Nyt tarttis asiantuntijoiden näkemyksiä. 80-luvun okt:ssa on tullut aika uusia lämminvesivaraaja - nykyinen on talon alkuperäinen vuodelta 1984 eli 300 litrainen muistaakseni Parca-merkkinen. Talossa on suora sähkölämmitys ja ilp. Varaaja toimii edelleen ok mutta se on käyttöikänsä päässä.
Tilalle haluaisin luonnollisesti mahdollisimman energiatehokkaan ja kestävän varaajaratkaisun.
Onko kokemuksia/suosituksia? Onko kenellään käsitystä siitä paljon varaajan vaihdolla on mahdollisuus vaikuttaa sähkön kulutukseen?
Lämminvesivaraajista yleisesti
27
6463
Vastaukset
- k ökn ökn ökn
No ajattele nyt vähän. Meinaat sitten vaihtaa ehyen varaajan ehyeeseen varaajaan???
Mulla on varaaja vuosimalli 1973, eikä mitään vikaa ikinä.
Veden lämmittäminen vaatii aina saman energian, kymmän veden lämpötilasta riippuen. Sille ei voi yhtään mitään. Ainoa, mikä voi vähän, siis vähän vaikuttaa käyttökuluihin, on varaajan lämmöneristys.
Tollanen polyuretaanin määrä varaajan kuorien sisällä on merkityksetön asia. Enenpi sä tuhlaat energiaa lutraamalla suihkussa kymmenen tarpeetonta minuuttia päivässä. Veden kulutus ja sen kautta sen lämmittäminenhän se maksaa sitä paljon puhuttua rahaa.
Kuka stanan putkimies sulle muka antanut lausunnon, että varaaja on "käyttöikänsä päässä". En ole ikinä nähnyt ennustajaa, joka tosiaan tietää tulevaisuuden. Se tyyppi vaan koittaa myydä sulle tarpeetonta uutta varaajaa ja samalla hommata itelleen palkkatuloja sen asentamisen ansiosta. Kauppa se on joka kannattaa, putkimiehille, ei asiakkaalle.
Unohdat nyt välittömästi uuden varaajan vaihtamisen, sitten joskus, kymmenienkin vuosien kuluttua, kun nykyinen varaaja hajoaa, laitatat sitten uuden tilalle.
Typerin juttu sitten "ikkunaremontin". Hitto, ikkunoitten ulkopokat kehnossa maalissa ja kaikki ikkunat vaihdetaan uusiin. Mikä helevatan vikä niissä ehyissä laseissa tai vuotamattomissa ikkunanpokissa muuten on, kuin remonttia vaativat ulkopokat...
Ai niin, vedenlämmittimiä, siis myös varaajia voidaan myös korjata. Niissä oikeastaan ole kuin kaks osaa, mitkä voi mennä rikki. Vastus ja termostaatti. Muutaman euron osia ja ne vaihtaa kuka tahansa sähkömies hetkessä. - Möhkiskis
Tuumaat siis että varaajaa on turha vaihtaa ennen kuin vanha sanoo lopullisesti sopimuksensa irti?
Juttelin asiasta yhden puolitutun putkireiskan kanssa ja hän tuumasi että 25 vuotta alkaa olla jo kelpo ikä varaajalle. Sittenhän se remppa vasta kalliiksi tulee kun pömpeli laukeaa kesken viikonlopun ja paikalle pitää hälyyttää putkireiska vkl-taksoilla..
Luulisi että varaajatekniikka on mennyt eteenpäin ainakin eristysten osalta eli lämpöhukat pienempiä mikä vaikuttaisi sähkön kulutukseen, onko näin?
Jotenkin tuntuisi hölmöltä jos 25 vuoden aikana ei ole mitään teknisiä innovaatioita tullut tälle alalle.- ojuh piuh pui hp
Höpöhöpö.
Varaaja vaan lakkaa lämmittämästä vettä, kun se hajoaa. Jos nyt perkele ei paria päivää pärjää ilman lämmintä vettä, pese kylmällä. Sitäpaitsi, vettä voi lämmittää vaikka nuotiolla.
Nämä "puolitutut remppareiskat" ihan varmasti on remontoimassa ihan kaikkea, mitä nyt saavat jollekin pökkäytetyksi. Hitto, ne remontoi vaikka uuden, asumattoman talon, jos joku tollo sellaisen remontin haluaa.
Varaaja on ollut ja on edelleenkin ruostumaton ja eristetty säiliö, missä on termostaatilla säädettävä vastus, mitään muuta se ei ole ollut, ei ole, eikä tule ikinä olemaan.
Joopajoo, joku työtön putkari on sitä mieltä, että ehyt kone pitää vaihtaa ehyeeseen koneeseen :DDDD
Pitäsköhän kysyä "puolitutulta sähkäriltä" joko ois aika vaihtaa kaikki polttimot lamppuihin???? - h puio å8i uå0
Unohtui.
Varaajia muuten tosiaan korjaa sähkömiehet, ei varaajia kaupustelevat putkimiehet :DD
- putkari-2
Mistä muka aiot löytää "energaitehokkaan varaajan" häh. Veden lämmitys vie aina saman määrän sähköä, siinä ei ole mitään vaihtoehtoja. Kuten joku tuossa jo sanoi vain varaajan eristyksissä voi olle eroja, tosin yleensä mitättömän vähän. Jos varaajasi hajoaa eli joko lakkaa lämpiämästä taI alkaa vuotamaan, niin silloin hankit sähkömiehen vaihtamaan vastuksen tai termostaatin. Jos se alkaa vuotamaan, niin se tapahtuu yleensä niin, että ensin on joku osa hieman kostea ja sitten alkaa tippuminen eli ei juuri koskaan millään tulvalla. Jos tulee vuoto se on yleensä vastusputki joka vuotaa ja se vain vaihdetaan ehjäksi. Eli lakkaa nyt jo kohkaamasta, sillä pesuvedet voi tarvittaessa parin kolmen päivän ajan vaikka liedellä. Lakkaat vain olemasta kädetön samoin muijasi.
- putkikierukka....
Veden lämmitys ei vie aina samaa määrää sähköä, toisissa on uppovastus, tosissa säiliön ulkopuolella kyljessä, jälkimmäinen haaskaa tietysti enemmän. Jääkylmä vesi ennen varaajaa kannattaa esilämmittää ilmasta, tai tulisijoista/saunan kiukaasta otetulla hukkalämmöllä.
- KKivelä
-80 luvun Parcaa ei saa rikki kun hirvikiväärillä ampumalla.
- Robert Ilmarinen
Minulla on v.1981 käyttöön otettu 300l Haato-merkkinen lämminvesivaraaja. Tähän mennessä siihen on uusittu lämmitysvastus 2 kertaa, ilmeisesti alkuperäinen termostaatin säätö oli liian korkea, kun se laskettiin 65 asteeseen on vastus kestänyt jo yli 20 vuotta. Minua on kuitenkin alkanut askarruttaa itse astian kestävyys? kuinka yleistä on sen pettäminen? kysymys on kuitenkin paineastiasta. Onko palstalaisilla kokemusta tai muuta tietoa teräspöntön kestävyydestä? Kotivakuutus korvaa vain äkillisen ja yllättävän vahingon, jos varaaja on yli 30 vuotias ja halkeaa niin onko se enää yllätyn vakuutusyhtiön mielestä? Täytynee kysyä sitä vakuutusyhtiöltäni.
- .
En ole koskaan kuullut haljenneesta varaajasta, emalipinnoitetut säiliöt ovat kyllä alkaneet tiputtaa joskus kuoren läpi.
Vastuksen saa kestämään vielä pidempään, kun käyttää sitä yösähköllä, tai muuten kellokytkimellä, jolloin vastuksen lämpiämis-jäähtymiskertoja tulee huomattavasti vähemmän.- 2+99
Minä taas olen nähnyt useita haljenneita varaajia. Varoventtiili on jumissa, jonka johdosta varaaja venyy joka lämmityskerralla enemmän, kunnes lopulta halkeaa.
- poiuytrertyui
2+99 kirjoitti:
Minä taas olen nähnyt useita haljenneita varaajia. Varoventtiili on jumissa, jonka johdosta varaaja venyy joka lämmityskerralla enemmän, kunnes lopulta halkeaa.
Käytännössä ehjä säiliö repeää hajalle noin 30 - 80 bar paineessa ja siinä on kupari ja muoviputket liitoksineen ennen sitä vaarassa hajota.
- Joku vaan
poiuytrertyui kirjoitti:
Käytännössä ehjä säiliö repeää hajalle noin 30 - 80 bar paineessa ja siinä on kupari ja muoviputket liitoksineen ennen sitä vaarassa hajota.
Et ole kovin syvästi lujuusoppinut. Putken tai astian paineenkesto putoaa rajusti sisämitan kasvaessa. Veikkaan että varaaja posahtaa alle 20 barissa. Putket ja liittimet eivät ole siitä moksiskaan.
Oheisen linkin talukko kertoo tuon sisämitta-seinämäpaksuus-paineenkesto-jutun kupariputkelle. Vaikka varaajan pytty onkin hapista, ei se järin paljon asiaa muuta.
http://www.kupari.com/index.asp?page=51 - hei älypää
Joku vaan kirjoitti:
Et ole kovin syvästi lujuusoppinut. Putken tai astian paineenkesto putoaa rajusti sisämitan kasvaessa. Veikkaan että varaaja posahtaa alle 20 barissa. Putket ja liittimet eivät ole siitä moksiskaan.
Oheisen linkin talukko kertoo tuon sisämitta-seinämäpaksuus-paineenkesto-jutun kupariputkelle. Vaikka varaajan pytty onkin hapista, ei se järin paljon asiaa muuta.
http://www.kupari.com/index.asp?page=5120 bar ei ole mikään paine pyöreälle säiliölle, jos olet joskus nähnyt esim halkaistuja 200 bar kaasupulloja, seinämävahvuus ei ole kuin jotakin 4 mm ja 300 bar on niiden koestuspaine, siitäkin on vielä matkaa säiliön halkeamiseen. Varaajan säiliö on isompi, mutta sekin kestää todella paljon.
. - Joku vaan
hei älypää kirjoitti:
20 bar ei ole mikään paine pyöreälle säiliölle, jos olet joskus nähnyt esim halkaistuja 200 bar kaasupulloja, seinämävahvuus ei ole kuin jotakin 4 mm ja 300 bar on niiden koestuspaine, siitäkin on vielä matkaa säiliön halkeamiseen. Varaajan säiliö on isompi, mutta sekin kestää todella paljon.
.En ole noita nähnyt, mutta esim. voimaloiden syöttövesiputket ovat samaa halkaisijaluokkaa kuin varaajan pytty. Lujaa hiiliterästä ne putket ovat, ja seinämävahvuus luokkaa 15 mm. Painetta sisällä on, tuntemassani voimalassa, 50 bar. Eroosio niitä riivaa, ja kahdesti on syöttövesiputki katkennut. Seinämää oli tuolloin jäljellä n. 5 mm.
Veden virtauksen aiheuttamat reaktiovoimat tosin olivat asialla.
Käytännössä on niin, ettei varaajien pyttyjä tehdä yhtään paksummasta plootusta kuin on tarpeen. 1,5 on yleinen varmuuskerroin, ja silloin päästään arvelemaani lukemaan.
Vedellä on turvallista pelata pienillä varmuuksilla. Toista on kaasujen kanssa.
- 2+99
No käytännössä meidän taloyhtiössä on 3 varaajaa haljennut ja kaikista on ollut varoventtiilit jumissa. Yksikään putkiliitos ei ole pettänyt, tosin muoviputkea meillä ei ole.
- en usko tuota
Sinulla on toisenkäden tietoa, jos taloyhtiön asukkina kerrot varaajien halkeamisista, vai oletko itse siis poistanut eristeet varaajista, ja todennut ne paineesta haljenneeksi? Jotakin outoa tuossa on.
Muutaman vaihtoon menneen varaajan olen kuorinut, mutta kaikissa on ollut pistesyöpymä, tai ruostevaurio vuodon syynä, ei halkeama.
Varoventtili on varaajassa laite, joka toimii jatkuvasti, joten sellaisen jumiintuminen kiinni on aika harvinaista, yleensä ne epäkuntoon mennessään alkavat tiputtamaan, tai vuotavat reippaammin. - 2+99
en usko tuota kirjoitti:
Sinulla on toisenkäden tietoa, jos taloyhtiön asukkina kerrot varaajien halkeamisista, vai oletko itse siis poistanut eristeet varaajista, ja todennut ne paineesta haljenneeksi? Jotakin outoa tuossa on.
Muutaman vaihtoon menneen varaajan olen kuorinut, mutta kaikissa on ollut pistesyöpymä, tai ruostevaurio vuodon syynä, ei halkeama.
Varoventtili on varaajassa laite, joka toimii jatkuvasti, joten sellaisen jumiintuminen kiinni on aika harvinaista, yleensä ne epäkuntoon mennessään alkavat tiputtamaan, tai vuotavat reippaammin.Ei ole sinun uskostasi kiinni. Lauteiden alla olevissa varaajissa on varoventtiilit jumiutuneet, varaajat ovat laajentuneet muodottomiksi ja lopuksi haljenneet. Sen verran täytyy ottaa takaisin päin, että kaksi varaajaa halkesi, kolmas oli pullistunut, mutta se vaihdettiin samalla kun toinen varaaja repesi, eli se ei kerennyt halkeamaan.
- Robert Ilmarinen
Kysyin vakuutusyhtiöltäni lämminvesivaraajan korvauksesta jos se halkeaa. Vastaus oli: jos varaaja on 15 vuotias tai vanhempi niin sitä ei korvata. Vuotaneen veden aiheuttamat vauriot korvataan jos asiakkaalla on laaja kotivakuutus.
- Etelän Jörö
Minulla onkin toinen vika varaajassa. Eli kyseessä NIBE ER 56-300-R varaajan sisävirtausputki on muovia ja on vaihdettu uuteen 2005 jälkeen 2006 ja nyt sama ongelma, eli vesi loppuu nopeasti. Nibeltä lähetään uusi putki joka kestää milestäni liian lyhyen ajan. Varaaja on vuosimallia 1998 ja kysymys kuuluu voiko siihen vaihtaa kuparisen tai rosteri sisävirtausputken?
- voikyllä
Kyllä voi.
- Pesenkö fairylla?
Meidän varaaja on 22 v ja nyt on kuuma vesi alkanut näyttää tummalta ja sitä se myös on. Missä vika, käyttö ollut vähäisenpää kuin ennen. Vesi tulee yleisestä verkosta ja on todella hyvää ja kirkasta. En ymmärrä näitä asioita ja ukkoa ei kiinnosta remonttihommat mut itse olen huolestunut.
- Parca oli meillä
VAIHDA ÄKKIÄ SE PARCA !
Mulla oli kans Parca Safir 300l ja satuin kuulemaan kaverilta että ne kestää sen 20v, menin katsomaan omaa, avasin kuoren ja ei tarvinnut kuin koskea hiukan säiliön yläpintaan niin johon alkoi vesi lirisemään kylkeä pitkin, kiireesti hanat kiinni ja uutta hommaamaan.
Noissa Parcoissa on lämpölelementi ulkopuolella kyljissä ja ne ruostuu ylhäältä sisältä puhki pikkuhiljaa, vesivahinko on ihan saletti juttu jos et vaihda ajoissa eli n. max 20v. - poika parca
Minulla on Parca M 300 VS, ensi kesänä 30 v. Ei vaihdeta ennenkuin on jotain vauroita. Vain hölmö vaihtaa ehjän varaajan. "Vesivahinko" on sitä, että varaajasta alkaa tihkua vettä. Vedet menee lattiakaivoon ilman mitään vahinkoa.
- MJK..
Minun Parca ei kestänyt edes kymmentä vuotta, kun ruostui yläpinnasta puhki. Vesivahinkoa se ei pystynyt aiheuttamaan, koska reikä oli alle 1mm kokoinen, mutta hajosi tietenkin pitkänäperjantaina, uusi piti ostaa lauantaina, eikä ollut aikaa etsiä halvinta vaihtoehtoa.
Tästä viisastuneena laitoin pienen halvan varaajan ison rinnalle. Jos iso hajoaa, ei tarvitse kuin kääntää sulkuventtiilit ja virtakytkimet toiseen asentoon, niin jää aikaa etsiä sopiva uusi varaaja. Pikkuvaraaja on kuivana, joten ei pääse ruostumaan.- Parka1984
Parca M 300 VS jo 33v vanha. Toimii yhä.
- Parca1985.ja.pelaa
Niin kuin yllä on sanottu, ilman varaajaa voi olla useita päiviä. Tarvittavan veden voi lämmittää vaikka kattilassa. Vain tosi pöljä hankkii uutta viikonloppuna. Saa tehdä jos tuplahinta sopii kukkarolle.
- Pääällikkö
Voi olla toki. Meidän edellisen ja viimeisen asunto-osakeyhtiön siantuntijan ja hallituksen (kaks vanhaa köyhää akkaa ja läski paperimies) mielestä pystyi olemaan kolme kuukautta. Saman hallituksen mielestä varaajan vuodon aiheuttamat homeet eivät olleet ongelma. Tämä maksoi sitten taloyhtiölle 24ke parin tonnin sijaan kun alettiin menemään "pykälien mukaan" vittuilun seurauksena. Omalle kohdalle tämä tarkoitti jaettuna samansuuruista kulua kuin se olisi ollut järkevästi hoidettuna. No maapurille kanssa maksua ja myyntiin koko paska. Meni hyvin kaipaksi kera uuden kiiltävän kylppärin. Mielenköyhää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752