä hän myös kustantaa opintosi ja auttaa sinua eteenpäin ammatissasi. Tai toisaalta hän voi olla myös kotisadisti, joka ei laske sinua minnekään.
      Mutta Amerikkaan rikkaisiin naimisiin, se on neuvoni.

    • annan neuvon

      Otahan se Barbi tai pikkuauto lelulaatikosta käteen ja mene leikkimään sillä. :)
      Ja muista tehdä koulusta annetut kotitehtäväsi.
      Ja mieti noita asioita uudestaan sitten kun olet hieman vanhempi ja järkevämpi.

    • No hahahaha

      Miten voitte sanoa tolleen? Yks suomalainen n 24 vuotias, joka pitää blogia sen elämästä , on muuttanut new yorkiin, opiskelemaan yliopistoon! Nyt hän asuu siellä ja on töissäkin. Vai että mahdottomat haaveet? Ei ainakaan noilla tuhansilla muilla, jotka amerikkaan ovat muuttaneet tai menneet opiskelemaan!

      Ite ootte varmaan jotain tylsiä, kateellisia ja lapsellisia henkilöitä, joilla ei ole muuta tekemistä kuin muiden mollaaminen, ja huonojen neuvojen antaminen. Asutte varmaan jossain roskiksessa ja ootte töissä siivoomassa metroasemia!

      Toivottavasti täältä palstalta löytyy edes yksi fiksu ihminen, joka osaa antaa järkevän vastauksen noihin vaatimattomiin kysymyksiini.

      - Alkuperäinen kirjoittaja

    • 12+3

      Tosin blogia voi kirjoittaa, vaikka asuisi Neptunuksessa ja työskentelisi Venuksessa. Mutta, otapa yhteys tuon blogin kirjoittajaan ja kysele häneltä neuvoja.
      Oikeasti voisin neuvoa, että lukio käytynä hyvillä papereilla, sisään suomalaiseen yliopistoon ja sitten vaihtoon Amerikoihin. Lopun tutkinnon voitkin sitten suorittaa siellä.
      Muuten, emme ole tylsiä, kateellisia tai edes lapsellisia. Itsekin olen keski-ikäinen ihminen (voi miten tylsää, mutta sinustakin tulee sellainen) ja tiedän aika tarkkaan oikean elämän realiteetit ja mahdollisuudet. Toisaalta voin olla väärässä suhteesi, ja sinusta tulee oikeasti joku tosi hyvä julkkis. Toivottavasti niin käy.

    • 16+99

      Yliopiston New Yorkissa on kallis. Lisäksi USAssa tilanne on tavallaan erilainen, mitä enemmän koulu maksaa, sitä arvostetumpi tutkinto monessa paikassa on. (Eli esim. töiden saantiin ei välttämättä riitä tutkinto jostain pienestä, ei niin arvostetusta yliopistosta, jonne kaikki pääsevät ja se ei maksa).
      Toinen asia on, että muotilehden toimittajille tuskin on tarvetta kauheasti missään. Työpaikkoja ei liiaksi asti. Toimittajana englanninkielentaitosi tulisi olla äidinkielisen tasolla ja siinäkin mittakaavassa erinomaista.

      Yksi periaate, miten amerikkaan voi päästä ja "jäädä" on se, jos sinulla tutkinto, jota maassa tarvitaan. Toimittaja ei ole tällainen, joku erikoistunut ammattilainen jossain tietotekniikassa tms voi olla. Eli jos joku firma haluaa palkata sinut, koska amerikasta ei löydy alan osaajia.

    • ItsAllAboutWorking

      Vastaan kahdelle edelliselle kirjoittajalle:

      Ok, mun äidinkieli on 9 ja englanti 10 .....

      Miten paljon se opiskelu maksaa?
      Ja eikö tärkeämpää ole se, että kuinka hyvät paperit on (väliä siitä, mistä yliopistosta tullut...) ?

      Ja JOS menisi vaihtoon täältä.... niin kauanko saa maximissaan olla vaihdossa, ja pitääkö sitten tulla tänne takas, jos vaikka löytää töitä, eli tarviiko se vaihtovuosi käydä taas suomessa?

      Ja se blogin kirjoittaja on kertonut paljon monelle new yorkiin haluaville muuttajille tietoa, ja kertonut realiitit yms.

      Ja tiedoksi vielä, että en suinkaan odota tästä mitään helppoa, vaan tiedän, että pitää tehdä ihan älyttömästi töitä, että pääsee edes johonkin yliopistoon lukion jälkeen!

      Toivottavasti vastaisitte vielä noihin mun kysymyksiin tässä viestissä.....

      - Alkuperäinen kirjoittaja

    • Vanhuus

      Hei,

      Fikusna nuorena, englantia osaavana tyttönä osaat varmankin googlettaa ja sitä kautta löytää vastauksia noihin kysymyksiisi. Esim "universities" tai "colleges" ja "New York" ja sitä rataa. Enpä usko, että täällä on kovin montaa, joka tuon reitin olisi itse käynyt läpi. Kannattaa etsiä myös tietoa "green card" ja "USA", koska Jenkkeihin ei pääse ihan kuka vaan, sinne pitää olla oleskeluluvat yms.

    • ItsAllAboutWorking

      Ok kiitos :)

    • an englishman

      "Eli miten voin "jäädä" nyciin opiskelujen jälkeen jos vaikka löytäisin töitä...?"


      Vaikeaa voi olla jääminen, mutta ei mahdotonta.

      Opiskeluajaksi saa viisumin, jonka puitteissa saa kai tehdä esim. yliopiston kampuksella töitä, mutta ei välttämättä muualla. Opiskelijaviisumin siis saa, kun on opiskelupaikka hankittuna, mutta töitä ei moisella viisumilla saa tehdä - ei ainakaan kovin vapaasti.

      Opiskelu maksaa ja paljon - jopa useita kymmeniä tuhansia dollareita. Parhaissa yliopistoissa voi nousta nelivuotisen perustutkinnon hinta päälle 100 000 dollariin.

      Se ei vielä valitettavasti kerro hirveästi, että sinulla on yläasteella englannin numero 10. Hyvä pohja se toki on, mutta jos todellakin toimittajaksi haluat ja siis englanniksi kirjoittaa, niin saat kyllä kieltä opiskella todella, todella syvällisesti. Itse olen filosofian maisterin tutkinnon englannin kielessä, enkä voisi kuvitellakaan toimivani englanninkielisessä lehdessä toimittajana.

      Lisäksi New York on kallis suurkaupunki - eläminen siellä ei ole halpaa, ei edes jossain pienessä opiskelijaboksissa. Manhattanin paremmista osista lienee ainakin turha haaveilla. Ei minulla mitään todellista käsitystä ole New Yorkin vuokratasosta, mutta veikkaanpa että hyvältä paikalta ihan pienikin boksi voi maksaa jopa tuhansia dollareita kuukaudessa - päälle tuhannen euron menee lähes varmasti. Olen itse asunut aikanaan Lontoossa, ja siellä maksoin erinomaisessa kaupunginosassa (South Kensington) sijaitsevasta vessattomasta ja suihkuttomasta yksiöstä noin 1 000 euroa/kuukausi. Ja siis tästä on jo piitkä aika, kymmenisen vuotta. Vuokrataso on sen jälkeen vain noussut suurkaupungeissa. Tietysti opiskelija-asuntoja ja asuntoloita on tarjolla, mutta luulenpa että niissäkin asuminen maksaa ihan kiitettävästi.

