Volvo DP290 välitys ja potkurit??

Taas kun ei asiaa ymmärrä, on kysyttävä muilta..... Koneena on Cummins504, jossa huipputeho 202hv/3300rpm ja vääntö parhaimmillaan 554Nm/1900rpm. Veneenä 29 jalkainen liukuvarunkoinen syvällä V-pohjalla, joka painaa ehkä noin 3000-3500 kiloa. Nykyisellään se kulkee 280 vetarilla ja tuntemattomalla potkurilla sen 15 solmua, mutta muutamien perustavaa laatua olevien muutosten lisäksi on ajatus korjata tilannetta myös vetolaitteen vaihdolla.
Valinnassa pitäisi tietysti huomioida myös välityssuhde, mutta osaisiko joku laittaa aiheeseen jotain vinkkiä? Entä potkurivalinta? Sehän tosin lopulta löytyy vain kokeilemalla. Millaisia välitys-/potkurivaihtoehtoja voisi kokeilla?

17

2706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ippaQ

      Onko tuo mainitsemasi 15 solmua max.nopeus sillä 3300 kierroksella vai matkanopeus jollain pienemmällä kierrosluvulla? Jos on max. nopeus ja koneen max. kierrokset kuuluu olla 3300, niin vetolaitteen vaihto duopropiin tuskin tuo lisää vauhtia(ainakin jos nyt on diesel-välitys-1,61:1) jos koneen vääntö riittää niin kokeile vaikka jotain 16x19 tuumaista rusettia -liian suurella potkurilla tosin tulee esim. rantautumiseen uutta haastetta kun vene kulkee tyhjäkäynnillä helposti neljää solmua.
      Vertailun vuoksi: kaksi rungoltaan samanlaista v-pohjaista venettä painoarvio molemmille yli 3000kg -toinen sp vetolaitteella kone 3700rpm 28solmua 16x19 ropelilla ja toinen 30 solmua 3800rpm dp vetolaitteella a-6 ropeleilla. Veneissä painoa vesirajan korkeudesta päätellen suunnilleen yhtä paljon ja pohjat molemmissa puhtaat eli jokseenkin vertailukelpoiset luvut.

    • 15 solmua on maksimikierroksilla. Tai oli....nyt en tiedä, koska vene on telakoituna ja konetta on siirretty eteenpäin epäedullisen painojakauman vuoksi ja keulasta on poistettu edellisen omistajan toimesta kätketyt lähes 400 kiloa lyijyä. Lisäksi hyvinkin karkeaksi jätetty pohja on hiottu sileäksi. Mahdottomia en kuvittele DP:n nopeuteen vaikuttavan,ehkä solmun tai pari, mutta pito liukuun nostossa saattaisi parantua ja ehkä hieman polttoainetalouskin?

      • Koneen maksimi kuuluukin olla se 3300 ja välitys nykyisessä perässä on juuri tuo 1.61. Vääntö varmaan koneessa riittää pyörittämään isompaakin, tosin en haluaisi koneen raatavan sitten ylikuormittumisen partaalla matkanopeudessa.


      • jyew
        siilisimo kirjoitti:

        Koneen maksimi kuuluukin olla se 3300 ja välitys nykyisessä perässä on juuri tuo 1.61. Vääntö varmaan koneessa riittää pyörittämään isompaakin, tosin en haluaisi koneen raatavan sitten ylikuormittumisen partaalla matkanopeudessa.

        Paras vääntö 554 lienee 3000 paikkeilla, joten loppu on pelkkää huudattamista ja polttoaineen tuhlausta. Ja sitten minne sitä kiirettä onkaan?


    • Valmistajan mukaan ainakin paras vääntö 1900 kohdalla, jolloin tehoa vähän vajaa 150. Ja jos aikoo lyhyemmällä aikataululla poiketa jossain hieman lähisaaria kauempana, on veneen hyvä edetäkin. Jos ei mokomaa tarvetta olisi, vaihtaisin johonkin uppoumarunkoiseen.

      • Välittäjä__LKV

        Jo on diisseli, kun 1900 aina 3300 kieppiin asti vaan jaksaa pitää vääntöä! Ei sellaista diisseliä osaa Wickström-Merenkulkija-Salonen-Eräsmies-Muuanmies ja niin EdK tehdä! Sellaisen ossa vääntää vain minä Välittäjä_LKV!


      • Vääntöä

        Miten vetolaite kestää tuollaisen väännön? Käsittääkseni Volvon moottorien vääntö ei koskaan ole ollut lähelläkään tuota 554Nm 280/290-vetolaiteasennuksissa.


      • Välittäjä__LKV
        Välittäjä__LKV kirjoitti:

        Jo on diisseli, kun 1900 aina 3300 kieppiin asti vaan jaksaa pitää vääntöä! Ei sellaista diisseliä osaa Wickström-Merenkulkija-Salonen-Eräsmies-Muuanmies ja niin EdK tehdä! Sellaisen ossa vääntää vain minä Välittäjä_LKV!

        Piti vielä selvennyksenä sanomani, että vihaan niin raivoisan
        sairaasti Välittäjää,kun se kerran minut munasi, että koitan herjata
        sitä sinnikkäästi tällaisella liki-nimimerkillä ja muilla keinoin
        niin kuin vain mahdollista.

        Kosto elää, kuten ***** Välittäjä tulet näkemään, minulle ei
        fittuilla , jottas tiiät.


      • Ei tarvitsekaan
        Vääntöä kirjoitti:

        Miten vetolaite kestää tuollaisen väännön? Käsittääkseni Volvon moottorien vääntö ei koskaan ole ollut lähelläkään tuota 554Nm 280/290-vetolaiteasennuksissa.

        Vetolaite mitoitetaan suurimman potkurin vastusmomentin mukaan.
        Moottori ei voi kuormittaa vetolaitetta juuri suuremmalla momentilla
        kuin mitä potkurin vastus aiheuttaa.


      • Vääntöä
        Ei tarvitsekaan kirjoitti:

        Vetolaite mitoitetaan suurimman potkurin vastusmomentin mukaan.
        Moottori ei voi kuormittaa vetolaitetta juuri suuremmalla momentilla
        kuin mitä potkurin vastus aiheuttaa.

        "Moottori ei voi kuormittaa vetolaitetta juuri suuremmalla momentilla
        kuin mitä potkurin vastus aiheuttaa."

        Onhan tuo tietysti periaatteessa totta, mutta kyllä järkevä potkurivalinta on sellainen, että moottorin koko vääntö ja teho tulee käytetyksi hyväksi.

        Mainitsemassasi tapauksessa potkuri olisi halkaisijaltaan ja/tai nousultaan aivan liian pieni, jolloin moottori saavuttaisi maksimikierrioksensa epätyydyttävän alhaisella nopeudella. Lisäksi potkurin luisto olisi todennäköisesti tolkuton kiihdytysvaiheessa.


    • Tuo maksimivääntö löytyy 1900 kierroksen kohdilta, silloin tehokäyrä vain 140 tietämillä, mikä ymmärtääkseni on eduksi ja käytössä vain liukuun nostossa.
      Huipputehoilla väännöstä katoa 100 Nm, joten matkassa rasitus ei ole enää niin suuri. Juurikin näiden asioiden tiimoilla mietin sopivaa välitystä vetarille. Ehkäpä kuitenkin maahantuojalla tai jollain muulla alaan vihkiytyneellä on näkemys asiasta. Pitänee soitella ja udella......

    • ippaQ

      Ei taida markkinoilla sellaista välitystä (perävetolaitteeseen) ainakaan Volvolta löytyä, jossa koneen kiertäessä n. 2000rpm saisi veneesi liukuun?
      "Liukukynnys" lienee syvällä v-pohjalla/3500kg jossain 16-18 solmun paikkeilla
      -säädettävät trimmilevyt helpottavat nousua- jolloin arvelisin moottorikierroksia tarvittavan n.2500-2700 kun välitys on 1,61 ja potkuri 16x17. (Kaikki em. numerot pelkkiä arvailuja mutta omassa veneessäni todennettuja).
      Jossain kerrottiin` kokemuksen syvällä rintaäänellä` Volvon vetarin kestävyydestä isoilla väännöillä..mitenkähän ne kuitenkin kestävät isojen v-kasien jatkeena, joissa saavat ihan oikeaa tuntumaa vääntömomenteista.

      • G8

        Isonkin bensa V8;in vääntö aivan eriluokkaa kuin ison dieselin, bensakone lähinnä mopoluokkaa vertailussa. Joskaan ei tarkoita etteikö bensa V8 olisi aivan kelpo ratkaisu dieselin vaihtoehdoksi.


      • Eri luokkaa on
        G8 kirjoitti:

        Isonkin bensa V8;in vääntö aivan eriluokkaa kuin ison dieselin, bensakone lähinnä mopoluokkaa vertailussa. Joskaan ei tarkoita etteikö bensa V8 olisi aivan kelpo ratkaisu dieselin vaihtoehdoksi.

        Vääntömomentit.
        Esimerkkinä vaikka 350 (5,7), bensakoneena vääntö on suunnilleen
        500 Nm.
        Sama kone löytyi dieselinäkin jonka vääntömomentti oli vähän yli tai
        alle 300 Nm !

        Ahdetuissa moottoreissa suhde säilyy suunnilleen samana, mutta teho
        voi bensakoneessa olla moninkertainen, dieseliä kun ei
        palotapahtuman takia voi kierrättää läheskään yhtä nopeasti.

        Joten diesel ja bensamoottorit todellakin ovat aivan eri luokissaan.

        E.d.K.


      • Vääntöä

        Luepa viestini uudelleen, kun suurin kiihkosi on ohi. En kirjoittanut "kokemuksen syvällä rintaäänellä", vaan esitin lähinnä kysymyksen. Siinä olet oikeassa, että en muistanut noita V8-asennuksia, vaan ajattelin lähinnä vanhoja dieselmoottoreita.

        Kun Volvon dieselmoottorien tehot nousivat, lanseeratiin DPS- ja DPH-vetolaitteet, jotka lienevät joiltain osin vahvistettuja vanhoihin 280- ja 290-sarjalaisiin verrattuna. Jollakulla lienee tarkempaa tietoa.

        Oma kokemukseni rajoittuu vaivaiseen 165hp dieselmootteiin asennettuna (290) SP-vetolaiteeseen. Muita ongelmia ei ollut, kuin vetonivelien kestävyys. Jostain syystä niihin tuli välystä jo noin kahden tai kolmen kauden jälkeen, joten ne oli uusittava suunnilleen samassa tahdissa kuin palje.

        V8-bensiinimoottoreita käytettäneen eniten nopeissa ja kevyehköissä "urheiluveneissä", tai toisaalta niissä on ollut "ylimääräistä" tehoa pienempiin matkaveneisiin. Tällöin ajetaan enimmäkseen selkeästi osakaasulla, jolloin vääntömomenttikin on kaukana maksimiarvosta.

        Raskaassa dieselmoottorisessa matkaveneessä matka taittuu tyypillisesti varsin lähellä koneen maksimitehoa, jolloin rasitus on tässä mielessä erilainen. Tosin viime vuosina dieselien tehotkin ovat nousseet niin paljon, ettei tarvitse enää ajaa "kahva pohjassa", mutta vetolaitteekin siis ovat uudistuneet.

        Viestiketjun aloittajan vene ei tosin ole kovin raskas, joten vetolaite voi hyvinkin kestää, vaikka vääntömomentti tuntuukin hurjalta tuolle vetolaitteelle.


    • Kyseisessä yhdistelmässä on ollut jatkona vanha 280 ja hyvin on kestänyt. Voihan olla että DP:n parantuneen pidon myötä tilanne muuttuu, mutta kokeiltava on. Tuohon erääseen aiempaan viittaukseen 350 cid dieselin väännöstä toteaisin, että jos ei ollut vääntöä, ei ollut kyllä tehoakaan!! 5.7 litraa tilavuutta ja laiskin versio taisi olla joku 90-heppainen. Tehokkainkin oli jossain 130 hepan tienoilla. Jos vastaava bensakone tuottaa yli 200 heppaa, voi olettaa väännönkin olevan jotain muuta. Huono esimerkki dieselin "väännönpuuttesta" kun kone on ollut susi jo suunnittelijan pöydältä lähtien.

      • Ne ongelmat

        Otin esimerkiksi juurikin tuon GM 5.7 dieselin, se kun oli aika
        yleinen vaihtoehto bensakoneen tilalle aikoinaan, ja rikkoi
        vetolaitteet miltei poikkeuksetta.

        Puuttumatta ko. moottorin muihin ongelmiin (joita oli riittävästi) sen
        sopimattomuus ajoneuvo/venekäyttöön johtui siitä että se oli miltei
        kopio bensakoneesta, eli siitä puuttui dieselille tarpeelliset käyntiä
        tasaavat lisukkeet.
        Siinä ei ollut massavaimentimia, vain kevyt vetolevy vauhtipyörän
        tilalla jne, puristussuhde 22.5 kevyt kampiakseli(ei dynaamista
        tasapainoitusta) jne, joten kampiakselin pyörintä oli kaikkea muuta
        kuin tasaista, jopa turbiinit autokäytössä hajosivat sen jatkeena.
        Dieselissähän vääntövärähtely on jo tyhjäkäynnilläkin eri tasolla
        kuin bensiinikoneilla edes täysikaasulla, ja sitä koitetaan yleensä
        tasata massaa lisäämällä , 2- massavauhtipyörillä / vaimentimilla ,
        joustavilla vetolevyillä ym jo aivan pienissäkin moottoreissa.

        Dieseleissä teho ja vääntö tulee siis "karkeampina rakeina", joka
        rasittaa vetolaitetta aivan eri tavalla kuin tasainen momentti ja
        yleensä itserakentajat eivät moottoria vaihtaessa osaa kiinnittää
        asiaan riittävästi huomiota ja tulos on sen mukainen.

        Ei silti samojen ongelmien kanssa painivat valmistajatkin, kuka
        mitenkin siinä onnistuen.

        E.d.K.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe