Rakennutan uutta taloa. Olen alusta asti suunnitellut saunaan ns lasiseiniä oven molemmin puolin, tiiliseinää alaosa. Olen nähnyt messuilla paljon taloja, joissa tiiliseinä laatoitettu myös saunan sisäpuolelta, ja lasia sitten yläosa. Timpurit ja vastaava mestari kuitenkin ihmeissään, miten tuollaisen rakentaa. Molemmat torppasivat idean, sanomalla että puista ovenkarmia ei saa pysymään lasia vasten. Sanoin ettei mitään puista karmia tarvita, vaan kiinnitys tulee suoraan lasiseinästä metallikiinnikkeillä. Tämä oli molempien mielestä mahdotonta, kyllä se puinen karmi vaan pitää olla.
Myöskään tiilipinnan kaakelointi saunan puolelta ei mennyt jakeluun. Vaan heidän mielestä tiilen pintaan koolaus, alumiinipaperi ja sitten paneeli. Sanoin että kyllähän kaakeli lämpöä kestää, ja kosteutta jopa paremmin kuin paneeli. Mutta kun ei niin ei.
Myös lasiseinät oven molemmin puolin vaatii näiden mielestä puisen karmin. Ja siihen sitten tilata ikkunafirmasta 2- tai 3-kertaiset normaalit ulkoikkunat karmeineen päivineen. Eli kyllä menee hassun näköiseksi, lasiovi karmineen, ja molemmin puolin ikkunat karmeineen, ja paneelia välissä.
Herrat vielä ihmetteli, miten lasiseinän päällä saa pysymään tiilen. Vaikka ei sinne mitään tiiltä pitäisi tulla, suoraan kattoon kiinni vain. Mutta herrat sitten päätti, että joku kakkosnelonen sinne ylös pitää tulla, mihin ikkunan karmin saa uretaanilla kiinni.
Ja mikä vielä, helkkarin työläs rakentaa ja työstää. Nojoo, sanoin pojille, että unohtakaa sauna. Siihen tulee er rakentajat suoraan liikkeestä mistä tilasin ne. Vastaava pisti vähän hanttiin, ja varoitteli kaikenlaista. Lopulta seinä saatiin muurattua 120cm korkeuteen, ja lasiliikkeen pojat tuli mittaamaan. Parin viikon päästä pojat tuli asentamaan lasit, reunoille tuli jotkin kiskot mihin ne vain sujautettiin kiinni, ja ovi tuli metallikiinnikkeillä. Koko hommaan meni reilu tunti.
Oli siinä mestarilla ja timpurilla ihmettelemistä, kun olin itse muurannut pätkän seinää, laaatoittanut sen, ja pojat oli heittänyt lasielementit seinäksi. Eikä paneelista tai karmeista ollut tietoakaan. Edelleen toki molemmat väittivät, että karmiviritys olisi ollut parempi. Ja kaikkein paras perinteinen puuseinä ja puuovi ilman mitään ikkunoita.
saunaan lasia
4
958
Vastaukset
- mk
Laita koko seina lasia niin on hienon näköinen. Itsellä kanssa tulosaa rivarin saunaan lattiaremontti ja saunan ja suihkun välisen seinän laitan kokonaan lasia eiköä mitää puolirakenteita. Maksaa noin 500-1300€ välillä riippuen koosta mutta tuo pieneen saunaan valoa ja avaruutta. Ja kiva saunassa olla kun naiseni on suihkussa.
- Sari W
Tutustuppa http://www.sisustalasilla.fi/kuvagalleria-asiakastoimituksista/ ovat toteuttaneet näyttäviä asiakastoimituksia.
Olemme miettineet samanlaista kokonaisuutta ja laatoitusta.
- mk
Ei tarvita mitään karmeja ja lasitusliikkeistä saat suoraa mittatilauslasiseinän ovella ja ne puukarmit pilaavat hienoin lasioven. Yksi kaverini laittoi väliseinan saunan ja suihkutilan lasista ja paljon halvempi kuin perinteinen seinä. Siinä timpuri ja vastaava puhuvat paskaa että tiiliseinään koolaus tarvitaan saunan puolelle vaan vesieristys tiilen päälle ja siihen laatat niin riittää.
- rf r w4 5df df 11
Suomalaista erikoisosaamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1007806- 1075597
- 2754861
- 494813
- 753584
- 502828
- 602541
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412274