Ristiäiset vai nimiäiset?

lapsia(ko)?

Sama nainen tämän ongelman takana taas http://keskustelu.suomi24.fi/node/10083776
Nyt on vain lapsista kysymys, eli avomieheni suku saa hepulin ja vihaa meitä koko loppuikämme jos mahdollisia tulevia lapsia ei kasteta kirkossa tai kotona. Eli taas; aion erota kirkosta, enkä halua häitä kirkossa, enkä halua että mahdollinen lapseni kastetaan kirkossa tai edes kotona. En kestä kuunnella jumalahömpötyksiä kirkossa, enkä halua että pappi tulee kotiini.
Taas kerran; miten saan kantani läpi ja teen selväksi etten halua lapsiani kastettavaksi. Nimiäsethän ajaa saman asian; sukulaisille ilmoitetaan lapsen nimi ja rekisteröidään, ilman jumalapuheita.

5

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omat päätökset

      Kyllähän nämä päätökset on ihan teidän vanhempien oma asia. Kummallista sukua täytyy olla, jos tuollaisen takia saatte vihat niskaanne... Mitäpä tuossa heitä kuuntelemaan, teette niinkuin haluatte, ja se siitä!

      Me ei järjestetty edes nimiäisiä, kun ei olla innokkaita yleensäkään juhlia järjestämään. Ja toisaalta suku asuu aikas kaukana. Ilmoitettiin vain mikä nimi on lapselle annettu. Ja niin, itse kuulun kirkkoon, mutta mieheni ei. Mutta olen sitä mieltä, että saa lapsi sitten aikanaan itse päättää haluaako olla kirkon jäsen vai ei.

    • Meillä laskettuun aikaan vielä melkein 4 viikkoa, mutta juhlat osuu pikkujouluhärdelliin, joten ne on jo melko pitkälle suunniteltu. Mekään emme
      halua lastamme kastettavan seurakunnan jäseneksi, koska emme kuulu kirkkoon eikä se meille mitään anna. Pidämme siis nimiäiset. Myös minun äitini oli sitä mieltä, että lapsi kannattaisi kastaa, mutta kaste on ihan yhtä helppo toimittaa myöhemmin, mikäli lapsi niin haluaa tai tarpeelliseksi katsotaan.

      • "Myös minun äitini oli sitä mieltä, että lapsi kannattaisi kastaa, mutta kaste on ihan yhtä helppo toimittaa myöhemmin, mikäli lapsi niin haluaa tai tarpeelliseksi katsotaan."

        Juuri näin..sitten jos lapsi niin haluaa ja kirkkoon voi liittyä sitten myöhemminkin!


    • Ne ovat teidän lapsenne ristiäiset, eikä minkään suvun ristiäiset ja te päätätte millaiset juhlat järjestätte lapsellenne. Minkä vuoksi lapsen tulisi liittää kirkkkoon hänen tietämättään? On se aika pikkumaista, jos miehesi on suvunsa perään ja suku taas uhkaa ettei pidä teihin mitään yhteyttä, mikäli pidätte vain nimiäiset. Pitääkö sitä nykypäivänä pappikin pyytää, naurettavaa!?

      Miehen sukulaiset jos vielä uhkailevat niin uhkaile takaisin, että mikäli he eivät sitä suunsoittoaan lopeta niin ei pidetä lapselle mitään juhlia vaan nimi vaan ilmoitetaan väestörekisteriin.

    • jebulis:/

      Meidän oli tarkoitus pitää ristiäiset, mutta päädyttiinkin nimenantojuhliin. Meistä se vain kuulosti enemmän meiltä ja luontevammalta että lapsi saisi itse päättää :).

      Kunnes sitten kun olin perunut kirkon ja vaihtanut nämä nimenantotilaisuuteen. Oma sukuni otti asian hyvin. Miehelleni tämä kävi oikein mainiosti. MUTTA mieheni suku on taas ihan toista luokkaa, joka kummastuttaa minua todella todella paljon :/! Yksi henkilö sanoi ehkä tulensa (aiemmin oli tulossa ristiäisiin)..Sain kuulla muiden kautta paljon mitä mieheni suvussa puhuttu. Kirkkohan sen kuuluu olla! Täytyyhän lapsi kastaa! Täytyyhän lapselle antaa mahdollisuus! Tarviiko pukua laittaa? Sinnehän voi tulla vaikka verkkareissa ymsyms.
      Tämän kaiken lisäksi mieheni kutsuttiin facebookissa hänen serkkunsa lapsen ristiäisiin joihin ei ole kutsuttu minua. Mutta hänen kaikkien muiden serkkujen avovaimot kyllä joilla myös lapsia tai joilla ei olisikaan on kutsuttu. Minut on aiemmin kyllä kutsuttu näihin... Miksei nyt? Oletan tästä etten ole tervetullut..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe