Hortonin pääkipu

Ja-Ja

Kuvaus: Jomotusta jommalla kummalla puolella päätä
Tulee syksyllä tai keväällä.
Kipu kestää noin kuukauden joka päivä muutama kohtaus jolloin tuntuu että
suuren hammas säryn aikana revitään silmää pois päästä. Kaikki ylimääräinen ärsyke on liikaa.
Harvat lääkärit tunnistaa. Lisää epätoivoa kun kukaan ei oikeastaan usko.
Varaa aika neurologilta! Ei ole olemassa varmaa lääkettä lievityksenä käytetään usein Imigran piikkiä.
Kestää koko elämän ajan.

15

4951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama tauti

      Juu, sama tauti ollut jo kolmatta vuotta. Keväällä (touko-/kesäkuussa) alkavat valtavat kivut. Apuna mulla imigran-injektio. Auttaa neljässä minuutissa. Tosiaan tuntuu, että joku repii oikean silmän irti, oikea silmä ja sierain valuu eritettä aika reilusti. Oireet ovat nyt harventuneet. Enää 2 krt/vko.
      Turun päänsärkykeskuksesta sain apua.(nuppikipu.com)

    • Sairastava

      Tervehdys vaan kohtalotoveri. Itse olen kärsinyt tuosta sarjatulisärystä vuodesta -88 ja aluksi tosiaankin lääkärit hoitivat jonain ihmeen särkynä vaan... Vuonna 2000 kyseinen sairaus vasta paljastui kun neurologi tosissaan jaksoi kuunnella ja tutkia, lääkityksenäni on imigran nenäsuihke ja happihoito. Itselläni on viimeisin kohtaus ollut 16.4.2003 ja kesto oli 4vko., ja kyllä sitä taasen on odotettu että koska se alkaa taas. Laitan tähän linkin josta löytyy hyviä neuvoja sekä muita kohtalotovereita. http://www.kolumbus.fi/geodun/cluster.htm
      Särytöntä kesää kaikille

      • nainen

        Minulla on viime vuosina aina keväällä, loppukeväästä tullut sellainen pääkipukausi,
        kestää tosiaan muutaman viikon ja sen jälkeen katoaa, nytkin ihmettelen, että mihin ne hävisivät. Olen pitänyt sitä migreeninä, koskaan ei ole tutkittu. Se on todellakin lähes jokapäiväistä, toispuoleista, koko ajan joutuu syömään särkylääkkeitä, eivätkä auta kunnolla.
        Nyt sain sitten migreenilääkettä, imigran,
        se auttaa kyllä. Mutta ihmettelin juuri sitä, että joudunko syömään niitä useampia viikon aikana. Nyt on kuukausi ollut täysin kivutonta,
        se on kyllä omituista. Voisiko olla tuota hortonia ???


      • Janne

        Voisiko joku kertoa jos on kokeillut homeopatiaa hortonin päänsärkyyn. Onko saanut apua. Koululääketieteen piiristä ei näytä paljon apua löytyvän.


      • gfjfgj
        Janne kirjoitti:

        Voisiko joku kertoa jos on kokeillut homeopatiaa hortonin päänsärkyyn. Onko saanut apua. Koululääketieteen piiristä ei näytä paljon apua löytyvän.

        kun on imigrania ja happeakin saatavilla.. :DDD


      • just me
        nainen kirjoitti:

        Minulla on viime vuosina aina keväällä, loppukeväästä tullut sellainen pääkipukausi,
        kestää tosiaan muutaman viikon ja sen jälkeen katoaa, nytkin ihmettelen, että mihin ne hävisivät. Olen pitänyt sitä migreeninä, koskaan ei ole tutkittu. Se on todellakin lähes jokapäiväistä, toispuoleista, koko ajan joutuu syömään särkylääkkeitä, eivätkä auta kunnolla.
        Nyt sain sitten migreenilääkettä, imigran,
        se auttaa kyllä. Mutta ihmettelin juuri sitä, että joudunko syömään niitä useampia viikon aikana. Nyt on kuukausi ollut täysin kivutonta,
        se on kyllä omituista. Voisiko olla tuota hortonia ???

        Jos käytät Imigraania 3-4 päivää putkeen, tulet siitä riippuvaiseksi. Lääkepäänsärkyä ei erota migeenistä, kysy ihmeessä neurologiltasi tästä. Yleensäkin neurologin pitäisi diagnosoida migreeni. Imigran on vahva ja kallis lääke, jos sitä menee pienen ajan sisällä paljon, pitäisi hälytyskellojen soida reseptiä uusivan lekurin päässä!! Älä jää luulojen varaan..


    • Markus

      terve vaan. mulla todettiin tää Horton perjantaina ja sain lääkkeeksi imigrania tabuina..juuri loppui kohtaus kun otin sellaisen. Veemäinen vaiva vaikka vasta kaksi viikkoa siitä oon kärsinyt. Faijalla ollut sama vaiva monta vuotta ja aina kauhulla katselin kun hän kärsi..ja nyt itsellä sama:((( Tuo imigran vaikuttaa tehokkaalta vaikka ensituntemukset lääkkeen ottamisen jälkeen "hurjat"..kihelmöi joka paikkaa ja päätä puristaa. tsemppiä vaan kohtalotovereille:)

    • just me

      Itse olen Aki Hietaharjun hoidossa Kipuklinikalla, kotipaikkakunta Pirkanmaalla. Hae ihmeessä kunnon apua, yleensä arvauskeskusten lekurit hoitaa väärin, puutteellisesti, tekee jopa hoitovirheitä eikä välitä ohjeista/soittaa päivystäville neurologeille esim TAYS:siin... Olen sen karvaasti kokenut.
      Mene neurologille, lähetteellä ja pyydä migreenipassi. Siinä on ohjeet, miten sinua pitää hoitaa jos menet päivystykseen. Hortonin migreeniähän sanotaan itsemurhamigreeniksi. Kun olin hoidossa osastolla jatkuvan migreenin vuoksi, tapasin miehen jolla oli hortonin migreeni. Hän söi jatkuvasti valtavia määriä kortisonia ja kohtausksiin 100% happea, kohtaukset tulivat monta kertaa päivässä, joten triptaaneja ei voinut käyttää.
      Kun minulla on `migreniputki` ja joudun ottamaan päivittäin täsmälääkkeen, menen hoitoon , jolloin saan färkilentipan. Siinä on mm kortisonia, joka katkaisee putken, triptaaneihin tulee riippuvuus 3-4 päivässä!

    • Maggis

      Olen 20-vuotias miehenalku ja kärsinyt tästä nimenomaisesta sairaudesta jo 7 vuotta.
      Oireiden alettua sillon aikoinaan käytiin tietysti hirveä sairaalarumba, aivot kuvattiin moneen kertaan ja tietenkin etsittiin syyksi kasvaimia sun muita. Kun mitään ei sitten löytynyt, erikoislääkäri totesi sen olevan hortonin päänsärkyä.
      Kuten teillä muillakin, minulla kohtaukset tulevat sykleissä, yleensä syksyisin ja keväisin, kestäen monta viikkoa ja iskien päivittäin, yleensä aamuyöllä. Jumalaton kipu iskee oikean silmän taakse, ja hän joka tätä on itsemurhamigreeniksi kutsunut, ei ole kaukana totuudesta. Nämä yleensä n. 30min kestävät kipusarjatulitukset ovat pahinta mitä elämässä tiedän. Ei ole olemassa tiedossani olevaa kovempaa kipua. Kävelen hullun lailla ympäri asuntoa, itken, puristan päätäni ja rukoilen sen loppuvan. Välillä (kuten tänä aamuna) oksennan kivusta. Sairasta touhua. Mikään lääke ei ole oikeastaan lohtua tuonut. Välillä kipu on niin sairasta että jos yöpöydälläni olisi ase, en pystyisi 100% varmasti vannomaan etten sitä käyttäisi...

      • hortonisti

        täällä myös yksi hortonisti. itselläni homma jatkunut noin 8 vuotta. viimeisin sarja kesti koko viime kesän ja meinasin todella tulla hulluksi. Teki mieli repiä pää irti!!!lääkkeiden sivuvaikutukset olivat karmeat ja ne ja kivut yhdessä oli syöstä täydelliseen epätoivoon kunnes kaikki taas lakkasi - vähäksi aikaa. tämän viimeisimmän sarjan aikana koin saman kuin sinä eli oksensin kivusta ja menetin osittain tajunnan. tätä ei helpota yhtään se, että kivut kovenevat iän myötä. nyt 27 v ja ihan tuskaa, mitä sitten kun ikä karttuu!


    • Pää vaihtoon

      Itselläni on neljäs kipuviikko menossa ja välillä kyllä loppuu usko ja toivo täysin. Migreeni todettiin jouluna 1999 ja siitä asti söin neljä vuotta päivittäin estolääkettä ja aikansa varmaan auttoivatkin mutta ei enää muutamaan vuoteen. Enkä silloin alussa älynnyt et kipuni voisivat olla muuta kuin migreeniä, mutta Hortonilta vaikuttaa, sillä kivut pysyvät poissa useita kuukausia ja sitten alkaa 3-4 viikkoa kestävät päivittäiset kivut. Silloin ei tavan- eikä migreenilääkkeet auta. Päänsärky on aina vasemmalla puolella, vihlovaa, pistävää, polttavaa, sykkivää, helvetillistä! Koskee vasemmalle otsaan, silmään ja silmän taakse, aivan kuin joku repisi silmän päästä, myös niskaan särkee ja niska jumittuu vasemmalta puolelta, vasen silmä vuotaa, muutenkin kuin itkun takia. Viime kesän alussa oli edellinen jakso ja sitä edellinen toissa syksynä. Kävin jälleen lääkärissä, Clotamia määrättiin, ei apua. Olisikohan happihoidosta apua? Onko kellä kokemuksia? Triptaaneja ym. muita kalliita lääkkeitä en ole kokeillut. Kylmä on ainut joka auttaa, jos auttaa. Tsemppiä muillekin kärsijöille! :)

      • Mäkikuisma

        Mulla oli samat aivan samat oireet 3v putkeen, mikään migreenilääke ei antanut 100% helpotusta ja viinasta kipu yltyi niin pahaksi, että tuntui lähdön tulevan kurkkua kuristi ettei meinannut saada nielastua.
        Oli rintaranka jumissa ja liikunnan vähyys tstotyössä sen aiheuttanut.
        Paljon haukuttu kiropraktikko, napsautteli paikkoja kohdalleen ja aloin urheilla sekä TV pois kk:n
        Kivut katosi, nykyään huonosta liikunnasta ja tv:n kanssa valvomisesta muistuttaa pieni koputus ohimolla...

        ps. tämä ei ole kettuilua vaan oireet täsmäsivät niin hyvin kirjoittajalla omiini menneisyydessä.
        Lääkärit eivät todenneet minulla Hortonia.


    • JS

      Kunnon neurologi auttaa. Helsingissä Postitalon lääkäriasema ja siellä Mikko Kallela on erikoistunut Hortoniin.

      Minulla lääkityksenä Prednison (60 mg/3 pv, sitten -5 mg/3 pv ja lopuksi 5 mg/pv jakson loppuun) Verpamil 300 mg/pv. Jakso kestää kolme kuukautta, jonka aikana kuuri ja sitten taas odotellaan seuraavaa... Mutta tämä lääkitys auttaa minulla 100% ja on ihan pikkuisen halvempi kuin Imigran (joka kyllä auttoi sekin...).

    • Vasta-alkaja

      Nyt yli kuusi viikkoa oli päivittäin toistuvaa päänsärkyä. Vasemmalla silmän takana, ohimolla ja kulmakarojen tuntumassa. Silmä vuotaa, yläluomi "roikkuu" ja tuntuu kun joku kiskoisi silmää päästä. Herään kuudelta ja melko tasan yhdeksältä kipu aina alkaa lähestyä. Lähestyminen kestää 5-30min ja lopullinen voimakkuus vaihtelee. Kesto on noin 30min-4h. Eivät auttaneet migreenilääkkeet eivätkä varsinkaan reseptittömät apteekin särkylääkkeet.

      Tänään sain diagnoosin Hortonin pääkipuun. Huomenna alkaa lääkitys. Verpamil 200mg yksi tabu per vuorokausi estolääkityksenä ja Prednisol 40mg 1,5 tabua 3pv, 1 tabu viikon ja sitten 0,5 tabua kolme päivää. Peukut pystyyn, että nämä auttavat.

      Olen lukenut, että särylle voi olla laukaisevia (trigger) tekiöitä, kuten valot tai erilaiset liuottimien hajut. Onko havaintoja erilaisista tekijöistä, jotka säryn saa aikaiseksi? Olen myös lukenut, että kyseinen sairaus olisi jopa 14-32% perinnöllistä. Onko siitä kokemuksia?

      • Vasta-alkaja

        Korjaus: Olen myös lukenut, että perillisillä olisi 14-32 -kertainen mahdollisuus sairastua Hortonin pääkipuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe