niin loppu kotiorjuuteen

so sad

Kiukuttaa ja ahistaa ja pakko saada johonkin avautua... Raskaana 8. kuulla, 1,5- vuotias lapsukainen kotosalla. Mies tulee päivisin töistä, rojahtaa jääkaapin kautta sohvalle, avaa telkkarin ja tietokoneen ja istuu iltaan asti siinä. Pienintäkään kotihommaa en saa sitä tekemään ku helvetillisellä mäkättämisellä, mikä on ärsyttävää jopa musta itestäni, saati että viettäis jotain aikaa ton esikoisen kanssa. Tarkottaako se tosiaan sitä, että kun mä jään kahden pienen kanssa kotiin, niin jostain pitäis löytyä sit viel energia ton m*lkun jälkien siivoomiseen? Juma... Ja siis, tajuan kyllä et haluaa rentoutua kun tulee töistä, mut tää tilanne oli ihan sama sillon ku mäkin olin vielä töissä, eli kerran kuukaudessa pesee koneellisen pyykkiä, ja siitäkin pitäis olla kehumassa kun on ollu niin satanan ahkera.... Huoh...

Noh, viikonloputkin menee kivasti, yleensä ukolla on jotain omia hommia, pelejä, kavereiden pihatalkoita tai muita vastaavia, eli mulla ei oo mitään hengähdystaukoa sillonkaan. En vaan tajua et miten vaikeeta se ois lähteä käymään vaikka mummolassa ilman mua, et saisin hetken kuunnella hiljasuutta...

Tuntuu niin tyhmältä rutista tänne, mut on vaan niin hermot loppu :/ Ei oo ollu mitenkään helppo raskaus, ja tuntuu et toista ei pätkääkään kiinnosta, tai sen verran kiinnostaa et voi kysyä mikä on vointi, mut on se huono taikka hyvä niin samalla tavalla mä ronttaan sitä v*tun imuria rappusissa, minkä käyttöohje on tainnu päästä ukolta hukkumaan.. ÄRH ja MURH ja mitä vielä.

Paljon helpommalla pääsisin yksin, ei menis turhaa energiaa kiukutteluun ja samat hommat ne mulla olis silti, oli ukkoa tai ei. Tosin vaan vähemmän siivottavaa ja pyykättävää. Iso huokaus.

209

2411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassa veneessä

Hei!Jätäpäs laittamasta ruoka miehellesi ja äläkä pese hänen likapyykkiä.Ja piilota piuhat laitteista tai kaukosäätimen patterit niin johan on kumma jos et saa ukkoos liikettä.Ja ei muuta kun lähde itse ulos tuulettumaan samalla ovenaukaisulla kun miehesi tulee töistä ja laita käteen kotiaskare lappunen sanoen et tulet vasta takaisin kun hommat on tehty.Jospa ymmärtäisi paremmin lukemaansa kuin kuulemaansa...

• yhteispelillä se suj

Tuntuuhan teillä olevan omaa aikaa, kun netissäkin ehditte roikkumaan ja valittamaan.
        Onko se yksin lasten kanssa eläminen niin autuaallista kuin luulette uskovan? Kokemuksesta voin sanoa, että ei ole.
        Jos miehet eivät ole kotona opetettu tekemään kotitöitä niin valitettavasti se opettaminen jää vaimon huoleksi.
        Miehet on opetettava kannustamisella ja kehumalla ja kiittämisellä. Ei nalkuttamisella eikä huutamisella. Opetelkaa jakamaan kotityöt, kun minä teen tämän niin tee sinä tuo tai antaa miehen valita kumman työn mieluummin tekee. esim. laittaako pyykit koneeseen vai kuivumaan tai viekö matot ulos ja tamppaa ne vai imuroiko, peseekö vessan vai lattiat.

• neljän pojan äiti
        yhteispelillä se suj kirjoitti:

Tuntuuhan teillä olevan omaa aikaa, kun netissäkin ehditte roikkumaan ja valittamaan.
        Onko se yksin lasten kanssa eläminen niin autuaallista kuin luulette uskovan? Kokemuksesta voin sanoa, että ei ole.
        Jos miehet eivät ole kotona opetettu tekemään kotitöitä niin valitettavasti se opettaminen jää vaimon huoleksi.
        Miehet on opetettava kannustamisella ja kehumalla ja kiittämisellä. Ei nalkuttamisella eikä huutamisella. Opetelkaa jakamaan kotityöt, kun minä teen tämän niin tee sinä tuo tai antaa miehen valita kumman työn mieluummin tekee. esim. laittaako pyykit koneeseen vai kuivumaan tai viekö matot ulos ja tamppaa ne vai imuroiko, peseekö vessan vai lattiat.

Meillä mies oppi pakosta tekemään itsekin jotain, kun en vain tehnyt siis jätin tekemättä. Joskus kun huusholli on kuin pommin jäljiltä, sanoo että pitäisi siivota kun hänelle on tulossa joku kaveri, en puhu mitään mutten teekään mitään. Mutta joo, omaa aikaa ei ole eikä tule, jos sitä ei ota.

Aloittaja voi miehen kotiin tultua sanoa että lähtee esim. kävelylle YKSIN, eli jättää sen lapsen miehen kanssa, vai onko niin, ettei luota mieheen että osaa hoitaa ? Siihen monet naiset syyllistyvät, kuin myös siihen, kun mies jotain tekee, niin ollaan neuvomassa ja siivotaan toiseen kertaan, antakaa olla, se ei haittaa jos koti on "pommin" jäljiltä ja väliin voi syödä valmis ruokia.

• A.
        neljän pojan äiti kirjoitti:

Meillä mies oppi pakosta tekemään itsekin jotain, kun en vain tehnyt siis jätin tekemättä. Joskus kun huusholli on kuin pommin jäljiltä, sanoo että pitäisi siivota kun hänelle on tulossa joku kaveri, en puhu mitään mutten teekään mitään. Mutta joo, omaa aikaa ei ole eikä tule, jos sitä ei ota.

Aloittaja voi miehen kotiin tultua sanoa että lähtee esim. kävelylle YKSIN, eli jättää sen lapsen miehen kanssa, vai onko niin, ettei luota mieheen että osaa hoitaa ? Siihen monet naiset syyllistyvät, kuin myös siihen, kun mies jotain tekee, niin ollaan neuvomassa ja siivotaan toiseen kertaan, antakaa olla, se ei haittaa jos koti on "pommin" jäljiltä ja väliin voi syödä valmis ruokia.

Niin ja mieskin voi jäädä pois töistä, niin voitte kumpikin olla tekemättä yhtään mitään. Outoo on se että sitä äijän(tai muijan) työssäkäymistä, ja rahan taloon tuomista ei noteerata ikinä mitenkään, ja ne hommat mitä kotona tarttee tehdä on niiiin kauheen raskaita. Jos aloittajakin oikeen sekunttarilla katsoist kuinka kauan niihin kotiaskareisiin menee päivän aikana, niin se aika ei ole kauheen paljon, jos ette asu missään kartanossa, tosin se penskan kanssa kaksin oleminen on raskasta, sitä ei voi kieltää, mutta se että kotihommat veis muka kokopäivän jokapäivä on kyllä liioteltua. Silloin kun olette kummatkin töissä, niin asia on tietenkin toinen, ja kun aloittaja on vielä raskaana niin ukon olis kyllä se hyvä huomioida.

• neljän pojan äiti
        A. kirjoitti:

Niin ja mieskin voi jäädä pois töistä, niin voitte kumpikin olla tekemättä yhtään mitään. Outoo on se että sitä äijän(tai muijan) työssäkäymistä, ja rahan taloon tuomista ei noteerata ikinä mitenkään, ja ne hommat mitä kotona tarttee tehdä on niiiin kauheen raskaita. Jos aloittajakin oikeen sekunttarilla katsoist kuinka kauan niihin kotiaskareisiin menee päivän aikana, niin se aika ei ole kauheen paljon, jos ette asu missään kartanossa, tosin se penskan kanssa kaksin oleminen on raskasta, sitä ei voi kieltää, mutta se että kotihommat veis muka kokopäivän jokapäivä on kyllä liioteltua. Silloin kun olette kummatkin töissä, niin asia on tietenkin toinen, ja kun aloittaja on vielä raskaana niin ukon olis kyllä se hyvä huomioida.

Anteeksi nyt vaan, mutta minä olen ollut väliin se joka käy viidessä vuorossa töissä ja mies käy virka-ajalla, ei me kaikki olla kotiäitejä, jotka tännekin aamupäivällä kirjoitellaan, minä lähden vielä illaksi töihin.

• neljän sisaruksen äi
        A. kirjoitti:

Jooo o, sitten kun jäädään eläkkeelle, niin viimeistään silloin räjähtelee, kun huomaa ukon tekevän kaikki lähses väärinpäin. Eli saa kyllä tekemään, kun aikaa on. Sitten tajuaa, että kuka olisi opettanut, kun ansioäitinä tuli tehtyä samat kotihommat, kuin oma äiti kotiäitinä.
        Ei mies onneksi antanut lapsille kapakkaesimerkkiä, mutta sohvannurkassa oli pienin kainalossa vaikka koko filmi olisi ollut murhaamista alusta loppuun! Toki oli tyytyväinen ja KAIKKIEN HUOMAAVA HYVÄ MIES, joka nähtiin julkisesti tamppaavan joskus isoa mattoakin! Kaupassakin käynti oli mieluista, aina seurustelua samalla. SIIS NÄHTIIN.
        Vanha äitinsä suree nyt, kun epäilee pojan joutuvan liian koville kotihommissa eläkkeellä ollessaan!
        Kodissa, josta 4 lasta jo lähteneet täysin omilleen ja jossa kaksi eläkeläistä yrittää tehdä elämänsä mieleisekseen. Aikoinaan tällä anopilla oli myös tilaisuus käydäkin sitä vahtimassakin, ettei HÄNEN poikaansa KIUSATA siltikään, vaikka lapsia onkin monta.

Hieman katkeran kuuloistako tuo; silti vasta jäävuoren huippupiste.
        Tahdon sanoa juuri samat sanat kuin yo. neljän pojan äiti. Kannustamalla ja ns. porkkanoilla saat miehesi tekemään valtavasti ja jos ei heti alkuun saa (vähitellen) muutosta aikaan, sitä on erittäin vaikea saada enää 10 vuoden jälkeen, kun huonot tavat muuttuu toiseksi luonteeksi. Otollisin aika muutoksiin on juuri ihana vauva-aika.
        On muistettava, että kuka tahansa lapsista perheessä täyttää 2 v, on se aika ollut niin valtavasti energiaa äidiltä kuluttava, että viimeistään tuolloin olisi pakosti saatava mummuilta ja kummeilta tukea, jos sitä ei omalta mieheltä saa. Puhumattakaan vielä odottavasta äidistä.

• xwaria

No no!
        Meillä meni jokunen vuosi niin että minä tein kaikki kotihommat ja hoitelin muksut. (oli sitä aikaa kun toinen muksuista oli noin 3v ja toinen muutaman kuukauden, eli olin äitiyslomalla). En edes huomannut siinä mitään kummallista.
        Mieheni tullessa töistä, oli koti siisti, ruoka valmiina ja kaikki ok. Tein myös kaikki ilta-askareet yleensä minulla meni niissä melko myöhään, koska vaavi oli vielä rinnoilla, jäivät yöuneni melko minimiin.
        Kerran mieheni iltasella kysyi miten saan aikani kulumaan kun olen vain kotona.
        Tuo pysäytti minua sen verran että seuraavana päivänä jätinkin kaikki tekemätä. (Toki muksut hoidin). Kun hän tuli työstä, niin hän näki miten minä olin päiväni viettänyt.
        Juttelimme asiasta. Kerroin että niin kauan kun olen kotona, on oikein että päivisin teen nuo hommat, (hänellä oli rankka työ ja pitkät päivät), mutta toki ainakin parina iltana viikossa haluaisin muutaman tunnin harrastella niitä omiani.
        Siinä vaiheessa kun minä lähdin työhön, teimme hommat kotona yhdessä, ja meillä oli tosi hauskaa. Meillä oli aikaa olla muksujen kanssa. Kaiken lisäksi meillä oli molemmilla se muutama tunti ihan omille jutuille.
        Tuohon uskalsi sitten myöhemmin tehdä vielä iltatähtösen ja elämä oli aivan ihanaa kun hänen kanssaan hoidimme pientä pesäämme.
        En tiedä mikä ihmisiin mennyt, kun ei mikään meinaa enää luistaa yhteituumin. Ei mies tarvitse koko elämäkseen äitiä passariksi, eikä naisen velvollisuus ole pitää miestä, joka työllistää naista enemmän kuin lapset.

• kello-Kalle
        A. kirjoitti:

Oikeassa Olet.

Koitakaapa ajoittaa ne kotityöt, niin näette itsekin kuinka paljon ne oikeasti vievät aikaa.

Suihkuhuonneen pesu jossa on pyykin säilytys ja pesukone sekä WC-pönttö. Tila on 3,6 neliömetriä peruspesuun menee 30 minuuttia.

Imurointi valmistelu jossa tavarat kerätään pois lattialta ja imuroidaan, myös mattot 20 cm allapuolelta, tila 75 neliötä. Valmisteluaika 10 min imurointi 30 min. yht. 40 min.
        Astiapesukoneen täyttö ja käynnistys 10 min TYHJENNYS 10 min.
        Sängyn peteus 10 min/ sänky
        Lakanoiden vaihto 10 min/ sänky

Pyykin laitto koneesseen koneen käynnistys 5-10 min
        Pyykin laitto kuivumaan 15 min.
        Puhtaiden kaappeihin vienti ja toki se viikaus 20-30 min.

Kaupassa käynti matka 1,5 km kävellen 90-120 min.

Ajita kotityösi ja mieti kumpi on suurempi harmi tekeminen vai siihen kuluva aika.

• Naisten puolesta

"Miehet on opetettava kannustamisella ja kehumalla ja kiittämisellä. Ei nalkuttamisella eikä huutamisella.".....buahahahahhaa.....ai että lusmuilijoita pitäisi oikein kannustuksen ja kehun kautta saada tekemään jokin pikku kotihomma....voi helv....

NAISET, teidän huomauttelunne, asioiden esiin tuominen, tosiasioista puhuminen vaikka kerta toisensa jälkeen no-stoppina ääliömiehille ei ole nalkuttamista, naputtamista, jankuttamista eikä naputtamista, vaan ihan täyttä asiaa. Näitä miehen tolvanoita on vaan tämä maa täynnä, lapamatoja pahimmasta päästä, jotka eivät ole aikuistuneet eivätkä ottaneet todellista vastuuta kotona ikinä. Ja nämä samat lapamadot opettavat sitten jälkikasvunsakin siihen, että naisen puhetta ei tarvitse kuunnella, vaan sen voi aina ohittaa ja jatkaa elämäänsä samaa rataa.

Kyllä, helpompi on olla yksinhuoltajana, jos mies kaataa kaikki kotihommat niskaan lastenhoidosta alkaen ja varsinkin, jos nainen käy vielä palkkatyössä siinä sivussa eli elatuskaan ei ole edes miehen harteilla.

Ei ihme, että naiset uupuvat.

• eräs mies
        Naisten puolesta kirjoitti:

"Miehet on opetettava kannustamisella ja kehumalla ja kiittämisellä. Ei nalkuttamisella eikä huutamisella.".....buahahahahhaa.....ai että lusmuilijoita pitäisi oikein kannustuksen ja kehun kautta saada tekemään jokin pikku kotihomma....voi helv....

NAISET, teidän huomauttelunne, asioiden esiin tuominen, tosiasioista puhuminen vaikka kerta toisensa jälkeen no-stoppina ääliömiehille ei ole nalkuttamista, naputtamista, jankuttamista eikä naputtamista, vaan ihan täyttä asiaa. Näitä miehen tolvanoita on vaan tämä maa täynnä, lapamatoja pahimmasta päästä, jotka eivät ole aikuistuneet eivätkä ottaneet todellista vastuuta kotona ikinä. Ja nämä samat lapamadot opettavat sitten jälkikasvunsakin siihen, että naisen puhetta ei tarvitse kuunnella, vaan sen voi aina ohittaa ja jatkaa elämäänsä samaa rataa.

Kyllä, helpompi on olla yksinhuoltajana, jos mies kaataa kaikki kotihommat niskaan lastenhoidosta alkaen ja varsinkin, jos nainen käy vielä palkkatyössä siinä sivussa eli elatuskaan ei ole edes miehen harteilla.

Anteeksi nyt vaan, kun joku loukkaantuu, mutta en voi olla sanomatta.

En mitenkään pysty käsittämään sitä, kuinka naiset ottavat miehen joka ei tee yhtään mitään hyödyllistä kotona, sitten väännetään lapsia ja sen jälkeen ruvetaan valittamaan että ei se äijä vieläkään tee mitään. On pakko olla vähän yksinkertainen, jos kuvittelee että tuollainen henkilö joka ei koskaan ole kotitöitä tehnyt yhtäkkiä ryhtyy niitä tekemään.

Osa noista miehistä on vain itsekkäitä ääliöitä, joita ei ikinä saakaan tekemään kotitöitä vaikka päällään seisoisi. Siinä on vaihtoehdot sitten ottaa tai jättää.

Osa taas on aina ollut jonkun naisen passattavana niin ettei ymmärrä kotitöistä mitään. Joillekin tulee äiti kotiin siivoamaan kun asuvat itsekseen. Onko se nyt niin yllättävää että tuollaisen mammanpojan kanssa on vaikea elää?

Kyllä maailmasta (ja jopa Suomesta) löytyy kuitenkin aika paljon myös ihan kunnollisia miehiä. Kovin moni ystäväpiirini miehistä ei jättäisi kotitöitä kokonaan naisen harteille vaikkei heiltä mitään vaadittaisi. Enkä tunne ketään, joka ei voisi hoitaa omaa lastansa vähintäänkin muutamaa tuntia; tietenkin lapsen iästä riippuen (siis OIKEASTI, ihmiset). Rintaruokittujakin isät hoitavat (kyllä, minäkin olen sekä ruokkinut pumpatulla maidolla että kuljettanut imeväisikäistä mm. opiskelupaikkaan tissille), mutta toki rajoitetummin.

Kyllä teette paitsi itsellenne myös mammanpoikamiehillenne karhunpalveluksen, jos jätätte heidät perheen arjen ulkopuolelle vaan sen takia ettei heille ole sitä kotona opetettu. Eivät ikinä opi ja saattavat (ainakin myöhemmin) tuntea itsensä avuttomiksi ja ulkopuolisiksi kotonaan.

• Kotityöt ja seksi
        eräs mies kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan, kun joku loukkaantuu, mutta en voi olla sanomatta.

En mitenkään pysty käsittämään sitä, kuinka naiset ottavat miehen joka ei tee yhtään mitään hyödyllistä kotona, sitten väännetään lapsia ja sen jälkeen ruvetaan valittamaan että ei se äijä vieläkään tee mitään. On pakko olla vähän yksinkertainen, jos kuvittelee että tuollainen henkilö joka ei koskaan ole kotitöitä tehnyt yhtäkkiä ryhtyy niitä tekemään.

Osa noista miehistä on vain itsekkäitä ääliöitä, joita ei ikinä saakaan tekemään kotitöitä vaikka päällään seisoisi. Siinä on vaihtoehdot sitten ottaa tai jättää.

Osa taas on aina ollut jonkun naisen passattavana niin ettei ymmärrä kotitöistä mitään. Joillekin tulee äiti kotiin siivoamaan kun asuvat itsekseen. Onko se nyt niin yllättävää että tuollaisen mammanpojan kanssa on vaikea elää?

Kyllä maailmasta (ja jopa Suomesta) löytyy kuitenkin aika paljon myös ihan kunnollisia miehiä. Kovin moni ystäväpiirini miehistä ei jättäisi kotitöitä kokonaan naisen harteille vaikkei heiltä mitään vaadittaisi. Enkä tunne ketään, joka ei voisi hoitaa omaa lastansa vähintäänkin muutamaa tuntia; tietenkin lapsen iästä riippuen (siis OIKEASTI, ihmiset). Rintaruokittujakin isät hoitavat (kyllä, minäkin olen sekä ruokkinut pumpatulla maidolla että kuljettanut imeväisikäistä mm. opiskelupaikkaan tissille), mutta toki rajoitetummin.

Kyllä teette paitsi itsellenne myös mammanpoikamiehillenne karhunpalveluksen, jos jätätte heidät perheen arjen ulkopuolelle vaan sen takia ettei heille ole sitä kotona opetettu. Eivät ikinä opi ja saattavat (ainakin myöhemmin) tuntea itsensä avuttomiksi ja ulkopuolisiksi kotonaan.

Miehet osaavat kyllä tehdä kaikkia kotitöitä, mutta vain harvat niitä viitsivät tehdä. Minunkin mieheni teki avioliiton alkuvaiheessa oman osuutensa kotitöistä, koska kävimme kummatkin töissä. Sitten pikku hiljaa hän teki yhä vähemmän ja vähemmän kotitöitä. Seuraavaksi minä tein kaikki kotityöt ja tilanne meni lopulta aivan äärimmäisyyksiin. Häntä alkoi ärsyttää pölyimurin äänikin ja minun olisi täytynyt siivota silloin kun hän on poissa ettei syyny häiriötä! Mitään muutoksia sisustuksessa hän ei halunnut hyväksyä. Samat verhot oli ainakin 5 vuotta ja kovan puhumisen ja kädenväännön jälkeen sain hankkia omilla rahoillani verhot. Hän lupasi maksaa niistä puolet, jos verhot eivät ole kalliit.

Arvata saattaa, että avioerohan meille tästä tuli. Kaiken seurauksena seksi ei enää minua kiinnostanut mieheni kanssa. On ilman muuta selvää, että seksi ei ole mikään irrallinen asia, ainakaan naiselle. Jos kotityöt ja arki ei suju kumppanin kanssa niin kuinka voisivat asiat sängyssä sujua?

• eräs mies
        Kotityöt ja seksi kirjoitti:

Miehet osaavat kyllä tehdä kaikkia kotitöitä, mutta vain harvat niitä viitsivät tehdä. Minunkin mieheni teki avioliiton alkuvaiheessa oman osuutensa kotitöistä, koska kävimme kummatkin töissä. Sitten pikku hiljaa hän teki yhä vähemmän ja vähemmän kotitöitä. Seuraavaksi minä tein kaikki kotityöt ja tilanne meni lopulta aivan äärimmäisyyksiin. Häntä alkoi ärsyttää pölyimurin äänikin ja minun olisi täytynyt siivota silloin kun hän on poissa ettei syyny häiriötä! Mitään muutoksia sisustuksessa hän ei halunnut hyväksyä. Samat verhot oli ainakin 5 vuotta ja kovan puhumisen ja kädenväännön jälkeen sain hankkia omilla rahoillani verhot. Hän lupasi maksaa niistä puolet, jos verhot eivät ole kalliit.

Arvata saattaa, että avioerohan meille tästä tuli. Kaiken seurauksena seksi ei enää minua kiinnostanut mieheni kanssa. On ilman muuta selvää, että seksi ei ole mikään irrallinen asia, ainakaan naiselle. Jos kotityöt ja arki ei suju kumppanin kanssa niin kuinka voisivat asiat sängyssä sujua?

Aika katkeraa tekstiä. Kyllä on naisiakin, jotka eivät mitään kotitöitä tee. Ja miehiä jotka eivät kestä pienintäkään sotkua vaan ryntäävät heti siivoamaan.

Minun mielestäni hommat pitää jakaa jotenkin. Mieluiten sillä tavoin että molemmat on mahdollisimman tyytyväisiä. Se ei välttämättä tarkoita että pitää jakaa tasan. Toki voi olla suhteita joissa hommat toimii täydellisesti sopimattakin, mutta itse en ole sellaista vielä nähnyt (jossain muualla mainitsin vaaristani, joka kosiessaan sanoi "minä sitten hoidan tienaamisen ja sinä et puutu siihen, ja sinä hoidat rahojen käyttämisen ja minä en puutu siihen". Siinä yksi esimerkki sopimisesta. Rahojen käyttöön liittyi tietenkin muukin kotitalouden hoito, mikä marttaihmiseltä sujuikin. Käsittääkseni olivat suhteellisen onnellisia, vaikka mistäpä minä oikeasti tiedän).

Olet oikeassa seksin suhteen. Ei toimi hommat sängyssä jos ei toimi sen ulkopuolellakaan. Vaikkakin ehkä elämäni parasta seksiä oli sellaisessa tilanteessa kun huomasin ettei homma vaan toimi...

• ero ei ratkaisemitää
        Naisten puolesta kirjoitti:

AINA olisi parempi erota ansiotyöstä, kuin miehestä. Tämä lasten tulevaisuuden vuoksi. Tällöin voisi nimenomaan myös kädestä pitäen itse opettaa poikalapsensa toisille tavoille, kuin isänsä. Ei oikeaa isää pääsääntöisesti isäpuoli koskaan korvaa. Ottakaa hyvät ihmiset tämä ensin huomioon. Aika rientää ja erota voi sittenkin, kun perhe normaalisti hajoaa lasten muuton vuoksi!

• ap
        kello-Kalle kirjoitti:

Oikeassa Olet.

Koitakaapa ajoittaa ne kotityöt, niin näette itsekin kuinka paljon ne oikeasti vievät aikaa.

Suihkuhuonneen pesu jossa on pyykin säilytys ja pesukone sekä WC-pönttö. Tila on 3,6 neliömetriä peruspesuun menee 30 minuuttia.

Imurointi valmistelu jossa tavarat kerätään pois lattialta ja imuroidaan, myös mattot 20 cm allapuolelta, tila 75 neliötä. Valmisteluaika 10 min imurointi 30 min. yht. 40 min.

Ajita kotityösi ja mieti kumpi on suurempi harmi tekeminen vai siihen kuluva aika.

Lisääpä noihin jokaiseen se 1,5-vuotias, joka purkaa tavaraa samaan tahtiin kun ite kasaat niitä, tyhjentää tiskikoneen kun täytät sitä, kiipee pois kylpyammeesta kun koitan pestä kylppäriä... Helppoahan se oiskin kun sais hoitaa noi hommat ihan yssikseen :D

• Anonyymi
        xwaria kirjoitti:

No no!
        Meillä meni jokunen vuosi niin että minä tein kaikki kotihommat ja hoitelin muksut. (oli sitä aikaa kun toinen muksuista oli noin 3v ja toinen muutaman kuukauden, eli olin äitiyslomalla). En edes huomannut siinä mitään kummallista.
        Mieheni tullessa töistä, oli koti siisti, ruoka valmiina ja kaikki ok. Tein myös kaikki ilta-askareet yleensä minulla meni niissä melko myöhään, koska vaavi oli vielä rinnoilla, jäivät yöuneni melko minimiin.
        Kerran mieheni iltasella kysyi miten saan aikani kulumaan kun olen vain kotona.
        Tuo pysäytti minua sen verran että seuraavana päivänä jätinkin kaikki tekemätä. (Toki muksut hoidin). Kun hän tuli työstä, niin hän näki miten minä olin päiväni viettänyt.
        Juttelimme asiasta. Kerroin että niin kauan kun olen kotona, on oikein että päivisin teen nuo hommat, (hänellä oli rankka työ ja pitkät päivät), mutta toki ainakin parina iltana viikossa haluaisin muutaman tunnin harrastella niitä omiani.
        Siinä vaiheessa kun minä lähdin työhön, teimme hommat kotona yhdessä, ja meillä oli tosi hauskaa. Meillä oli aikaa olla muksujen kanssa. Kaiken lisäksi meillä oli molemmilla se muutama tunti ihan omille jutuille.
        Tuohon uskalsi sitten myöhemmin tehdä vielä iltatähtösen ja elämä oli aivan ihanaa kun hänen kanssaan hoidimme pientä pesäämme.
        En tiedä mikä ihmisiin mennyt, kun ei mikään meinaa enää luistaa yhteituumin. Ei mies tarvitse koko elämäkseen äitiä passariksi, eikä naisen velvollisuus ole pitää miestä, joka työllistää naista enemmän kuin lapset.

duper

• Anonyymi
        kello-Kalle kirjoitti:

Oikeassa Olet.

oletko kellottanut myös kaiken muun ajan , jotka vievät tätä aikaa eli keskeyttävät nämä ? omaishoitaja juoksee välillä pyyhkimään pyllyn , makaamassa koirat ulos , syöttämässä elukat , laittamassa kahvia ja ruokaa hoidettaville jne.

• Anonyymi
        kello-Kalle kirjoitti:

Oikeassa Olet.

meillä kummatkin teki mitä osasivat parhaiten : mies : ruuanlaitto ja siivous. minä pyykkihommat. säilöntä yhdessä. minusta parasta kun kumpikin tekee sen mikä on vahvuus ; eikä mennä seläntakaa arvostelemaan ja neuvomaan.

• piipulipaapuli

Mulla kans vähän samoin..Tosin vaan yksi alle 2-vuotias. Voin vaan kuvitella kuinka raskasta olis olla vielä raskaana tossa kaiken päälle.

Sanoin miehelleni, että katselen asuntoa. Muuttaisin sinne lapsen kanssa ja elämäni pysyisi kutakuinkin ennallaa, tosiaan ei olis miehen sotkuja siivottavana. Kysyin, miten hän itse luulisi suorituvansa elämisestään käytännössä. Ei osannut vastata muuta kuin että ostaisi valmisruokaa ja veisi pyykit äidille! Tietenkin toivoisi, etten lähtisi. On nyt parina iltana täytellyt ja tyhjennellyt tiskikonetta ihan ilman pyytämättä. Saas vaan nähdä kauanko innostus kestää. En valita, en nalkuta enkä pyytele. Jos rupee inisemään tai luistamaan pikkuhiljaa, kaivelen muuttolaatikot esiin.

Voi olla, että miehes ei edes tajua sun voivan lähteä. Saattaa luulla, ettet kuitenkaan uskalla/pysty kun vauvakin on syntymässä ja on muutakin ohjelmaa siinä.

• pappa patukka

minä naisena tekisin,hakisin kaupasta ison kasan pahvilaatikoita,kun herra vaivautuu kysymään mitä teen laatikoilla niin sanoisin että pojat tulee hakemaan minun tavarat uuteen asuntoon osaan siivota oman kämppäni ihan itse ja osaan laittaa ruokaa itselle ja lapselle.saan vielä elatus maksut päivä hoidon lapselle.ja kaikki sosiaaliset edut joita en saa nahjuksen kanssa asuessa.meillä imuroin minä herra itse jos joku puuttuu siivoomiseen loukkaannun ja sanon myös se on minun homma.minä leivon ruis leivän olen ostattanut leipä tiinun vaimollani.pyykit jää useimmiten 99 prosenttisesti vaimolle jos ei ole pyytänyt sitä tekemään.minä naisena kyllä puhuisin jos ei tehoa on turvakoteja,poliisilta voi kysyä neuoa,tai mannerheimin lasten suojelu liitosta.kyllä miehelle kuuluu kotityöt siinä kuin naisellekin.johan siinä minun hermot ainakin väsyy jos vaimo on aina loppuun ajettu väsynyt eikä jaksa lähteä vaikka lenkille yhdessä.

• viri viri tööt tööt
        pappa patukka kirjoitti:

minä naisena tekisin,hakisin kaupasta ison kasan pahvilaatikoita,kun herra vaivautuu kysymään mitä teen laatikoilla niin sanoisin että pojat tulee hakemaan minun tavarat uuteen asuntoon osaan siivota oman kämppäni ihan itse ja osaan laittaa ruokaa itselle ja lapselle.saan vielä elatus maksut päivä hoidon lapselle.ja kaikki sosiaaliset edut joita en saa nahjuksen kanssa asuessa.meillä imuroin minä herra itse jos joku puuttuu siivoomiseen loukkaannun ja sanon myös se on minun homma.minä leivon ruis leivän olen ostattanut leipä tiinun vaimollani.pyykit jää useimmiten 99 prosenttisesti vaimolle jos ei ole pyytänyt sitä tekemään.minä naisena kyllä puhuisin jos ei tehoa on turvakoteja,poliisilta voi kysyä neuoa,tai mannerheimin lasten suojelu liitosta.kyllä miehelle kuuluu kotityöt siinä kuin naisellekin.johan siinä minun hermot ainakin väsyy jos vaimo on aina loppuun ajettu väsynyt eikä jaksa lähteä vaikka lenkille yhdessä.

Musta tuntuu että sinulta on otettu passi ja pankkikortti pois aikaa sitten.

• --.-.--.-.-.-
        viri viri tööt tööt kirjoitti:

Musta tuntuu että sinulta on otettu passi ja pankkikortti pois aikaa sitten.

No muutama välimerkki ainakin.

• yhteinen taival
        pappa patukka kirjoitti:

kyllä olet oikeassa,suomesta löytyy miehiä jotka tekee kotityöt,minäkin lämmitin uunin kun vein vaimon töihin lauantaina,vaimon työ on yhtä tärkeää kuin miehenkin.kotityö imurointi sängyn peittäminen,ruuan laitto kuuluu miehille jos toinen on työssä.kyllä yhteisellä taipaleella kotityö kuuluu myös miehille vaikka tekee 12 tuntista päivää,jos valittaa väsymystä tilatkaa lääkärille aika mies on sairas,fyysisesti,henkisesti,kannattaa tilata myös kallon kutistajalle aika miehelle.jos se on vetelyyttä kunto kohenee lenkkeilemällä vaikka yhdessä.

• tasa-arvo kotinainen

Kerro miehellesi mitä ajattelet tilanteesta. Varoita sitä aamulla sanomalla, että töiden jälkeen sitten keskustellaan, kun mä en jaksa tätä tilannetta enää. Ehtii vähän päivän mittaan miettiä mitä on odotettavissa... Kerro ajatuksesi rauhallisesti, äläkä missään nimessä erehdy syyllistämään tai moittimaan miestä mistään ettei mene riitelyksi. Tyyliin "mä olen kauhean väsynyt tuosta jatkuvasta imurin kantamisesta, mitä sä voisit tehdä sen eteen?" tai "mä haluaisin päivittäin pienen lepohetken, voitko sä auttaa siinä?" jne. Pyydä tekemään, älä käske. Kerro siivousaikeista hyvissä ajoin, esimerkiksi edellisenä iltana, että mies tietää että töiden jälkeen pitää siivota. Voit kirjoittaa listan valmiiksi niistä töistä, jotka se osaa itse tehdä! :)

Miehet ei yleensä tule ajatelleeksi asioita toisen kannalta ja nalkutus menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Voi myöskin olla vaikea ottaa paikkaansa hommien teossa, jos toinen tekee jatkuvasti kaiken... Oma-aloitteisuus loppuu. Muista jatkossa kehua välillä (vaikka imuroinnin jälkeen löytyisikin pari villakoiraa..), että mieskin huomaa osaavansa jotain, siitä huolimatta että se ei kehuisi sua!

• Kyllä ne osaavat

Kun minä sanoin aikanani, että haluaisin keskustella, mies ei tullut kotiin ennen kahta yöllä.
        Hän meni suoraan töistä kapakkiin ja "unohti" soittaa. Nämä olivat ihan pakollisia menoja, liikesuhteitten takia. :) - Minähän en ymmärtänyt liikeasioista mitään. Minun asiani oli hoitaa koti.

Jos liiketapaamisia (eli rahat lopussa) ei ollut, tuli kotiin ja pyysi, että lapset olisivat lasten huoneessa, koska hän ei kiireisen päivän päälle enää jaksanut muksujen meluamista. Lapset oppivat karttamaan isää jo leikki-ikäisenä.

Minä en nalkuttanut, koska mies sanoi, että hän "pakenee" kapakkaan, koska on rauhaa rakastava ihminen.
        Minä en puhunut mitään. Koska olisin puhunut, koska hän halusi aina olla rauhassa? Oli sopimatonta kysyä, onko sähkölasku maksettu. Se oli jäkätystä, se.
        Imurointi oli sitä, että imuri huusi keskellä lattiaa ja mies luki Iltasanomia nojatuolissa.

• wertwter

Voimia sinulle! Itselläkin sama ikäero (1v6kk) lapsilla ja lapset ovat nyt 10kk ja 2v5kk ikäiset, pahimmasta ollaan ehkä jo selvitty, mutta vielä päivät ovat aivan helvetin rankkoja ja pitkiä kun lapset ovat kotihoidossa. Meillä mies osallistui tosi paljon esikoisen hoitoon ja meillä kun molemmat lapset valvotti 6kk (esikoinen rupesi nukkumaan vasta 2vuotiaana ja kuopus ´söi öisin 4 krt 6kk ikään asti), niin miehen oli pakko hoitaa esikoinen yöllä ja minä kuopuksen. Nyt hänelle on tullut stoppi vastaan, tuli unettomuutta ja uupumusta (rankka työtilanne vielä päälle) ja parisuhde voi lähes 3 vuoden valvomisen ja hermojen kiristymisen myötä aivan päin mäntyä, riidellään jatkuvasti ja yritetään vain selvitä :-(. Kaikki ovat joutuneet kärsimään tästä pienestä ikäerosta..toki on siinä mielessä ollut helppoa, että lapset ovat nukkuneet päikkärit samaan aikaan aina ja leikkivät jo keskenään, mutta sitä TYÖTÄ riittää 24h/vrk. Puhu miehellessi ja jos ei auta, pyydä neuvolasta apua tai jostain parisuhde/perheneuvonnasta?

• Maiju.B

"mutta sitä TYÖTÄ riittää 24h/vrk."
        Mitä sä teet kotonas 24/7?

• Muuutosta kehiin nop

"Puhu miehellessi ja jos ei auta, pyydä neuvolasta apua tai jostain parisuhde/perheneuvonnasta? "

Kaikenkaikkiaan ihmetyttää tämä suomalainen perhekulttuuri!
        Jos ei ollut helppoa ennen maalla "sietää" anoppiriitoja, on tämä vaihtoehto vielä pahempi nykyään. Nuoret saattavat asua satojen kilometrien päässä vanhemmistaan ja tutuistaan ja heille muodostuu LUULO, että he ovat huonoja, jos eivät selviä, kuten on aina selvitty. Miten he voivat selvitä, kun ei ole mitään kokemusta vauvanhoidosta ja auttajat ovat kaukana?

Maamme päättäjät muodostivat aikoinaan maastamme TEOLLISUUSMARKKINAYHTEISKUNNAN.
        Koulutus suunnattiin sen eri muotojen palvelukseen ja sitä lisättiin rutkasti kestäen nyt jo lähes 20 vuotta. Myös perheet "pakotettiin" sopeutumaan siihen niin, että lasten määrä minimoitiin 1-2 lasta (ns. Kiiinan malli).
        Täysin hukattiin äidin malli (2 kk ikäiset vieraille hoitoon) ja sen jälkeen vauvanhoitomalli. Ennen sisarusparvessa oli kaikenikäisiä niin, että vanhempi oppi nuorimman hoidosta ja nuorempi oppi vanhemman sisaruksen lasten hoidosta nähden ja kokien. Nyt on kaikki steriiliä. Ei mitään esimerkkiä.

Tämä on kaikillä asiantuntijoilla tiedossa ja mitään ei tehdä asian hyväksi!!! YHTEISKUNNAN VELVOLLISUUS OLISI IRROITTAA ENSIMMÄISTÄÄN ODOTTAVA ÄITI TYÖSTÄÄN JA KOULUTTAA HÄNET KOKO ODOTUSAJAN KESTÄVÄSSÄ LASTENHOITOKOULUTUKSESSA (huom myös pakko).

Jos joku huomaa, että MAKSAA, kysyn mitä maksaa 500 päivää kallis ansiosidonnaistyötön? ja onko heitä enemmän kuin n. 300000?

• muutosta keh
        Muuutosta kehiin nop kirjoitti:

"Puhu miehellessi ja jos ei auta, pyydä neuvolasta apua tai jostain parisuhde/perheneuvonnasta? "

Kaikenkaikkiaan ihmetyttää tämä suomalainen perhekulttuuri!
        Jos ei ollut helppoa ennen maalla "sietää" anoppiriitoja, on tämä vaihtoehto vielä pahempi nykyään. Nuoret saattavat asua satojen kilometrien päässä vanhemmistaan ja tutuistaan ja heille muodostuu LUULO, että he ovat huonoja, jos eivät selviä, kuten on aina selvitty. Miten he voivat selvitä, kun ei ole mitään kokemusta vauvanhoidosta ja auttajat ovat kaukana?

Maamme päättäjät muodostivat aikoinaan maastamme TEOLLISUUSMARKKINAYHTEISKUNNAN.
        Koulutus suunnattiin sen eri muotojen palvelukseen ja sitä lisättiin rutkasti kestäen nyt jo lähes 20 vuotta. Myös perheet "pakotettiin" sopeutumaan siihen niin, että lasten määrä minimoitiin 1-2 lasta (ns. Kiiinan malli).
        Täysin hukattiin äidin malli (2 kk ikäiset vieraille hoitoon) ja sen jälkeen vauvanhoitomalli. Ennen sisarusparvessa oli kaikenikäisiä niin, että vanhempi oppi nuorimman hoidosta ja nuorempi oppi vanhemman sisaruksen lasten hoidosta nähden ja kokien. Nyt on kaikki steriiliä. Ei mitään esimerkkiä.

Tämä on kaikillä asiantuntijoilla tiedossa ja mitään ei tehdä asian hyväksi!!! YHTEISKUNNAN VELVOLLISUUS OLISI IRROITTAA ENSIMMÄISTÄÄN ODOTTAVA ÄITI TYÖSTÄÄN JA KOULUTTAA HÄNET KOKO ODOTUSAJAN KESTÄVÄSSÄ LASTENHOITOKOULUTUKSESSA (huom myös pakko).

Jos joku huomaa, että MAKSAA, kysyn mitä maksaa 500 päivää kallis ansiosidonnaistyötön? ja onko heitä enemmän kuin n. 300000?

anteeksi po: "enemmän kuin 30 000" ja tarkoittaa siis ensimmäistään odottavaa!

• öä
        Maiju.B kirjoitti:

No kyse ei ole konkreetisesta työstä.

Kotiäiti on ilman aikuista seuraa 24/7 Hän on velvollinen huoltamaan ja huolehtimaan sekä kodista että lapsesta
        - pyllyn pyyhkiminen
        - nenän niistäminen
        - kantaminen nostaminen
        - turvallisuus vartiointi..
        -syöttäminen jne.

Ehkä nämä äidit eivät ole vielä sisäistäneet etteivät itse saa tätä palvelua vaan tekevät sen lapselleen ja elättäjälle.

• Äitipuoli
        Maiju.B kirjoitti:

Maiju B:llä ei taida olla lapsia?! Jokainen jolla on lapsia tai on ollut pidempiä aikoja lasten kanssa, tietää kuinka sitovaa se on. Aikuisen tehtävä on täyttää lasten tarpeita ja olla kokoa ajan tilanteen tasalla. On tosi raskasta, kun oma energia on koko ajan sidoksissa lasten ja perheen tarpeiden täyttämiseen. Siinä ei ehdi tunnustella mitä itse haluaa ja tarvitsee. Ei ehdi olla itsensä kanssa. Oma energia valuu itsestä pois.. antaa ja antaa, kunnes olo on tyhjä ja omat tarpeet kaipaa täytymistään.

• eräs mies
        öä kirjoitti:

No kyse ei ole konkreetisesta työstä.

Kotiäiti on ilman aikuista seuraa 24/7 Hän on velvollinen huoltamaan ja huolehtimaan sekä kodista että lapsesta
        - pyllyn pyyhkiminen
        - nenän niistäminen
        - kantaminen nostaminen
        - turvallisuus vartiointi..
        -syöttäminen jne.

Ehkä nämä äidit eivät ole vielä sisäistäneet etteivät itse saa tätä palvelua vaan tekevät sen lapselleen ja elättäjälle.

Ei kotiäiti ole automaattisesti ilman aikuista seuraa 24/7. Tiedän kokemuksesta ettei ole. Se on myös vähän itsestä ja ystäväpiiristä kiinni.

Ja kotityöt ovat kyllä erittäinkin konkreettista työtä verrattuna melkein mihin tahansa toimistotyöhön.

• vieras4321

Älä mahdollista tuollaista.

Älä valmista ukolle ruokaa. Älä tiskaa hänen astioitaan. Älä pyykkää hänen vaatteitaan. Perustelet ihan sillä että teillä on molemmilla ollut takana rankka työpäivä - sinulla kotona työ ja hänellä työpaikalla, ja että illan voit kuluttaa lepäämiseen kuten hänkin tekee, ja että jollei tehdä yhdessä, niin jokainen siivotkoot omat sotkunsa.

Kerro mahdollisimman rauhallisesti ilman vi**uiluja että on kaksi vaihtoehtoa teidän yhteisen perheenne hoitamiseen: että hoidatte perhettä, lapsia ja kotia yhdessä, tai sitten vuorotellen siten että kummallakin teillä on yhtä monta vapaailtaa ja yhtä monta kotihomma-iltaa.

Joka iltaa kohden kun hän käy peleissä, kavereilla tai muualla omassa jutussaan, hän antaa ensin sinulle vapaaillan hoitamalla kodin ja siivoukset ja lapsen jotta sinä saat voimia ja selviät hänen vapaaillastaan. Jos hän ei ole valmis antamaan sinulle vapaata, niin älä ole sinäkään valmis kotipiiaksi siksi aikaa että hän on kavereilla.

Omalla vapaavuorollasi lähde. Älä kysele että sopiiko, vaan ilmoita tyynesti että menet nyt, ja että hoida lapsi ja tee vähintään kaksi kotityötä.
      "Hukkaa" kaukosäätimet ja tietokonekaapelit käsilaukkuusi ja painele ovesta ulos. Jätä mies surutta lapsen kanssa äläkä pode huonoa omatuntoa - sinäkin ansaitset vapaahetkiä ettet pimahda. Kukaan ei kestä loputonta raatamista ilman pienintäkään taukoa.

• robinsoncrusoe-tar

justhan se sanoi että jos ei muija tee ruokaa,hakee valmisruokaaa. ja äippä rakas pesee pyykit. eli minä laittasin suosiolla listan jääkaapin oveen. ei meilläkään ukko tajua mikä homma päivisin on kotona. siivousta ei tietenkään kukaan huomaa (miten 2,5v saa näin paljon sotkua aikaan??????) kierrän perässä sanamukaisesti. ukko tulee kotiin ja kaatuu sohvalle. kake tai hiiri handyyn.siin on sen tärkeimmät. lapsi kun pyytää kattomaan jotain ,tai haluu leikkiä ni isi reippaana huutaa "tuu näyttää tänne sohvalle;tai :tuu vieree lepää jos kiukuttaa" ppprkkkklll saatana!
        heitän ton sohvan kohta ikkunasta pihalle ukko mukana. luin just siivotessa vanhoja pv kirjoja,niin tää onnollu tätä jo ennen lapsen alullepanoa ees.. 2008 oon jo itkeny kun olen aina yksin,ukko kavereilla,ja nyt sama laulu. koskahan sitä oikein luulee saavasa aikaa ittelleen?? haudassa!!? jos asuisin mukulan kanssa yksin, palkkaisin lastenhoitajan ,meilläpäin niitä piisaa. mutta nyt ei puhettakaan,kun mies ei hyväksy ketään vieraita meillä.ainakaan jos ne liittyy minuun. hänen kaverinsa ovat kuin kotonaan.
        IHANIA NOI MIEHET ON! muutan autiolle saarelle lapsen ja koirien kanssa.

• just joo

muista sitte myös se, että kun ukkos käy töissä ja tuo rahan millä elätte, että ÄLÄ OTA EUROAKAAN UKOLTAS RAHAA!!!!

• kyllä isä osaa
        robinsoncrusoe-tar kirjoitti:

justhan se sanoi että jos ei muija tee ruokaa,hakee valmisruokaaa. ja äippä rakas pesee pyykit. eli minä laittasin suosiolla listan jääkaapin oveen. ei meilläkään ukko tajua mikä homma päivisin on kotona. siivousta ei tietenkään kukaan huomaa (miten 2,5v saa näin paljon sotkua aikaan??????) kierrän perässä sanamukaisesti. ukko tulee kotiin ja kaatuu sohvalle. kake tai hiiri handyyn.siin on sen tärkeimmät. lapsi kun pyytää kattomaan jotain ,tai haluu leikkiä ni isi reippaana huutaa "tuu näyttää tänne sohvalle;tai :tuu vieree lepää jos kiukuttaa" ppprkkkklll saatana!
        heitän ton sohvan kohta ikkunasta pihalle ukko mukana. luin just siivotessa vanhoja pv kirjoja,niin tää onnollu tätä jo ennen lapsen alullepanoa ees.. 2008 oon jo itkeny kun olen aina yksin,ukko kavereilla,ja nyt sama laulu. koskahan sitä oikein luulee saavasa aikaa ittelleen?? haudassa!!? jos asuisin mukulan kanssa yksin, palkkaisin lastenhoitajan ,meilläpäin niitä piisaa. mutta nyt ei puhettakaan,kun mies ei hyväksy ketään vieraita meillä.ainakaan jos ne liittyy minuun. hänen kaverinsa ovat kuin kotonaan.
        IHANIA NOI MIEHET ON! muutan autiolle saarelle lapsen ja koirien kanssa.

heittäkää pyyhe kehään,lopettakaa ruuan laitto antakaa a4 paperiin ruoka ohjeet,jos ukko tai niin sanottu rakas avio avo puoliso iso mies ei opi laittamaan ruokaa olkoon syömätt.jos ei aikamiehen kädessä kestä pyykki kori.pölyn imuri lehti harava.jos ei osaa pestä pyykkiä ja käydä kaupassa ostamaan rakkaalleen vaikka tupakat.pienen oppituntien jälkeen minä en ainakaan rupeaisi isolle miehelle,äipäksi äidiksi holhoojaksi että tulisko mamman mussukka vaikka syömään.heittäisin ukon pihalle,tai nostaisin kytkintä.kyllä maalimassa on miehiä jotka homman osaa.

• sisusyksyinen
        just joo kirjoitti:

muista sitte myös se, että kun ukkos käy töissä ja tuo rahan millä elätte, että ÄLÄ OTA EUROAKAAN UKOLTAS RAHAA!!!!

Se onkin niin pirun reilua, että äiti (tai miksei isäkin) joka on kotona tekee töitä 24/7 pienellä äitiyspäivärahalla tms. lapsilisät ja toinen osapuoli tekee töitä 8 h päivässä ja makaa sen päälle loppu ajan sohvalla ja paukuttaa henkseleitään sillä, että "ei mun tarvi mitään kotona tehdä kun mä elätän teidät..." Yleensä ottaen siihen mukulan tekoon on kuitenkin tarvittu molemmat osapuolet ja lapsen ollessa pieni toinen ei vaan voi olla töissä. Miksi työssä käyvien on niin vaikea käsittää, että lapsi ja perheen rutiinien pyörittäminen on täyttä työtä ja monesti vielä sitäkin rankempaa kun saa heräillä yöllä, juosta kaupassa, siivota, tehdä ruokaa, passata rasittavia kavereita, anoppeja ja muita ihanuuksia jne. Töistä lähtiessä moni voi unohtaa työpaikan asiat kokonaan, mutta etenkin kotona olevalla vastuu ja huoli on päällä koko ajan ja oma aika olisi enemmän kuin tarpeeseen...

Ja tällä koitan sanoa sitä, että myös kotona olevan pitää saada olla välillä rauhassa, treffata kavereitaan, käydä salilla tai mitä ikinä mieli tekeekin. Ei ole kotona olevan vika, että hänen tulonsa ovat monesti huomattavasti pienemmät kuin töissä käyvän ja jos ukosta tuntuu siltä, että jako on epäreilu, niin hän voi jäädä kotiin ja päästää mamman tienaamaan ja hoitaa itse kaikki simppelit kotihommat (tai päinvastoin). Lapsi on varmasti molemmille rakas ja hänen parastaan ajatellaan, joten eikö olisi kohtuullista, että äitikin saisi välillä levätä ja tuulettaa ajatuksiaan, jotta jaksaa olla lapsen kanssa iloinen ja mukava??? Ja toisaalta sekä isän että äidin pitää arvostaa toisiaan ja kunnioittaa toista myös aikuisena, avo- tai avioliiton puoliskona ja kodin hyvinvoinnista vasttavana henkilönä, eikä vain vanhempana.

• joo joo
        just joo kirjoitti:

Just joo on vähän pöljä. Eikö sen ukon tarvi edes lapsiaan elättää? Akkako se vain on vastuullinen, sekä rahan suhteen että kotitöiden.

• mammmmma
        sisusyksyinen kirjoitti:

Se onkin niin pirun reilua, että äiti (tai miksei isäkin) joka on kotona tekee töitä 24/7 pienellä äitiyspäivärahalla tms. lapsilisät ja toinen osapuoli tekee töitä 8 h päivässä ja makaa sen päälle loppu ajan sohvalla ja paukuttaa henkseleitään sillä, että "ei mun tarvi mitään kotona tehdä kun mä elätän teidät..." Yleensä ottaen siihen mukulan tekoon on kuitenkin tarvittu molemmat osapuolet ja lapsen ollessa pieni toinen ei vaan voi olla töissä. Miksi työssä käyvien on niin vaikea käsittää, että lapsi ja perheen rutiinien pyörittäminen on täyttä työtä ja monesti vielä sitäkin rankempaa kun saa heräillä yöllä, juosta kaupassa, siivota, tehdä ruokaa, passata rasittavia kavereita, anoppeja ja muita ihanuuksia jne. Töistä lähtiessä moni voi unohtaa työpaikan asiat kokonaan, mutta etenkin kotona olevalla vastuu ja huoli on päällä koko ajan ja oma aika olisi enemmän kuin tarpeeseen...

Ja tällä koitan sanoa sitä, että myös kotona olevan pitää saada olla välillä rauhassa, treffata kavereitaan, käydä salilla tai mitä ikinä mieli tekeekin. Ei ole kotona olevan vika, että hänen tulonsa ovat monesti huomattavasti pienemmät kuin töissä käyvän ja jos ukosta tuntuu siltä, että jako on epäreilu, niin hän voi jäädä kotiin ja päästää mamman tienaamaan ja hoitaa itse kaikki simppelit kotihommat (tai päinvastoin). Lapsi on varmasti molemmille rakas ja hänen parastaan ajatellaan, joten eikö olisi kohtuullista, että äitikin saisi välillä levätä ja tuulettaa ajatuksiaan, jotta jaksaa olla lapsen kanssa iloinen ja mukava??? Ja toisaalta sekä isän että äidin pitää arvostaa toisiaan ja kunnioittaa toista myös aikuisena, avo- tai avioliiton puoliskona ja kodin hyvinvoinnista vasttavana henkilönä, eikä vain vanhempana.

"niin hän voi jäädä kotiin ja päästää mamman tienaamaan ja hoitaa itse kaikki simppelit kotihommat (tai päinvastoin)." Arvaas vaan oliko silti raskasta, kun tämänkin mamman piti töissä käydessä hankkiutua ruokatunnilla imettämään?! No sitten, mitenköhän nämä hormonitoiminnot; odotus, imetys ja vieroittaminen ja ehkä sitten vielä odotus ja odotus ja odotus ja taas lopputulosten jatkohoito?

Meillä kouluss oli hauskaa lapsena, kun luimme hölmölän perheen satuja
        ja paras juttu oli, kun akka ja ukko vaihtoivat duunia. Akka lähti metsätöihin ja yhtä hyvin pärjäsi kuin ukkonsa, mutta vieläkin on silmieni edessä piirros, jossa mies oli koko päivänsä käyttänyt tekniikan luomiseen, miten saisi hommat helpommaksi ja vauva parkui koko päivän. Nyt reipas puolivuosisataa myöhemmin ukot ovat todellakin päässeet tekniikassaan unelmiensa huippuun.
        Vaan se vauva? Kehitystäkö sitten se, että kansa vähenee, kun tekniikka ei lapsia synnytä, vaiko suoraan uusi väki ulkomailta?

• Tasa-arvoa !
        just joo kirjoitti:

Just joo- nimimerkille: Mitä? Minulle on ainakin täysin vierasta ottaa mieheltäni rahaa. Elätän täysin itseni. En voisi edes kuvitella tilannetta, että tekisin kotitöitä pelkästään ja olisin mieheni armoilla ja taloudellisesti hänestä jotenkin riippuvainen. Naisen täytyy aina säilyttää ammattitaitonsa ja olla taloudellisesti riippumaton miehestään, vaikka olisikin naimisissa, vain se on tasa-arvoa.

• ap
        just joo kirjoitti:

Mun äitiyspäivärahani on tuplasti sen mitä mies tuo talouteen rahaa kuukaudessa, että turha mistään elättämisestä puhua...

• sellastaseon

Tuollasia ne miehet on. Ne mitää jaksa tehä, nainen merkitsee miehelle vaan panoalustaa ja orjaa.

• mieskin orja

No kenes orja se mies sitten on kun kantaa rahaa perheen yhteiseksi elatukseksi? Hän on yhtälailla perheensä orja

• iso isä

ei väsynyt loppuun ajettu,rakas puoliso jaksa olla kiinnostunut ilta sänky puuhista.minusta iloinen pirtsakka on sängyssä mukavampi kun ryömii kainaloon.vaikka käy kodin ulkopuolella työssä,pitää myös kotona tehdä kotitöitä miehenkin

• että silleen
        mieskin orja kirjoitti:

No kenes orja se mies sitten on kun kantaa rahaa perheen yhteiseksi elatukseksi? Hän on yhtälailla perheensä orja

mies käy kodin ulkopuolella työssä,tai nainen raha virta joka tulee kotiin on yhteistä.ellei avio ehto toisin kerro.samanlainen käyttö oikeus on molemmilla,rahaan koska se on yhteistä,vaikka käy työssä ei ole mitään syytä jättää kotityötä vain toiselle,tehdään vaikka siitä yhteinen harrastus sinä viet matot minä pölyt,ja niin edelleen.perhehän on perustettu että yhdessä eteen päin.voitamme kaikki vaikeudet ja esteet.

• viri viri tööt tööt
        että silleen kirjoitti:

mies käy kodin ulkopuolella työssä,tai nainen raha virta joka tulee kotiin on yhteistä.ellei avio ehto toisin kerro.samanlainen käyttö oikeus on molemmilla,rahaan koska se on yhteistä,vaikka käy työssä ei ole mitään syytä jättää kotityötä vain toiselle,tehdään vaikka siitä yhteinen harrastus sinä viet matot minä pölyt,ja niin edelleen.perhehän on perustettu että yhdessä eteen päin.voitamme kaikki vaikeudet ja esteet.

Kirjoitustyylisi on helposti tunnistettava. Oletko opiskellut kirjallisuutta Aalto yliopistossa ?

• sisusyksyinen
        että silleen kirjoitti:

vaikka oletkin oikeassa ainakin minun mielestäni on pakko todeta, että molempien puolisoiden omaisuus on omaa avioliiton aikana ja jako suoritetaan vasta siinä vaiheessa kun erotaan, jolloin "köyhempi" saa toiseta osapuolelta ikään kuin hyvitystä. Mutta kuten totesin, niin ennen ositusta kaikki mikä on vaimon ja mitä vaimo ansaitsee on hänen ja päin vastoin. Molemmilla on kuitenkin velvollisuus osallistua perheen elatukseen niillä resursseilla, mitä heillä on...

• orjattarena
        mieskin orja kirjoitti:

Yleensä suomalaiset ovat työelämässä ja itse elättävät itsensä. Yhdessä hankitut lapset pitäsi elätttää yhdessä. Eikö niin? Miesorja voisi joskus vaihtaa osia naisorjan kanssa. Kyllä se näin on että suurin osa naisista tekee leipätyötään kodin ulkopuolella ja suurimman osan kotitöistäkin. Ei ihma että naiset ovat kärttyisiä ja kiukkuisia. Ovat uupuneita.

• ap

Kiitokset kaikille ihanista kommenteista :) Tottahan toi on, että ite annan tän tilanteen mennä tähän, kun teen kiltisti kaiken. Jotenkin vaan aattelen, että mun kuuluukin tehdä enemmän, kun kerran olen kotona. Mutta tosiaan oon miettiny totakin, että mitäs sitten jos ei ois vaimoa kotona hoitamassa kaikkea puolesta? Todennäköisesti sekin ronttais pyykkinsä mutsille ja söis roiskeläppiä :)

Noh, ehkä tästä voimat palautuu kun tuo maha-asukki saapuu, vaikkakin varmaan saa tilalle pienoisen väsymyksen ;) Sen verran mäkin oon edistystä huomannut, et pesukone on muutamana päivänä käynyt, olkoonkin että sieltä löytyy vaan herran omia vaatteita, tiskikone on tyhjennetty ja täytetty iltasin sillä aikaa kun oon nukuttanu pikkusen yms. Eli en ihan vielä luovu toivosta ;)

Ihanaa syksyä kaikille!

• Hannes-setä vastaa

Kuule, semmoisia me miehet ollaan, noin niinkun raakileina. Tuossa oli yksi hyvä kommentti, jossa kehotettiin puhumaan asiat halki ja kehumaan välillä. Niin se homma lähtee toimimaan, jos miehesi on täyspäinen. Nalkutus ja muuttolaatikoiden esiin hilaaminen on tyhmää ja voi johtaa siihen, että tulee ero. Mitäs sitten? No kohta sinulla on toinen samanlainen ja kierre sen kun jatkuu. Jos toinen ihan oikeasti rakastaa ja arvostaa toista, kyllä ne kotihommat voi jakaa. Minä siivoan ja tyhjentelen tiskikonetta, eli teen sen minkä osaan ja vaimo hoitaa loput. Onnea matkaan toivoo Hannes-setä 56 vee.

• vanha vaari

tsemppi voimia,yritä pikku hiljaa antaa pieniä vinkkejä lisää,kyllä vanhakin koira oppii istumaan,aina kun saat oppimaan uuden asian muista palkita se kolli vaikka kukilla hyvästä työstä.kortti on tärkeä jossa lukee iso kiitos avusta kotona,kyllä se jää muistiin pikku hiljaa sille kollille.

• työ isä

työ,isä.minä teen aamulla tai illalla työ listan mitä pitää tehdä kotona.leivonko leipää tänään,imurointi ym työt kun olen tehnyt kaikki listassa olevat työt.sitten istun vaikka seuraavaan päivään yhtä soittoa,en ole ottanut vaimoa orjaksi.vaan rakkaaksi keskustelu kumppaniksi,yhteisiin tulevaisuuden hankintoihin,suunnitellaan yhdessä miten meillä voisi olla vielä hauskempaa ja viihtyisämpää yhdessä.vaikka pappi sanoi vihkikaavassa,kärsikää toisianne,sen voi tehdä toisin reissutaan yhdessä ja pidetään hauskaa nauru pidentää ikää,vaikka ryppyjä tulee.yrittäkää tytöt kestää,minun tekee huonoa,kun toiset kärsii,on miehen ajattelemattomuutta,olla oman napaan tuijottaja,joka sanoo en jaksa,tai en kerkiä jonkun peli illan takia,kyllä vaimo on tärkeämpi kuin joku peli ilta,tai joku kaljaveikko ilta.voihan sen kaljapullon tuoda kaupasta kotiin,nauttia vaimon ja lapsien seurasta,ei mene aikaakaan kun lapset lähtee,ei ne rupea hyysäämään jotain kalja veikkoa joka ei koskaan leiki heidän kanssaan,ei se ole oikea isä,vaan joku nahjus joka ei tee mitään.auttaisin jos voisin teitä tyttöjä.

• Kolmen_äiti

Meillä lapset 5v, 4v ja 5kk. Isäntä käy töiden jälkeen kotona puolen tunnin "huollossa", sen jälkeen lähtee pelaileen kössiä, siinä meneekin koko ilta. Nyt se on kössin päälle oluella. Jos sattuu oleen illalla kotona, puuhailee pihalla jotain. Jos sattuu oleen sisällä, saattaa mennä vaikka lasten iltapuhdehommien aikaan kylpyyn!!! Ja sohvalle rojahtaa, kun tulee töistä, jos ei oo kiire pelaileen. Muakin ärsyttää aivan hirveesti. Silloin kun mä olin vielä töissä, en tietenkään voinut rojahtaa sohvalle, vaan tein ruokaa, pyykkäilin ym. Kyllä muakin ärsyttää!!! Toisinaan otan se asenteen, että lastenkin kanssa voi olla kivaa ja kyllä mä oikeestaan haluun ollakin lasten kanssa. En mä tykkäis, jos mä näkisin lapsia vaikka vaan puol tuntia tai tunnin päivässä. Ei ne ikuisesti oo pieniä. En mä sitä ukkoo mihinkään tarvi. En edes rahallisesti. Kulkekoon nyt tossa, onpahan lapsilla isä. Käy se joskus niiden kanssa uimassa. Ei mun sen kanssa lopun elämää tarvi olla, jos ei huvita.
      Mut en mä tiennyt etukäteen, että avioliitossa täytyy viettää näin paljon yksinäisiä iltoja. Pitäisköhän kutsua joku vieras ukko seuraks tohon soffalle:-)

• rk

meillä lapset 9 ja 7 v. ja olen 5. kuulla raskaana. Kaiken ton tekemättömyyden jälkeen mulla mies vielä viikonloput baarissa, tulee kotiin klo 5-6 aamuyöllä, jos tulee, ja sanoo tämän jälkeen et siinäpähän äkkäilet. Raskaus on ollut hankala, enkä sais nostella mitään ja ikävä kyllä jouduin jäädä töistäkin jo saikulle. Kovaa vauhtia minusta on tulossa 3 lapsen yh. Vaikka sanon että muutan pois ei se tajua. Nyt on asuntohakemus kuitenkin laitettu, pelottaa vaan niin pirusti!

• mk
        rk kirjoitti:

meillä lapset 9 ja 7 v. ja olen 5. kuulla raskaana. Kaiken ton tekemättömyyden jälkeen mulla mies vielä viikonloput baarissa, tulee kotiin klo 5-6 aamuyöllä, jos tulee, ja sanoo tämän jälkeen et siinäpähän äkkäilet. Raskaus on ollut hankala, enkä sais nostella mitään ja ikävä kyllä jouduin jäädä töistäkin jo saikulle. Kovaa vauhtia minusta on tulossa 3 lapsen yh. Vaikka sanon että muutan pois ei se tajua. Nyt on asuntohakemus kuitenkin laitettu, pelottaa vaan niin pirusti!

Jätä ne isommat lapset miehelle niin pääset helpommalla tai sitten miestasi ei ole tarkoitettu perhe-elämään ja luulee että nainen tekee kaiken. Kun lapsemme oli pieni ja naiseni rupesi liikaa olemaan kotona illat niin sanoin ett änyt vaikka pitsiä nypläämään ja onneksi meni johonkin jumppaan tai muuten pois kotoa että saa hengäjtää vähäsen lapsen hoidon lomassa ja kivaa oli lapsen kanssa olla kotona vuovi kun oli alle kolmevuotias.

• kolli kotona

kyllä se vieras voisi olla vaikka naapurin setä,tee tekosyy että naapurin kanssa,tuli hakemaan vaikka sokeria anna sille vaikka sen oma tuoma sokeri paketti takaisin,kyllä kun muutaman kerran naapuri istuu teillä kun ukko tulee kotiin,niin kyllä kolli rupeaa pysymään kotona.

• ei vuoden välein
        rk kirjoitti:

Hanki itsellesi turvaverkko, kyllä selviät, kun muistat imettää lapsesi. Älä ota uutta ukkoa, vaan keskity ihaniin lapsiisi. Palaa sitten lastesi isän luo, jos hän
        muuttuu.

• eräs mies

Ihan kaikille teille hyvä vinkki.

Kun mies tulee töistä, iloisena vastaan "ihanaa kun tulit kotiin, mä olen ihan poikki. Pakko mennä hetkeksi lepäämään, voisitko olla niin ihana että laittaisit iltaruoan tänään?"

Jos ei osaa laittaa ruokaa, niin KVG. Ei ole niin vaikeeta. Sitä saattaa v*tuttaa hetken, mutta lopulta on kuitenkin ylpeä suoriuduttuaan (ellei polta kättään, kuten vaarini kuulemma sen ainoan kerran kun yritti itse teetä keittää).

• vahingosta viisastun
        eräs mies kirjoitti:

Ihan kaikille teille hyvä vinkki.

Kun mies tulee töistä, iloisena vastaan "ihanaa kun tulit kotiin, mä olen ihan poikki. Pakko mennä hetkeksi lepäämään, voisitko olla niin ihana että laittaisit iltaruoan tänään?"

Jos ei osaa laittaa ruokaa, niin KVG. Ei ole niin vaikeeta. Sitä saattaa v*tuttaa hetken, mutta lopulta on kuitenkin ylpeä suoriuduttuaan (ellei polta kättään, kuten vaarini kuulemma sen ainoan kerran kun yritti itse teetä keittää).

se on hyvä konsti.jos mies ei tee koti töitä.odottaa ovella takki päällä kun mies tulee kotiin,sanoo että minulla on kiire vaikka parturiin laita sillä aikaa ruoka pese pyykit.imuroi lattiat tamppaa matot,pyyhi pölyt.jos ei herran hälytys kellot ala soida sillä on varmaan dementia.kun tulet kotiin sano että olet niiin väsynyt että on mentävä pitkälleen kun on ollut rankka paivä.

• Totuus on että jos toinen ei halua ottaa osaa kotitöihin kaikki jää sinulle tai niitä ei tee kukaan.
      - suostuisiko hän kustamaan yksityisen kotipalvelun siivoamaan kerran kuussa?
      - isovanhemmat ehkä voisivat joskus ottaa esikoista luokseen tai tulla hoitamaan lasta
      - lastenhoitoapua voi harkita luotettavilta tahoilta, jos mies suostuu maksamaan.

Osallistuuko mies talouteen enemmän kuin sinä? Lohduttaudu sillä jos niin on. Lapset kasvavat ja muutaman vuoden päästä pääset helpommalla.

• Äly hoi.

Hyvät kotiäidit, onko se niin, että ne miehet käy siellä töissä vain huilaamassa ja pitämässä hauskaa, sillä välin kun te joudutte raatamaan kotona? Eikö rahakin ole kuitenkin ihan käytännöllinen asia olla olemassa?

• Onnimanni :(

Mikä raha?
        Luuletko, että miehen iltahuvit ovat ilmaisia?
        Äly hoi.
        Kun on joku lasku maksamatta, mies levittää käsiään ja huutaa: Mistä minä sellaiset rahat otan!

• ???????
        Onnimanni :( kirjoitti:

Mikä raha?
        Äly hoi.
        Kun on joku lasku maksamatta, mies levittää käsiään ja huutaa: Mistä minä sellaiset rahat otan!

Jaa, siis miehesi käy töissä ja koko palkka menee iltahuveihin ?

• pappa 9v
        Onnimanni :( kirjoitti:

Mikä raha?
        Äly hoi.

minä en ainakaan kalja veikkoj,turvonneita rellikka mahoja kauan kattelis.jos on varaa juosta kaljalla,minä juoksuttaisin kalja mahan niin kauas ettei tarvii takas tulla.jos ei kotona sauna kalja maistu,olkoon juomatta ja raitis.raha on muutenkin tänä päivänä tiukassa.

• mani mani hani

rahalla et voi ostaa perheen onnellisuutta,se saattaa rauhoittaa,hetkellisesti.ei pidä hypätä oravan pyörään perheen onnellisuuden kustannuksella.raha on ruokaan ja asumiseen,

• Ruaka-Arska

MITÄ NARISEE! Olis käyttäny kortsua. Niin petaa kuin makaa.

• Roudari***Hani

JUURI NÄIN!!! Ei voi tulla yllätyksenä tollaset asiat.

• Näin meillä oli

MENEMÄLLÄ YKSINKERTAISESTI TYÖHÖN kodin ulkopuolelle.

Varmasti tiesit perhettä perustettaessa että kotityöt tulevat olemaan osa elämääsi?? Muista, että mies on myös työssä koko päivän, ja jos sinä et ole kodin ulkopuolella töissä, koti on sinun työpaikkasi. Ei ole oikein että mies tekisi vielä kotityöt töistä tulleessaaan jos sinä olet kotona.

Eri asia jos olette molemmat töissä, niin sitten kotityöt ja lasten hoito jaetaan.

Mutta niin kauan kun olet kotona, kotityöt on sinun vastuulla pääosin.

• Höpoja on kommentte

"Mutta niin kauan kun olet kotona, kotityöt on sinun vastuulla pääosin. "

Niin , mutta eihän noin pienten lasten hoito lopu siihen, kun mies tulee töistä?
        Vai mitä oikein tarkoitat? He voivat valvoittaa myös yökaudet ja miehen on annettava nukkua, jotta töihin menee. Eli milloin vaimo nukkuu, että jaksaa ne kotityöt?

• mamma miiia

kyllä.jos ajattelee kotityötä jos vaimo aloittaa työt kotona klo 8.00 jatkaa sitä kahdeksan tuntia kotona,sen jälkeen voisi ajatella tehköön sen jälkeen työt kuka tahansa,minä ainakin rojahtaisin siihen sohvalle että teeppä herra ite työs mulla tuli 8 tuntia täyteen.että silleen.kyllä yhdessä tekeminen on kivaa minä ainakin haluan olla vaimon kanssa yhdessä tekemässä.

• viri viri tööt tööt
        mamma miiia kirjoitti:

kyllä.jos ajattelee kotityötä jos vaimo aloittaa työt kotona klo 8.00 jatkaa sitä kahdeksan tuntia kotona,sen jälkeen voisi ajatella tehköön sen jälkeen työt kuka tahansa,minä ainakin rojahtaisin siihen sohvalle että teeppä herra ite työs mulla tuli 8 tuntia täyteen.että silleen.kyllä yhdessä tekeminen on kivaa minä ainakin haluan olla vaimon kanssa yhdessä tekemässä.

Shift (joskus myös kuvattu ylöspäin osoittavalla nuolella) nappula näppäimistön kummassakin alareunassa, painettuna samanaikaisesti kirjainmerkin kanssa, aiheuttaa pienen kirjaimen muuttumisen isoksi.

Yleismaailmallisesti hyväksytty sääntö on, että pisteen jälkeen käytettäisiin juuri tuota isoa alkukirjainta.

Muutenkin kannattaa kerrata yleisimpiä kirjoitussääntöjä, jos ei halua vaikuttaa aivan 100 % idiootilta.

• piste piste pilkku
        viri viri tööt tööt kirjoitti:

Shift (joskus myös kuvattu ylöspäin osoittavalla nuolella) nappula näppäimistön kummassakin alareunassa, painettuna samanaikaisesti kirjainmerkin kanssa, aiheuttaa pienen kirjaimen muuttumisen isoksi.

Yleismaailmallisesti hyväksytty sääntö on, että pisteen jälkeen käytettäisiin juuri tuota isoa alkukirjainta.

Muutenkin kannattaa kerrata yleisimpiä kirjoitussääntöjä, jos ei halua vaikuttaa aivan 100 % idiootilta.

tyhmää on painella jotan pilkkuja pisteitä jätä väliä sanojen väliin eihän niitä pilkkuja luet vai oliko se niin kalle tuli pilkku ja meni pilkku pissille piste.....

• Tärkeysjärjestys ens

Kovin moni unohtaa kiitoksen voiman. Niin miehet kuin naisetkin.
      Se nalkutus ja mäkätys on yleinen tapa, joka tuhoaa viimeisenkin yrittämisen halun.
      RAKENTAVA keskustelu olis hyvä aloitus ja kiittäminen joka kerta, kun se on vähänkin mahdollista.
      Tunnistan miehessä jokin verran itseäni. Panostin työhöni tosissaan, myös iltaisin. Entinen vaimoni oli kova mäkättäjä. Hän jatkoi valittamistaan myös vieraille ja liioitteli kaiken lisäksi. Mikään, mitä tein ei auttanut. Työtäni hän ei katsonut minkään arvoiseksi, ei edes yhteisen talon rakentamista vapaa-ajalla. Motivaationi laski nollaan. Hain eroa ja jätin hänet. Eron jälkeen olin hänen mielestään aivan ihana ja osaava mies. Miksi ei sanonut sitä avion aikana?

Nyt olen ollut 10 vuotta uudessa suhteessa. Nykyinen vaimoni jaksaa kehua ja kannustaa minua. Minä jaksan vastavuoroisesti huomioida häntä. Teemme kotitöitä yhdessä samalla sopien minkä osuuden kumpikin tällä kerralla tekee. Olen hyvin motivoitunut hänen kanssaan.
      Mieskin tarvitsee joskus kiitosta.

• Yksineläjä vastaa.

Voi oletpa ikävässä tilanteessa ja raskaanakin vielä olet.
      Ymmärrän hyvin että, masentaa tuollainen perheidylli.
      Siispä sinun on pakko koettaa, kaikkesi - jotta saat miehesi heräämään, ja katsomaan avoimin silmin teidän arkea...
      Kovat keinot ainoat, keinot jotka tepsivät tälläisessä tilanteessa.
      Otahan selvää, millaisia kotiapuja kaupunkinne voi tarjota ja sinne yhteys heti pikimiten. Hommaat viikko siivoojan kotiinne, laskut miehesi nimellä luonnollisesti.
      Ja sinä et ole kotona muutamana päivänä, juuri silloin kun miehesi palaa töistä. Näin olen ruokapöytä ei ole myöskään katettu ja ruoka valmiina. Näin raskauden loppu puolella, sinulla lienee halu hemmotella hiukan itseäsi ja muutenkin etsiä elämääsi virikkeitä ja positiivisia juttuja.
      Tilaat ajan kampaajalle tai kauneushoitolaan tai molempiin.
      Lapsesi voit viedä varmaan tuoksi ajaksi, hoitoon jonkun ystäväsi tai perheeseesi kuuluvan luotettavan ihmisen hoiviin.
      Panostat itseesi ja omaan hyvinvointiisi, siinä mittakaavassa - jotta miehelläsi on syy huomata sinut ja halut heräävät jälleen, yhteisen ajan ottamiseen. Kenenkään ei tarvitse olla kotiorja, jos on raskaana kahdeksannella kuukaudella.
      Herrantähden !

• isä 55

suosittelen kyllä,lämpimästi hyvä idea,jos turjake ei hoksoo on kyllä tavallisen pöljä veikko vai oliko se kalja pöhö.hoitakaa tytöt itseänne.voimia teille kaikille väsyneille,ja loppuun palaneille äideille.

• Vaihto kannattaa!

Vaihda miestä, tässä yksi vapaa ja kokkaava, palvelualtis ja kaikki ok! Suomi24 odottaa Sinua!

• liitto36 vuotta

ennen kuin otat uutta veikkoa,katsokaa koulutus paperit,armeijan passissa lukee keittäjä,jos muita paperita koulutusta ei ole saanut.se ainakin osaa tehdä hirvi soppaa,paistia,jauheliha pyörykät,ruskea kastikkeen hernekeitot,ja muut keitot,osaa tehdä ruis leivät.pyykit siivoukset lasin pesut.ottakaa 2 kuukauden koe ajalle,jos homma ei toimi lopputili,menköön sinne mistä tuli.elekee kulukeko laput silmillä.kyllä avioliitto aukasoo silimät jotka rakkauve höyryssä män umpeen.miul ei olt laput silimillä,vaekka rakkauve tietä on 36 vuotta tallattu kysyn että tarviitko apuva,tae toesin päin mittee miä tähä laetan.

• plus ja miinus

Kummia nää ja miinus laitteet, kun laittoi miinuksen, tuli 3:sta 4 - mihin tässä luottaa!?

• aka turjake viis muk

mie kävi pankissa laitoin tilille rahhoo,siinä lukkoo että pano.toesena päevänä kävi rahhoo pankista,lukkoo että otto.mut iha oekeeta rahhoo miul ol,että mikä mies se otto on ku toesena päevänä se onnii pano.meillä ei asu kumpookaa miestä,vua iha tavallinen uko turjake joka hyssyttellöö mukuloeta siivoo ja laettaapi ruokoo ku ehtii mukuloelta.kyllä on mualima ihmeelline.

• just joo

en ymmärrä oikeesti miten edes on mahdollista että mies mikä on hyvännäkönen ja tekee kaikki kotityöt kärsii sitten sen takia kun on liian kiltti.sit nainen pomputtelee ja kiusaa ihan sairaasti juosten jakamalla persettä kylillä kun ukko vahtii lapsia ...Musta sun miehes tekee väärin mut noin se on saanu sut koukkuun ja sä et pysty edes eroomaan siitä.te naiset valitatte jokatapauksessa oli ukko kuin hyvä tahansa!

• siivous intonen

mie oo kerenä hoetoo kaek kot työt,järjestin itele lapule työt,uamula siivoo kiireesti 9.00 mennessä,sit mie käy nuapuri miehe luona peuhoomassa aenakii kaks kertoo,sit kiireesti kottii jatkamaa iltapäevä työt,sit tulloo se sohvaperuna kottii,ei se oo ennää jaksana valovuosii kiinnostua sänky hommista,seuraavana päevänä sama rumpa jatkuu,mie mää siihe 2 kilometri piähä toese uko luo peuhataa oekee kunnolla että syyhy lähtöö.mie oo iha tyytytetty tähä elämää,jaksas vua ukko käyvä työssä,kyllä minä jaksan käyvä päevä puuhissa.

• lolooooo
        siivous intonen kirjoitti:

mie oo kerenä hoetoo kaek kot työt,järjestin itele lapule työt,uamula siivoo kiireesti 9.00 mennessä,sit mie käy nuapuri miehe luona peuhoomassa aenakii kaks kertoo,sit kiireesti kottii jatkamaa iltapäevä työt,sit tulloo se sohvaperuna kottii,ei se oo ennää jaksana valovuosii kiinnostua sänky hommista,seuraavana päevänä sama rumpa jatkuu,mie mää siihe 2 kilometri piähä toese uko luo peuhataa oekee kunnolla että syyhy lähtöö.mie oo iha tyytytetty tähä elämää,jaksas vua ukko käyvä työssä,kyllä minä jaksan käyvä päevä puuhissa.

Kumpaa sulla kului enempi aikaa tuon savvon kiriottamissee vai mun viestin lukkemiseen?

• asdfdf

Itsellä ihan sama homma ainoana poikkeuksena se että teen kolmivuorotyötä lähihoitajana. Harmittaa kun töissäkin on ajoittain todella rankkaa kun on henkilökuntavajetta ja saa tehdä kahden hoitajan työt. Sitten kun tulee kotiin niin siellä armas mieheni joka työskentelee virka-aikaan sijoittuvassa toimistotyössä heittää itsensä sohvalle vaakatasoon, vaikka asunto olisi missä kunnossa.

• pappa 55

heitä pellolle sellanen loene joka sohva punkiksi kutsutaa,pyyvä se sohva punkki lukemaan tämä teksti,eiköhän kolaha vähä nuppii niiku viru kankee 80,loppipojalla,ruppee nimittämään sitä loeseks joka tyhjän panttina nurkissa pyörii,vastuksina,sotkoo pöyvät ja asteet.eihä tuollasella turjakkeella tie ees mittää.sano että vaehat nuorempaan sutjakkaan,iha niiku autoa,tie vaekka välrahhoo että vanhasta toimimattomasta loesesta piäsöö.yks konsti oes aeka hyvä kuava siihen sohvaan sopat ja jätä siihen kirjota lappu että siivoo sohva tae seiso olokkarissa en kerkii.

• ei tossun alla

Miks te alennutte olemaan noin tossun allan ja siivoamaan miestenne jälet, laittamaan ruokaa ja pyykkäämään pyykit päivästä toiseen ja sitten täällä itkette kurjaa kohtaloanne? Kai ne miehetkin on jo oppineet, että hetken kun jaksaa naisen nalkutusta kuunnella niin lopulta se kuitenkin hommat hoitaa itse ja tilanne jatkuu samana. Älytöntä, ihan saatte itteänne syyttää moisesta tilanteesta. Hyvällä ystävälläni on sama tilanne ja jaksaa joka kerta nähdessämme valittaa, kun on taas voimat loppu kotitöistä kun mies ei suostu mitään tekemään. No ei varmana suostu, kun on tajunnut että vaimoke tekee kaiken kuitenkin. Älkää antako vaihtoehtoa, älkääkä etenkään antako periksi kun jotain pyydätte tekemään. Kyllä miehen pitää oma osuutensa hoitaa vaikka kuinka töissä kävisikin. Ja jos ei aikuinen mies pärjäis yksinään muutenkuin kärräämällä pyykit äiteelle ja ostamalla valmisruokaa niin huhhuijjakaa...

Onneks meillä on toisin, ja meillä käy molemmat osapuolet vielä töissäkin. Mies tekee fyysisesti raskasta työtä, normi päivä on sellanen 12h ja silti jaksaa kotiin tullessa laittaa ruokaa/siivota, ennen kuin sohvalle rojahtaa. Kotityöt hoidetaan puoliksi/yhdessä ihan mukisematta, mies ottaa ihan omatoimisesti imurin tai tiskiharjan käteen jos sotkua on. Jos tilanne olis niin, kuin teillä useimmilla tuntuu olevan, niin sais mies lähtee aika nopeasti kävelemään. En sietäis hetkeäkään tollasta lusmuilua, ja onneks toi oma mies onkin sitä sorttia ettei oleta kotihommien olevan vain naisten työtä. Eikä tilanne tasan muuttuisi, vaikka jäisin kokopäiväisesti kotiinkin, mies hoitaisi silti oman osuutensa kotitöistä.

• ei käy tasan...

Täytyy sanoa että sinun miehesi on sopeutuvainen ja joustava mutta ei kovin onnellinen. Luulet varmaan "kouluttaneesi" hänet.

Maailmassa on hyviä miehiä, mutta valitettavan usein väärillä naisilla.

• pappa 55

on totta että mies joka ei tee kotona mitään,minä jos olisin avio avopuoliso.heittäisin sellaisen mökistä ulos.kyllä yhdessä tehdään tai ei ollenkaan.

• _Kati_

Tämmönen löytyi kaverin seinältä facebookista:

Mies tuli töistä kotiin ja löysi kolme lastaan leikkimässä pihalla mudassa pyjamat yhä päällään.

Tyhjiä ruokapakkauksia oli levitelty ympäri etupihaa. Vaimon auton ovi oli auki,

samoin talon etuovi eikä koiraa näkynyt missään.

Tullessaan ovelle mies näki vielä hurjemman sotkun. Jalkalamppu oli kaadettu,

matto oli rypyssä seinää vasten. Etummaisen huoneen televisiossa pauhasi kovaäänisesti lastenkanava,

leluja ja erilaisia vaatekappaleita oli pitkin olohuoneen lattiaa.

Keittiössä astiat täyttivät tiskialtaan, aamiainen oli levitelty pitkin työtasoa, jääkaapin ovi oli selällään,

koiran ruokaa oli pitkin lattiaa, pöydän alla oli rikkinäinen lasi ja takaovelle oli levinnyt pieni kasa hiekkaa.

Mies lähti nopeasti kohti yläkertaa, väistellen leluja ja vaatekasoja, etsien vaimoaan.

Mies oli huolissaan jos vaimo on sairastunut tai jos jotain vakavaa on tapahtunut.

Kylpyhuoneen oven alta valui pieni vesinoro. Mennessään kylpyhuoneeseen hän löysi märkiä pyyhkeitä,

likaisen saippuan ja lisää leluja leviteltynä ympäriinsä. Lattialla oli kilometreittäin vessapaperia,

hammastahnaa oli töhritty peiliin ja seiniin.

Rynnätessään makuuhuoneeseen hän löysi vaimonsa sängystä peittoihin kääriytyneenä lukemassa kirjaa, pyjama päällään. Vaimo katsoi miestään, hymyili ja kysyi kuinka hänen päivänsä oli mennyt.

Mies katsoi vaimoaan ymmällään ja kysyi: ”Mitä täällä on tänään tapahtunut?”

Vaimo hymyili taas ja vastasi: ”Tiedäthän, joka päivä kun tulet töistä kotiin,

kysyt minulta mitä ihmettä oikein teen koko päivän?”

”Kyllä” oli hänen epäuskoinen vastauksensa. Vaimo vastasi: ”Tänään jätin sen tekemättä.”

Ja loppuun vielä kommentti että mulla on 4 lasta, jotka on jo aika isoja. Varmasti olin väsynyt kun lapset oli pieniä mutta jälkikäteen ajatellen se oli ainakin tähänastisen elämän parasta aikaa :-)

• 8 pyöräyttänyt.

mie vaihdoin just tokkasen sian 12 vuotta nuorempaan poikamieheen 3 lapsen äitinä ja en oo katunut. Yhdessä tehdään kotihommat ja lapset myös. Yhteisiä muksujakin on useampi ja silti on jäänyt aikaa itselle, opiskelulle, reissailuun ja olemiseenkin riittävästi.
      Kun mies tajuu, että niin makaa kuin petaa, hyvin sujuu! Tällä tarkoitan sitä, että kun työpäivän jälkeen kumpikin tekee osansa kotihommista jää kummallekkin aikaa vielä akkujen lataamiseenkin ja illan tullen jaksaa tehdä muutakin kuin heittää peiton niskaan! :)
      Ja kun parisuhde on tältäkin osin kunnossa, jaksaa arkea pyörittää!

• kurttuinen reality

Ja varmaan oikeasti kuvittelit että miehen silmät ei aukea ryppyisiin faktoihin kun naiskentelun pahimmat dopamiiniryöpyt alkavat hiljenemään.

Suosittelen että katsot ennen lasten tekoa kestääkö rakkautenne ikäeroa.

• 8 pyöräyttänyt edell
        kurttuinen reality kirjoitti:

Ja varmaan oikeasti kuvittelit että miehen silmät ei aukea ryppyisiin faktoihin kun naiskentelun pahimmat dopamiiniryöpyt alkavat hiljenemään.

Suosittelen että katsot ennen lasten tekoa kestääkö rakkautenne ikäeroa.

haa, jos vanhemman naisen ottamista tarkoitit, kyllä on jo kelvannut 20 vuotta! Lapset jo suurimmaks osaks aikusia ja rakkautta riittä rypyistä huolimatta.
        Ja on se mieskin vanhentunut matkan varrella, mutta kelpaa silti minulle lopuksi ikää! Joka ikinen päivä kuulen, että minua rakastetaan ja että olen ihana, joten ei ikäero ole ainut asia, mikä suhteessa ratkaisee.
        Vielä on yhtiesiä unelmia ja haaveita, yhdessä on käyty lomasilla ja kuherrellaan välillä kuin teinit konsanaan. Kun oikean parin löytää, voi asioista puhua ja sopia ja sitten jaksaa hoitaa sitä parisuhdettakin1

• Ex-kohtalotoveritar

No jopas on kehitetty uusia vastauksia vanhaan ongelmaan. Itse olin pari vuotta sitten samassa tilanteessa yhtä orjuutettuna ja nöyryytettynä ilman omaa aikaa saati samavaltaa elämässä. Ja sitten vielä mies kehtasi väittää että kun hän ei saa päättää mistään.

Itsepäs mies päätti rojahtaa sohvalle ja ryypätä kaiket viikonloput. Ei paljon herunut tukea ja lohtua omaan väsymykseen ja loputtomiin kotitöihin. kantoi kuulemma rahaa kotiin ja sen piti riittää.

No se nyt ei vaan riitä kertakaikkiaan koska päivä lapsen/lasten kanssa kotona on pitkä työpäivä josta ei valitettavasti saa muuta palkkaa kuin mitä arki on lapsen kanssa.

Joku voisi kysyä että miksi tein lapsen kyseisen olion kanssa kun siitä kerran tuli taakka ja joka nyt on osa menneisyyttä. No yksinkertaisesti siksi että nainen on niin ihmeelinen olento että uskoo, toivoo ja rakastaa vaikka toinen kohtelisi kuin kynnysmattoa.

Itselle tuli mitta täyteen ja muutin pois lapsen kanssa. Oma koti kullan kallis on kerrankin ja elämä hymyilee muutenkin. Ja koti on muuten siisti koska ei ole likaisia sukkia ja sotkua joka puolella. Ihme kyllä meillä ei taideta sotkea tai sitten ehdin siivoamaan ennen kuin huomaan mitään. Uusi parisuhde kukoistaa ja sitä rakennetaan sitten ihan erilailla kuin edellistä.

En voi neuvoa että mitä pitäisi tehdä hankalassa tilanteessa koska jokainen on yksilö enkä ole mikään expertti asiassa. Mutta voimia toimia oman parhaan tiedon mukaan ajatellen itseä ja lapsia.

Niin ja niille jotka valittavat että mies tekee raskasta työtä kodin ulkopuolella... Laitoin itse lapsen päiväkotiin ja menin töihin jotta saisin edes joskus vähän levätä ja ajatella muuta kuin tekemättömiä kotitöitä. Myös silloin kun olin vielä exän kanssa saman katon alla... Ja kappas sotkua tuli vaikka en ollut kotona joten minä se en ollut joka sotki vaikka mies niin väitti joskus muinoin.

• hyvässä suhteessa

Täytyy muistaa pitää omaa miestä hyvänä tänään illalla. Hän siivoaa ja kokkaa enemmän kuin minä. Toisaalta meillä ei ole yhteisiä lapsia, silti hoidan hänen lapsiaan kuin omiani.

Hän rojahtaa sohvalle iltaisin, mutta niin teen minäkin. Toisiamme sitten tsempataan tekemään kotitöitä, ja niitä tehdään yhdessä.

Pari kommenttia edellä kirjoittaneille:

Kiitos on hyvä alku, mutta pitemmän päälle se ei riitä. Tarvitaan myös hommien jakamista.

Ja sinulle, joka oli sitä mieltä että kaikki kotihommat kuuluu kotiäidille: jos kaikkea ei ehdi "työpäivän" aikana, niin loput hommat jaetaan.

Tsemppiä kotiorjille. Älkää alistuko, mutta yrittäkää keksiä nalkuttamiselle vaihtoehto. Mäkätys tappaa suhteen.

• 798yhuna

"Just joo" on oikeassa, naiset valittaa vaikka mitä ukko tekisi,
      huomattu omassa parisuhteessa. Jos sentään kiittelisit hieman niin toimii paljon paremmin, tietty yksi pyykkikerta / kk on vähän, eikä vaadi paljoa mitään... mutta jos kiitosta siitä annat niin ehkäpä hän vie 2 kertaa seuraavassa kuussa, 5 seuraavassa jne... ?

Turhaan valitat jos itse et tee mitään tuon suhteen; lapsille on hoitopaikkakin olemassa, jos ukko kerta käy töissä niin hoitopaikkaan vaan niin saat hieman hiljaisuutta. Mummolakin näköjään on olemassa, joten sinnekkin voit jättää lapset vähäksi aikaa? Jos hermot oikein menee niin jätät vain ukolle lapset ja lähdet pois vähäksi aikaa.

Jos olet kyllästynyt kotiin; mene töihin ja käytä energia siihen eläkä käytä sitä valitukseen. Tuntuu että sinussa riittää energiaa mutta käytät sen väärin, ottaisit hieman rauhallisemmin ja keskustele kuin aikuinen (mäkätys ei auta), jää kummallekkin enemmän energiaa :P

• Lapset palkitsee..

Perhe on Suvunjatkamisen Oy Virtanen,,Lahtinen. jne, samat ILOT JA MURHEET ON KAIKISSA PERHEISSÄ. Yleensä Isä ja aiti kasvaa vanhemmuuden takia ja ongelmia ei tule, mutta jos tulee niistä kannattaa keskustella kotona. ja sopia työn jaosta.

Lapset tuo ilon.. ja palkitsee.
      otsikko "kotiorjuus" viittaa kirjoittajan ylirasitukseen tai huumoriin.

• ruikutiruikuti

Lopettakaa ruikuttaminen. Näivetytte vaan sisältä.

Ehkä naisen tarkoitus ei ole palvella miestä, mutta missään nimessä miehen tarkoitus ei ole palvella naista.

Jokainen suomessa tietää miten lapsia tehdään. Vastuu kyllä sitten täytyisi kantaa, oli olosuhteet mitkä tahansa. Tuolla itsesäälipaskalla "minäparka-minäparka, kuka kantaa prinsessan oven yli" tehdään tämä maa täyteen kusipäisiä lapsia.

Tsemppaa. Sä pysytyt venymään. Maailmassa on 2 miljaridia lasta - et ole yksin.

• ei vuoden välein

ruikutiruikuti Saatkos sinä apua (työpaikallasi), kun sitä tarvitset? Jaksatko sinä aina vaan tehdä yksin kaiken, kun toinen vaan makaa? Tai ei auta. kyse on samasta tilanteesta.

• 16+8
        ei vuoden välein kirjoitti:

ruikutiruikuti Saatkos sinä apua (työpaikallasi), kun sitä tarvitset? Jaksatko sinä aina vaan tehdä yksin kaiken, kun toinen vaan makaa? Tai ei auta. kyse on samasta tilanteesta.

Jos hoitaa kodin ja lapsen, ei ole ylikuormitettu. Jos ei edes siihen pysty, niin sitten ei kyllä pidä perustaa perheitä tai tehdä lapsia.

Mahtaa olla maissa, missä on 10 lasta, burnout yleinen. Vai onko sittenkään ?

Itsesääli ja laiskuus on paheita jotka voi voittaa tahdolla.

• Hakuna matata.......

Kyllä niin vaan on jos meinaa elää yhdessä pitempään niin kyllä kaikkien kotona on tehtävä kaikkia hommia. Ja se pitää muistaa että molemmille pitää olla omaa aikaa ja yhteistä aikaa. Kuitenkin jokaisella on oma elämä ja vapautta pitää olla tarvittaessa.

Jos kumpikaan ei jousta joka päiväisissä asioissa niin eihän siitä tule yhtään mitään. Silloin parempi kun sannoo että tää on loppu nyt ja ei kannata jäähä kateelemaan pitempään jos mitään ei tapahu. Se ei tuu koskaan muuttumaan jos ei heti pistä kova kovaa vasten.

Jotku vaaan kuvittelee, että mies tai nainen muuttuu ja alkaa tekee hommia tasapuolisesti, mutta jos asenne ei oo kohillaan ja elämän arvot niin mitää ei muutosta tuu koskaan.

Ja jos kaverit on tärkeämpiä kuin oma puoliso tai lapset niin sitten on kyllä ihan väärässä paikassa. Jos on tehnyt lapsia niin nistää pitää kyllä aina huolehtia koko elämän ajan. Niistä on nii palijon iloa. Vaikka kun lapset on pieniä niin tuntuu että ei jaksa mutta sitten kun ne kasvaaa niin on niistä suunaton ilo ja ylpeys kun ne parjää monessa jutskassa.

• iskä (pojat2v ja 3v)

Suurin osa miehistä toimii juuri noin... Minkähän takia? No heidän kotonaan on toimittu samoin, sieltähän se on mallin saanut. Ja nyt siirtää samaa mallia omille lapsilleen.... kierre vaan jatkuu, jos ei sitä joku katkaise!!

Eli nosta kissa pöydälle, mutta keskustelkaa asiata ihan rakentavassa hengessä... mäkättäminen ei varmasti toimi (koska sellainen ei ole toiminut miehen lapsuuden kodissakaan)

Jostain syystä meillä homma toimii kohtalaisen hyvin kotitöiden suhteen, joskus vähän joutuu nalkuttamaan kun meinaa toinen laiskotella...

Minä olen siis isä, jonka lapsuudenkodissa ei mies todellakaan ole osallistunut kotitöihin....

• lachicachica

Tästä miehesti saamattomuudesta voit syyttää vain anoppiasi. nuorena tuo lusmuilu on aloitettu kun äiti hoitanut kaiken. Jouduin "kouluttamaan" poikaystäväni ennenkuin se sai muuttaa pysyvästi luokseni asumaan. 2 viikkoa meni niin oppi siivoamaan, pyykkäämään tiskaamaan jne. Nyt 5 vuotta myöhemmin tuosta kouluttamisesta meillä 2 lasta (1v ja 2,5v), mies kun tulee töistä kotiin syömme yhdessä ja hän siivoaa sotkut, säätää lapsien kanssa pari tuntia kun minä lähden yksin ulkoilemaan. jaksaa taas mukavasti seuraavan päivän juosta lasten perässä. Viikonloput me vietetään aikaa koko perhe yhdessä ja kotityöt jää seuraavalle viikolle. Joten naiset kouluttakaa se miehenne tavoille jos ei sitä nuorena kotona ole opetettu!

• Ei mikään vätys

Minkä ihmeen takia te otatte tommosia lapsentasoisia vätyksiä puolisoiksi kun meitä aikuisia (oikeasti kotitöitä osaavia/tekeviä) miehiäkin on olemassa. Ei mulla tulis mieleenkään olla passattavana tuohon tyyliin. Yhteiselämä on sitä että tehdään kotityö pääsääntöisesti yhdessä. Ja vasta kun toinen ei syystä tai toisesta voi omaa osuuttaan tehdä, niin sitten tilanne saattaa olla jonkin aikaa erilainen.
      Mutta kun nyt olet valinnan tehnyt, niin ala vaatimaan miestä tekemään osansa. Älä tee miehelle ruokaa, aläkä pese miehen pyykkejä ..... Jospa se sitten ymmärtäis osallistua. Tosin epäilen, jos on tuohon laiskotteluun jo vuosien ajan totutellut.

• Vaihtamalla paranee

Sulla on väärä mies. Hän ei selvästi ole kiinnostunut sinusta tai lapsista. JOS hän haluaisi viettää aikaa sinun ja lapsensa kanssa hän tekisi niin. Ja jos hän arvostaisi sinua hän antaisi myös sinulle aikaa tehdä omia juttuja ja kantaisi kortensa kekoon kotitöissä. Toki suurempi osa kuuluu kotona olevalle (kuitenkin siellä töissä aherretaan sen 40h/vko) mutta silti jotain kiinnostusta ja panostusta tulisi kotia ja perhettä kohtaan olla jos todella rakastaa, välittää, arvostaa.

• gufocnk

Meillä lapsilla ikäeroa alta puolitoistavuotta. Meillä oli samanlaista mitä teillä. Lapset nyt siis 2 ja 3 vuotiaita.

Kun nuorempi oli reilun vuoden. Minulta meni pinna. Olin yrittänyt nätisti keskustella, että hoidetaan perhettä ja suhdetta yhdessä, mutta ei.

Kun miehellä oli talvilomaa 2 viikkoa, pakkasin laukkuni ja painuin puoleksitoista viikoksi reissuun. Mies sai hoitaa ihan kaikki itse.

Silloin homma muuttui. Mies tajusi mitä kaikkia asioita päivään kuului. Paljonko juoksevia asioita on hoidettavana yms. Oppi arvostamaan vaimoaa muunakin kuin piikana.

Kotiin tullessa talo oli sotkuinen kuin mikä. Mies pahoitellen kertoi, ettei ollut vielä kerinnyt siivota sotkuja, mutta lapset olivat tyytyväisiä. Se oli pääasia. Yhdessä sitten rupesimme siivoilemaan ja juttelemaan asioista. Solmut rupesivat aukeamaan. Tänä päivänä mies kiittää minua siitä mitä tein. Hän lähentyi lasten kanssa ja oppi luottamaan itseensä isänä.

Nyt itsekkin palannut työelämään. Meille muotoutunut selkeä arkirytmi. Ilman eri sopimuksia jompi kumpi tekee ruuan, toinen hieman siivoilee. Lasten kanssa telmitään yhdessä ja iltahommat tehdään aina yhdessä.

Viikonloppuna tehdään parempi siivous ja pyykkikone laulaa viikon pyykit.

Molemmat pääsemme halutessamme lähtemään reissuihin, mutta yleensä haluamme kyllä olla yhdessä reissuilla lasten kanssa.

Joskus radikaalit ratkaisut kannattaa

• älä ole orja

Hei, sulle siis tulee kolmas lapsi, laskin miehenkin siihen.

• mä mietin...

Mitenkähän ennen naiset pärjäs, kun ne pesi käsin pyykit joella ja kantoi puut hellaan ruoan valmistusta varten ja jaloissa pyöri vähintään kuus lasta? Miehet oli jossain savotassa tai tukkimettäs sillä aikaa hankkimassa elantoa perheelle.

• ei vuoden välein
        mä mietin... kirjoitti:

Mitenkähän ennen naiset pärjäs, kun ne pesi käsin pyykit joella ja kantoi puut hellaan ruoan valmistusta varten ja jaloissa pyöri vähintään kuus lasta? Miehet oli jossain savotassa tai tukkimettäs sillä aikaa hankkimassa elantoa perheelle.

Ennen ei ollut televisiota eikä harrastuksia, sellaisia kuin nyt.

Silloin ei ollut yksinäisyyttä ja masennusta kuten nyt. Silloin ei saanut erota, oli
        pakko panostaa perheeseen, joka oli ainut turva. Ja Jumala. Oli oma torppa ja
        yrittämisen meininki, kun omaan laariin sai tehdä töitä.

Nyt ei ole motiivia eikä mielekkyyttä elämässä.

Ensimmäiseksi pitäis maksaa äidinpalkka ja eläketurva tai ottaa taas yhteisverotus käyttöön, mikä yhdistäis puolisoita.
        Eli kotiäidille pitäis antaa ARVO. Ja kotityölle. Ihan rahallinen arvo, kun vaan
        rahaa arvostetaan kerta.

Kun yhteiskunta rupeis katsomaan kotiäitiyttä ylöspäin, kokis hän arvonantoa
        mieheltäänkin. Nyt kotiäitiä saa polkea joka virastossa ja kotonakin.

Sit yks hyvä keino jaksamiseen ja ehkäisyyn on lapsen ympärivuorokautinen ja pitkä imetys. Siihen kannattaa satsata, niin kaikki pääsee helpolla. Ei sairauksia,
        ei koliikkia, ei yövalvomisia, kun lapsi nukkuu vieressä ja äiti kääntää vaan kylkeä. Mikään ei voi olla helpompaa. Ei korvatulehduksia, ei allergioita, ei astmaa. Tämän voi ihan luvata tällä reseptillä.
        Ja päälle päätteeksi ei huutavia lapsia, kun imetys pitää lapsen tyytyväisenä ja
        terveenä. Ikäerot lapsilla tulee näin olemaan 3-5 vuotta!
        Ainoa, josta tulee pitää huolta on ÄITI, että hän jaksaa. Se on aviopuolison ja
        yhteiskunnan velvollisuus.
        Silloin äiti iloisena palvelee miestäänkin. Mutta ei huonosti kohdeltuna.

• äitiollaäitinä

Ennen ei ollut televisiota eikä harrastuksia, sellaisia kuin nyt.

Silloin ei ollut yksinäisyyttä ja masennusta kuten nyt. Silloin ei saanut erota, oli
        pakko panostaa perheeseen, joka oli ainut turva. Ja Jumala. Oli oma torppa ja
        yrittämisen meininki, kun omaan laariin sai tehdä töitä.

Nyt ei ole motiivia eikä mielekkyyttä elämässä.

Ensimmäiseksi pitäis maksaa äidinpalkka ja eläketurva tai ottaa taas yhteisverotus käyttöön, mikä yhdistäis puolisoita.
        Eli kotiäidille pitäis antaa ARVO. Ja kotityölle. Ihan rahallinen arvo, kun vaan
        rahaa arvostetaan kerta.

Kun yhteiskunta rupeis katsomaan kotiäitiyttä ylöspäin, kokis hän arvonantoa
        mieheltäänkin. Nyt kotiäitiä saa polkea joka virastossa ja kotonakin.

Sit yks hyvä keino jaksamiseen ja ehkäisyyn on lapsen ympärivuorokautinen ja pitkä imetys. Siihen kannattaa satsata, niin kaikki pääsee helpolla. Ei sairauksia,
        ei koliikkia, ei yövalvomisia, kun lapsi nukkuu vieressä ja äiti kääntää vaan kylkeä. Mikään ei voi olla helpompaa. Ei korvatulehduksia, ei allergioita, ei astmaa. Tämän voi ihan luvata tällä reseptillä.
        Ja päälle päätteeksi ei huutavia lapsia, kun imetys pitää lapsen tyytyväisenä ja
        terveenä. Ikäerot lapsilla tulee näin olemaan 3-5 vuotta!
        Ainoa, josta tulee pitää huolta on ÄITI, että hän jaksaa. Se on aviopuolison ja
        yhteiskunnan velvollisuus.
        Silloin äiti iloisena palvelee miestäänkin. Mutta ei huonosti kohdeltuna.

HYVÄ KIRJOITUS sinulta "ei vuoden välein"

Hyvä juttu myös tuo imetys, samoin olen kokenut.

40 v sitten lopetettiin ÄIDIN ja samalla PERHEEN arvostus, kun yhteisverotus poistettiin, aborttilaki uudistettiin, päiväkotiverkosto luotiin oikein lakioikeudeksi lapselle ja sitten jonkin ajan kuluttua; kuinkas muuten: AVIOEROLAKI UUDISTETTIIN , jotta nopeaksi ja helpoksi ennenkuin ehtii katua!

Kun neljäs lapseni oli vajaa 30 v sitten pieni, luin saksalaisesta elämänmenosta sellaista, että siellä arvostetaan eniten lääkäriä ja heti seuraavaksi tulee äiti 4:n lapsen kanssa (enemmänkin).
        Samaan aikaan koin suomalaisena äitinä olevani aivan pohjasakkaa, kun lapsia oli ympäristön mielestä jo liikaa yhteen perheeseen.
        " Liika" ainoastaan itselleni oli tuossa vaiheessa alipalkatussa vakityössä roikkuminen, jotta ei joutuisi sossun luukulle. Sitä kuului silloin vielä näes hävetä.

Suomessa EI EDES VIELÄKÄÄN ARVOSTETA ÄITEJÄ, vaikka jotkut tahot toitottavat suuren turvamme olevan maahanmuuttajat!
        NURINKURISTA!

• Sopikaaa että laitatte television pois ja kysy mitä hän tahtoo tehdä tilanteen selvittämiseksi ? Ja toisaalta olet itse junttisi valinnut jos on valinnanvaraakaan ollut ? Oisit heti alkuun kertonut mihin hänen tulee osaallistua jo ennen avioon astumista .Raskasta on tietysti tuo vaihe elämässä .Tuohan se urho kuiten kin rahaa kotiin ?

• Koti on koti

Hei!

Kyllä perhe on yhteinen "projekti". Tosin kyllä joskus töiden jälkeen tekisi mieli hetken istuakin siinä sohvalla. Kyllä lapsi tarvitsee molemmat (aktiiviset) vanhemmat elämäänsä. Sohvalla kyhnöttävä isä ei ole sitä.

Toki minäkin olen joskus väsynyt työpäivän jälkeen, joten joskus leikit on leikittävä vähän rauhallisemmalla temmolla :)

Huushollin hoitamisessa otan yleensä imurointivastuun, ja silloin tällöin pesen pyykit. Keittiössä vaimo hoitaa yleensä ruoat ja minä astiat.

Pitää kuitenkin muistaa, että olemme kaikki jaksamisen osalta erilaisia ja työnkuvakin merkitsee sen suhteen paljon. Raskasta on myös työ, jossa on vastuuta, vaikka se ei fyysisesti raskasta olisikaan.

Hyvä toimintamalli voisi olla se, että kumpikin tekee sen, minkä osaa parhaiten. On kohtuutonta vaatia isältä samaa panosta lastenhoidossa kuin äidiltä, jos isä joutuu hoitamaan muita sellaisia asioita, mitä äiti ei hoida (autoon liittyvät asiat (korjaukset, jne), taloudenpito (laskujen maksut, kulujen seuranta, jne). Pieniä asioita yksinään, mutta kun niitä kertyy useita, vaikuttaa se jaksamiseen.

Kannattaa sopia jonkinlainen "työnjako", jossa kummallakin on roolinsa. Selvää on, että miehesi pitää osallistua perheen eri toimintojen pyörittämiseen.

• Aiheesta mäkätämme

Näin se usein menee että jos nainen mäkättää ihan oikeista asioista on hän miehen mielestä nalkuttaja! Vaikka olisi kuinka väsynyt! Yleensä juuri se väsynyt näistä mäkättää.
      Lasten äitinä ja kodinhoitajana on täysi työ samalla tavalla kuin silläkin kodin ulkopuolella työssä käyvällä.
      Se kotona tehtävä työ on lisäksi palkatonta, jostakin olisi saatava kiitosta ja tukea että jaksaa. Erotilanteessa sille työlle voi laskea täyden arvon vaikka ei olisi tuonut centin centtiä taloon rahaa.
      Kyllä perhe on yhteinen yritys johon miehenkin on osallistuttava. Kun mies käy kodin ulkopuolella töissä hän tapaa muitakin ihmisiä kuin kotijoukot mutta miten on sillä vaimolla joka hoitaa kaiken kotona?
      Kuka tahansa voi väsyä ainaiseen kotona pyörimiseen ja kotihommiin jos niihin ei saa minkäänlaista apua edes omalta mieheltään. Se on kumma kun nykyään eroäiditkin saa enemmän vapaata, ovathan lapset välillä isänsäkin luona että äiti voi hengähtää.
      Onko tässä yksi niistä syistä miksi naiset eroaa helpommin? Vanhempi ikäpolvi erikoisesti on vielä sellainen että usein vaimo saa töiden jälkeenkin hoitaa yksin ne kotityöt, mutta näyttää näytä sohvaperunoita riittävän joka sukupolvelle. Hävetkää miehet jotka ette auta kotonanne!

• Lapseton mies 40v

VALIVALIVALI!
        Pitääkö tehdä lapsia, jollei ole valmis sitoutumaan? Yksi olemassa ja toinen tulossa, mutta yksikin näyttää olevan liikaa!?
        Itse antaisin mitä tahansa että saisin lapsen. Taloudellisesti olen täysin riippumaton, joten ajan järjestäminenkään ei olisi ongelma, vaikka tapahtuisi niin, että lapsenhoito jäisi kokonaan minun vastuulleni. Pitäisi vain löytää lapselle äiti. Naiset tuntuvat haluavan seksiä, taatun toimeentulon ja ties mitä, mutta viehättävä ja älykäs nainen jonka kanssa voisi oikeasti lapsen tehdä ilman ilmeistä riskiä että lapsi on geeniperimältään ruma tai idiootti - missä he ovat??

• -liian pelottava-
        Lapseton mies 40v kirjoitti:

VALIVALIVALI!
        Pitääkö tehdä lapsia, jollei ole valmis sitoutumaan? Yksi olemassa ja toinen tulossa, mutta yksikin näyttää olevan liikaa!?
        Itse antaisin mitä tahansa että saisin lapsen. Taloudellisesti olen täysin riippumaton, joten ajan järjestäminenkään ei olisi ongelma, vaikka tapahtuisi niin, että lapsenhoito jäisi kokonaan minun vastuulleni. Pitäisi vain löytää lapselle äiti. Naiset tuntuvat haluavan seksiä, taatun toimeentulon ja ties mitä, mutta viehättävä ja älykäs nainen jonka kanssa voisi oikeasti lapsen tehdä ilman ilmeistä riskiä että lapsi on geeniperimältään ruma tai idiootti - missä he ovat??

Minulla on kolme lasta, hyvä toimeentulo, ja, ainakin malleja metsästävien mallimammojen mielestä hyvä ulkonäkö, tosin, kys. työ ei kiinnosta, joten olen sanonut kohteliaasti ei; ennemmin panostan kunnon työhön.

Silti, miestä ei kaiketi ole olemassa, joka pystyisi pysyvästi käsittelemään kaltaiseni paketin; ulkonäkö, aivot, itsenäinen ja lapsirakas persoona kai samassa pakkauksessa on liian pelottava yhtälö kenelle tahansa miehelle. Tietysti, lasten kanssa en enää ketään etsikään.
        Mutta mielenkiinnosta, sinä lapseton mies 40v, olisiko sinunkaan tyyppisellä miehellä kuitenkaan ollut riittävän terve itsetunto elämään kaltaiseni naisen kanssa tasavertaisesti, joka on yhtäaikaa pullantuoksuinen äiti lapsilleen, puolen kylän miesten päiväuni, sekä vielä tekee tuloksekasta, merkityksellistä työtä?

Ex-miehenikin luottamus muuttui vuosien myötä vainoharhaiseksi mustasukkaisuudeksi, kun en lasten myötä muuttunutkaan mihinkään, en persoonaltani, enkä ulkonäöltäni. Minusta ei tullutkaan hiukan ylipainoista, suttuista ja jäkättävää kotiäitiä, vaan käännän edelleen kaiken ikäisten miesten päät, ja edelleen, teen itse työni, ostan itse koruni. Minusta tuntuu, että se on liikaa suurimmalle osalle miehistä, etten ole taloudellisesti sidottavissa, enkä tarvitse miestä rahan takia.

• ei vuoden välein

VALIVALIVALI!

Sun geenejä ei kannata jatkaa, koska olet asennevammainen kuten mainitsemasi naiset. Et tiedä mistä täällä puhutaan, mutta varoitamme
        sinua jatkamasta listaa naisilla, jotka on tyytymättömiä kotielämään.
        Sinun naisesi tulee todennäköisesti olemaan tyytymätön.

Jos haluatte onnellisen ja ehjän kotielämän, olkaa sille toiselle ensimmäinen ja ainut sukupuolikumppani.

Siinä ei silloin geenejä lasketa, sillä todellinen rakkaus on suurempi kuin geenit.
        Ja lapsi on aina tervetullut, oli terve tai sairas, kaunis tai ruma, häntä vanhempi
        rakastaa aina.

Jos tähän et pysty, unohda perheen perustaminen, sillä siinä tarvitaan rakkautta ja toinen toisensa kunnioittamista. Sitä voi harjoitella ja oppia.

• &)%&(¤%¤%#¤%"¤%"&#&#

VALIVALIVALI!

Ne on Suomessa, Lännessä, Venäjällä, Thaimaassa, Filippiineillä, Virossa, Ukrainassa, Valko-Venäjällä...taikka vaikka Timbuktussa. Onpa kulttuurieroja, kielieroja, jne... SAMANLAISIA MÄKÄTTÄJIÄ KAIKKITYYNNI!

Ei pzga vaihtamalla parane :-( issekseen on ihan hyvä olla. Ei tartte ostaa koko elukkaa, jos skermmaa purkillisen tarttee. Sen saa puotin hyllystä.

• Mikämamma!
        -liian pelottava- kirjoitti:

Minulla on kolme lasta, hyvä toimeentulo, ja, ainakin malleja metsästävien mallimammojen mielestä hyvä ulkonäkö, tosin, kys. työ ei kiinnosta, joten olen sanonut kohteliaasti ei; ennemmin panostan kunnon työhön.

Silti, miestä ei kaiketi ole olemassa, joka pystyisi pysyvästi käsittelemään kaltaiseni paketin; ulkonäkö, aivot, itsenäinen ja lapsirakas persoona kai samassa pakkauksessa on liian pelottava yhtälö kenelle tahansa miehelle. Tietysti, lasten kanssa en enää ketään etsikään.
        Mutta mielenkiinnosta, sinä lapseton mies 40v, olisiko sinunkaan tyyppisellä miehellä kuitenkaan ollut riittävän terve itsetunto elämään kaltaiseni naisen kanssa tasavertaisesti, joka on yhtäaikaa pullantuoksuinen äiti lapsilleen, puolen kylän miesten päiväuni, sekä vielä tekee tuloksekasta, merkityksellistä työtä?

Ex-miehenikin luottamus muuttui vuosien myötä vainoharhaiseksi mustasukkaisuudeksi, kun en lasten myötä muuttunutkaan mihinkään, en persoonaltani, enkä ulkonäöltäni. Minusta ei tullutkaan hiukan ylipainoista, suttuista ja jäkättävää kotiäitiä, vaan käännän edelleen kaiken ikäisten miesten päät, ja edelleen, teen itse työni, ostan itse koruni. Minusta tuntuu, että se on liikaa suurimmalle osalle miehistä, etten ole taloudellisesti sidottavissa, enkä tarvitse miestä rahan takia.

"Minulla on kolme lasta, hyvä toimeentulo, ja, ainakin malleja metsästävien mallimammojen mielestä hyvä ulkonäkö, tosin, kys. työ ei kiinnosta, joten olen sanonut kohteliaasti ei; ennemmin panostan kunnon työhön."

WAu. Ja lisäksi olet vielä vaatimaton!

• -liian pelottava-
        Mikämamma! kirjoitti:

"Minulla on kolme lasta, hyvä toimeentulo, ja, ainakin malleja metsästävien mallimammojen mielestä hyvä ulkonäkö, tosin, kys. työ ei kiinnosta, joten olen sanonut kohteliaasti ei; ennemmin panostan kunnon työhön."

en tietenkään ole. miksi suomalaisilla on perusjuurtunut käsitys siitä, että esimerkki-ihminen, hyvä ihminen on vaatimaton.
        Hyvin harva ns. vaatimaton ihminen saa mitään aikaiseksi. ei ole hyve olla niin vaatimaton, että nöyrtyy elämään elämänsä toisin kuin itse haluaisi. jos haluaa vaikuttaa edes omaan elämäänsä, täytyy ensin arvostaa itseänsä.

Olen todella sitä mieltä, ettei mitkään naistenlehtien muotikuvaukset ole mikään rahareikä; aikaa kuluu suunnattomasti, ja rahaa ei jää käteen nimeksikään kulujen jälkeen, ja työaika on jokunen vuosi, sittenkin töitä todella epävarmasti, ja sitten et enää kelpaa. Ennemmin teen kunnon työtä, joka päivä, ja tiedän, että kelpaan työhöni vielä vuosienkin päästä, vaikka sitten yrittäjänä. Nuoria tyttöjä johdetaan harhaan vain nykyajan glamour-habituksella mallimaailmasta; kuitenkin n. 1%suomen malleista pääsee oikeasti ulkomaille töihin, niihin töihin joista oikea raha tulee. Siltikin heitä, kellä on vielä mallivuosien jälkeen jotain taskussa, on vähän.

• jäykkäkouristus iski
        Mikämamma! kirjoitti:

"Minusta ei tullutkaan hiukan ylipainoista, suttuista ja jäkättävää kotiäitiä, vaan käännän edelleen kaiken ikäisten miesten päät, ja edelleen, teen itse työni, ostan itse koruni. Minusta tuntuu, että se on liikaa suurimmalle osalle miehistä, etten ole taloudellisesti sidottavissa, enkä tarvitse miestä rahan takia. "

JA vitsikäskin olet vielä. Aika pakkaus.

• arvuuttelen vaan
        -liian pelottava- kirjoitti:

en tietenkään ole. miksi suomalaisilla on perusjuurtunut käsitys siitä, että esimerkki-ihminen, hyvä ihminen on vaatimaton.
        Hyvin harva ns. vaatimaton ihminen saa mitään aikaiseksi. ei ole hyve olla niin vaatimaton, että nöyrtyy elämään elämänsä toisin kuin itse haluaisi. jos haluaa vaikuttaa edes omaan elämäänsä, täytyy ensin arvostaa itseänsä.

Olen todella sitä mieltä, ettei mitkään naistenlehtien muotikuvaukset ole mikään rahareikä; aikaa kuluu suunnattomasti, ja rahaa ei jää käteen nimeksikään kulujen jälkeen, ja työaika on jokunen vuosi, sittenkin töitä todella epävarmasti, ja sitten et enää kelpaa. Ennemmin teen kunnon työtä, joka päivä, ja tiedän, että kelpaan työhöni vielä vuosienkin päästä, vaikka sitten yrittäjänä. Nuoria tyttöjä johdetaan harhaan vain nykyajan glamour-habituksella mallimaailmasta; kuitenkin n. 1%suomen malleista pääsee oikeasti ulkomaille töihin, niihin töihin joista oikea raha tulee. Siltikin heitä, kellä on vielä mallivuosien jälkeen jotain taskussa, on vähän.

Saanko,arvata. Ammattisi,ei,ole,äidinkielen,opettaja ? Etkä taida harrastaa shakkia ?

• Tietoa etsikää

"Lasten äitinä ja kodinhoitajana on täysi työ samalla tavalla kuin silläkin kodin ulkopuolella työssä käyvällä."

On vaan kuule suuri ero. Työpaikan voit vaihtaa vuoden välein, eikä perästä kuulu, jos ei rikosta tee.

Samoin päiväkodin hoitajat voivat vapaasti hoitaa lapsia mielensä mukaan, ei tarvitse katsella, kun lapsesta onkin kasvanut outo ja levoton lapsi kouluun eikä tarvitse surra murrosikäisen ongelmia; nämä kaikki ilot ja surut jäävät lopullisesti vanhemmille (vielä 100 vuotiaanakin, heh). Eli vieraille uskotun pikkulapsen kasvatuksen lopputuloksesta on itse myöhemmin vastattava. Miksiköhän nykyisin onkin lisääntyvä kysyntä psygoterapeuteilla, jotka setvivät asiakkaansa varhaislapsuutta?

Se työ jonka äiti tekee kotona itsensä kokonaan "likoon laittaen" (imetyskin) toisin kuin vieras, näkyy tuloksena vasta paljon, paljon myöhemmin tai oikeammin: lapsen myöhempi elämä riippuu kokonaan tuosta 3:n ensimmäisen vuoden rakkaudellisesta ja rauhallisesta hoidosta. Mihinkään ansiotyöhön ei todellakaan elämän alkutaipaleen hoito ole verrattavissa!
        Äidit eivät itse edes ymmärrä enää tuon työn tärkeyttä , niin miten sitten miehengolimoonit.

• Et käsitä

VALIVALIVALI!

Lapseton mies 40v-nimimerkille: Hyvä sinun on puhua, kun ei ole mitään kokemusta asiasta! Vai olet sinä taloudellisesti riippumaton mies?! Sen kai pitäisi tuossa iässä olla jo itsestään selvyys. Minä olen nainen ja taloudellisesti myös riippumaton. Tuskin lienee sattumaa, että et ole löytänyt sopivaa naista. Olet liian kriittinen ja päässyt jo liian vanhaksi. Sinun olisi mielestäni vaikea sopeutua pienen lapsen isäksi tuolla iällä. Olen aivan varma, että jos sinusta tulisi isä moni mielipiteesi muuttuisi täysin perheestä, kotitöistä ja yhteisestä arjen pyörityksestä. Et kait kuvittele, että valitsemasi nainen pysyy samanlaisena kuin avioliittoon mennessä. Et pysyisi sinäkään samana miehenä. Joka päivä on tilanne uusi perheessä ja suhteita täytyy vaalia, että ne säilyisivät hyvinä. Monet ongelmat ja kriisit siinä täytyy ratkoa ja käydä läpi.

• hei
      aika raatamista se sullakin on.....ja vielä tossa tilassa........mä oon 100 % sink-
      ku, lapseton, savuton ja alkoholiton nainen. Ja silti mä joudun töissä ja kotona
      kin, erityisesti töissä luuttuamaan ne työtilat JA sen ruokahuoneen......usein se
      homma jätetään mun huoleksi, vaikka ne muut kyllä ehtisivät edes aloittaa se-
      n, jos ne on lähössä jonnekin.....ihan hyvin ne ehtii, ne kun sitten vaan istuu ja
      ihmettelee JA kyttää muita.....yks läski varsinkin ! ja se syö kuin PORSAS ! ei mitään käytöstapoja. Ei ihme, että mun selkäon kipeä, ollut jo kauan, mutta ku-
      kapa niistä akoista siellä välittää siitä ? ei kukaan. Niiden pitäisi vahtia niitä pa
      ria hullua raakkujaa siellä, ettei ne tee tyhmyyksiä,kuten esim. pari kesää sit-
      ten, kun oli aika kuuma, se yks keksi ilman valvontaa riisua vaatteet kokonaan pois ja mennä ulos ja ottaa jonkun suihkun....ja tää hullu on likka ! ihan ekaluo
      kkalaisen tasoa ! vähänks hävetti mennä ulos enää sen jälkeen...? ei sitä vah-
      dita yhtään ! pitää vissiin viedä asia oikeuteen......ne ei tee työtään siellä ja haukkuvat ja kiusaavat yhtä toista 29-vuotiasta naista siellä....koko ajan ! tuup-
      pivta sitä ja naukuvat sen ulos huutamaan......kesät talvet, päällysvaatteita ja il
      man...... ok, meni taas höpinäksi, mutta kaikki toi on täyttä TOTTA !
      On se nyt kummaa, kun on noin laiska mies ! ihme, kun on edes jaksanut siittä
      ä yhtään lasta.......hänet pitää vain pakottaa tekeen jotakin, ja olemaan esikoi-
      sen kanssa, sano, et nyt sä peset pyykit tai teet ruokaa.....sähän kulut pian lop-
      puun.......jos mä oisin sä, olisin EHKÄ uhannut antaa sen esikoisen ja tän tule-
      van lapsen adoptoitavaksi, jos et siivoa täällä.......mutta ei sun nyt tarvitse ottaa
      musta vaarin......se oli vain esimerkki......entäs hänen äitinsä tai isänsä...? valit-
      tele heille asiasta.......tai omille vanhemmillesi.....tai palkkaa siivousapua, jos on varaa, edes kerran viikossa........itse saan sitä, mutta en oikein ole tyytyväi-
      nen tähän uuteen siivoojaan, edellinen lopetti yhtäkkiä.......itse en pese liian u-
      sein pyykkiäni, pesukonekin jo yli 10-v vanha raakkine......asun siis yksin.......
      ja ei mulla ole edes astianpesukonettakaan, mutta kestääkö jokin pienikin ko-
      ne muoviastioita ? ja helppokäyttöinenkin sen pitäisi olla.....pesen siis käsin kaikki astiani.....
      Tai et ole kuulevinasi hänen valituksiaan yms......sanot, että nyt suu kiinni ja auta mua edes......sekin helpottaa varmasti.....ja kun meille työpaikalla EI mak
      seta senttiäkään siivoomisesta, vaikka pitäisi, pitäisköhän alkaa laskuttaan hei
      tä siitä ylimääräistä.......? kun hekin laskuttavat liikaa, esim. olen ainoa teen ju
      oja, ja jos ne menee jonnekin, niin mä en usein saa sitä teetä ollenkaan, kun en viitsi pahemmin varastaakaan, toisn silloin varastan edes sen teepussin.....
      eli ne laskuttaa usein liikaakin.....ja kun sinne tuodaan ruoka läheisestä ylä-as
      teen keittiöstä, siitäkin pitää maksaa liikaa.......ja se on yleensä aika pahaa, on liikaa joskus jotakin tarpeetonta mukamas makua lisäämään, mutta keitto on y
      leensä aika pahan makuista.......
      Ei toi ole tyhmää, et joku tänne uskaltaa tulla kirjoittelemaan, siksihän nämä on keksitty ! on täällä ties minkälaista turisijaa.........mutta eikö se sitten helpota
      edes vähän sen jälkeen......? mua se ainaskin helpottaa !
      Jos mikään ei tehoa, niin ainoa vaihtoehto on sitten ero. Jos sekään.....
      Tsemppiä vain sulle sinne ! ole rohkea, ja ota asiat puheeksi miehes kanssa.

• hullu hullu hullu

Vau, ne on ruvennut julkaisemaan automaattikirjoitusterapiaa tänne suomi24:ään

HAHAHA anna tulla vaan kaikki pihalle. Kyllä se siitä helpottaa.

Mä niin rakastan hulluja :)

• Väsymyksenahdistus

Mies tulee väsyneenä töistä ja vastassa on vaimo, joka valittaa väsymystään. Vaimo luulee, että töissä on leppoisaa ja ihanaa kun ei tarvitse tiskata tahi pyykätä. Mies luulee, että kotona ei tarvitse kuin hiukan mukulaa syöttää ja käyttää tiskikone. Vaikuttaa siltä, että viestintä on vääränlaista ja tehotonta. Miksi?

Chattaan paljon. Chatit ovat väärällään väsyneitä kotiäitejä. Onko niin, että kotityömarmatus on yksi elämän pettymyksen ilmentymä? Ja mikä on se seikka, joka saa valittamaan mutta ei etsimään ratkaisuja? Vai onko vain niin, että ratkaisun jälkeen ei enää ole tarvetta pitää marinaa?

Karu tosiasia, joka valittavien naisten kannattaisi muistaa: miehenne maksavat menoistanne pääosan. Usein naisen sana on erittäin painava, kun asuntoa valitaan, ja monet naiset ovat epärealistisia. On toki ihanaa, että olohuoneen, saunan ja keittiön lisäksi jokaiselle perheenjäsenelle on oma, valoisa huone, ja että tuo ihana lukaali sijaitsee lähellä palveluita ja etäällä häiriöistä.

Mutta. Se. Maksaa.

Teidän miehenne käy töissä, että se unelma voitaisiin ylläpitää. Että ei joutuisi etäälle palveluista, lähelle häiriötekijöitä ja asuntoon, jossa ei ole saunaa eikä jokaiselle perheenjäsenelle omaa huonetta - saati sitten valoisaa sellaista. Nyt jokainen perheenäiti funtsii mielessään: ovatko asunnot a) kalliita vai b) halpoja? Ja sitten: onko tavallisen miehen tavallinen palkka a) paljon vai b) vähän? Jos työ on rankka, ja sen tekemisen motiivi on muijan valitseman asunnon maksaminen, vähintä, mitä nainen voi tehdä, on pitää suunsa kiinni ja pesukone käynnissä.

Jos haluaa jatkaa marinaansa netissä, kannattaa sulkea silmät ja korvat ja linnoittautua yksin pahoja av(i)omiehiä vastaan. Jos haluaa helpotusta, on pakko harrastaa realismia: mikä on sen huushollin siisteyden toivottu taso ja mitkä taas ovat vanhempien yhteenlasketut voimavarat, joista on vähennetty ansiotyön, päivittäin yksin tehdyn kotityön ja rentoutumisen ja vapaa-ajanvieton välttämätön osuus. Jäljelle jäävä energiamäärä on se, jonka voi käyttää pölypallojen metsästämiseen ja gourmet-aterioiden valmistamiseen. Ja jos näyttää siltä, että energia eri riitä lasten, asunnon, vapaa-ajan ja kaiken muun pitämiseen omien kuvitelmien mukaisina, on pakko tinkiä. Muutetaan pienempään, siedetään sekasotkua, annetaan miehelle tunti lepoaikaa töistäpaluun jälkeen jne.

Valitus ja suunsoitto ei ole ratkaisu. Ja kauniskaan puhe ei muuta mitään, ellei se johda tekoihin. Ja edelleen: ainoastaan yhteisymmärryksessä tehdyt ratkaisut johtavat hyvään. Kompromissit ainoastaan siirtävät tuskaa tai ovat moraalinen keino sulkea toisen suu. Istukaa miestenne kanssa alas ja kuunnelkaa. Ja miettikää HUOLELLA, onko kotityön aiheuttama väsymys sittenkin seuraus jostakin syvemmällä piilevästä ongelmasta - kuten kohtuuttomista omaan elämään kohdistuvista odotuksista!

• feminist--

vaikka perustaisin perheen, en tule ikinä:
        -siivoamaan muiden jälkiä
        -pesemään toisten vessaa
        -tiskaamaan toisten tiskejä
        -laittamaan ruokaa (en muuten edes osaa)
        -käymään kaupassa muille
        oon ainakin terveellä tavalla itsekäs ja laiska. Jos jonkun miehen kelpuutan, hän on meistä se joka palvelee ja siivoaa.

• ei vuoden välein

Jos te haluatte parempaa perhepolitiikkaa, niin älkää ihmiset äänestäkö sosiaalidemokraatteja, jotka on pitäneet huolen siitä, ettei kotityölle ja kotiäitiydelle anneta sille kuuluvaa arvoa! Heidän naisryhmänsä perhepolitiikka tulee olemaan vielä pahempaa: Kodit ajetaan alas ja sijaiskodeille annetaan enemmän rahaa. Eli lasten huostaanotot tulee lisääntymään, kun äidit nääntyy
        kotona ja miehet työnsä ääressä.

Nyt kaikki lasketaan rahassa ja siinä kilvassa kotiäiti häviää mennen tullen.
        Mutta jos katsotaan, keiden lapset on terveimpiä, on se kotona hoidetut lapset.
        Päiväkotilapset käy säännönmukaisesti läpi tauteja, joita kotihoidetuissa lapsissa ei ole. KORVATULEHDUKSET suurimpana ryhmänä.

Kotiäidin työ siis merkitsee kaikille eli veronmaksajille etenkin suurta SÄÄSTÖÄ
        ja vielä kun eivät ole viemässä työttömiltä töitä, kotiäitien etuja tulisi ajaa ja antaa heille heille kuuluva arvo, joka on rahassa laskettuna suuri. Ja laatu on parempi kuin mitä päiväkodissa saadaan, sillä lapselle merkitsee TUNNE-ELÄMÄ enemmän kuin ulkoiset seikat, eli rakkaus. Ja äiti aina rakastaa lastaan
        enemmän kuin päiväkotitäti. Siis hoitokin on parempaa, jos siihen annetaan mahdollisuus lapsen omalle äidille.

Niin aviomieskin voi nauttia iloisesta, tyytyväisestä vaimostaan.
        Mutta muistakaa ystävät, kaiken perusta on USKOLLISUUS. Sille rakentakaa.
        Saatte suuren palkinnon siitä, kun yhdessä jaksatte vaikeitten aikojen yli.

• ei vuoden välein
        feminist-- kirjoitti:

-pesemään toisten vessaa
        -käymään kaupassa muille
        oon ainakin terveellä tavalla itsekäs ja laiska. Jos jonkun miehen kelpuutan, hän on meistä se joka palvelee ja siivoaa.

Älä perusta perhettä, feministi.

• feminist--

Älä perusta perhettä, feministi.

aion tehdä sen pian. Mutta mies tulee kirjoittamaan ennen avioliittoa lakimiehen toimistossa sopimuksen jossa sitoutuu palvelemaan minua ja lapsiamme. Muuten ei toimi.
        Säälittää ja naurattaa nuo naiset jotka ottavat tuollaisen orjan aseman. Sitä en minä ainakaan tule tekemään. Se on mies joka konttaa rätti kädessä vessan vieressä ja pyörittää huusholliani.

• hyvä diili joo
        feminist-- kirjoitti:

aion tehdä sen pian. Mutta mies tulee kirjoittamaan ennen avioliittoa lakimiehen toimistossa sopimuksen jossa sitoutuu palvelemaan minua ja lapsiamme. Muuten ei toimi.
        Säälittää ja naurattaa nuo naiset jotka ottavat tuollaisen orjan aseman. Sitä en minä ainakaan tule tekemään. Se on mies joka konttaa rätti kädessä vessan vieressä ja pyörittää huusholliani.

Oikein innolla odotan kuulla, kuka mies on niin pässi, että suostuu yksipuolisesti palvelemaan lastanne ja sinua, joka et vastavuoroisesti suostu palvelemaan miestäsi.

Tosi hyvä diili miehellesi!

No provohan kommenttisi selkeästi oli, mutta kommentoin kuitenkin.

• feminist--
        hyvä diili joo kirjoitti:

Oikein innolla odotan kuulla, kuka mies on niin pässi, että suostuu yksipuolisesti palvelemaan lastanne ja sinua, joka et vastavuoroisesti suostu palvelemaan miestäsi.

Tosi hyvä diili miehellesi!

No provohan kommenttisi selkeästi oli, mutta kommentoin kuitenkin.

kuule niitä miehiä on ja paljon jonossa jo. Ei kukaan sanonutkaan että elämä olisi reilua, mies palvelee, minä määrään ja neuvon häntä. Näin on lahjat jaettu. Olen heikompi astia, ja tiedän sen , joten mies on se jolle sopii rätti käteen, samoin imuri ja kaulin.

• eräs mies
        feminist-- kirjoitti:

-pesemään toisten vessaa
        -käymään kaupassa muille

(vaikka viesti onkin provo...)

Tuo ei ole terveellä tavalla itsekästä ja laiskaa, vaan sairaalla. Ja ihminen joka ei osaa laittaa ruokaa on uusavuton ja se on aika turn-off. Vähän samaan tapaan kuin esim. heroiiniriippuvuus.

Mutta toisaalta, ei se ole tyhmä joka vaatii...

• Voii että
        feminist-- kirjoitti:

feminist--

Pidän kyllä asenteestasi, jos kerran ansiossa aiot käydä.

Hyvä muistutus lupauksista on kuitenkin tosikertomus kaverista, joka häissään lupasi, etteivät vielä aikoihin aio lasten itkua kuunnella, kun oli siitä tarpeekseen saanut lapsuuden suuressa perheessään.
        Kuinka sitten kävikään: sopivan ajan kuluessa häistä syntyi alkuvuodesta kaksoset ja vielä loppuvudesta toiset kaksoset!

Kaiketi ei lupauksia voi antaa ilman lasta, koska jokainen lapsi on erilainen ja MÄÄRÄÄ TAHDIN omalla tavallaan!

• Arvot uusiksi

Jos te haluatte parempaa perhepolitiikkaa, niin älkää ihmiset äänestäkö sosiaalidemokraatteja, jotka on pitäneet huolen siitä, ettei kotityölle ja kotiäitiydelle anneta sille kuuluvaa arvoa! Heidän naisryhmänsä perhepolitiikka tulee olemaan vielä pahempaa: Kodit ajetaan alas ja sijaiskodeille annetaan enemmän rahaa. Eli lasten huostaanotot tulee lisääntymään, kun äidit nääntyy
        kotona ja miehet työnsä ääressä.

Nyt kaikki lasketaan rahassa ja siinä kilvassa kotiäiti häviää mennen tullen.
        Mutta jos katsotaan, keiden lapset on terveimpiä, on se kotona hoidetut lapset.
        Päiväkotilapset käy säännönmukaisesti läpi tauteja, joita kotihoidetuissa lapsissa ei ole. KORVATULEHDUKSET suurimpana ryhmänä.

Kotiäidin työ siis merkitsee kaikille eli veronmaksajille etenkin suurta SÄÄSTÖÄ
        ja vielä kun eivät ole viemässä työttömiltä töitä, kotiäitien etuja tulisi ajaa ja antaa heille heille kuuluva arvo, joka on rahassa laskettuna suuri. Ja laatu on parempi kuin mitä päiväkodissa saadaan, sillä lapselle merkitsee TUNNE-ELÄMÄ enemmän kuin ulkoiset seikat, eli rakkaus. Ja äiti aina rakastaa lastaan
        enemmän kuin päiväkotitäti. Siis hoitokin on parempaa, jos siihen annetaan mahdollisuus lapsen omalle äidille.

Niin aviomieskin voi nauttia iloisesta, tyytyväisestä vaimostaan.
        Mutta muistakaa ystävät, kaiken perusta on USKOLLISUUS. Sille rakentakaa.
        Saatte suuren palkinnon siitä, kun yhdessä jaksatte vaikeitten aikojen yli.

No kaikenkaikkiaan hyvästä työstä koituu siunaus lapselapsillekin myös esimerkin kautta ja perheen koossapysymisesimerkin kautta. KUKA opettaisi nuorille ELMÄN ARVOT, läpi koko elämän kestävät siis, kuka ne opettaisi?

• ui78i7i87i
        feminist-- kirjoitti:

-pesemään toisten vessaa
        -käymään kaupassa muille

Olet vi-tun ruma, mutta hauska, kun luulet saavasi noilla normeilla perheen aikaiseksi. LOOOOOOOOOL

Femarilehmä, tee cunninlingus itsellesi vaikka. Sen ruoan osaat.

• mie vaan

Sinä saat olla kotona ja tehdä hommia omaan tahtiin. Miehesi taasen raataa töissä ja haluaa vähän rentoutua raskaan työn päälle (mikä työ muuten?). Sopikaa, että hän siivoaa viikonloppuna. Ja sinä olet sekaisin raskaudesta!

• saariston mies

Mitenhän tuo oikein olisi? Minulle isäni jo lapsena opetti että nainen on päivällä talouskone ja yöllä patja. Tosin minä en ihan tuota mieltä ole mutta ymmärrän kyllä että sukupuoliroolit näyttävät yhä tänäkin päivänä vahvaa osaa ja tuo on yleistä varsinkin etelän katolisissa maissa.

Suomessa ja varsinkin pohjolassa yleensäkin naiset ovat saaneet valtaa jopa siinä määrin että naiset tuntuvat määräävän miltei joka asiassa. Jopa niin että koska ollaan yöllä petipuuhissa ja koska tehdään mitäkin arkisia puuhia mitä taloudessa yleensä pitää tehdä.

Itse suorastaan pelkään naisia ja minulla on täällä ulkosaarellani niitä peräti kolme. Kaikki ovat nuoria ja he määräävät miltei ihan joka asian. Koska pitää mennä mantereelle kauppaan ja koska tehdään näitä kotiaskareita jne. En uskalla sitoutua mihinkään suhteeseen naisen kanssa kun tiedän että mikä sembalo siitä syntyy. Joten minun osani on olla vain ns. seurustelu-upseeri ja toteuttaa suunnilleen ihan kaikki mitä nämä kolme nuorta naista saavat päähänsä.

Eli ole sinä vaan onnellinen siellä jos on ukko elättäjänä ja saat olla kotona sekä nauttia tämä pohjoisen Suomen kulttuurista. Kaikkialla kun ei elämä ole yhtä helppoa.

• ei vuoden välein

Saariston mies. Nainen ei ole patja eikä pesukone. Olet tehnyt viisaasti, kun et ole lähtenyt jatkamaan sitä linjaa.

Valitettavasti miehet on olleet niin tyhmiä, että ovat olleet väkivaltaisia omille vaimoilleen ja uskottomat ja antaneet naiselle vallan alistaa mies.
        Molemmat on väärin. Miehen olis tullut arvostaa omaa vaimoaan ja pitää miehen asema perheen päänä, sillä kaikessa yhteiskuntaelämässä on oltava hierarkia. Se on jopa eläimillä.
        Nyt meillä on AKKAVALTA, joka polkee niitä kotiäitejä maan rakoon. Siitä kärsii
        nyt sekä miehet, että kotiäidit ja lapset.

Älkää äänestäkö naisia päättäviin elimiin, sillä nainen on naiselle susi, kun se pääsee kanssasisartaan ylemmäksi ja irti miehen vallasta.

Äänestäkää yhdessä parisuhteessa olevia rehellisiä miehiä. Ei mitään Ilkka Kanervoja ja Matti Vanhasia. Jos mies ei hallitse kotiaan, ei se hallitse valtakunnan politiikkaakaan.

• Valitettavasti vääri

Saariston mies. Nainen ei ole patja eikä pesukone. Olet tehnyt viisaasti, kun et ole lähtenyt jatkamaan sitä linjaa.

Valitettavasti miehet on olleet niin tyhmiä, että ovat olleet väkivaltaisia omille vaimoilleen ja uskottomat ja antaneet naiselle vallan alistaa mies.
        Molemmat on väärin. Miehen olis tullut arvostaa omaa vaimoaan ja pitää miehen asema perheen päänä, sillä kaikessa yhteiskuntaelämässä on oltava hierarkia. Se on jopa eläimillä.
        Nyt meillä on AKKAVALTA, joka polkee niitä kotiäitejä maan rakoon. Siitä kärsii
        nyt sekä miehet, että kotiäidit ja lapset.

Älkää äänestäkö naisia päättäviin elimiin, sillä nainen on naiselle susi, kun se pääsee kanssasisartaan ylemmäksi ja irti miehen vallasta.

Äänestäkää yhdessä parisuhteessa olevia rehellisiä miehiä. Ei mitään Ilkka Kanervoja ja Matti Vanhasia. Jos mies ei hallitse kotiaan, ei se hallitse valtakunnan politiikkaakaan.

Valitettavasti ...miehet eivät ole OLLEET tyhmiä, vaan sodassa .. valitettavasti.
        NAISET käyttivät tilaisuuden hyväkseen ja tässä olemme!

• ArskaAinaOikeassa

No sä nyt vaan oot siinä tilanteessa että kotihommat kuuluu sulle, joten lopeta toi valittaminen! Jonkun se on tienattavakin sen leivän eteen mikä sinunkin nenäs eteen tulee, vaikka itse sen teetkin , ja raskaan työpäivän jälkeen miehesi on todellakin ansainnut sohvalla makoilun. Että te naiset ootte kyllä ihme inisijöitä. Koitapas vaihtaa osia miehes kanssa niin huomaat että turhaa rutiset täällä netissä, taas.

• ei vuoden välein

Arska hei. Nainen on raskaana ja synnyttää, missä voi menettää jopa henkensä ja päivystää ympärivuorokautisesti ilman lomia, palkkaa ja eläkettä.

Vaimo on heikompi astia ja sitä pitää pitää kuin kukkaa kämmenellä, että jaksaa
        palvella vielä miestäänkin.

Arska, vaihda asennettasi. Kovasydämisyys tuottaa avioeron.

On se kiva tulla Arskankin puhtaaseen kotiin, missä tiskit on tiskattu, pyykit pesty, ruuat laitettu ja siivottukin. Jos naisesi ei jaksa tätä tehdä, niin vika on
        sinussa Arska, kun et ole hoitanut vaimosi tunne-elämää, että hän jaksaisi.
        Saat vaimosi kunnioituksen, kun kohtelet häntä kunnioittavasti.

• kiukkunen kotiäiti

Arska hei. Nainen on raskaana ja synnyttää, missä voi menettää jopa henkensä ja päivystää ympärivuorokautisesti ilman lomia, palkkaa ja eläkettä.

On se kiva tulla Arskankin puhtaaseen kotiin, missä tiskit on tiskattu, pyykit pesty, ruuat laitettu ja siivottukin. Jos naisesi ei jaksa tätä tehdä, niin vika on

tää oli paras ikinä kuulemani kommentti keneltäkään.

• ArskaAinaOikeassa

ei vuoden välein, tää on sulle. Ei se synnytys pelkästään naisille ole raskasta, teillä kun hormoonitkin menee miten sattuu ja teistä tulee ihan idiootteja.
        On se kiva tulla valmiiseen ruokapöytään ja puhtaaseen kotiin jos on sellanen vaimo joka näin vaivautuu tekemään. Yleensä se menee niin että ei muka olla keretty muuta tekeen kun vaihtaan juorut naapurin lissun ja ellun kans. Nainen jaksaa kyllä nämä asiat hoitaa yhtä hyvin kuin mieskin jaksaa käydä töissä.
        Tai sitten on lapsesta saakka ollut kodissa jossa on annettu väärä kasvatus ja lellitty piloille. Ikävä kyllä näin on huomattavissa monen perheen äideistä. Laiskoja ovat...

• -kolmen lapsen äiti-

hei aloittaja!

Tiedän juuri miltä susta tuntuu. Itse lähdin kolmen lapseni kanssa pois tuollaisesta suhteesta; ja ihan oikeasti, elämäni helpottui ja rauhottui. ei ole enää sohvalla sitä lahnaa kiristämässä hermoja tekemättömyydellään ja sotkemassa. Totta taloudellisesta asemasta piti tulla alemmas, mutta se kannatti. raha ei korvaa elämänlaatua.
      Lapseni ovat isoja ja pieniä: enää ei isommat ota mallia mihinkään osallistumattomasta isästään, vaan osallistuvat yhteiseen elämään, siivoavat omat jälkensä mukisematta enää että eihän isäkään tee mitään.
      Pienikin saa unirauhan, kun kukaan ei käännä tv:n ääniä täysille nukkumaanmenoaikana "kun tulee hyvä kohta". Kukaan ei syötä enää laiskuuksissaan lapsille karkkia ruoan sijaan, kun haluaa hiljentää ne, sillä aikaa kun teen ruokaa, vaan lapset odottavat ruokaa.

Kukaan ei tee enää tyhjiä lupauksia lapsille, mitä ei koskaan pidä, aiheuttaen suunnattomia, jatkuvia pettymyksiä.

En sano, että tämäkään olisi helppoa, mutta elämämme on tasaista, rauhallista, ja oma mieleni on rauhallisempi. Ja jos mies on oikeasti vain yhtenä lapsena lisää, ei sillä mitään tee. Kyllä se vaan lisää työmäärää älyttömästi, jos aikuinen ihminen ei ota vastuuta itsestään.

Ennen miehet olivat kaikki niitä, jotka eivät tee mitään, ero nykypäivänä on vain se, että äideillä ei ole enää puolen suvun naisia apunaan niinkuin joskus: mummot on töissä jne.

• joskus puhe auttaa

Osanottoni aloittajalle. Kyllä tossa vaiheessa miehesi täytyisi jo tajuta tehdä jotain. Itselläni on ranskalainen mies ja hänellä pysyy hyvin imuri kädessä, tiskit hoituu nopeasti ja pyykkikoneenkaan kanssa ei ole ongelmia.

• turkki,thaimaa,venäj

ja mitä sä teet kotona muutako jaat kotitehtäviä? ja yrität pomottaa sun miestä?

• ranskalainenkin viel

Naisen suurimmat haaveethan ovat hevonen ja isogullinen keeneripalvelija.

Elät unelmaasi todeksi. Onnittelut

• turkki,thaimaa,venäj

Suomalaiset muijat. Mies käy töissä ja elättää sut ja tulevan lapses sul on kotona 8h aikaa siivota ja laittaa paikat tasapuolisesti sillä aikaa ku miehesi käy töissä. Mieski varmaan odottaa et teil ois sit yhteistä aikaa. Seksiki teil on näyttäny joskus sujuvan ku lasta odotat. Jos kotiäitinä oleminen ei kiinnosta mene TÖIHIN! Monissa muissa kulttuureissa tämä on ihan normaalia, eikä siitä turhaan marissa.

• No justihinsa

Oletkohan itse ollut kotona sen 8h päivässä lapsen kanssa? Tiedätkö, ettei aina ole sitä 8h aikaa siivota ja laittaa paikkoja? Tuossa taas puhetta sellaisen ihmisen suusta, joka ei tiedä mistään mitään...

Ja kyllä, meillä on ruoka tulilla ja paikat kunnossa kun mies tulee töistä. Se on myös mielestäni ihan kohtuullista. On toki niinkin, ettei joka päivä ole samanlainen, ja joskus väsyn minäkin. Olinkin tuossa hiljan 39 asteen kuumeessa, jolloin mies tekikin kotitöistä todella suuren osan.

• ei vuoden välein

Kuule Turkki, sulje suusi. Sinä et ole raskaana. Voisi tulla äitiä ikävä, jos joutuisit synnyttämään. Taitaisi jäädä yhteen lapseen.

• 111111111111111112

Ihmettelen syvästi miksi kukaan edes jatkaa suhdetta jossa saa itse tehdä kaikki asiat yksin. Sit pyöräytetään ne lapset ja parin vuoden jälkeen itketään, kun mies ei tee mitään.

Ei se mies muutu, vaikka lapsia tulee.

Mnulta lentäisi mies ulos heti jos edes vähääkään yrittäisi laiskotella kotona. On se töissä käyminen huomattavasti vähemmän rakempaa, kuin kotiäitinä oleminen. Joskus telkkarissa tuli sellainen ohjelma, jossa mies ja nainen vaihtoivat paikkaa kotona, mies jäi kotiin ja vaimo meni töihin. Aika monesti mies halusi päästä takaisin töihin ja vaimo halusi jäädä töihin.

Miehet kun ajattelevat että se kotona oleminen on että laitetaan kerran pyykkikone pyörimään ja pari lasia tiskataan. Se on paljon rakempaa. Eikä se auta, että lapsien isä tulee töistä kotiin ja ei tee yhtään mitään, vaikka se on myös hänenkin koti.

KAIKKI NAISET. Te jotka jäätte tälläiseen suhteeseen, opetatte myös tuleville lapsillinne, varinkin pojille millaista tuo kotielämä on. Onko se oikein, onko se fiksua kasvattaa vain lisää tälläisiä laiskottelijoita jotka olettavat että naiset ovat vain orjia?

• vierailija111

Kuulostaapa kyllä ikävältä.

Meillä tilanne on toinen;
      Taloudessamme on kahden aikuisen lisäksi myös vauva. Itse olen se osapuoli, joka on vauvan kanssa päivät. Tästä syystä minä siis usein olen se, joka pitää kodista, pyykeistä ja esimerkiksi ruuan valmistuksesta huolen. Itse en ole toistaiseksi nähnyt tässä mitään ongelmaa, sillä myös mies tekee kotona ollessaan arjen askareista oman osansa; ruuanlaittoa, siivousta, vauvan hoitoa... eikä näistä ole sen kummemmin neuvoteltu tai sovittu; ne vain kuuluu asiaan, asuuhan mieskin täällä.

Olisikohan nyt niin, ettei teidän keskusteluyhteys toimi? Ettei mies tiedä, kuinka väsynyt olet ja kuinka paljon lapsen kansa kotona ollessaan oikeastaan väsyykään?

Mäkättäminen on typerää ja näemmä turhaakin, ainakin teillä tuo mäkätys on kaikunut näköjään kuuroille korville. Sen sijaan kannattaisi kokeilla rauhallista, rakentavaa ja pitkällistä keskustelua. Kyllähän se nyt niin on, että sinäkin tarvitset omaa aikaa - ok, mies käy töissä kodin ulkopuolella, mutta sinun työmaasi on kotona, 24/7 - varsinkin, kun raskautesikin on jo noin pitkällä. Pitäisi rentoutua ja levähtää vielä, kun voi.

Voisitteko vaihtaa osia jonakin lauantaina? Mies jäisi lapsen kanssa kotiin ja tekisi kaikki kotihommat, sinä sen sijaan käyttäisit aikasi vaikkapa kavereiden ja sukulaisten tapaamiseen tai yleensäkin johonkin mieluisaan. Rentoutuisit ja levähtäisit.

Tulee mieleen, mitä mies on itse sanonut tuosta kotitöidentekemisestä?

• Neppu83

Ai että, kyllä mulla on sitten selkeästi maailman paras mies! Itse olen kotona vajaa 6kk tytön kanssa ja mies käy töissä.

Vaikka raskaan työpäivän jälkeen olisikin väsynyt, auttaa ruoanlaitossa, pyykkäämisessä jne. jos en itse ole jaksanut/kerennyt kaikkea päivän aikana tekemään.
      Eikä koskaan valita, ettet taaskaan ole tuota ja tuota tehnyt, vaan kysyy, tehdäänkö yhdessä tytön nukkuessa :)

Eikä muuten ole koskaan tarvinnut pyytää ja nalkuttaa, vaan asiat on ihan alusta alkaen hoitunut pyytämättä..Tainnut olla kotona vähän toisenlainen kasvatus.

Ex olikin sitten ihan eri maata. Ei koskaan pessyt pyykkejään ja imuriin koski tasan kerran, kun oli rikkonut kaljapullon lattialle, eikä halunnut siitä jäädä kiinni.
      Kummasti alkoi hommia tekemään, kun aloin pestä vain omat pyykkini ja siivosin vain kun tuli omia kavereita kylään.
      Millanen lie mahtaa nykyisin olla..

• Mikko vaan

Mutta nainen,sehän on tehtäväsi,jo ammoisista ajoista lähtien! Asiat menevät juuri oikealla lailla.

• kiukkunen kotiäiti

mikäs miesten tehtävä sitten on???? tehä lämmint paskaa vaa päiväst toiseen ja ämmät joutuu kärsimään ja tekemään kaiken!!! on sullakin ajatus maailma kohdallaan...ei voi muut sannoo !!!

• Vahingosta viisastuu

Näinhän se useimmiten on. Äijät tulevat koteihinsa kuin lomalle konsanaan. Kaksi kertaa elämässäni olen omien töitteni ohella hoitanut koko "huushollin". Kolmatta kertaa en enää erehdy ja rahaa jää paljon enemmän säästöön ja omaan käyttöön.

• Vetelää porukkaa?

Naurettavaa mainita kuinka "minä pesen pyykit".
        Kyllä ihan kauhee työ lykätä pyykit automaattipesukoneeseen , pistä hana päälle ja painaa nappia.

• Vahingosta viisastun
        Vetelää porukkaa? kirjoitti:

Kyllä ihan kauhee työ lykätä pyykit automaattipesukoneeseen , pistä hana päälle ja painaa nappia.

Tulihan sitä hoidettua muutakin kuin nappuloiden painallukset. Kiinteistöjen rahoitukset, lainojen lyhennykset remontointien järjestämiset jne. alkusoitoiksi.Äijien loikoillessa sohvilla kaljaa kittaamassa.

• Kauniit ja rohkeat
        Vetelää porukkaa? kirjoitti:

Niinpä. Ennen meitä n. 10 hengen tal. Padassa pyykkikeitto. Huuhtelu avannossa ja vintille kuivumaan lakanat ja kiireellisimmät tuvan orsille. Se oli pyykkipäivä se. Ja oli jos jotakin oikeata TYÖHAALARIAKIN. Ja seuranneeseen nuhaankin löytyi aina jotakin kamferia.

• Kylmätotuus
        Vahingosta viisastun kirjoitti:

Tulihan sitä hoidettua muutakin kuin nappuloiden painallukset. Kiinteistöjen rahoitukset, lainojen lyhennykset remontointien järjestämiset jne. alkusoitoiksi.Äijien loikoillessa sohvilla kaljaa kittaamassa.

Sinulle vahingosta viisastuin (vai viisaistuitko sittenkään?) Äijien kuuluukin saada ottaa rennosti. Ne kun johtavat tätä maailmaa, vieläkin.

• Vahingosta viisastuu
        Kylmätotuus kirjoitti:

Sinulle vahingosta viisastuin (vai viisaistuitko sittenkään?) Äijien kuuluukin saada ottaa rennosti. Ne kun johtavat tätä maailmaa, vieläkin.

Kyllä viisastuin. Viisastun vielä enemmänkin, kun lueskelen näitä peräkammarin poikien vastauksia.

• sgdggg

Meillä on myös 1,5 vuotias ja 3kuinen sekä vielä miehen meillä asuva viisivuotias. yleisesti ottaen rakastan tätä kotiäidin arkea. Miehellä on asenne kunnossa. Kyllähän se koneelle istuu samaten kun tulee kotiin mutta kaikesta pystytään puhumaan. kummallakaan ei ole sukua täällä eli hoitoapu on todella harvinaista. Joten kai siinä on pakkokin puhaltaa yhteenhiileen. Varsinkin kun miehen ex-anoppi asuu melkein vieressä :D

Eilen tosin mullakin meni hermot kun tämä viisivuotias oli jättänyt teroittamansa kynien roskat pöydälle ja siitä oli sitten vedetty kaikki alas, kun sopimus sitten oli että nimenomaan pitää huolen noista kynistä jos niillä piirtelee ja ottaa yhen kynän kerrallaan. No se sitten sanoi vaan että ei voi kun se oli 1,5 vuotias joka sotki. eikä mennyt perille että sen vastuulla. vaan rupes fuulaamaan isälleen että oli sormi pipi.( joka tosin kummasti parani kun kannoin pojan sänkyynsä lepäämään) Silti yritti mennä isin luo turvaan siivoukselta. Sen jälkeen vedin semmosen shown että isi tajusi tulla partaa ajamasta ja alettiin siivoomaan koko porukka. Isänsä sai laitettua pojan siivoamaan jälkensä ja sain jopa miehen auttamaan muun kämpän siivouksessa. Yleensä siivoan kyllä itte kun miehellä kouluhommat sun muut mutta nyt kun oon itte kipiänä samoin kun nuoremmat lapsetkin niin jotenkin ei ehdi kun ei ehdi edes lepäämään.

Lapsperheiden koti on aina sotkunen mihin melkein pitäs tottua mutta mun miehessä ärsyttävintä on se kun jättää kaikki kouluhommansa niin että tuo 1,5 vuotias niitä saa ja ihan kun pitäs olla perillä mihin ne kuuluu. oon tehnyt niin että kaikki isin tärkeet viskaan pahvilaatikkoon ja ylähyllylle ja saa sitten ihan itte ettiä noita sähkävehkeitä ja kenolappujaan koulukirjojen välistä mikäli ne on pöydän alatasolla lojuneet 1,5 vuotiaan kädenulottuvilla.
      Meillä muuten on aika jännää kun tuo 1,5vuotias kömpii itte sänkyyn kun sanon vaan että äiti nyt ei jaksa nukuttaa. aivan ihanaa! hetki hiljaisuutta.

• Nähty on...

Nalkuttaminen ei ainakaan tilannetta paranna, hiljaisuus on paljon tehokkaampaa. Vapaa-aikaa molemmille osapuolille, jos toinen käy talon ulkopuolella töissä ja toinen on töissä kotona, siis hoitaa kotitöitä, niin molempien kuuluu saada hengähtää. Se, joka tulee töistä kotiin, saa huilia siinä sohvalla, se , joka on ollut koko päivän kotona, saa mennä vaikka leffaan.
      Ja joskus sitä voi kokeilla, että menee siihen sohvalle röhnöttämään ja katsoa kestääkö se toinen osapuoli sitä lainkaan.
      Siinä vaiheessa kun toinen jo olemassaolollaan alkaa ärsyttää, on parempi ottaa etäisyyttä mutta sitten myös pitää kestää se, että se kotitöitä tekemätön röhnöttäjä löytääkin itselleen uuden talouden jossa makoilla.
      Jos puoliso on vaan rasitus niin mikä estää hankkimasta omaa kämppää.
      Ainakaan ei kannata raskaaksi hankkiutua jos jo yhden lapsen kanssa tympii. Monelle olisi parempi vaan hankkia kuitenkin se koira, sekä miehen, että lasten korvikkeeksi.

• JK

VAI IN

• PUHUMALLAAAA!!!!

keskustelkaa hyvät ihmiset toistenne kanssa. onko vaikeaa keskustella ihmisen kanssa jonka kanssa on selkeesti elänyt, koska lapsiakin on?

olen aika helkutin varma, että avautumalla internetissä asiaan ei tule mitään muutosta.

ja tohon vikaan kappaleesi, eroa. eroa nyt vattu soikoon, jos ette voi ongelmiANNE puida, muuten kun kysymällä randomeilta neuvoa, miten HE ovat ELÄMÄSSÄÄN toimineet.

• TV-jumaluus

Totta. Juuri tuo puhkuminen ja sanattomuus ja sitten räjähtäminen. Kaikki turhaa. uheviestintähän onkin vahvana koulutuksissa? Sitten vielä kotona telkassa. Vai onko niin, että telkkaa vain enää kuunnellaan ja kaikki muu koetaan HÄIRIÖKSI! Moni avioliitto olisi menneitä aikoina pelastunut onnelliseksi, jos TV-jumala olisi kannettu ajoissa ulos. Ainakin itselläni uskoisin näin.

• MatiasH

Yksinhuoltajana sinulla ei olisi yhtään enempää aikaa. Turha sitä on kadehtia miehenkään elämää. Koeta nyt jaksaa vaan, kun elämä on tuollaista.

• s se

Päinivastoin. Yksinhuoltajana olisi ihan ikiomaa aikaa silloin, kun lapset ovat isänsä luona. Silloin saisi olla esim. joka toisen viikonlopun ihan itsekseen. Ja riittäisi, että siivoisi omat ja lasten jäljet eikä tarvitsis siivota miehen jälkiä.

• vittuuntunut orja

samassa veneessä killutaan....tiedän hyvin tunteen,räjähtämis pisteessä itsekkin,kahen vuaden aikana mies ei oo yhtään mitään tehnyt,siis vielä pahempi kun teillä..ei yhtään mitään,ei jaksa todellakaan enää tälläistä touhua..=( terv .vittuuntunut orjan hommiin

• Äiti, hoida hommasi!

Hohhoijaa saakeli! Ja sitä ihmetellään miksi on niin paljon säälittäviä yksinhuoltajaäitejä. Naiset, jotka eivät kunnioita työssä raatavia miehiään, eivätkä hoida kotihommiaan kunnolla ovat juurikin näitä sosiaalituella eläviä laiskiaisia...!

• YH omasta halusta

Millä ihmeen sosiaalituella eläviä naisia? Itse kyllästyin mieheen, joka vuosi vuodelta valitti enemmän ja enemmän mutta teki itse kotitöitä vähemmän ja vähemmän. Minä hoidin kaksi lasta, ison omakotitalon siivoukset, pihatyöt, ruoanlaitot jne. Eikä syöty mitään eineksiä, vaan itsetehtyä edullista terveellistä kotiruokaa.

Yritin keskustella mieheni kanssa, mutta hänen mielestään minulla ei ollut sananvaltaa, koska olin äitiysLOMALLA. No, pistin eron vetämään.

Minä käyn töissä normaaliin tapaan. Saan lapsilisät ja erittäin pienen elatusmaksun lasteni isältä. Pärjään oikein hyvin elämässäni. Lasten kanssa menee hyvin kuten aiemminkin ja elämä on helpompaa, kun ei tarvitse kuulla nalkutusta mieheltä eikä tarvitse siivota hänen jälkiään. Harmittaa vaan, ettei tullut jo aiemmin lähdettyä huonosta suhteesta.

• Miettikää vähän!!

Meillä näin: Olen itse kotona ja vaimo töissä. Lapset: kaksoispojat (vajaa vuoden) ja tyttö (reilu kaks). Minulla ei mitään vaikeuksia laittaa paikkoja kuntoon ja tehdä ruokaa, ja aikaakin jää vielä kaikkeen muuhunkin. Se on äidit vaan itsestä kiinni miten asian otatte, itse annan arvoa vaimolleni, joka tekee töitä! Sillä ei todellakaan ole merkitystä vaikka vaimoni töiden jälkeen usein ottaa pienet päikkärit.Lakatkaapas äidit mutinat jo. Muka orjia. =D

• eri näkemuys

Hyvä, jos sinä teet kotitöitä, mutta on paljon niitä miehiä, joiden mielestä vauvan hoito ei ole ollenkaan rankkaa.

Meillä mies ei noussut kertaakaan yöllä vauvan takia kummankaan lapsen osalta. Minä olin väsymyksestä sekopäinen, itkin ja kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta (lääkärin toteama), mutta mies vain valitti minua laiskaksi ja syytti, kun en antanut hänelle seksiä joka ilta.

Luulen, että jotkut miehet kadehtivat sitä, että äiti on kotona lasten kanssa ja miehen taas pitää mennä töihin. Tällaiset miehet eivät tajua, että se äiti on 24/7 lasten kanssa koko ajan. Osa lapsista nukkuu alusta asti hyvin ja ovat hyväntuulisia, joten eipä sellaisen lapsen hoitaminen olekaan rankkaa, mutta on niitäkin, jotka nukkuvat katkonaisesti, ovat koko ajan itkuisia ja sylissä pidettäviä, esikoinen saattaa olla hyvin mustasukkainen vauvasta jne. Moni äiti toivoisi edes tukea ja arvostusta mieheltään.

Lasten pitäisi olla vanhempien yhteinen projekti eikä vaan äidin omaa "puuhastelua". Pikkulapsiaika on rankkaa, mutta sitä tukea tarvitaan isältäkin. Tai vaihtoehtoisesti isä maksamaan lastenhoidosta/siivouksesta, jos ei halua siihen itse osallistua.

Toki jotkut naiset ovat laiskoja ja rakastavat nalkuttamista ja valittamista. Iso osa kuitenkin valittaa ihan asiasta.

• nikisinkku65

Hyvät naiset,suosittelen kaikille teille sinkkuelämän! Minä olen niiiiin onnellinen,että ei ole kakaroita,puolisoita,anoppia,appia,jne.Nautin vapaasta elämästä täysin rinnoin,ei tarvi katsella ja kuunnella ketään,jja se on LUXSUSTA!
        suosittelen kaikkille,elämä on nauntintoja varten.

• Laiskuuden olemus
        eri näkemuys kirjoitti:

Hyvä, jos sinä teet kotitöitä, mutta on paljon niitä miehiä, joiden mielestä vauvan hoito ei ole ollenkaan rankkaa.

Meillä mies ei noussut kertaakaan yöllä vauvan takia kummankaan lapsen osalta. Minä olin väsymyksestä sekopäinen, itkin ja kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta (lääkärin toteama), mutta mies vain valitti minua laiskaksi ja syytti, kun en antanut hänelle seksiä joka ilta.

Luulen, että jotkut miehet kadehtivat sitä, että äiti on kotona lasten kanssa ja miehen taas pitää mennä töihin. Tällaiset miehet eivät tajua, että se äiti on 24/7 lasten kanssa koko ajan. Osa lapsista nukkuu alusta asti hyvin ja ovat hyväntuulisia, joten eipä sellaisen lapsen hoitaminen olekaan rankkaa, mutta on niitäkin, jotka nukkuvat katkonaisesti, ovat koko ajan itkuisia ja sylissä pidettäviä, esikoinen saattaa olla hyvin mustasukkainen vauvasta jne. Moni äiti toivoisi edes tukea ja arvostusta mieheltään.

Lasten pitäisi olla vanhempien yhteinen projekti eikä vaan äidin omaa "puuhastelua". Pikkulapsiaika on rankkaa, mutta sitä tukea tarvitaan isältäkin. Tai vaihtoehtoisesti isä maksamaan lastenhoidosta/siivouksesta, jos ei halua siihen itse osallistua.

Toki jotkut naiset ovat laiskoja ja rakastavat nalkuttamista ja valittamista. Iso osa kuitenkin valittaa ihan asiasta.

Mikähän se on tuo naisten laiskuuden mitta, millä sitä mittaillaan.

Onko se sama mittari kuin miehien laiskuutta arvioidessa?

Vai meneekö se tässäkin tapauksessa samaa kaavaa eli että "nainen ei koskaan sitä euroa eurona saa"?

Onko laiskempaa pyöriä naisena netissä kuin maata miehenä sohvalla?

• Luovuuttamk

Kyllä se mieskin tekee kunhan ei aleta vittuilla ensimmäisenä tekemättömyydestä. Lähestyminen asian suhteen kannattaa hoitaa paremmin niin jo tapahtuu. Kyllä te naiset keinot keksitte. :)

• Oppi kuraojassa

Perheissä sunnuntai saataisiin helposti kaikille yhteiseksi "lepopäiväksi", jos kaikki tekisivät oman osansa kotitöistä ja vähän enemmänkin eli kukaan ei laskisi kokoajan sitä, että mikä nyt on minun osuuteni ja mikä on toisen, vaan kaikki haluaisivat innolla tehdä kodista kodin.

Jos joku mies väittää, ettei hän osaa eikä tiedä, mitä kotona pitäisi tehdä, niin kyllä täytyy ihmetellä korkeasti koulutettua kansaa....kyllä on oppi ojaan kaatanut.

• Mököttävä äijä

Miksiköhän miehet mököttävät töistä tullessaan ja ovat kuin rautakangen nielleet, kun nainen makaa sohvalla jalat kattoa kohden yöpaita päällä ja katselee telkkua, eteinen on niin sikin sokin, ettei sisään meinaa mahtua, tiskipöytä on täynnä ruoantähteitä, voi pöydällä löllönä, käntynpaloja siellä täällä, limpsapullot vyöryvät pitkin lattiaa, koirankarvat lentelevät ilmassa, lapset rääkyvät räkä nokasta valuen, postia ei oo haettu.......................

Miksi, voi miksi miehet murjottavat?

• Kotiorjuutus

Tutkimusten mukaan naiset hakevat Suomessakin useammin eroa kuin miehet ja syy on ihan selvä. Miesten ei kannata hakea, heille kun on etua siitä, että on oma kotiorja.

• Paska tikun nokassa

Tutkimusten mukaan vanhat leskimiehet hakevat ja saavat enemmän kotiapuja vaimon kuoltua kuin päinvastoin. Ja minkähän takia? Eihän äijät osaa tehdä mitään, kun vaimo on passannut kuin paskaa tikun nokkaan koko parisuhteen ajan.

• ennenkin pärjättiin

On se vaan kumma, ettei suomalaiset kuolleet sukupuuttoon joskus 50-60 luvulla, kun äideillä pyöri helmoissa keskimäärin useampia lapsia kuin nykyisin, pyykit hoidettiin pulsaattorikoneessa puoliautomaattisesti, kaupassakäynti oli sitä, että jokainen asia piti jonottaa eri kaupasta - lihat erikseet, vaatteet erikseen jne...

Ei ollut sen ajan äideillä tiskikoneita, kunnon ajastettavia pyykkikoneita, kahvinkeittimiä ja siitä huolimatta he vain jotenkin pärjäsivät. No ei miehetkään silloin helpolla päässeet vaan väänsivät usein nykyistä pidempää työpäivää raskaissa töissä.

En todellakaan väitä, että miehesi toimii oikein. Kyllä hän edes vähintään voisi tehdä jotain lapsensa kanssa yhdessä ja päästää sinua vaikka kävelylenkille yksikseen välillä.

Mutta silti suosittelen laittamaan ongelmiasi oikeaan perspektiiviin. Onko sinulla oikeasti niin paljon työtä kuin annat ymmärtää? Vai oletko kateellinen miehen vapaa-ajalle? Ärsyttääkö sinua lähinnä se, että joudut pyörimään kaiken päivää samoissa nurkissa ja pyörittämään samoja rutiineja?

• Naiset sankareita

Kuule, nämä äidit, joilla pyöri sota-aikanakin se lapsilauma ympärillä, joita äijät kävivät puukkaamassa lisää lomillaan, ovat sankareita! Miehet eivät sitä ole, eivät tule koskaan olemaan. Nuo äidit tosiaan vuosikymmeniä sitten tekivät kaiken, heidän päivänsä ei loppunut siihen, kun se äijä tuli sieltä metsähommista kotiin illansuussa ja rojahti lattialle pitkälleen ja jäi odottamaan passausta, päinvastoin passaus jatkui yöhön asti ja siinä sivussa he hoitivat mm. karjan, joka nykypäivänä on ihan itsellään kokopäivätyö.

Ai, koneet ovat naisia varten kehitelty, en tiennytkään, tämähän oli ihan uutta minulle. Minä kun luulin, että ne on miehiä varten kehitelty, että miesten olisi sillai kivempaa tehdä kotiaskareita tekniikkaan yhdistettynä...

• Ennen ja nyt

Ennen pärjättiin-nimimerkille: Ei naisilla ollut ennen paljon valinnanvaraa, kun ei ollut omaa ammattia. Toisaalta kotityöt jakautuivat maanviljelys-voittoisessa yhteiskunnassa ennen paljon tasapuolisemmin kuin nykyään. Äitini ja isäni hoitivat yhdessä karjan ja tekivät peltoyöt. Isä oli kätevä käsistään, korjasi ja rakensi. Äiti leipoi, teki ruuat, siivosi ja ompeli vaatteet meille lapsille. Molemmat olivat paikalla, kun me lapset tulimme koulusta. Osallistuimme pienestä pitäen yhteisiin kotitöihin. Lapsuudenkodissani asui lisäksi mummuni ja isäni sisko, jotka vanhempieni lisäksi hoitivat meitä lapsia pienenä. Kaikki sujui luontevasti ja tehtävien jako oli mielestäni oikeudenmukaista ja tasapuolista.

Nykyään suurin osa perheistä asuu kaupungissa ja käyvät työssä kodin ulkopuolella, jolloin kotitöiden jakaminen on paljon ongelmallisempaa. Huoltoyhtiöt hoitavat etupäässä "miesten työt" ja näin heillä ei ole juurikaan enää niitä töitä, jotka ennen kuuluivat miehille. Siivous, lasten hoito ja pyykin pesu ja ruuan laitto, jotka ovat aina kuuluneet enempi naisten tehtäviin jäivät kuitenkin jäljelle. Ehkä miehet eivät arvosta tarpeeksi näitä tehtäviä, kun niin vähän osallistuvat näihin. En ymmärrä, miksi miehiä pitäisi suostutella ja maanitella tekemään kyseisiä töitä - osallistumisen tulisi olla itsestään selvyys. On raskasta päivästä toiseen suostutella miestä kotitöihin. Lopulta se käy jo niin raskaaksi, että mieluummin tekee kaiken itse ja samalla alkaa katkeroituminen ja eroaikeiden ajatteleminen.

• EROTKAA EROTKAA EROT

Erotkaa. Minusta Yyhoot on rikkaus Suomen (ja miksei muidenkin maiden) miehille.

Missä vaan ikinä on kaupungin vuokra-asuntoalue ja baari löytyy myös YH:T. Siellä olen myös minä. Ja joka ilta eri YH:n kanssa.

Parhaillaan olen pyörittänyt neljää-viittä yhtäaikaa. Purkki maksalaatikkoa tai lampunvaihto ja taas jyystetään yyhoota. Välillä leikitään isiä, vaikka oikeasti inhoan niiden lapsia. Etenkin jos ne ei kanna mun geenejä.

Kimppu ruusuja, tunti pari marmatuksen kuuntelua paskasta ex:stä ja vähän omppu siideriä. Ja siitä lähtee taas uusi kierros.

Pikkutakki, pari tyhjää kohteliaisuutta, muutama "en anna kaikille" stoorin kuuntelu sen näköisenä kuin uskoisin. Ja kohta läpsitään pakaroille.

Lähden YH:n luota, viagra naamaan ja seuraavan luokse. Toisella kun on lapsiviikonloppu niin toisella on "lapsivapaa". Aiiiivan ihaanaa kun ne on eri viikonloppuina.

Meigä esittää ihanaa kotityöritaria jolla on peitsi aina valmiina. Tää on niin ihanaa levittää DNA:ta minkä kerkiää. Se on oikeata miehen elämää. Perhe-elämä on ihan rektaalista.

En tiedä kyllästyykö tähän joskus, mutta nyt tämä on aivan s****nan mahtavaa.

I Love YH

• Hra Alin Uloke

Otan osaa, sun aivot on valunu sinne alimpaan ulottuvuuteesi, joten ihan vapaasti elele siellä ulottuvuudessasi.

• Erotkaanytjumaleisso
        Hra Alin Uloke kirjoitti:

Otan osaa, sun aivot on valunu sinne alimpaan ulottuvuuteesi, joten ihan vapaasti elele siellä ulottuvuudessasi.

Se olisi tarkoitus. Ties vaikka tänään perjantaina sinun kanssasi. Onko iskä jo hakenut lapset? Onko siiderit jo kylmässä?

Tulen kehumaan kaunista hymyäsi ja upeaa lauluääntäsi kun olet raakkunut paikallisen karaoken mikkiin. Tarjoan lasin sampanjaa. Ja se on paljon useimmille ruokoilla eläjille.

No okei kuohuviiniä, mut kuulostaa paremmalta.

perjantai perjantai perjantaaaaaaii.

Gallup. Missä on parhaat YH kuppilat PK seudulla ?

Espoossa leppävaara, kivenlahti ja espoonkeskus. YH ratio ainakin 50 %

Helsingissä itähelsingin kaikki lähiöt. Kalliossa ne karaokepaikat. Mummotunneli.

Vantaalla ehdoton ykkönen, maanpäällinen porauslautta. HOTELLI VANTAA. NOOOO huh huh mikä maali.

Lisää ? kohta pitäis hilpasta liikenteeseen.

• LFKemklfemfklweweff

"Paljon helpommalla pääsisin yksin, ei menis turhaa energiaa kiukutteluun ja samat hommat ne mulla olis silti, oli ukkoa tai ei. Tosin vaan vähemmän siivottavaa ja pyykättävää. Iso huokaus."

Ja oletettavasti vähemmän rahaa olisi käytössä.

Pointti on siinä että jos kerran yksin asiat eivät olisi juurikaan paremmin, niin miksi kiukuttelet nykytilasta? Ajattelitko että elämä olisi jotenkin kovinkin paljon helpompaa?

Miehesi on yhtälailla työnsä orja, työ imee hänestä jaksamisen ja näköjään parisuhdekin on alkanut rakoilla. Mitä jos sinä menisit välillä töihin ansaitsemaan, ja jättäisit ukon siivoamaan kotia?

Tai jos molemmat menisitte töihin, niin että ansaitsemillanne rahoilla voisitte ostaa itsellenne aikaa.

Kaikkea ei voi saada, sillä tyhjästä ei juurikaan makseta - ja ilman rahaakaan ei ole kovin kivaa olla.

Ja se että syytät miestä "pyykin tuottamisesta" on aika naurettavaa. Itse olen työtön ja mulla on kaksi lasta jotka ovat luonani usein ja suhteessa siihen että kuinka paljon lisäaikaa kuluu pyykkäämiseen - jota joutuisin kuitenkiin tekemään omien kuteideni kanssa - niin merkittävästi enempää aikaa ei mene - kaikkein eniten aikaa menee asioihin ryhtymiseen, rutiinilla ne pyykit sinne narulle ripustetaan joten kahden lapsen pyykit tässä kuviossa kuluttaa ehkä 20minuuttia minun aikaani enemmän.

Eli kyse ei VOI olla siitä että joku 20 minuuttia aikaasi menee "hukkaan". Töissäkäyvä miehesi laittaa joka päivä ilmeisesti sen 8 tuntia hukkaan omaa aikaansa, ja jos sinä saat kotona pyörittää omaan tahtiisi showta niin se on sinulle rasituksen ja oman aikasi suhteen helvetin hyvä kauppa.

Ongelma näyttäisi olevan just se että oot niin kiinni ukossasi tai ukko on kiinni sinussa. Olen 100% varma että sinulle on omaa aikaasi kunhan kehtaat ottaa sen, eikä siitä tarvi syyttää kumppania että tämä ei sinulle tarjoa "omaa elämääsi" elettäväksi. Se on sun hommasi itseasiassa vedellä ne rajat.

Kyse ei ole kotiorjuudesta, vaan siitä että kuvittelet sen kodinhoitoroolisi olevan ainut mitä sinulle on tarjolla etkä yksinkertaisesti ryhdy omin neuvoin muuhun. Se kodinhoitotyö on taatusti tehtävissä siinä samassa ajassa mitä äijäsi käyttää palkkatyöhön, joten kyse on vain siitä että et ole ottanut omaa elämääsi haltuun vaan odottelet että joku tulee käskeen sua elään omaakin elämääsi - jota ei tule tapahtumaan.

• JackAss00

Ei se aina niin ole ettei mies tee kotitöitä. Itse olen mies ja tykännyt aina siitä että asiat ja tavarat on järjestyksessä. Siivoan, teen ruokaa, pyykkään ja kaiken lisäksi teen siihen kaikki "miesten työt". Vaimo ei sormia napsautakkaan sen eteen että olisi siistiä ja sama oli edellisenkin naisen kanssa. Ja voin sanoa että aika tosi monta kertaa asiasta on keskusteltu, mutta yleensä se johtaa siihen että minussa on vika kun pidän siitä että on siistiä jne. Hohhoijaa!

• yksin parempi

Miksi ihmeessä ette asuneet muutamaa vuotta yhdessä ilman lapsia ja katsoneet miten menee,ennenkuin aloitte lapsia tekemään.Ei oikein tunnu että miehesi olisi kiinnostunut perhe-elämästä,oliko pakkorako mennä naimisiin?Tuntuu nykyään siltä että monella pariskunnalla on molemmilla omat menonsa ja omat ystävänsä ja koti on vain pakollinen velvollisuus,siis ei oikeastaan mitään yhteistä.

• 15+3

Kodinhoito on naisen työ. Miehesi käy töissä ansaisemassa perheelleen leivän ja sinä vain nalkutat ja valitat kotitöistä. Olet huono vaimo.

• Banaani +1

Ei ainakaan meidän perheessä. Isä ja äiti jakaa työt. Luulisi sen olevan niin helppoa. Jos ei puhuminenkaan auta, niin sitten vain valitsin huonon kumppanin.

• onneton äitee

Meillä sama homma oli ja on edelleenkin. Molemmat käymme töissä mutta minulle jää kaikki koti työt. Mies sohvalla makaa ja rassaa kaukosäädintä. Vanhin lapsi muuttanut jo kotoa ja kuopus 15 v on vielä kotona. Eiköhän tämä 24 vuoden passaaminen ala riittää. Niin olen kypsytellyt asiaa (olis pitänyt päättää jo ajat sitten).

• Yksin kaunihimpi

Kaikista miehistä ei vain ole suhteeseen naisen kanssa. On olemassa miehiä, jotka tietävät, että parisuhde, avioliitto ja lapsien teko vaativat täysipainoista osallistumista, työtä ja tekoja. Niin myös seurustelusuhteissa, jos toinen elää poikamiehen elämää, ukkomiehen oikeuksilla, ei siitä mitään tule.

Sinulla olisi todellakin helpompaa ilman sitä sohvalla kaukosäädintä räpläävää vätystä. Suosittelen eroa.

• Uhrinaiset :D

(Anteeksi provo jo etukäteen, lue loppuun)
      Ootteko naiset ääliöitä?

Harmi, kun osaatte puhua ja kirjottaa.. Kun kuitenkaan ette yleensä kuuntele.

Jollei miestä kiinnosta kotityöt, lapsenhoito, tms.. niin se on VÄÄRÄN naisen kans!!!! TAI NAINEN ON VÄÄRÄN MIEHEN KANS!!!
      Kyllä mäkin huinaisin kavereilla, harrastelisin omia juttuja ja löhöisin sohvalla jollei kiinnostas muijan kans oleminen pätkän vertaa.

Jos ei ihan normaali keskustelulla äijä usko niin pihalle vaan. Kyllä sitä rahaa sossustakin saa. Jollette osaa kommunikoida niin menkää vaikka parisuhde terapiaan. Jollei vieläkään toimi niin sitten erootte, ei se niin vaikeeta ole.

• PihallejaHETI

Semmosia ne miehet on, ei ne siitä parane. Parempi yksin kun löysäukon kanssa.

• itsenäinennainen_

Masentavaa. Kunnollisiakin miehiä on, mutta ovat harvinaisempia kuin timantit. Olen koko elämäni aikana tuntenut vain muutaman miehen joka on aktiivisesti osallistunut lastensa kasvattamiseen. Ja tämä aktiivisuus on eri asia kuin se että kerran kussa käydään kalareissulla.

Eletään 2000-lukua ja edelleen miehet eivät halua parisuhteesta muuta kuin orjan ja pillun vapaaseen käyttöön. Harmi vaan että naiset on pääosin niin perkeleen naiivia ja rakkauden sokaisemia ettei tajua tätä.

Itse olen katsellut tuota menoa koko ikäni omien vanhempien kesken. Vaikka isä olisi ollut kotona työttömänä ja äiti töissä, jäivät kotityöt aina äidille. Lapset ei sitä ukkoa paljon kiinnostaneet.

Nyt olen parikymppinen ja sinkku ja sellaisena pysyn. Jos joskus haluan lapsia niin ne voi yksinkin hankkia eikä miehelle edes tarvitse tietää, eivätkä ne edes ansaitse tietää asiasta. Kasvatan yksin mutta se tulee ajankohtaiseksi vasta sitten kun on vakiintunut hyväpalkkainen työ ja elämää nähty tarpeeksi.

En ole koskaan seurustellut vakavasti enkä aio. Tykkään elellä itsenäisesti ja orjan hommat evvk.

• Anteeksi että puutun

. Kone pesee pyykit, kone tiskaa astiat. On kaikenlaisia vempaimia helpottamaan arkea ja silti me nuristaan.
      Mennääs vuosia taaksepäin aikaan jolloin ei juuri ollut muuta mukavuutta kuin jääkaappi ja sitäkään ei kaikilla. Miettikää miten paljon työtä silloin tarvittiin arjen pyörittämiseen.. Valtaosa molemmista vanhemmista olivat kodin ulkopuolella ansiotyössä.
      Oma mielipiteeni on se, että se vanhempi joka on kotona tekee kotityöt. Mikäli molemmat ovat ansiotyössä kotihommat tehdään tasapuolisesti. Entiseen vielä, hyvin harvalla oli oma auto. Työmatkat tehtiin julkisilla liikennevälineillä, samoin kaupassa käynnit. Nykyään on monessa kodissa kaksi autoa.

• hyvä parempi paras

vaikka paremmaksi kaikki muuttuu, silti hyväksi ei milloinkaan ko

• kääntöpuoli

Meillä taas minä. eli mies, tulen töistä ja huomaan että kaikki on päin helv.. tiskit missä sattuu, lattiat likaset, pyykit pesemättä, yms roskis täynnä. Siinä pari tuntia päivässä työpäivän lisäksi menee kun alan siivoamaan jälkiä. Emäntä istuu koneella ja lapsi makailee maassa leikkimässä. Selityksenä lapsi vie paljon aikaa ja en ole ehtinyt edes aamupalaa syödä. On se kumma kun itse ainakin pystyn syömään vaikka lapsi on hereillä.

• kääntöpiiri

tarkennuksena kyseessä työtön. aina kun tulee kahvikutsuja johonkin niin heti ollaan kärppänä menossa.

Olen aika suora ja tästä asiasta olen sanonut että jos meinaat hotellissa asua niin ala varata paikkaa palvelutalosta.

• kääntöpiiri kirjoitti:

tarkennuksena kyseessä työtön. aina kun tulee kahvikutsuja johonkin niin heti ollaan kärppänä menossa.

Olen aika suora ja tästä asiasta olen sanonut että jos meinaat hotellissa asua niin ala varata paikkaa palvelutalosta.

paska tilanne. Kirjoita säännöt paperille ja sovi emännän kanssa, että kelpaako vai ei. Luultavasti ei kehtaa kieltäytyä asiallisista ohjeista. Sinun pitänee vaatia hänen huomionsa ja lukea ohjeet ääneen. Sen lisäksi perustele ne kirjallisesti, jotta tajuaa syyt.

Ala pitämään armeijakuria. Kotiin tullessa tarkastus. On aluksi työlästä, mutta pitäisi sen emännän oppia pikkuhiljaa. Vaatimustason johdonmukaisuus ratkaisee. Jos et joku päivä jaksa motkottaa, hän käyttää sitä hyväksi.

Laiminlyöntien selitykset ovat tyypillistä höpöhöpöä ja niitä kannattaa dissata.

Jos ei opi, etsi halpa matkailijakoti tai vastaava ja yövy siellä, jos ei siistimpää muija saa aikaiseksi. Veikkaan, että siinä vaiheessa vetää kilarit ja häpeää ja kieltää ja ties mitä, mutta kovasta päästä saa kärsiä.

• arvostan kotiäitejä

Meillä on vain yksi lapsi (10kk) ja siltikin sen kanssa perusrutiinit: päivän ruuat, ulkoilut, pesut, pisut, lukemiset/leikit vie oikeastaan ihan koko ajan. Yhdet pitkähköt päikkärit tietysti tyttö ottaa ja silloin ehtii pyykätä ja tiskikonetta pyörittää ja keittiön sotkut siivota. (Ja sen puoli tuntia hengähtää kahvin ja päivän lehden parissa) Aika työntäyteisiä minulla ainakin päivät on yhdenkin kanssa .. Mutta meillä ei kyllä syödä valmisruokaa, eikä käytetä kertisvaippoja tms..

• erosin

kaikista kauhein mies on sellanen, joka on kotona kun vieraileva tähti, koko perhe passaa sitä ja ukko käy vieraissa, koska hänellä on aikaa ja puhtaat vaatteet kaupan päälle,jos vaimo alkaa puhumaan asiasta, ukko raivoaa ja heittelee huonekaluja,koko perhe pelkää, jos kunkkua uskaltaa pyytää muuttamaan tapojaan, voi olla raitis mies, mutta ei edes sammu välillä, et sais olla pelkäämättä

• siinä se syy on

vieläkö ihmetellään, miksi on niin paljon sinkkuja nykyisin, kenenkään ei ole nykyisin tarvii olla orja

• Koti isä?

Jätä mies kotiin ja mene nkaupan kassalle. Kun siinä teet vuoroja vuoden pari. Voit muistella kuinka hyvästä paikasta lähdit ja mitä sait. Kotitöiden halveksiminen on näköalatomuutta

• Säännöll. päivärytmi

Elämäni parasta aikaa oli se, kun lapseni olivat pieniä. Olen elämääni tälläkin hetkellä täysin tyytyväinen, nyt vain olen kahden lapsen mummo, ja lapseni ovat jo lentäneet pesästä.

Silloin kun lapseni olivat pieniä, organisoin asiat siten, että heräsimme ajoissa, keitin heille aamupuuron, (lisäksi minulla oli lapsia hoidossa). Aamupuuron jälkeen leikin lasten kanssa, menimme aamupäivällä ulkoilemaan (jos satoi, keksimme muuta kivaa tekemistä). Päivällisen jälkeen opetin lapset potalle (3 alle kaksivuotiasta), tai vaihdoin vaippoja, kun he olivat pienempiä. Lapset nukkuivat klo 12.00-14.00 aikaan päiväunet, jolloin minulle jäi aikaa laitella kotia kuntoon yms. Lasten herättyä, annoin heille välipalan. Sitten jälleen leikimme. Iltapäivällä menimme ulos sään niin salliessa. Kun mieheni tuli töistä, oli hänellä ruoka valmiina, koti oli siisti, ja meille jäi vielä perheenä aikaa olla yhdessä.

Itselläni on kolme aikuista lasta, ja silloin kun lapset olivat pieniä, ja olin työelämässäkin, alkoi minulla toinen työ iltaisin, vaan sitä se on lasten kanssa oleminen on. Hain lapset päiväkodista, laittelin heille ruoan, kyselin heidän kuulumisensa, leikin heidän kanssaan, pesin koneellisen pyykkiä harva se ilta. Yleensä torstaisin tein viikkosiivouksen, niin sitten saimme vain olla viikonlopun perheen kanssa kaikki yhdessä, ja vietimme sitä laatuaikaa.

Kaikkea hyvää toivon aloittajalle.

• en ummarra

Jälleen kerran olen niin onnellinen, että en pidä lapsista ja en siksi perhettä tule koskaan perustamaan. Voin keskittyä rakastamaan miestäni. Käymme molemmat töissä ja kotitöitä tehdään sitä mukaa, miten ehdimme. Minä pidän tiskaamisesta, joten yleensä minä hoidan sen, kun taas mies hoitaa pyykinpesun jne. Ei kyllä kuulosta herkulliselta tuo perhe-elämä, kaikkeen sitä ihmiset ryhtyvät vaikka asiat voisivat olla paremmin.

• Muutoksen aikaa

Kuka keksi rakkauden - kuka keksi rakkauden hylkäämisen? Ajattelet harvinaisen älykkkäästi. Mutta miksi kukaan ei ole keksinyt syytä, miksi ei myös lapsiperheet voisi olla onnellisia ja kaikessa rauhassa kasvaa ja kehittyä?

Ensinnäkin aloittajan viesti on oikea; kotityöKIN on TYÖTÄ. Aloittaja ei vielä täysin käsitä, että kotityö jatkuu ja jatkuu PAISUEN, kunnes nuori lähtee kotoa ja käy vain ehkä enää täyttämässä pesukoneen ja tyhjentämässä jääkaapin! Olettaen tietysti, että äiti olisi ymmärtänyt sen varustaa valmiiksi leipomalla ja säilömällä. Eli, että äidin kotityö ei missään tapauksessa saisi vielä loppua. Ja miten sitten onkaan suloista, jos nuorena mummina lasten lapsia tupsahtaa helmoihin yhtaikaa tai vuorotellen. SIIS ONKO ÄITINÄ KIVAA, IHAN YHTÄ KIVAA KUIN "ei ymmärrä..llä"?

Ei TODELLAKAAN ole ollut pitkään aikaan Suomessa.
        YHTEISKUNTAVELVOITTEEN (5pv/vko a 8 h) hoitaminen kodin ulkopuolella, myös TYÖKSI nimitetty, koskee myös jokaista äitiä riippumatta miten monta lasta on siellä kotona. Aamurumbassa kiltisti riepotellaan pari lasta päiväkotiin, yksi eskariin ja yksi kouluun. Sitten äiti kohtaa työssään tämän onnellisen "ei ymmärrä" . Kuka nyt osaisi vastata tämän kaiken hölmöyden tarkoituksen? Sekö on kansakuntamme oikean suuntainen tulevaisuus, kun kaikki YMMÄRTÄISIVÄT elää samoin kuin "ei ymmärrkin"?

Yhteisverotus poistettiin 40 v sitten, jotta onnellisimmatkin perheenäidit ymmärsivät lähteä "yhteiskuntavelvoitteen hoitoon". Silloinhan miehellä oli oikeus hankkia vaikkapa lisätöillä rutkasti ansioita; esim. maanviljelys ja ansiotyö ja tulot jaettiin puolisoiden kesken ja veroja ei tarvinnut paljoa maksaa puolitetusta ansiosta kummankaan. Myös oli aravalainoitukset kodin hankintaan ja lapsivähennykset.

Olisikohan tuon onnellisen lapsettoman esimerkkien valtavan lisääntymisen määrän vuoksi korkein AIKA TAAS MUUTOKSEEN?

• olkaa onnellisia

Turhaa sitä on ruveta naisten valittamaan. Ei maailmassa muutenkaan synnytä tasa-arvoiseen paikkaan. On sitä miehet jo saaneet kärsiä tarpeekseen - nyt on aika miesten saada korvaus historian vääryyksistä ja nauttia olemassaolosta.

• Laske yhteen omat ja miehesi työt, myös palkkatyöt ja työmatkat. Jos teet enemmän, vaadi tasoitusta rätinkisi perusteella. Lasten perään katsomisen voi katsoa työksi, mutta pitää olla tasapuolinen arviossaan. Miehesi voi katsoa lasten perään, kun itse zumbaat.

Miehesi on silti laiska ja juntti, ikävä kodin perintö. Käytännössä mies elää jatkettua lapsuutta kanssasi. Yksi pieni syy on oma dominointisi kodin asioissa. Miehet ei useinkaan ota vastuuta, jos joku toinen ottaa. Koeta eliminoida se sotkemasta peliä.

Kouluta delfiinin koulutusmenetelmällä mies töihin (=sössimiseen dissaamista ja onnistumiseen palkintoja). Mies varmasti pitää enemmän iloisesta vaimosta, joten kotitöistä ilahtunut ja halaava vaimo motivoi samaan toisenkin kerran, pikkuhiljaa. Osoita hänelle työn tuloksia, jotta hän alkaa nähdä ja arvostaa eroja itsekin: "eikö olekin siistimmän näköistä?". Huolehdi, että mies tällöin havainnoi itsekin.

Kotitöihin passittaminen pitää tehdä imperatiivissa: "Casanova, imuroi lattiat." tai pyydä apua, mutta älä kysele "haluaisitko imuroida?". Ei se mies halua ja kun kukaan ei kysy imuroimaan, ei mies imuroi.

Paras hetki saada mies hommiin on ennen kuin hän ehtii keskittyä johonkin toiseen, kuten töllöön. Ilmoita hyvissä ajoin, että kotitöitä on luvassa, jotta varautuu henkisesti. Totea, että ne tulee nopeasti ja helposti hoidettua. Tehkää myös yhdessä.

Yksi, jo mainittu, tapa on jättää miehen pyykit pesemättä ja ruoat laittamatta. Tee kuitenkin ensin töiden jakosuunnitelma ja ehdota sitä miehelle.

Sopikaa joka tapauksessa, miten kotia hoidetaan. Anna miehen kertoa avoimesta oma rehellinen mielipiteensä ilman tuomion pelkoa, sillä silloin se on totuudenmukainen. Korjaa sitä kunnioittaen. Jos edustat esim. siisteydessä tiukempaa linjaa, kysy, kuinka hän aikoo kunnioittaa sitä. Sopikaa.

Jos mies ei ota puheita kuuleviin korviinsa, hän ei ota vastuuta yhteisistä asioista, joten et ole sinäkään vastuussa hänen asioistaan. Pidä huoli, että ainakin lapset oppivat kotitöihin.

Kaksi kolmesta eronneesta naisesta sanoo eron syyksi miehen laiskuuden kotitöissä. Hoida sinä homma kotiin, kärsivällisyydellä ja harkinnalla.

• onnellinen tyttö

Iso halaus aloittajalle. Näytä sun kirjoitus miehellesi, jos se auttaisi.
      Mun kulta siivosi taas kylpyhuoneen ja tiskasi ihan ilman mitään pyytämistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3837
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1895
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1761
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1412
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      127
      1301
    6. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      37
      1279
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      97
      1260
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1156
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1033
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      103
      999
    Aihe