      Toisaalta sinulla on puolellasi aika - on hyvä, että jo tässä vaiheessa sinulla on tuollainen haave mielessä. Lukioaikana kannattaa mahdollisesti pyrkiä vaihto-oppilaaksi USA:han. Vaihto-oppilaana vietät kohdemaassa yleensä vuoden. Lisäksi - jos rahaa löytyy - kannattaa hakeutua kielikurssille vaikkapa Britteihin. Ja mikäli todellakin toimittajaksi haluat, vaikka sitten muotitoimittajaksi, niin yleistietoa tarvitset. Älä siis hyljeksi lukiossa yleissivistäviä aineita ja muista myös hankkia hyvä perustiedot USA:n historiasta sekä tietysti muotialasta.

    • itse collegen käynyt

      Turha ton englannin kanssa on stressata. Kouluun pääseminen jos saat rahoituksen ei ole mahdottoman vaikeaa (poislukien iv leaguen koulut) jos saat rahoituksen ja sen englannin voit sitten opiskella ja parantaa niin hyväksi kuin haluat siellä yliopistossa. Itse suosittelisin jotain yksityistä itärannikon koulua, esim Ney Yorkin osavaltiosta, tai sitten Uudesta Englannista. Nämä koulut ovat todella arvostettuja, ja sieltä on hyvä ponnistaa eteenpäin jos vaan rahkeet riittävät.
      Ongelma on sitten se rahoitus, hinta pelkälle koululle ja asunnolle on n. 45-50000 dollaria vuodessa ja vuosia tulee neljä eli aika kallista on jos et saa stipendiä tai muuta rahoitusta.
      Lisäksi, jenkkeihin jääminen on hiukan vaikeaa opiskelujen jälkeen, jo tässä ketjussa mainittujen Green Card juttujen takia, ja lisäksi kun työttömyys kasvaa niinkuin nyt on käymässä, yleensä vierastyötä rajoitetaan ensimmäiseksi.

    • ItsAllAboutWorking

      Aika kalliiksi tulee......
      Miten stipendin voi saada....?
      Ja onko jotain halvempia kouluja?

      Kiva jos jaksatte vielä vastata :)

      • 115+113

        USAssa opiskelu on juurikin siten erilaista, että Suomessa kaikkien koulujen todistuksia pidetään samanarvoisina (ainakin lähtökohtaisesti). USAssa on usein paljon merkittävämpää mistä yliopistosta tutkintosi on. Ja valitettavasti se on niin, että mitä arvostetumpi koulu, sitä kalliimpi koulu.
        Tosiaan yläasteen tai lukion englannin numerot eivät kerro mitään. Englannikielesi tulisi olla natiivipuhujankin tason yläpuolella - se vaatii paljon töitä, luultavasti pitkiä yliopisto-opiskeluja siihenkin, jos aiot tosiaan olla kirjoittava toimittaja.


      • 5432532

        Stipendejä on erilaisia. Osa korvaa vain lukukausimaksut tai osan niistä, osa korvaa myös elinkustannukset, osa korvaa enemmänkin. Stipendin voi saada hyvällä menestyksellä koulussa, urheilussa tai vaikka jossakin järjestössä. Lisäksi erilaiset säätiöt myöntävät stipendejä esimerkiksi hakijan ihonvärin, etnisen ryhmän tai asuinpaikan perusteella.

        Arvostetuimmilla yliopistoilla on varaa jakaa enemmän stipendejä. Esimerkiksi IVY league -yliopistoissa jopa 80% saa yliopistolta jonkinlaista rahallista tukea. Kannattaa siis päästä sisään sellaiseen.


    • 10+8

      Tässä hieman linkkejä:
      http://www.graduateshotline.com/costs.html
      http://www.infozee.com/usa/expenses.htm
      http://www.utu.fi/opiskelu/kv/rahoitus/santa_clara.html
      http://www.fulbright.fi/index2.php?lang=fi&m=1&id=837&sm=475
      http://www.oulu.fi/yliopisto/opiskelu/opintopolku/vaihto-opiskelu/apurahasaatioita

      Eli kaikista parhain vaihtoehto on opiskella suomalaisessa yliopistossa ja käydä sitten vaihdossa Amerikoissa.
      Triviaalitietona voin kertoa, että kaverini oli aupairina USA:ssa, tapasi paikallisen pojan ja meni tämän kanssa naimisiin. Nyt hän asuu maassa, kävi koulunsa siellä ja on maan kansalainen. Kokeilepa tuota tapaa.

    • ItsAllAboutWork

      kiitos teille! Vielä vastauksia? :)

    • an englishman

      Ongelmana haaveessasi on se, että muotitoimittajaksi ei niinkään voi kouluttautua vaan ikään kuin päädytään sattumien kautta. Kyseessä kun ei ole samalla tavalla ammatti kuin vaikkapa lääkärin, juristin tai opettajan kohdalla. Haave on hieman samanlainen kuin se, että joku toteaa haluavansa Nokian pääjohtajaksi. Ei nyt sentään ihan yhtä hurja, mutta hitusen samaa luokkaa.

      Summa summarum, toimittajaksi kyllä voit vallan hyvin onnistua päätymään koulutuksen myötä ja jopa tehdä toimittajan töitä siellä New Yorkissa, mutta juuri muotitoimittajaksi päätyminen on sitten hieman eri asia. Lisätään vielä, että toimittajan työssä suhteet ja verkostoituminen ovat äärimmäisen tärkeitä asioita, ja työkokemus, sekä tietenkin kirjoitustaito. Koulutus antaa pohjaa etenkin työuran alussa, mutta ei ole mikään avainasia.

    • ItsAllAboutWork

      Ok, mitä mun kannattaisi nyt tällä hetkellä tehdä sitten, ja mihin lukioon kannattaa hakea, kun tahtoisin toimittajaksi?
      Onko esimerkiksi se kulosaaren lukio, joka on englanninkielinen, hyvä?

      Ja missä on parhain paikka asua New Yorkissa? Manhattan on luultavasti se "parhain", mutta yks kalleimmista paikoista asua maailmassa..... että ei tässä kuitenkaan mitään miljonäärejä olla :D

      Kiitos vielä ku vastailette, oon saanut teiltä SUURIMMALTA osalta paljon neuvoja.

      • 2-0-9

        Luulisi että IB-linja olisi hyödyllinen


      • an englishman

        "Ja missä on parhain paikka asua New Yorkissa? Manhattan on luultavasti se "parhain", mutta yks kalleimmista paikoista asua maailmassa..... että ei tässä kuitenkaan mitään miljonäärejä olla :D"

        No, Manhattanillakin riittää monenlaisia paikkoja. En osaa sanoa, mikä olisi "paras" asuinalue tai kaupunginosa New Yorkissa. Sehän riippuu hyvin paljon siitä, mitä kukin arvostaa. Tietenkään mihinkään slummiin tai gettoon ei kukaan halua.

        Oli miten oli, jos lähdet maailmalle ja suuntaat suurkaupunkiin, niin siihen on vain yksinkertaisesti varauduttava, että eläminen on kalliimpaa kuin jossain sivummassa/pienemmässä paikassa.

        Ihan nopeasti googlasin. Tsekkasin, mitä parissa paikassa on tarjolla. Halvin kämppä, mikä sattui vastaan oli 950 dollaria/kk eli noin 670 euroa. Tämä oli jossain päin Brooklyniä. Itse asiassa siis aika edullinen. Tosin kyllä valtaosa kämpistä oli hintaluokassa 1500 dollaria tai enemmän. Keskikaupungilla Manhattanilla vuokrataso on reilusti päälle 2000 dollarin, eli päälle 1500 euron, ja useasti reippaasti päälle 3000 dollarin/kk. Toki nämä asunnot ovat luultavasti aika tasokkaita. Kyse on siis yksiöistä (studio).

        Tämä nyt oli pikainen googlaus, ja varmasti opiskelijalle on tarjolla monenlaisia mahdollisuuksia myös opiskelijasumisen suhteen. Melko kallista siis kuitenkin.


      • ItsAllAboutWork
        2-0-9 kirjoitti:

        Luulisi että IB-linja olisi hyödyllinen

        Mikä tuo IB-linja on.... ? Tarkennusta kiitos! :)


    • ItsAllAboutWork

      Juu on tosi kallista jotkut, ja sit jotkut halvat ku oon itekki ettiny joskus lähiaikoina, ni on ollu jotenkin tosi hämäriä :/ tai puuttuu kaikki tärkeet tiedot yms....
      En kyllä sellaiseenkaan lähtis.
      Enkä kyllä slummissakaan joo halua asua :DD

      kiitos vastauksista :) Nyt kun koulu on taas alkanut, niin en ehdi oikein miettiä enään tota tulevaisuutta, mietin tota sillon kun oli kesäloma ku oli niin paljon aikaa. Mut täytyy miettiä kuiteski tosi paljon. :)

    • epävatma

      Jostain olen kuullut että opiskelujen jälkeen voisi saada työ viisumin... Mutta en ole aivan varma...

    • Ex-haaveilijaNykistä

      Heips! Minulla oli samanlaisia haaveita yläasteella... Kirjoitin koulussa enkun tunnilla aineen "My future in New York". Opettaja nauroi, sama juttu sukulaiset... Noh, 20-vuotiaana lähdin au pairiksi ja päädyin Manhattanille. Perheeni oli ökyrikas ja samalla mukava. Lapset rakastivat minua suorastaan ja koska olen pienestä tuppukylästä, enkä niin koppava yms, perheeni tarjoutui auttamaan minua kaiken mahdollisin tavoin, että pääsen kouluun New Yorkissa. Pitkä juttu lyhyesti: kaiken siellä viettämäni elämäni jälkeen olen nyt takaisin Suomessa. Toteutin kaikki haaveeni ja nuoruuteni oli paras, mitä olisi voinut olla. Elin unelmani ja kaiken opitun jälkeen olen nyt hyvin korkeassa ja mielenkiintoisessa työssä täällä 'kotona'. Ala ei liity muotii, eikä kuuluisiin ihmiseen, vaan ihmisten auttamiseen. Noh, haaveet on tehty toteutettaviksi ja kauhulla luen näitä ihmisten kommentteja, joissa haaveita murskataan. Tosi asia on, että New York ei ole helppo eikä halpa, mutta.. Jos olet onnekas niinkuin minä, niin mikään ei ole mahdotonta!! Usko unelmiisi!! Minusta on upeaa nähdä nuori ihminen, jolla ylipäätään on unelmia!!! Opiskele unelmaasi varten, mutta muista, että kielitaito esim on sellainen, jota aina tarvitset (vaikka ehkä joskus muuttaisit muodista esim presidentin uran haaveeseen.. niin kielitaito tulee sitten mukana..) Onnea sinulle!!

      • Sinnesiis

        Mä olen nyt vähän myöhässä, mutta samaa asiaa kuin alottaja olen pohtinut (tosin musta tulis luultavasti arkkitehti tai jtn.)
        Mulle nauretaan aina jos alan jotain selostaa mun tulevaisuudenhaaveista, mutta siinäpähän nauravat. Niinkuin esim. Yläpuolella olevan kirjoittajan tarinasta selviää, muutto ja opiskelu New Yorkissa on mahdollista. Vaatii vaan paljon työtä.
        Itse oon ollu nyt puolisen vuotta Ressussa, haen kohta UWC:lle, jonka jälkeen ajattelin suunnata New Yorkkiin johonki yliopistoon.
        Tulee varmasti olemaan vaikeeta, mutta kyllä se siitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe