Moi, sellaista olen pohtinut että mihin perustuu legenda volvojen kulutuksesta?
Itse viime aikoina ajanut paljon automaattivaihteisella 940 turbolla (165hv), ja ihmetellyt kulutuksen pienuutta kun kaupungissa ja moottoritiellä ajaessakaan ei mene kuin reilut 10 l 98:a sadalla, ja matka-ajossa pääsee 8l sadalla.
Eivät taida muutkaan autot viedä vähempää?
Lopuksi sanoisin että vanhat volvot ovat halpoja pitää ja omistaa. Kiitos mielipiteistä!
Kulutuslegenda
37
6152
Vastaukset
- Näin se on
Itselläni on automaatti 3-litran koneella (204hv) ja kulutus on silläkin maantieajossa reilusti alle kympin.
Aikoinaan on ollut pari 760 Volvoa V-6 koneella, niillä ei kyllä tahtonut millään päästä alle 12 litran. - Halpisautoilija
Terve vaan!
Tästähän meillä oli jo puhetta tuolla toisella osastolla. Yleinen käsitys tuntuu olevan, että Vanhat Volvot vievät reilusti yli kympin. Tämähän ei pidä paikkaansa. Luulen, että tämä uskomus perustuu tuonne 70-lukulaisiin 140/240 malleihin. Taisi olla vuonna 1982/1983 kun Volvo esitteli ns. matalakitkamoottorit, eli siis B200/B230. Tätä vanhemmat b20 koneet olivat kitkapinnoiltaan tolkuttoman järeät. Laakeroinnit ja muukin rakenne olivat kuorma-autotasoa, mikä tietysti näkyy kulutuksessa ja siinä, että moottoria ei saa ilman lekaa rikki. Onneksemme tämä kevennettykin moottori on osoittautunut kestäväksi. Isällä oli josku vuoden 76 244, ja se vei sen 12 litraa matka-ajossa. Kaasutinmoottorisissa autoissa on myös tärkeää, että se kaasutin on kunnossa ja säädöissään, muuten sitä ainetta menee. Kaikista pienikulutksisimpia "oikeita Volvoja" ovat käsittääkseni 80-luvun puolivälin ruiskumallit (200/700) sarjoissa, joissa ei ole katalysaattoria. Moni ei tiedä, mutta katalysaattorin huonona puolena on, että se lisää kulutusta n. 10%.
Onhan noita joitakin suuria henkilöautoja, jotka kulkevat vähän pienemmällä. Esimerkikis Opel Omega, Volvo 850, Toyota Camry. Mutta kun eipä se ero ole ehkä kun litran tai puolitoista, joten sen merkitys on kuitenkin aika pieni ja varsinkin kun tämä 940 ylläpito on muuten erittäin edullista. Ja kyllä kyytikin on ainakin Omegaan ja Camryyn nähden omasta mielestä parempaa tasoa. - VolvoVille
Kiitoksia mielipiteistä, tuo on itselle uutta tietoa että 80-luvun puolivälin mallit kulkisivat pienimmällä aineella.
- Halpisautoilija
Noista 80-luvun puolivälin katittomista malleista ei ole omaa kokemusta, mutta olen tuollaista kuullut useammankin väittävän. Viisi vaihdetta pitäisi myös löytyä ja manuaaliaski, kun pyrkii siihen pienimpään kulutukseen.
- pintakaasulla
-95 ,940 2.3 matalapaineturpo, automaatti vie matka-ajossa noin 9litraa. kaupunkiajossa on vienyt kaiken mitä olen ostanut.
- JokkeriM
Johtuisko legenda niistä alitehoisista 2 litraisista koneista jotka on todella janoisia ja vie helpolla enemmän kuin 2.3 turbot
- heski-65
moi.itellä volvo 850 vm-95 24v ja 2.5 l koneella farmari mallia.parhaillaan oon matka-ajossa menny 95:sta 6.8l/100km.keski kulutus on jatkuvasti n. 8.2-8.8l/100km.ottaa nuo purasen neuvot talteen eikä revittele ja muistaa huoltaa niin nuo lukemat on mulla säilyny.käyttäny oon n. 10000 välein sitä ruiskutus systeemin puhdistus ainetta,putsannu huohotin systeemin,vaihtanu ilmanputsarin keväisin yms. pientä.nuo purasen neuvot on tosi hyviä,kannattaa muistaa !
- Anastas.Vararatas
Samanlainen 940 automaatti turbo malli on. Kyllähän se keskikulutus on reippaasti toistakymmentä , kun taajamaliikenne ja talvikelitkin huomioidaan. Maantiellä taiten tasaiseti ajaen 8 ..9 litran väliin menee. Mutta motto voisi olla, että "minkä bensassa menettää sen huolto ja remonttikuluissa säästää".
- Bensaatankissavielä
Niin totta...
- s40t4
S40 T4 (200hv) automaatti vm. 2003. Vakionopeudensäätimellä 80km/h nopeudessa kulutus 7l, viime aikojen keskikulutus on ollut 8.5l kun on ollut paljon kaupunkiajoa mukana. Toisaalta jos kaasua käyttää reilusti niin kulutuslukemat räjähtävät raketin lailla reilusti kympin paremmalle puolelle. Ja nämä siis ajotietokoneen lukemia, todellista kulutusta en ole tarkistanut tankatessa. Eiköhän näiden turbojen kovat kulutuslukemat ole pääasiassa ajotavasta kiinni ;)
- s40t4
Jaha, olikin vanhempien volvojen alue tämä :D Sorry ja näkemiin :)
- 740740740
Itsellä vanha 740 katalysaattorilla ja kulutus on ihan samaa luokkaa:
8/10l satasella vaikka mittarissa on puoli miljoonaa.
Jos Kat:ti vie muka 10% enemmän niin voisiko se ilman olla sitten vielä vähemmän kuin toi 8litraa maantiellä? (90-110kmh)- eimeinaahajotamillää
Taitaa olla moness vanhemmassa vakiovikana (ainakin 740) toi bensatankin anturi. Eli trippimittarilla ajellaan...sekään ei aina toimi. (ainoat viat 7 kuukauteen)
Mitähän maksaa? En vielä soittele Biliaan kun autokin oli niin edullinen... - 740-91-480tkm
Nimimerkistä näet auton jolla aiemmin kuljin.
Kuklutus kesämaantiellä 7.4 (mitattu), ja kun päätin ajaa säästöliekillä (max 90km/t) niin puoli litraa vähemmällä. Kaupungissa talvella 12.0 (mitattu).
Siinä ääripäät.
Väitteitä on kyllä esitetty valehtelusta mutta kun itse mittaa niin tietää parhaiten totuuden.
- 940 ei hajoo
Mulla oli 760 2.8l V6 se kyllä kulutti ainakin kaupungissa jotain 15l 100km oli aika tyyristä ajella en tajuu miten se nii paljon kulutti mut tolla 940 turbolla menee joku 10l satkulla
- Vähemmällä pääsee
Mulla oli 740 B230 F -vm-89 9 vuotta. Ainoat kerrat kun kuukauden keskikulutus jäi alle 10 litran oli kesällä, kun oli pitempiä matkoja maantiellä. Suurin keskikulutus oli yli 14l/100 talvella kaupungissa. Ei enään Volvoa mulle.
- volvo-sale
no kunnossa olevalla 1983 mallisella 240dl volvolla 7.33 litraa meni sadalla kilometrillä.nopus oli 80-90km/h,ei mielestäni kovin huonosti...
- Anonyymi
no kunnossa olevalla 1983 mallisella 240dl volvolla 7.33 litraa meni sadalla kilometrillä.nopus oli 80-90km/h,ei mielestäni kovin huonosti...
Höpö höpö!
Moi
Nyt on tullut mitattua kulutusta talvella, tankkasin volvon niin täyteen kunnes tankkauspistooli naksahti, tämä 25.1.2012.
Ajoin volvolla illan aikana 241 km, ja tankkasin seuraavana päivänä samasta kassamittarista 25,8l bensaa kunnes naksahti, tämä lasku eli 25,8 jaettuna 241 teki
10,7, mikä on kulutus sadalla km.
Ei paha kun ottaa huomioon että on ajettu moottoritiellä ja kaupungissakin, eikä vain maantiellä.- jo vain
jos ajaa 20.000 km volvolla maksaa se vuodessa 10 kulutuksella 3200€ .ok
jos ajaa 20.000 km pienemällä uudella autolla joka kuluttaa 8 litr maksaa 2560€.
eli eroa 640€ vuodessa ja 53 € kk... yksi ylimääräinen remontti muissa automerkeissä tasaa kustannukset....itselläni on 740 vm -91ja ajan vuodessa 5000km .autolla ajettu 450.000 ..pari vuotta ilman remonttia on mennyt....halpaa on ajelu...- Ei aina niin halp...
Noilla kilometreillä alkoi mulla tulla isompia korjauksia. Syyläri, lämppärinkenno (tosi kiva vaihtaa) toinen etupyörän laakeri (kallis myös Biltemassa) sekä kansiremontti (irtosi pala yhdestä imuventtiilistä)
- Reilu viikko sitten
tuli mitattua maantiekulutus Saksan moottoritiellä 1200 km matkalla. Tankki piripintaan, trippi nollille ja eikun alpeille. Itävallassa tankki uudelleen täyteen ja kotiin. Kotona Beneluxissa taas tankki täyteen ja laskemaan. Osasin jo mittarin perusteella aavistaa että nyt menee kohtuukulutuksella ja niinhän siinä kävikin. Keskikulutus 8.7 l. Ajoin siististi 110-130Km/h ja välttelin muutenkin turhaa polkemista kun kiire ei ollut mihinkään.
Ai niin, auto oli Volvo 960 3.0 joita yllättävää kyllä täälläkin vielä näkee kun eivät näytä ajamalla loppuvan lainkaan. - Volvomies.....
Valehtelet!
Kulutus pysyy kohtuullisella tasolla, 10L/100km, jo ajaa 80 kymppiä, mutta jos ajat 100-120km/h niin kulutus on vähintään 14L/100.
Tämä on mitattu totuus.
Itse tankkasin oman 960:n tankin täyteen ja ajoin helsingin keskustan alueella 150km yhden päivän aikana testimielessä, ja kulutus oli 17.2 litraa sadalla.
Lopettakaa tämä ainainen selittäminen kulutuksesta. Ei Volvoista uneksivia ihmisiä kannata harhauttaa noilla turhilla uskomuksilla; jos Volvon haluaa, sellaisen myös ostaa.
Sama se on Audin, Bemarin ja Mersun kanssa. Nämä kolme tosin valmistavat Luxusautoja. Volvossa vaan on erilaista luxusta. Mutta nämä kolme painivat ihan eri luokassa - Sammakkomies.
Kuulin kerran vitsin:
Kaveri tervehti Volvomiestä: Hei, mitä kuuluu!
Volvomies vastasi: 6.5 litraa sadalla ja varaosat halpoja!
On kumma, että kun Luxus-Volvoista jutellaan, niin aina keskustelu kääntyy kulutukseen.
Luxusautolta ei vaadita pientä kulutusta, joten onko volvo sellainen?- Halpisautoilija
Minusta Volvo ei ole luxus auto vaan paremminkin parhaasta päästä oleva arkiauto.
- Audi A8 on parempi
Halpisautoilija kirjoitti:
Minusta Volvo ei ole luxus auto vaan paremminkin parhaasta päästä oleva arkiauto.
Siinpä se! Ja seuraavaksi voikin kysyä saako arkiauto kuluttaa noin paljon?
Tekeekö nahkapenkit, ilmastointi ja iso koko autosta luxuksen?
Minun mielestäni saman ikäiset Audi A8 tai BMW 540/740 ovat luxusautoja, mutta Volvo ei yllä tälle tasolle. - Halpisautoilija
Audi A8 on parempi kirjoitti:
Siinpä se! Ja seuraavaksi voikin kysyä saako arkiauto kuluttaa noin paljon?
Tekeekö nahkapenkit, ilmastointi ja iso koko autosta luxuksen?
Minun mielestäni saman ikäiset Audi A8 tai BMW 540/740 ovat luxusautoja, mutta Volvo ei yllä tälle tasolle.Saahan se. En minä tarvi nahkapenkkejä, enkä ilmastointiakaan. Nimittäin tämä Volvo toimii kesät talvet satavarmasti ja huoltaminen on melkein ilmaista, korjata tarvitsee harvoin ja sekin on halpaa. Mukavuus on silti omaan makuun riittävällä tasolla; auto kääntyy ketterästi ja on vakaa tiellä ja hiljainen hintaluokassaan. Samaa ei voi sanoa Audi a8:sta.
Takapoksiin voi viskata ruohonleikkurin aisaa taittamatta (farmarissa) tai moottorisahan eikä tarvi koko ajan varoa pikkukolhuja.
940 ei koreile suorituskyvyllä tai tyylillä vaan sillä, että se hoitaa kuljetustarpeet mukisematta vuodesta toiseen, tuli räntää tai vettä, on halpa hankkia ja pitää, vaikka vie bensaa paljohkosti.
940 ei ole se auto, joka lipuu bulevardilla hissukseen lipevän pelimiehen ohjastamana. Siihen on nämä aiemmin mainitut mallit parempia. 940 on parhaillaan Suomen arjessa; maanantai aamuna lokakuussa raksan pihalla työkalut kyydissä tai polttoainepöntöt takapoksissa pellonlaidalla ruuhkasuomen ulkopuolella. Yhtä hyvin taittuu klapin matka laskettelukeskukseen; rojut mahtuu kyytiin, matka on mukava. - ihQ945
Halpisautoilija kirjoitti:
Saahan se. En minä tarvi nahkapenkkejä, enkä ilmastointiakaan. Nimittäin tämä Volvo toimii kesät talvet satavarmasti ja huoltaminen on melkein ilmaista, korjata tarvitsee harvoin ja sekin on halpaa. Mukavuus on silti omaan makuun riittävällä tasolla; auto kääntyy ketterästi ja on vakaa tiellä ja hiljainen hintaluokassaan. Samaa ei voi sanoa Audi a8:sta.
Takapoksiin voi viskata ruohonleikkurin aisaa taittamatta (farmarissa) tai moottorisahan eikä tarvi koko ajan varoa pikkukolhuja.
940 ei koreile suorituskyvyllä tai tyylillä vaan sillä, että se hoitaa kuljetustarpeet mukisematta vuodesta toiseen, tuli räntää tai vettä, on halpa hankkia ja pitää, vaikka vie bensaa paljohkosti.
940 ei ole se auto, joka lipuu bulevardilla hissukseen lipevän pelimiehen ohjastamana. Siihen on nämä aiemmin mainitut mallit parempia. 940 on parhaillaan Suomen arjessa; maanantai aamuna lokakuussa raksan pihalla työkalut kyydissä tai polttoainepöntöt takapoksissa pellonlaidalla ruuhkasuomen ulkopuolella. Yhtä hyvin taittuu klapin matka laskettelukeskukseen; rojut mahtuu kyytiin, matka on mukava.Taidatkos sen paremmin sanoa :)
Moi, on mukava huomata että aiheeni kiinnostaa edelleen, tuo Halpisautoilijan viesti volvon soveltumisesta arkiajoon on hyvä, mutta lisäisin vielä sen verran että 940 volvossa on moneen henkilöautoon verrattuna iso vetopaino, eli se peräkärri mikä polttaa kytkimen monesta pikkuautosta liikkuu 940;llä melkein huomaamatta.
Kaiken kaikkiaan todella hyvä auto, eikä bensaakaan mene niin paljon kuin monet luulee.Moi, nyt tuli vahingossa ajettua 940 turbodieselillä 10 tankkauksella 180km, mistä tulee 5,5 l sadalla km.
Tankin pohjalla saattoi tyhjää autoa tankatessa olla litra, tai pari ainetta, mutta on volvo oikeastikin mennyt todella vähällä matka-ajossa.
Rehellinen arvio on että tasan 6 litraa sadalla matka-ajossa.- volvo mies
Se legenda tulee vanhoista kaasari-volvoista.
- Anonyymi
Mulla on 940 2.3ti sedan.
Laitatin bokseihin uudet kammat.
Matkaajossa olen sen jälkeen päässyt 5.8l/100km,kaupungissa 7.5l/100km.
Venetrailerin (1500kg)kanssa pitkällä matkalla 9.9l/100km.- Anonyymi
Mikä hinausyhtiö sitä Volvoa kuljetti?
- Anonyymi
Muistan vieläkin viime vuosituhannelta legendaariset maanteiden "haisunäätä Volvot"! Eli diesel Volvot, jotka jättivät peräänsä puolikilometriä pitkän savu/hajuvanan ja perässä ajaminen oli mahdotonta. Eli aina oli ohi päästävä, että pystyi hengittämään.
- Anonyymi
Kyllä ainakin kaveri valitteli kun 850 Volvossa pystyi lähes silmin näkemään kun bensamittari liikkui alaspäin suuren kulutuksen takia.
- Anonyymi
Mistä näitä paskan puhujia sikiää,turbo koneinen 940 ei mene millään alle kympin eväillä,ikinä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1313720- 851875
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151701Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541382Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1201243VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu921228Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi311122- 681099
- 68994
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102975