Sähköperämoottoriin PWM säädin

Vili Virittäjä

Ostin Minn Kota Endura C 32 sähköperämoottorin uisteilukäyttöön ja nyt on alkanut ahdistamaan laitteen virrankulutus vastuksilla toteutetun nopeussäädön takia. Ajattelin rakennella tuollaisen yksinkertaisen PWM säätimen:
http://electronics123.net/amazon/datasheet/k166v22.pdf

Se ei anna tarpeeksi tehoa tuollaisena, mutta ajattelin johdottaa fetit piirilevylle ja vaihtaa negatiiviset fetit tehokkaampiin. Pakitukseen säätimen teho riittää mainiosti. Tarviikohan tuo myös tehokkaamman ohjaintransistorin syöttämään vaikka IRLB3034PBF fettiä. Numeroiden valossa se näyttäisi parhaalta TO220 koteloiselta kamppeelta tähän sovellukseen. Tuon pitäisi lämmetä paljon vähemmän kuin alkuperäinen noin 30A virralla. Tarvitseekohan kytkentää muuten muuttaa.

Täyden tehon voisin ottaa vaikka ohituskytkimellä, eli ohitan säätimen ja syötän moottoria suoraan akusta. Näin pääsen fettien häviöistä ja kaikki akusta otettu virta pyörittää moottoria eikä lämmitä säädintä. Myös moottorin sisäinen johdotus ja akkukaapeli vaihtuvat paksumpiin. Samoin potkuri vaihtuu tehokkaampaan ja pyörteilyn vähentämiseksi perään tulee vielä spinneri. Eihän tuosta modauksen jälkeenkään Torqueido tule, mutta kokolailla tehokkaampi kampe on tavoitteena..

22

8156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+5

      Itse käyttäisin pelkästään N-kanavaisia fettejä, niitä on huomattavasti helpompi löytää kun P-kanavaisia. Ajuriksi esim. ir2110 tai joku vastaava. Fettejä voi kytkeä rinnan tarvittavan tehon verran kunhan kytkee joka fetille oman gate vastuksen. Mitään virranrajoitustahan tuossa kytkennässä ei ole se varmaan kannattais laittaa.

    • Vili Virittäjä

      Löytyyhän noita p-kanavaisia fettejä, joten siinä mielessä yo, kytkentä ei ole ongelma. Siis nähtävästi n-fettien vaihtaminen tehokkaamaksi ei ole ongelma, jos kerran rinnankin voi laittaa. Haluan pitää laitteen pienenä, joten laitan mieluummin yhden parin tehokkaita, kuin monta tehottomampaa fettiä. Mielestäni suunnanvaihto oli yo. kytkennässä toteutettu kätevästi samalla potikalla. ir2110:lle en ole sellaista kytkentää nähnyt, enkä osaa sitä itse suunnitella. Virranrajoitusta en näe tarpeelliseksi, koska moottoria voi ajaa suoraan 12V akusta.

    • Täältä saa

      Ebay.fi

    • Airoilla pääsee

      Onko näissäkin hommissa jo virittelijöitä ku ei kaupan kamppeet kelpaa:-))) Voi herranjestas että pitää olla hankalaa elämää ku pitää ostaa osia ja tuunata että saa akusta irti 8 minuuttia pidemmän ajoajan.. voi meitä. Taitaa olla viisainta olla ostamatta moottoria paattiin ja hakea kalat hallista ettei iske viritysvillitys. Kaikkea sitä joutuu lukemaan, hohhoijaa..Voi ristus..

      • Anonyymi

        Portaaton kierrosnopeuden säätö on tärkeä varsinkin uistelussa jossa vaaditaan tarkkaa veneen nopeutta.Elektroninen säädin kuluttaa virtaa huomattavasti vähemmän kuin perinteinen 5 3 vaihteisella toteutettu nopeuden hallinta. Uistelu nopeudella päästään jopa yli puolet pienemmällä kulutuksella pienimmillä nopeuksilla enemmänkin. Esimerkiksi akun koko voi olla 70Ah kun vanhalla säätimellä sen tulee olla 140 A jotta päästään uistelu nopeudella samaan matkaan. Kytketään moottorin ja akun väliin eli mitään muutoksia ei tarvitse tehdä nykyiseen 5 3 vaihteiseen. Tämä säädin säästää rahaa sekä vähentää soutumatkaa !!


    • sch...

      No nuinhan sen voi tehdä, eli tuossa on ic1b tuottamassa kolmioaaltoa, jonka amplitudia sitten kasvatetaan ic1a:n potikan jänniteseuraajalla. Vakiojako vastuksilla saa aikaan, että pwm-arvo muuttuu comparaattoreissa(ic1c, ic1d). Eli jos laitat useampia fettejä rinnan, kannattaa varmistaa, että jokaisella "toteemilla" on hyvä ohjaus, niin säästyy slew-raten kasvamisesta johtuvilta tehohäviöiltä. Se ohituskytkin vaikuttaa kanssa hyvältä idealta, sillä tuolla tavalla toteutettuna ei kytkennästä saada 100%:n pwm:ää missään vaiheessa(ainakin pääsee kovempaa). Niin, 0-nopeus tarkoittaa muuten sitä, että virtaa kulkee moottorin läpi vuorotellen molempiin suuntiin yhtä paljon eli tästä voi tehdä sen johtopäätöksen, ettei energian säästön kannalta kyseessä ainakaan ole optimaalinen tapa ohjata moottoria.. :)
      Tuo aiemmin ehdotettu n-kanavilla pelkästään toteutettu virtarajoitettu(hakkuri) kytkentä olisi tehokkaampi.

      • Yksi vaan.

        Säätimen mitoituksesta.Katselin toiminnan mitoitusta ja havaitsin että "keskiasennossa" ei virtaa liiku fettienkautta laisinkaan ja vähän yli keskiasennon alkaa positiivinen pulssileveyssäätö,yläasennossa fetit kokoajan kytkettynä.Puolenvälin alapuolella ristikkäiset fetit käytössa.
        Kolmiooskillaattorin amplitudi 12V käyttöjännitteellä on noin -1Vpp ja triggereiden toimintapisteet 2.6V ja 4.8V toiset fetit johtavia kun kolmioaallon huippu ylittää 4.8V ja ristikkäiset kun kolmioaallon alaarvo alittaa 2.6V.

        Kytkentä näyttää hyvin toimivalta mutta toimintaalue äänialueella kuuluu varmasti.
        Taajuuden nostaminen ei sinänsä ole vaikeata mutta ko kompponenteilla vaikeata.


    • Susihukkalämpö

      Airoillapääsee-miehelle tiedoksi että nykysääntöjen mukaan ei enää pidä tuunamattomalla moottorilla ajella koska on kai tullut hukkalämmön päästörajoitus vesilikkenteen sähköisille kulkuneuvoille. Tästä syystä moottorille on tehtävä tietyt tuunaukset yllä olevien ohjeiden mukaan ettei moottorin elektroniikan aiheuttama hukkalämpö lisää maapallon lämpötilaa liian korkeaksi ja napajäätiköt ala sulamaan..HEHHEH. Myös ylenpalttinen akkujen lataaminen kasvattaa kansakunnan hiilijalanjälkeä niin valtavasti että tähän asiaan puututtiin, en tosin tiedä missä puututtiin..;-) Olet airomies ihan oikeassa. Nämä on aika hauskoja palstoja kun aikuiset miehet leikkii leluillaan ja uskoo siitä oikeasti olevan jotain hyötyä heille itselleen. Mikäpäs siinä, antaa lasten leikkiä niinkuin niiden kuuluukin tehdä.
      Ajattelin itse vaihtaa moottoria ja siksi katselin olisiko täällä tuosta minnkotan koneesta jotain hyödyllistä tietoa kokemusten kautta mutta tämän sain:-)
      Hukkalämpöistä sähkömoottoriveneilykesää kaikille.

      • Anonyymi

        miellelläni kannan 70A akkua ku 140A .


    • minn kota 40
      • Vili Virittäjä

        Tollainen on helppo ja itse asiassa sais kauko-ohjauksen samalla :) Kaislikon reunan haukipaikoilla se olis ihan bueno, kun vois ohjata venettä vavassa olevilla potikoilla. Hauska harrastushan tämä tuunaus vaan on, ei siitä rahallista hyötyä ole, mutta aika harmitonta ylimääräisen ajan ja enegian käyttöä se on. Kun meikä on vaan isältään oppinut sellaisen harhakäsityksen, että oma viritys olis jollain tavalla parempi, kuin hyllytavara. Pitäsköhän kuitenkin vastuullisena isänä pistää perinne poikki, ettei poika kärsisi loppuelämäänsä samoista oireista kuin isä, isoisä ja isoisoisä:D

        Tuo tuunausta vailla ollut moottori varastettiin syksyn aikana, joten pitäs hankkia uusi aihio projektille. Vinkkejä otetaan vastaan :D


    • H3nkkuli

      Partcolta säädin;
      http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=4_2091&products_id=14648

      Rakennussarjaan kuuluvan transistorin tilalle HIUKAN järeämpi fetti. Itse laitoin rinnan kaksi 30A kestävää (IRF540). Jäähdytyssiili ja nippu johtoja. Koko roska rakennettu akkukotelon kanteen ohituskytkimellä (suora sähkö akulta moottorille) ja homma toimii. Oma sähkövatkain Yamaha M12 jossa max. virta tuo 30A, mutta kestääpähän nyt vähän järeämmänkin koneen. Mootorin kiinteä virtakaapeli tuli vaihdettua järeämmäksi jännitehäviön minimoimiseksi ja koko roskalle tuli hintaa akkukotelon kanssa n. 50€. Avovesiä odotellessa niin pääsee mittaamaan ämpeerit :)

      • jkaaa

        "Itse laitoin rinnan kaksi 30A kestävää (IRF540)"

        540:nhän on aika on kiuas, jos sillä yli 10A:n virtaa pätkii. Kannattaa vaihtaa johonkin kunnon nykypäivän fettiin, jossa Rds murto-osa ja ohjautuvuuskin liki samaa luokkaa.

        Turha tuollaista muinasjäännefettiä on käyttää.


    • Vili Virittäjä

      Kuinka toteutit suunnanvaihdon tuohon? Tuohan vaatii joko mekaanisen tai elektronisen vaihtokytkimen perään.

    • 2+7=diodi ei kestä

      H3nkkuli, ei kai tuo alkuperäinen freewheel-diodi ole piirrustuksen 1N4001? Jos on, niin sen olisi pitänyt palaa jo kymmeneen kertaan.

    • H3nkkuli

      Eipä ole eletroniikkaosaaminen mitään tohtoritasoa.. Kolvailin rakennussarjan täsmälleen ohjeen mukaan eli kyllä freewheel diodi on se mikä piirustuksessa on ja "muinaisjäännefetin" tilalle olisi voinut suoraan tarjota jotain modernimpaa kun ei itte tajua noista mitään.. Kiitos :)

    • H3nkkuli

      freewheel diodi on 1N4007 jos sillä on jotain eroa? Voisko joku sivistää minua ja kertoa mikä tarkoitus tuolla diodilla on? Ja mikä sen tilanne olisi kestävämpi vaihtoehto sitten? Kiitokset etukäteen!

      • Yksi vaan.

        Diodi erottaa ohjainasteen fettien piikkikuorman aiheuttamilta jännitteenpudotuksilta.Ohjainasteen varauskondensaattori antaa sähköä nopeiden katkoksien aikana.Ilman diodia fettien kytkentä sekoittaisi ohjainastetta.

        Ei diodin läpi kulje kuin pieni ohjainasteen virta alle 100mA.
        1N4148 kestäisi ohjainasteen virran mutta startissa konkan latautuminen varmaan rikkoisi diodin siksi varmaan laitettu järeämpi diodi.
        1N4007 on 1000V diodi kestää varmasti 12V käyttöjännitteen.


      • Freelancer
        Yksi vaan. kirjoitti:

        Diodi erottaa ohjainasteen fettien piikkikuorman aiheuttamilta jännitteenpudotuksilta.Ohjainasteen varauskondensaattori antaa sähköä nopeiden katkoksien aikana.Ilman diodia fettien kytkentä sekoittaisi ohjainastetta.

        Ei diodin läpi kulje kuin pieni ohjainasteen virta alle 100mA.
        1N4148 kestäisi ohjainasteen virran mutta startissa konkan latautuminen varmaan rikkoisi diodin siksi varmaan laitettu järeämpi diodi.
        1N4007 on 1000V diodi kestää varmasti 12V käyttöjännitteen.

        Mistähän kytkiksesta pojat nyt puhuu. Mutta kumminkin toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä.

        Luulenpa, että "freewheel"-diodilla tässä tarkoitetaan sitä diodia, mikä on moottorin rinnalla estosuuntaan. Se purkaa moottorin induktanssiin varastoituneen energian hyötykäyttöön, eli antaa virtaa moottorille hetken ohjausvirtapulssin loputtua.

        Yleisemmin kyllä puhutaan back-EMF-diodista., eli "takapotku"-diodista. Ilman diodia ohjauspulssin loputtua indusoituisi jännitepiikki. Ja kyllä tuo diodi saisi olla tukevampi, kuin 1N4007, joka on i amp. diodi. Mieluummin saisi olla väh. 5 - 10A diodi.


    • H3nkkuli

      Kiitos hyvin perustellusta vastauksesta "Yksi vaan".

      "jkaaa" kommentoi, että "Kannattaa vaihtaa johonkin kunnon nykypäivän fettiin, jossa Rds murto-osa ja ohjautuvuuskin liki samaa luokkaa."

      Vielä kun joku vastaisi, että mikä fetti olisi parempi tuon 540:sen tilalle? Kiitos! :)

    • Anonyymi

      mulla on 2x teno merkkistä 62 lbs sähkökonetta perälaudassa.
      t. plaanissa mennään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2421
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2416
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1731
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1300
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1281
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1175
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      267
      1029
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      976
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      747
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      740
    Aihe