Ajelen Kehä III:lla ja pk-seudulla.
Kitkat vai nastat talveksi
20
459
Vastaukset
- oikeat talvirenkaat
Ehdottomasti nastat, ne pitävät jäisellä kelillä paremmin kuin mtkään lepuuttajat.
Samoin kun etelässä kelit vaihtelee nopeasti niin nastat siltikin, suolakuravellin olemassaoloon ovat kitkapellet syyllisiä, he vaativat teiden suolausta koska lepuuttajilla ei muuten pärjää. - Etuveto -> takaveto
Sama ajoalue minullakin.
Viimeiset 6 talvea Taiwanin kitkoilla Nankang SV-1 (Snow Viva 1) ongelmitta.
Yllättävän hyvä pito liukkaalla vielä viime talvenakin.
Auto vaihtui äskettäin tuoreempaan ja rengaskoossa 225/45 R 17 (autoni vakiokoko) näyttäisi halvin nettikauppojen Runflat-rengas olevan Nokian WR G2, joka tulee autooni, mikäli paikallinen kauppias ei pysty tekemään parempaa tarjousta.
Nastarenkaaseen ei ole paluuta kitkakokemusten jälkeen. - Kitkat paremmat..
Meillä on perheessä kaksi autoa: toisessa nastat (Hakkapeliitta) ja toisessa kitkat (Good Year).
Kyllä noilla nastoilla on ikävä ajaa, koska ne luistavat paljaalla tiellä kiihdytyksessä ja jarrutuksessa. On sellainen fiilis ettei kumi osu asvalttiin ollenkaan.
Kitkat ovat mukavammat ja purevat mustaan jäähän paremmin kuin nastat. Nasta ei saa mikrometrien paksuisesta jääkerroksesta mitään pitoa, vaan rengas luistaa nastan varassa.
Jatkossa tulee kitkat toiseenkin.- Kuivajää
Kitkat ovat varmasti mukavammat. Naurussa onkin pitelemistä kun sattuu oikeasti jäinen tie. Märkä jää on niin liukasta, että on paras jäädä parkkiin nauttimaan maisemista kunnes hiekoitusauto tulee.
Jos oikein kiire tulee, niin sitten on paras kävellä kotiin ja ottaa se emännän nastoitettu kauppakassi. - taasko kuurajää iske
Taas tätä samaa tuubaa. Nasta puree myös asfalttiin jos se menee jäästä läpi. Kitka ei saa peilijäästä kiinni sitten millään, kaikki muthan sen jo tietävätkin, mutta tämä yksi lahopää koittaa tätä samaa vähän väliä täällä väittään.
- jyrsin kaipaa suolaa
taasko kuurajää iske kirjoitti:
Taas tätä samaa tuubaa. Nasta puree myös asfalttiin jos se menee jäästä läpi. Kitka ei saa peilijäästä kiinni sitten millään, kaikki muthan sen jo tietävätkin, mutta tämä yksi lahopää koittaa tätä samaa vähän väliä täällä väittään.
> Taas tätä samaa tuubaa. Nasta puree myös asfalttiin jos se menee jäästä läpi.
Ahh. Ja ne RAAAAAAAAAAPS -äänten säestämät "kuin purkka tukasta" liikkeellelähdöt johtuvat siis siitä, että metalliryynit tarttuvat liian tiukasti kiinni asvaltin kiviainekseen?
Onko muita hyviä satuja kerrottavana?
Jyrsimet ovat välikelin renkaat. Pitävät parhaiten paljaalla asvaltilla. Senhän takia VAGniikan maailma niitä rannikkoalueille tyrkyttää.
Kunnon talvikeleihin suositus on VAGniikan maailmallakin oikea talvirengas = kitkarengas.
Paitsi että näyttää näitä kunnon talvikelejä tulevan välillä pk-seudullekin. Tai että kitkarenkaat voi hyvällä omallatunnolla laittaa ajoissa alle. Jyrsijöillä on taas tapana luistella ensilumilla kesärenkain. Toisaalta toukokuussa raastetaan yhä asfalttia pilalle. Hidas sytytys, näkeehän sen kommenteistakin.
Oikeilla talvirenkailla onkin ollut tosi hauska ajella viime talvet. Kun on ollut niin paljon pakkasta, ettei ole kauheasti jyrsijöiden rakastamaa suolaa kylvetty. Kitkarenkaat toimivat loistavasti sekä lumessa että auratulla tienpinnalla eivätkä kyykähdä ihan täysin huurteisella/mustan jään peittämälläkään pinnalla, kuten jyrsimet. Jyrsimien akilleen kantapään vuoksi valtaväylille kylvetään suolaliuosta aina, kun ennustetaan sään nopeaa lauhtumista, mikä johtaa tienpinnan huurtumiseen.
Eli on pahimmillaan levitelty suolaliuosta -15 °C pakkasellakin. Jolloin liuos on jäätynyt tien pintaan, tehden sen paljon aiempaa liukkaammaksi. Huhhuh. Kaikkea tyhmää sitä joudutaan muinaiskalustolla ajavien suojelemiseksi tekemäänkin. Kaikille vaan oikeat talvirenkaat alle ja suola-autot paaliin. - oletpa myöhässä
jyrsin kaipaa suolaa kirjoitti:
> Taas tätä samaa tuubaa. Nasta puree myös asfalttiin jos se menee jäästä läpi.
Ahh. Ja ne RAAAAAAAAAAPS -äänten säestämät "kuin purkka tukasta" liikkeellelähdöt johtuvat siis siitä, että metalliryynit tarttuvat liian tiukasti kiinni asvaltin kiviainekseen?
Onko muita hyviä satuja kerrottavana?
Jyrsimet ovat välikelin renkaat. Pitävät parhaiten paljaalla asvaltilla. Senhän takia VAGniikan maailma niitä rannikkoalueille tyrkyttää.
Kunnon talvikeleihin suositus on VAGniikan maailmallakin oikea talvirengas = kitkarengas.
Paitsi että näyttää näitä kunnon talvikelejä tulevan välillä pk-seudullekin. Tai että kitkarenkaat voi hyvällä omallatunnolla laittaa ajoissa alle. Jyrsijöillä on taas tapana luistella ensilumilla kesärenkain. Toisaalta toukokuussa raastetaan yhä asfalttia pilalle. Hidas sytytys, näkeehän sen kommenteistakin.
Oikeilla talvirenkailla onkin ollut tosi hauska ajella viime talvet. Kun on ollut niin paljon pakkasta, ettei ole kauheasti jyrsijöiden rakastamaa suolaa kylvetty. Kitkarenkaat toimivat loistavasti sekä lumessa että auratulla tienpinnalla eivätkä kyykähdä ihan täysin huurteisella/mustan jään peittämälläkään pinnalla, kuten jyrsimet. Jyrsimien akilleen kantapään vuoksi valtaväylille kylvetään suolaliuosta aina, kun ennustetaan sään nopeaa lauhtumista, mikä johtaa tienpinnan huurtumiseen.
Eli on pahimmillaan levitelty suolaliuosta -15 °C pakkasellakin. Jolloin liuos on jäätynyt tien pintaan, tehden sen paljon aiempaa liukkaammaksi. Huhhuh. Kaikkea tyhmää sitä joudutaan muinaiskalustolla ajavien suojelemiseksi tekemäänkin. Kaikille vaan oikeat talvirenkaat alle ja suola-autot paaliin.Olet satujesi kanssa hiukan myöhässä, nastarenkaat on julistettu aikoja sitten ainoiksi oikeiksi talvirenkaiksi, läpsyttimistä ei oile talvikäyttöön, veneilijät käyttää niitä kesäaikaan lepuuttajina.
Suolaus on nimenomaan lepuuttajapellen ja sen vähäisen lepuuttajaryhmän vaatimus.
Eli jos leppuuttapellet ottaisivat vastuuta liikenneturvallisuudesta niin menisvät kipinkapin ostamaan nastarenkaat. Ainoat oikeat talvirenkaat.
- Mr kitka
Kitkat sopii nastarenkaita paremmin pääkaupunkiseudullekkin.
Olen ajanut kitkarenkailla jo 20 vuotta ja pääasiassa ympärivuotisesti, ei mitään ongelmia.- Nastat aina
Joo ja osa sanoo ajaneensa kesärenkaillakin kesät ja talvet.
Tämä monivuotinen höpinä on todistettu asiantuntijoidenkin toimesta selväksi nastarenkaiden voitoksi ja asiantuntijatkin suosittelevat nimenomaan pääkaupunkiseudulle nastarenkaita turvallisuuden vuoksi.
Näitä kitkarenkaiden käyttäjiä tulee vastaan joka vuosi. Ne huomaa reilusti alle nopeusrajoitusten ajamisesta ja siitä, että risteyksiin hiljentäminen aloitetaan 500m - 1000m ennen risteystä, kun nastarenkailla riittää hiljentäminen 50m ennen risteystä.
- järki hanskaan
On vastuutonta käyttää kitkarenkaita etelärannikon tuntumassa. Ilmaston lämpenemisestä johtuen jäätynyttä loskaa ja polanteita riittää. Jossain lapissa kuivassa pakkasessa saatta pärjätä kitkarenkailla, mutta täällä etelässä ilman nastoja ajelu on leikkimistä omalla ja sivullisten terveydellä.
- lyhyt muisti?
juu, pari talveahan on ollut niin pirun lämmintä ja lumetonta.
- mälli hanskaan
Siinä taas yksi netin "suurimpia tietäjiä" . Ei ole ikinä kitkoilla ajanut ja siitä huolimatta tietää niistä kaiken.
Toivomme Joulupukin tuovan "Tietäjän" renkaisiin oikein pitkät nastat, sillä hän on epävarma autoilija.
- 4matic-
Ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa kitkarenkaita tänä talvena, autona nelivetomersu ESP:llä. Jännä nähdä kuinka homma toimii, puutteet märällä jäällä ovat tiedossa..
- überpro
Kannattaa opetella ottamaan mutkat rauhallisesti ja etenkin risteyksiin jarruttaminen hyvissä ajoin, nuo on usein ne liukkaimmat kohdat.
Näillä eväille meillä meni ensimmäinen kitkatalvi viimetalvena hyvin, nouproplem vaikka autona ihan tavallinen etuveto perheauto. - kaasua vaan!
Kitkat soppii nelivetoon. Ei muuta kun kaasua rajusti ja kaikista ohitte!
- Tortellini
kaasua vaan! kirjoitti:
Kitkat soppii nelivetoon. Ei muuta kun kaasua rajusti ja kaikista ohitte!
Joo, neliveto on kiva kiihdyttäessä, mutta se pysähtyminen vie ihan yhtä pitkään kuin etu- tai taka-vetoisella.
Peilijää onkin tosi hauska kun saat autosi kovaan vauhtiin neljällä pyörällä.
- Anonyymi
kontinentalin uusin kitkarengas niin pitää jäällä mahtavasti.
- Anonyymi
säästä ja aja vanteilla
- Anonyymi
Mistä näitä apinoita löytyy kaivamaan 2011 vuoden juttuja?
- Anonyymi
Nyt on jo vuosi 2024 ja tinalle on kehittynyt selvästi kitkojen puolelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831449Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä671235Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2021213Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2191204Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121049Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041009Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134936Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65913Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123798- 78791