Noniin, minulla suuri epäily nivelreumasta ja ensiviikolla reumatologille aika. Ja jos nivelreuma todetaan ja lääkäri määrää sairaslomaa. Niin onko mun mentävä töihin jos työnantaja yrittää minut sinne pakottaa? Meillä todella hankala työnantaja, joka on ottanut selvää että voi tarjota tilalle sellaista työtä jota sairaslomalainen voi hänen mielestään tehdä ja näin ollen pakottaa sairaslomalaisia töihin.
Työni tapahtuu tällähetkellä suurimmaksi osaksi kylmiöissä joissa asteita 3- 7 ja todella kosteaa, eli ei varmastikkaan tee hyvä näille jo kipeille nivelille.
Mutta siis jos työnantaja yrittää laittaa minut vaikka toimistohommiin niin onko mun pakko sitten vaan mennä? Vaikka oikeesti olen tällähetkellä todella kipeä, melkein kaikista nivelistä.
Ja onko kellään kokemusta siitä että sanoo itsensä irti lääkärintodistuksen perusteella, ettei enää pysty kyseistä työtä tekemään. Tuleeko karenss?
Nivelreuman toteaminen, sairasloma, työnantaja pakottaa töihin?
5
6635
Vastaukset
- T -83
Mulle ei joskus aikanaan tullu karenssia kun työkkäriin vein lääkärin todistuksen. Tosin sillon oli asia niin että kannoin kotiin kissapölyä jolle lapseni oli erittäin allerginen. Mutta, reumatologille kun menet.... Saat varmaan b-lausunnon lekurilta?? Ja yksinkertasesti, sairasloman ajan olet todettu työkyvyttömäksi. Tuskinpa sillon menet töihin?!
Minäkin odottelen reuman vuoks just b-lausuntoa....vuodenloppuun työkyvytön. - kipiä
Niin enhän mä mitään b-lausuntoa halua, se on käsittääkseni lausunto jota tarvitaan kun haetaan työkyvyttömyys eläkettä tms. Kyllä mä töitä tahdon vielä tehdä, kunhan työt on sellasia joita kykenen tekemään :). Mutta nykyistä työtä on kyllä mahdoton tehdä tässä kunnossa.
- T-83
minä tarviin lausunnon alan vaihtamiseen
- Jokueräs
Siis ymmärsikö aloittajan tekstistä oikein, etta aloittaja on tällä hetkellä töissä, eikä sairauslomalla, mutta olettaa reumalääkärin pistävän hänet heti (pitkälle) sairauslomalle?
Ja kyllä, työnantajalla on mahdollisuus tarjota toista työtä, jos työntekijä on väliaikaisesti kyvytön tekemään sitä "omaa työtään", mutta kykenee silti tekemään jotain muuta. Tässä kohden käsittääkseni työnantajan pitää kuitenkin kuunnella myös lääkärin näkemystä asiasta. Eli ei sitä keuhkokuumeista voida siirtää toimistotöihin, mutta esim. jalkansa murtanut ihminen voi aloittaa työskentelyn lyhyemmän sairausloman jälkeen toimistossa ja siirtyä sen jälkeen omiin raskaimpiin töihin, kun jalka taas kestää ne. Hirvittävän harva työnantaja kuitenkaan käyttää tätä mahdollisuutta ja usein silloinkin impulssi lähtee työntekijästä. Etenkin pienessä firmassa on hyvin ymmärrettävää, että työntekijät halutaan tuottavaan työhön - ei se sairauslomailu ole sille työnantajalle ihan ilmaista.
Sitten taas B-lausunnosta... Aika paljon on asioita, joihin tarvitaan B-lausunto. Esimerkiksi lähes jokaiselle reumaatikolle tulee vastaan lääkkeiden erityiskorvaus, joka anotaan B-lausunnolla. Samoin esimerkiksi kuntoutukseen pääsemiseksi, alan vaihtamiseksi tai yksinkertaisesti pitkäksi (yli 60 pvä) sairauslomaksi tarvitaan se B-lausunto. B-lausunto eroaa siitä "normaalista" sairauslomalausunnosta (eli A-lausunnosta) lähinnä laajuutensa vuoksi. Tilanteesta riippuen B-lausunto voi olla hyvinkin laaja. - kipiä
Niin tää olikin jossittelua, että jos minut määrätään sairaslomalle niin lähinnä mietin että mitkä mun oikeudet on jne. Ja koska työ nyt sattuu olemaan sellasta mikä ei nivelreumaiselle ole mikään paras vaihtoehto niin mietin vaan...
Mutta siis kait nää asiat tästä selkiää, kunhan olen siellä reumatologilla käynyt ja työnantajalle asiasta infonnut.
Ei vaan ole herkkua tää elämä tällä hetkellä kun kokoajan koskee ja töistä kun kotiin pääsee niin ei kykene enää tekemään mitään kun on niin kipeä ja väsynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984