Omistan 3,5 vuotiaan uroskoiran. Koira on tottelevainen ja erityisen kiltti nk. pehmoinen luonne. Tottelee hyvin myös vieraita. Tulee toimeen hyvin myös muiden koirien kanssa. Pikkuhiljaa on koiralle kertynyt erikoinen tapa mennä paniikkiin tietyissä tilanteissa. Koira alkaa näyttämään voimakkaita alistumisen/ panikoimisen merkkejä:
- Kun olemme ulkoilemassa ja otetaan eväät esiin tai paistan tulilla makkaraa. On kiinnostunut selvästi ruoasta, mutta jos sitä tarjotaan menee yleensä täysin lukkoon ja tärisee sekä kääntää katseensa pois. Jos on muita mukana menee vieraiden taakse tärisemään. Sisätiloissa saan käristellä ja syödä makkaraa miten paljon vaan eikä oireita tule.
- Kun lähden aamulla töihin ja joudun jostain syystä (esim. puhelin unohtui) palaamaan välittömästi takaisin asuntooni. Samantyyppisiä oireita kuin edellä. Ei kuitenkaan yhtä voimakkaina. Jos olen poissa vähintään puoli tuntia tai piipahdan jossain muualla (esim. roskapussin vienti) ei oirehtimisia ole vaan koira tervehtii normaalin innostuneesti tai on reagoimatta milläkään tapaa.
- Aiemmin koira nautti matkustamisesta auton etupenkillä. Nykyisin joutuu matkustamaan takaosastossa ja häkissä. Syynä se, että voi alkaa etupenkillä tuijottamaan jossain vaiheessa minua ja menee sen jälkeen täysin pois tolaltaan ja ryömii jalkatilaan paniikissa läähättämään.
- Jäätelön syönnin olen joutunut myös lopettamaan, koska oireet ovat samat kuin ensimmäisessä kohdassa. Kaikkea muuta saan kotona syödä ja milloin tahansa, mutta jäätelön syöminen aiheuttaa pelkoreaktion.
- Kun olemme mökillä on koira myös paniikkiherkkä muidenkin kuin edellä kerrottujen asioiden suhteen.
Pelkokohtauksissa ei olisi muuten kovin paljon pahaa, mutta näyttää sille, että koira toipuu niistä koko ajan hitaammin. Voi olla hieman epäilevän näköinen minua kohtaan vielä 1-2 päivää kohtauksen jälkeenkin. Ja mikä pahinta koira ei oirehdi silloin kun se eväiden tai makkaroiden syöjä on joku muu kuin minä.
Eikä tarvitse epäillä, että olisin koiraa piessyt yhtäkään kertaa. Eikä kukaan muukaan. Kiroiluakin olen vältellyt kun huomasin heti alkuunsa koiran pehmeyden. Onko muilla vastaavia kokemuksia ihmepanikoinneista? Ja jos on, niin oletteko onnistuneet niitä karsimaan ja millä keinoilla? Olen yrittänyt olla reagoimatta milläkään tapaa oireisiin, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta ainakaan positiiviseen suuntaan. Siedätyshoitokin on hieman hankalaa kun oireet ovat mitä ovat. Kaksi koiraa on aiemmin ollut ja suunnilleen samanlaisella kohtelulla ei moisia oireita kummallakaan ilmennyt.
Erikoista käytöstä koirallani
8
307
Vastaukset
- ---------------
Tarkkaile varsin omaa käytöstäsi, ilmeitäsi, eleitäsi ja jopa mielentilaasi näissä tilanteissa, kun koira menee paniikkiin... Veikkaan, että sinun käytöksessäsi on jotain kummallista, sillä nuo ovat toisistaan niin poikkeavia tilanteita, joissa koira panikoi -esim. miten koira huomaa mitään eroa jäätelön syönnin, tai vaikka täytekakun syönnin välillä? Molemmat jotain mitä kauhotaan lusikalla naamaan, ja tuoksuvat maidolta/kermalta, sokerilta ehkä marjoilta jne... Sinä teet jotain koiran mielestä kummallista näissä tilanteissa... Tai kysy vaikka joltain läheiseltä ihmiseltäsi, joka sinut hyvin tuntee, että käyttäydytkö jotenkin eri tavalla kuin yleensä, ja millaista käytöksesi on.
- Mene ja tiedä
Olet varmaankin suuttunut sille jokin kerta vastaavissa tilanteissa. Nyt koira pelkää saman toistuvan joka kerta samanlaisessa tilanteessa. Oletko ollut noissa tilanteissa humalassa? Silloin olet koiran mielestä outo ja arvaamaton ja se pelkää.
Niin tai näin, koirasi pelkää sinua noissa tilanteissa, mutta syy on sinun selvitettävä itse. Hankala näin netitse sellaista tietää. - Joobax
Hankala se tosiaan on sanoa näkemättä. Perin oudolta kyllä kuulostaa. Tulee mieleen, että koiraa on tilanteissa säikäytetty ja se yhdistää nyt nuo tilanteet säikähdykseen ja pelkää niitä. Eli oletko palannut asuntoon ja komentanut koiraa olemaan vaikkapa hiljaa? Käskenyt koiraa poistumaan, kun olet syönyt jäätelöä? Kieltänyt koiraa ottamasta makkaraa, kun grillaatte ulkona? Komennukset ovat olleet liian voimakkaita. Siinä paras arvaus..
Pehmeä koira on tuossa mielessä tosi haastava kumppani, kun sille pitää mitoittaa komennuksen kovuus tosi tarkkaan tai koira menee lukkoon/saa traumoja/kieltäytyy vastedes toimimasta. Yhtä haastavaa on kovan koiran komennus, kun mikään ei riitä/tehoa/vaikuta ja nousujohteisesti nostetaan komennuksen raakuutta sinne pahoinpitelyyn saakka.
Kaiken kaikkiaan sun pitäisi vahvistaa koiran itseluottamusta kaikilla saroilla. Tehdä paljon asioita, joissa koira onnistuu ja aina vaan kannustusta ja kehuja. Välttää moitteita ja kieltämistä. Ennemmin huonosti tehdyt toiminnot jätetään huomiotta ja palkataan hyvistä. - canis.familiaris
"Pikkuhiljaa on koiralle kertynyt erikoinen tapa mennä paniikkiin tietyissä tilanteissa. "...Onko tullut mieleen, viedä koiraa ell.tutkimuksiin? Minusta tuo käytös (voimistunut) voi viitata koviin kipuihin.
Tuossa on niin monta viitettä siihen, että kannattaa ottaa ainakin labrat ja yleistutkinta. Voi viitata vatsanalueen oireisiin.
Mieti ennen ell.menoa, että mitä muita muutoksia on mahdollisesti tapahtunut. Ruoka, kuinka pitkiä "kohtauksen" on jne.. - Koirankasvattaja
Veikkaisin koiralla (tai isännälläkin) olevan mielenterveysongelmia. Varsinkin kun koiralla tilanteesta toipuminen kestää aina kauemmin eli oireet lsääntyvät.
Varhainen dementia taikka ehkä myös kuulovaikeus. Hajuaistikin voi olla vialla. Tavalliset kivut kyllä ilmenisivät ulinalla ja muuten rauhattomalla käytöksellä.
Aika erikoinen tapaus kylläkin. - nakkena jäätelöä
Joo, kyllähän koira menee sekaisin jos syö humalassa jäätelöä :) Miettisitte ihmiset vähän mitä teette. Onneksi et syönyt nakuna humalassa jäätelöä. Silloin koirasi pelkäisi saunojien lisäksi avantouimareita.
- makkaramies
Kiitoksia vastauksistanne! Vastaukset olivat asiallisia eikä liuta niitä klassisia suomisivuston mene hoitoon -toivotuksia. Vaikka ette ole tapausta nähneetkään niin annoitte suurin osa vahvistusta omalle epäilylleni siitä, että koira on säikähtänyt jossain vaiheessa tulilla ollessamme, jäätelöä syödessäni (jota aiemmin sille annoin ja josta se piti) tai autoillessani minun käytöstäni. Erityisesti autoillessa tulee pistettyä joskus ihan huomaamatta kiroiluksi ja se saattaa tosiaan riittää herkälle koiralle. En muista olisinko noitunut jäätelö/ makkara suussa, mutta kiroiluherkkänä ihmisenä sekin on voinut tapahtua. Ne harvat kerrat, kun olen lievästi humalassa olen huomattavasti leppoisampi kuin selvänä eli se tuskin on syynä oireisiin.
Kyse ei ehkä ole mistään muusta kuin siitä, että temperamenttiselle äksyilijälle on sattunut harvinaisen herkkä ja hyvämuistinen koira. Koiranlukutaitonikin lienee sen verran huono, että olen uskonut liikaa aiemmin hyviksi kokemiini metodeihin enkä ole huomannut riittävässä mitassa sitäkään, että tämän nykyisen kanssa pitää elää vielä enemmän nk. sukkasillaan kuin mitä olen tehnyt. Hieman kysymysmerkiksi jää edelleen se, että miten tarkkaan se panikointi nivoutuu yhteen juuri tiettyjen tapahtumien kanssa.
Ei tämä ongelmamme ole kuitenkaan niin paha, että se kohtuuttomasti vaikeuttaisi elämää. Noiden panikointitilanteiden ulkopuolella on koira normaali touhukas ja iloinen itsensä. On monissa tilanteissa rohkeakin eikä pelkkää pauketta eikä liikettä. Ja onneksi nuo panikointitilanteet ovat enimmältä osin sellaisia, jotka ovat vältettävissä. Panikointi kerran kuukaudessa tahtiin tuskin tekee koiran eikä isännänkään elämästä kärsimystä, kunhan eivät siitä vaan paljoa lisääntyisi, mutta se asiapa se taitaa olla puhtaasti riippuvainen omasta käytöksestäni.Itseasiassa ei kuulosta oudolta...
Kuulostaa hyvin ohjaajaherkältä koiralta (ohjaajaherkkä ei välttämättä ole edes pehmeä aina eli eivät ole sama asia),jota on ehkä hieman (ei pahalla),jossain kohtiin sille nimenomaan liian "kulmikkaasti" kohdeltu.Siitä sitten fiksulle koiralle saattaa muuttua asiat hyvinkin tilannekohtaiseksi,paikkakohtaiseksi tai joskus ihan vaan omistajakin voi laukaista toimiessaan edes pienellä tapaa samoin,kun koira on eka kertaa"ottanut nokkiinsa".
Jos on tuontyypin koirasta kyse,eli siis kovin ohjaajaherkästä,niin se tosiaan on omasta käytöstä hyvin vahvasti kiinni.Ja korostan vielä,että ei ole täytynyt mitenkään kovin koiraa käsitellä,pelkästään vähän liian kulmikkaasti ja/tai epäloogisesti koiran silmissä.
ps.noit ohjaajaherkät koirat usein on myös niitä koiria,jotka lukee tosi hyvin ja myös paljon omistajiaan ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja
Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve132980Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset
Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U461961SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918
kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,1011753Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa
Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..1411743Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia
joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin821473- 711016
Martina Aitolehti murtui Erikoisjoukoissa Matias Petäistön käsittelyssä - Tästä oli kyse
Yksi Erikoisjoukot-kauden julkkiskisaajista on yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti. Aitolehti on pärjän11938Miksi kaikki avioeronneet miehet eivät kunnioita naisia?
Niin. Miksi avioeronneet miehet kohtelevat huonosti naisia, jotka lähestyvät heitä? Tämä on kokemuksen rintaääntä. Tämä189934- 58840
- 18804