Arkkipiispan lausunnot

Voiko arkkipiispa määritellä yksin luterilaisen kirkon opetuksia? Ihan kuten paavikin, niin voiko arkkipiispa toimia kirkon veturina ja näin ollen esim. julistaa homouden olevan synnitöntä. Pertsa näyttikin jotain s-viestiä, jossa kirkon tiedottaja kertoi vastaajia ohjeistetun mm. arkkipiispan lausuntojen perusteella vastaamaan kysymyksiin. Pertsa voinee laittaa sen tänne, niin ei tartte mun etsiä sitä....

Onks arkkipiispalla samanlainen valta kuin katolilaisella kirkolla, että hän voi yksin määritellä suuriakin asioita synniksi tai synnittömyydeksi? vai vetelikö se tieduspäällikkö mutulla asiota..

18

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mave
      _____
      Tuossa on se Sami Kallioisen vastaus palautteeseeni,ja kyllä sieltä
      ilmenee ,että arkkipiispa mäkisen kannanottoja on noudateltava
      vastattaessa homoaiheisiin kysymyksiin.

Hei Keijo,

Kiitos palautteestasi. Kirkko kuulolla -palstalle on
      rekrytoitu kirkon työntekijöitä vapaaehtoisuuteen
      pohjautuvalla haulla. Verkkokeskustelusta kiinnostuneet ovat
      ilmoittautuneet meille ja he ovat saaneet tehtävään
      koulutuksen. Rekrytoinnissa ei ole painotettu opillisia
      kysymyksiä, eikä niitä ole mukana olevilta keskustelijoilta
      kysytty.

Keskustelijoiden koulutuksessa ja työnohjaamisessa on
      painotettu, että keskustelupuheenvuoroissa nojataan kirkon
      hyväksyttyihin kannanottoihin ja linjauksiin.
      Homokysymyksessä näitä kannanottoja ovat kirkolliskokouksen
      päätös rukoushetkestä, piispainkokouksen selvitys
      Parisuhdelain seuraukset kirkossa ja arkkipiispan kannanotot
      aiheesta. Tältä pohjalta ei ole mahdollista painottaa
      kuunteleva_kirkko -nimimerkillä mainitsemaasi "vanhoillista"
      linjaa.

Ystävällisin terveisin

Sami Kallioinen
      verkkoviestintäpäällikkö
      Kirkon tiedotuskeskus\Verkkoviestintäyksikkö
      09 1802 538
      [email protected]

----- Alkuperäinen viesti -----
      From: Keijo Kerettiläinen
      Subject: Palaute: kirkkoa koskeva

Lähetetty:
      26.3.2011 klo 8.15

Nimi:
      Keijo Kerettiläinen

Sähköposti:

Toivon vastausta:
      kyllä

Palaute:
      Kirkko kuulolla sivuston pappien
      kokoonpanoon pitäisi saada myös
      niitä jotka edustavat homokysymyksissä sitä "vanhoillista"
      linjaa.Nykyinen keskustelun taso kärsii tuollaisesta
      yksipuolisesta mielipideilmastosta.

• mave
        _____
        Sorry vaan jos en aina vastaile ,koska en saa sähköpostiini kommenttiviestejä
        jostakin syystä.
        Tämän nimmarin otin tänään koska halusin kokeilla tulevatko vastaukset
        tännepäin.
        Eivät tulleet.

• Yksi yli muiden

Käytännössä arkkipiispa määrittää kirkon toimeenpanon samalla yksinoikeudella kuin paavi katolisessa kirkossa.

• Siltä näyttää, mutta nyt pitäisi tulla sitten jotain "virallisempaa" vastausta aiheeseen. Mikäli nyt joku eksyisi töihin lauantaisin, kun eiks ne vapaat oo sitten maanantaina ja tiistaina papeilla?

Huvittaa vain tuo, kun katsotaan ylen paavia ja sitten omassa lahkossa on kuitenkin samanlainen paavi, mutta toisella tittelillä..

• Uskontoveri.

Onko Mäkinen bi-curious?

• ao

Oko Kari Mäkinen vapaamuurari

• ao sanoi :
      Oko Kari Mäkinen vapaamuurari

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/usko/505/kirkon_johto_kieltaytyy_vastaamasta_entiselle_vapaamuurarille

Tuossa linkissä entinen mestarimuurari Juhani Julin kertoo seuraavaa :

- Järjestö on sekoitus erilaisia uskonnollisia elementtejä, se käyttää kokoontumisissaan esimerkiksi Raamattua tai Koraania, mutta sanojen "Jeesus" ja "Kristus" mainitseminen on kiellettyä, Julin kertoo.

Hengellisen heräämisensä jälkeen entinen suuryrityksen hallintojohtaja on tutkinut järjestön taustaa ja ideologiaa, ja on vakuuttunut siitä, että vapaamuurarijärjestö harjoittaa okkultismia saatananpalvojien ja New Age -liikkeen tavoin.

• edesauttamus

Jotkut entiset vapaamuurarit ovat kertoneet järjestön todellisesta luonteesta ja heidät on sittemmin leimattu hulluiksi, ilkeämielisiksi ja kenties heitä on yritetty vaientaa. Ainakin Jotunista kerrotaan miten hän pelkäsi.

Tässä entisten vapaamuurareiden sivustolta tekstiä, joka on linjassa Julinin kertoman kanssa:

Ex-Masons for Jesus is an organization of Christian men and women who were once members of a Masonic Lodge or one of the affiliated Masonic organizations such as Eastern Star, DeMolay, Job's Daughters or Rainbow Girls.

We have left Masonry because of our commitment to Jesus Christ and a realization that Masonry is not consistent with a sincere expression of the Christian faith. We have found that participation in Freemasonry interferes with a close relationship with Jesus Christ.

We seek to expose the non-Christian nature of the teachings of Freemasonry and to make ourselves available to witness and testify of our firsthand knowledge. Our purpose is to encourage others to renounce Freemasonry and through education, to prevent still others from being seduced into joining.

http://www.emfj.org/vision.htm

• katolislainen

Arkkipiispalla ei ole samanlaista valtaa kuin katolisten paavilla lausua mitä vain. Kirkolliskokous määrittää kirkon virallisen linjan. Arkkipiispa on kuitenkin lausahdellut monista asioista kummallisuuksia siitä huolimatta, ettei kaikkia ole käsitelty kirkonlliskokouksessa.

Paavi voi päättää yksin katolisen kirkon linjan, mutta käytännössä paavi tekee päätöksensä sen mukaan, mitä kardinalien kanssa on sovittu. Siis paavin päätös perustuu aina kaardinaalien kanssa päädyttyyn kantaan ja paavi ei ole käyttäytynyt itsepäisesti näissä asioissa.

• Balttis

Vaikka luterilaisuus perikin katolisuudesta sen omaksuman monarkisen valtaa keskittävän pappeuden ja piispuuden hierarkiset mallat ei esim. luterilaisen arkkkipiispan valta voida kuitenkaan verrata suoraan paavinvaltaan, ja siihen myös arkkipiispa Mäkinenkin on selvästi viitannut puhuessaan mm. homoseksuaalien parisuhteen aseman muuttamisen yhteydessä. Paavin vallasta laitan vähän esimerkiomaisesti mallia seuraavaan kirjoitukseen:

>> Paavi Gregorius ilmoitti paavin rajattomasta vallasta seuraavaa:

"Hänellä [paavilla] sanotaa siis olevan jumalallisen vallan ja hän voi siis muuttaa aisian luonteenkin sovittamalla jonkun luonteen toiseen - hän voi tehdä tyhjästä jotakin - tuomion, joka ei ole pätevä, hän voi tehdä päteväksi, koska asiossa, jotka hän tahtoo ajaa perille, hänen tahtonsa saa voiton. Ei kukaan saa myöskään sanoa hänelle: Miksi tämän teet? Hän voi vapauttaa lain tuomiosta; hän voi muuttaa vääryyden oikeudeksi oikaisemalla ja muuttamalla lain, ja hänellä on rajaton valta." (>> Decretals of Gregory >> (R.C..) , I kirja, 3:s luku. Piispojen muuttoa koskeva esitys.)

• whiikari

Minä henk.koht ajattelen niin, että jokainen on viimekädessä vastuussa yksin ainoastaan Jumalalle uskonsa laadusta. Kyllä arkkipiispa voi määritellä jonkun tietyn kirkkokunnan rajan vetoja ja niinhän sitä tietenkin on tehtäväkin. Mutta vain ja ainoastaan minun itseni vastuulle jää, miten minä uskoni ja suhteeni Jumalaan hoitelen.

Arkkipiispalla on tosin suurempi vastuu kerran, kun hänen kirjansa availlaan ja katsellaan, kuinka hän on ns. leiviskänsä hoidellut. Mutta minun leivisköissäni taas ei kysellä sitä, mitä joku arkkipiispa on niistä määritellyt.

• whiikari sanoi :
        Mutta minun leivisköissäni taas ei kysellä sitä, mitä joku arkkipiispa on niistä määritellyt.

Ilmestyskirja:
        18:4 Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.

• Shrink

Mave, ensimmäiseen kysymukseen; "Voiko arkkipiispa määritellä yksin luterilaisen kirkon opetuksia?

- Ei voi.

Onneksi piispakin on pappi ja sitäkautta myös ihminen, eli kaikki on kuitenkin inhimillistä, kukapa meistä on valittu tuomariksi toisillemme ?
      Enkä tarkoita, että hyväksyn muutamien piispojen toimintaa, arkkarista puhumattakaan.

Taitaa vain valitettavasti olla niin, että tasavallan presidentti nimittää heidät ja näinollen erottaminen käynee samaa kaavaa, oikaiskaa, mikäli olen väärässä ? (ainakin arkkarit)

• Väärässä..Ennen presidentti nimitti ne, mutta ei enää..

• Shrink

Ok Mave, ovat siis erotettavissa, kuteb papit ?

Pitkä tie tuokin on..............?

• Ilmeisesti piispaa ei voi erottaa...Näin minä käsitin yhdestä lehtijutusta, mutta kun kysyttäessäkään ei ole kirkolta saatu vastausta asiaan.

• a o u

Pertsalelta en kysyis mitään.
      se ymmärtää MURHAAJII.
      ja on bännissä.

• a o u
      Pertsalelta en kysyis mitään.
      se ymmärtää MURHAAJII.
      ja on bännissä.
      ____
      Väärin - en ole enää bannissa ja murhaajia en ole ymmärtänyt missään.
      Koko kirjoituksesi on pelkkä puutaheinää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      61
      4217
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3465
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      36
      3051
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2568
    5. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      45
      2207
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1959
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1949
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      186
      1817
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      394
      1516
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1318
    Aihe