Ulkomaille? Töihin/opiskelemaan?

dallass

Valmistun ensi keväänä lukiosta, ja tulevaisuuden suunnitelmat ovat melko lailla auki. Olen harkinnut vuodeksi ulkomaille lähtemistä. Vaihtoehtoja toki on vaikka muille jakaa, mutta olisi mukava kuulla muiden ulkomailla olleiden kokemuksia.

Au pairiksi lähtemistä olen miettinyt, mutta en tiedä mitä kautta? Kokemuksia/vinkkejä?

Myös esim. EF:n opintovuosi ulkomailla pakettia olen tutkiskellut, mutta hinnat tuppaavat hirvittämään. Onko kellään näistä kokemuksia? Entä vastaavista ohjelmista? Tai onko kukaan opiskellut ulkomailla ns. omatoimisesti, ilman järjestöjä, ja miten tämä luonnistui?

Paljon on kysymyksiä, toivottavasti joku innostuu vastaamaan!

1

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lauraw-

Itselläni sama tilanne, välivuoden olen päättänyt jo pitää ja suuntana olisi Australia ja Uusi-Seelanti. Opiskelu on niin kallista, että mielummin töitä tehden viettäisin vuoteni. Kuitenkin haluaisin myös matkustella ja nauttia vapaudesta sekä tutustua uusiin ihmisiin. Kuitenkin tavoitteena olisi, että töillä voisin kustantaa koko vuoden, koska tuskin saan tarpeeksi ennakkoon rahaa koko vuoden tarpeiksi... Siksi en myöskään haluaisi mitään järjestöä käyttää välikätenä, mikä maksaa tuhansia euroja. Tähän olisi myös mukava saada kokemuksia :)

Au pairista en muuten tiedä, mutta ystäväni kertoi vain positiivisia kokemuksia. Ainoa mitä sanoi, oli se että siinä tosiaan on hyvin sidottu perheeseen eikä välttämättä pääse itse maahan tutustumaan kovin tarkkaan, kulttuuriin kylläkin perheen sisällä ja kielitaito kehittyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      69
      4909
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      192
      3850
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      188
      3631
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      78
      3289
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      2979
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      2004
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1971
    8. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      187
      1857
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1706
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      43
      1405
    Aihe