Mittariston korjaus / irrotus V70, XC70, S60, S80

thatinen

Hei,

Mittaristossa esiintyvät viat mm. ajoittainen kaikkien valojen himmeniminen, kellon "juokseminen", SRS-ilmoitus, pitkien valojen päällä pysymättömyys yms. oireet johtuvat lähes poikkeuksetta Yazakin valmistaman mittariston CPU:n (Motorola 112-pinninen) pinnien heikosta / heikoista juotoksista.

http://aijaa.com/v.php?i=001538575911.jpg (piiri kuvassa vasemmalla ylhäällä).

Pystyn juottamaan tarvittaessa kaikki pinnit uudelleen (käytössäni on erinomainen stereomikroskooppi yms vermeet). Asun Tuusulassa.

Tässä vielä video-ohje mittariston irrottamiseksi.

Mittaristonkehys lähtee videossa vähän turhan helposti paikaltaan. Oikeasti se on tiukemmin paikallaan.

Kannattaa käyttää esim. ruokailuveistä tai kahta (vähän vaikka teippiä ympärille, ettei vahingossakaan jää jälkiä) kehyksen ujuttamiseen pois paikaltaan.

http://www.youtube.com/watch?v=FZjlzcfzjPs

Lisätietoa: thatinen at gmail . com

46

24258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoehtoinen tapa

      Niin, tai sitten lähettää mittariston erääseen rovaniemeläiseen firmaan, joka juottaa joka ikisen juotoksen uudelleen, uusi polttimot, ja antaa kahden vuoden toimivuustakuun. Ainakin itsellä on toiminut sen jälkeen jo kaksi vuotta.

    • sdfgerty

      Tai tekee homman ihan itse.
      Ei se mitään ydinfysiikkaa ole, onnistuu jos on pikkaisenkaan kolvannut.

      Toinen on se yksi musta ohjausboksi, jonka saa rautasahan terällä nylkytettyä auki, siellä kans tinaukset "kuivuvat".

      • Tee se itse

        Keittiön pöydällä kolvailin kesällä mittariston kuntoon.
        Työvälineinä teräväkärkinen kolvi ja jalustalla varustettu suurennuslasi.
        Ongelmana oli vastuspaketin RA6 jalkojen irtoaminen.
        Kyseessä neljän 200 ohmin vastuksen paketti. Siis mikropiiriä muistuttava otus, jossa 8 jalkaa.
        On myös helppo yleismittarilla tarkistaa, että sitten juotokset ovat kunnossa. Kannattaa siis aloittaa urakka tästä, ennen kuin lähtee touhuamaan Motorolan 112-jalkaisen piirin kanssa.
        RA6 on helppo löytää, kun se mittaristo siinä pöydällä. Löytyy sen Motorolan piirin läheisyydestä ja on siis merkitty noilla kirjaimilla eli RA6


    • Polugraph

      Kyllä itsekin voi toki korjata, mutta silloin pitää olla asialliset työkalut käytössä, joten huippu juotosasema ja erinomainen mikroskooppi.

      Ihan turha lähteä kikkailemaan peruskolvin (liian kuuma) tai Bilteman 5€:n tinaimurin kanssa (tinasillat yms.). Siitä seuraa vain isompia ongelmia.

      Tässä kuvaa lähes vastaavasta prossusta. Laitoin mukaan kärrypoletin tuomaan
      perspektiiviä koon hahmotuksen helpottamiseksi.

      http://img94.imageshack.us/img94/8970/sceniccpu.jpg

      Tässähän on tosiaan tarkoitus tarjota apua ihmisille, joilla ei ole tarvittavia työkaluja / tietotaitoa asian maaliin saattamiseksi.

      • Tee se itse

        Homma kyllä onnistui minulta Lidlin 15 euron kolvausasemalla.
        Lämpö siellä 300 astetta ( pintaliitospiirien maksimilämpö pyörii siinä 200 asteen tienoilla, mutta nopeasti tinatessa 300 kolviin ok ) , suurennuslasi jalustalla. kolvista ote niin, että kyynärpäät pöydällä ja molemmin käsin kolvinvarresta kiinni, niin pysyy todella vakaasti se kolvi hallinnassa. Työn jäljen voi tarkistaa käyttämällä digikameraa. Lähikuva ja se tietokoneeseen ja suurentaa koneessa niin paljon, että varmasti näkyy, onko tinasiltoja vai ei.

        Tiedoksi vaan että.
        Olen korjaillut kannettavien koneitten juotoksia kuumailmapuhaltimella, jolla lämmön voi säätää portaattomasti. Netistä ja Youtubesta löytyy tällaiseen touhuun ohjeita vaikka kuinka. Kun vaan lämpö 200 astetta puhaltimessa, niin voi rauhallisin mielin touhuta, eikä tinasiltojen vaaraa ja kaikki juotokset tulee uudelleen sulatetuksi. Volvon mittaristo niin suurikokoista pintaliitostekniikkaa, ettei tämä konsti liene tarpeen, mutta kannettavien koneitten piirilevyissä ainoa järkevä.

        Googlatessa hakusanoja : surface mount component ja reflow
        ( reflow tarkoittaa juuri juotosten uudelleen sulatusta )


      • Tee se itse
        Tee se itse kirjoitti:

        Homma kyllä onnistui minulta Lidlin 15 euron kolvausasemalla.
        Lämpö siellä 300 astetta ( pintaliitospiirien maksimilämpö pyörii siinä 200 asteen tienoilla, mutta nopeasti tinatessa 300 kolviin ok ) , suurennuslasi jalustalla. kolvista ote niin, että kyynärpäät pöydällä ja molemmin käsin kolvinvarresta kiinni, niin pysyy todella vakaasti se kolvi hallinnassa. Työn jäljen voi tarkistaa käyttämällä digikameraa. Lähikuva ja se tietokoneeseen ja suurentaa koneessa niin paljon, että varmasti näkyy, onko tinasiltoja vai ei.

        Tiedoksi vaan että.
        Olen korjaillut kannettavien koneitten juotoksia kuumailmapuhaltimella, jolla lämmön voi säätää portaattomasti. Netistä ja Youtubesta löytyy tällaiseen touhuun ohjeita vaikka kuinka. Kun vaan lämpö 200 astetta puhaltimessa, niin voi rauhallisin mielin touhuta, eikä tinasiltojen vaaraa ja kaikki juotokset tulee uudelleen sulatetuksi. Volvon mittaristo niin suurikokoista pintaliitostekniikkaa, ettei tämä konsti liene tarpeen, mutta kannettavien koneitten piirilevyissä ainoa järkevä.

        Googlatessa hakusanoja : surface mount component ja reflow
        ( reflow tarkoittaa juuri juotosten uudelleen sulatusta )

        Sitä päätyy autoasioissa melko pian itse-oma-lääkäriksi.
        Suomi ei mikään palveluyhteiskunta ole.
        Totesin jo aikoja sitten, että tee itse kaikki, minkä voit. Ja todellakin voit tehdä itse autosi kanssa ihmeitä ja melkein olla ylpeä itsestäsi. Kysymys on vain siitä, miten pitkälle haluat autoosi syventyä. Tietoa löytyy netistä jo niin paljon, että lääkkeitä löytyy. Minulla motiivina on yksinkertaisesti raha. SIIS RAHA. Mutta myös olen kiinnostunut autoista teknisessä mielessä.
        Miksi maksaa 1000 eetä, jos tietoa hankkimalla selviää muutamalla kympillä ?
        Eikö kannata siis hankkia tietoa ?
        Kun Volvoista puhutaan, niin Suomessa on oikeita Volvo-foorumeja, joissa tietoa saa.
        Jos tuskailee sen kanssa, että ns. " pakkoruotsi" mennyt hukkaan, niin on Ruotsissa : jagrullar.se , ja sieltä olen saanut monta hyvää vinkkiä.
        Lisäksi olen huomannut, että juuri tähän mittaristo-ongelmaan paras oli Englannin Volvo-foorumi. En muista tarkkaa osoitetta nyt.


      • Volovo
        Tee se itse kirjoitti:

        Homma kyllä onnistui minulta Lidlin 15 euron kolvausasemalla.
        Lämpö siellä 300 astetta ( pintaliitospiirien maksimilämpö pyörii siinä 200 asteen tienoilla, mutta nopeasti tinatessa 300 kolviin ok ) , suurennuslasi jalustalla. kolvista ote niin, että kyynärpäät pöydällä ja molemmin käsin kolvinvarresta kiinni, niin pysyy todella vakaasti se kolvi hallinnassa. Työn jäljen voi tarkistaa käyttämällä digikameraa. Lähikuva ja se tietokoneeseen ja suurentaa koneessa niin paljon, että varmasti näkyy, onko tinasiltoja vai ei.

        Tiedoksi vaan että.
        Olen korjaillut kannettavien koneitten juotoksia kuumailmapuhaltimella, jolla lämmön voi säätää portaattomasti. Netistä ja Youtubesta löytyy tällaiseen touhuun ohjeita vaikka kuinka. Kun vaan lämpö 200 astetta puhaltimessa, niin voi rauhallisin mielin touhuta, eikä tinasiltojen vaaraa ja kaikki juotokset tulee uudelleen sulatetuksi. Volvon mittaristo niin suurikokoista pintaliitostekniikkaa, ettei tämä konsti liene tarpeen, mutta kannettavien koneitten piirilevyissä ainoa järkevä.

        Googlatessa hakusanoja : surface mount component ja reflow
        ( reflow tarkoittaa juuri juotosten uudelleen sulatusta )

        Mahtaakohan olla vikaa juuri tuossa RA6 komponentissa, kun mittaristoni kello on alkanut kulkea miten sattuu ja trippimittaria ei pysty nollaamaan? Juottaisin itse mielelläni, mutta pitäisi tietää mitä rupean tinailemaan.


    • Polygraph

      Tässä vielä sama kuva toisen kuvahostaajan palvelun linkistä, koska tuo imageshack ei anna linkittää suomi24:sen kautta.

      http://aijaa.com/v.php?i=009238596858.jpg

      Juu ei ole tosiaan mitään avaruustiedettä tämä juottaminen, mutta suurta tarkkuutta ja huolellisuutta vaativaa työtä varmastikin.

      jp_olli on varmaankin samaa mieltä? :)

      • sdfgerty

        Sanotaanko näin.
        Jos onnistuu laittamaan tinattavan mod-piirin pleikka-kakkoseen niin onnistuu mittarin tinaaminenkin.

        Jos ei ole varma, niin antaa jollekin joka osaa.


    • Vaihtoehtoja

      Niin ja onhan Lahdessa Autoalarm sekä Vaasassa Vekatronics elektroniikka jotka myös näin esimerkkinä tekee korjauksia.

      • Vee 70

        "Niin ja onhan Lahdessa Autoalarm sekä Vaasassa Vekatronics elektroniikka..." niin lähettävä ensin sinne ja hinta hiukan eri kuin täällä..
        .
        Eli tänään V70 Tuusulan kaverin (thatinen) pihaan aamusta ja iltapäivällä tuli viesti että mittaristo OK!(kaikki juotettu ja polttimot uusittu).Suosittelen! Tarpeen tullen täältäkin takuuta varmasti löytyy...


      • mrek
        Vee 70 kirjoitti:

        "Niin ja onhan Lahdessa Autoalarm sekä Vaasassa Vekatronics elektroniikka..." niin lähettävä ensin sinne ja hinta hiukan eri kuin täällä..
        .
        Eli tänään V70 Tuusulan kaverin (thatinen) pihaan aamusta ja iltapäivällä tuli viesti että mittaristo OK!(kaikki juotettu ja polttimot uusittu).Suosittelen! Tarpeen tullen täältäkin takuuta varmasti löytyy...

        Voin myöskin suositella Tuusulassa sijaitsevaa mittariston korjaajaa, netistä löytyy hakusanalla elkotron. Osaava kaveri, nopea ja hyvä palvelu ja ennen kaikkea V70:n mittaristo tuli kuntoon edullisesti.

        Kannattaa kysäistä ennen kuin lähtee uusimaan mittaria Volvolla. "Mittari vaihdettava, hinta 900e työ 70e".


      • absboksi

        älkää nyt ainakaan vaasan vekatronicsiin menkö, kaveri lupailee toimitukset aina nopeasti, totuus on toinen, kyseessä abs ohjain yksikkö, kuulemma helppo korjata, no ennen se toimi pääsääntöisesti, kylmällä säällä ei, no nyt korjauksen jälken se ei toimi lainkaan, eli rahat meni ja vika paheni, en suosittele!


      • Pilluman
        absboksi kirjoitti:

        älkää nyt ainakaan vaasan vekatronicsiin menkö, kaveri lupailee toimitukset aina nopeasti, totuus on toinen, kyseessä abs ohjain yksikkö, kuulemma helppo korjata, no ennen se toimi pääsääntöisesti, kylmällä säällä ei, no nyt korjauksen jälken se ei toimi lainkaan, eli rahat meni ja vika paheni, en suosittele!

        Juu,aivan huuhaa hommaa tuolla Vaasassa,se jätkä on kuutamolla lupaa toista ja tekee toista


      • näinmeille

        onko tuota vaasan miestä sitten kukaan saanut yleensä kiinni?Koiteltiin soitella mutta ei hirveästi harrasta puhelimeen vastaamista eikä vahingossakaan soittele takaisin.Sähköpostiin vastataan milloin huvittaa ja kun olisi pitänyt sopia aikaa mittariston laittoon ja vähän kysellä siitä hommasta niin yllätys,yllätys eipä saa herraa kiinni,todella turhauttavaa touhua.Onneksi löytyy muitakin mittariston korjaajia jotka saa jopa puhelimella kiinni.


    • Korjattu mittaristo

      Tai sitten lähettää tai vie koko auton Jyskän TV-huoltoon vaajakoskentielle jossa eräs Marko laittoi mittaristoni kuntoon noin kahdessa tunnissa. 150-200€ hinta.
      Mittaristo oli V70 Volvosta ja vm.-02. Kaikki mittaristot ja autoelektroniikkaboksien korjaujset, tottakai varauksin.
      Kiitos Marko Sneck!

      • Valinnan varaa on

        Niinpä vaihtoehtoja on ja lahden pajallakin hinta 250€,eli hinnat liikuvat kahdensadan kahta puolta. Ja itse aioin kun on etelään menoa laitattaa Lahdessa koska tämä on ainut kulkine jokapäiväisessä käytössä eikä varaa=mahdollisuutta seisottaa.


    • s80..man

      Tuo mittariston kehys oli vm.2002 s80:ssä kahdella ruuvilla kiinni. Ruuvit olivat kehyksen yllä pinnassa peitettyinä pienillä peitepaloilla jotka olivat vähän kolmion malliset.Kannattaa tarkistaa kehyksen yläpinta ennen puukottamista:)

    • srsvalopalaa

      Terve!
      Miten saan yhteyden Sinuun, kun omassa V70 tdi autossa olisi ehkä juuri tuo vika.

      • Korjattu mittaristo

        Ketä etsit? Yhteyden saat kyllä jos takoitat "korjattua mittaristoa" tai Sneckkiä.


    • thatinen

      Hei,

      Volvo S60, S80, XC70, XC90, V70 mittaristo korjaukset onnistuvat nyt myös Tuusulassa.

      Korjaukset onnistuvat myös viikonloppuisin.

      http://www.wix.com/thatinen/mittaristokorjaus

      Sivu tulee olemaan pian osoitteessa:

      www.elkotron.fi

    • KipaLaakkonen

      Todella ammattitaitoista korjausta, hyvä palvelu, suosittelen. Ei tarvitse ostaa uutta mittaristoa, kun http://www.wix.com/thatinen/mittaristokorjaus k.o kaveri korjaa Volvon mittariston odottaessa. Kyllä kaveri tietää mitä tekee.

      • Onhan näitä

        Omani käytin Lahdessa Auto-Alarm:lla ja 3,15h meni aikaa, 2v takuu ja hinta 250€.


    • eyes wide

      hienoa että moista tieto/taitoa on vielä olemassa!!! laakkosella, siis vw, uusisivat koko kojetaulun mittarin vaihdon yhteydessä... mukamas johtonippujen takia...
      passat lähti heti vaihtoon. nyt alla uusi pikku volvo.

      • Korjauttanut

        Ylivieskassakin korjaavat takuutyönä Pohjanmaan Autohuollolla ja Wetterillä.


      • Kyrpii.fi
        Korjauttanut kirjoitti:

        Ylivieskassakin korjaavat takuutyönä Pohjanmaan Autohuollolla ja Wetterillä.

        Mitä maksoi korjaus Ylivieskassa?


    • suunta tuusulaan

      Kiitokset linkeistä.. ! !
      Täytynee viedä omakin mittari tarkastettavaksi.. mikäli mittari oireilee niin kuulemma kannattaa heti korjata sillä kun pimenee pysyvästi niin korjaus ei välttämättä onnistu sen jälkeen..
      Vaikka ehkä iteltäkin tuo tinaus onnistuisi kun ohjeita löytyi netistä vian korjaamiseen niin kuitenkin hinta senverran edullinen et parempi antaa korjaus sellaselle jolle korjaus ennestään tuttua.
      Mittarihuolia tuntuu olevan aika monella...mullá kerran mittarin valo sammunut ja kello sai säkärin ja eteni hulluna noin 10 min sit rauhoittui ja taas toimii normaalisti.

    • volvo80s

      Kiitoksia vain tuusulan miehelle avusta.
      Homma hoitui hienosti ja mittari tuli tarkastettua tosin vika taisi olla radion puolella sillä kun se vaihdettiin katosi viat.
      Ilmeisesti radio antoi häiriötä mittaristoon ja aiheutti välillä virran katoamisen mittarista. En osaa sanoa olisiko ollut vika radion aiheuttama mutta nyt auto toiminut toistaiseksi ilman sähköhäiriöitä.

    • Ozsy

      Täältäkin kiitoksia http://thatinen.wix.com/mittaristokorjaus#! Samana päivänä, kun soitin, ajelin Lohjalta Tuusulaan, mittari irti, uudet juotokset ja mittarivalot. Korjaus kesti max 40 min. ja kaikki toimii. Vikana oli mittariston täydellinen pimennys. Vuoden takuu..

      • V70 D5

        thatinen on tosi guru.
        Suosittelen.


    • jj-not-lehto

      Pietarsaaressa Pohjanmaallakin on firma, minimanni, joka tinailee noita kuntoon. Ja tuntuu onnistuvankin niissä.. :)

      • Eki511

        Minäkin kävin Minimanni nimisessä yrityksessä mittarin kanssa. Homma tuli kuntoon. Nyt pelannut noin vuoden ja pelaa edelleen. Minimannin puhelinnumero on 0405051115. Suosittelen!


    • SAVONSEUDULLA

      Savossa korjaa volvon mittarit Iisalmen Autotekniikka.
      www.iisalmenautotekniikka.fi

    • hannuk2

      Onko Oulussa tai muualla pohjoisessa mittarikorjaajaa?

      Paljonko Ylivieskassa maksoi?

    • Volvomies6

      Täällä Hämeenlinnan seudulla jos ei halua lähteä kauemmas korjauttamaan
      Volvon mittaria niin suosittelen tätä firmaa,he hoitavat asian,laittavat mittarin Lahteen korjattavaksi,joskus voi tulla viivettä tuolla Lahden päässä mutta muuten on asiallinen ja hyvä palvelu.

      http://www.bcsautoilves.fi/

    • v70

      myöskin jyväskylän pohjoispuolelta löytyy firma tmi probelhat. tekee myöskin autojen ohjainlaitteiden korjausta

    • Onkohan T Hätinen lomalla, kun ei vastaa kumpaankaan sähköposti osoitteeseen...

      • japikas

        Mittariston vikaa voi koittaa paikantaa myös ihan käsipelillä. Konsti löytyi englanninkieliseltä Volvo-foorumilta: piirikortti irti mittaristosta, kytketään pelkkä piirikortti kiinni auton johtosarjaan, virrat päälle ja sitten "puristellaan" piirikorttia kunnes vika löytyy.

        Puristelu tarkoittaa että painellaan eri komponentteja kunnes mittaristo herää henkiin. Tämän havaitsee taustalamppujen syttymisestä, vaikka itse viisarit eivät olekaan kiinni. Jos vika on "helpossa" komponentissa niin sitä voi koittaa juottaa ihan itse edistyneillä harrastelijavehkeillä.

        Itselläni V70 -02 mittaristo alkoi temppuilemaan ja lopulta kuoli kokonaan. Ensimmäisenä juotin prosessorin uusiksi koska näin useimmilla palstoilla neuvotaan (töissä ammattilaisvehkeet). Vika ei kuitenkaan sillä poistunut. Etsin väylävikoja ja samalla korjasin myös pari muuta elektroniikkayksikköä, mm. automaatti-ilmaistoinnin ohjausyksikön, jonka sisätilan lämpötila-anturi oli rikki.

        Tänään löysin tuon ohjeen piirikortin puristelemisesta. Vika löytyi vastusverkosta RA6. Kyseessä on 8-jalkainen pintaliitoskomponentti, mutta sen verran harvajalkainen että pystyy juottamaan kotona harrastelijavehkeillä, kun en malttanut odottaa maanantaihin töihin päästäkseni. Nyt mittaristo toimii kuin unelma. Bonuksena sain sinisen taustavalon kun vaihdoin hehkulamput ledeihin.

        Eli ennen kuin lähettää mittariston korjattavaksi niin vikaa voi koittaa paikantaa myös itse. Onnistuu helposti vuosimalleissa ennen 2004 joiden mittaristo aukeaa helposti ruuveilla.


    • Vulva voimapesä

      Työkaverini "korjasi" V70 mittarini paskaksi näillä mainioilla google ohjeilla. Edellinen omistaja toisin oli yrittänyt korjailla. Kyllä v...aa.

    • 50:n asentajat

      Lahdessa korjuutin Autoalarm firmassa ja hyvin toiminut yli 2v ja eikä mikään tusina 50:n asentaja laittanu vaan ammattimiehet.

      • jatkoa 50:n

        niin ja tähän tuli 2v takuu joka meni jo ja silti toimii.


    • valtte66

      moro! kävin tänään tuusulassa korjauttamassa mittarini 02 v70 seen. ekotron ja tommi! vielä suur kiitos! aivan huikea kaveri! ajoin turusta tuusulaan ja se oli kyllä sen väärti, homma ei kestänyt todellakaan ammatti mieheltä kauan ja hintaa kertyi sen 150e niinkuin hinnastossa lukee. vuoden takuu vielä sen huikean palvelun päälle. suosittelen lämpimästi !!!! kiitos tommi. t: valtonen turusta

    • KLAPE

      Viikonloppuna Tommi korjasi myös minun autoni mittariston (S80 vm. 2001). Mittaristo tuli kuntoon ja palvelu pelasi kiitettävästi. Suosittelen lämpimästi Elkotronia!

    • caj

      moi! mulla v70 -05 bensa ja tietokoneen näyttö hävisi tai sekoilee onko täällä tietoa mitkä tinat pitäisi tsekata ? köyhä bussikuski ja ei oikein ois varaa 200€ maksaa korjauksesta tai olisiko joku joka tekisi työn vähän sopivammin?

      • Elkotron

        Moi Caj! Saan tämän uudemmankin Volvon mittariston korjattua edullisemmin kuin 200€.

        Tuo ajotietokoneen ongelma (pikselöityy / ei näy laisinkaan) on tämän uudemman version perusvika.

        Ota yhteyttä, niin hoidetaan mittaristo kuntoon.

        Elkotron / Tommi / 0456502045

        Facebook.com/elkotron


    • Alanmieskö

      Kertokaa nyt joku v70 d5-02 valot sammuu/mittarit pimenee mutta ku painaa tripmittarin nappia valot tulee takas ja kaikki toimii missä vika?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe