Miten mahtaa olla, kannattaako eri merkkisiä ajovalopolttimoita käyttää yhtaikaa? Autooni käy H 7-polttimot ja täysin varma en ole, minkä merkkinen ja mallinen tuli vaihdettua viimeksi kun kaapin periltä yksi löytyi.... Sen varmempi en ole vaihdetun puolen alkuperäisenkään merkistä enkä ole viitsinyt ehjää alkaa rassailemaan irti.
Ihan ensimmäinen vaihto oli kyseessä ja apukuskin puoli oli kyseessä. Pieni epäilys on, että se vaihdettu olisi joku Philipsin peruspolttimo. Varmuuden vuoksi ostin tilalle varastoonkin jo uuden, joka on Osram Original. Mitenkähän on, näyttävätkö erilaisilta ja vaikuttaako umpio pelkästään valokuvioon ym. Jos niin, ni samassa sarjassa painivat peruspolttimovalot lienee saman näköisiä?
Polttimon merkillä väliä?
8
142
Vastaukset
- ole hyvä!
Polttimot kannattaa vaihtaa aina samaan aikaan vaikka vain toinen on rikki, tuppaa tuo elinikä olla melko sama ja toinen yleesä hajoaa pian toisen jälkeen ja on se ehjäkin jo haalistunut. Eri merkkien ja mallien välillä on kestossa ja kirkkaudessa melkoisia eroja, pääsääntöisesti kaikki jotain prosentteja kestää lyhyemmän aikaa ja mitä isompi prosentti niin sitä lyhyempi ikä, siis yleensä näin.
- Evandaattori
Olen autoillut jo 40 vuotta, ja aina vaihtanut vain sen lampun, joka kulloinkin on palanut. Lampun merkkiin en ole koskaan kiinnittänyt mitään huomiota, vaan aina laittanut sellaisen, mikä on sattunut huoltoasemalla tai tarvikeliikkeessä olemaan tarjolla. Hintakin on joskus ratkaissut ja olen ottanut sen, mikä on ollut hinnaltaan edullisempi.
Näin voi tehdä, mikäli polttimon vaihtaminen on yksinkertaista ja voi tehdä ilman suuria ponnisteluja. Valokuvioissa kun ei eri merkkisillä lampuilla ole mitään ratkaisevaa eroa, ja niiden kestoikäkin on kovin yksilöllistä. Vaikka ostaa laatumerkkiä, niin siitä huolimatta toinen voi kärähtää nopeammin kuin toinen.
Halpislamputkin menettelevät. Niissä on yllättävän hyviä yksilöitä, jotka toimivat pitkään. Epätasalaatuisuutta niissä toki on enemmän. H7 polttimot yleensäkin ovat mielestäni hieman ongelmallisia, koska niitä kokemukseni mukaan kärähtelee huomattavasti enemmän kuin H4 lamppuja.
Siis minun mielestäni sinun ei kannata murehtia sitä minkälaiset lamput autosi keulalla kulloinkin loistavat. Pääasia on että kumpikin lamppu on ehjä, ja ovat tieliikennekäyttöön hyväksyttyä tyyppiä.- sä oot pelle
todella hanuristin neuvot sulla. Eikö valoteholla ole mitään merkitystä ja on se järkevää olla vaihtamassa lamppu viikon välein? Ilmeisesti sulla on auton joku vanha roppponen tai Corolla johon lamppuja saa vaihtaa muutaman kuukauden välein.
- JAMO84
Kiitos vastauksesta.Täytyy miettiä jos sitten laittais aikanaan emännän autoon tuon Osramin kun sen muistan, että siihen on vaihdettu samanlainen hiljattain. Ehkä se edelleen palava on vaihdettuun verrattuna jonkin verran haalistuneempi, jos OIKEIN tarkkaan katsoo.
Eräs tuttu tärkeilijäkään ei huomauttanut kuin hieman ylös osoittavasta valosta. Kannattaneekohan tuota yrittää korjata paremmin ja haittako se? Katsastuksessa on välivuosi, eli siitä hylkäyksestä ei reiluun vuoteen ole pelkoa. Itse en jotenkin vaan ole lämmennyt ajatukselle, että ne yhtaikaa pitäisi vaihtaa, kun eivät kuitenkaan ole saman reitin takana konepellin avausta enempää ja meilläkin kotona muistelen aiemmin todella pitkiä vaihtovälejä eri puolilla. Sillä siis tällaisia kyselen ja mietiskelen, kun itselläni on ensimmäinen auto menossa, josta ei ole mennyt edes kuin se yksi polttimo.
Nyt on vaihdosta yli kuukausi aikaa - palaa edelleen ja tiedän tapauksia joissa on jopa vuosien eroja eri puolilla. Autolehtien kestotesteissä on myös monesti ollut eriteltynä polttimoiden vaihtoja, joista käy ilmi, että tietty puoli on palanut jopa uudestaan samassa ajassa. Kuulin pätevältä taholta, että auton valaisimen rakenne vaikuttaa lamppujen kestävyyteen. Esim. jossain Mersussa toimii, kestää Philips paremmin kuin esim. Osram. Väyrysestä paloivat Osramit yhtenään, mutta Philips on kuulemma kestänyt ja jatkossa tulevat kestämääkin, koska laitoin siihen päiväajovalot.
Tuo pätevä taho oli Vehon huolto, josta sain vinkin. Kokemusperäistä tietoa ei tällä kertaa ole, niin vähän on tullut seurattua ko. Väyrysen taivalta.- voihan pätevätaho
juu, Samalla merkillä on monenlaisia lamppuja ja varmaankin sillä on enemmän merkitystä kuin lampun valmistajan nimellä.
- g6h6
meidän volsussa alkuperäiset h7 polttimot kesti 3.5v.Sit kyllästyin ja käytin kaks minsaa aikaa ja vaihdoin ne.Tilalle osram yön särkijät,kun tuntuvat kestävän tuossa(06 vm touran)nyt noilla osrameilla ajettu n 2v ja 30tkm,siellä ne palaa vieläkin.Noissa volsuissa vaan taitaa olla alennettu jännite päivävalo asennos,milllä suurin osa kilsoista ajettu.
- Evandaattori
Joo. Olisihan se mukava osata soittaa hanuria, mutta kun en osaa. Autoni ovat 2004 ja 2006 mallia. Tuossa vanhemmassa on H7 lamput ja uudemmassa H4:t. Yhdessä aiemmassa autossakin on ollut H7:t. Sillä ajoin viisi vuotta. Muuten on ollut autoissa H4 lamput. Tai no ihan autoiluni alkuvaiheessa oli parissa autossa perinteiset hehkulamput.:)). Niilläkin näki, koska muillakaan ei parempia ollut. Toyotaa minulla ei ole. Autot ovat olleet useimmiten eurooppalaisia ja tuo Evanda nyt korealainen. Lukuisiin vuosien varrella olleisiin autoihini mahtuu tietysti joku japanilainenkin. Niin että tuommoisia ropposia...
Olisi mielenkiintoista tietää, mistä löytyy H7 lamppuja, jotka kestävät edes yhden vuoden? Eivät kestä Osramit sen paremmin kuin Philipsitkään. Ja jos kuvittelette, että polttimolla on hirveän suuri merkitys valotehoon niin väittäisin toista. Tärkeämpää on, että lampun heijastimet ovat kunnossa. Ja joissain autoissa on kertakaikkiaan niin huonosti suunnitellut valot, ettei niihin saa valotehoa lisää millään. Tämä on kokeiltu jopa tieliikennekäyttöön hyväksymättömillä ylitehoisilla 100W polttimoilla. Ainoa muutos oli että ne häikäisivät vastaantulijan ja hylkäsinkin ne nopeasti.
Sillä ei ole mitään merkitystä kestävyyteen, vaihtaako vain toisen lampun, vai molemmat. Eihän se sähkön virtaaminen niihin lamppuihin mitenkään muutu lamppuja vaihdettaessa. Sen sijaan kustannus on melkoinen, jos aina H7 lampun kärähtäessä vaihtaa molemmat. Himmetä ne eivät niin lyhyessä ajassa ehdi, kun jo joutuu vaihtamaan uuden. Silläkään ei ole merkitystä, jos toinen lamppu on eri merkkinen. Joskus olisi tietysti hyvä tarkistuttaa esim huollon yhteydessä valojen suuntaus. Itsekin suuntauksen voi ylimalkaisesti tarkistaa ajamalla lähivaloilla muutaman metrin päähän seinästä, tai kaverin kanssa pimeällä tiellä, häikäisevätkö lähivalot vastaantulijan, tai näyttääkö toinen valo ylemmäs kuin toinen.
Siis olen edelleen sitä mieltä, että tavalliset vakiopolttimot molempiin lamppuihin, ja vaihto yksi kerrallaan. Joillakin 30 tai 90 lampuilla ei saada merkittävää valotehon lisäystä. Kestävyydeltään heikompia ja kalliimpia ne kyllä ovat, ja siitähän vain lamppukauppiaat hyötyvät.
Pelleilyä nämä neuvot eivät ole, vaan käytännön elämän opettamia. Valotehoa voi yrittää lisätä, mutta ainoastaan laillisin keinoin. Joillakin kun näyttää tuolla tien päällä olevan valaistuksena lamput, jotka ovat selvästi laittomat ja häikäisevät vastaantulijan. Ja sellaistahan voidaan pitää varsinaisena pelleilynä ja leikkimisenä toisen ihmisen elämällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833328
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli402726Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742296- 612278
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512211Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102183Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.201977Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv201969- 621934
- 881701