Saavatko romaninaiset käydä esimerkiksi uimahallissa saunassa? Olen siinä käsityksessä, että alastomuus on jotenkin hävettävää romanikulttuurissa.
Romanit ja alastomuus?
42
7108
Vastaukset
- romilo
en tiedä mitä sillä tiedolla nyt teet mutta se kuuluu niihin säädyllisyys koodeihin ja häveliäsyyteen eli ei olla alasti vanhempien edessä tai kuleta puol alasti toreilla jne meilä on paljon hyviä arvoja kulttuurissa joita ei tietenkään kaikki romanitkaan edes kunnioita enään mutta kulttuurissa on niin paljon hienoja asioita jos niitä kunnioitetaan se oikeasti antaa romanille hyvät arvot maailmaan. kaajeet voi nähdä että me ollaan vaa toistemme vartioita yms mutta oikeasti näitä arvoja mitä on ihmisten kesken ne tuo toisiame lähemäks ja ihmiset voi paremmin henkisesti kun on yhteiset arvot.
saa romanit käydä missä tahansa muutkin ihmiset mutta ei uimaankaan mennä nuormies tai nainen ja vanhemmat.- Ken tietää sen?
Mites tuo nuorempi/vanhempi-juttu muuten menee? Onko se sukupolvittain, vai onko esim. isoveli pikkuveljelle vanhempi sillä tavalla, että häveliäisyyssäännöt pätee?
- puhtaus
Myö ei käyvä uimassa eikä saunassa eikä syömässä, outo kysymys! .
Tietenkin käydään koska "puhtaus on puoli ruokaa", ruukataan sanoa, ja suurin osahan meistä on saunassa syntynyt ainakin vanhempi polvi, nuoremmat sairaalassa. Ettekö työ ymmärrä että meillä on ihan samanlaiset tavat kuin teillä, se vain on erilaista ettei ihan persettä näytetä yleisillä paikoilla.
Minä käyn saunassa joka päivä kun minulla on oma sauna ja kesällä käyn järvessä uimassa, paskasiin uimahalleihin en jalakaani pistä ennää kun sieltä sain sen jalakasienen hyi olokoon.- Loiri potsi
Missä päin sää oikeen liikut kun ihmiset näyttelee perseitään yleisillä paikoilla??
On meinaan aika kumma meininki sielä päittee...täytyy tulla oikeen paikan päälle ihmetteleen ja tekeen raporttia jos vaan kerrot missä tämmönen ihme meininki on vaa? - Anonyymi
Kai sitä ajattelee, että mustalaiset ovat niin erilaisia, että he tekevät kaiken mystisesti ja eri lailla kuin valtaenemmistö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai sitä ajattelee, että mustalaiset ovat niin erilaisia, että he tekevät kaiken mystisesti ja eri lailla kuin valtaenemmistö.
Tarkoitan siis sitä,että sitä ajattelee, että mustalaiset itsekin ovat niin mystillisiä, että he toimivat kaikessa aivan eri lailla kuin muut. Tuli vähän toistoa, mutta näin moni varmaan ajattelee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mystisesti vältetään työtä.
- metrilenkki
Niin kiinnosti vaan tietää hieman tuotakin puolta kulttuurista, ei millään pahalla. Kuulee vaan kaikenlaista tarinaa, hyvä että itse asianomaisilta nyt sai hieman tarkennusta. Sellastakin olen kuullut, että baareissa ei muka naiset saisi käydä keskenään tai yksinään. Mutta olen toki nähnyt monta kertaa pelkkiä naisiakin ravintoloissa, taitaa nuo vanhemman polven ohjeistukset osittain unohtua nuoremmilta.
- 2123123
mitä tuohon baareissa käyntiin tulee niin muistan kyllä että vielä joskus -70luvun alussa ei ollut suotavaa että valtaväestön naisetkaan kävivät yksin baareissa.sitä katsottiin vähän niinkuin sillä silmällä että on vapaata riistaa ja itse tyrkyllä.nämä käsitteet on muuttuneet niistä ajoista.sitten vielä tuli sellanankin asia mieleen kun tupakan poltto naisilla.ihan sama asia että naiset eivät esim.bussi pysäkillä polttaneet tai muuten yleisillä paikoilla sitäkin asiaa katsottin vähän niin että se ei ole naisillista eikä hyvää käytöstä naisilta.
- Ainakin mä...
...käyn ja olen käynny yleisessä uimahallissa ja saunassa samalla.Miekii ihmettelen kovasti tällasia kysymyksiä!? Kaiken mailman pukukoodeista ja sun muista. Kait ovat hieman kateellisiaki kun me naiset varsinkin voimma olla ilman pikkupöksyjä kesäkuumalla hameemme alla ja tiedämpä niitäkin jokkaovat ilman niitä jopa talvella.
Aatelkaapa kuinka kätevää se on joskus. Esimerkiksi miulla oli kerran kova "pikkuhätä" tuolla kirkkopuistossa. No eihän siinä muuta kuin mennä ihailemaan oikein kyykylleen niitä puutarhurin istuttamii kauniita kukkasia ja huh kun taas helpotti. :)
Elekää ihmiset olko noin tosikkoja ja turhan utelijaita, ajatelkaatte järellä!- jepujee....
Täähän mielenkiintoista, aika kätevää varmaan myös "niissä" puuhissa, jos sattuu haluttamaan vaikka pikaisia niin ei ole pöksyt tiellä.. :)
- Niin no...
jepujee.... kirjoitti:
Täähän mielenkiintoista, aika kätevää varmaan myös "niissä" puuhissa, jos sattuu haluttamaan vaikka pikaisia niin ei ole pöksyt tiellä.. :)
...en kyllä kiellä sitäkään. ;) Edellisen pointtini kyllä oli että miksi kieltää totuutta ja ihan sopuisassa mielessä. Mailma mataa eteenpäin mutta miksi meiän pittäis jämähtää paikallensa!? Miksi meijät muun heimon taotta pakotetaan elämään epämukavalla tavalla??? Olen 32 vuotias enkä ole aikustuttuani saannu elää muien nuorten lailla.
- pöksyt jalkaan
Kuukautisten yllättäessä jää sit punainen vana..
- haluaisin tummaa nai
Niin no... kirjoitti:
...en kyllä kiellä sitäkään. ;) Edellisen pointtini kyllä oli että miksi kieltää totuutta ja ihan sopuisassa mielessä. Mailma mataa eteenpäin mutta miksi meiän pittäis jämähtää paikallensa!? Miksi meijät muun heimon taotta pakotetaan elämään epämukavalla tavalla??? Olen 32 vuotias enkä ole aikustuttuani saannu elää muien nuorten lailla.
Niin nolle. Haluttaisiko kokeilla kanssani puiston hämyssä, hame vaan sivuun ja..
- Anonyymi
Tuo onkin kätevää.
- Koirat kusee ulos
Hyi hitto, tuoko muka sitten siveätä ja soveliasta käytöstä romaninaisilta, että kuljette ilman alushousuja ja lorottelette minne sattuu?
Olen itsekin valitettavasti joutunut todistamaan moista, kerran taloni edessä kaks romaniakkaa keskenään juorusivat, ja yhtäkkiä toinen meni haara-asentoon ja kusta lorotti siihen paikkaan!
Toisen kerran melko keskustassa, kaikkien ihmisten nähden, kaks nuorta romanityttöä samaan tapaan kuseskelivat! Keskellä päivää!
Tämmöisiä ällöttävyyksiä harrastatte ja se on soveliasta kunhan vaan omat vanhemmat ja isovanhemmat eivät satu näkemään?- viemärijuuli
joo, iha tavallista. määki ku kaupungilla iskee hätä niin meen vaan jonkun viemärin päälle seisoon ja lorotan siinä paikassa ilmeenkään värähtämättä, eikä kukaan huomaa mihtää
- porin miranta
viemärijuuli kirjoitti:
joo, iha tavallista. määki ku kaupungilla iskee hätä niin meen vaan jonkun viemärin päälle seisoon ja lorotan siinä paikassa ilmeenkään värähtämättä, eikä kukaan huomaa mihtää
Viemärijuuli taitaa asuakin viemärissä kun haisee niin pahalle. Oikia paskakuorrutus oli tänäänki naamassansa ja hamosessa kun näin hänen kömpivän sillan alta pahvilaatikosta. Oikia paikka asua siulle, saasta juuli! Ha ha ha!
- Anonyymi
Ei ihminen muutu sen siveämmäksi, jokaisella on elimet,oli ne piilossa tahi ei. Alasti tänne synnytty kaikki vai syntyykö romanit hameet piällä.
- itse olet tainnut?
älä puhu paskaa...seksuaalisuus asiat ja intiimi alueiden näyttely ei kuulu romaneiden toimenkuvaan,että sitä tehtäisiin yleisesti kuin esim:valkolaiset..toki joitakin poikkeus tapauksiakin on,mutta nuo asiat on kyllä sellaisia et ne on melko yksityisiä eikä avoimesti näytellä paikkoja niin kuin valkolaiset voi tekee yleensä ilman,että osaavat hävetä sikamaista käytöstään.
- Minäkin...
Lorottelen viemäreihin, ja se on helpompaa ku jotkut menee johoki räklivessaan.
- edvart sanoo näin.
Ihan oikein. Tarvitseeko sitä nykypolven enää kärsiä siitä mistä menneet polvet ovat.
Joutavaa niuhottamista.
- SIKA...............
"""edvart sanoo näin""
JA ,MINÄ SANON, ETTÄ SINÄ OLET OIKIA JULLI, RAKLO - Manne_kiinni
Tinalo raklo ;-)
- yxromani
kyllä saa, mutta suunnilleen saman ikäiset yhdessä, ei siis vanhat ja nuoret yhdessä.
Alastomuuskin on aivan sallittua, koskien taas noita edellä manittuja asioita, eli samanikäiset kyllä ja vanhat ja nuoret ei. - asdfghjn
miksi selittelette ei kannata mitä se kenelekään kuuluu em valtaväestölle miten mustalainen elää ei hekään kerro yksityisasioitaan .valtaväestö kun niin sivistynyttä niin ajatelkoon mitä haluavat.jos ei sivistys ole vielä niin pitkällä että jotain ymmärtäis kysymättä tai pitämällä suunsa kiinni.olkoon mieteineen .nyt romaanit ei enään selostuksia.tavoista.kyselkää mielummin yhtä hulluja kysymyksiä valtaväestöltä .hyvät jatkot vaan kaikille
- ihanaa,seija
hienoa olla ilman vaatteita
- Uimahallissa?
Osaako romanit uida?
- maine manne
Osataan myö, silloin kun pittää karkuun mennä varastetun pelastus renkaan kanss. Kyösti sen venheen vei, miul jätti vaan renkaan ja äyskärin. Uima kouluun myö ei mennä, kah ku se ompi koulu. Hoi!
- Anonyymi
Mites töihin meno?
- Anonyymi
Jotain ne siellä suihku- ja saunatiloissa puuhaa. Altaalla ei ainakaan näy ikinä.
- Anonyymi
Sääntöjä, sääntöjä vaan, joita pitää sitten pelon kanssa noudattaa! Kukaan vaan ei taida osata selittää, mihin nekin sitten perustavat?
- Anonyymi
Ainakin erään Etelä-Suomalaisen kaupungin uimahallin saunassa kävivät yhtaikaa pappa poikansa ja pojanpoikansa. Kohteliasta ja mukavaa sakkia. Ja pappa oli kova löylymies! Paljon juteltiin kaikkea yhteiskuntaan liittyvää.
Terveiset Kallelle. Heinolan malliin :)- Anonyymi
Olisit kysäissyt papalta paljonko on työeläkettä kertynyt?
Veikkaan ettei kovinkaan paljoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisit kysäissyt papalta paljonko on työeläkettä kertynyt?
Veikkaan ettei kovinkaan paljoa.Miksi? Ja miten se saunomiseen liittyy?
- Anonyymi
Oliko Taikinalaisia?
Ketjusta on poistettu 29 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346