Lieksa kohta somalikylä

somalikylä

Lieksan oma kantaväestö vähenee jatkuvasti 50 vuotta täyttäneitä rupsaneita on ihan liikaa verorahoja syömässä esim työttömät. Näistä maahanmuuttajista on kauppaliikkeille hyötyä kun yhteiskunta maksaa kaikki ostot valmiiksi huonekalu kauppaa myöten. Pitäisi perustaa oma somalikoulu luokka lisää. tulevaisuudessa maahanmuuttajat tekee työt jos on saatavilla

111

693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • B(r)asisti

" Lieksan oma kantaväestö vähenee jatkuvasti 50 vuotta täyttäneitä rupsaneita on ihan liikaa verorahoja syömässä esim työttömät." " Näistä maahanmuuttajista on kauppaliikkeille hyötyä kun yhteiskunta maksaa kaikki ostot valmiiksi huonekalu kauppaa myöten."

Maksaako Somalit Lieksan työttömien kulut..? Siinä olisi uusi loistava idea Lieksan päättäjille..! Iskulause valmiiksi= Mamu maksaa..?.! Työttömien kulut.
      Vassoguud..

• on se vaan hienoo

kun mamu hoitaa sinuakin tulevaisuudessa kun et enää työhön kykene
      ( jos oot koskaan kyennytkään )
      ja kun kauppaan menet ihana, palvelualtis, tumma hipiäinen neiti palvelee sinua ja mielessäsi kiroat kun nuorna olit ahdasmielinen ja ennakkoluuloinen
      tiedä vaikka sinua kotona hoitaisi " tumma nainen" ( tai jos tunnet mies )
      voi jos ahdistaa arvauskeskuksen tohtori kirjuttaa sinulle reseptin ja maailma näyttää valoislta

• arvauskeskuksessa

kannattaa lääkärille sanoa, että potee pelkoa vierasmaalaisia kohtaan ja, että ois kiva kun ei mitään uutta kohdalle tulis vaan juntti kohtaisi juntin ja oma pieni piiri pyörisi
        -bamia ja muita irtoo varmasti

• .....

Nyt kyllä tuntuu ihan siltä, että "on se vaan hienoo" olisi vakavasti hoidon tarpeessa kun noin pahasti heittää. Tuo tauti ei pelkillä pillereillä enää parane.

• B(r)asisti
        arvauskeskuksessa kirjoitti:

kannattaa lääkärille sanoa, että potee pelkoa vierasmaalaisia kohtaan ja, että ois kiva kun ei mitään uutta kohdalle tulis vaan juntti kohtaisi juntin ja oma pieni piiri pyörisi
        -bamia ja muita irtoo varmasti

On teillä kummallakin mopo totaalisesti hukassa..! Komentini koski maahanmuuutajien ostoja jotka tehdään toisten maksamien verovaroin, eikä omasta työstä saaduilla tuloilla=Joka kehittäisi Lieksaa ettenpäin suurentamalla verotuloja..! Saataisiin se tumma tai valkoinen hoitaja jopa sullekkin.! Mamut ei minua hoida tulevaisuudessakaan. Eikä niitä ihania tummia palvelualttiita kaupassakaan näy. Älä sotke peittojasi sen takia. Sitä paitsi olen saanut ystävällistä palvelua aina valkoihoisilta eri kaupoissa.Ei se ihonväristä ole kiinni vaan omasta käytöksestäsi..! Teidän kirjoituksia lukiessa tulee huoli minkälaista ainesta kouluista läpi pääseekään..? Tietysti jos pääsee, miksi ette muuta Somaliaan , parantamaan niitten oloja..?

• Turhaa toistoa So...
        B(r)asisti kirjoitti:

On teillä kummallakin mopo totaalisesti hukassa..! Komentini koski maahanmuuutajien ostoja jotka tehdään toisten maksamien verovaroin, eikä omasta työstä saaduilla tuloilla=Joka kehittäisi Lieksaa ettenpäin suurentamalla verotuloja..! Saataisiin se tumma tai valkoinen hoitaja jopa sullekkin.! Mamut ei minua hoida tulevaisuudessakaan. Eikä niitä ihania tummia palvelualttiita kaupassakaan näy. Älä sotke peittojasi sen takia. Sitä paitsi olen saanut ystävällistä palvelua aina valkoihoisilta eri kaupoissa.Ei se ihonväristä ole kiinni vaan omasta käytöksestäsi..! Teidän kirjoituksia lukiessa tulee huoli minkälaista ainesta kouluista läpi pääseekään..? Tietysti jos pääsee, miksi ette muuta Somaliaan , parantamaan niitten oloja..?

Jokainen lukutaitoinen tietää ja ymmärtää, ettei Somalian oloja ole osattu parantaa somalien eikä kansinvälisten toimijoiden toimesta. Niinpä on turhaa hokea joka väliin, että menkää Somaliaan, kuten nimimerkki usein tekee. Somaliassa on todella nälänhätä. Kaikista köyhimmät eivät pääse lähtemään, mutta ei tulijat ole varakkaitakaan. Suku ja klaani tukevat lähtiöitä. On kohtuutonta vaatia, että heidänkin, jotka pystyvät lähtemään, pitäisi jäädä nälkää näkemään ja tapattamaan itseään toivottomaan maahan. On täysin ymmärrettävää, että usko parempaan on mennyt kahdenkymmenen kaaosvuoden jälkeen. Minä ainakin lähtisin vastaavasta maasta, jos siihen olisi mahdollisuus. On hienoa, että sinulla on mahdollisuus tulevaisuudessa ostaa palvelusi yksityissektorilta, jossa varmaankin voit valita hoitajasi. Meillä useimmilla ei siihen ole varaa ja me tarvitsemme julkisiin palveluihin maahanmuuttajatyövoimaa kantaväestön rinnalla. Sukulaisiani uudellamaalla hoitaa jo nyt maahanmuuttaja sairaanhoitajat ja lähihoitajat. (En ole yllä olevien tekstien kirjoittaja.)

• hienoo on ja hienoo

mie luulen jotta muillai aloilla tarvittaan paljo muahanmuuttavvii esim. rakennuksilla
        meitä ol paljo ukkoja 1970 luvun alussa rakentamassa helsinkii, lahtee ja monta muuta asutustuajammaa suomessa ja osa ulukomailla itässä
        mutta täytyy sannoo jotta mon mies putos matkalle ja nuoremmasta porukasta tulloo vähän työmiehhii meinoo meistä kantaväestä
        mie ihmettelen jotta joku venneen lasku, muailmamestarruuskisat tahi joku muu harraste viep turhii poissaolotunteja työnantajjiin maksukukkarosta ja rakennuksillahhii tuntuu jotta miehillä ei oo kiinnostusta tehä töitä kunnolla ja kiire on olevinnaan syy
        kantaväestö ei oo valamis vastaanottamaan paskassii hommii ja semmossii töitä missä on pien palakka vuan suavat enempi sos. tukkee
        mie oon usseesti helsinkissä ja espoossa assuu paljo kavereita entissii työkavereita ja monta kertoo se tummmaihonen työntää vanhusta pyörätuolissa
        ulukolaiset ajjaat piäassiisa pusseja ja espoossa on monta mm. somalliii taksikuskeina ja osovvaat suommee ja ovat kohteliaita meitillä työvoima kansainvälistyy ja meijän ois ihe aika kahtoo jotta oppisimma kunnioittamaan työtä ja sitä mitä myö tehhään
        miulla on kavereita tuollai tuntur lapissa ja siellähhii on suomalaiset kohta juoneet ihtesä pihalle rakennus ja remonttitöistä ja se on harmi
        mie en ymmärrä miten onkelmat vois hetkessä ratkasta kun muailman luajusesti immeisestä on tullu yhä hurjempi peto toista kohtaan

• B(r)asisti
        Turhaa toistoa So... kirjoitti:

Jokainen lukutaitoinen tietää ja ymmärtää, ettei Somalian oloja ole osattu parantaa somalien eikä kansinvälisten toimijoiden toimesta. Niinpä on turhaa hokea joka väliin, että menkää Somaliaan, kuten nimimerkki usein tekee. Somaliassa on todella nälänhätä. Kaikista köyhimmät eivät pääse lähtemään, mutta ei tulijat ole varakkaitakaan. Suku ja klaani tukevat lähtiöitä. On kohtuutonta vaatia, että heidänkin, jotka pystyvät lähtemään, pitäisi jäädä nälkää näkemään ja tapattamaan itseään toivottomaan maahan. On täysin ymmärrettävää, että usko parempaan on mennyt kahdenkymmenen kaaosvuoden jälkeen. Minä ainakin lähtisin vastaavasta maasta, jos siihen olisi mahdollisuus. On hienoa, että sinulla on mahdollisuus tulevaisuudessa ostaa palvelusi yksityissektorilta, jossa varmaankin voit valita hoitajasi. Meillä useimmilla ei siihen ole varaa ja me tarvitsemme julkisiin palveluihin maahanmuuttajatyövoimaa kantaväestön rinnalla. Sukulaisiani uudellamaalla hoitaa jo nyt maahanmuuttaja sairaanhoitajat ja lähihoitajat. (En ole yllä olevien tekstien kirjoittaja.)

Niinpä siellä taistellaan VALLASTA..! Idiootti siitä kuka päättää Somalian luonnonrikkauksien käytöstä. Vai sukulaiset..? Muuta mamulähiöön Helsinkiin sitten. Ei ole suomalaisten vika jos Somaliassa tapellaan. Tuo sota oltais saatu lopettettua jo kauan sitten mutta oletetut miestappiot esti sen.! Nyyhki sinä niitä somaliparkoja, minä kunnioitan sotaveteraaneja joille eräät kusipäät sanoi ei ollut pakko mennä..? Kaikenlaisia tekopyhiä paskoja sitä maapallo kantaakin.
        Mene vaan sinne Somaliaan Suomen älykkyysosamäärä nousee samoin Somalian. Kumpikin maa voittaaa..! Kaikenlisäksi minä en hyväksy niiden länsimaiden syylistämistä tähän joilla ei ole siihen osaa eikä arpaa..!

• B(r) paskisti
        B(r)asisti kirjoitti:

Niinpä siellä taistellaan VALLASTA..! Idiootti siitä kuka päättää Somalian luonnonrikkauksien käytöstä. Vai sukulaiset..? Muuta mamulähiöön Helsinkiin sitten. Ei ole suomalaisten vika jos Somaliassa tapellaan. Tuo sota oltais saatu lopettettua jo kauan sitten mutta oletetut miestappiot esti sen.! Nyyhki sinä niitä somaliparkoja, minä kunnioitan sotaveteraaneja joille eräät kusipäät sanoi ei ollut pakko mennä..? Kaikenlaisia tekopyhiä paskoja sitä maapallo kantaakin.
        Mene vaan sinne Somaliaan Suomen älykkyysosamäärä nousee samoin Somalian. Kumpikin maa voittaaa..! Kaikenlisäksi minä en hyväksy niiden länsimaiden syylistämistä tähän joilla ei ole siihen osaa eikä arpaa..!

Äärettömän selkeä on Teidän käsityksenne asioista oi " Idän järjenvalo",
        suonette anteeksi tyhmyyteni kun kysyn, miksi Te ette ole päättämässä asioista ja tuomassa selkeää mielipidettänne esiin ? ( anteeksi röyhkeyteni )
        Suomi tarvitsee Teitä ja Teidän suvaitsevaisuuttanne ( heh heh pöhelö )
        asertuttehan ehdokkaaksi seuraavissa vaaleissa ? ongelmat poistuu hetkessä
        jaa unohdin sanoa, että lahden käymään Vuosaaressa ja tapaan varmasti "ulkolaisia" kauheeta ja hirveetä, uskallanko
        no oikein Hyvää syksyä Sinulle oi " Idän järjenvalo" ja muista, että suomesta tulee yhä kansainvälisempi paikka

• B(r)asisti
        B(r) paskisti kirjoitti:

Äärettömän selkeä on Teidän käsityksenne asioista oi " Idän järjenvalo",
        suonette anteeksi tyhmyyteni kun kysyn, miksi Te ette ole päättämässä asioista ja tuomassa selkeää mielipidettänne esiin ? ( anteeksi röyhkeyteni )
        Suomi tarvitsee Teitä ja Teidän suvaitsevaisuuttanne ( heh heh pöhelö )
        asertuttehan ehdokkaaksi seuraavissa vaaleissa ? ongelmat poistuu hetkessä
        jaa unohdin sanoa, että lahden käymään Vuosaaressa ja tapaan varmasti "ulkolaisia" kauheeta ja hirveetä, uskallanko
        no oikein Hyvää syksyä Sinulle oi " Idän järjenvalo" ja muista, että suomesta tulee yhä kansainvälisempi paikka

Se että uskoo johonkin, riippuu mihin uskoo..! Sen mukaan minä määrittelen ihmisen. Jos uskoo tuolla tavoin maahanmuuton pelastavan kaiken, ei voi olla kaikki palikat niin sanotusti kotona. Kun tällä palstalla ei voi käyttää väriliituja sulle on minun pakko selkeyttää asioita, jotta sinäkin ymmärtäisit niitä. Käyppä Vuosaaressa, onko tyttösi, poikasi tumman kanssa naimisissa häh..? Onnea ja menestystä vaan..! Minä itseasiassa toimin kuin sinä.? Olen vain vastavoima kaikelle älyttömyyydelle mitä esität. Ja edelleen pyyhin perceeni kaikelle sille, jolla yritetään syyttömät länsimaat syylistää.. Niin toimii Suomen lakikin. Syylliset tuomitaan, eikä syyttömiä. Ainakin periaate on se (Raamattu)
        Todellakin jos haluat mustaa katsella.? Hanki musta/valko TV..! Ymmärrätkö.?

• syrjästä P rasistill
        B(r)asisti kirjoitti:

Se että uskoo johonkin, riippuu mihin uskoo..! Sen mukaan minä määrittelen ihmisen. Jos uskoo tuolla tavoin maahanmuuton pelastavan kaiken, ei voi olla kaikki palikat niin sanotusti kotona. Kun tällä palstalla ei voi käyttää väriliituja sulle on minun pakko selkeyttää asioita, jotta sinäkin ymmärtäisit niitä. Käyppä Vuosaaressa, onko tyttösi, poikasi tumman kanssa naimisissa häh..? Onnea ja menestystä vaan..! Minä itseasiassa toimin kuin sinä.? Olen vain vastavoima kaikelle älyttömyyydelle mitä esität. Ja edelleen pyyhin perceeni kaikelle sille, jolla yritetään syyttömät länsimaat syylistää.. Niin toimii Suomen lakikin. Syylliset tuomitaan, eikä syyttömiä. Ainakin periaate on se (Raamattu)
        Todellakin jos haluat mustaa katsella.? Hanki musta/valko TV..! Ymmärrätkö.?

kyllä minä ainakin uskallan syyllistä " riistomaa" kapitalismin ja ihmisen ahneuden ja julmuuden toista kohtaan, ei se heimosotia, uskonsotia poista mutta ihmetyttää "eräiden" valtioiden ns. rauhanpuolustamispolitiikka demokratian puolustamisen nimissä, kysyn mitä Suomi esim. tekee Afganistanissa "jenkkirosvon" rinnalla kun muualla tarvittaisiin todellisia rauhanturvaajia, yksi asia on vain varmaa, että se ihmisyksilö ei ole syypää ongelmiin mikä esim.somaliasta Suomeen tulee ongelma on muualla ja siihen yksilöön on turha purkaa vihaansa
        en usko, että maahanmuutto poistaa Suomesta tai muualta ongelmia eikä maailmanlaajuisesti, mutta todeta täytyy maahantulleista löytyy luotettavia työntekijöitä
        tämävain keskustelun sivsuta

• Kiitos, ei enää.....
        B(r)asisti kirjoitti:

Tein pienen case stadyn nimimerk. Brasistin kirjoituksista. Brasisti ei lue tekstejä joihin vastaa, koska hän väittää niiden sisällöiksi asioita, joita niissä ei ole. Hän vain hyökkää ja jauhaa samaa laulua ketjusta toiseen. Haukkuu ihmisiä idiooteiksi, uikuttaa toisessa ketjussa, että kaikki kriittisyys leimataan rasismiksi ja yrittää näin saada uhrin osan. Tässä ketjussa hän sitten itse suoraan rasistisesti määrittelee kansakunnan älykkyystason. Jo se riittää kaikille täyspäisille sivuuttamaan ko. nimimerkin kirjoitukset. Harmillista vain, että tällaiset kirjoittelijat vievät uskottavuutta meiltäkin, jotka haluamme kriittisen asiallisesti arvostella maahanmuuttoa. Sanan vapauden nimissäkään ei kannattaisi heittää lasta pesuveden mukana.

• hoksottimet
        Kiitos, ei enää..... kirjoitti:

Tein pienen case stadyn nimimerk. Brasistin kirjoituksista. Brasisti ei lue tekstejä joihin vastaa, koska hän väittää niiden sisällöiksi asioita, joita niissä ei ole. Hän vain hyökkää ja jauhaa samaa laulua ketjusta toiseen. Haukkuu ihmisiä idiooteiksi, uikuttaa toisessa ketjussa, että kaikki kriittisyys leimataan rasismiksi ja yrittää näin saada uhrin osan. Tässä ketjussa hän sitten itse suoraan rasistisesti määrittelee kansakunnan älykkyystason. Jo se riittää kaikille täyspäisille sivuuttamaan ko. nimimerkin kirjoitukset. Harmillista vain, että tällaiset kirjoittelijat vievät uskottavuutta meiltäkin, jotka haluamme kriittisen asiallisesti arvostella maahanmuuttoa. Sanan vapauden nimissäkään ei kannattaisi heittää lasta pesuveden mukana.

Taijat olla uusi Lieksan sivustolla kun vasta nyt sen hokasit. Minä tunnistan hänet tyylistä myös muijen nimimerkkien takkaa. Tyypillistä on että kun perustelujta kysytään niitä ei tule. Tarkoitushakusta kömpelösti peiteltyä syrjintään yllyttämistä ja katteutta ja kuten kirjotit toisaalla valitusta kun ei saa mittään sanoo.....! Vastaavaa toimintaa näkkee toki kaikilla palstoilla välillä todella taitavastikin toteutettuna. No ei näistä äkseeraajista ole oikeiksi mielipievaikuttajiksi. No meitä on monneen junaan ja tarvitaahan niitä asemalla olijoitaki jotka ei pääse asiassa etteen päin.

• B(r)asisti
        hoksottimet kirjoitti:

Taijat olla uusi Lieksan sivustolla kun vasta nyt sen hokasit. Minä tunnistan hänet tyylistä myös muijen nimimerkkien takkaa. Tyypillistä on että kun perustelujta kysytään niitä ei tule. Tarkoitushakusta kömpelösti peiteltyä syrjintään yllyttämistä ja katteutta ja kuten kirjotit toisaalla valitusta kun ei saa mittään sanoo.....! Vastaavaa toimintaa näkkee toki kaikilla palstoilla välillä todella taitavastikin toteutettuna. No ei näistä äkseeraajista ole oikeiksi mielipievaikuttajiksi. No meitä on monneen junaan ja tarvitaahan niitä asemalla olijoitaki jotka ei pääse asiassa etteen päin.

No nyt meillä on varsinaiset lukutaitoiset mukana..! Miten juttu alkaa ..? Alla..

" Lieksan oma kantaväestö vähenee jatkuvasti 50 vuotta täyttäneitä rupsaneita on ihan liikaa verorahoja syömässä esim työttömät." " Näistä maahanmuuttajista on kauppaliikkeille hyötyä kun yhteiskunta maksaa kaikki ostot valmiiksi huonekalu kauppaa myöten."

" Komentini koski maahanmuuutajien ostoja jotka tehdään toisten maksamien verovaroin, eikä omasta työstä saaduilla tuloilla=Joka kehittäisi Lieksaa ettenpäin suurentamalla verotuloja..!

Toistan miten Lieksa kehittyy, jos kaikki kehittyvä toiminta riippuu verovaroista..?
        Se tietää nousevaa veroprosentia, nousevia kiinteistöveroja, jne. Sekö houkuttaa ihmisiä tänne.? Ai niin onhan meillä mamut, miten luku ja kirjoitustaidoton pärjää liike-elämässä..? Te vaan jauhatte samaa pjaskaa, kaikki pelastuu mamuilla. Kertokaa miten..? Noin käytänössä se tapahtuu..?

• kirjoitustaitoa
        B(r)asisti kirjoitti:

No nyt meillä on varsinaiset lukutaitoiset mukana..! Miten juttu alkaa ..? Alla..

" Komentini koski maahanmuuutajien ostoja jotka tehdään toisten maksamien verovaroin, eikä omasta työstä saaduilla tuloilla=Joka kehittäisi Lieksaa ettenpäin suurentamalla verotuloja..!

Toistan miten Lieksa kehittyy, jos kaikki kehittyvä toiminta riippuu verovaroista..?
        Se tietää nousevaa veroprosentia, nousevia kiinteistöveroja, jne. Sekö houkuttaa ihmisiä tänne.? Ai niin onhan meillä mamut, miten luku ja kirjoitustaidoton pärjää liike-elämässä..? Te vaan jauhatte samaa pjaskaa, kaikki pelastuu mamuilla. Kertokaa miten..? Noin käytänössä se tapahtuu..?

"Komentini, ettenpäin, pjaskaa"

• 3. valkoinen mies

somalit ovat ongelma ja riesa jokapuolella maapalloa niin minkä takia ne
        muuttuisivat herranenkeleiksi Lieksassa....

• Lapsellista leimaa..
        3. valkoinen mies kirjoitti:

somalit ovat ongelma ja riesa jokapuolella maapalloa niin minkä takia ne
        muuttuisivat herranenkeleiksi Lieksassa....

Täysin turhaa ja valheellista kansan leimaamista. Maailmalla on erittäin hyvin menestyneitä ja uuteen ympäristöön sopeutuneita somaleja. Myös meillä Suomessa. Jokaisessa kansassa riittää yksilöitä joka lähtöön.

• Anonyymi00108
        UUSI

..vai että maahantunkija hoitaisi , kaupassa joku "päivettyneempi" työssä .. ja hoitajana ..
        on hänellä haaveet ja unelmat ... Oletko joku sosiaalidemokraatti ? Vai muuten vajaa ?

• Anonyymi00109
        UUSI
        Lapsellista leimaa.. kirjoitti:

Täysin turhaa ja valheellista kansan leimaamista. Maailmalla on erittäin hyvin menestyneitä ja uuteen ympäristöön sopeutuneita somaleja. Myös meillä Suomessa. Jokaisessa kansassa riittää yksilöitä joka lähtöön.

??? ...ne KELAn tulkit ja kiintiösomalit YLE.ssä on aika sukkelasti laskettu ...

• .....

Sama koskee myös aloittajaa..

• Montako ??

Somalia on sairaanhoitotyössä / tulossa lähiaikoina sairaanhoito työhön? Eipä taida olla yhtään Mamuje hoivaa kaipaavat voisi varmaan mennä vaikka sinne Kulman moskeijaan!
      Meille taviksille lue(veronmaksajille ) kelpaa mainiosti nämä paikalliset terveyden hoitajat ja lääkärit ,niin ja ainahan voi muuttaa unelma maa Somaliaan jos siltä tuntuu.......

• Lieksan tulevaisuus
      • sipulisäkki

En pistäisi pahekseni jos joku mamu tekisi lieksan moskeijaan samanlaisen iskun.

• VALVOTAANKO SIVUJA??
        sipulisäkki kirjoitti:

En pistäisi pahekseni jos joku mamu tekisi lieksan moskeijaan samanlaisen iskun.

Valvojalle kysymys onko viesti 24 sivuston säännöstön mukainen??

• Liioittelua
        sipulisäkki kirjoitti:

Suomessa on ollut muslimeja 1800 luvulta alkaen. Esim. islamilainen Hietaniemen hautausmaa 1871. Myös Viipurissa ja Terijoella oli islamilainen rukoushuone jo 1800 -luvulla. 1925 perustettii jo Suomen islamilainen yhdistys. Siitä alkaen on rukoushuoneita ollut useilla paikkakunnilla ja Järvenpäähän rakennettiin moskeija. Kumma kyllä nämä eivät ole olleet mitenkään vaarallisia sen enempää suomalaiselle kulttuurille kuin asukkaiden turvallisuudellekaan. Vain Lieksassa islamilainen rukoushuone näyttää olevan suuri ongelma. On syytä muistaa, että Suomessa on uskonnonvapauslaki, sekin jo 1923 voimaan tullut.

• Pohjois-.arjala
        Liioittelua kirjoitti:

Suomessa on ollut muslimeja 1800 luvulta alkaen. Esim. islamilainen Hietaniemen hautausmaa 1871. Myös Viipurissa ja Terijoella oli islamilainen rukoushuone jo 1800 -luvulla. 1925 perustettii jo Suomen islamilainen yhdistys. Siitä alkaen on rukoushuoneita ollut useilla paikkakunnilla ja Järvenpäähän rakennettiin moskeija. Kumma kyllä nämä eivät ole olleet mitenkään vaarallisia sen enempää suomalaiselle kulttuurille kuin asukkaiden turvallisuudellekaan. Vain Lieksassa islamilainen rukoushuone näyttää olevan suuri ongelma. On syytä muistaa, että Suomessa on uskonnonvapauslaki, sekin jo 1923 voimaan tullut.

on osin sulkeutuneiden, kateellisten ja katkerien ihmisten asuinkehto, sanoin osin,
        valtaosa on ihan fiksuja ja kivoja "immeisii " mutta nämä katkerat, kateelliset ja sulkeutuneet ovat kovaäänisempiä
        tarkoitan sulkeutuneella lähinnä semmoista " piiri pieni pyörii" kavereita
        ai kysyt, mistä tiedän ? olen 17 vuotta elämästäni kuluttanut rajaseudun ihanuudessa ja toiminut esimiehenä muutamilla " piiri pieni pyörii " kaverilla ja osaavat olla " raskaita ja ahdasmielisiä " tyyppejä ja muutamista kirjoituksista paistaa tämä " piiri pieni pyörii " meininki
        ruvetaan urakkaan ja rakennetaan Lieksan ympärille muuri, katkaistaan kaikki viestimet ulkomaailmasta ja annetaan " alkuperäiskansan " kohdata toisensa
        no fiksummathan lähtee muualle ennen muurin tuloa

• P.Paukku_
        Liioittelua kirjoitti:

Eihän mitään ongelmaa olekkaan ennen kuin kriittinen massa ylittyy.

• nuoret työhön
        P.Paukku_ kirjoitti:

Eihän mitään ongelmaa olekkaan ennen kuin kriittinen massa ylittyy.

Tasavertaiset mahdollisuudet, syrjäytymisen estäminen ja nuorten työllisyys ovat tärkeimmät levottomuuksien ja muiden ylilyöntien estäjät. Kaikissa maissa, joissa on paljon nuoria (miehiä) työttömänä on jotain ongelmia aina ilmennyt.

• Maroff ottaa

kantaa Lieksasta, yhtä kaukaa melkein kun tuo iltalehden juttu Lieksaan nähden
      pääkaupunkiseudulle tuli Somaleita jotka ei osannut lukea ja kirjoittaa ( minä en osaa vieläkään vaikka olen ns. suomalainen ) ja nyt on jo täälä syntyneitä ja kasvaneita, koulunsa käyneitä jne ja tässä lähiössä jossa minulla on kunnia asua käy nuorempi somalipolvi töissä, ovat suomen kansalaisia ja maksavat verot tänne ja niin on monen muunkin pakolaisen kohdalla
      tosin ongelmia on ja yksi on täällä nämä ns. työttömät, jotka mielellään arvostelevat maahanmuutopolitiikkaa ja kuitenkin heille itselle ei kelpaa ns. 2 luokan työ, pitäisi olla paikka vaikka Nokian johdossa
      ( on oikeita työttömiä ja olen pahoillani heidän puolesta ja toivon, ett saisivat työtä, mutta on liian paljon isommissa paikoissa kavereita joille ei työ kelpaa
      ai miksi kirjoitan tälle palstalle, vastaus, haistelen tuulia ja tulen lähiaikoina Pohjois-Karjalaan
      ps. luvallanne saanen kysyä " missä on Kuotta " ?

• jotain 70%

Kun kaikki somalit käy töissä, niin miksi helv*etissä niiden työttömyysprosentti on niin jumalattoman korkea?

• mahdollisuuksia...
        jotain 70% kirjoitti:

Kun kaikki somalit käy töissä, niin miksi helv*etissä niiden työttömyysprosentti on niin jumalattoman korkea?

Kuka on väittänyt, että kaikki somalit ovat töissä. Koulutettujen somalien työttömyysastetta ei kukaan tiedä tarkasti, tuskin poikkeaa kantaväestöstä, ainakaan Suomessa kasvaneiden osalta.Kouluttamattomien ja opistonsa keskeyttäneiden työttömyys on korkea. Opintojen keskeytys johtuu usein kieli- ja mielenterveysongelmista. Kyllä sodan jaloista tulee ihan oikeasti traumatisoituneita ihmisiä, vaikka heitä kuinka luusereiksi pilkattaisiin. Aika työttömänä myös "laitostuttaa" ihmisen. Työhönhaku ja työhönpääsyn kynnys kasvaa, ihan samoin kuin kantaväestölläkin. Tämä ongelma pitäisi saada ratkaistua kaikkien työttömien kohdalla. Työharjoittelut ja kuntouttavat työtoiminnot pitäisi saada sellaisiksi, että niissä olisi mielekkyyttä työttömille itselleen. Kaikista eniten somalien työttömyysprosenttiin vaikuttanee kotiäitien suuri määrä. Ison lapsikatraan takia kielikurssit jäävät kesken tai käymättä kokonaan. Opiskelu kielitaidottomana ei onnistu. Eikä aina työssäolokaan, kun joutuu olemaan lasten takia niin paljon poissa. Kotona oleminen ei ehkä ole osalle äideistä samanlainen ongelma kuin suomalaisille. Äitiys on korkeassa kurssissa, elämäntehtävä. Sitten on vielä se syrjinnän mahdollisuus työnhaussa. Hyvin paljon mahdollista, että osalla työnantajista on enakkoluuloja somaleita kohtaan, jos heillä on tarjolla valinnanvaraa hakijoissa, silloin syrjintää voi tapahtuu.

• Seli Seli
        mahdollisuuksia... kirjoitti:

Kuka on väittänyt, että kaikki somalit ovat töissä. Koulutettujen somalien työttömyysastetta ei kukaan tiedä tarkasti, tuskin poikkeaa kantaväestöstä, ainakaan Suomessa kasvaneiden osalta.Kouluttamattomien ja opistonsa keskeyttäneiden työttömyys on korkea. Opintojen keskeytys johtuu usein kieli- ja mielenterveysongelmista. Kyllä sodan jaloista tulee ihan oikeasti traumatisoituneita ihmisiä, vaikka heitä kuinka luusereiksi pilkattaisiin. Aika työttömänä myös "laitostuttaa" ihmisen. Työhönhaku ja työhönpääsyn kynnys kasvaa, ihan samoin kuin kantaväestölläkin. Tämä ongelma pitäisi saada ratkaistua kaikkien työttömien kohdalla. Työharjoittelut ja kuntouttavat työtoiminnot pitäisi saada sellaisiksi, että niissä olisi mielekkyyttä työttömille itselleen. Kaikista eniten somalien työttömyysprosenttiin vaikuttanee kotiäitien suuri määrä. Ison lapsikatraan takia kielikurssit jäävät kesken tai käymättä kokonaan. Opiskelu kielitaidottomana ei onnistu. Eikä aina työssäolokaan, kun joutuu olemaan lasten takia niin paljon poissa. Kotona oleminen ei ehkä ole osalle äideistä samanlainen ongelma kuin suomalaisille. Äitiys on korkeassa kurssissa, elämäntehtävä. Sitten on vielä se syrjinnän mahdollisuus työnhaussa. Hyvin paljon mahdollista, että osalla työnantajista on enakkoluuloja somaleita kohtaan, jos heillä on tarjolla valinnanvaraa hakijoissa, silloin syrjintää voi tapahtuu.

kylmä tosiasia,työ ei kiinnosta kun kaikki saadaan ilmaiseksi.

• Seselitystystystys
        Seli Seli kirjoitti:

kylmä tosiasia,työ ei kiinnosta kun kaikki saadaan ilmaiseksi.

näin se on, on ihmisiä joita ei työ kiinnosta ja se ei katso syntyperään,
        ymmärrän työttömyyden rajaseuduilla, pienissä asutustaajamissa,
        mutta suuremmissa paikoissa en ymmärrä
        on ihmisiä rotuun, ihonväriin, säätyyn katsomatta joille ei työ kelpaa ja sosiaalitukeen synnyinpaikkaan katsomatta pitää asetta TYÖVELVOITE ja siitä saa vapuden vain vamman tai vakavan sairauden takia ja alkoholismi ei esim. niihin kuuulu tai synnynnäinen laiskuus ja loisena eläminen
        maahantulleiden kohdalla sama sopeutumisajan jälkeen

• velvoitettalisää
        Seselitystystystys kirjoitti:

näin se on, on ihmisiä joita ei työ kiinnosta ja se ei katso syntyperään,
        ymmärrän työttömyyden rajaseuduilla, pienissä asutustaajamissa,
        mutta suuremmissa paikoissa en ymmärrä
        on ihmisiä rotuun, ihonväriin, säätyyn katsomatta joille ei työ kelpaa ja sosiaalitukeen synnyinpaikkaan katsomatta pitää asetta TYÖVELVOITE ja siitä saa vapuden vain vamman tai vakavan sairauden takia ja alkoholismi ei esim. niihin kuuulu tai synnynnäinen laiskuus ja loisena eläminen
        maahantulleiden kohdalla sama sopeutumisajan jälkeen

"Aika työttömänä myös "laitostuttaa" ihmisen. Työhönhaku ja työhönpääsyn kynnys kasvaa, ihan samoin kuin kantaväestölläkin." Taisi alkuperäinenkin kirjoittaja viitata tällä samaan työhaluttomuuteen.

"suuremmissa paikoissa en ymmärrä". Entä kun työhön ei oteta esim. iän takia. Ikäsyrjintä on todellisuutta. Eläkeikää pitäisi nostaa, mutta terveen 50 ja risat ihmisen on OIKEASTI vaikea saada työtä. Vain iän takia, vaikka on hyvä koulutus, päivitetty ammattitaito ja elämäntavat kunnossa.

Työvelvoite on hyvä idea. Muistaakseni sitä on ehdotettu ja ammattijärjestöt nostivat äläkän. Uskon että se vähentäisi alkoholi ja muita ongelmia positiivisella tavalla.

• Wideo Proks

Kuotasta on tietoa sen verta, että äijä on kuvaushommeleissa. Par aikaa kuvataan sarjaa MaaJussille eläimet, liittyy Salaisten Eläinten jatko-osaan.
      Kuotta esittää pääosaa Hyvästä Paimenesta, joka panee parastaan lampaidensa puolesta.
      Samassa sarjassa nähään myös entinen kullanhuuhtoja, täältäkin tuttu KyrpäJooseppi joka sekoilee sikatarhassa.
      Eiköhän ne kohta rupia kehumaan saavuksiaan, täälläkin

• Kyrvännuppi

Onneksi olkoon Lieksalaiset! Ensi vuonna saatte vielä toiset 200 Somalia lissää heh heh hee...

Kohta teillä on siellä Moskeijat ja muutenkin kansainvälinen meininki :D

• junalla töihin

Miten olisi jos joku Lieksassa keksisi että miten jätteestä / risusta saataisiin enegiaa - taikka miten auringonvaloilla voi saada sähköä aikaan ?

Jonkun on kuitenkin jotakin keksittävä että joku muukin tulee ( junalla ) tänne töihin kuin vain paikalliset ja jo eläkkeellä olevat !

• Näimpä..

Maahanmuuttajat saavat toimeentuloturvansa useista eri lähteistä,joka alkaa kaupungin maksamasta 800 euron kertaluontoisesta avustuksesta.Maahanmuuttajien saama tuki on kotouttamistukea,joka pitää sisällään joko työttömyysturvaa tai toimeentulotukea.Tuki voi olla myös näiden yhdistelmää riippuen tilanteesta.Jos henkilö saa työmarkkinatukea ja erillistä asumistukea vähentää se kunnan maksamaa toimeentulotukea.Kelan työmarkkinatuki on suuruudeltaan 25,74 euroa päivässä ja sitä maksetaan viideltä päivältä viikossa.Toimeentulon perusosa on yksin asuvalle henkilölle 419 euroa kuukaudessa.Tämän lisäksi saa tarpeen mukaan tukea perusmenoihin kuten vuokraan,sähköön,vakuutuksiin,ruoka ja vaatekuluihin ,vähäisiin terveydenhoitomenoihin ,sanomalehtien tilauksiin,televisiolupaan,puhelimen käyttöön ja harrastustoimintaan.Esimerkiksi Lieksassa maksettava tyypillinen toimeentulotuki on perusmenojen jälkeen 800 euroa kuukaudessa jonka päälle tulee mahdollinen täydentävä toimeentulotuki.Täydentävää tukea saa erityistarpeisiin kuten lastenvaunujen,kodinkoneiden ja kodin irtaimiston hankintaan tai erityisluontoisiin matkakuluihin.Tuella ei ole määrättyä ylärajaa.

• elätti tiällä

Aika vakava virhe toimeentuloasioissa oli lehessä.
      Sillä perusosalla pittää ruuvvat, lehet, kännykät ja muut harrastukset maksella, ei niihi sua mittää uutta rahhoo.
      Eikä ne vuokrookkaa maksa kokonnaan, sähkölaskustahi kahttoot tarkasti ettei yli mäne. Tiukka kontrolli on, on esitettävä tiliotteet pankista.
      ja nämä on niillähi mamuloella samat siännöt.
      Jokkaenen euro on ilimotettava mittee suap kelalta, kehnot tarkisttaat sen sieltä, ei voe pimittee tietoja

Jos joku sannoo että toemmeentulorahoija annettaa kännykälaskuloehin.. ka hyö siitä perusosasta maksannoot, ovat sen verran syömätä.
      Ihan ku myö muuttii työttömät soosun elätit. Bemarilla miunnii tuttavat käävät sossussa ja hurvittelloot toemmeentulosa kaljjaan.

• jotain rajaa

Miksi pitää maksaa sanomalehdetkin eihän niitä kannata niin sanottujen tavistenkaan tlata, maksaskohan tuo kaupungi meillekin Karjalaisen.

• no ihan

oekkeeta tiettoo taesi lipsahtoo karjalaisessa, ei tuo taija piisatakkaa jokkaesen kohalla.
        näkkööhän tuon sokkee reettaki, jotta hyö ellää yltäkylläsyyvessä ja levveest.i

• Anonyymi00110
        UUSI

... pittää mitä pittää niin .. mutta mikä se on se "harkinnanvarainen tuki" , kysyn vain ? Uusilla polkupyörillä ajelee kahdeksan suurinta , joka ainoalla on kahden kämmenen kokoinen kännykkä , yökaudet soi joikumusa ja isäntä lomailee yksinään Somaliassa viikkoja kerrallaan , tuon tuosta ?

• Naapurille myös...

Nurmeksen vuokrataloilla näyttäisi olevan muutama vapaa vuokra-asunto, miksi mamuja ei ohjata asunnon hakuun sieltä?

• TuristiAuto

Eihän niitä sinne kannata ohjata, kun mamuthan tuntuu olevan oikea lottovoitto Lieksan päättäjien (ainakin muutaman) mielestä. Siinähän menisi Lieksalta rahaa hukkaan, jos alettaisiin naapureille tyrkyttää. Juu, bussikuskeja vaan Etelä- Suomeen sano Soile...

• niksnaks6

Joo ei Nurmekseen niitä. Pitäkää hyvänänne!!

• valkoinen nainen

nurmes taitaa olla sen verran järkevämpi kaupunki ettei ole oviansa aukonut tähän mamusoppaan.kun ei siihen mikään pakko olisi ollut lieksankaan ruveta...pari vuotta sitten.

• itseohjautua

Eivät lähe. Nurmeksessa ei ole muita, ei myöskään koulutusta. Mamuja ei ohjata, osaavat ihan itse valita paikkakuntansa.

• 1122456

Niikö..? Suurin osa mamuista ei edes tiedä missä Suomi sijaitsee. Tiedän että 90-luvulla kiersi ihmisiä ,jotka houkuteli Suomeen turvapaikan hakuun lähellä sota-alueita. Näkyvimmin tänäpäivänä se tehdään Bulgarian ja Romanian romaneiden kohdalla.! Nyt ei enää tartte, sana kiertää..! Täällä Suomessa homma toimii niin oletettavasti, että "näytetään" paikkakunnat jossa on vapaita asuntoja/ sekä mamuja.! Sillä ei suomenvaltiokaan voi noissa tapauksissa sanoa että mene minne vaan, kai se kaikkien järkeen käy. Kunnilla pitää olla jonkin verran asuntoja vapaana hätätilanteita varten, mutta tuskin 200-mamua varten löytyy keltään muulta kuin Lieksasta tai samankaltaisita paikkakunnista, joissa asiat on hoidettu huonosti.

• ?????????

Lieksan sosiaalitoimen mukaan kaupungille aiheutui pakolaisista vuonna 2010 noin 1,5 miljoonan euron kustannukset. Kaupunki kuitenkin laskee tekevänsä pakolaisilla jopa voittoa, sillä valtio korvaa pakolaisista aiheutuvat kustannukset kolmen vuoden ajalta.
      - Se netto on noin 200 000 euroa, myöntää Lieksan vt. sosiaalijohtaja Soile Syrjäläinen.(Myöhemmin netoksi ilmoitettiin vain 150 000)
      Mites Nyt??

• 1122456

Netto on siinä mistä sen laskee.? Jos tulee muita kuluja mamuista joita valtio ei korvaa..! Tulee niin sanottua persnettoa..! Se ei ole hyvä asia se..!
        Kumpaakohan tulee sen aika näyttää mutta yksi asia on aivan varma. Silloin on myöhäistä itkeä sitä.!

• Ei riitä lyhyt matik
        1122456 kirjoitti:

Netto on siinä mistä sen laskee.? Jos tulee muita kuluja mamuista joita valtio ei korvaa..! Tulee niin sanottua persnettoa..! Se ei ole hyvä asia se..!
        Kumpaakohan tulee sen aika näyttää mutta yksi asia on aivan varma. Silloin on myöhäistä itkeä sitä.!

Se laskeminen koko maahanmuutosta on todella vaikeaa. Menot tiedämme turvapaikanhakijoiden kohdalla melko tarkasti. Miten sitten lasketaan Suomeen tulevan lääkärin, sairaanhoitajan jne. "tuotto", koska koulutuskulut ovat valtava panostus. Jo peruskoulun köyminen muualla kuin Suomessa on aika arvokas tuliainen. Varmasti halvin systeemi on tehdä kuten filippiiniläisten sairaanhoitajien kohdalla. Suomen kielen opettaja meni sinne ja opetti puoli vuotta suomea. Sitten he tulivat suoraan töihin ja työn ohessa jatkoivat kielen opiskelua. Näin voidaan tietenkin menetellä vain ryhmän ja turvallisen maan kohdalla. Eniten Suomea ovat varmasti hyödyttäneet Venäjä ja Viro, joista on tullut kymmeniä lääkäreitä, joita ilman ei kaikissa terveyskeskuksissamme olisi edes lääkäriä. Miten lasketaan yrittäjien tulo ja työllistäminen, kielipääoma ja kulttuurituntemus kaupan edistäjänä esim. kiinasta tulijoiden kohdalla, Nokian intialaiset insinöörit jne. jne. Kansantalous on aika monimutkaista.

• Niinpä..;-)
        Ei riitä lyhyt matik kirjoitti:

Se laskeminen koko maahanmuutosta on todella vaikeaa. Menot tiedämme turvapaikanhakijoiden kohdalla melko tarkasti. Miten sitten lasketaan Suomeen tulevan lääkärin, sairaanhoitajan jne. "tuotto", koska koulutuskulut ovat valtava panostus. Jo peruskoulun köyminen muualla kuin Suomessa on aika arvokas tuliainen. Varmasti halvin systeemi on tehdä kuten filippiiniläisten sairaanhoitajien kohdalla. Suomen kielen opettaja meni sinne ja opetti puoli vuotta suomea. Sitten he tulivat suoraan töihin ja työn ohessa jatkoivat kielen opiskelua. Näin voidaan tietenkin menetellä vain ryhmän ja turvallisen maan kohdalla. Eniten Suomea ovat varmasti hyödyttäneet Venäjä ja Viro, joista on tullut kymmeniä lääkäreitä, joita ilman ei kaikissa terveyskeskuksissamme olisi edes lääkäriä. Miten lasketaan yrittäjien tulo ja työllistäminen, kielipääoma ja kulttuurituntemus kaupan edistäjänä esim. kiinasta tulijoiden kohdalla, Nokian intialaiset insinöörit jne. jne. Kansantalous on aika monimutkaista.

Miksi ei muualle menneitä suomalaisia houkutella takaisin. Esimerkiksi sairaanhoitajia, käytiin melkein koto-ovelta hakemassa Norjaan.? Suomessa on yksi maailmanparhaita peruskouluja, katso vaikka PISA-tutkimukset, me hävitään siinä kaupassa muille. Mietitytti sinun Halvimalla fundeeraminen..? Onko niin että tätä mamu-hysteriaa pidetään ylla että saataisiin halvempaa työvoimaa..? Ei se tule sen halvemmaksi, Suomessa pitää hankkia aika paljon taatakseen tiety elintaso.! Tietty ja kansalaiset maksaa esimerkiksi terveyskeskuksissa sen , että vierasmaalainen lääkäri harjoitelee kielen rahvaan joukossa ja sitten siirtyy yksityiselle puolelle. Ei paikkaa kuin aikansa sitä pulaa. KELA-korvaukset pienenmiksi= siis potilas maksaa enenmän itse, johan hetken kuluttua löytyy lääkäreitä terveyskeskuksiin.;-)

• Ei riitä lyh2
        Niinpä..;-) kirjoitti:

Miksi ei muualle menneitä suomalaisia houkutella takaisin. Esimerkiksi sairaanhoitajia, käytiin melkein koto-ovelta hakemassa Norjaan.? Suomessa on yksi maailmanparhaita peruskouluja, katso vaikka PISA-tutkimukset, me hävitään siinä kaupassa muille. Mietitytti sinun Halvimalla fundeeraminen..? Onko niin että tätä mamu-hysteriaa pidetään ylla että saataisiin halvempaa työvoimaa..? Ei se tule sen halvemmaksi, Suomessa pitää hankkia aika paljon taatakseen tiety elintaso.! Tietty ja kansalaiset maksaa esimerkiksi terveyskeskuksissa sen , että vierasmaalainen lääkäri harjoitelee kielen rahvaan joukossa ja sitten siirtyy yksityiselle puolelle. Ei paikkaa kuin aikansa sitä pulaa. KELA-korvaukset pienenmiksi= siis potilas maksaa enenmän itse, johan hetken kuluttua löytyy lääkäreitä terveyskeskuksiin.;-)

Kyllä niitä houkutellaan. Ruotsissa on käynyt rekrytoijia ihan paikan päällä. Lisäksi on lähetetty kirjeitä, tyyliin tule meidän kuntaan työihin, tarjoamme sitä ja tätä. Liekö palkkaus esteenä tai juurtuminen uuteen asuinmaahan, että takaisin tulijoita on ollut vähemmän kuin lähtijöitä.
        Lääkärien pitää kyllä suorittaa hyväksyttävästi kielikoe, ennen kuin he saavat oikeuden ammatin harjoittamiseen. Käytönnön tilanteissa ja murteista ja muusta johtuen varmasti kielitaito välillä voisi olla parempikin. Erityisesti puhelinkeskusteluissa sen huomaa. Olen samaa mieltä, että yksityissektori vie nykyisin liian paljon lääkäreitä. Toki monet työskentelevät yhtä aikaa molemmissa, koska isommilla paikkakunnilla se on helposti toteutettavissa.
        Siis minulla ei ole mielipidettä miten asia pitäisi hoitaa, mutta kyllä valmiiksi koulutettu maahanmuuttaja on halvempi kuin Suomessa hyvässä opetusjärjestelmässämme kasvatettu työntekijä. Ennen kuin opiskelija valmistuu vaikkapa sairaanhoitajaksi on valtion ja kuntien panostus opetukseen varhaiskasvatuksesta opistoasteella vähintään 180 000 euroa. Pelkkä läärin koulutus maksaa Helsingin yliopistossa 173 000 euroa / lääkäri. Tästä huomaamme, että jos tarvitsemme maksaa vain jotain muutokoulutusta ja kielen opinnot. (Jotka tosin juuri nämä ammattiryhmät kustantavat osin itse) säästyy siinä pitkä penni. Maksan mielelläni veroja koulutusjärjestelmämme ylläpitoon ja kehittämiseen, koska uskon, että juuri se on välttämätöntä tulevaisuuden rakentamista.

• vaippaikäinen

Laku poju hoitaa sinut

Kun maahanmuuttajat koulutetaan lähihoitajiksi Soile Syrjäläinen vanhenee tulee vanhuusikään kuten tämä kirjoituksen aloittaja.Siinä vaippoja vaihtamaan siinäpä on kusipillun ja munan pesua ja varmaan kutittaa hyvin kun mustalla kädellä pesee pillut puhtaaksi kusen hajusta, minullakin kusi lorisee housuihin perkele joudun pitämää vaippaa haarjojen välissä

• 4s vuosi kertoo

Olisko kukaan muu halukas tulemaan töihin Lieksaan kun on aika hoitaa ja pestä vanhuksia ?

Puolasakin on paljon työttömiä ja Kreikkassa valtion rahat loppu jo viime vuonna !

Kielen oppii 3vuodessa ja sitten taas kaikki onkin jo ihan muuta kuin kotouttamaista ?

• Muuan Ukko

Oisi noita kaupunginelättejä ollut ihan omasta takaa ilman noita mamujakin.

• täs paksuko yks

Ukko on totta

Oikeat kunnan elätit niitä pyöritellään työttömyyskortistossa kelasta hakevat viinarahat sieltä saa työmarkkinatukea sossu maksaa vielä toimeentulotuet.Kunnan elätit seisoo siellä valintatalon ympärillä.kyllä eläteillä on roikkuvat paksut persii ne lyllertävät kävellä kun uusi pielisentie valmistuu

• valkoinen nainen
        täs paksuko yks kirjoitti:

Ukko on totta

Oikeat kunnan elätit niitä pyöritellään työttömyyskortistossa kelasta hakevat viinarahat sieltä saa työmarkkinatukea sossu maksaa vielä toimeentulotuet.Kunnan elätit seisoo siellä valintatalon ympärillä.kyllä eläteillä on roikkuvat paksut persii ne lyllertävät kävellä kun uusi pielisentie valmistuu

kyllä vain nykysellään alkaa olla sympatiat jo näiden peruslieksalaisten katukuvaan jo vuosikymmeniä kuuluneiden roikkupöksyjen puolella. Kukapa heiltä lie ikinä kysynyt mikä elämän tausta on? liekö kunnan puolelta tarjottu koto-ohjelman kaltaisia palveluja? olisivat vaikka trauma terapiaan päässeet.. eihän sitä tiedä mitä eletty elämä on ollut, vaikka sodan käynnyt isäukko olisi remmillä vedellyt.
        Helpommallahan yhteiskunta pääsee kun miniedut juoksee niin terapia löytyy toimintaterapia pitkäripaisesta.
        NIIN ja siinähän se monen viestiketjun ydin juuri on, kun niitä autettavia olisi oman maankin kansalaisissa ollut niin ei olisi tilanne tämä!!

• muuan ukko sie oot

oikiassa, mutta katoppa tästä omasta porukasta löytyy pieni ryhmä joka on kriittisin ja aina äänessä, lapsesta asti paska housussa menevät hautaan
      kriittisyys on sallittua mutta tyhmyys on syntymävika

• ryhmärämä

Siinä sitä onkin syntymävikaisia kaupungin johdossa.

• .,.,.,,,,,,,,,,,,,,
    • vituttaakohyysäriä?

Kirjastossakin olivat kerran pers pystyssä. Potkasen ens kerralla.

• pers67ukko

perse pysytyssä myös työttömät

Sieltä löytyy niitä persepystyssä olevia työtätekeviä vanhoja ämmiä yli 50 vuotiaita ja perse pystyy kisakujalla niin autoilijat näkevät työttömän persiin joka on uhkea kuin mikä auto siinä vielä metsään menee

• rukoukset muualla

Helvetin röyhkeää sakkia jos julkisilla paikoilla pyllistelevät. En hyväksy.

• kiusaantunut

Verovaroin maksetut julkiset paikat eivät ole tarkoitettu uskonnon harjoittamiseen. On loukkaus muita uskontokuntia kohtaan. Jokainen hoitakoon uskonrituaalinsa jossain muualla kuin esim. kirjastossa, uimahallissa jne...

• tasa arvoa vatien

kiusaantunut...

Voisitko valaista hieman meitä muita että missä muka ovat harjoittaneet uskontoaan ääneen niin että on tavallisen lieksalaisen elämä häiriintynyt ?

• valkoinen nainen
        tasa arvoa vatien kirjoitti:

kiusaantunut...

Voisitko valaista hieman meitä muita että missä muka ovat harjoittaneet uskontoaan ääneen niin että on tavallisen lieksalaisen elämä häiriintynyt ?

"tasa arvoa vatien" ;-) ... vati..vati..

olen minäkin nähnyt, erään oppilaitoksen pihamaalla
        ja sit kuka tässä on häiriintymisestä puhunut. kai jokaisella on edelleen vapaus itse päättää mitä omassa mielessään tuntee, jokainen kokee omalla tavallaan mitkä asiat ovat epämiellyttäviä.
        Niin, ja mitähän tapahtuisi jos esim helluntaiherätyksen tyylisiä käsien kohottamisia pielisentiellä tekisi, tai kirjaston ovella. hullunahan ne pitäisivät ja ampparin pojat tulisi kyytiin pyytämään. Kyllä ne vain suomen eri uskontokunnat harjoittavat toimintaansa niihin tarkoitetuissa paikoissa.(ellei erikseen ole jotain tapahtumaa järjestetty)

• kantoa kumartava
        tasa arvoa vatien kirjoitti:

kiusaantunut...

vaikka hiirenhiljaa pyllistelisivät niin ei soveliasta julkisilla paikoilla !! harjoittakoot uskontoaan niille varatuissa paikoissa.
        niin teemme me muutkin.

• Linja- autolla

Tohon Nurmes ja mamu asiaan liittyen, niin varmin ratkaisu mamujen muutolle Nurmekseen olisi ensin saada Nurmeksen päättäviin "elimiin" nämä Lieksan viisaat päättäjät ja mamujen p.nuolijat ja hyysärit. Voisivat mennä sitten Nurmekseen ihan linja-autoilla, vaikka nyt aluks 5-6 linja-autoa, että kaikki mahtuu kyytiin. Ai niin, ja kuskeistahan ei ainakaan tule puutosta, kun Soile keksi mahtavan idean. Lieksalaiset varmaan maksaa ilomielin linja-autojen vuokrat, kuskithan löytyy omasta takaa raudan lujista, työtä pelkäämättömistä, vaikeista oloista tulleista, kurjuutta nähneistä ja samat oikeudet kuin muillakin olevista Suomen toivoista.

• Kiittämättömyys olko

Voi piru, minäkin olen rukoillut milloin kirjastossa, milloin kulttuurikeskuksella. En tiennyt, että kiellettyä ja joku saattaisi häiriintyä. En rukoile siis enää lieksalaisten puolesta!

• uskonsaatanaan

^ Oletko hullu kun rukoilet? Miksi rukoilet? Rukoiletko jotain jumalaa jota ei ole? Hyöydytkö rukoilust jotain? Rukoilet lieksalaisten puolesta? Luuletko että rukoilu auttaa jotakin? Mitään jumalaa ei ole! Sanoohan sen jo puhdas järkikin. Mutta teitä hulluja vielä riittää.

• Treherwood

Terveisiä Tampereen Hervannasta. On koettu ja nähty, Somalit ei tee työtä. Se ei kuulu niiden kulttuuriin. Todella lyhytnäköistä Lieksan päättäjiltä ottaa somppuja siksi että valtio maksaa niiden kulut kolme vuotta. Entäpä sen kolmen vuoden jälkeen. Pelmahtavatko kaikki yhtäkkiä hesalaisten riesaksi. Mitäpä jos viihtyvätkin Lieksassa, kun on kaikki annettu ilmaiseksi ajokorttia myöten ja keritty kasvattamaan kunnon ghetto vuokratalolähiöön, niin miksi lähteä. Perheenyhdistämishakemukset varmaan jokaisella vireillä omalle suvulle ja "kasvattilapset"päälle.

Hitto te ootte kusessa noitten kanssa vielä kun kaikki niiden elättämiseen liittyvät kulut kaatuu Lieksalaisten niskaan.

• bambua huuleen

Nyt Lieksalaiset liitytte heti Vihreisiin (De Grönä), vedätte villapaidat niskaan, marisätkät huuleen, alatte tekemään kaiken järjen vastaisiä päätöksiä ja enennenkaikkea: alatte suvaitsevaisiksi.

Nämä mamut alkavat kohta tuntua ihan kliffalta :D

• Pelokas..kas..kas

Ei tässä kerkee suvaisevaiseksi ruveta. Justiinsa yritän selvittää pääsekö terkkariin ja minne, jos pääsee. Pelottaa pitäis rukkoilla mutta kirkossa on jotkut kauppaliset bileet tai messut..;-) Kun maksullista ohjelmma ovelta lykkäävät. Kirjastonkaan en mene, joutuu toisten takapuolia kattelemaan , eikä ne oo ees naisten. ;-( Töissäkin pelottaa mamut on kuuluma loistavia työntekijöitä.! Vaikka heikommat ovat täällä pakolaisina , lienevätkö huonoja työntekijöitä omassa maassaan.? Bisnes rupee kuuluma pyörimään ihan heti. Joku kaupungin viskaali aloittaa kebab-kurssit niille, ompahan joka vaskiviikon ihmiselle oma kebabmyyjä.! Toinen kurssi on sitten meille alkuasukkaille. Kuinka opit mamujen kulttuurin ja tavat.? Minäkun luulin että niitten pitää meidän tavat oppia tuntemaan.! No ei auta pitää lähtee beduiinitelttaa tilaamaan..!

• yritähän puhaltaa vi

Mitenkähän tuo palvelutason heikentyminen mamuloista johtuu. Päinvstoin heidän tuomansa raha suattaa jatkossa parantaa syntyperäisen väestönkin palveluita.

• Tämä esimerkkinä
        yritähän puhaltaa vi kirjoitti:

Mitenkähän tuo palvelutason heikentyminen mamuloista johtuu. Päinvstoin heidän tuomansa raha suattaa jatkossa parantaa syntyperäisen väestönkin palveluita.

Esimerkiksi siitä että Lieksassa olisi vain määrätty määrä virkoja , rahapulan takia. Jos pitää palkata somalin sun muun kielinen se on muilta pois. Tällä en tarkoita ettei niillä saisi olla omakielistä palvelua,. Mutta kun satuit kysymään tyhmiä niin siinäpä. Tuota voi soveltaa muuhunkin asiaan, sillä näinhän se on joka paikassa..!

• Esimerkki2
        Tämä esimerkkinä kirjoitti:

Esimerkiksi siitä että Lieksassa olisi vain määrätty määrä virkoja , rahapulan takia. Jos pitää palkata somalin sun muun kielinen se on muilta pois. Tällä en tarkoita ettei niillä saisi olla omakielistä palvelua,. Mutta kun satuit kysymään tyhmiä niin siinäpä. Tuota voi soveltaa muuhunkin asiaan, sillä näinhän se on joka paikassa..!

Mihinkään virkaan ei tulla palkkaamaan vain somalia puhuvaa ihmistä. Virkoihin valittavilta vaaditaan aina hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito. Niinpä saisit sitten palvelua sinäkin samalta henkilöltä myös suomeksi, vaikkapa, terveydenhoitajalta.
        Tulkkaus yms. erityismenot ja palvelut rahoitetaan valtion kunnalle maksamalla tuella, jota ei olisi käytettävissä, jos ei ole maahanmuuttajia. Ne eivät siis vähennä peruspalveluiden tuottamismahdollisuutta.

• Esimerkki 3
        Esimerkki2 kirjoitti:

Mihinkään virkaan ei tulla palkkaamaan vain somalia puhuvaa ihmistä. Virkoihin valittavilta vaaditaan aina hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito. Niinpä saisit sitten palvelua sinäkin samalta henkilöltä myös suomeksi, vaikkapa, terveydenhoitajalta.
        Tulkkaus yms. erityismenot ja palvelut rahoitetaan valtion kunnalle maksamalla tuella, jota ei olisi käytettävissä, jos ei ole maahanmuuttajia. Ne eivät siis vähennä peruspalveluiden tuottamismahdollisuutta.

Maksaako kokonaan on eri juttu..? Ja miten pitkään on toinen juttu. Tuo suomenkielentaito on nähty esim.venäläisten osalta. Mulla on huonontunut kuulo, valitettavasti. Enkä oikein saanut selvää mitä se puhui, kun murtaen puhui. Siis tutut lauseet hasusti. Tämä vain on yksi esimerkki rahvaan kärsimyksistä, kun yritetään sopeuttaa muualta tulleita.

• resources

Hei! Kertokaapa millä tavalla maahanmuuttajat ovat
      meille muka voimavara? niin kun lieksanlehti kirjoitti......

• .....

Eikö mikään riitä somaleille, ovat taas vailla lisää tilaa. Kulmalla kuuluu olevan heidän mielestä liian pienet tilat. Pitäskö niille antaa kirkko?

• ravoo näin tehhään

Hyvä idea. Nyt anomus sisään, sillä tuelvan kirkkoherran mieskin on muualta tänne muuttanut. Varmaan löytyy solidaarisuutta.

• hellurei vuan
        ravoo näin tehhään kirjoitti:

Hyvä idea. Nyt anomus sisään, sillä tuelvan kirkkoherran mieskin on muualta tänne muuttanut. Varmaan löytyy solidaarisuutta.

Kirkko valtuustolle anomus sisään. Pääsee sitten demarithi kiusallisesta kutinasta ja kitinästä. Viis rahasta olokoon vaikka tyhjillään mokoma tila. Mutta jos Eskon kirppari palaisi takaisin?

• Homeesta viis

Vanha paloasema moskeijaksi. Tornikin valmiina.
      Ps. pitää kuulla ensin naapureita.

• apueurot rosvoille
      • avustan itseäni

Lopetin kaiken apueurojen antamisen sinä päivänä kun mamuja alkoi norkoilemaan joka kaupan edustalla.

• terkuin naapuri

Ei, ei paloasemalle vaan kuparikattoinen kirkko moskeijaksi. Irma ja Soile ajamaan asiaa ja nuijankopautuksella se on sitten selvä.

• Mitäs sanoi

Lieksalaiset lukekaa tämän päiväisestä Ilta Sanomista Jari Tervon haastattelu.

• Mitäpä mitä

No niin, jospa nostetaan tuo tänne otettavien pakolaismäärä vaikka tuhanteen, niin voidaan paistatella suvaitsevaisuuden auringon alla?

• Selkäpiitä karmii

Kauhukseni löysin netistä tilaston v.2009 somalien määristä eri kaupungeissa
      esim. Turku 333, Vaasa 199, Espoo 600, Hki 2500. Meinas ihan sydänpysähtyä kun Lieksan ensi vuoden lukema 500 laittaa tuohon rinnalle. Kyseessähän on todella pieni kaupunki reilut 12000 asukasta, tämä tarkoittaa kyllä vääjämättä sitä, että epäsuhta on todella suuri.
      Niin pienellä paikkakunnalla on aivan päivänselvää, että mamu ongelma räjähtää käsiin! Lieksasta tehdään näköjään etelän kaupunkien sijasta somalien pääreservaattia,

• Klassismia

Murunen, ehkä sun kannattaa jättää tilastotiede toisille. Suhteellisuusteoria ei tosiaankaan toimi noin.

• Katso kielen mukaan

Luepa hyvä nimimerkki Selkäpiitä karmii oikeat tilastot. Sinun pitää katsoa kielen mukaan tehtyjä tilastoja. Esim. Helsingissä asui vakituisesti 5394 somalia äidinkielenään puhuvaa 2008-2009 vuoden vaihteessa. Lisäksi ovat oleskelulupaa odottavat turvapaikanhakijat, joita on sekä vastaanottokeskuksissa että yksityismajoituksessa ja tilapäisesti asuvat. Luku on siis nyt ainakin 6000. Kansalaisuuden mukaiset tilastot poikkeavat paljon tästä, koska pitkään Suomessa asuneilla on Suomen kansalaisuus. Sama tilanne on ainakin Espoossa, Vantaalla ja Turussa, joissa on pitkään asuneita somalia puhuvia uussuomalaisia.

• hevonen jo karannut?

Huh huh, kuka hallitsee kokonaistilanteen? Siis löytyykö joku, joka voi sanoa, että tietää varmaksi mitä on tapahtumassa ja miten asiat hoidetaan nyt ja tulevaisuudessa?

• Anonyymi00099

Tähän mennessä lähes kolme tuhatta lieksalaista on poistunut Lieksasta tavalla tai toisella. 🥳

• Anonyymi00100
        Anonyymi00099 kirjoitti:

Tähän mennessä lähes kolme tuhatta lieksalaista on poistunut Lieksasta tavalla tai toisella. 🥳

Minä haluan myös poistua sillä tavalla 🙋🏻‍♂️

• Pohdiskelijanainen

Tasan tarkkaan toimii ja laskee osaa.

• toinen pohtailija

Ryhdyhän pohdiskelemaan sinäkin ihan oikeita asioita. Miten tätä kylää kehitetään jne. Ei kannata juuttua tähän yhteen asiaan. Eikä noilla eväillä valmista tule.

• Anonyymi00096

Ei ollu somaleista Lieksan pelastajaksi

• Anonyymi00097

Ei, mutta hyviä asiakkaita saatiin sosiaalipalvelujen pariin.

• Anonyymi00098

On saatu isoa -ja suonikasta. Olen tyytyväinen!
      t Savotan Sanna

• Anonyymi00101
      UUSI

Kumpi ompi parempi, 10 000 somalia Lieksassa, tai Lieksa ilman yhtään asukasta?

• Anonyymi00102
        UUSI

Iso ja suonikas 🙋🏿‍♂️

• Anonyymi00103
        UUSI

Lieksa ilman yhtään asukasta on veronmaksajille huomattavasti halvempi vaihtoehto.

• Anonyymi00104
        UUSI
        Anonyymi00103 kirjoitti:

Lieksa ilman yhtään asukasta on veronmaksajille huomattavasti halvempi vaihtoehto.

"Suomalaiselta kestää 20 vuotta ennen kuin hän alkaa maksaa veroja ja maahanmuuttajalta kaksi vuotta."

• Anonyymi00112
        UUSI
        Anonyymi00104 kirjoitti:

"Suomalaiselta kestää 20 vuotta ennen kuin hän alkaa maksaa veroja ja maahanmuuttajalta kaksi vuotta."

Heh heh, sinähän se vitsiniekka olet.

• Anonyymi00113
        UUSI
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Heh heh, sinähän se vitsiniekka olet.

Se oli vihreiden ministeri joka tuon sanoi.

• Anonyymi00106
      UUSI

Olin aikoinaan Lieksassa ja ihmettekin miten on teknisesti osaava kaupunki kun polkupyörät ajaa itestään pimeällä mutta Somppuhan se veteli:)
      Siellä on se ämmä joka nai Somppuja ja haluaa lisää sinne mustaa..

• Anonyymi00107
      UUSI

..kun suomalaiset kuolevat lopulta sukupuuttoon , on pakko hakea ja houkutella thaimaalaisia palveluammatteihin ja kiinalaisia konttorihommiin , ei somalit eikä muutkaan "värivammaiset" mihinkään palkkatöihin ala , hyvää kaupankäyntiaikaa tärvääntyisi vain mokomaan ...

• Anonyymi00111
        UUSI

Niistä saa hyviä sukelluspukuja.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4394
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3850
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3519
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3140
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2618
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2322
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1986
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1742
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1715
    Aihe