Nivelreuman toteaminen, sairasloma, työnantaja pakottaa töihin?

kipiä

Noniin, minulla suuri epäily nivelreumasta ja ensiviikolla reumatologille aika. Ja jos nivelreuma todetaan ja lääkäri määrää sairaslomaa. Niin onko mun mentävä töihin jos työnantaja yrittää minut sinne pakottaa? Meillä todella hankala työnantaja, joka on ottanut selvää että voi tarjota tilalle sellaista työtä jota sairaslomalainen voi hänen mielestään tehdä ja näin ollen pakottaa sairaslomalaisia töihin.

Työni tapahtuu tällähetkellä suurimmaksi osaksi kylmiöissä joissa asteita 3- 7 ja todella kosteaa, eli ei varmastikkaan tee hyvä näille jo kipeille nivelille.

Mutta siis jos työnantaja yrittää laittaa minut vaikka toimistohommiin niin onko mun pakko sitten vaan mennä? Vaikka oikeesti olen tällähetkellä todella kipeä, melkein kaikista nivelistä.

Ja onko kellään kokemusta siitä että sanoo itsensä irti lääkärintodistuksen perusteella, ettei enää pysty kyseistä työtä tekemään. Tuleeko karenss?

5

5858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T -83

      Mulle ei joskus aikanaan tullu karenssia kun työkkäriin vein lääkärin todistuksen. Tosin sillon oli asia niin että kannoin kotiin kissapölyä jolle lapseni oli erittäin allerginen. Mutta, reumatologille kun menet.... Saat varmaan b-lausunnon lekurilta?? Ja yksinkertasesti, sairasloman ajan olet todettu työkyvyttömäksi. Tuskinpa sillon menet töihin?!

      Minäkin odottelen reuman vuoks just b-lausuntoa....vuodenloppuun työkyvytön.

    • kipiä

      Niin enhän mä mitään b-lausuntoa halua, se on käsittääkseni lausunto jota tarvitaan kun haetaan työkyvyttömyys eläkettä tms. Kyllä mä töitä tahdon vielä tehdä, kunhan työt on sellasia joita kykenen tekemään :). Mutta nykyistä työtä on kyllä mahdoton tehdä tässä kunnossa.

    • T-83

      minä tarviin lausunnon alan vaihtamiseen

    • Jokueräs

      Siis ymmärsikö aloittajan tekstistä oikein, etta aloittaja on tällä hetkellä töissä, eikä sairauslomalla, mutta olettaa reumalääkärin pistävän hänet heti (pitkälle) sairauslomalle?

      Ja kyllä, työnantajalla on mahdollisuus tarjota toista työtä, jos työntekijä on väliaikaisesti kyvytön tekemään sitä "omaa työtään", mutta kykenee silti tekemään jotain muuta. Tässä kohden käsittääkseni työnantajan pitää kuitenkin kuunnella myös lääkärin näkemystä asiasta. Eli ei sitä keuhkokuumeista voida siirtää toimistotöihin, mutta esim. jalkansa murtanut ihminen voi aloittaa työskentelyn lyhyemmän sairausloman jälkeen toimistossa ja siirtyä sen jälkeen omiin raskaimpiin töihin, kun jalka taas kestää ne. Hirvittävän harva työnantaja kuitenkaan käyttää tätä mahdollisuutta ja usein silloinkin impulssi lähtee työntekijästä. Etenkin pienessä firmassa on hyvin ymmärrettävää, että työntekijät halutaan tuottavaan työhön - ei se sairauslomailu ole sille työnantajalle ihan ilmaista.

      Sitten taas B-lausunnosta... Aika paljon on asioita, joihin tarvitaan B-lausunto. Esimerkiksi lähes jokaiselle reumaatikolle tulee vastaan lääkkeiden erityiskorvaus, joka anotaan B-lausunnolla. Samoin esimerkiksi kuntoutukseen pääsemiseksi, alan vaihtamiseksi tai yksinkertaisesti pitkäksi (yli 60 pvä) sairauslomaksi tarvitaan se B-lausunto. B-lausunto eroaa siitä "normaalista" sairauslomalausunnosta (eli A-lausunnosta) lähinnä laajuutensa vuoksi. Tilanteesta riippuen B-lausunto voi olla hyvinkin laaja.

    • kipiä

      Niin tää olikin jossittelua, että jos minut määrätään sairaslomalle niin lähinnä mietin että mitkä mun oikeudet on jne. Ja koska työ nyt sattuu olemaan sellasta mikä ei nivelreumaiselle ole mikään paras vaihtoehto niin mietin vaan...

      Mutta siis kait nää asiat tästä selkiää, kunhan olen siellä reumatologilla käynyt ja työnantajalle asiasta infonnut.

      Ei vaan ole herkkua tää elämä tällä hetkellä kun kokoajan koskee ja töistä kun kotiin pääsee niin ei kykene enää tekemään mitään kun on niin kipeä ja väsynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe