Itsepäinen koira ja D.A.P. - panta

Kakkakuulanen..

Olen muuttanut vuoden ikäisen koirani kanssa uuteen asuntoon uudelle paikkakunnalle ja edessä olisi uudelleen koulutus yksinjäämisen kanssa.
Koirani on itsepäistä sorttia ja ajattelin kokeilla tätä DAP pantaa sekä pistoketta koirani kanssa kun alan kouluttaa koiraani uudelleen yksinjäämisen kanssa.

Kysymys kuuluukin, että toimiiko tämä kyseinen panta? Onko kenelläkään kokemusta tästä ja vielä saisinko viime hetken vinkkejä uudelleen kouluttamisen suhteen? Miten muut olette kouluttaneet koirianne?

Asiallisia vastauksia kiitos, kokeilen kaikkia keinoja :)
Minusta kun ei yhtä ainoaa oikeaa keinoa ja koulutustapaa ole, vaan eri keino toimii eri koiralla joten kaikki keinot on tervetulleita.

Kiitos etukäteen.

3

4350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

Ennakoitko nyt jotain mitä ei edes ole tapahtunut? Ei koiralle paikanvaihto niin iso juttu ole kuin ihmiselle. Siirtyyhän mukana tutut tavarat jne..

Minä en tekisi asiasta suurta numeroa, vaan perusjutuilla lähtisin liikkeelle.
      - Ulkoilu
      - ruoka ennen lähtöä
      - Radio tasaamaan taustaääniä
      - luu jne.

• kakkakuulanen...

En ennakoi sillä tämä on jo tapahtunut uudessa kodissamme. Uusi paikka näyttänee olevan sen verran pelottava että kertaalleen opittu on unohdettu. Pahimmassa murrosiässä kun on ja entistä itsepäisempi niin täytyy uudelleen kouluttaa joten mikäs tässä,työttömällä on aikaa. Jatkanen neuvoitta.

• Eläinkouluttaja C.

Terve!

Minulla on erilaisia kokemuksia D.A.P. pannan ja hauhduttimen käytöstä, mutta suurimmalla osalla ovat auttaneet ja olen itsekin suositellut apuvälineeksi juuri yksinoloon koulutuksen ohella.

Tässä ne menetelmät mitä minä olen yleisesti opettanut siis eroahdistustapauksissa ja todettu toimiviksi:

Normaalissa eroahdistuksessa on kolme vaihetta: 1. Käynnistys 2. Kiihdytys 3. Purkaus. Eroahdistusharjoituksen tarkoitus on estää käynnistys jotta kaksi muuta vaihetta eivät toteudu.

Koiran ahdistus käynnistyy siinä vaiheessa kun hän huomaa ihmisten tekevän lähtöä, ei edes tarvitse olla isoja juttuja, huomaavat jopa sydämmenlyöntien tiheyden muuttuvan ennen kuin omistaja hiipii paikalta.
      Joten nyt tehdään nämä rutiinit jokapäiväisiksi ja tylsiksi.
      Sitten käytämme hyväksemme sitä että koira ei ymmärrä aikaa samalla tavalla kuin me ihmiset. Ne eivät pysty näkemään eroa 5 minuutin ja 5 tunnin välillä. Koira ahdistuu kun ihminen lähtee kotoa koska se mahdollisesti luulee ettette tule takaisin.

Teet kahta eri harjoitusta, reaktioherkkyyden poistamista ja aikajakson venyytystä.

Reaktioherkkyyden poisto:
      Tee kaikkea mitä yleensä teet kun olet lähdössä, mieti tämä tarkkaan ennen kuin aloitat koska pieninkin yksityiskohta jos jää tekemättä niin tämä harjoitus ei ole yhtä tehokas. Esim. avainten ottaminen, takin päällelaitto, koirien veden tarkistus tms.
      Kun olet periaatteessa valmis lähtemään ovesta ulos, menekin istumaan sohvalle tai keittiöön. Muista kengät jalkaan!! Istut rauhassa n. 5 minuuttia, ei kontaktia koiraan vaikka tekisivät mitä. Sitten nouset ja laitat kaikki tavarat paikoilleen aivan kuten jos olisit juuri tullut kotiin ja jatkat mitä ikinä olisikin seuraavaksi päivän aikataulussa :) MUISTA!!: Koiraan ei katsota eikä sen kanssa puhuta kuin vasta parin minuutin päästä harjoituksen päättymisestä. Tätä harjoitusta jos pystyisi tekemään ainakin kerran päivässä niin olisi hyvä, useammin on parempi, ei IKINÄ tiheämpään kuin 1 tunnin välillä toisistaan.

Tätä harjoitusta tehdään kunnes koira ei enää huomioi ollenkaan sitä että teet itsesi lähtövalmiiksi, ja sitten muistutukseksi vaikka ensin kerran viikossa ensimmäisen kuukauden ajan ja sitten kerran kuukaudessa ja sitten harvemmin oman mielen mukaan.

Aikajakson venyytystä:

Kun koira ei enää reagoi hirveästi mitenkään reaktioherkkyyden poiston harjoitukseen, lähdetkin ovesta ulos. Menet oven toiselle puolelle, lasket kahteen ja palaat sisälle. Kaikki vaatteet jne pois aivan kuten normaalisti, koiraa ei huomioida hetkeen. 5 min päästä lähdet taas, lasket taas kahteen ja palaat. 5 min päästä lähdet taas, tällä kertaa lasket viiteen ja palaat, 5 min päästä lähdet taas, lasket taas viiteen ja palaat. 5 minuutin päästä taas sama juttu, tällä kertaa lasket kymmeneen. Tällä tavalla kaksinkertaistat ajan minkä olet poissa joka toisen toiston myötä. Koska en voi tietää miten koira reagoi tähän, en voi sanoa milloin lopetat tai kuinka usein tätä pitäisi tehdä, kerran päivässä suosittelisin ainakin alkajaisiksi. HUOM! Jos koira haukkuu kun olet oven toisella puolella, et voi palata ennen kuin se on hiljaa. Se että koira haukkuu tässä harjoituksessa on merkki siitä että kyseinen aika oli sille vielä liian pitkä, se ei vielä luota siihen että tulet takaisin. Silloin palaat edeltävään aikaan ja jos silloinkin haukkuu niin alkuun.
      Jos tätä harjoittelee sitkeästi voit päästä siihen että olette 10 min ulkona ilman että koira haukkuu kertaakaan, ja siinä kulkee useimmilla raja että eivät myöhemminkään hauku vaikka olisikin pitempi aika. Näitä harjoituksia tehdään kunnes pääsee siihen 10 minuuttiin ainakin 4 kertaa ja satunnaisesti sen jälkeen niin että on 5 minuuttia onnistuneesti poissa.

Kaikki kotona olevat talouden ihmiset tekevät näitä harjoituksia yhdessä kun niitä tehdään, jos yksi tekee ja toinen ei niin viesti ei mene koiralle perille. (Yksi toinen asiakas teki näitä harjoituksia niin että hänen miehensä istui sohvalla koko ajan, eikä jostain syystä tepsinyt :D )

Näillä alkuun. Jos on jotain teittyä erikoista käytöstä mitä tekee kun jätetään yksin niin kerro, ehkä tarvitsee vielä jotain muokata tuosta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      89
      7627
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5522
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4662
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3382
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2768
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2447
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2408
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe