Suositelkaa joitain hyviä Fantasia-kirjoja...
Ei mielellää mitään avaruus juttuja ja voisitteko hiukan kertoa sitten siitä kirjasta mitä suosittelette?
*kirjan nimi?
*Kirjailian nimi?
*mistä kirja kertoo (ei kiitos koko juttua) x)
Hyviä Fantasia kirjoja...!?
24
3003
Vastaukset
- Blank...
Belgarionin taru
David Eddings
Belgarion ja hänen vaimonsa Ce'Nedra kumppaneineen lähtevät hakemaan Aldurin kiveä pahalta jumalalta Torakilta.- Katsu
Kiitos Kiitos kiitos!!! Kuulostaa hyvältä pitää katsoa löytyykö kirjastosta x) *jännittää jo*
- fantasia kirjailija
pilasit heti sen kirjan tärkeimmän juonen tyhmyri.. et juuri paljoakaan ajattele asiaa...
- Blank...
fantasia kirjailija kirjoitti:
pilasit heti sen kirjan tärkeimmän juonen tyhmyri.. et juuri paljoakaan ajattele asiaa...
sinuna olisin hijaa!!!
- Maarit
Kuinka paljon kertookaan kirjojen laadusta se, että viiden kirjan sarjan koko juonen voi spoilata yhdellä lauseella...
- Zediir
pirkule kun näppis häiritsee mutta yritetään nyt tässä kirjoittaa se lista.
Card, Orson Scott: Alvin Sarja (valitettavasti viidettä kirjaa pidemmälle ei suomenneta)
Cunningham, Elaine: Forgotten Realms kirjoja. Laulut ja Miekat -sarja, Drowprinsessa -trilogia
Colfer, Eoin: Artemis kirjat
Jordan, Robert: Ajan Pyörä sarja (suosittelen lukemaan englanniksi)
Pratchett, Terry: Kiekkomaailma kirjat (ei liity mitenkään jääkiekkoon jos et ennestään tiedä Pratchettista)
Eddings, David: Tarut: Belgarionin, Mallorean, Eleniumin, Tamulin
Jacques, Brian: Redwallin taru (suomennettu 11 kirjaa. jokainen on itsenäinen teos vaikka ne voikin asettaa kronologiseen järjestykseen)
Hobb, Robin: Näkijän taru
Kay, Guy Gavriel: Fionavarin Kuvakudos, Tigana (osat 1 ja 2)
Salvatore, R. A.: eti vaan kaikki kirjat. niitä on niin monia ettei jaksa luetella. Mutta aloita Musta Haltia -trilogiasta
Dragonlance kirjat. Weisin ja Hickmanin kirjoittamat mielestäni parhaita.
Harry Potterit: Mainioita kirjoja vaikka jotkut Hard Core lukijat välttävätkin niitä niiden popularisoinnin takia.
Gaiman, Neil: Unohdetut Jumalat, Neverwhere - Maanalainen Lontoo ja Hyviä enteitä (yhdessä Terry Pratchettin kanssa)
Pullman, Philip: Universumien tomu -trilogia
Werber, Bernard: Muurahaiset ja Muurahaisten Kapina. Todella hyvä tarina vaikka ensin vähän epäilinkin tarttua kirjaan.- Katsu
Kiitos kiitos kiitos kiitos!!! Pitää pistää oikein ylös kun niitä tuli kunnolla x)
- shortC
Katsu kirjoitti:
Kiitos kiitos kiitos kiitos!!! Pitää pistää oikein ylös kun niitä tuli kunnolla x)
Älä tuhlaa aikaa noihin Eddingsin ja Jordanin juttuihin. Eihän niissä ole päätä eikä häntää. Samaa juttua vaan aivan mahdottoman pitkälle venytettynä. Itseäni ainakin oksettaa se junnaaminen. Montako kertaa jaksat lukea samat vitsit?
- Lispetti
Pernin lohikäärmeritarit,Kirjailia Anne Mccaffrey. Jousimiehen Tähdistössä olevalla Pernillä ihmisten ja lohikäärmeiden yhteiseloa ja juonittelua
- Katsu
Pidän lohikäärmeistä joten eiköhän tuon kirjan lue! x)
- pelkkä p
Unohdetiinko TOLKIEN josta kaikki sai alkunsa.
Kannattaa aloittaa "Hobitista"
Tossa nyt lueteltiin jo kaikki mitä on ilmestynyt viime aikoina. Ei ne kaikki niin hyviä ole. Edding esimerkiksi toistaa itseään kaikkiaan viidesti (onko järkeä lukea kun tietää loppuratkaisun). Jordan alkaa käydä pitkäpiimäiseksi aikaa myöten.
Tolkien taru tietty... ja Weis-Hichamin "dragonlance" (syyshämärän lohikäärmeet on eka) on parhaat. Salvatoren Musta haltia ja sen jatkot ovat myös loistavia (16 julkaistu). - Tristessa
Ursula Le Guin: Maameren velho
- Maameren velho
- Atuanin holvihaudat
- Kaukaisin ranta
- Tehanu
- Kertomuksia Maamereltä
- Toinen tuuli
Susan Cooper: Pimeä nousee -sarja
- Yllä meren, alla kiven
- Pimeä nousee
- Kuningas Harmaa
- Viheriä noita
- Hopeapuu- Toukka
Eli siinä on OIKEASTI hyviä fantasia kirjoja, ei mitään eddingsin "yksi ajatus myy" -tyyppistä juttua tai dragonlancen massa tehtailtuja jatko jatko osia..
Noi on oikeasti hyviä, tai oli ainakin siloin kun mä ne luin..
- Monninen
Moi,
Erinomainen sarja (parhaimpia fantasiasarjoja mitä olen lukenut) on ollut
George R. R. Martin: A Game of Thrones (ja sen jatko-osat)
Innolla odotan, että seuraava osa julkaistaan. Mukavia lukuhetkiä! - metti
Näitä melkein kaikkia onkin jo suositeltu:
Jos olet aloittelija, suosittelen kyllä tuota Belgarionin tarua. Eddings kirjoittaa mukavaa viihdettä, kivaa kesälukemista. (Vältän käyttämästä termiä "fantasiahömppä") Ei haittaa, vaikka loppuratkaisun tietää jo ensi sivuilta, kun kliseisyyteen osaa varautua. Ja lukemista riittää, kun jatkaa tarusta toiseen!
Ja tuota Robin Hobbin Näkijän tarua (kertoo prinssin äpäräpojasta, josta koulutetaan kuninkaan salamurhaajaa) suosittelen ehdottomasti, on tosin astetta synkempi. Mutta laadussa hakkaa kyllä Eddingsin mennen tullen!
Ja Orson Scott Cardin Alvinit on pakko lukea! Aivan uskomattoman hyviä! (Amerikkaa pari sataa vuotta sitten, historia sekoittuu fantasiaan niin, ettei huomaa missä raja menee.)
Ja jos lapsettaa, kaivapa Eva Ibbotsonin
mm. Aaveet muuttavat länteen
Aika hyviä noidiksi
Voi noita noitia!
Hauskoja ja viihdyttäviä noitakirjoja varhaisnuorille, mutta koukkuun jää vanhempikin!
Ja etsipä käsiisi Viivi Hyvösen Mahlaa suonissaan. Kyllä suomalainen aina ulkomaiset hakkaa! - drako
Kannattaa ainakin lukea dragon lancen tuomion prikaati ja drakolais juonia........ aivan mahtavii kirjoi!!!
- Lukija
Minulla hyllyssäni
Ursula Le Guin:
-Maameri - sarja. Kolahti aikoinaan kuin miljoona volttia. Suomennos hyvä.
Le Guin on kirjoittanut paljon kirjoja, joista osa on vaikeampia ja vakavampia kuin muut. Maameren tarinat ovat klassista fantasiaa.
Susan Cooper:
-The Dark is rising - sarja. Kirjat ovat parempia englanniksi, itse en erityisesti pitänyt suomennoksesta.
Neil Gaiman:
-Stardust ¨/ Tähtisumua
-Neverwhere -maanalainen Lontoo (suomennos OK).
-American Gods (ei suomeksi)
Gaiman tuli tunnetuksi sarjakuvillaan eli jos et ole vielä tutustunut Sandman - sarjaan niin kipin kapin kirjastoon. Osa niistä on jopa suomennettu.
Tad Williams:
-Memory Sorrow and Thorn - sarja / Taru Kolmesta Miekasta. Alun perin neljä kirjaa, suomennettu kahtenatoista osana. Ensimmäinen osa Velhon oppipoika / The Dragonbone Chair. Hyvää fantasiaa on myös Williamsin Otherland - sarja, joka löytyy englanniksi ja ruotsiksi (Otherland 1: City of Golden Shadow).
Stephen King:
Musta Torni / The Dark Tower. Eka kirja Gunslinger / Pyssymies. Odottelen aina uuden osan ilmestymistä mutta Kingillä ei ole ollut kiire...
Robert Jordan:
Olen lukenut lähes kaikki Robert Jordanin Ajan Pyörä - sarjan kirjat, mutta tyyppi tekee paskan tempun lukijoilleen. Sarjan pari ekaa osaa oli mielestäni OK, mutta joskus Fires of Heaven (5. kirja) jälkeen vauhti hidastuu ja Jordan keskittyy vaatteiden, politiikan ja Aes Sedai:n simputusmentaliteetin kuvailemiseen. Hyllyssäni on lukemattomana osa 9 Winters Heart odottamassa sitä, että Jordan kertoo kuinka monta kirjaa sarjassa vielä tulee olemaan.
Eddingsin kirjoista muut ovat jo sanoneet oleellisen. Kevyt tapa aloittaa fantasiakirjojen lukeminen mutta alan "tosiharrastajat" katsovat näitä karsaasti. Viisas lainaa itse kirjat ja toteaa tykkääkö vai ei, mutta katu-uskottavuutta näillä ei hankita... Itse pidän Eddinsin tyylistä toistosta huolimatta.
Hyllyssä tietenkin kaikki Harry Potterit, Robin Hobbsin Farseer Trilogy (Assasin's Quest/Salamurhaajan taru,...), Liveship Traders (Ship of Magic,...) ja The Tawny Man (Fool's errand, The Golden Fool,...). Jos näitä alkaa lukemaan niin kannattaa lukea oikeassa järjestyksessä, sillä kaikki yhdeksän kirjaa liittyvät toisiinsa. Ensin Salamurhaajan taru - sarja, sitten Ship of Magic kaikki kirjat ja vasta sitten sitten Fool's errand ja siitä eteenpäin. Itse huomasin kesken The Golden Foolia että löytyi viittaus Ships of Magicin tapahtumiin ja henkilöihin.
Hupaisia ovat myös R. A. Salvatoren Keihäänkantajan taru eli Lähimetsässä, Lohikäärmeen tikari ja (en ole lukenut) Lohikäärmeensurmaajan paluu.
Scifi / fantasiakirjoista on internetissä kerätty eräänlainen top - 100 luettelo vuosien varrelta. Kannattaa vilkaista
http://www.geocities.com/Area51/Cavern/6113/top100.html
Muita: Orson Scott Cardin koko tuotanto, Tolkien, Terry Pratchett / Diskworld, Anne Rice / Interview with the vampire (sarja) ja The Witching Hour (sarja), Julian May The Many-Coloured Land (sarja), Gene Wolfe (Shadow of the Torturer tai nyttemmin Shadow/Claw, sarja), Dan Simmonsin Hyperion/Endymion - sarja (avaruutta), C.S. Levisin Narnia - sarja,... - Katsu
Lukija kirjoitti:
Minulla hyllyssäni
Ursula Le Guin:
-Maameri - sarja. Kolahti aikoinaan kuin miljoona volttia. Suomennos hyvä.
Le Guin on kirjoittanut paljon kirjoja, joista osa on vaikeampia ja vakavampia kuin muut. Maameren tarinat ovat klassista fantasiaa.
Susan Cooper:
-The Dark is rising - sarja. Kirjat ovat parempia englanniksi, itse en erityisesti pitänyt suomennoksesta.
Neil Gaiman:
-Stardust ¨/ Tähtisumua
-Neverwhere -maanalainen Lontoo (suomennos OK).
-American Gods (ei suomeksi)
Gaiman tuli tunnetuksi sarjakuvillaan eli jos et ole vielä tutustunut Sandman - sarjaan niin kipin kapin kirjastoon. Osa niistä on jopa suomennettu.
Tad Williams:
-Memory Sorrow and Thorn - sarja / Taru Kolmesta Miekasta. Alun perin neljä kirjaa, suomennettu kahtenatoista osana. Ensimmäinen osa Velhon oppipoika / The Dragonbone Chair. Hyvää fantasiaa on myös Williamsin Otherland - sarja, joka löytyy englanniksi ja ruotsiksi (Otherland 1: City of Golden Shadow).
Stephen King:
Musta Torni / The Dark Tower. Eka kirja Gunslinger / Pyssymies. Odottelen aina uuden osan ilmestymistä mutta Kingillä ei ole ollut kiire...
Robert Jordan:
Olen lukenut lähes kaikki Robert Jordanin Ajan Pyörä - sarjan kirjat, mutta tyyppi tekee paskan tempun lukijoilleen. Sarjan pari ekaa osaa oli mielestäni OK, mutta joskus Fires of Heaven (5. kirja) jälkeen vauhti hidastuu ja Jordan keskittyy vaatteiden, politiikan ja Aes Sedai:n simputusmentaliteetin kuvailemiseen. Hyllyssäni on lukemattomana osa 9 Winters Heart odottamassa sitä, että Jordan kertoo kuinka monta kirjaa sarjassa vielä tulee olemaan.
Eddingsin kirjoista muut ovat jo sanoneet oleellisen. Kevyt tapa aloittaa fantasiakirjojen lukeminen mutta alan "tosiharrastajat" katsovat näitä karsaasti. Viisas lainaa itse kirjat ja toteaa tykkääkö vai ei, mutta katu-uskottavuutta näillä ei hankita... Itse pidän Eddinsin tyylistä toistosta huolimatta.
Hyllyssä tietenkin kaikki Harry Potterit, Robin Hobbsin Farseer Trilogy (Assasin's Quest/Salamurhaajan taru,...), Liveship Traders (Ship of Magic,...) ja The Tawny Man (Fool's errand, The Golden Fool,...). Jos näitä alkaa lukemaan niin kannattaa lukea oikeassa järjestyksessä, sillä kaikki yhdeksän kirjaa liittyvät toisiinsa. Ensin Salamurhaajan taru - sarja, sitten Ship of Magic kaikki kirjat ja vasta sitten sitten Fool's errand ja siitä eteenpäin. Itse huomasin kesken The Golden Foolia että löytyi viittaus Ships of Magicin tapahtumiin ja henkilöihin.
Hupaisia ovat myös R. A. Salvatoren Keihäänkantajan taru eli Lähimetsässä, Lohikäärmeen tikari ja (en ole lukenut) Lohikäärmeensurmaajan paluu.
Scifi / fantasiakirjoista on internetissä kerätty eräänlainen top - 100 luettelo vuosien varrelta. Kannattaa vilkaista
http://www.geocities.com/Area51/Cavern/6113/top100.html
Muita: Orson Scott Cardin koko tuotanto, Tolkien, Terry Pratchett / Diskworld, Anne Rice / Interview with the vampire (sarja) ja The Witching Hour (sarja), Julian May The Many-Coloured Land (sarja), Gene Wolfe (Shadow of the Torturer tai nyttemmin Shadow/Claw, sarja), Dan Simmonsin Hyperion/Endymion - sarja (avaruutta), C.S. Levisin Narnia - sarja,...Kiitos kirjoista joita suosittelit...
Lisää saa suositella niin paljon kuin haluaa.
- lupiini
No Sinisilmä joka kertoo katinnasta ja Martinista vallan koskettavasti ja jonka on kirjoittanut Anu Holopainen ja kannattaa vilkaista muutkin holopaisen kirjat nimittäin Musta Liekki, Boreaksen lapset, Kristallin vankina, Notien hovi ja Gae Bolga. Ja onhan taatut valinnat Eli Potterit J.K Rowlingin käsialalla.
- Katsu
Kiitos! Olen lukenut Anu Holoppaisen uusimman kirja, mutta muita en ole.
Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja lukea..
Kiitos :) - Sudetar
Onneksi Anu Holopainen muistettiin. =) Ja ennenkaikkea hienoa että Holopainen on juuri suomalainen kirjailija. Dragonlance-kirjojen lukija (Anteeksi jos olen väärässä) voi tietysti pitää kirjoja tylsähköinä ilman suuria taistelukohtauksia ja örkkejä etc. mutta kun halutaan koskettavaa ja jollain tavalla "kevyempää" lukemista ovat nämä kirjat mainio valinta.
Itse olen lukenut vain Sinisilmän, Mustan liekin ja Boreaksen lapset jo vuosia sitten, mutta ainakin näihin kirjoihin rakastuin(valitettavasti muut kirjallisuuden lajit ovat syrjäyttäneet nykyään fantasian, mutta kiinnostus Holopaiseen heräsi uudelleen =))
Onko muuten Kristallin vankina jatko-osa Boreaksen lapsille?
Ja Katsulle: Miten olisi Garth Nix:n Sabriel.
Kirja kertoo aikuistuvasta noitatytöstä ja on kiltamagiikkoineen vakavampaa luettavaa "noituudesta" kuin Potterit. Itse pitäisi vielä ottaa enemmän selvää kirjailijasta ja mahd. aikaisemmasta tuotannosta...
- Beldin
*Belgarionin taru 1-5,Mallorean taru 1-5,Belgarath velhon tarina,Polgara velhottaren tarina ja kaikki tämän kirjailian kirjoittamat kirjat.
*David Eddings
*ei jaksa kirjottaa!- Katsu
Kiitos sinullekkin...Olen aloittanut erään David Eddings kirja-sarjoista :)
- Lalaith
Suuri osa suosikeistani on jo mainittu, mutta ainakin tämä taisi puuttua: Peter S. Beaglen Viimeinen yksisarvinen. Rauhallinen ja todella kaunis kirja, tämän luettuani olen aina lähes rasittavan onnellinen vähintään viikon jälkeenpäin :) Enemmän filosofiaa kuin toimintaa, joten taistelukohtauksien ystävät älkööt vaivautuko, mutta ajoittain myös todella pelottava. Aikuisten satu kaikilla mausteilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375106- 823636
- 353026
- 612995
- 102916
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391698