TASOKOE? kuinka saan sellaisen lapselleni??

huolestutta-vaa

mietityttää mm. kielet. englanti ja saksa, muutamia lapsi osaa vain pari hassua sanaa. vitosluokalla nyt. osaa sanoa kokolailla 'minun nimeni on..' ja 'mitä kuuluu', jälkimmäiseen ei osaa vastata.

matikasta ei hajuakaan, mitä pitäisi jo osata. 1-11 -kertotaulut ja allekkainlaskut menee.

'normi'-koulussa erityisope tekee pyynnöstä tasokokeita ymmärtääkseni. miten saan sellaisen steinerkoululaiselle??

15

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Steinerfaija.

      Ihan samalla tavalla. pyytämällä.

    • huolestutta-vaa

      koulun omalta erityisopelta vaiko kaupungin kiertävältä? vedetäänkö siinä valtakunnallisen tason mukaan vai steinertason mukaan??

      • Steinerfaija.

        Ei taida olla mitään normeja, että ihan kouluun yhteyttä ekaksi. Me teetimme matematiikan tasokokeen koululla, kun epäilimme luokanopettajan resursseja opettaa sitä. Tuloksena vaihdettiin opettaja ja kaikki O.K.

        Miksi sen pitäisi olla muuten olla erityisopettaja?


    • 7

      Pakkkoruotsi on parasta mitä ruotsin pankkiirit ja salaliitot voivat SUOMALAISELLE lapselle tarjota.

    • huolestutta-vaa

      muistaakseni 'normikoulussa' tasokokeet tms tekisi erityisopettaja, kuin myös lukitestit ja muut 'normaalista poikkeavien' häiriötilojen etsimisen. mikä nyt omasta mielestäni järkeenkäypää, itse en osaisi sanoa kuka on lukihäiriöinen tai kuka ei osaa käsitellä matikkaa.

      pakkosaksa on se, mitä itse ihmettelen.

      • steinerfaija.

        Minä kyllä käsitin, että piti testata, onko opetus ollut opetussuunnitelman mukaista, eli mitä opettaja on osannut opettaa. Ei sitä, onko lasten oppimiskyvyssä jotain häikkää...


    • Huolestunut

      Lapseni ei osaa myöskään matematiikasta edes alkeita ja kielissä on ihan sekaisin kun on saksaa, ruotsia ja englantia päällekkäin. Alan harkita vaihtamista tavalliseen kouluun kun muidenkin luokkalaisten vanhemmilla on samanlaisia huolia. Saitko tasokokeen?

    • Hitaasti ja varmasti

      Kyllä meidän osaamista kielissä testattiin aika säännöllisesti. Alussa muistan sotkeutuneeni kielissä, mutta ajan kanssa opin kielet erottamaan, hidasta oppiminen tosin oli. Pärjäsin ok:sti enkussa ja saksassa, mutta ruotsi jäi vähän taka-alalla. Tosin en tykännyt ruotsista, niin se johtui siitä. :D Muutenkin minulla on aina ollut huonokielipää, joten sekin vaikuttaa siihen ettei kielioppi ole jäänyt päähän. Lukiossa selvisi myös että minulla on lievä lukihäiriö,niin huomaamaton ettei sitä ajoissa huomattu.. tämäkin lienee jo syynä siihen etten pärjännyt kielissä. Kannattaa varmaan se lukihäiriökin testata ihan vaan varmuuden vuoksi, lievä voi jo vaikuttaa merkittäväsi kielten oppimiseen. Itse en pystynyt hahmottamaan miten lausumisen perusteella tulisi sanat kirjoittaa.
      Matikka meillä oli vaativaa jo nelosella taisi olla jakolaskuja.. muistaakseni yläasteella matikka oli sitten jo lähes lukiotasoista. Pärjäsin matikassa hyvin, tosin jakolaskuja en oppinut koskaan kunnolla, mutta vika ei ollut opetuksessa vaan omassa itsepäisyydessä. Olen kuitenkin pärjännyt ns. normaalissa lukiossa hyvin steinerkoulun jälkeen, ei ole ollut minkäänlaisia oppimisvaikeuksia enkä ole ollut muita jäljessä missään asiassa. :)

    • Huolestunut

      ^ Mitä koulua kävit? Olen kuullut, että Steinerkouluissa on isoja eroja paikkakunnittain. Kysyin tasokokeesta opettajalta, mutta sellaiset eivät kuulemma kuulu steinerpedagokiikkaan.

    • Hitaasti ja varmasti

      Kävin Vaasassa. Kyllä meitä testattiin, oli sanakokeita ja mielestäni oli jo ala-asteella kokeita joissa katsottiin osaamista. Lausuntoja lukiessani huomasin että kielten opettajat ovat ottaneet hyvin kantaa siihen mitä hallitsin ja mitä en. On kuitenkin tärkeää muistaa että lapset ovat yksilöitä.. itse en puhu enää kuin muutaman sanan saksaa enkä juurikaan ruotsia, englannilla pärjään työssä ja arjessa kohtalaisesti. Ymmärrän kuitenkin jonkun verran ruotsia ja saksaa. Yksinkertaisesti kaikilla ei ole riittävästi kielipäätä. Meillä alkoi ruotsi muistaakseni 5 luokalla ja se sotki minun enkun ja saksankin oppimista,koska kielet sotkeentuivat keskenään. Ekan vuoden jälkeen aloin kuitenkin erottaa kielet toisistaan.

    • Huolestunut

      ^ Täytyy ehkä harkita vaihtamista toiseen steinerkouluun ensisijaisesti, jos Vaasassa asiat on hoidettu paremmin. Todennäköisesti lapsi olisi liikaa jäljessä, jos vaihtaisi nyt normaaliluokalle. Huolestuttaa kyllä aika paljon, koska halusin lapselleni parhaan mahdollisen koulutuksen ja siltä ei nyt tosiaankaan tunnu.

      • tyytyväinen

        Siirsimme poikamme viitosluokan kevätlukukaudelta hiihtoloman jälkeen steinerkoulusta peruskouluun eli siis kesken kauden ja parin viikon varoitusajalla (=pikasiirtona).

        Peruskoulussa meillä oli edessä aluksi arvioinnit opiskelun ohessa. Poika pärjäsi keskitasoisesti reaaliaineissa ja matikassa, mutta kielten kanssa oltiin ongelmissa. Pojalle tehtiin tasotestit ja niiden perusteella hän ei käytännössä osannut yhtään mitään ... vain muutaman sanan. Yhden paperin allekirjoituksella saimme sovittua, että saksan kieli pudotettiin pojalta pois ja hän sai keskittyä näin ollen englannin kiinniottamiseen.

        Koulun puolesta tuli todella hyvin apuja: hän kävi koko kevään ja vielä seuraavan vuoden erityisopettajalla yksityisopetuksessa oman luokan enkun tuntien ohessa. Itse autoin poikaa enkun läksyjen kanssa iltaisin ja kestimme itkut ja purkaukset turhautumisesta, koska rankkaa se toki oli olla täysin pihalla opiskeltavasta asiasta. Kesäksi saimme opettajalta enkun opiskelua varten kirjan, jota kävimme läpi pari kertaa viikossa pienen alueen (vähän kuin kertaillen). Kuutosluokan keväällä hän oli saanut numeron 4 nostettua jo heikkoon kuutoseen.

        Nyt seiskan syksyllä on numero jo vahva kuutonen ja näillä näkymin saadaan nostettua seiskaan keväällä. Tällä hetkellä hän opiskelee engantia tunnin omassa luokassaan ja tunnin pienryhmässä, jossa on muutama lapsi hänen lisäkseen. Ruotsissa numero on 8 eli ei ongelmia. Nyt on matikka noussut kymppiin ja kaikkia reaaliaineita saanut nostettua 1-2 numerolla. Ensi vuonna poika aikoo aloittaa ranskan opinnot, koska kieltenopiskelu on saanut täysin uuden merkityksen koulunvaihdon jälkeen.

        Poika on itse kiittänyt sitä, että hänet siirrettiin peruskouluun. Sanoi, että vihdoin hän tajuaa jotain tunneilla. Pojan itseluottamus on kasvanut ja innostus opiskeluun on täysin toista luokkaa kuin parin vuotta sitten. Me harkitsimme todella tarkkaan siirtoa juuri sen vuoksi, että pelkäsimme pojan olevan aivan pihalla uuden tyyppisessä koulussa ja tarvitsevan todella paljon tukea. Nyt olen todella helpottunut, että otimme askeleen, tuimme ekan vuoden kielissä ja jankutimme päivittäin, että vielä joku päivä tämä helpottaa ... ja näinhän on käynyt. Nuorimmaisemme meni suoraan peruskouluun steinerin sijasta ja olemme erittäin tyytyväisiä omaan ratkaisuumme.


    • Hitaasti ja varmasti

      Pikkusiskoni vaihtoi muistaakseni 7 luokan jälkeen normaaliin kouluun. Hyvin olisi pärjännyt jos olisi viitsinyt panostaa. Äidin kanssa juttelin hänen kokemuksistaan ja mielipiteestä meidän steinerkoulun käynnistä. Äiti on ollut erittäin tyytyväinen valintaansa, olisi laittanut minut heti 1. luokasta alkaen steineriin jos olisi ymmärtänyt. Sanoi että steinerin ylä aste oli paljon terveempi ja tasapainoisempi kuin normaali ylä aste jota siskoni kävi 2 vuotta, katuu että laittoi siskoni tavalliseen kouluun. Äitini myös vahvisti sen mitä itse muistelin, kokeita oli, myös kertotaulun osaamista ja sanakokeita oli. Eikä äidilläni ole valittamista minun tai siskoni oppimisnopeudesta. Mutta kaikissa kouluissahan on eroja, myös normaali kouluissa! Itse koin että steiner koulu sopi minulle, olin onnellinen siellä ja minulla oli paljon ystäviä. Opettajat tunsivat oppilaat hyvin ja osasivat huomioida paremmin oppilaan vahvuudet ja heikkoudet.

      • perusteet?

        Miten perustelet väitteesi, että opettajat osasivat paremmin huomioida oppilaan vahvuudet ja heikkoudet? Ja kyllä peruskoulussakin oppilailla on paljon ystäviä ja he ovat onnellisia.


    • kaikkea hyvää

      Hyvin surullista, jos et saa koululta apua siihen, että epäilet lapsella olevan vaikeuksia oppimisessa.

      Jos luokanopettaja kieltäytyy lapsen testaamisesta, ota yhteyttä koulun rehtoriin ja johtokunnan puheenjohtajaan sekä mahdollisesti juttele erityisopettajan ja terveydenhoitajan kanssa.

      Erityisopettaja/t, terveydenhoitaja ja rehtori ovat yleensä oppilashuoltoryhmä. Oppilashuoltoryhmä täytyy olla kaikissa valtionapua saavissa kouluissa, joita suurin osa steinerkouluista on. Oppilashuoltoryhmän kautta päätetään erityisopetuksen toimenpiteistä. Huom. Erityisopetusta koskevat lakipykälät muuttuivat noin vuosi sitten - tällä hetkellä koulun ulkopuolisen asiantuntijan (kuten neurologin) lausunto pyydetään vasta siinä vaiheessa, kun oppilas siirretään HOJKS:iin eli henkilökohtaiseen opetuksenjärjestämissuunnitelmaan.

      Myös steinerkouluissa tehdään erityisopettajan tai luokanopettajan toimesta tietyillä vuosiluokilla opitun tasoa mittaavia testejä, varsinkin äidinkielessä ja matematiikassa. Asiallinen luokanopettaja antaa näistä palautetta vanhemmille: kertoo esim., että kirjoittaminen sujuu, mutta kertotaulut eivät: kerratkaa niitä kotona lisäläksyinä. Luokanopettaja myös järjestää tukitunteja niille oppilaille, jotka tarvitsevat lievää lisätukea, sekä järjestää erityisopetukseen ne, jotka tarvitsevat tukevampaa lisätukea. Näin ainakin meidän steinerkoulussa!!

      Steinerkoulun opetussuunnitelma menee eri tahdissa kuin peruskoulun, mutta noin kolmen vuoden välein oppilaat peruskoulussa/steinerkoulussa ovat samalla viivalla. Eli: kolmosen steinerkoululainen ja kolmosen peruskoululainen, sekä vastaavasti kutosen lopulla ja ysin lopulla.

      Järkevät steiner-opettajat suhtautuvat oppilashuoltoon ja oppillaan oppimisvaikeuksien tunnistamiseen myönteisesti!!! - Aivan samoin kuin järkevät peruskoulu-opettajatkin: molemmissa on niitäkin, jotka vain pitävät lasta tyhmänä...

      Kuten sanottu, ota yhteyttä koulun rehtoriin ja oppilashuoltoryhmään, jos luokanopettaja ei ole kartalla. Heidänkin on hyvä tietää siitä!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5584
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2383
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2322
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1059
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1044
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      950
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      773
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      771
    Aihe