Kitkat vai nastat talveksi

Jompi kumpi..

Ajelen Kehä III:lla ja pk-seudulla.

20

478

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeat talvirenkaat

      Ehdottomasti nastat, ne pitävät jäisellä kelillä paremmin kuin mtkään lepuuttajat.
      Samoin kun etelässä kelit vaihtelee nopeasti niin nastat siltikin, suolakuravellin olemassaoloon ovat kitkapellet syyllisiä, he vaativat teiden suolausta koska lepuuttajilla ei muuten pärjää.

    • Etuveto -> takaveto

      Sama ajoalue minullakin.
      Viimeiset 6 talvea Taiwanin kitkoilla Nankang SV-1 (Snow Viva 1) ongelmitta.
      Yllättävän hyvä pito liukkaalla vielä viime talvenakin.
      Auto vaihtui äskettäin tuoreempaan ja rengaskoossa 225/45 R 17 (autoni vakiokoko) näyttäisi halvin nettikauppojen Runflat-rengas olevan Nokian WR G2, joka tulee autooni, mikäli paikallinen kauppias ei pysty tekemään parempaa tarjousta.
      Nastarenkaaseen ei ole paluuta kitkakokemusten jälkeen.

    • Kitkat paremmat..

      Meillä on perheessä kaksi autoa: toisessa nastat (Hakkapeliitta) ja toisessa kitkat (Good Year).

      Kyllä noilla nastoilla on ikävä ajaa, koska ne luistavat paljaalla tiellä kiihdytyksessä ja jarrutuksessa. On sellainen fiilis ettei kumi osu asvalttiin ollenkaan.

      Kitkat ovat mukavammat ja purevat mustaan jäähän paremmin kuin nastat. Nasta ei saa mikrometrien paksuisesta jääkerroksesta mitään pitoa, vaan rengas luistaa nastan varassa.

      Jatkossa tulee kitkat toiseenkin.

      • Kuivajää

        Kitkat ovat varmasti mukavammat. Naurussa onkin pitelemistä kun sattuu oikeasti jäinen tie. Märkä jää on niin liukasta, että on paras jäädä parkkiin nauttimaan maisemista kunnes hiekoitusauto tulee.

        Jos oikein kiire tulee, niin sitten on paras kävellä kotiin ja ottaa se emännän nastoitettu kauppakassi.


      • taasko kuurajää iske

        Taas tätä samaa tuubaa. Nasta puree myös asfalttiin jos se menee jäästä läpi. Kitka ei saa peilijäästä kiinni sitten millään, kaikki muthan sen jo tietävätkin, mutta tämä yksi lahopää koittaa tätä samaa vähän väliä täällä väittään.


      • jyrsin kaipaa suolaa
        taasko kuurajää iske kirjoitti:

        Taas tätä samaa tuubaa. Nasta puree myös asfalttiin jos se menee jäästä läpi. Kitka ei saa peilijäästä kiinni sitten millään, kaikki muthan sen jo tietävätkin, mutta tämä yksi lahopää koittaa tätä samaa vähän väliä täällä väittään.

        > Taas tätä samaa tuubaa. Nasta puree myös asfalttiin jos se menee jäästä läpi.

        Ahh. Ja ne RAAAAAAAAAAPS -äänten säestämät "kuin purkka tukasta" liikkeellelähdöt johtuvat siis siitä, että metalliryynit tarttuvat liian tiukasti kiinni asvaltin kiviainekseen?

        Onko muita hyviä satuja kerrottavana?

        Jyrsimet ovat välikelin renkaat. Pitävät parhaiten paljaalla asvaltilla. Senhän takia VAGniikan maailma niitä rannikkoalueille tyrkyttää.

        Kunnon talvikeleihin suositus on VAGniikan maailmallakin oikea talvirengas = kitkarengas.

        Paitsi että näyttää näitä kunnon talvikelejä tulevan välillä pk-seudullekin. Tai että kitkarenkaat voi hyvällä omallatunnolla laittaa ajoissa alle. Jyrsijöillä on taas tapana luistella ensilumilla kesärenkain. Toisaalta toukokuussa raastetaan yhä asfalttia pilalle. Hidas sytytys, näkeehän sen kommenteistakin.

        Oikeilla talvirenkailla onkin ollut tosi hauska ajella viime talvet. Kun on ollut niin paljon pakkasta, ettei ole kauheasti jyrsijöiden rakastamaa suolaa kylvetty. Kitkarenkaat toimivat loistavasti sekä lumessa että auratulla tienpinnalla eivätkä kyykähdä ihan täysin huurteisella/mustan jään peittämälläkään pinnalla, kuten jyrsimet. Jyrsimien akilleen kantapään vuoksi valtaväylille kylvetään suolaliuosta aina, kun ennustetaan sään nopeaa lauhtumista, mikä johtaa tienpinnan huurtumiseen.

        Eli on pahimmillaan levitelty suolaliuosta -15 °C pakkasellakin. Jolloin liuos on jäätynyt tien pintaan, tehden sen paljon aiempaa liukkaammaksi. Huhhuh. Kaikkea tyhmää sitä joudutaan muinaiskalustolla ajavien suojelemiseksi tekemäänkin. Kaikille vaan oikeat talvirenkaat alle ja suola-autot paaliin.


      • oletpa myöhässä
        jyrsin kaipaa suolaa kirjoitti:

        > Taas tätä samaa tuubaa. Nasta puree myös asfalttiin jos se menee jäästä läpi.

        Ahh. Ja ne RAAAAAAAAAAPS -äänten säestämät "kuin purkka tukasta" liikkeellelähdöt johtuvat siis siitä, että metalliryynit tarttuvat liian tiukasti kiinni asvaltin kiviainekseen?

        Onko muita hyviä satuja kerrottavana?

        Jyrsimet ovat välikelin renkaat. Pitävät parhaiten paljaalla asvaltilla. Senhän takia VAGniikan maailma niitä rannikkoalueille tyrkyttää.

        Kunnon talvikeleihin suositus on VAGniikan maailmallakin oikea talvirengas = kitkarengas.

        Paitsi että näyttää näitä kunnon talvikelejä tulevan välillä pk-seudullekin. Tai että kitkarenkaat voi hyvällä omallatunnolla laittaa ajoissa alle. Jyrsijöillä on taas tapana luistella ensilumilla kesärenkain. Toisaalta toukokuussa raastetaan yhä asfalttia pilalle. Hidas sytytys, näkeehän sen kommenteistakin.

        Oikeilla talvirenkailla onkin ollut tosi hauska ajella viime talvet. Kun on ollut niin paljon pakkasta, ettei ole kauheasti jyrsijöiden rakastamaa suolaa kylvetty. Kitkarenkaat toimivat loistavasti sekä lumessa että auratulla tienpinnalla eivätkä kyykähdä ihan täysin huurteisella/mustan jään peittämälläkään pinnalla, kuten jyrsimet. Jyrsimien akilleen kantapään vuoksi valtaväylille kylvetään suolaliuosta aina, kun ennustetaan sään nopeaa lauhtumista, mikä johtaa tienpinnan huurtumiseen.

        Eli on pahimmillaan levitelty suolaliuosta -15 °C pakkasellakin. Jolloin liuos on jäätynyt tien pintaan, tehden sen paljon aiempaa liukkaammaksi. Huhhuh. Kaikkea tyhmää sitä joudutaan muinaiskalustolla ajavien suojelemiseksi tekemäänkin. Kaikille vaan oikeat talvirenkaat alle ja suola-autot paaliin.

        Olet satujesi kanssa hiukan myöhässä, nastarenkaat on julistettu aikoja sitten ainoiksi oikeiksi talvirenkaiksi, läpsyttimistä ei oile talvikäyttöön, veneilijät käyttää niitä kesäaikaan lepuuttajina.
        Suolaus on nimenomaan lepuuttajapellen ja sen vähäisen lepuuttajaryhmän vaatimus.
        Eli jos leppuuttapellet ottaisivat vastuuta liikenneturvallisuudesta niin menisvät kipinkapin ostamaan nastarenkaat. Ainoat oikeat talvirenkaat.


    • Mr kitka

      Kitkat sopii nastarenkaita paremmin pääkaupunkiseudullekkin.
      Olen ajanut kitkarenkailla jo 20 vuotta ja pääasiassa ympärivuotisesti, ei mitään ongelmia.

      • Nastat aina

        Joo ja osa sanoo ajaneensa kesärenkaillakin kesät ja talvet.

        Tämä monivuotinen höpinä on todistettu asiantuntijoidenkin toimesta selväksi nastarenkaiden voitoksi ja asiantuntijatkin suosittelevat nimenomaan pääkaupunkiseudulle nastarenkaita turvallisuuden vuoksi.

        Näitä kitkarenkaiden käyttäjiä tulee vastaan joka vuosi. Ne huomaa reilusti alle nopeusrajoitusten ajamisesta ja siitä, että risteyksiin hiljentäminen aloitetaan 500m - 1000m ennen risteystä, kun nastarenkailla riittää hiljentäminen 50m ennen risteystä.


    • järki hanskaan

      On vastuutonta käyttää kitkarenkaita etelärannikon tuntumassa. Ilmaston lämpenemisestä johtuen jäätynyttä loskaa ja polanteita riittää. Jossain lapissa kuivassa pakkasessa saatta pärjätä kitkarenkailla, mutta täällä etelässä ilman nastoja ajelu on leikkimistä omalla ja sivullisten terveydellä.

      • lyhyt muisti?

        juu, pari talveahan on ollut niin pirun lämmintä ja lumetonta.


      • mälli hanskaan

        Siinä taas yksi netin "suurimpia tietäjiä" . Ei ole ikinä kitkoilla ajanut ja siitä huolimatta tietää niistä kaiken.

        Toivomme Joulupukin tuovan "Tietäjän" renkaisiin oikein pitkät nastat, sillä hän on epävarma autoilija.


    • 4matic-

      Ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa kitkarenkaita tänä talvena, autona nelivetomersu ESP:llä. Jännä nähdä kuinka homma toimii, puutteet märällä jäällä ovat tiedossa..

      • überpro

        Kannattaa opetella ottamaan mutkat rauhallisesti ja etenkin risteyksiin jarruttaminen hyvissä ajoin, nuo on usein ne liukkaimmat kohdat.

        Näillä eväille meillä meni ensimmäinen kitkatalvi viimetalvena hyvin, nouproplem vaikka autona ihan tavallinen etuveto perheauto.


      • kaasua vaan!

        Kitkat soppii nelivetoon. Ei muuta kun kaasua rajusti ja kaikista ohitte!


      • Tortellini
        kaasua vaan! kirjoitti:

        Kitkat soppii nelivetoon. Ei muuta kun kaasua rajusti ja kaikista ohitte!

        Joo, neliveto on kiva kiihdyttäessä, mutta se pysähtyminen vie ihan yhtä pitkään kuin etu- tai taka-vetoisella.

        Peilijää onkin tosi hauska kun saat autosi kovaan vauhtiin neljällä pyörällä.


    • Anonyymi

      kontinentalin uusin kitkarengas niin pitää jäällä mahtavasti.

    • Anonyymi

      säästä ja aja vanteilla

    • Anonyymi

      Mistä näitä apinoita löytyy kaivamaan 2011 vuoden juttuja?

    • Anonyymi

      Nyt on jo vuosi 2024 ja tinalle on kehittynyt selvästi kitkojen puolelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe