Bavaria

BavaPate

Hei,

minkälaiset nuo bavarioiden purjehdusominaisuudet ovat? Ulkoisestihan ne ovat pirun rumia, mutta onko se käytännön sanelemaan?

95

3423

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (U)====?

      En ymmärrä joitakin bavaria malleja yhtään, target market on pappaveneosasto, mutta sitloorat hengenvaarallisia nuoremmillekin kapeinen sivukansineen ja syvine penkin jalkatiloineen.

      Esim bavaria 30 cruiser on merikarhujen suositusvene ja telakalla piti hyppiä sellaisen sitlooran yli ja hyvä ettei mennyt sporttiselta kaverilta jalat poikki.

      Match sarja sen sijaan on oikeita purjeveneitä, todella typerää bavarialta lopettaa malliston valmistus ja kehitys.

      • 27

        Siis mitä helv... Miten muka sait aikaan riskin katkoa jalkoja? Se syvä sitloora on nimenomaan turvallisuuden tunnetta lisäävä tekijä. Olo on mukavampi ja turvallisempi, kun kropan painopiste on selvemmin laitojen sisäpuolella.


      • =OO=O=
        27 kirjoitti:

        Siis mitä helv... Miten muka sait aikaan riskin katkoa jalkoja? Se syvä sitloora on nimenomaan turvallisuuden tunnetta lisäävä tekijä. Olo on mukavampi ja turvallisempi, kun kropan painopiste on selvemmin laitojen sisäpuolella.

        "Olo on mukavampi ja turvallisempi, kun kropan painopiste on selvemmin laitojen sisäpuolella"

        Jos asia olisi noin, pitkän matkan kilpaveneet eivät olisi tällaisia:

        http://www.dailymotion.com/video/x67hlu_vendee-globe-2008-2009-teaser_sport


      • 24
        =OO=O= kirjoitti:

        "Olo on mukavampi ja turvallisempi, kun kropan painopiste on selvemmin laitojen sisäpuolella"

        Jos asia olisi noin, pitkän matkan kilpaveneet eivät olisi tällaisia:

        http://www.dailymotion.com/video/x67hlu_vendee-globe-2008-2009-teaser_sport

        Eihän noilla valtameriraasereilla ja niiden käyttäjillä ole yhtään mitään tekemistä mukavuuden, turvallisuuden tai edes sellaisten tunteiden kanssa. Ne on tehty ja käytetään ekstreemihommeleihin. Ei normaalit ihmiset purjehdi tuollaisissa olosuhteissa ja tuollaisella tavalla tai tuollaisilla veneillä.

        Koittakaa nyt jo tajuta: kun puhutaan normaaleiden ihmisten muuhun kuin kilpaveneilyyn käyttämistä kapineista, yleensä perheiden/tyttöystävien/lasten yms. kanssa, niin MILLÄÄN kilpaveneiden ominaisuuksiin liittyvillä argumenteilla ei ole kerrassaan MITÄÄN painoarvoa.


      • 65668889
        24 kirjoitti:

        Eihän noilla valtameriraasereilla ja niiden käyttäjillä ole yhtään mitään tekemistä mukavuuden, turvallisuuden tai edes sellaisten tunteiden kanssa. Ne on tehty ja käytetään ekstreemihommeleihin. Ei normaalit ihmiset purjehdi tuollaisissa olosuhteissa ja tuollaisella tavalla tai tuollaisilla veneillä.

        Koittakaa nyt jo tajuta: kun puhutaan normaaleiden ihmisten muuhun kuin kilpaveneilyyn käyttämistä kapineista, yleensä perheiden/tyttöystävien/lasten yms. kanssa, niin MILLÄÄN kilpaveneiden ominaisuuksiin liittyvillä argumenteilla ei ole kerrassaan MITÄÄN painoarvoa.

        Jaaha, kilpapurjehtiat eivät ole normaaleja ihmisiä, no sehän teidän kesämökeillä kellujien asenteista paistaa aina tällä palstalla.


      • 24
        65668889 kirjoitti:

        Jaaha, kilpapurjehtiat eivät ole normaaleja ihmisiä, no sehän teidän kesämökeillä kellujien asenteista paistaa aina tällä palstalla.

        No voi herttileijaa sentään. Väitätkö sinä vakavalla naamalla, etteivät kilpapurjehtijoiden (ainakin jos puhutaan aktiiveista ja etenkin avomeri-/valtamerikisoihin osallistuvista eikä siitä porukasta, joka silloin tällöin osallistuu johonkin seuran viikkokisaan tai vastaavaan muttei esimerkiksi varustele venettään kilpailumenestystä ajatellen) ottamat riskit ja sietämät olosuhteet poikkeaisi todella rajusti mainstream-veneilijöistä?
        Matemaattisena käsitteenä normaalius ei sisällä mitään arvolatauksia, se on yksinkertaisesti vastakohta huomattavan epätavallisille ilmiöille.

        Henkilökohtaisesti kyllä sisällytän tässä yhteydessä siihen myös arvolatauksen, sillä en pidä aktiivikilpapurjehtijoita henkisesti terveinä.


      • 546rrr
        24 kirjoitti:

        No voi herttileijaa sentään. Väitätkö sinä vakavalla naamalla, etteivät kilpapurjehtijoiden (ainakin jos puhutaan aktiiveista ja etenkin avomeri-/valtamerikisoihin osallistuvista eikä siitä porukasta, joka silloin tällöin osallistuu johonkin seuran viikkokisaan tai vastaavaan muttei esimerkiksi varustele venettään kilpailumenestystä ajatellen) ottamat riskit ja sietämät olosuhteet poikkeaisi todella rajusti mainstream-veneilijöistä?
        Matemaattisena käsitteenä normaalius ei sisällä mitään arvolatauksia, se on yksinkertaisesti vastakohta huomattavan epätavallisille ilmiöille.

        Henkilökohtaisesti kyllä sisällytän tässä yhteydessä siihen myös arvolatauksen, sillä en pidä aktiivikilpapurjehtijoita henkisesti terveinä.

        Ei bavaria 30 cruiserin sivukannella sitlooran kohdalla voi ottaa aurinkoa maaten ja samalla ohjata venettä kuten monessa kanneltaan tasaisessa raaserissa. Extremehommaa on siis istua tuntitolkulla selkä pilaten jonkun cruiserin sitloorassa, jos voi mukavamminkin purjehtia.


      • cruiser/racer
        24 kirjoitti:

        Eihän noilla valtameriraasereilla ja niiden käyttäjillä ole yhtään mitään tekemistä mukavuuden, turvallisuuden tai edes sellaisten tunteiden kanssa. Ne on tehty ja käytetään ekstreemihommeleihin. Ei normaalit ihmiset purjehdi tuollaisissa olosuhteissa ja tuollaisella tavalla tai tuollaisilla veneillä.

        Koittakaa nyt jo tajuta: kun puhutaan normaaleiden ihmisten muuhun kuin kilpaveneilyyn käyttämistä kapineista, yleensä perheiden/tyttöystävien/lasten yms. kanssa, niin MILLÄÄN kilpaveneiden ominaisuuksiin liittyvillä argumenteilla ei ole kerrassaan MITÄÄN painoarvoa.

        Ei muuten ole turvallisuuden tunteella ja turvallisuudellakaan MITÄÄN tekemistä toistensa kanssa. Minäkin olen siitä huolimatta tuntenut olevani todellisessa vaarassa loukkaantua sellaisessa syvässä istumallatikossa. Ja vaimoni, joka ei ole senkään vertaa kilpapurjehtija kuin minä, on samaa mieltä. Vieläpä niin, että lasten suhteen se matala todettiin hyvin yksimielisesti paremmaksi ja turvallisemmaksi.


      • =OI==""
        cruiser/racer kirjoitti:

        Ei muuten ole turvallisuuden tunteella ja turvallisuudellakaan MITÄÄN tekemistä toistensa kanssa. Minäkin olen siitä huolimatta tuntenut olevani todellisessa vaarassa loukkaantua sellaisessa syvässä istumallatikossa. Ja vaimoni, joka ei ole senkään vertaa kilpapurjehtija kuin minä, on samaa mieltä. Vieläpä niin, että lasten suhteen se matala todettiin hyvin yksimielisesti paremmaksi ja turvallisemmaksi.

        Ei nuo kesämökkikellujat ole koskaan olleet cruiser/raserissa saati raaserissa, ei ne tajua mistään muusta kuin siitä omasta kesämökistään jotain jos edes siitäkään.


      • 24
        cruiser/racer kirjoitti:

        Ei muuten ole turvallisuuden tunteella ja turvallisuudellakaan MITÄÄN tekemistä toistensa kanssa. Minäkin olen siitä huolimatta tuntenut olevani todellisessa vaarassa loukkaantua sellaisessa syvässä istumallatikossa. Ja vaimoni, joka ei ole senkään vertaa kilpapurjehtija kuin minä, on samaa mieltä. Vieläpä niin, että lasten suhteen se matala todettiin hyvin yksimielisesti paremmaksi ja turvallisemmaksi.

        Ihmettelen, mikä on sellainen tilanne, jossa se syvä istumalaatikko muka aiheuttaa loukkaantumisvaaran? Joku puhui tarpeesta "loikata istumalaatikon yli". Miksi? Ja vastaavasti olisi tietysti hauska nähdä konkreettinen perustelu, miksi matala istumalaatikko olisi lasten suhteen turvallisempi.

        Pitää tietysti paikkansa, että turvallisuus ei aina ole synonyymi turvallisuudentunteelle (näkeehän sen siitäkin, että tutkimusten mukaan suomalaiset kokevat esimerkiksi öiset kadut aiempaa turvattomammiksi, vaikkei siihen ole mitään todellista syytä). Mutta ei tämä poista sitä tosiasiaa, että veneen kallistuessa syvässä boxissa istuminen on huomattavasti mukavampaa ja turvallisemman tuntuista.

        Joku pelle kirjoitti, että voi ohjata ja ottaa samalla maaten aurinkoa. Mitenkäs sellaisessa asennossa hoidat tähystyksen?


      • very simple
        24 kirjoitti:

        Ihmettelen, mikä on sellainen tilanne, jossa se syvä istumalaatikko muka aiheuttaa loukkaantumisvaaran? Joku puhui tarpeesta "loikata istumalaatikon yli". Miksi? Ja vastaavasti olisi tietysti hauska nähdä konkreettinen perustelu, miksi matala istumalaatikko olisi lasten suhteen turvallisempi.

        Pitää tietysti paikkansa, että turvallisuus ei aina ole synonyymi turvallisuudentunteelle (näkeehän sen siitäkin, että tutkimusten mukaan suomalaiset kokevat esimerkiksi öiset kadut aiempaa turvattomammiksi, vaikkei siihen ole mitään todellista syytä). Mutta ei tämä poista sitä tosiasiaa, että veneen kallistuessa syvässä boxissa istuminen on huomattavasti mukavampaa ja turvallisemman tuntuista.

        Joku pelle kirjoitti, että voi ohjata ja ottaa samalla maaten aurinkoa. Mitenkäs sellaisessa asennossa hoidat tähystyksen?

        Purjeveneen normaali asento on kallellaan ja syvässä istumalaatikossa korkeuserot ovat suuret. Liikkuminen on paljon vaikeampaa niiden korkeuserojen yli, eli putoaa helpommin ja korkeammalta. Bavarian erityisominaisuus on erittäin kapeat sivukannet sisätilojen maksimoinnin vuoksi. Aina ei edes lisääntynyt tilavuus ole mitenkään hyötykäytössä.


      • MKKKJJ
        24 kirjoitti:

        Ihmettelen, mikä on sellainen tilanne, jossa se syvä istumalaatikko muka aiheuttaa loukkaantumisvaaran? Joku puhui tarpeesta "loikata istumalaatikon yli". Miksi? Ja vastaavasti olisi tietysti hauska nähdä konkreettinen perustelu, miksi matala istumalaatikko olisi lasten suhteen turvallisempi.

        Pitää tietysti paikkansa, että turvallisuus ei aina ole synonyymi turvallisuudentunteelle (näkeehän sen siitäkin, että tutkimusten mukaan suomalaiset kokevat esimerkiksi öiset kadut aiempaa turvattomammiksi, vaikkei siihen ole mitään todellista syytä). Mutta ei tämä poista sitä tosiasiaa, että veneen kallistuessa syvässä boxissa istuminen on huomattavasti mukavampaa ja turvallisemman tuntuista.

        Joku pelle kirjoitti, että voi ohjata ja ottaa samalla maaten aurinkoa. Mitenkäs sellaisessa asennossa hoidat tähystyksen?

        "Joku pelle kirjoitti, että voi ohjata ja ottaa samalla maaten aurinkoa. Mitenkäs sellaisessa asennossa hoidat tähystyksen? "

        ite oot pelle etkä tajua miten ihmisen pää voi kääntyä, jos maatessa ja ohjatessa pystyy katsomaan eteenpäin eikä taivaalle.

        http://www.youtube.com/watch?v=lEsD0v1iVCY&feature=fvsr


      • Not simple
        very simple kirjoitti:

        Purjeveneen normaali asento on kallellaan ja syvässä istumalaatikossa korkeuserot ovat suuret. Liikkuminen on paljon vaikeampaa niiden korkeuserojen yli, eli putoaa helpommin ja korkeammalta. Bavarian erityisominaisuus on erittäin kapeat sivukannet sisätilojen maksimoinnin vuoksi. Aina ei edes lisääntynyt tilavuus ole mitenkään hyötykäytössä.

        Eiköhän se istumalaatikon leveys pikemminkin kuin syvyys aiheuta enemmän korkeuseroja veneen kallistuessa.


      • ultra very simple
        Not simple kirjoitti:

        Eiköhän se istumalaatikon leveys pikemminkin kuin syvyys aiheuta enemmän korkeuseroja veneen kallistuessa.

        Leveä penkitön sitloora on kuin lasten pyllymäki ollessaan kallellaan, siitä vain liukuu suojan puolelle, eikä putoa mihinkään. Matkan varrella voi tosin pysähtyä esim jalkatukiin ja lapsi pääse takasin sivukannelle istumaan.


      • GVGVG
        24 kirjoitti:

        Ihmettelen, mikä on sellainen tilanne, jossa se syvä istumalaatikko muka aiheuttaa loukkaantumisvaaran? Joku puhui tarpeesta "loikata istumalaatikon yli". Miksi? Ja vastaavasti olisi tietysti hauska nähdä konkreettinen perustelu, miksi matala istumalaatikko olisi lasten suhteen turvallisempi.

        Pitää tietysti paikkansa, että turvallisuus ei aina ole synonyymi turvallisuudentunteelle (näkeehän sen siitäkin, että tutkimusten mukaan suomalaiset kokevat esimerkiksi öiset kadut aiempaa turvattomammiksi, vaikkei siihen ole mitään todellista syytä). Mutta ei tämä poista sitä tosiasiaa, että veneen kallistuessa syvässä boxissa istuminen on huomattavasti mukavampaa ja turvallisemman tuntuista.

        Joku pelle kirjoitti, että voi ohjata ja ottaa samalla maaten aurinkoa. Mitenkäs sellaisessa asennossa hoidat tähystyksen?

        "hmettelen, mikä on sellainen tilanne, jossa se syvä istumalaatikko muka aiheuttaa loukkaantumisvaaran?"

        Syvissä istumalaatikoissa on usein säilytysluukkuja ja niiden vedepitävyys on usein niin ja näin. Veneen mennessä ympäri vene voi sitlooran luukkujen takia upota ja hukkumisvaara on melkoinen loukkaantumisvaara. Tämä takia esim. valtamerikilpapursissa ei ole säilytysluukkuja sitloorassa ja sitloorat ovat matalia, perästä avoimia ja penkittömiä.


      • 9023409
        24 kirjoitti:

        Eihän noilla valtameriraasereilla ja niiden käyttäjillä ole yhtään mitään tekemistä mukavuuden, turvallisuuden tai edes sellaisten tunteiden kanssa. Ne on tehty ja käytetään ekstreemihommeleihin. Ei normaalit ihmiset purjehdi tuollaisissa olosuhteissa ja tuollaisella tavalla tai tuollaisilla veneillä.

        Koittakaa nyt jo tajuta: kun puhutaan normaaleiden ihmisten muuhun kuin kilpaveneilyyn käyttämistä kapineista, yleensä perheiden/tyttöystävien/lasten yms. kanssa, niin MILLÄÄN kilpaveneiden ominaisuuksiin liittyvillä argumenteilla ei ole kerrassaan MITÄÄN painoarvoa.

        "oittakaa nyt jo tajuta: kun puhutaan normaaleiden ihmisten muuhun kuin kilpaveneilyyn käyttämistä kapineista, yleensä perheiden/tyttöystävien/lasten yms. kanssa, niin MILLÄÄN kilpaveneiden ominaisuuksiin liittyvillä argumenteilla ei ole kerrassaan MITÄÄN painoarvoa."

        Kaikki kilpaveneen ominaisuudet voittaa matkapurren perheveneilyssä:

        - ovat nopeampia, miehistö pääse nopeammin rantaan lepäämään ja veneilyturvallisuus siten on parempi

        - ovat kevyempia: purjehtia, ylläpitää ja nostaa autolla. Matkapurret painavat liikaa ja ovat raskaita purjehtia ja niissä on kaikenlaista turhaa krääsää ylläpidettävänä.

        - ovat matkapursia paremmin suunniteltuja (kansivarustus ja -suunnittelu) matkantekoon ja sehän on matkapurjehduksessa tärkeintä.


      • Hurjaa menoa
        GVGVG kirjoitti:

        "hmettelen, mikä on sellainen tilanne, jossa se syvä istumalaatikko muka aiheuttaa loukkaantumisvaaran?"

        Syvissä istumalaatikoissa on usein säilytysluukkuja ja niiden vedepitävyys on usein niin ja näin. Veneen mennessä ympäri vene voi sitlooran luukkujen takia upota ja hukkumisvaara on melkoinen loukkaantumisvaara. Tämä takia esim. valtamerikilpapursissa ei ole säilytysluukkuja sitloorassa ja sitloorat ovat matalia, perästä avoimia ja penkittömiä.

        Syvän istuinlaatikon pohjalle tuppaa kertymään kesän mittaan kaikenlaista vaarallista tavaraa, kuten tyhjiä oluttölkkejä, rikkoontuvaa lasitavaraa, ruostuneita nauloja, käytettyjä injektioruiskuja, valmiiksi viriteltyjä ketunrautoja, käynnissä olevia moottorisahoja sun muita. Sinne jos lapsi putoaa, on siinä hyvästijättöjen paikka hyvin helposti.


      • 3+8
        Hurjaa menoa kirjoitti:

        Syvän istuinlaatikon pohjalle tuppaa kertymään kesän mittaan kaikenlaista vaarallista tavaraa, kuten tyhjiä oluttölkkejä, rikkoontuvaa lasitavaraa, ruostuneita nauloja, käytettyjä injektioruiskuja, valmiiksi viriteltyjä ketunrautoja, käynnissä olevia moottorisahoja sun muita. Sinne jos lapsi putoaa, on siinä hyvästijättöjen paikka hyvin helposti.

        Tuossa tulikin aika täydellinen summaus :D


      • 6765453
        Hurjaa menoa kirjoitti:

        Syvän istuinlaatikon pohjalle tuppaa kertymään kesän mittaan kaikenlaista vaarallista tavaraa, kuten tyhjiä oluttölkkejä, rikkoontuvaa lasitavaraa, ruostuneita nauloja, käytettyjä injektioruiskuja, valmiiksi viriteltyjä ketunrautoja, käynnissä olevia moottorisahoja sun muita. Sinne jos lapsi putoaa, on siinä hyvästijättöjen paikka hyvin helposti.

        Ei tuo mitään, mutta ikävintä on syvän sitlooran viemä tila peräkajuutasta. Matalia ovat monet peräkajuutat sitloorien pohjan kohdalta. Aivan turhaa on sitloorassa erilliset penkit ja niiden vaatima syvä pohja, todelliset purjehtiat istuvat kuitenkin aina laidoilla tai seisovat, yksin tähystämässä valtamerikilpapurren kannella ja pilotti ohjaa.


    • Asialinjaa
    • BavaPate

      Ei provo. Olen hankkimassa venettä ja siksi on tullut katsottua veneitä "sillä silmällä". Onko Bavojen muovi jotenkin erilaista? Kannen pyöreät pokkaukset ainakin joissain malleissa on tosi karun näköisiä. Johtuuko se pitkälle automatisoidusta valmistusprosessista?

      Lisäksi rungot ovat "kalikkoja" kun vanhemmissa / ns. laatu pursissa on muotoja joka suuntaan.

      Onko Bava vaan rohkeasti oman näköinen vai saneleekö käytäntö muodon?

    • BaVaPurjehtija

      Bavarian yhtenä maailman suurimmista purjeveneiden valmistajista on tehnyt vuosien mittaan niin monia eri venemalleja, että kysymykseesi on mahdotonta antaa yhtä oikeaa vastausta. Jos olet oikeasti venetttä ostamassa ja osaat purjehtia, kannattaa sinun otta yhteys Bavarian maahantuojaan tai sopivaa käytettyä kohdetta myyvään tahoon. Koepurjehdus varmasti antaa sinulle tuntumaa veneen purjehdusominaisuuksista ja samalla voit tutkia tarkemmin kuinka rumia tai kauniita ne todellisuudessa ovat.

      En itse oke kovinkaan innostunut näistä uusimmista "kenkälaatikko" Bavarioista "Ikea-sisustuksineen". Muutaman vuoden takaisesta mallistosta sen sijaan köytyy mielestäni varsin tyylikkäitä veneitä joiden purjehdus-ominaisuudet ovat muiden vastaavien perhecruisereiden tasolla. Kisakäyttöön Bavarioita ei ole tehty (Match on poikkeus), mutta perhepurjehdukseen ne tarjoavat varsin kilpailukykyisen tila-/ominaisuuspaketin.

      Karkeasti voisi sanoa, että heikolla tuulella bavarian Cruiserit ovat peruspurjein melko hitaita, mutta jo viiden metrin avotuulessa Bavarialla saa helposti siirtyä "ohituskaistalle". Kryssikulma tosituuleen on parhaillaan noin 45 astetta, joten siinä kilpurit pistävät selvästi paremmaksi.

    • koo^0

      Massat haluavat enemmän tilaa ja veneen halvemmalla, plus vähemmän pyöreittein muotojen valmistus on halvempaa, joten siitäpä se nykytrendi - mikä näkyy Bavarioissakin - kumpuaa.

      Valtavana veistämönä Bavarialla on myös varaa tehdä todella monet työvaiheet automatisoiduilla tyhjiö-menetelmillä, eli ei tule virheitä niin helekatin paljon kuin pienemmillä "laatu"-veistömöillä jotka nyhjäävät käsin eri työvaiheita. Toisaalta 3 kertaa kalliimmassa veneessä osat on parempaa laatua.

      About samalla tavalla ne uudet Bavariat kulkevat kuin muutkin uudehkot matkaveneet. Ihmiskunta on kuitenkin oppinut sen verran paljon purjehdusominaisuuksista viimeisten vuosikymmenien aikana että kyllä uudet veneet vastaavat vanhat pieksävät.

      Ja maailman isoimpana venevalmistajana Bavaria saa tolkuttomasti enemmän palautetta kuin pienet firmat jotka myyvät vain muutama kymmenen venettä vuodessa, joten ne huonot ratkaisut kyllä karsiutuvat hyvin nopeasti pois mallistosta.

    • ===OOOLLL

      "Ihmiskunta on kuitenkin oppinut sen verran paljon purjehdusominaisuuksista viimeisten vuosikymmenien aikana että kyllä uudet veneet vastaavat vanhat pieksävät."

      hahah, irc on kuin ior, mittasääntö rajoittaa venedein suorituskykyä. Esim uusi first 35 (lys 1,26) ei ole mikään raketti ja moni vanha on nopeampi, esim Bavaria 35 Match (lys 1.27).

      http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=171

      • el ou el big time

        "Esim uusi first 35 (lys 1,26) ei ole mikään raketti ja moni vanha on nopeampi, esim Bavaria 35 Match (lys 1.27)"

        LOL

        Mistä näitä jauho-aivoja oikein tulee?

        Veneet ovat täysin erilaiset, niin on paljon järkeä verrata.

        Enkä sanoisi että Match-sarja edustaa mitään erityisen wanhaa designia (esim siten että vesilinja olisi sairaan lyhyt verrattuna kokonaispituuteen).

        Tuolla logiikalla voisi väittää että uusi betonikerrostalo on hitaampi kuin toisen maailmansodan aikainen torpedo-vene, ja tämä todistaa että suunnittelu ei juurikaan ole ratkaisevasti muuttunut tai että asiat olisivat hieman erilaisia.

        Kettu näiden ihmisten vastausten laadun kanssa :-D


      • 45444
        el ou el big time kirjoitti:

        "Esim uusi first 35 (lys 1,26) ei ole mikään raketti ja moni vanha on nopeampi, esim Bavaria 35 Match (lys 1.27)"

        LOL

        Mistä näitä jauho-aivoja oikein tulee?

        Veneet ovat täysin erilaiset, niin on paljon järkeä verrata.

        Enkä sanoisi että Match-sarja edustaa mitään erityisen wanhaa designia (esim siten että vesilinja olisi sairaan lyhyt verrattuna kokonaispituuteen).

        Tuolla logiikalla voisi väittää että uusi betonikerrostalo on hitaampi kuin toisen maailmansodan aikainen torpedo-vene, ja tämä todistaa että suunnittelu ei juurikaan ole ratkaisevasti muuttunut tai että asiat olisivat hieman erilaisia.

        Kettu näiden ihmisten vastausten laadun kanssa :-D

        "Mistä näitä jauho-aivoja oikein tulee?
        "

        Aika huonon kasvatuksen olet saanut.

        Samanlaisia ovat kanneltaan ja sisutukseltaan first 35 ja bavaria 35 match.

        http://www.sunbirdyachts.eu/beneteau-first/beneteau-first-35.php

        http://adriaservice-yachting.com/sl/wp-content/uploads/bavaria-35-match.png


    • Kyllä kulkee

      Kävin uivassa 32 ja 36 sessa sisällä, ja yllätyin kyllä. Sisätilojen toimivuus ja työn laatu ihan hienoa. Purjehdusominaisuuksista en tiedä, mutta kyllä en kulkee ihan hyvin jos vähänkin tuulee (jos ei tuule, nin sitten voi kokeila koneella) ja ihan hyvin voi vaikka kisata. Jos joku virittäis esim 33 cr ään kisa purjeet ja osais purjehtia niin se Lys-luvulla1.15 olis ihan voittajavene.

      • ÖÖÄÖÄ

        "Jos joku virittäis esim 33 cr ään kisa purjeet ja osais purjehtia niin se Lys-luvulla1.15 olis ihan voittajavene."

        Tasoitussääntökilpailuissa alhainen mittaluku mahdollistaa menestymisen paremmin kuin korkea. Esim huonoilla purjeilla varustettu bavaria 33 cr voi helposti voittaa hyvillä purjeilla varustetun X-332:n lys kisassa. X-332 lys on kertaluokkaa suurempi ja sitä pitää osata purjehtiakin, jotta lys kisassa pärjäisi.


      • Joakim_
        ÖÖÄÖÄ kirjoitti:

        "Jos joku virittäis esim 33 cr ään kisa purjeet ja osais purjehtia niin se Lys-luvulla1.15 olis ihan voittajavene."

        Tasoitussääntökilpailuissa alhainen mittaluku mahdollistaa menestymisen paremmin kuin korkea. Esim huonoilla purjeilla varustettu bavaria 33 cr voi helposti voittaa hyvillä purjeilla varustetun X-332:n lys kisassa. X-332 lys on kertaluokkaa suurempi ja sitä pitää osata purjehtiakin, jotta lys kisassa pärjäisi.

        Bavaria 33 Cruiserin LYS-luku spinaakkerilla ja taittuvalapaisella potkurilla on 1,18 eli ei se ero nyt tolkuton ole X-332:n 1,24:ään.


      • nähty on
        Joakim_ kirjoitti:

        Bavaria 33 Cruiserin LYS-luku spinaakkerilla ja taittuvalapaisella potkurilla on 1,18 eli ei se ero nyt tolkuton ole X-332:n 1,24:ään.

        Ei sinällään yllätä bavan LYS-luku, mutta en ihmettele myöskään yleistä käsitystä saksanseisojista. Todella harvoin näkee bavaa purjehdittavan lähellekään LYS-lukuaan. Jopa viimeksi HTR:ssä 33 jäi pahasti jalkoihin toiselle saman luvun omaavalle sivutuulessa, jossa ei trimmien kanssa ollut viimeisen päälle tarkkaa, eikä taktiikasta puhettakaan. Eli vaatii kyllä vähän yritystä ja kunnon purjeet se bavakin.


      • 555544
        Joakim_ kirjoitti:

        Bavaria 33 Cruiserin LYS-luku spinaakkerilla ja taittuvalapaisella potkurilla on 1,18 eli ei se ero nyt tolkuton ole X-332:n 1,24:ään.

        Näkisipä edes yhden uuden matkapurren jossa on taittolapapotkuri ja spinnu. Vakiona näin ei ole ollut eikä tule olemaan. Ei uuden matkapurren ostajilla yleensä ole varaa ostella spinnuja ja potkureita.


      • 25
        555544 kirjoitti:

        Näkisipä edes yhden uuden matkapurren jossa on taittolapapotkuri ja spinnu. Vakiona näin ei ole ollut eikä tule olemaan. Ei uuden matkapurren ostajilla yleensä ole varaa ostella spinnuja ja potkureita.

        Taitaa olla kokonaisuudessaan nuo vain muutaman tonnin investointeja, mitättömiä verrattuna veneen kokonaishintaan. Vanhan veneen ostajalla uusi purjekerta saattaa olla sen sijaan ulottumattomissa.


      • 20
        555544 kirjoitti:

        Näkisipä edes yhden uuden matkapurren jossa on taittolapapotkuri ja spinnu. Vakiona näin ei ole ollut eikä tule olemaan. Ei uuden matkapurren ostajilla yleensä ole varaa ostella spinnuja ja potkureita.

        Tokkopa se nyt vain rahasta on kiinni. Ei vain koeta moisia tarpeellisiksi.


      • 5ttt443
        25 kirjoitti:

        Taitaa olla kokonaisuudessaan nuo vain muutaman tonnin investointeja, mitättömiä verrattuna veneen kokonaishintaan. Vanhan veneen ostajalla uusi purjekerta saattaa olla sen sijaan ulottumattomissa.

        Muutama tonni ja prosentti joo-o, spinnuvarustus 4 donaa ja taittolapa 2. Jos vene maksaa 70 donaa, niin 6 donaa on melkein 10% veneen hinnasta.


      • ==)))=(/
        20 kirjoitti:

        Tokkopa se nyt vain rahasta on kiinni. Ei vain koeta moisia tarpeellisiksi.

        Tai ei hyväksytä, että varsinkin kevyen ja keskituulen avotuulivarustuksen puute haittaa matkapurjehdusta. Rahasta siis se on kiinni, kielletään tosiasiat ja sitten kellutaan pelkällä isopurjella tai genoalla/fokalla.


      • 27
        ==)))=(/ kirjoitti:

        Tai ei hyväksytä, että varsinkin kevyen ja keskituulen avotuulivarustuksen puute haittaa matkapurjehdusta. Rahasta siis se on kiinni, kielletään tosiasiat ja sitten kellutaan pelkällä isopurjella tai genoalla/fokalla.

        Aika vähissä ne päivät on, jolloin tuulta on alle 4 m/s. Ja kun niistä vielä vähentää päivät, jolloin tuulee väärästä suunnasta spinnun käyttöön, niin eipä se matkapurjehtijalle kovin tärkeä kapine ole.


      • ///88///
        27 kirjoitti:

        Aika vähissä ne päivät on, jolloin tuulta on alle 4 m/s. Ja kun niistä vielä vähentää päivät, jolloin tuulee väärästä suunnasta spinnun käyttöön, niin eipä se matkapurjehtijalle kovin tärkeä kapine ole.

        Hölöpölö, kesällä tuulee alle 10 m/s 23 päivää kuukaudessa. Ks vaikka Harmaja:

        http://ilmatieteenlaitos.fi/tuulitilastot

        Loistavat spinnukelit siis enimmän osaa kesää. Itämerellä.


      • 27
        ///88/// kirjoitti:

        Hölöpölö, kesällä tuulee alle 10 m/s 23 päivää kuukaudessa. Ks vaikka Harmaja:

        http://ilmatieteenlaitos.fi/tuulitilastot

        Loistavat spinnukelit siis enimmän osaa kesää. Itämerellä.

        Höpöhöpö itsellesi. Se, että 2/3 päivistä on alle 10 m/s ei todellakaan tarkoita sitä, että olisi kevyttä tuulta tai tyyntä. Matkaveneilijälle käy Itämerellä hyvin helposti, kuten eräälle kaverilleni tässä muutama vuosi sitten: tuli kuukauden lomareissulta muuten tyytyväisenä, mutta totesi spinnun olleen ylhäällä koko kuukaudesta 0,5 h. Ja kyseessä on innokas Purjehtija (kilpaileekin paljon), joka taatusti nostaa spinnun, jos olosuhteet vain ovat suotuisat.


      • 3324555
        27 kirjoitti:

        Höpöhöpö itsellesi. Se, että 2/3 päivistä on alle 10 m/s ei todellakaan tarkoita sitä, että olisi kevyttä tuulta tai tyyntä. Matkaveneilijälle käy Itämerellä hyvin helposti, kuten eräälle kaverilleni tässä muutama vuosi sitten: tuli kuukauden lomareissulta muuten tyytyväisenä, mutta totesi spinnun olleen ylhäällä koko kuukaudesta 0,5 h. Ja kyseessä on innokas Purjehtija (kilpaileekin paljon), joka taatusti nostaa spinnun, jos olosuhteet vain ovat suotuisat.

        Höpö höpö edelleen, iso osa Itämerestä on saaristoa, saaristoissa tuulee vielä vähemmän kuin Harmajalla ja paljon porukkaa niissä viihtyy aivan kaukomaita myöden.


      • //UU(())
        27 kirjoitti:

        Höpöhöpö itsellesi. Se, että 2/3 päivistä on alle 10 m/s ei todellakaan tarkoita sitä, että olisi kevyttä tuulta tai tyyntä. Matkaveneilijälle käy Itämerellä hyvin helposti, kuten eräälle kaverilleni tässä muutama vuosi sitten: tuli kuukauden lomareissulta muuten tyytyväisenä, mutta totesi spinnun olleen ylhäällä koko kuukaudesta 0,5 h. Ja kyseessä on innokas Purjehtija (kilpaileekin paljon), joka taatusti nostaa spinnun, jos olosuhteet vain ovat suotuisat.

        On tälläkin palstalla "purjehtijoita", kaverin laiskuudella/lomafiiliksillä yritetään vakuuttaa, etteikö spinakkeri olisi hyödyllinen. Samalla logiikalla voisi väittää, ettei isopurje ole hyödyllinen, kätsympää on vetää vain keulapurjeen rulla auki kuin nostaa/rullata auki isopurje.

        Enemmistö matkaveneilijöistä voisi tosiaan jättää kaikki purjeet rantaan, sen verran onnetonta ja lasikaa räpellystä on se purjehtiminen.


      • rwfsdfgfg
        //UU(()) kirjoitti:

        On tälläkin palstalla "purjehtijoita", kaverin laiskuudella/lomafiiliksillä yritetään vakuuttaa, etteikö spinakkeri olisi hyödyllinen. Samalla logiikalla voisi väittää, ettei isopurje ole hyödyllinen, kätsympää on vetää vain keulapurjeen rulla auki kuin nostaa/rullata auki isopurje.

        Enemmistö matkaveneilijöistä voisi tosiaan jättää kaikki purjeet rantaan, sen verran onnetonta ja lasikaa räpellystä on se purjehtiminen.

        Hyödyllisyyshän on määrittelykysymys ja toisaalta olennaisesti riippuvainen tavoitteista, joten voidaan lähtökohtaisesti jo todeta, että olet absoluuttisesti väärässä väittäessäsi, että spinnu olisi kaikille matkapurjehtijoille hyödyllinen. Esimerkiksi minusta olisi täysin turhaa ja hyödytöntä nähdä vaivaa spinnun nostamiseksi sellaisissa olosuhteissa, joissa vene kulkee muutenkin jotain 4-5 solmun luokkaa tai kovempaa.

        Ja vaikka ottaisimme lähtökohdaksi sen (virheellisen) oletuksesi, että lisänopeus on aina haluttu ja hyödyllinen asia, niin spinnu tarjoaa sitä vain tuulen ollessa sopivassa suunnassa. Esimerkiksi Suomenlahdella voi lonkalta heittää, että ainakin 50% päivistä on sellaisia, jolloin kulkusuunta sattuu olemaan spinnun kannalta väärä. Ratakilpailuissahan juttu on tyypillisesti aivan toinen, koska radat tehdään tarkoituksella niin, että spinnulle on käyttöä.


      • /((//(/
        rwfsdfgfg kirjoitti:

        Hyödyllisyyshän on määrittelykysymys ja toisaalta olennaisesti riippuvainen tavoitteista, joten voidaan lähtökohtaisesti jo todeta, että olet absoluuttisesti väärässä väittäessäsi, että spinnu olisi kaikille matkapurjehtijoille hyödyllinen. Esimerkiksi minusta olisi täysin turhaa ja hyödytöntä nähdä vaivaa spinnun nostamiseksi sellaisissa olosuhteissa, joissa vene kulkee muutenkin jotain 4-5 solmun luokkaa tai kovempaa.

        Ja vaikka ottaisimme lähtökohdaksi sen (virheellisen) oletuksesi, että lisänopeus on aina haluttu ja hyödyllinen asia, niin spinnu tarjoaa sitä vain tuulen ollessa sopivassa suunnassa. Esimerkiksi Suomenlahdella voi lonkalta heittää, että ainakin 50% päivistä on sellaisia, jolloin kulkusuunta sattuu olemaan spinnun kannalta väärä. Ratakilpailuissahan juttu on tyypillisesti aivan toinen, koska radat tehdään tarkoituksella niin, että spinnulle on käyttöä.

        "Esimerkiksi Suomenlahdella voi lonkalta heittää, että ainakin 50% päivistä on sellaisia, jolloin kulkusuunta sattuu olemaan spinnun kannalta väärä."

        Nerokasta, jos valitsevat tuulet ovat etelänpuoleisia. niin pohjoiseen ei todellakaan suomen etelärannikolta pääse ja 50 % ajasta tosiaan tullaa viron rannikolta myötäiseen takaisin. Kannattaa tosiaan jättää saman tien isopurje rannalle, sehän haittaa genoan/fokan vetoa myötäisessä, eikä krysilläkään ole kuin virtauksia taaksepäin ohjaava siipi. Aivan turha purje on siis isopurje ja moni kelluukin pelkällä genoalla/fokalla.

        Vakavammin asian ottaen, nopeus on turvallisuuden kannalta tärkeä elementti purjehduksessa. Jos kauan on merellä ilman lepoa, väsymys iskee ja silloin tekee helposti hengenvaarallisia virheitä. Siksi nopea vene spinaakkerilla/genaakkerilla on turvallisuuden kannalta erittäin tärkeää.

        http://www.youtube.com/watch?v=OLmQZkkpss0


      • Kyllästynyt pölhöihi
        /((//(/ kirjoitti:

        "Esimerkiksi Suomenlahdella voi lonkalta heittää, että ainakin 50% päivistä on sellaisia, jolloin kulkusuunta sattuu olemaan spinnun kannalta väärä."

        Nerokasta, jos valitsevat tuulet ovat etelänpuoleisia. niin pohjoiseen ei todellakaan suomen etelärannikolta pääse ja 50 % ajasta tosiaan tullaa viron rannikolta myötäiseen takaisin. Kannattaa tosiaan jättää saman tien isopurje rannalle, sehän haittaa genoan/fokan vetoa myötäisessä, eikä krysilläkään ole kuin virtauksia taaksepäin ohjaava siipi. Aivan turha purje on siis isopurje ja moni kelluukin pelkällä genoalla/fokalla.

        Vakavammin asian ottaen, nopeus on turvallisuuden kannalta tärkeä elementti purjehduksessa. Jos kauan on merellä ilman lepoa, väsymys iskee ja silloin tekee helposti hengenvaarallisia virheitä. Siksi nopea vene spinaakkerilla/genaakkerilla on turvallisuuden kannalta erittäin tärkeää.

        http://www.youtube.com/watch?v=OLmQZkkpss0

        No johan taas... Kaksi asiaa on tullut selviksi: et tunne Suomenlahden olosuhteita etkä ole ainakaan matkapurjehtija. Epäilen, oletko purjehtija lainkaan.

        Suomenlahdella tyypillisin tuulensuunta on kesäisin lounas ja yleensä lännenpuoli, toiseksi yleisin lienee itä. Toisaalta taas suurin osa huviveneliikenteestä on yleissuunnaltaan rannikkoa myötäillen itään tai länteen. Tarvitseeko vääntää enemmän rautalankaa?

        Ja tuo höpötyksesi nopeuden yhteydestä turvallisuuteen... Matkapurjehtijalle on luontaista, että merellä ollaan koko päivä tai jopa useita päiviä. Lepo järjestellään tarpeen mukaan vahtivuoroilla jne. Toisaalta taas matkapurjehtija ottaa rennommin eikä yritä trimmata viimeisiä irti => ei ole tarvettakaan olla koko ajan niin "veitsenterällä" ja 100% keskittyneenä. Ei se olisi hauskaakaan; mehän veneilemme iloksemme, emme työksemme.


      • t55
        Kyllästynyt pölhöihi kirjoitti:

        No johan taas... Kaksi asiaa on tullut selviksi: et tunne Suomenlahden olosuhteita etkä ole ainakaan matkapurjehtija. Epäilen, oletko purjehtija lainkaan.

        Suomenlahdella tyypillisin tuulensuunta on kesäisin lounas ja yleensä lännenpuoli, toiseksi yleisin lienee itä. Toisaalta taas suurin osa huviveneliikenteestä on yleissuunnaltaan rannikkoa myötäillen itään tai länteen. Tarvitseeko vääntää enemmän rautalankaa?

        Ja tuo höpötyksesi nopeuden yhteydestä turvallisuuteen... Matkapurjehtijalle on luontaista, että merellä ollaan koko päivä tai jopa useita päiviä. Lepo järjestellään tarpeen mukaan vahtivuoroilla jne. Toisaalta taas matkapurjehtija ottaa rennommin eikä yritä trimmata viimeisiä irti => ei ole tarvettakaan olla koko ajan niin "veitsenterällä" ja 100% keskittyneenä. Ei se olisi hauskaakaan; mehän veneilemme iloksemme, emme työksemme.

        Koska et ole tarpeeksi kokenut purjehtia ja käyttänyt spinaakkeria tai genaakkeria, et ole päässyt suomenlahtea kauemmaksi. Avuksi:

        http://www.youtube.com/watch?v=iFUnV2BEwH4


    • Bavafani

      No mitä täällä (ja kaikissa lehdissä) toitotetaan, että kyllä se Bavaria hyvä kesämökki on mutta ei sillä kukaan kilpailemaan lähde.

    • OO==O=O
    • Tyyni Peili
      • BavaPate

        Taitaa olla näissä bavoissa vähän sama juttu kuin autoissa. Jos jollain on Skoda, niin se pitää aina selittää tyyliin. Minulla on Skoda Octavia, niin sehän on periaatteessa ihan samoista osista rakennettu kuin Audi... Minulla on Bava, se on jne.

        Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

        Yleisesti ilmeisesti Bavat on hyviä veneitä. Kävin päivällä jopa katsomassa yhtä myynnissä olevaa. Ihmetytti vain sisusta, joka ei mielestäni ollut kovin viihtyisä, pikemminkin kliininen.


      • Mahonkia sen olla pi
        BavaPate kirjoitti:

        Taitaa olla näissä bavoissa vähän sama juttu kuin autoissa. Jos jollain on Skoda, niin se pitää aina selittää tyyliin. Minulla on Skoda Octavia, niin sehän on periaatteessa ihan samoista osista rakennettu kuin Audi... Minulla on Bava, se on jne.

        Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

        Yleisesti ilmeisesti Bavat on hyviä veneitä. Kävin päivällä jopa katsomassa yhtä myynnissä olevaa. Ihmetytti vain sisusta, joka ei mielestäni ollut kovin viihtyisä, pikemminkin kliininen.

        Uudet veneet melkeinpä mallista riippumatta ovat sisältä hiukan steriilejä. Liian valoisia, vaaleita ja kulmikasta lookia. Muutaman vuoden takainen Bavaria on vielä sisältä viihtyisä, kaarevia muotoja, kaappien ovet aitoa umpinaista jalopuuta jne. http://www.penelope.fi/vene.html
        Uusi malli on minun makuun liian steriilin moderni oli sitten Bava tai Äksä, kulmikkaat ikkunat, valkoinen sisusta. http://www.x-yachts.fi/seeems/122912.asp
        ,


      • Kliininen???
        BavaPate kirjoitti:

        Taitaa olla näissä bavoissa vähän sama juttu kuin autoissa. Jos jollain on Skoda, niin se pitää aina selittää tyyliin. Minulla on Skoda Octavia, niin sehän on periaatteessa ihan samoista osista rakennettu kuin Audi... Minulla on Bava, se on jne.

        Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

        Yleisesti ilmeisesti Bavat on hyviä veneitä. Kävin päivällä jopa katsomassa yhtä myynnissä olevaa. Ihmetytti vain sisusta, joka ei mielestäni ollut kovin viihtyisä, pikemminkin kliininen.

        Kliininen? Kliinininen tarkoittaa suomeksi potilaaseen, potilastyöhön liittyvää ("clinical"). Onko Bavaria sinun mielestäsi joku sairaalalaiva?


      • HR...
        Kliininen??? kirjoitti:

        Kliininen? Kliinininen tarkoittaa suomeksi potilaaseen, potilastyöhön liittyvää ("clinical"). Onko Bavaria sinun mielestäsi joku sairaalalaiva?

        No jos vertaa Bavarian muuataman vuoden takaisia malleja nykyisiin niin fiilis on sisällä kieltämättäkin vähän sairaalaa muistuttava :-)


      • lakkaaminen tylsää
        Mahonkia sen olla pi kirjoitti:

        Uudet veneet melkeinpä mallista riippumatta ovat sisältä hiukan steriilejä. Liian valoisia, vaaleita ja kulmikasta lookia. Muutaman vuoden takainen Bavaria on vielä sisältä viihtyisä, kaarevia muotoja, kaappien ovet aitoa umpinaista jalopuuta jne. http://www.penelope.fi/vene.html
        Uusi malli on minun makuun liian steriilin moderni oli sitten Bava tai Äksä, kulmikkaat ikkunat, valkoinen sisusta. http://www.x-yachts.fi/seeems/122912.asp
        ,

        ja ensimäinen vene oli hai vuonna 1957...


      • 5447
        HR... kirjoitti:

        No jos vertaa Bavarian muuataman vuoden takaisia malleja nykyisiin niin fiilis on sisällä kieltämättäkin vähän sairaalaa muistuttava :-)

        "fiilis on sisällä kieltämättäkin vähän sairaalaa muistuttava :-) "

        Mahonkifriikkejä vaan harmittaa lakkaaminen ja se ettei vene kulje.

        http://www.blur.se/


      • HR...
        5447 kirjoitti:

        "fiilis on sisällä kieltämättäkin vähän sairaalaa muistuttava :-) "

        Mahonkifriikkejä vaan harmittaa lakkaaminen ja se ettei vene kulje.

        http://www.blur.se/

        No jos ihan totta puhutaan niin ei sen väliä ole kulkeeko vai ei kunhan vene on puuta.


      • i9998
        HR... kirjoitti:

        No jos ihan totta puhutaan niin ei sen väliä ole kulkeeko vai ei kunhan vene on puuta.

        Puu suomessa on optimimateriaali pientalon lämmitykseen. Veneilyssä muovit ja hapokestävä teräs.


      • HR...
        i9998 kirjoitti:

        Puu suomessa on optimimateriaali pientalon lämmitykseen. Veneilyssä muovit ja hapokestävä teräs.

        Toiset typpää muovipurkeista ja tinakipoista, toiset oikeista veneistä, makukysymyksiä.


      • =OO==
        HR... kirjoitti:

        Toiset typpää muovipurkeista ja tinakipoista, toiset oikeista veneistä, makukysymyksiä.

        Seli seli, puu ei ole fysikaalisilta ominaisuuksiltaan optimateriaali rakennuksille eikä veneille.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puu
        "Kosteus saa puun turpoamaan, ja jatkuva kosteus voi aiheuttaa lahoamista, kosteisiin oloihin tulevat puurakenteet kuten laiturin osat voidaan suojata ympäristöystävällisesti lämpökäsittelemällä tai kemiallisesti painekyllästämällä. Puu muuttaa rakenteissa ollessaan kosteuden ja lämmön vaikutuksesta jonkin verran muotoaan, mikä tulee ottaa huomioon rakennettaessa.
        "


      • HR...
        =OO== kirjoitti:

        Seli seli, puu ei ole fysikaalisilta ominaisuuksiltaan optimateriaali rakennuksille eikä veneille.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puu
        "Kosteus saa puun turpoamaan, ja jatkuva kosteus voi aiheuttaa lahoamista, kosteisiin oloihin tulevat puurakenteet kuten laiturin osat voidaan suojata ympäristöystävällisesti lämpökäsittelemällä tai kemiallisesti painekyllästämällä. Puu muuttaa rakenteissa ollessaan kosteuden ja lämmön vaikutuksesta jonkin verran muotoaan, mikä tulee ottaa huomioon rakennettaessa.
        "

        Seliseli. Ei materiaalin ominaisuuksilla ole veneessä mitään merkitystä kunhan se on puuta. Ainoa oikeaoppinen liplatus kuuluu limisaumaisesta puuveneesä, vain puuvene tuoksuu oikealle veneelle.
        Kyllä se on vaan minun kohdalla niin että muut materiaalit veneenrakennuksessa on korvikkeita.


      • kalat kattilasta
        5447 kirjoitti:

        "fiilis on sisällä kieltämättäkin vähän sairaalaa muistuttava :-) "

        Mahonkifriikkejä vaan harmittaa lakkaaminen ja se ettei vene kulje.

        http://www.blur.se/

        Jollain se kateus aina pitää selittää. Eipä tullut lakkahommia vastaan ensimmäisen 25 v aikana sisätiloissa ja silloinkin vain päivän työ kulutukselle alttiissa reunoissa. Eivät ole muovireunat ainakaan paremman näköisiä siinä iässä. Ja sama se kulkeeko vai ei, kun sen verran kulkee, että palkintosijoilla pysyy.


      • 12+19
        =OO== kirjoitti:

        Seli seli, puu ei ole fysikaalisilta ominaisuuksiltaan optimateriaali rakennuksille eikä veneille.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puu
        "Kosteus saa puun turpoamaan, ja jatkuva kosteus voi aiheuttaa lahoamista, kosteisiin oloihin tulevat puurakenteet kuten laiturin osat voidaan suojata ympäristöystävällisesti lämpökäsittelemällä tai kemiallisesti painekyllästämällä. Puu muuttaa rakenteissa ollessaan kosteuden ja lämmön vaikutuksesta jonkin verran muotoaan, mikä tulee ottaa huomioon rakennettaessa.
        "

        Onko muovi sitten jotenkin parempaa? Polyesterihartsin ominaisuuksiin kuuluu se, ettei se kestä merivettä eikä auringonvaloa. Revi siitä.


      • ==O=O
        12+19 kirjoitti:

        Onko muovi sitten jotenkin parempaa? Polyesterihartsin ominaisuuksiin kuuluu se, ettei se kestä merivettä eikä auringonvaloa. Revi siitä.

        hehheh, hartsien päällä on gelcoat kerros veden päällisissä osissa ja veden alla voi olla lisäksi epoksikäsittely. Sellainen rakenne kestävät aurinkoa ja merivettä paremmin kuin puu.


      • ))))=====
        HR... kirjoitti:

        Seliseli. Ei materiaalin ominaisuuksilla ole veneessä mitään merkitystä kunhan se on puuta. Ainoa oikeaoppinen liplatus kuuluu limisaumaisesta puuveneesä, vain puuvene tuoksuu oikealle veneelle.
        Kyllä se on vaan minun kohdalla niin että muut materiaalit veneenrakennuksessa on korvikkeita.

        Liplatus ja hajut, puulaiturilla voi päästä samaan tunnelmaan. Purjehduksessa on kyse matkanteosta ja silloin nopeus on tärkeä purjeveneen ominaisuus ja se saavutetaan keveillä muovimateriaaleilla.

        http://www.youtube.com/watch?v=NuyVUUyy2LE


      • 544333
        kalat kattilasta kirjoitti:

        Jollain se kateus aina pitää selittää. Eipä tullut lakkahommia vastaan ensimmäisen 25 v aikana sisätiloissa ja silloinkin vain päivän työ kulutukselle alttiissa reunoissa. Eivät ole muovireunat ainakaan paremman näköisiä siinä iässä. Ja sama se kulkeeko vai ei, kun sen verran kulkee, että palkintosijoilla pysyy.

        Tasoituskisoissa voi hankkia mitaleita vaikka millä vehkeellä ja mitaleita tulee helpommin, jos vene ei kulje.


      • so?
        ==O=O kirjoitti:

        hehheh, hartsien päällä on gelcoat kerros veden päällisissä osissa ja veden alla voi olla lisäksi epoksikäsittely. Sellainen rakenne kestävät aurinkoa ja merivettä paremmin kuin puu.

        Samoin puuta käytetään veneissä pinnoitettuna. Eikä häviä lujuus/paino-suhteessakaan komposiiteille.


      • //())()09
        so? kirjoitti:

        Samoin puuta käytetään veneissä pinnoitettuna. Eikä häviä lujuus/paino-suhteessakaan komposiiteille.

        Juu on minullakin päälaipio tiikkiä ja ketuttaa niin kelest ed. omistajien tekemä reiät siinä joita ei saa siististi paikattua kotikonstein. Toista olisi jos olis valkoisella pinnoitettua komposiittia, bilteman epoksi on saman väristä. Maalaan vielä jokupäivä mokoman juustolevyn valkoiseksi ja leikin, että se on muovirakennetta.


      • Revitään vaan
        12+19 kirjoitti:

        Onko muovi sitten jotenkin parempaa? Polyesterihartsin ominaisuuksiin kuuluu se, ettei se kestä merivettä eikä auringonvaloa. Revi siitä.

        On se. Pelkkä polyesterihartsi on sekä meriveden kestävyydeltään, että auringonvalon kestävyydeltään huomattavasti parempi materiaali kuin puu. Puuhan täytyy suojata jollakin käsittelyllä, jotta sillä yleensäkään tekisi mitään venehommissa. Sitäpaitsi, nykyään käytetään polyesterihartsin asemasta vielä kestävämpiä aineita, kuten vinyyliesterihartseja, jopa epoksihartseja.


      • HR...
        ))))===== kirjoitti:

        Liplatus ja hajut, puulaiturilla voi päästä samaan tunnelmaan. Purjehduksessa on kyse matkanteosta ja silloin nopeus on tärkeä purjeveneen ominaisuus ja se saavutetaan keveillä muovimateriaaleilla.

        http://www.youtube.com/watch?v=NuyVUUyy2LE

        Ei olet erehtynyt, purjehduksessa on kyse ajan viettämisestä veden päällä.


      • 0KKK==
        HR... kirjoitti:

        Ei olet erehtynyt, purjehduksessa on kyse ajan viettämisestä veden päällä.

        Laiturillakin vietetään aikaa veden päällä, joten en ole erehtynyt, samassa teemssa yhä pysytään. Enpä tosiaan ole tullut aiemmin ajatelleksi, että hitaat matkapurret ovat kesämökkien lisäksi laitureita. Kätevää mutta vielä kätevämpää on omistaa nopea kulkupeli, kesämökki ja laituri samassa paketissa.

        http://www.youtube.com/watch?v=NlSSeF3XVDI&feature=relmfu


      • älä revi, hajoaa
        Revitään vaan kirjoitti:

        On se. Pelkkä polyesterihartsi on sekä meriveden kestävyydeltään, että auringonvalon kestävyydeltään huomattavasti parempi materiaali kuin puu. Puuhan täytyy suojata jollakin käsittelyllä, jotta sillä yleensäkään tekisi mitään venehommissa. Sitäpaitsi, nykyään käytetään polyesterihartsin asemasta vielä kestävämpiä aineita, kuten vinyyliesterihartseja, jopa epoksihartseja.

        Tietosi ontuvat pahasti. Pelkkä polyesterihartsi liukenee meriveteen ja hajoaa auringon UV:n vaikutuksesta, ei se sellaisenaan kestä yhtään enempää kuin paljas puu. Aurinkoa eivät kestä varsinkaan epoksit eivätkä vinyyliesteritkään, vaikka sietävätkin paremmin vettä. Puusta tehdään ristiinlaminoituja ja muita moderneja rakenteita, jotka ovat paitsi erittäin kevyitä ja jäykkiä, myös hyvin olosuhteita kestäviä. Ja kannellahan käsittelämätön teak on edelleen paras.


      • HR...
        0KKK== kirjoitti:

        Laiturillakin vietetään aikaa veden päällä, joten en ole erehtynyt, samassa teemssa yhä pysytään. Enpä tosiaan ole tullut aiemmin ajatelleksi, että hitaat matkapurret ovat kesämökkien lisäksi laitureita. Kätevää mutta vielä kätevämpää on omistaa nopea kulkupeli, kesämökki ja laituri samassa paketissa.

        http://www.youtube.com/watch?v=NlSSeF3XVDI&feature=relmfu

        Suosittelen lasikuituisen plaanaavan matkamoottoriveneen hankintaa.


      • luokka?
        544333 kirjoitti:

        Tasoituskisoissa voi hankkia mitaleita vaikka millä vehkeellä ja mitaleita tulee helpommin, jos vene ei kulje.

        No milläs vehkeellä olet itse mitaleita hankkinut? Olis kohtuullista mainita, kun vähättelee muiden tekemisiä.


      • 3+14
        älä revi, hajoaa kirjoitti:

        Tietosi ontuvat pahasti. Pelkkä polyesterihartsi liukenee meriveteen ja hajoaa auringon UV:n vaikutuksesta, ei se sellaisenaan kestä yhtään enempää kuin paljas puu. Aurinkoa eivät kestä varsinkaan epoksit eivätkä vinyyliesteritkään, vaikka sietävätkin paremmin vettä. Puusta tehdään ristiinlaminoituja ja muita moderneja rakenteita, jotka ovat paitsi erittäin kevyitä ja jäykkiä, myös hyvin olosuhteita kestäviä. Ja kannellahan käsittelämätön teak on edelleen paras.

        Ei ole muuten kaikki samaa mieltä siitä tiikin hyvyydestä kannella. Lisäpainoa ylärakenteeseen, mikä ei ainakaan hyödyksi ole. Ja kuumenee suorassa auringonpaisteessa melkoisesti. Jopa Suomen kesässä saattaa tiikki ruveta tuntumaan turhan kuumalta paljaan jalan alla, puhumattakaan sitten eteläisemmistä leveysasteista.


      • tiikkifani
        3+14 kirjoitti:

        Ei ole muuten kaikki samaa mieltä siitä tiikin hyvyydestä kannella. Lisäpainoa ylärakenteeseen, mikä ei ainakaan hyödyksi ole. Ja kuumenee suorassa auringonpaisteessa melkoisesti. Jopa Suomen kesässä saattaa tiikki ruveta tuntumaan turhan kuumalta paljaan jalan alla, puhumattakaan sitten eteläisemmistä leveysasteista.

        Tänä kesänä ei ollut niin lämpimiä päiviä, että tiikkikansi olisi ollut liian kuuma. Etelän olosuhteet ovat toinen juttu, siellä tiikki on kuumaa. Painoa tulee jonkun verran lisää ylös, se on totta. Mutta jos ei täysraaserista ole kyse, ovat edut selvästi suuremmat ja huolto huoletonta.


      • KMJHUUUH
        tiikkifani kirjoitti:

        Tänä kesänä ei ollut niin lämpimiä päiviä, että tiikkikansi olisi ollut liian kuuma. Etelän olosuhteet ovat toinen juttu, siellä tiikki on kuumaa. Painoa tulee jonkun verran lisää ylös, se on totta. Mutta jos ei täysraaserista ole kyse, ovat edut selvästi suuremmat ja huolto huoletonta.

        Muoviveneessä ulkona olevan puusälän huolton on ikävää, usein ruuvikiinnitykset löystyvät vuosien mittaan ja alkavat vuotamaan kerorakenteisiin kansiin. Ei hyvä ollenkaan. Parempi käyttää puuta energian tuottoon kuin muoviveneessä.


      • sailing smart

      • g5554
        HR... kirjoitti:

        Suosittelen lasikuituisen plaanaavan matkamoottoriveneen hankintaa.

        Sullahan on sellainen, HR;-)


      • nyt selkis

      • mitä pölö

      • kas kaveria
        mitä pölö kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=9lTGSRgx7Fs

        Oho, onkin tullut pari lottovoittoa sitten Wannaben ja JODin ja siirrytty todelliseen miljonääriluokkaan, onnittelen. Noillako ne mitskut on saatu, onnittelen vielä enemmän.


      • saatavissa
        kas kaveria kirjoitti:

        Oho, onkin tullut pari lottovoittoa sitten Wannaben ja JODin ja siirrytty todelliseen miljonääriluokkaan, onnittelen. Noillako ne mitskut on saatu, onnittelen vielä enemmän.

        vanttupii on myytävänä


    • BavaPate

      Oho lähti osalla vähän hanskasta.

    • OT tai jotain

      Hyvin pysyy taas topicissa jutut :-DDDDD

    • Keskustelu näkyy taas kerran vääntyneen linjalle "kilpapurjehdus vs. matkapurjehdus". Tosin ainakin minua epäilyttää, onko tuo kirjoittaja (tuntuisi olevan vain yksi lukuisilla geneerisillä nimimerkeillä), joka kilpaveneitä hehkuttaa ja matkaveneitä/matkaveneilijöitä mollaa, juuri lainkaan itse veneillyt. Sen verran hassuilta kuulostavat nuo argumentit. Vaikkapa tuo "turvallisuutta lisää, kun pääsee nopeasti rantaan lepäämään"... Enemmän sitä turvallisuutta lisää, että vene on suunniteltu pienellä miehistöllä/yksin käsiteltäväksi eikä sitä yritetä ajaa maksimitehoilla, jolloin marginaalit katoaa ja virhe saattaa viedä jopa hengen.

      Mutta ihan erityisesti tökkäsi silmään väite, että kilpaveneet olisi käytettävyden kannalta suunniteltu paremmin. Vaikea uskoa, että tätä kukaan väittäisi tosissaan? Ne on suunniteltu eri tavalla, ei paremmin. Matkaveneilyn kannalta yleensä huonommin. Syynä on yksinkertaisesti erilainen käyttötapa ja -tarkoitus. Otetaan esimerkiksi köysi- ja heloitusjärjestelyt: kilpaveneessä on tyypillisesti iso miehistö, vähintään 4-5 henkeä, usein enemmän, ja vahdissa on kerrallaan useita henkilöitä. Matkaveneilyssä taas on normaalia, että ajovahtia hoidetaan yksin. Silloin tärkeämpää kuin vaikkapa kannelleliikkumisen helppous on se, että kaiken pystyy tekemään istumalaatikosta ja mielellään jopa samalta istuinsijalta. Säätöjen yksinkertaisuus ja helppous on tärkeämpää kuin monipuolisuus ja suorituskyky.
      Perheveneilyssä on myös usein eduksi, että vene on ns. alirikattu, mikä taas kilpaveneilijälle on pyhäinhäväistys. Yksinkertaisesti siksi, että silloin tarvitaan vähemmän käsivoimaa tiukoissakin tilanteissa. Vapaavahti nukkuu paremmin, kun tietää ajovahdissa olevan seurueen hentoisimman naisihmisenkin pystyvän hanskaamaan purjeet, vaikka tulisi äkillinen myrskypuuska.

      Se on muuten, tai ainakin oli minulle, vaikein asia oppia pidemmissä purjehduksissa: että kykenee nukkumaan, vaikka joku muu ajaa venettä. En ole vieläkään siinä oikein hyvä, vaikka harjoitusta on jo moniaiden kesien ajalta.

      • OKOKWW

        Katto ku Bugatti Veyroniakin voi ajaa naisihminen ihan hissukseen, sama pätee kesämökkejä parempiin purkkareihin. Lisäksi jos yksin purjehtii, on autopilotti lähes must ja silloin on aivan sama, jos keulapurjeenvinssi ei ole perämiehen ulottuvilla yms.


    • hkkhuhmjyfvy

      Tyhmä kysymys:Vuokraa ja kokeile pikkuneiti!

    • Hyvä vene

      Meillä oli muutama vuosi sitten Bavaria 33 ensimmäisenä veneenä. Aluksi olimme enemmän nautintopurjehtijoita, kuin elämäntapa purjehtijoita ja oli hyvä että oli selvä ja helppo vene, jossa oppia purjehdusta.

      Bavariamme osallistui kuitenkin moneen kisaan, kun taitomme kehittyivät ja saimme lisää purjehduskavereita, joiden kanssa osallistua. Ensimmäisessä kisassamme meille naurettiin, koska kun Bavariamme seilasi paikalle meitä pidettiin tyhminä(etenkin, kun kerroimme olevamme ensikertalaisia). Kuitenkin kaikkien (jopa itsemme) yllätykseksi voitimme luokassamme ja jäi "kokeneet ja paremmat" naurajat hiljaisiksi silloin.

      Bavaria on helppo vene, joka sopii perhepurjehdukseen, mutta tilanteen vaatiessa siitä saa myös kilpailukykysen.

      Vaihdoimme viime vuonna venettämme uuteen 36 jalkaseen ja eri merkkiseen veneeseen. Vaihtaisin kuitenkin takaisin Bavariaan milloin vain, jäi sen verran lämpimät muistot :)

      • Hyvä on

        Meillä on hyvin samanlaisia kokemuksia Bavarialla purjehtimisesta. Osallistuimme omalla 36 jalkaisella Bavariallamme ensimmäistä kertaa purjehduskisoihin ja saimme osaksemme pelkää pilkkaa ja naureskelua. Kyllä sitten hymyt hyytyi kun voitimme koko kisa. Hiukan oli tuuria mukana voitossa mutta Bavaria käy ihan hyvin kilpapurjehdukseenkin.


    • 14
      • lkjhgfd

        mutta tossa kaiteessa on kiinni spinnupuomi ja se näyttää ihan liian pieneltä ton kokoseen veneseen.


      • joo ja ei

        Bavojen runkomuodot ovat ihan ok, eikä kuvassa muuta näy. Näyttää kulkevankin, mutta kuvasta ei voi päätellä mitään siitä, kulkeeko kivasti. Tosin noita tuulensuuntia melkein mikä vain kulkee kivasti. Poikkeuksellisen komea kuva joka tapauksessa, aaltoja saa harvoin vangittua kuvaan yhtä näyttävästi.


      • J.L.
        lkjhgfd kirjoitti:

        mutta tossa kaiteessa on kiinni spinnupuomi ja se näyttää ihan liian pieneltä ton kokoseen veneseen.

        Ei se varmaan ole spinnupuomi, taitaa olla teleskooppimallinen spiirapuomi. Veneen nettisivuilla (http://www.penelope.fi/) olevan purjeluettelon mukaan siinä ei edes ole spinnua. Puomi on tarkoitettu varmaan genuan tai genaakkerin spiiraamiseen isoissa mainingeissa myötäiseen ajettaessa.


    • Ei myynnissä

      Sama juttu Bavaria 30:llä. 6 tM jo takana enkä vieläkään ole vaihtamassa toiseen.

    • Puupaatil jatkava.

      Ulkoinen rumuus käytännön sanelemaa?

      Ajattele näitä Puolan tusinatuotantoveneitä, Hanse, Dehler ja Moody - Ovatko ne erikoisen kauniita sinun mielestäsi?

      Kieltämättä nuo Bavariat ovat aika eksoottisen näköisiä, ilmankos on myynti romahtanut tilastojen mukaan, tosin myyjä väitti kivenkovaan viime syksynä Turun messuilla myyneensä 5 32:sta pelkästään Turkuun mutta ehkä ne ovat sen verran salaperäisiä ostajia etteivät ole rekisteröineet veneitänsä lainkaan? :)

      • 16

        Ihan uteliaisuudesta, mistä olet saanut tiedon, etteivät olisi rekisteröineet? Kun ei niitä maistraatin tilastoja kovin paljoa julkaista eikä etenkään paikkakunnittain. Olisi ihan kiva noita nähdä.


    • M.D.

      Itse olemme vaihtamassa venettä suurempaan, ja olemme nyt kartoittaneet venemarkkinoita kokoluokassa 37-44 jalkaa. Veneitä on katsottu 14 kpl. Kyllä tämän katselmuksen perusteella Bavariat erottuvat joukosta todellakin edukseen: tilat on suunniteltu minusta paremmin kuin muilla merkeillä (pituuteen nähden tilaa on enemmän kuin kilpailijoissa), yksityiskohdat on mietitty toimiviksi ja viimeistelykin on kelpo luokkaa. Minusta ulkonäkökään ei ole yhtään hullumpi. Puhun nyt 2000-luvun alkupuolen (2000-2005) Bavarioista, joissa on vielä pyöreitä linjoja ja sisustus lakattua mahonkiviilua. Oleellinen seikka on vielä se, että tämän ikäisissä Bavarioissa on sisutus järjestäin paljon paremmassa kunnossa kuin ranskalaisissa. Materiaalit ovat siis olleet ainakin tuohon aikaan laadukkaita. Purjehdusominaisuuksista en osaa sanoa mitään, mutta LYSien ja Vene-lehden koepurjehdusten perusteella nämä vaikuttavat täysin riittäviltä perhecruisailuun, mihin ne on tarkoitettukin. Kilpaveneet sitten erikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1431
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1175
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      916
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe