Vanhentuva bensa

KTH.

Talossamme on moottorisaha, raivaussaha ja bensakäyttöinen ruohonleikkuri. Kaikkien käyttö on harvoin tapahtuvaa, mutta silti joskus pakollista. Tuppaa jäämään bensaa vanhenemaan esim talveksi, mikä on asiantuntijoiden mukaan haitallista.
Kysyisin minne tällaisen bensan voi luovuttaa. Syttyvän aineen kanssa saa kotioloissa muutenkin olla varovainen.
Kiitos jos joku viitsii vastata.

10

6927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse laittaisin johonkin palamattomaan esim metalliastiaan ja tuikkaisin tulitikun perään...

    • Kierrättäjä1

      Bensa on ongelmajätettä ja se pitää toimittaa ongelmajätekeräykseen. Kuntasi tai jäteyhtiösi sivuilta löydät osoitteen.

      • KTH.

        Kiitos. Olen tuota polttoakin kokeillut. Kaksimetrisen tulipatsaan sisällä ei ollut kiva olla.


    • Harva perä

      Missä ajassa se pensa vanhenee.? Minulla seisoi moottorikelkka lähes 3vuotta tankki puolillaan pensaa kuukausi sitte kokeilin että lähteekö se käyntiin, kovan nykkimisen jälkeen tuo peto lähti.Moottorisahan itse sekoitettu pensa saattaa minulla olla noin vuoden kompikannussa,En ole kyllä vielä huomannut että olis vanhaa. Ruohonleikkurikin talven jäljiltä pelittää ilman pensanvaihtoa.Jos se kerran palaa ja kaks metriset lieskat tulee niin eikö se silloin ole kunnon tavaraa.Vesihän ei pala.

    • Nou...hätä...

      Ei se miksikään vuodessa happane, keväälä leikkuriin ja menoksi.
      Itselläkin mökillä agrissa välillä kolmekinvuotta vanhaa, mutta ihan
      käypäistä tavaraa...

    • äpohsnäl

      Minä käytän moottorisahassa ja kevytraivurissa pienkonebensaa. Muiden hyvien ominaisuuksien lisäksi kestää kuulemma talven hyvin ja hyvin kai on kestänyt kun moottorit pärähtävät ensinykäisyllä käyntiin. Ruohonleikkuria mulla ei ole mutta siihen varmaan laittaisin vielä tavallista bensaa. Kyllä se bensa talven ylin säilyy ettei pois tartte heittää.

    • kj jo ojk äåp

      Turha hysterisoitua.

      Pensa kyllä vanhenee, tottahan se on. Mutta silti se on pensaa. Sitä ei kannata ostaa liikaa varastoon pienkoneita varten. Itellä kymppilitrankanisteri ruohonleikkuria jne varten. Tulee aina ostettua täyteen. Eli sitä saattaa jäädä melko paljonkin yli keväältä.

      Pienkoneissa sellanen juttu, ne pitäs ajaa tyhjiksi, ennen varastointia. Kuivat paikat ei ruostu, pensaa kun on, tulee kondenssia jne. Joku trimmeri nyt ei lähde keväällä käyntiin, jos siihen jäänyt pensat talven yli. Syy ei ole pensassa, vaan ilmakuplissa, ja kosteudessa, mitä ilmaantuu ajanoloon. Mikäpä siinä pensajärjestelmän tyhjennys ja ilmakuplat pois letkuista. Joku B&G- moottorinen ruohonleikkaaja ei siitäkään välitä, lähtee kyllä käyntuiin aina.

      Mä olen aina saanut koneet pelaan vanhoillakin pensoilla. Kandee muistaa, kakstahtipensa pitää sekoittaa tosi hyvin, jos se on seisonut pitkään. Tää muuten koskee just sitä, jos jää vanhat pensat johonkin moottorisahaan. Siinäpähän pensa sekoittuu, kun sahaa nykii käyntiin :D

      Ja muutamia kertoja on pitänyt iskeä kaikki vanhat pensat auton tankkiin, Se ja sama mitä pensaa, kyllä se siellä palaa.

      Nuo pienkoneet on sellasia, että kyllä niistä kaikki muu hajoaa ympäriltä. Ikinä en ole kuullut kenenkään tehneen B&S- moottoriseen ruohon leikkuriin koneremonttia. Itelläkin ainakin 20 vuotia leikkuri, jossa kaikki paikat suunnilleen rikki, paitsi moottori. Ja pensa nyt aina on ollut, mitä sattunut olemaan.

    • ölj,jf

      Ihan hyvää tarinaa edellisellä muuten mutta ne bensatankit pitää pitää täynnä talvella jotta sitä kondessivettä ei syntyisi. Kondensoituminen on nimenomaan sitä että lämpätilavaihteluista johtuen ilmasta erottuu vettä. Ihan samasta syystä autonkin tankki suositellaan talvella pidettävän mahdollisimman täynnä.

    • nfbfoad

      Luovuttaa? Eikö sulla ole autoa jonka tankkiin kaataa ja käyttää pois? Jos ei ole niin anna naapurille

    • mökkiläinen

      Asiallisesti ja VARAOVASTI poltetuna. Ensin vaikka laimentaa petroliin tms.

      Jos on mahdollisuus poltaa maalla, se on helpoin tapa pienehkölle määrille, (tai käyttää sytytteenä) Näin minä toimin.

      Joskus joutuu huuhetelmaankin tyhjää astiaa esin bensiinillä joka on sitten hävitettävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      304
      2755
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2148
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      183
      1502
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1318
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1215
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe