Miksi ranskikset ja saksalaiset edellä?

Tuulensieto

Helsinki Tallinna racen tulokset tulivat, skandiveneiden sijoitukset eivät häikäise.

LYS 1 (1,24 -> ), parhaiden sijoitukset venemerkittäin
1. Beneteau
2. Elan
3. Jeanneau
4. Hanse
5. Swan
6. X
7. Bavaria
15. FG
17. Maestro
18. Baltic
20. Sirena

LYS 2 (1,17 - 1,23), parhaiden sijoitukset venemerkittäin
1. Guyline
2. Beneteau
3. Dufour
5. Ridas
6. Bavaria
7. Arcona
12. Sweden Yacht
14. FG
16. Wasa
18. Baltic
19. Comfortina
23. Sirena
24. X
25. Inferno

34

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eXantti

      Taisi olla ranskanpullille optimikeli, sivutuuli alusta loppuun?

      • 1354139544

        Eikös se ollut sama tuuli skandeillekin?

        Skandit ei vaan pärjää. Vanhoja, vanhanaikaisia, hitaita...paskoja, ylihintaisia sellaisia.


    • Kaikkea kanssa

      Näin äkkiä tsekattuna näyttää siltä, että mitä pitempi, sitä nopeampi.
      Pitää myös muistaa, että tuuli nousi koko ajan ensimmäisten startin jälkeen
      tasaisesti. Mitä myöhemmin lähdit, sitä edullisemmat olot.
      Busines-luokka lähti lähes nolla tuulessa klo 18. ja iso lys n.kasissa.
      Semmosta tämä takaaajo startti on, pitää ottaa huumorilla.
      Koko kisan tarkoitushan on vain ryyppääminen Tallinnassa (naamioitu purjehdukilpailuksi) joka Minua ei enää kiiniosta pätkääkään, vaikka, joskus on tuolla mukana oltu.

      • 20

        Enpä tiedä, joissain luokissa kärkipään veneet ovat ehkä hieman keskiarvoa suurempia, mutta ero ei ole merkittävä. Keulilla on myös keskiarvoa pienempia ja peräpäässä niitä suurempia.

        Ja joissain sarjoissa tilanne on ihan päinvastoin, kuten IRC, jossa maaliin tuli 5 venettä:
        IRC
        1. Beneteau 40
        2. Seaquest 36
        3. Swan 45
        4. FG 43
        5. FG 46


    • Joakim_

      Johtuisikohan siitä, että LYSissä oli takaa-ajalähtö ja muissa luokissa ei.

      • 19

        Niin tietysti, skandithan tosiaan ajo ranskiksia takaa, Koko kisan ajan. Tyhmä kun en tuota heti huomannut.


    • 5432677

      Eipä ole hituskenkaan järkeä verrata tasoituskisan tuloksia suorityskyvystä keskustellessa. Vähän enemmän olisi järkeä verrata purjehdittuja aikoja.

      Jos tasotuskisan perusteella etsittäisii nopea vene, niin se voi olla vaikka Sunwind 27, on aivan raketti paatti, esim:

      http://www.oceanrace.fi/pdf/tulokset_2009.pdf

      • 008

        Heh-heh. Nyt ei ole LYS-kisassa mitään järkeä, kun skandit ei olleet vahvoilla.
        Toisin on esim. ARC:n tuloksissa, kun joku vanha Swan voittaa nimenomaan tasoitusten ansiosta. Täällä röyhistellään rintaa ja ollaan niin kovia purjehtijoita!

        No katso sitten IRC-luokan tulokset, ei ollut takaa-ajo:
        IRC
        1. Beneteau 40
        2. Seaquest 36
        3. Swan 45
        4. FG 43
        5. FG 46
        Siinä ne 5 maaliintullutta, skandit perässä vaikka ovat sarjan suurimmat.


      • Joakim_
        008 kirjoitti:

        Heh-heh. Nyt ei ole LYS-kisassa mitään järkeä, kun skandit ei olleet vahvoilla.
        Toisin on esim. ARC:n tuloksissa, kun joku vanha Swan voittaa nimenomaan tasoitusten ansiosta. Täällä röyhistellään rintaa ja ollaan niin kovia purjehtijoita!

        No katso sitten IRC-luokan tulokset, ei ollut takaa-ajo:
        IRC
        1. Beneteau 40
        2. Seaquest 36
        3. Swan 45
        4. FG 43
        5. FG 46
        Siinä ne 5 maaliintullutta, skandit perässä vaikka ovat sarjan suurimmat.

        Nousevassa tuulessa takaa-ajokisassa voittaa suurimmat ja normaalilähdössä pienimmät. IRC:ssä maaliintulojärjestys oli SW45, FG46, FG43, First 40, SQ36. Tuskin kannattaa kuitenkaan liikoja päätellä viiden veneen lähdöstä, jossa varsin erilaisia veneitä.

        Vertailuun on hyvä ottaa mukaan myös samaan aikaan lähteneet ORC:veneet, jolloin selvästi First 40:stä nopeampia olivat mm. Salona 37 ja Finn Flyer 36 (sekä suorassa ajassa, että millä tahansa tasoitussysteemillä).


      • lkdfjwvlsnk

      • Tuulensietoa

        No hyvä, katsotaan nopeuksia. Se veneiden keskinopeustaulukko antaa hyvän kuvan venemerkkien nopeudesta. Kärkiveneiden, siis nopeimpien, tusinan muodostavat:

        2 kpl Hanse
        2 kpl Bavaria
        2 kpl Elan
        ja 1 kpl Beneteau, FG, X, Baltic, J/109 ja 1-ton

        Noiden jälkeen listalla on pari Jeanneauta, Beneteau ja Swan.

        Kaikilla näillä keskinopeus yli 7,1 solmua. Jos haluat nopean veneen, valitse joku noista.


      • turha vaiva
        lkdfjwvlsnk kirjoitti:

        HTR:n tuloksista löytyy myös keskinopeudet. Kolme nopeinta First 45, Hanse 400 ja FG41

        http://www.helsinkitallinnarace.fi/htr/assets/uploads/file/Mandatum_Life_Helsinki-Tallinna_Race_2011_tulokset_paras_keskinopeus.pdf

        Joo, ja kaikkien luokkien keskinopeudet pantu yhteen pötköön, vaikka ORCit ja IRCit kävi välillä kryssimässä Nygrundille, toiset lasketteli alusta loppuun pyllymäkeä, varsinkin isommat LYS-veneet.

        Business-LYS ja ORC/IRC starttasivat 2 m/s kryssiin fleetin kokoon nähden kapeaan paikkaan. Heti perään lähtivät pienimmät LYS-veneet, kun edessä oli täydellinen muuri isoja rikejä. Bisnesmiehet jäi ORC/IRC fleetin jalkoihin muutama minuutti startin jälkeen saatuaan 10 min etumatkaa.

        Eli siitä kisasta ei ainakaan kannata tehdä minkäänlaisia vertailuja valmistajien tai valmistusmaiden mukaan.


    • miksei LYS 3 ?

      Entäpä LYS 3 (1,11-1.16) ? Siinä ei ranskikset loistaneet, sakut loisti poissaolollaan. Oliko tämän luokan poisjättö "analyysistäsi" tarkoitushakuista?

      1. Swan 36 S&S

      2. Finnfire

      3. Inferno

      4. Scanmar

      5. Inferno

      jne skandeja

      Jeanneau DNC

      • Joakim_

        Jos nyt jostain ihmeen syystä halutaan verrata veneen nopeuksia valmistusmaan mukaan skandit vs. saksa/ranska, ei LYS3:ssa ole mitään vertaamista, kun kisassa ei ollut yhtään saksa/ranskalaista, ainoastaan 60-80- lukujen skandeja FG28e, joka oli varsin hidas. Niitä ei myöskään löydy LYS 4-6 luokista, sillä kaiki kisaan lähteneet saksa/ranskalaiset ovat nopeampia kuin mitä LYS 3 tai 4-6 edellyttää.

        LYS2:sta sen sijaan löytyy useampi saksa/ranskalaisvene samaa kokoluokkaa kuin LYS3:n kärki ja useampi noista ajoi takaa-ajossa ohi koko LYS3 ja LYS4-6-luokista.

        Miksi joku luulee, että veneen nopeus riippuisi valmistusmaasta?


      • osaaminen unohdettu?
        Joakim_ kirjoitti:

        Jos nyt jostain ihmeen syystä halutaan verrata veneen nopeuksia valmistusmaan mukaan skandit vs. saksa/ranska, ei LYS3:ssa ole mitään vertaamista, kun kisassa ei ollut yhtään saksa/ranskalaista, ainoastaan 60-80- lukujen skandeja FG28e, joka oli varsin hidas. Niitä ei myöskään löydy LYS 4-6 luokista, sillä kaiki kisaan lähteneet saksa/ranskalaiset ovat nopeampia kuin mitä LYS 3 tai 4-6 edellyttää.

        LYS2:sta sen sijaan löytyy useampi saksa/ranskalaisvene samaa kokoluokkaa kuin LYS3:n kärki ja useampi noista ajoi takaa-ajossa ohi koko LYS3 ja LYS4-6-luokista.

        Miksi joku luulee, että veneen nopeus riippuisi valmistusmaasta?

        Tuskinpa kukaan oikeasti uskoo veneen nopeuden riippuvan siitä, missä maassa vene on valmistettu. Tällainen Fennoskandia vastaan muu maailma taitaa olla pelkkää tunnepohjaista räksytystä, ehkäpä vertaistuen etsintää omalle venemerkille, kenties venekauppiaiden harrastamaa piilomainontaa tms. Minua ihmetyttää erityisesti, että kilpapurjehdussuorituksia käytetään pelkästään venemerkkien vertailuun aivan kuin kipparin miehistön osaaminen olisi täysin toisarvoinen asia!

        Jos venemerkkejä tai -tyyppejä haluaa vertailla nopeuden suhteen, eikö silloin riittäisi pelkkä mittalukujen vertailu?


      • Hoh hoijaaaaa
        osaaminen unohdettu? kirjoitti:

        Tuskinpa kukaan oikeasti uskoo veneen nopeuden riippuvan siitä, missä maassa vene on valmistettu. Tällainen Fennoskandia vastaan muu maailma taitaa olla pelkkää tunnepohjaista räksytystä, ehkäpä vertaistuen etsintää omalle venemerkille, kenties venekauppiaiden harrastamaa piilomainontaa tms. Minua ihmetyttää erityisesti, että kilpapurjehdussuorituksia käytetään pelkästään venemerkkien vertailuun aivan kuin kipparin miehistön osaaminen olisi täysin toisarvoinen asia!

        Jos venemerkkejä tai -tyyppejä haluaa vertailla nopeuden suhteen, eikö silloin riittäisi pelkkä mittalukujen vertailu?

        Juuri näin. Mittaluvuilla on tarkoitus saada veneet "samalle viivalle", eli ideaalitapauksessa kilpailun lopputuloksiin vaikuttavat ainoastaan miehistön taito ja tuuri. Veneen ominaisuuksien ei siis pitäisi vaikuttaa kisan tuloksiin lainkaan. Käytännössä näin ei tietenkään ole. Nousevassa tuulessa hitaammat pärjäävät paremmin, laskevassa nopeammat. Pläkässä seisominen kertyy hitaiden eduksi. Jotkut veneet pärjäävät paremmin kryssivoittoisilla radoilla jne...

        Myös noiden keskinopeusten vertaaminen on älytöntä jos lähtöajat (olosuhteet) ja reitit poikkeavat toisistaan.


    • mediapeliä

      HTR oli olosuhteiltaan lähes toisinto kahden tai kolmen vuoden takaisesta. Silloin olin mun vanhalla skandilla kärkipäässä, nyt lähempänä häntäpäätä. Onkohan joku naulannut verkonretaleen mun köliin, vai mikä on niin venettä hidastuttanut? Samoja veneitä on sentään luokassa ollut kilpakumppaneina useampia. Vai onko se voittaja, joka yleensä on jäänyt kauas taakse horisonttiin hionut nyt tähän kisaan pohjansa ekaa kertaa? Ai niin, se voittajahan ei ollut skandi, vaikka sen tyyppinen olikin.

      Luokkien lähtöjärjestystä oli nyt muutettu ja heikoissa lillutellen aloitettiin. Tais jäädä skandit takariviin jo heti lähdössä. Mediapeliä varmaan...

    • ???!

      Olisit nyt samalla jatkanut listat loppuun saakka. Sielläkin ranskikset ja saksalaiset hallitsevat, LYS2:ssa jopa seitsemän viimeistä. Eikös muuten Guylinea lueta skandeihin? Kaiken kaikkiaan tulosluetteloissa eri valmistajia ja valmistusmaita on osallistujamäärien suhteessa. Viimeisen vuosikymmenen aikana on ostettu lähinnä isompia veneitä ja ne ovat pääsääntöisesti muita kuin skandeja. Mitä oikeastaan piti todistaa?

      • J.L.

        Yleensä purjehduskilpailujen tuloksissa alkupää on merkittävä, loppupuoli ei usein ole vertailukelpoinen sen paremmin venettä kuin miehistöä arvioitaessa.

        Sarjojen loppupuolta häiritsee monen tapaiset epäonniset sattumat, huono taktiikka, reitinvalinnassa väärät tuuliveikkaukset, varusterikot tai puutteelliset varusteet, puutteet osaamisessa jne.

        Tuloslistojen alkuun päässeillä noita ongelmia ei ole ollut ja siksi listojen alkupuolesta voi tehdä erilaisia johtopäätöksiä niin veneestä kuin miehistöstäkin.

        Muuten, katsoit huonosti sen LYS2-listan lopun, 4. häntäpäästä on Swan.


      • ???!
        J.L. kirjoitti:

        Yleensä purjehduskilpailujen tuloksissa alkupää on merkittävä, loppupuoli ei usein ole vertailukelpoinen sen paremmin venettä kuin miehistöä arvioitaessa.

        Sarjojen loppupuolta häiritsee monen tapaiset epäonniset sattumat, huono taktiikka, reitinvalinnassa väärät tuuliveikkaukset, varusterikot tai puutteelliset varusteet, puutteet osaamisessa jne.

        Tuloslistojen alkuun päässeillä noita ongelmia ei ole ollut ja siksi listojen alkupuolesta voi tehdä erilaisia johtopäätöksiä niin veneestä kuin miehistöstäkin.

        Muuten, katsoit huonosti sen LYS2-listan lopun, 4. häntäpäästä on Swan.

        Eikös listan alkupäätä sitten häiritse satunnaiset munkit, onnistunut taktiikka ja osaava miehistö, jos verrataan veneiden ominaisuuksia? Katsoinpa tosiaan huonosti sen lopun, en huomannut listan toista sivua. Sanotaan sitten, että yhdestätoista viimeisestä vain yksi oli skandi. Pointti on edelleen ihmetys siitä, mitä kummajaista oikein piti listoilla todistaa.


      • Veneet veneinä
        ???! kirjoitti:

        Eikös listan alkupäätä sitten häiritse satunnaiset munkit, onnistunut taktiikka ja osaava miehistö, jos verrataan veneiden ominaisuuksia? Katsoinpa tosiaan huonosti sen lopun, en huomannut listan toista sivua. Sanotaan sitten, että yhdestätoista viimeisestä vain yksi oli skandi. Pointti on edelleen ihmetys siitä, mitä kummajaista oikein piti listoilla todistaa.

        Kaiketi listoilla oli tarkoitus osoittaa vääräksi sellainen joskus täälläkin esitetty käsitys, että skandit ovat purjehdusominaisuuksiltaan ylivoimaisia keskieurooppalaisiin verrattuna. Käytännössä niin ei ole ainakaan jos nopeutta pidetään yhtenä purjehdusominaisuuksien mittarina. Kaikille niille, jotka ymmärtävät jotakin purjehduksesta ja joilla on asiasta ensi käden tietoa, tämä ei tullut yllätyksenä. Kuten Joakim edellä jo kirjoittikin, ei purjeveneen nopeus riipu veneen valmistusmaasta. Samassa maassa, jopa samalta veistämöltä voi valmistua ominaisuuksiltaan kovin erilaisia veneitä.


      • mennään provooseen
        Veneet veneinä kirjoitti:

        Kaiketi listoilla oli tarkoitus osoittaa vääräksi sellainen joskus täälläkin esitetty käsitys, että skandit ovat purjehdusominaisuuksiltaan ylivoimaisia keskieurooppalaisiin verrattuna. Käytännössä niin ei ole ainakaan jos nopeutta pidetään yhtenä purjehdusominaisuuksien mittarina. Kaikille niille, jotka ymmärtävät jotakin purjehduksesta ja joilla on asiasta ensi käden tietoa, tämä ei tullut yllätyksenä. Kuten Joakim edellä jo kirjoittikin, ei purjeveneen nopeus riipu veneen valmistusmaasta. Samassa maassa, jopa samalta veistämöltä voi valmistua ominaisuuksiltaan kovin erilaisia veneitä.

        Niin kai tuo on. Tosin en ole koskaan nähnyt erityisemmin hehkutettavan skandien nopeusominaisuuksia. Sen sijaan tiettyjä ranskiksia ja saksalaisia on moitittu hitaiksi. Mutta sama on sanottu yhtä hyvin vaikkapa santuista tai CA-veneistä. Jokaisessa maassa, missä veneitä tehdään, tehdään veneitä useampaan lähtöön, niin baanalle kuin karavaaneiksikin. Sen suhteen minäkään en vieläkään ymmärrä, mihin todella pyrittiin. Uskoisin, että haluttiin jonkun vastaavan, kuten 1345... (vai oliko aloittaja itse?) teki, haukkuvan skandeja ylihintaisiksi paskoiksi.


    • Happy cpt

      Vaikka kuinka itsetunnoltaan vajavaiset bavaristit täällä todistelevat, en vaihda Porscheani sitikkaan, vaikka jälkimmäisellä voitetaan useampi rallikisa, enkä myöskään finngulfiani bavariaan. Olkaa tyytyväisiä
      Veneeseenne älkääkä käyttäkö tätä palstaa toisenlaisten valintojen kyseenalaistamiseen.

      • Sykolooki

        Viestistäsi kuultaa pieni ongelma oman itsesi kanssa. Joko sinulla on huono itsetunto tai sen lisäksi (ja ehkä juuri siitä syystä) tarve melkoiseen itsetehostukseen, kun tunnet tarvetta tällä palstalla mainita omistavasi Porchen ja Finngulfin.

        Vertailu- ja sanavalintojesi johdosta hieman epäilyttää, omistatko kumpaakaan noista, Finngulfia tai Porschea. Tosin useimmat palstaa seuraavat voisivat kai halutessaan nuo hankkia, Porshe 924 vm -86 maksaa 6.900 € ja Finngulf 33 vm -91 taas 54.000 €. Noilla hankinnoilla ammattikoulun käynyt nuori voi mukavasti nostaa arvostustaan, ainakin omasta mielestään.

        Tuota Porsche / FG valintaa paljon parempaa itsetuntoa osoittaa uuden Skodan Bavarian ostaja. Tosin hintaa kertyy Skoda/Bavaria ostoksesta kaksinkerroin edelliseen nähden, mutta tämän tyyppisen hankinnan ostajat ovatkin yleensä hyvin koulutettuja ja hyvässä asemassa olevia. He osaavat tehdä järkeviä päätöksiä eikä heidän tarvitse välittää muiden mielipiteistä.


      • viestistäsi
        Sykolooki kirjoitti:

        Viestistäsi kuultaa pieni ongelma oman itsesi kanssa. Joko sinulla on huono itsetunto tai sen lisäksi (ja ehkä juuri siitä syystä) tarve melkoiseen itsetehostukseen, kun tunnet tarvetta tällä palstalla mainita omistavasi Porchen ja Finngulfin.

        Vertailu- ja sanavalintojesi johdosta hieman epäilyttää, omistatko kumpaakaan noista, Finngulfia tai Porschea. Tosin useimmat palstaa seuraavat voisivat kai halutessaan nuo hankkia, Porshe 924 vm -86 maksaa 6.900 € ja Finngulf 33 vm -91 taas 54.000 €. Noilla hankinnoilla ammattikoulun käynyt nuori voi mukavasti nostaa arvostustaan, ainakin omasta mielestään.

        Tuota Porsche / FG valintaa paljon parempaa itsetuntoa osoittaa uuden Skodan Bavarian ostaja. Tosin hintaa kertyy Skoda/Bavaria ostoksesta kaksinkerroin edelliseen nähden, mutta tämän tyyppisen hankinnan ostajat ovatkin yleensä hyvin koulutettuja ja hyvässä asemassa olevia. He osaavat tehdä järkeviä päätöksiä eikä heidän tarvitse välittää muiden mielipiteistä.

        Viestistäsi kuultaa pieni ongelma oman itsesi kanssa. Joko sinulla on huono itsetunto tai sen lisäksi (ja ehkä juuri siitä syystä) tarve melkoiseen itsetehostukseen, kun tunnet tarvetta tällä palstalla mainita omistavasi Skodan ja Bavarian, vain koska ne ovat kalliimpia.

        Itsekin kyllä omistaisin mieluummin Skodan kuin Porschen, koska se on paljon käytännöllisempi ja täyttää sen tarpeen, mitä auton kaltaiselta käytööesineeltä vaaditaan. Veneenä Bavaria sen sijaan ei täytä ollenkaan minun tarpeitani. FG olisi jo paljon lähempänä sitä, mutta valintani on silti ollut paljon yksilöllisempi. Onko joku peruste järkevämpi kuin valita se, mikä parhaiten täyttää omat tarpeet?


      • Sykolooki
        viestistäsi kirjoitti:

        Viestistäsi kuultaa pieni ongelma oman itsesi kanssa. Joko sinulla on huono itsetunto tai sen lisäksi (ja ehkä juuri siitä syystä) tarve melkoiseen itsetehostukseen, kun tunnet tarvetta tällä palstalla mainita omistavasi Skodan ja Bavarian, vain koska ne ovat kalliimpia.

        Itsekin kyllä omistaisin mieluummin Skodan kuin Porschen, koska se on paljon käytännöllisempi ja täyttää sen tarpeen, mitä auton kaltaiselta käytööesineeltä vaaditaan. Veneenä Bavaria sen sijaan ei täytä ollenkaan minun tarpeitani. FG olisi jo paljon lähempänä sitä, mutta valintani on silti ollut paljon yksilöllisempi. Onko joku peruste järkevämpi kuin valita se, mikä parhaiten täyttää omat tarpeet?

        Mukavaa, että tekstini alkuosa kelpasi lähes sellaisenaan oman vastauksesi alkuosaksi. Tosin kopiointi ei anna hyvää kuvaa kirjallisista kyvyistäsi.

        Kirjoitit " kun tunnet tarvetta tällä palstalla mainita omistavasi Skodan ja Bavarian".

        En omista noita kumpaakaan enkä ole tällä palstalla niitä sanonut omistavani. Jos olen kirjoittanut niin, että rivien välistä voit tuon väärän johtopäätöksen tehdä, olen pahoillani aiheuttamastani väärinkäsityksestä. Anteeksi.

        Toisaalta, oletkohan tarttunut 'kynään' liian kärkkäästi ja harkitsemattomasti omien ennakkoluulojesi innoittamana Niin voi käydä, jos toisen kirjoituksessa jokin aiheuttaa ärtymystä ja pistää kiihtyneenä heti vastaamaan.


      • vietistäsi
        Sykolooki kirjoitti:

        Mukavaa, että tekstini alkuosa kelpasi lähes sellaisenaan oman vastauksesi alkuosaksi. Tosin kopiointi ei anna hyvää kuvaa kirjallisista kyvyistäsi.

        Kirjoitit " kun tunnet tarvetta tällä palstalla mainita omistavasi Skodan ja Bavarian".

        En omista noita kumpaakaan enkä ole tällä palstalla niitä sanonut omistavani. Jos olen kirjoittanut niin, että rivien välistä voit tuon väärän johtopäätöksen tehdä, olen pahoillani aiheuttamastani väärinkäsityksestä. Anteeksi.

        Toisaalta, oletkohan tarttunut 'kynään' liian kärkkäästi ja harkitsemattomasti omien ennakkoluulojesi innoittamana Niin voi käydä, jos toisen kirjoituksessa jokin aiheuttaa ärtymystä ja pistää kiihtyneenä heti vastaamaan.

        Voi, suo nyt anteeksi lainaukseni siihen lupaa pyytämättä. Käytin sitä kirjallisena tehokeinona erittäin hyvin tietoisena siitä, ettet ole väittänyt omistavasi bavaa tai skodaa. Oletin sykolookin ymmärtävän ajatukseni, olisithan yhtä hyvin voinut omistaa nuo asiat, sillä vain ei ollut merkitystä.

        Jättäisin kyllä ennakkoluulot omille harteillesi. Sinähän lähdit siitä, että autoja ja veneitä valitaan ainoastaan statussymboleina. Minun lähtökohtani on edelleen valita nuo ainoastaan tarpeitteni mukaan ja uskon vilpittömästi monen muunkin niin tekevän, myös sen Porschen omistajan. Miksi siis skoda/bava olisi järkevämpi ja parempaa itsetuntoa osoittava ratkaisu?

        Vaikka muistini jo iän myötä pätkiikin, muistan kyllä sykolookin useinkin ilmestyneen palstalle, kun taikasana "Bavaria" mainitaan vasta toiseksi parhaan vaihtoehtona.


      • happy cpt
        Sykolooki kirjoitti:

        Viestistäsi kuultaa pieni ongelma oman itsesi kanssa. Joko sinulla on huono itsetunto tai sen lisäksi (ja ehkä juuri siitä syystä) tarve melkoiseen itsetehostukseen, kun tunnet tarvetta tällä palstalla mainita omistavasi Porchen ja Finngulfin.

        Vertailu- ja sanavalintojesi johdosta hieman epäilyttää, omistatko kumpaakaan noista, Finngulfia tai Porschea. Tosin useimmat palstaa seuraavat voisivat kai halutessaan nuo hankkia, Porshe 924 vm -86 maksaa 6.900 € ja Finngulf 33 vm -91 taas 54.000 €. Noilla hankinnoilla ammattikoulun käynyt nuori voi mukavasti nostaa arvostustaan, ainakin omasta mielestään.

        Tuota Porsche / FG valintaa paljon parempaa itsetuntoa osoittaa uuden Skodan Bavarian ostaja. Tosin hintaa kertyy Skoda/Bavaria ostoksesta kaksinkerroin edelliseen nähden, mutta tämän tyyppisen hankinnan ostajat ovatkin yleensä hyvin koulutettuja ja hyvässä asemassa olevia. He osaavat tehdä järkeviä päätöksiä eikä heidän tarvitse välittää muiden mielipiteistä.

        Anteeksi nyt en ymmärrä. Kuinka ihmeessä Skodan ja Bavarian ostaminen osoittaisi parempaa itsetuntoa? Luuletko tosiaan, että kaikki Porschen hankkijat ostaisivat Skodan, jos heidän itsetuntonsa olisi jotenkin paremmin kohdallaan?

        Minusta se on aika lapsellinen ajatus. Jos jollakin on varaa ostaa Porsche Skodan sijaan tai FG Bavarian sijaan miten se voi olla keneltäkään muulta pois ja osoitus ao henkilön huonosta itsetunnosta? Eiköhän pullistelijat löydy ihan muista merkeistä...

        Anteeksi, jos arvostan työnlaatua, ajo-ominaisuuksia/purjehdusominaisuuksia ja huolettomuutta...


      • 14
        happy cpt kirjoitti:

        Anteeksi nyt en ymmärrä. Kuinka ihmeessä Skodan ja Bavarian ostaminen osoittaisi parempaa itsetuntoa? Luuletko tosiaan, että kaikki Porschen hankkijat ostaisivat Skodan, jos heidän itsetuntonsa olisi jotenkin paremmin kohdallaan?

        Minusta se on aika lapsellinen ajatus. Jos jollakin on varaa ostaa Porsche Skodan sijaan tai FG Bavarian sijaan miten se voi olla keneltäkään muulta pois ja osoitus ao henkilön huonosta itsetunnosta? Eiköhän pullistelijat löydy ihan muista merkeistä...

        Anteeksi, jos arvostan työnlaatua, ajo-ominaisuuksia/purjehdusominaisuuksia ja huolettomuutta...

        Eiköhän se Porsche usein osteta mul**n jatkeeksi, tuskin kukaan Skodaa siihen tarkoitukseen ostaa. Ja jos sitä jatketta tarvitaan, vikaa on joko mul**ssa tai itsetunnossa.

        Muuten, tuo nimimerkkisi CPT viittaa vapautensa menettäneiden ihmisten huonoon kohteluun (sen estämiseen). CPT arvioi noiden kohtelua tekemällä vierailuja paikkoihin, joissa näitä pidetään vastentahtoisesti; vankilat, poliisiasemat, maahanmuuttajien säilytyskeskukset, psykiatriset sairaalat, sosiaalihuollon laitokset jne.


      • Happy cpt
        14 kirjoitti:

        Eiköhän se Porsche usein osteta mul**n jatkeeksi, tuskin kukaan Skodaa siihen tarkoitukseen ostaa. Ja jos sitä jatketta tarvitaan, vikaa on joko mul**ssa tai itsetunnossa.

        Muuten, tuo nimimerkkisi CPT viittaa vapautensa menettäneiden ihmisten huonoon kohteluun (sen estämiseen). CPT arvioi noiden kohtelua tekemällä vierailuja paikkoihin, joissa näitä pidetään vastentahtoisesti; vankilat, poliisiasemat, maahanmuuttajien säilytyskeskukset, psykiatriset sairaalat, sosiaalihuollon laitokset jne.

        Kiitos palautteesta. Mielenkiintoista minkälaisia mielleyhtymiä asiat herättävät. Cpt oli vain lyhennys captain-sanasta.

        En edelleenkään ymmärrä mihin oikein perustuu tuo väite siitä että Porschen ostajille auto on joko itsetunnon tai molon jatke. Voi toki pitää paikkansa joidenkin autosta haaveilevien osalta, mutta uskoisin suurimman osan ostajista vainnolevn siinä taloudellisessa tilanteessa, että voivat oikeasti ostaa mieleisensä auton, oli se sitten Porsche tai Skoda. Ei Skodassa mitään vikaa ole, mutta pidän ajamisesta ja myös tekniikasta. Sitä Porsche tarjoaa enemmän, kuten myös veneeni. Mitä ihmeen pahaa siinä on?


    • Cpt Happy

      Kiitos palautteesta. Yritin vain esimerkilläni tuoda esille, kuinka veneissä ja autoissa ei ole vain yhtä auktorisoitua valintakriteeriä, kuten täällä osa tuntuu yrittävän vakuuttaa. Anonyyminä minulle on aivan sama mitä muut ajattelevat minusta, raha tai sen puute ei tee kenestäkään viisasta tai ylevää.

      Että silleen!

    • 2+15

      Oliko kisassa yhtään puuvenettä? Jos oli miten pärjäs?

    • Capt Morgan

      Olisikohan tuo Morgana puuvene? Voitti ainakin oman luokkansa. Ja Gotland Runtissa taisi olla omassa sarjassaan 2. Hyvin purjehtiva vanhus, sanoisin!

      • 19+1

        Kyllä Morgana puuvene on, yksi hyvinsäilyneitä "vanhuksia" Suomessa. On niitä toki muitakin. Saisivat osallistua enemmän näihin skaboihin, niin saisimme klassisia linjoja ihailtavaksi (ja haukuttavaksi tänne palstalle).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      373
      1574
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      76
      1520
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      364
      1478
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      48
      1211
    5. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      63
      1190
    6. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      36
      1039
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      252
      1018
    8. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      908
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      877
    10. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      875
    Aihe