kilpailemisesta huolissaan olevat vanhemmat

hämmästelen......

Mikä siinä kilpailemisessa on pahaa?

Usein kuulee vanhempien suusta sanottavan että laji ei ole lapselle sopiva jos siinä kilpaillaan. Täällä kysellään seuroista: "pakotetaanko siellä kilpailemaan"

jne.

Olen aivan äimän käkenä. Mistä lähtien kilpaileminen on ollut huono asia? Minä kun olen käsittänyt täysin päinvastoin. Kilpaileminen on koko judoharjoittelun suola, se juttu. Taidot ja kehitys testataan kisoissa. Modernissa yhteiskunnassa kamppailutaitoja ei sitä paitsi voi muutoin edes testata kuin säännöin rajatuissa ja tuomarin valvonnassa kilpailuissa. Noin muutoin judohan on siis kamppailulaji, jos joku on moisen detaljin jo unohtanut.

Itse kun aloitin judoharjoitteluni vuonna 1980 jokaisen oli pakko kisata. Se oli itsestään selvää eikä siitä kukaan nutissut. Mitä on tapahtunut siinä välissä?

83

1718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämmästelen......

      Tuli vielä mieleen että esiintyykö tätä samaa "kilpailuinhoa" muissakin lajeissa, vai onko tämä vain judon erityisominaisuus?

      Tosin epäilen ettei monikaan edes kuvittele voivansa harjoitella jalkapalloa ilman että osallistuisi peleihin. Ainakin sellaista ehdottavaa saatettaisiin pitää hieman outona.

      • Karatekavm59m

        Hämmästele ihan rauhassa, vapaa maa ja maailma. Itse hämmästelen sitä, että laija harrastaneena tai vieläkin harrastavana ihmettelet koko asiaa kun luulisi sinun tietävän, että ihmiset niin aikuiset kuin lapsetkin ovat kovin erillaisia ja hakevat samoistakin asoista erillaisia ulottuvuuksia ja asioita kuten toiset kilpailua, toiset pelkkää kuntoa, toiset itsepuolustustaitoja ja itsetuntoa ja osa tätä kaikkea.

        En usko kyseessä olevan mikään "kilpailuinho" vaan ihan jokaisen yksilön pohjalta lähtevä tarve, jossa osa tykkää kilpailla ja osa ei.

        Olisiko sinun mielestä järkevää pakottaa jokainen judoka, karateka tai vastaava kilpailemaan? Mä uskon ettei ole järkevää pakottaa ja aivan varmasti jos pakotettaisiin kilpailemaan niin kovinpa monelta jäisi sitten tämä itsepuolustustaitojen harrastimen pois koska heille ei ole tärkeintä kilpailu vaan omat fysiikka, kunto ja tietysti itsepuolustustaitokin.

        Itse olen tuolta karaten puolelta eräästä nimeltä mainitsemattomasta seurasta ja kilpailuihin osallistuu vaan osa porukasta eli juuriki ne ketkä sitä haluaa mikä on ihan hyvä, on aika turha ketään pakottaa kilpailemaan jos ei siihen halua ole.
        Niitä taitoja sekä edistystä punnitaan toki muutenkin kuin kilpailuissa esim. vyökokeissa. Osassa seuroja vyökokeisiin voi kuulua myös ns. kumite esim. toisen vyökokelaan kanssa pieni "harjoitusottelu".

        Meillä seurassa on aika selvästi erotettu toisistaan kaksi perusryhmää eli ns. pelkkä harrastustasoinen treenaus sekä kilpaurheilutasoinen treenaus, ottelutekniikat kun ovat ihan oma asiansa ja poikkeavat ns. muusta treenaamisesta myös tenkikkansa suhteen.

        En siis yhtään ihmettele miksi vain osa kilpailee ja osa tekee homaa iloisesti oman vapaan harrastustarpeensa pohjalta. Ja hyvä että asia on näin, pakottamalla ei mitään yleensä saavuteta huipulle asti.


      • Ex-judokoitten faija

        Silloin kun mun lapset 2000 luvun alussa harrastivat aktiivisesti judoa, niin ei kyllä silloin ei Chikarassa, eikä Meido-Kanissa "pakotettu" kilpailemaan, salilla sai käydä treenaamassa ihan vapaasti ilman kilpailuvaatimuksia. Mutta tosin mun lapset halusivat kilpailla ja voittaa !


    • Korista ilman kisoja

      Varmasti joka lajista löytyy lapsia, jotka haluavat vain harrastaa lajia muutaman kerran viikossa ilman pakkoa osallistua kilpailuihin.
      Monesti on toivottu jalkapallojoukkuetta, joka kilpailisi vain kerran tai kaksi kauden aikana. Harjoituksia olisi vain parit viikossa ja lapset ilokseen harjoittelisivat.
      Onhan yleisöosastokirjoituksissa ja muutamissa kolumneissa kirjoiteltu lasten urheiluharrastusten perään ilman kilpailua.
      Välillä tuntuu, että kilpaileminen on tärkeää vanhemmille ei aina juniorille!

      • Realiteetit pintaan.

        Ihmiset ovat erilaisia ja lapset ihmisiä.
        Mikä lasketaan kilpailuksi? Jotkut näyttävät kilpailevat ystäviensä määrällä, toiset tuloksilla. Useat kilpailevat itsensä kanssa edes tiedostamatta kilpailevansa, kun keskittyvät oppimaan aina uutta niin peleissä kuin työssäkin. Monet väittävät, etteivät kilpaile, kun eivät osallistu urheilukilpailuihin.
        Mielestäni näkemys on yksipuolinen. Väitän, että kaikki kilpailevat tavalla tai toisella. Kilpailu on jokaisen lajin geeneissä ja vähintään oppimisen jos ei hengissä säilymisen edellytys.
        Lapset kilpailevat ihan kannustamattakin. Oikea kannustuskin on hyvä. Ylenmääräinen vaativuus voi olla kovin pahakin.


    • ...................

      Kyllä tuo asenne säteilee varmaan aika paljon sitä, että tiettyjä lapsia kasvatetaan ylisuojelevasti. Täällä palstalla ennenkin mainittu judon nössö maine tuonee lajin pariin aika paljon näitä ei niin reippaita ja urheilullisia lapsia.

    • pumpulimies

      Onneksi meillä on nykyään vaihtoehtoina hienot katakilpailu ja tekniikkakilpailu, joissa kellekään ei tule paha mieli. Kisojen päätteeksi jokainen saa pusun ja halin ja kilpailijoita ei laiteta paremmuusjärjestykseen vaan kaikki saavat kultaisen mitalin. Kilpailuhenki ja itsensä testaaminen ovat itsensä saatanan kehittämiä paheita!

    • Äiti kysyy

      Missä kerhossa näitä kata- ja tekniikkakilpailuja voi harrastaa? Olisin valmis viemään poikani sinne samantien. Turha kilpailuhenkisyys urheilussa mielestäni asettaa lapsille turhia paineita ja aivan vääriä kasvatusmalleja, jotka voivat heijastua nuoren käytöksessä vanhempana.
      Muutama vuosi sitten lapseni harrastivat vielä koripalloa, mutta lajin kilpailuhenkisyys näkyi lasten kinasteluna ruokapöydässä jne, joten lopetimme tämän turhakkeen lasteni parhaaksi.
      Hienoa, että judossa on mahdollista kokea tasa-arvoa ja yhteenkuuluvuutta, sillä kilpaileminen ei ole maailmassa tärkeää.
      Jos viitsisitte antaa minulle tänne tietoja mahdollisista järjestöistä, missä edellämainittu kilpaileminen olisi toisarvoista hauskanpidon rinnalla. Kilpaurheiluun panostaminen muutenkin vie turhan paljon aikaa muulta tärkeältä, kuten läksyt tai ystävät.

      • Kokemusta on

        Lapsille tekee vain hyvää kilpaileminen itse olen 13v ja nautin kilpailemisesta ja sen tuomista kavereista on oikeasti HYVÄ lapsille että kilpailee se, että tulee vähän kinaa ruokapöydässä ei varmasti ollut koripallon syytä vain ihan normaalia "veljesrakkautta/vihaa" ja JUDO on parempi vaihtoehto! Minulle ei ainakaan 10v tuonut mitään paineita alottaa kilpailua nautin siitä vain suuresti!


      • Kokemusta on!
        Kokemusta on kirjoitti:

        Lapsille tekee vain hyvää kilpaileminen itse olen 13v ja nautin kilpailemisesta ja sen tuomista kavereista on oikeasti HYVÄ lapsille että kilpailee se, että tulee vähän kinaa ruokapöydässä ei varmasti ollut koripallon syytä vain ihan normaalia "veljesrakkautta/vihaa" ja JUDO on parempi vaihtoehto! Minulle ei ainakaan 10v tuonut mitään paineita alottaa kilpailua nautin siitä vain suuresti!

        Lisään aluksi oli jännää aloittaa se kilpaileminen mutta sitten siihen jäi heti "koukkuun" hyvällä tavallat


      • isä kysyy lisää

        Kysyvälle äidille.

        Missä olet ajatellut opettaa lapsillesi tavoitteellisuutta, työntekoa, itsensä peliin panemista, sitoutumista tavoitteisiin, voittamista tai ainakin pärjäämistä nykyisessä kilpailumaailmassa.

        Hauskanpitoakin on niin monenlaista. Urheilijat pitävät hauskaa omalla tavallaan ja tulevat aseman lapset omallaan.

        Tasa-arvo ja yhteenkuuluvuus taitaa toteutua parhaimmillaan juuri kilpailevien lasten keskuudessa, joukkueissa.

        Mieti hetki, mikä kasvattamisessa on tärkeää ja mihin joukkoon haluat omien lastesi kuuluvan ?

        Pumpulissa kasvaa, heikoksi valittajaksi.


      • .
        isä kysyy lisää kirjoitti:

        Kysyvälle äidille.

        Missä olet ajatellut opettaa lapsillesi tavoitteellisuutta, työntekoa, itsensä peliin panemista, sitoutumista tavoitteisiin, voittamista tai ainakin pärjäämistä nykyisessä kilpailumaailmassa.

        Hauskanpitoakin on niin monenlaista. Urheilijat pitävät hauskaa omalla tavallaan ja tulevat aseman lapset omallaan.

        Tasa-arvo ja yhteenkuuluvuus taitaa toteutua parhaimmillaan juuri kilpailevien lasten keskuudessa, joukkueissa.

        Mieti hetki, mikä kasvattamisessa on tärkeää ja mihin joukkoon haluat omien lastesi kuuluvan ?

        Pumpulissa kasvaa, heikoksi valittajaksi.

        Niitä perään kuuluttamiasi ominaisuuksia eli tavoitteellisuutta, työntekoa, itsensä peliin panemista, tavoitteisiin sitoutumista ja voittamista tai ainakin nykyisessä kilpailuyhteiskunnassa pärjäämistä voi opettaa lapsille vaikka siellä missä se on useimmille tulevaisuuden kannalta tärkeintä - koulussa.


      • .-.
        . kirjoitti:

        Niitä perään kuuluttamiasi ominaisuuksia eli tavoitteellisuutta, työntekoa, itsensä peliin panemista, tavoitteisiin sitoutumista ja voittamista tai ainakin nykyisessä kilpailuyhteiskunnassa pärjäämistä voi opettaa lapsille vaikka siellä missä se on useimmille tulevaisuuden kannalta tärkeintä - koulussa.

        Kilpaurheilu tukee menetymistä koulussa opettamalla lapselle työnteon, tavoitteellisuuden ja kurinalaisuuden merkityksen. Lisäksi kilpaurheilu vähentää merkittävästi riskiä ajautua ns. vääriin piireihin tai syrjäytyä.


      • Kysyjä?
        .-. kirjoitti:

        Kilpaurheilu tukee menetymistä koulussa opettamalla lapselle työnteon, tavoitteellisuuden ja kurinalaisuuden merkityksen. Lisäksi kilpaurheilu vähentää merkittävästi riskiä ajautua ns. vääriin piireihin tai syrjäytyä.

        Missäs tätä on tutkittu?


      • Kilpaurheilijan Äiti
        .-. kirjoitti:

        Kilpaurheilu tukee menetymistä koulussa opettamalla lapselle työnteon, tavoitteellisuuden ja kurinalaisuuden merkityksen. Lisäksi kilpaurheilu vähentää merkittävästi riskiä ajautua ns. vääriin piireihin tai syrjäytyä.

        Kilpaurheilu kasvattaa lasta. Lapsi oppii tulemaan erilaisten ihmisten kanssa toimeen. Voitto on ihana kokemus ja häviökin on opittava kohtaamaan.
        Kun pääsee toisten lajia harrastavien kanssa leirille , niin siinä taas oppii paljon.
        Ja kisamatkat kasvattaa; varsinkin jos ne suuntautuu ulkomaille. Kielitaito karttuu.
        Hyvä harrastus on hieno asia ja kilpaurheileminen on myös.
        Valmennus täytyy toimia oikeilla periaatteilla.
        Kilpaurheilu on oltava lapsen omaan tahtoon perustuvaa. Se ei saa olla vanhempien kunnianhimon esille tuomista.
        Jos tuntuu, niin lapsen on saatava myös pitää pikku taukokin jos se tuntuu olevan hyvä ratkaisu siinä tilanteessa.
        On myös tärkeä asia,että lapsilla mm koulu tukee kilpaurheilijaa oikealla tavalla.


      • ahaa.
        .-. kirjoitti:

        Kilpaurheilu tukee menetymistä koulussa opettamalla lapselle työnteon, tavoitteellisuuden ja kurinalaisuuden merkityksen. Lisäksi kilpaurheilu vähentää merkittävästi riskiä ajautua ns. vääriin piireihin tai syrjäytyä.

        Minulle se teki ainakin päinvastoin. Että revi siitä.


      • Yuukkis
        .-. kirjoitti:

        Kilpaurheilu tukee menetymistä koulussa opettamalla lapselle työnteon, tavoitteellisuuden ja kurinalaisuuden merkityksen. Lisäksi kilpaurheilu vähentää merkittävästi riskiä ajautua ns. vääriin piireihin tai syrjäytyä.

        Aha?
        Olen 20- vuotias ja minua ei kiinnosta nuo mainitsemasi asiat.
        Olen entinen kilpauimari muuten. Vanhempien pakotuksesta.

        Vihaan kurinalaisuutta, teen kaikki asiat elämässäni fiiliksen mukaan. Rajana se, ettei toista ihmistä saa satuttaa millään tavalla.

        Lukujärjestykset, aikataulutukset... Pyhhyhyyhyhyh. Kun elämä on moista oravanpyörää ja aikataulujen seuraamista, systeemi kontrolloi sinua. Ja vihaan kontrollia.

        Minua ei kiinnosta kilpailla ketään vastaan. En tuomitse ketään. Kaikki, SIIS IHAN KAIKKI elämässä on minulle neutraalia. Elämä on vaan suurta illuusiota.

        En muuten ole työtön sossupummi myöskään.


      • Mielenterveysongelma
        Yuukkis kirjoitti:

        Aha?
        Olen 20- vuotias ja minua ei kiinnosta nuo mainitsemasi asiat.
        Olen entinen kilpauimari muuten. Vanhempien pakotuksesta.

        Vihaan kurinalaisuutta, teen kaikki asiat elämässäni fiiliksen mukaan. Rajana se, ettei toista ihmistä saa satuttaa millään tavalla.

        Lukujärjestykset, aikataulutukset... Pyhhyhyyhyhyh. Kun elämä on moista oravanpyörää ja aikataulujen seuraamista, systeemi kontrolloi sinua. Ja vihaan kontrollia.

        Minua ei kiinnosta kilpailla ketään vastaan. En tuomitse ketään. Kaikki, SIIS IHAN KAIKKI elämässä on minulle neutraalia. Elämä on vaan suurta illuusiota.

        En muuten ole työtön sossupummi myöskään.

        Aika helppo vetää diagnooseja kun teksti on tuollaista. Ei aikatauluissa ja rajoitteissa mitään vikaa ole mut kohtuus tietysti kaikessa.


      • Hehheh.
        Yuukkis kirjoitti:

        Aha?
        Olen 20- vuotias ja minua ei kiinnosta nuo mainitsemasi asiat.
        Olen entinen kilpauimari muuten. Vanhempien pakotuksesta.

        Vihaan kurinalaisuutta, teen kaikki asiat elämässäni fiiliksen mukaan. Rajana se, ettei toista ihmistä saa satuttaa millään tavalla.

        Lukujärjestykset, aikataulutukset... Pyhhyhyyhyhyh. Kun elämä on moista oravanpyörää ja aikataulujen seuraamista, systeemi kontrolloi sinua. Ja vihaan kontrollia.

        Minua ei kiinnosta kilpailla ketään vastaan. En tuomitse ketään. Kaikki, SIIS IHAN KAIKKI elämässä on minulle neutraalia. Elämä on vaan suurta illuusiota.

        En muuten ole työtön sossupummi myöskään.

        Hyvä homma. Paitsi ettei kaikki ole niin neutraalia sulle kun mitä väität...



        Ihme jurputusta koulusta ja siitä kuinka se ei muka sovi kilpailun kanssa yhteen..


      • Tagirsmetovpaskoosua
        Kokemusta on kirjoitti:

        Lapsille tekee vain hyvää kilpaileminen itse olen 13v ja nautin kilpailemisesta ja sen tuomista kavereista on oikeasti HYVÄ lapsille että kilpailee se, että tulee vähän kinaa ruokapöydässä ei varmasti ollut koripallon syytä vain ihan normaalia "veljesrakkautta/vihaa" ja JUDO on parempi vaihtoehto! Minulle ei ainakaan 10v tuonut mitään paineita alottaa kilpailua nautin siitä vain suuresti!

        Chillaa bro!


      • osoto

        Kilpailu ? Molemmat lapseni kilpailevat mm. judossa. He haluavat kilpaila ja HE ovat löytäneet lukemattomia UUSIA ystäviä kipailuiden kautta. Näin mielestäni SE judo perhe rakentuu.


    • jutoka

      Siis äippä hei - onhan nekin kilpailuja !!!
      Niissä vaan ei vastustaja heitä arvaamatta vaan on sovittu mitä ja milloin tekee.
      Olisiko koululla, kavereilla yms. sen koripallon lisäksi syytä kilpailuhenkisyyteen? Koko yhteiskuntammehan kilpailee, nyt olemme maana jo neljäs kilpailukyvyn perusteella !

    • hämmästelen......

      Kilpailijoiden keskuudessa henki on yleensä aina hyvä, kannustava ja rehti. Kilpaileminen yhdistää. Kilpailijoiden keskuudessa on hyvä yhteishenki. Jokaista joka laittaa itsensä likoon(menestyksestä tai sen puutteesta riippumatta) arvostetaan. Kurittomuutta, velttoilua ja turhasta valittamista halveksitaan.

      Eivätkö nämä juuri ole niitä hyviä arvoja joihin kasvatuksessakin tulisi pyrkiä?

      Noin muutoin, väitän että ylivoimainen enemmistö lapsista oikeasti haluaa kilpailla. Ainakin koittaa sitä jollain tasolla. Kyse on pohjimmiltaan samasta tarpeesta kuin auktoriteetin ja kurin kanssa.

      Ne on ne ylisuojelevat ja todellisuudesta iloisesti irrallaan olevat sohvaperunavanhemmat jotka pyrkii torpedoimaan kullannuppunsa kisavietin. Omaa velttoutta projisoidaan alitajuisesti lapseen "kun ei itse saa persettä ylös sohvasta niin ei tule saamaan jälkikasvukaan".

      Eivät lapset ole mihinkään 30 vuodessa muuttuneet. Muutos on tapahtunut vanhemmissa. Todellinen pullamössösukupolvi ei ole - toisin kuin yleisesti väitetään - tämän päivän lapset ja nuoret vaan aikuiset.

    • kilpailijajojunnuna

      Kilpaileminen judossa tarkoittaa sitä että ottaa haasteen vastaan. Yksi haaste on jo voitettu kun ensimmäistä kertaa astuu kisatatamille. Siinä on kyse henkisen kantin vahvistamisesta ja sitä voi ihan hyvin verrata elämän muihin haasteisiin.

      Ei kai nyt ole hyvä että välttelee haasteita, jos pelkää että ei menekään putkeen ja sitten tulee paha mieli. Judossa kilpailu on osa sen kasvatusperiaatteita. Siihen liittyy vastustajan kunnioittaminen, haasteiden kohtaaminen, itsensä kehittäminen ja tottakai pyrkimys siihen että saa itsestään kaiken irti.

      Tiedän että jotkut junnut pelkäävät ensimmäisiä kisojaan jne. mutta heitä kuuluu nimenomaan rohkaista ottelemiseen. Niistä junnuista jotka kilpailevat, en tiedä kenenkään saaneen henkisiä traumoja tai muuta. Tiedän kyllä monia jotka junnuna ottivat turpaansa ja eivät luovuttaneet, sitten lopulta pitkällä tähtäimellä se palkinto tuli.

    • 37----

      Lätkässä junnuilta ei ainakaan vaadita mitään. Se toiminta ei ole kilpaurheilua nähnytkään, mitä lätkässä tapahtuu. Tuota menoa kuolee koko laji Suomesta kun Suomi ei menesty. Tuntuu että sinnekkin hakeutuu nykyään lapset, jotka eivät muualla pärjää.

    • -88 tyyppi

      Itse ainakin lapsena urheilin ja paljon, ja koin sen erittäin hyväksi oppimiskeinoksi. Oppi häviämään ja voittamaan, mutta tärkeintä oli että oli hauskaa. Sitkeys palkittiin ja laiskottelusta oli haittaa. Hienoja elämänarvojahan tuosta vain sai!

    • Pitäisikö tähän nyt vastata todellista pedagogista tarvetta ajatellen, vai yhteiskunnan realiteetteja kontra lapsen etu ajatellen?

      No vastaan molemmilla tavoilla:

      1) Jos haluamme luoda yhteisöä joka etenee ja toimii terveesti, niin silloin kilpailu on ihan ok - kunhan kilpailua rajoitetaan ja painotetaan että kilpailu ei ole kaikki kaikessa - ja että on tärkeää myös auttaa toisia, ja että vaikka voitto onkin mukavaa niin kehittyminen ja yhdessäoleminen on vielä mukavampaa. Tällöin kilpailemaan opettaminen on täysin ok, mutta kilpailemisesta ei tehdä kaiken oikeuttavaa tarkoitusta, vaan sille annetaan merkitys.

      2) Koska maailmamme kuitenkin on sairas kilpailuyhteiskunta sosiaalisella kuorrutuksella niin kaikkein parasta pärjäämisen kannalta on opettaa kersa kampittamaan kavereita mahdollisimman hyvin ja voittamaan keinolla millä hyvänsä, jos tahtoo ns. menestyjän - ja teroittaa että toisten itku ja valitus on vain kateellisten panettelua menestyksestä.

      Eikö se ole kaikkein oleellisinta että millainen on se maailma jonka kohtaamista varten me näitä penskoja harjoitutamme, ja sen maailman realiteetit määrää mikä on lapselle hyvä ja mikä ei?

    • Äiti ja poika

      Harrastus on hyvä juttu. Koulu on kuitenkin se ykkönen. Suututti kun kuulin seuraavanlaisen keskustelun:

      Valmentaja: Ensi tiistaina on harkat xxx-pelihallissa.
      Pelaaja M: Mä en pääse, on koeviikko.
      Pelaaja H: En mäkään on kolmet kokeet ens viikolla.
      Valmentaja: Se ei ole mikään syy olla pois harkoista.

      Jaa, vai ei mikään syy. Minä menin ja kovistelin valmentajaa: Nämä ovat ysiluokkalaisia ja heillä on rankka koeviikko ensi viikolla. Koulu on heille ykkönen, vasta sitten tulee harrastukset. Kokeet on hyvä syy olla pois harkoista!

      Poikani ei mennyt koeviikolla harkkoihin. Hän panosti kouluun ja koulu sujuu kiitettävästi. Hänellä on tavoite elämässään: mennä lukioon ja sieltä yliopistoon. Harrastus on harrastus ja sillä sipuli.

      Olkaa vanhemmat tarkkana mitä valmentaja vaatii.

      • Bansque

        Hei, minulla oli lapsena treenit 5 krt viikossa, enkä ikinä ollut poissa treeneistä koulun takia. Silti luin aina kokeisiin ja arvosanani olivat 9-10. Kyse on siitä, miten oppii käyttämään aikaa tehokkaasti niin että molemmat on mahdollisia!


      • The valmentajako

        Koulun kokeet on täysin p...a syy olla pois treeneistä. Kouluhommat pitää hoitaa jatkuvalla työnteolla koska silloin oppi pysyy päässä. Ei se viimeisten iltojen lukeminen enää oppimista auta. Urheiluun ja kouluun voidaan vetää hyvin samanlainen linja, koska ei urheilukilpailuihinkaan voi treenata vain viimeisinä päivinä.

        Jos siis urheilussa haluaa menestyä täytyy muutkin hommat mennä jouhevasti ja silloin kumpikaan ei häiritse toista. Eikä kukaan kaipaa enempää matteja.

        Tämä tulisi kaikkien vanhempien ymmärtää kun yrittää ehdottaa treenaamattomuutta koeviikolla.


      • The valmentajako kirjoitti:

        Koulun kokeet on täysin p...a syy olla pois treeneistä. Kouluhommat pitää hoitaa jatkuvalla työnteolla koska silloin oppi pysyy päässä. Ei se viimeisten iltojen lukeminen enää oppimista auta. Urheiluun ja kouluun voidaan vetää hyvin samanlainen linja, koska ei urheilukilpailuihinkaan voi treenata vain viimeisinä päivinä.

        Jos siis urheilussa haluaa menestyä täytyy muutkin hommat mennä jouhevasti ja silloin kumpikaan ei häiritse toista. Eikä kukaan kaipaa enempää matteja.

        Tämä tulisi kaikkien vanhempien ymmärtää kun yrittää ehdottaa treenaamattomuutta koeviikolla.

        Onko urheilussa nykyään ehdoton tarkoitus menestyä?

        Voi jumalauta, tunkekaa nyt ne lätkävarusteet ja potkupallot vaikka perseeseenne. Jokin prioriteetti elämässä, muutenhan meillä on kansakunta kohta täynnä Mika Myllylöitä.

        Urheilun ja harrastuksen tulee olla elämää tukeva asia, ei pakkotoistoa.


      • PAINA SE KAALIIS!
        Kukkomies kirjoitti:

        Onko urheilussa nykyään ehdoton tarkoitus menestyä?

        Voi jumalauta, tunkekaa nyt ne lätkävarusteet ja potkupallot vaikka perseeseenne. Jokin prioriteetti elämässä, muutenhan meillä on kansakunta kohta täynnä Mika Myllylöitä.

        Urheilun ja harrastuksen tulee olla elämää tukeva asia, ei pakkotoistoa.

        AINUT TAVOITE IHMISELLE SAA OLLA OLYMPIAKULTA!


      • ....................

        Siis ysiluokan oppimäärä on niin yksinkertaista kamaa, että kokeitten takia ei tarvitse olla treeneistä pois. Lukio on vähän eri juttu, työmäärä kasvaa huomattavasti. Minulla oli keskiarvo yläasteelta 9,2 enkä ikinä lintsannut urheilusta koulun takia.


      • The valmentajako
        .................... kirjoitti:

        Siis ysiluokan oppimäärä on niin yksinkertaista kamaa, että kokeitten takia ei tarvitse olla treeneistä pois. Lukio on vähän eri juttu, työmäärä kasvaa huomattavasti. Minulla oli keskiarvo yläasteelta 9,2 enkä ikinä lintsannut urheilusta koulun takia.

        Ei lukioikäinenkään urheilija voi lintsata treeneistä kokeiden takia, koska silloin homma toimii väärin. Ja sitä paitsi se on ihan sama onko lukion ka 7.0 vai 9.2, koska pääsykokeilla ja kirjoitusarvosanoilla jatko-opiskeluun mennään. Kyse ei siis ole lintsaamisesta vaan siitä osaako rytmittää asian oikein ja valitettavan usein ei osata!


      • VALMENTAJA,,

        OLI OIKEASSA!!

        Onkohan tämä lapsesi tavoite vai sinun oma tavoite?


      • ....................
        The valmentajako kirjoitti:

        Ei lukioikäinenkään urheilija voi lintsata treeneistä kokeiden takia, koska silloin homma toimii väärin. Ja sitä paitsi se on ihan sama onko lukion ka 7.0 vai 9.2, koska pääsykokeilla ja kirjoitusarvosanoilla jatko-opiskeluun mennään. Kyse ei siis ole lintsaamisesta vaan siitä osaako rytmittää asian oikein ja valitettavan usein ei osata!

        Totta, mutta pointtini oli lähinnä se, että jos jo yläasteen oppimäärä teettää niin paljon töitä, että pitää muka lintsata urheilusta, niin miksi edes haaveilla yliopistosta.


      • Valmentaja kamppailu

        Olen suhtautunut poissaoloihin koulukiireiden vuoksi siten, että jokainen saa päättää. Käytännössä ne kaverit, jotka ovat ahkeria urheilussa, osaavat priorisoida koulutyönkin.

        Voisi karkeasti sanoa, että ne jotka ovat harjoitelleet ahkerimmin ja tavoitteelisimmin ovat myös menestyneet koulussa parhaiten.

        Eräs valmennettavani harjoitteli 14-17v 7 kertaa viikossa, 18-20v 10-12 kertaa viikossa. Otti alle 20v EM 5. sijan, pääsi Helsingin yliopiston lääketieteelliseen.

        Uskon, että asettamalla tavoitteita urheilussa, on se siviilielämässäkin helpompaa asettaa niitä ja saavuttaa niitä.

        Kaikki on ajankäytöstä kiinni. No silloin jää tietenkin tietokoneen turha räpläily, pelailu jne. vähemmälle.


      • Kukkomies kirjoitti:

        Onko urheilussa nykyään ehdoton tarkoitus menestyä?

        Voi jumalauta, tunkekaa nyt ne lätkävarusteet ja potkupallot vaikka perseeseenne. Jokin prioriteetti elämässä, muutenhan meillä on kansakunta kohta täynnä Mika Myllylöitä.

        Urheilun ja harrastuksen tulee olla elämää tukeva asia, ei pakkotoistoa.

        minä oon sitä mieltä, että jos URHEILLAAN, niin tavoitteet täytyy olla korkealla, jos on vähänkään mahdollisuuksia. jos on vähänkään paikkaa vaikkapa sm kultaan, tottakai siihen tähdätään ja tehdään töitä. ja urheilun idea on mielestäni menestys. eikai kukaan nyt läpällä mitään tee, jos tekee niin se on asenne vamma. jos taso ei vain riitä, niin sille ei tietenkään voi mitään. mutta jos on edellytykset , niin kyllä silloin saa odottaa menestystä. mutta tottakai kaikki pitää tehdä rehellisesti ja terveellä järjellä. ei ittiä piä tappaa liialla treenillä, täytyy silti tiedostaa rajat! mutta jos on vain harrastaja, ei siis Urhheilija, niin silloin menestyksellä ei oo väliä. pääasia että on kivaa ja tuntuu hyvälle. toki hyvä jos urheilussaki on nämä elementit mukana. tosin aina ei pidäkkään tuntua hyvälle. keasvattaa luonnetta! urheilu = treenataan kovaa, tähdätään korkealle, kilpaillaan, tehdään töitä menestyksen eteen muutaku ko ne 5 laji treeniä viikossa. lenkkiä,punttia,lajitreenit toki...... sosiaalinen elämä ja koulu pitää silti pysyä hallussa! harrastaminen= kaikilla kivaa, treeneihi ei mennä jos ei nyt satu sitlä tuntumaan.... siinä on mielestäni ero käsitteissä. motocross ajo on rankkaa, mutta se mikä tekee kuskeista huippu-urheilijoita, on se, mitä he tekevät pyörän satulan ulkopuolella, ja satulassa! jos käy vain ajelemassa, ei ole urheilija.


      • KAALIPÄÄ
        PAINA SE KAALIIS! kirjoitti:

        AINUT TAVOITE IHMISELLE SAA OLLA OLYMPIAKULTA!

        ELÄMÄN TARKOITUS ON TUHOTA VASTUSTAJA TÄYDELLISESTI! KISOISSA TÄMÄ ONNISTUU!


      • Arska Vaan

        Taisi olla kyseessä eräs väkivaltainen mailapeli?

        Itse ihmettelisin myös tuommoista valmentajaa. Kyllä urheilun ja koulun pystyy sovittamaan yhteen. Jos ysiluokalla jää kokeisiin lukematta, voi hieman viivästyä se yliopistoonkin pääsy. Valmentaja siinä vain ajoi omaa etuaan; kokee itsetuntonsa kohenevan jos hänen valmennettavansa pärjäävät.

        Pitäis aina valmentajankin olla sen urheilijan itsensä puolella, siten saavuttaa urheilijan luottamuksen. Valitettavasti elämän tärkeimmissä risteyksissä ei useinkaan ole suuntaviittoja. Ne rakennetaan ja havaitaan vasta myöhemmin.


    • EISE VAHDINGOITA

    • mano nuuni

      No. Niin. Ihan-kohta-30v mies eli minä sai lapsena aina kuulla kuinka kilpailu paha paha nönnönnöö. Nyt olen katkera kun minusta tuli vähän nössö ja vieläkin tuntuu siltä ettei se äitikulta suostu hyväksymään että nuorimmaisella (minulla) jopa olisi jokin into ihan oikeasti kilvoitteluun rehdissä hengessä.

      Jotensakin tämä on taas niitä juttuja jotka jokaisen vanhemman tulisi itse katsoa lapsen toiveista käsin. Jos lapsi ei halua kilpailemista (ja tässä on myös iso ero yksilö vs. joukkuekilpailemisen välillä) niin ei sitä pitäisi tuputtaa. Toisaalta jos lapsi haluaisi jotain kilvoitteluharrastusta harrastaa, niin kaikkein ikävin asia minkä vanhempi voi tehdä on kieltää se häneltä kun "minun lapseni on osa yhteiskunnan sairaan hengen korjaamista jne. " -paskaa joka noin rehellisesti sanottuna on lähinnä oman lapsen henkistä kastraatiota poliittisen statementin varjolla.

      Mutta jos haluaa että lapsi on sitten isona katkera niin olkaa hyvä vain.

      • mk

        Ettei vanhempasi vaan olleet kommunisteja kun eivät kilpailuja hyväksyneen ja niin edelleen.


    • Oikea asenne

      Siinä vaiheessa kun itse kilpailu ja kisailu menee itse lajiin keskittymisen, harrastuksessa käymisen ja siitä pitämisen edelle niin kyllä siitä muodostuu yleensä näitä ns. "ongelmatapauksia".

      Joka lajissa tapaa mukaanluettuna joukkuepelit sekä lapsia että nuoria (sekä myös aikuisia :D) joille tärkeämpää on kilpailu ja ennen kaikkea VOITTAMINEN kuin itse laji.

      Käytännössä osa heistä ei edes nauti itse lajista tai vaikkapa joukkuehengestä niin paljon kuin siitä että saa vain kilpailla ja voittaa.

      Pahimmillaan tappavat kiinnostusta myös muilta samaa lajia harrastavilta varsinkin joukkueurheilussa.

      Tätä samaa mentaliteettia on myös monilla vanhemmilla jota tartutetaan lapsiin.

      Osa lapsista taas ei nauti tilanteesta vaan haluaisi enemmän tasapuolista lajin harrastamista, siitä nauttimista ja rentoutumista eikä väkisin kilpailuttamista.

      Kilpailu sinällään ei ole kuitenkaan pahasta vaan se mentaliteetti joka voi siihen liittyä.

    • 545647

      No voi jeesus. Nykyään kaikki vahingoittaa lasta. Ennen vanhaan tehtiin kuten parhaaksi nähtiin ja kasvoi niistä penskoista ihan yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.

    • niin no

      Lajeja voi harrastaa ilman kilpailuakin ja suorituksen arvostelua /ajan mittausta. Jos lapsi itse haluaa kilpailla eri asia. Väkisin kilpailu ei ole hyvä. Mökillä joku tikkakisa sen sijaan voi olla ihan hauska.

    • kieltoon koko sana

      Yksilöstä se lähtee ja tuloksena on kilpailuyhteikunta jalopulta koko maailma.
      Kilpailun tutoksista maailma nyt nauttii ja tuhoutuukin koska lääkkeenä nykytilaan käytetään kilpailukyvyn parantamista.

      • .................

        Tajua nyt se, että kyse ei ole mistään sanasta, vaan ihmisen perimmäisestä luonteesta. Aina on kilpailtu milloin mitäkin vastaan: luontoa, aikaa, muita ihmisiä. Kilpailu tai kilvoittelu on ihmisen perimässä. Ihminen ei ole eikä tule koskaan olemaan luonteeltaan niin jalo ja epäitsekäs, että esim. kommunismi onnistuisi.


      • QTC
        ................. kirjoitti:

        Tajua nyt se, että kyse ei ole mistään sanasta, vaan ihmisen perimmäisestä luonteesta. Aina on kilpailtu milloin mitäkin vastaan: luontoa, aikaa, muita ihmisiä. Kilpailu tai kilvoittelu on ihmisen perimässä. Ihminen ei ole eikä tule koskaan olemaan luonteeltaan niin jalo ja epäitsekäs, että esim. kommunismi onnistuisi.

        "Tajua nyt se, että kyse ei ole mistään sanasta, vaan ihmisen perimmäisestä luonteesta."

        Aivan, jo pienillä lapsilla on kilpailuvietti. Se ilmenee esim. intona pelata lauta- tai korttipelejä. Huono häviäjä saattaa heittää nappulansa päin seinää, mutta on kohta taas kinuamassa uutta peliä.


    • Mehän olemme vain kvarkkien tanssia, joten nuo ovat perimmältään merkityksettömiä asioita. Jos ei satu olemaan uskovainen.

    • äitivalmentaja42

      Pahoitttelen heti alkuun jos toistan jo jonkun toisen aiemmin kirjoittamaa, ajanpuutteen vuoksi en ehtinyt juurikaan lukea muita kommentteja.

      Mielestäni lapsen, oli se sitten ihminen tai eläin, normaaliin käyttäytymiseen kuuluu jonkinlainen kilvoittelu. Tämä etenkin poikalapsilla. Täysin eri asia on tietysti jos heitetään lapsuus kokonaan syrjään ja vaaditaan lapselta samanlaista harjoittelumotivaatiota ja omistautuneisuutta kuin aikuiselta. Jos elämään ei enää mahdu kuin koulu ja kilpailu, mennään jo hakoteillä.

      Kilpailuhalun tulee myös lähteä täysin lapsen omasta tahdosta, ei vanhempien omien toiveiden ja omien toteutumattomien unelmien hoitamisena. Toki lasta tai nuorta tulee kannustaa, tosin kannustus ja huomioiminen tulee tehdä kaikilla elämänalueilla. Jos lasta huomioidaan vain jonkun harrastuksen ansiosta ja hän jostain syystä tahtoo lopettaa tai joutuu lopettamaan harrastuksen, voi minäkuva kokea kolauksen ja sitä tervettä itsetuntoa joutuu hakemaan.

      Hyvin usein olen jalkapallon parissa seurannut sitä kuinka lasten arvio omista taidoistaan ja merkityksestään joukkueelle ovat yhteneväisiä vanhempiena arvion kanssa, meidän poika se vain tekee maalit ja pelaa, kukaan muu ei tee mitään. Hyvin vaikea on saada sen jälkeen joukkuetta toimimaan, kuitenkin jokainen voi kehittyä harrastamassaan lajissa.
      Tämä meni nyt hieman sivuun ap:n aiheesta mutten malta olla tätäkin mainitsematta.

      Kannustetaan lapsia kuitenkin monipuolisen liikunnan pariin, riittävän usein.. ei vain kerran viikossa 1 h :)

    • anonyymi PIPIPÄÄ

      EI VAHDINGOITA!

    • vitun pöljä

      MITÄ!? Ei kilpailu vahingoitakkaan, mutta kilpailuihin osallistuminen ei todellakaan ole judossa pakollista!

      • Arska Vaan

        Mikään ei voita nuorena otettuja kovia matseja. Ei mikään.

        Nekin tyypit joilla nyt noin 30-35-vuotiaana on ollut vaikkapa 5-10 v työ- tms. kiireiden takia melkko vähäistä harjoittelua, ovat oikeestaan melko näppäriä tatamilla kun on ne useat sadat kisamatsit otettu nuorena.

        Tältä kantilta on ihan sama tuliko heistä SM-mitalisteja vai PM- vai mitä, mutta näin aktiivisen harrastajan vinkkelistä katsoen nuo konkarit ovat jopa kovempia ottelijoita kuin nuorimmat SM-mitalistit näissä aikuisten sarjoissa.

        Osallistuminen kisaan ei ole pakollista vaan hyödyllistä.


    • Kilpa Kipa

      Opin lapsena ja nuorena judokisoissa monta fundamenttia asiaa tavalla, jota ei varmaan millään muulla tavoin kerrassaan voi niin kokonaisvaltaisen fyysisesti saada koettua ja opittua. Elän helposti vieläkin muistossani ne hetket, jolloin mm. tajusin:
      - Kaikki ihmiset eivät ole sinulle ystävällisiä ja mukavia, jopa päin vastoin. Jotkut jopa nauttii satuttamisestasi. Et voi tätä ennen kuin kohtaat ihmisen oikeasti kamppailussa.
      - Kun jaksat ajatella että kaikki voimat on nyt annettu, sinulla on niitä vielä vaikka mihin
      - C-junnuissa opin, että ihan kaikki jäynä on sallittua jos tuomari ei näe. Mutta en kyllä itse oppinut nipistämään, poraamaan luuta, painamaan polvella lihaksen päätyyn tai tallomaan jalkateriä poikittain
      - Jos ajattelee häviävänsä, niin myös yleensä käy
      - Pelko näkyy aina silmistä, sitä ei kukaan voi täysin peittää
      - Tatami on koko universumi, jonka ulkopuolella ei ole mitään ottelun aikana.
      - Ottelun jälkeen valot syttyvät taas tatamin ulkopuolelle maailmaan, joka ei kuitenkaan ole koskaan ihan sama kuin ennen matsia.
      - Kohtalolla on aina dramaattinen ja ennakoimaton sijansa niin matsissa kuin elämässäkin, vaikka minkä teet.

    • LapsetOn/off

      No juu, ehdottoman vahingollista kaikki kilpailu! Paljon parempi on kasvatella lapsia lasipullossa, tehdä "palvelus" ja luoda mielikuva että mistään ei tarvitse kilpailla ja kaikki on yhtä hyviä kaikessa! Sitten teini-iässä itkemään Idols lähetykseen että "miksei noi tajuu, isi sano että mä olen hyvä laulaja". Siitä päästäänkin aikuisuuteen, vailla mitään kykyä tai välineitä pitää puoliaan, pärjätä ihan arjessa ja työelämässä. Jeekuli jee, hyvää matkaa kohti aikuisuutta näiden "kaikki vaihingoittaa lapsia"-perheiden Pyry-Urhoille ja Miisa-Maijoille! Kilpailemisessa EI OLE mitään vikaa ennen kuin aikuiset sekaantuvat siihen,

    • Liikunnanopettaja

      Kilpailu on jälleen vain yksi ihmisten säälittävistä tarpeista todistella omaa paremmuuttaan sekä pönkittää egoaan ja sosiaalista statusta. Se on kumma on nykyään joka joukkoelajissa pitää painottaa siihen kilpailuun. Harrastusten tulisi olla mukavaa ja ennenkaikkea hauskaa ajanvietiettä kavereiden kesken, eikä sitä että viidesti viikossa juostaa harkoissa verenmaku suussa. Tiedän kyllä mistä puhun, sillä harrastin viisi vuotta kilpaurheilua, jonka jälkeen kysyin itseltäni hyvin yksinkertaisen kysymyksen: "Onko tässä koko touhussa mitään helvetin järkeä?" No eihän siinä ole. Moni täällä korosti miten kilpailu kasvattaa ihmistä hyvällä tavalla, mutta myös yhtälailla huonolla tavalla. Se kasvattaa ihmisen kunnianhimoa, agressiivisuutta sekä ylimielisyyttä ja kannustaa ajattelumalliin "vahvat jyrää heikot" ja kaikki nuo heijastuu myös lajin ulkopuolelle jokapäiväiseen elämään, eikä sitä aina edes haluta myöntää. Eikä se ihmisistä kasvata loppupeleissä yhtään sen esimerkkillisempiä kuin mitä muutkaan ihmiset ovat, päinvastoin. Hyvät elämänarvot, tavat ja muutkin asiat jotka tekevät hyvän ihmisen lähtevät hyvin omasta päästä, eikä niinkään ulkoisista vaikutteista. Osa ymmärtää ne koska heiltä löytyy järkeä ja ne joilta ei sitä niinkään löydy, niin heille niitä täytyy opettaa.

      Liikunnanopettajana olen nähnyt monesti millaisia nuoret kilpaurheilijat ovat; ylimielisiä, töykeitä, luulevat itestään kokoajan liikoja ja ajattelevat olevansa muita parempia. Ollaan kokoajan äänessä ja korostamassa itseään, minä minä minä minä minääää. Kaikki otetaan liian vakavasti, koululiikuntakin ja sitten mollataan niitä, jotka eivät osaa niin hyvin, mutta yrittävät kuitenkin parhaansa. Selän takana heille sitten naureskellaan, pilkataankin ääneen ja sitten siihen yllytetään mukaan muitakin. Omassa kilpajoukkoeessa ehkä on hyvä henki ja yhteistyö toimii, mutta siihen se sitten jääkin. Itse en pidä yhtään positiivisena tuollaista vaikutusta ja jos joku teistä pitää niin hän on varmaankin juuri itse ollut tuollainen kuvailemani nuori.

      • yäk.

        >> Tiedän kyllä mistä puhun, sillä harrastin viisi vuotta kilpaurheilua,

        Kokonaista viisi vuotta!!! Ei juma***

        Loppua tekstiä en viitsi edes kommentoida.

        No, ei ihme että tenavat keskittyy nykyään lähinnä pelikkarin peluuseen kun meillä on liikunnanopettajatkin täysiä vässyköitä.

        Oksettaa.


      • Toivottavasti et ole

        lasteni liikkaope!

        Minun lapseni harrastavat kilpaurheilua. Yhteensä meillä kilpaillaan viidessä eri lajissa, on harrastettu vuosia että tiedän siitä ehkä enemmän kuin sinä viiden vuoden kokemasi perusteella.

        Siinä olet oikeassa että harrastuksen tulee olla mukava. Mutta joku voi kuule ihan oikeasti tykätä siitä kovasta treenaamisesta. Kilpailu on hyvä mittari omien taitojen mittaamiselle. Ihan sama mikä laji. Se, että sinusta ei siihen ollut, ei tarkoita, että koko kilpaurheilu olisi tuomittavaa.

        Lapseni ovat kasvaneet harrastustensa myötä. He ovat kokeneet sitä voiton huumaa ja myös karvaiden tappioiden ja häviöiden hetkiä. Ja ne tappiot ovat varsinkin kasvattaneet empatian tunnetta. Kilpaurheilija jos kuka tietää, miltä tuntuu kun petyt odotuksissasi. Kun esim koko vuoden kova treenaus valuu hukkaan vaikka loukkaantumisen myötä. Mutta sehän vain kasvattaa. Toisin kun nämä pullamössöilijät, jotka eivät ole oppineet ponnistelemaan minkään haluamansa suhteen.

        Tuntuu kummalliselta, että mielestäsi kilpaurheilijat ovat niitä ylimielisiä ja töykeitä. Minä olen huomannut asian aivan toisin päin. Minun lapseni eivät pöyhkeile saavutuksillaan, päin vastoin he ovat hiljaa eivätkä meinaa kertoa edes kysyttäessä. Ikinä en ole kuullut heitä väitettävän töykeiksi. Toisin on näiden kohta, jotka eivät urheile. En sitten tiedä, onko kyse lasten kateudesta vai ajattelemattomuudesta, mutta esim ala-asteikäinen lapseni on monta kertaa pahoittanut mielensä, kun hänen luokkakaverit ovat ilkkuneet vaikkapa nyt koulun kisojen jälkeen, että mites et nyt voittanutkaan tms. Ja näillä luokkakavereilla ei ole mitään suhteellisuuden tajua mihin he pystyvät. He esim kertovat hyppäävänsä pituutta 5 metriä ja korkeutta 150.

        Ikävä asenne sinulla sen vuoksi, että sinusta ei ollut kilpailijaksi. Ja vielä opettajalta!


      • Päevää

        Kannattaisi ehkä ostaa uudet silmälasit ja laajempi ymmärrys, koska kuulostit lähinnä kiusatulta nörtiltä, joka haaveili joskus liikunnanopettajan työstä


      • påoiarhgjk

        Puhut paljon asiaa, mutta tunnistin jutussasi jääkiekkoilijat enkä niinkään kilpailevat nuoret.


      • Anteron serkku
        yäk. kirjoitti:

        >> Tiedän kyllä mistä puhun, sillä harrastin viisi vuotta kilpaurheilua,

        Kokonaista viisi vuotta!!! Ei juma***

        Loppua tekstiä en viitsi edes kommentoida.

        No, ei ihme että tenavat keskittyy nykyään lähinnä pelikkarin peluuseen kun meillä on liikunnanopettajatkin täysiä vässyköitä.

        Oksettaa.

        Niinpä. Oli jotenkin katkeran kuulosta toi liikunnan open tilitys. Taitaa olla tämän tilitys tän linkin takana. http://www.youtube.com/watch?v=sU3E0e6Iri0


      • Toivottavasti et ole kirjoitti:

        lasteni liikkaope!

        Minun lapseni harrastavat kilpaurheilua. Yhteensä meillä kilpaillaan viidessä eri lajissa, on harrastettu vuosia että tiedän siitä ehkä enemmän kuin sinä viiden vuoden kokemasi perusteella.

        Siinä olet oikeassa että harrastuksen tulee olla mukava. Mutta joku voi kuule ihan oikeasti tykätä siitä kovasta treenaamisesta. Kilpailu on hyvä mittari omien taitojen mittaamiselle. Ihan sama mikä laji. Se, että sinusta ei siihen ollut, ei tarkoita, että koko kilpaurheilu olisi tuomittavaa.

        Lapseni ovat kasvaneet harrastustensa myötä. He ovat kokeneet sitä voiton huumaa ja myös karvaiden tappioiden ja häviöiden hetkiä. Ja ne tappiot ovat varsinkin kasvattaneet empatian tunnetta. Kilpaurheilija jos kuka tietää, miltä tuntuu kun petyt odotuksissasi. Kun esim koko vuoden kova treenaus valuu hukkaan vaikka loukkaantumisen myötä. Mutta sehän vain kasvattaa. Toisin kun nämä pullamössöilijät, jotka eivät ole oppineet ponnistelemaan minkään haluamansa suhteen.

        Tuntuu kummalliselta, että mielestäsi kilpaurheilijat ovat niitä ylimielisiä ja töykeitä. Minä olen huomannut asian aivan toisin päin. Minun lapseni eivät pöyhkeile saavutuksillaan, päin vastoin he ovat hiljaa eivätkä meinaa kertoa edes kysyttäessä. Ikinä en ole kuullut heitä väitettävän töykeiksi. Toisin on näiden kohta, jotka eivät urheile. En sitten tiedä, onko kyse lasten kateudesta vai ajattelemattomuudesta, mutta esim ala-asteikäinen lapseni on monta kertaa pahoittanut mielensä, kun hänen luokkakaverit ovat ilkkuneet vaikkapa nyt koulun kisojen jälkeen, että mites et nyt voittanutkaan tms. Ja näillä luokkakavereilla ei ole mitään suhteellisuuden tajua mihin he pystyvät. He esim kertovat hyppäävänsä pituutta 5 metriä ja korkeutta 150.

        Ikävä asenne sinulla sen vuoksi, että sinusta ei ollut kilpailijaksi. Ja vielä opettajalta!

        jokaisessa piireissä löytyy kaikkea. on näitä kukkoja myös urheilijoissa. mutta kyllä he hiljenevät sitten kun nämä jokka treenaa ahkeraa pyyhkivät häiltä jalat alta. vähä voitetaan joskus d junnuina liikaa, niin c/b junnuna saadaan turpaan ja lopetetaan koko homma, luonteestahan se kaikki on kiinni. ne menestyy keillä pysyy jalat maassa.


      • Arska Vaan

        Jaa, olikohan taas nuo havaitsemasi kilpailijat jostain väkivaltalajista jossa todella ei tuomarin komennolla ole juurikaan arvoa ja maajoukkuevalmentajankin suusta kuullaan että se pieni tappelu nyt vaan kuuluu lajin luonteeseen?

        Itse olen ylpeä judosta. Judoka ei rehentele, paitsi joskus kehaisee omaa lajiaan:)
        Jossain vaiheessa niille junnuille tulee selväksi tämä yhteinen hyvä, sen eteen kannattaa nähdä vaivaa.

        Omissa junioriryhmissäni epäsosiaalisinta käytöstä kurssin aluksi on aivan satunnaisesti riippumatta siitä mitä lapsi on harrastanut aiemmin tai onko mitään.

        Vähänkään vanhempana ei kukaan enää mitenkään kukkoile, ainahan löytyy kanaemo joka sitten näyttää kaapin paikan jos nuoriso kovin elvistelee. Hyvässä hengessä ja randorin voimalla. Tie on pitkä ja kivinen vaan melko pian jokainen tajuaa että on hyvä olla ihmisiksi toinen toisillemme.


    • BraJu

      Jos puhutaan erityisesti kamppailulajeista, tuo kilpailuhan on nimenomaan henkisen puolen kehittämisen kannalta tärkein juttu. Kokemukset matsissa kasvattaa, opettaa nöyryyttä ja näyttää konkreettisesti missä parannettavaa olisi. Myös vastuun kantaminen muista, hyvä urheiluhenki ja toisten ihmisten kunnioitus tulevat esille kilpailutilanteessa.

      Ja puhun tässä siis pelkästään kamppailulajeista.

    • jutoka

      "Liikunnanopettajana olen nähnyt monesti millaisia nuoret kilpaurheilijat ovat; ylimielisiä, töykeitä, luulevat itestään kokoajan liikoja ja ajattelevat olevansa muita parempia. Ollaan kokoajan äänessä ja korostamassa itseään, minä minä minä minä minääää. "

      Tervetuloa opettajan judosalille katsomaan ja kokemaan millaisia nuoret kilpajudokat ovat : TODELLA FIKSUJA !!

    • annetaan kilpailla

      Joku alussa kyseli, missä voisi lapset harrastaa futista kilpailematta. Varsinainen kysymys sekin. Omasta pojasta ei ollut potkupalloilijaksi, kun kaverilta ei voinut mennä ottamaan palloa pois, niin oli päivähoidossa opetettu. Tuskinpa olisi silti pelkkiä harjoituksia käydä senkään vertaa, ellei niitä harkkoihin kuuluvia pelejä ja niitä varsinaisia otteluita muita seuroja vastaan olisi ollut. Kilpailemistahan on se harkkoihin kuuluva peliharjoituskin.

      Omakin laji sittemmin löytyi purjehduksesta. Alkuun pääseminen kilpailemisessa ei olisi onnistunut ilman pientä tuuppaamista vanhempien taholta, mutta sen jälkeen asiat menivät omalla painollaan. Saattaa olla, että alussa oli jopa tärkeämpää päästä tapaamaan ne kilpailemisen mukana tulleet kaverit. Jatkossa kuitenkin aivan omasta halusta tähtäin kohosi yhä ylemmäs. Nyt poika on aikuinen, kilpaileminen jatkuu ja lapsuuden aikaiset kaverit ovat edelleen hyviä kavereita. Varsin hyvin tunnen ne kaveritkin, joista osa on olympiatasolla ja voin taata, ettei heistä kenestäkään ole tullut niitä liikunnanopen mainitsemia minäminä-tyyppejä. Purjehdusta voisi harrastaa kilpailemattakin, mutta kukaan tuntemani ei jaksa siitä pitkällä tähtäimellä motivoitua. Jotkut junnuna aloitaneet palaavat sentään sitten perheen kanssa harrasttukseen, mutta ne ovat poikkeuksia.

      Yksi vanhempien tärkeitä ja todella ikävän tuntuisia velvollisuuksia on tuottaa lapselle pettymyksiä. Kilpaillessa niitä tulee väkisinkin, jolloin tarvitsee vain antaa tukea niitä kohdatessa. Tietenkään ei voi tietää, mitä pojasta olisi tullut ilman kilpaurheilua, mutta varmasti voin vakuuttaa, ettei siitä ainakaan haittaa ole ollut. Alkuun pitää ehkä hiukan tuupatakkin, mutta sen jälkeen pitää vain katsoa, ettei jatketa sen takia, että vanhemmat niin haluavat.

      • matkapurjehtija

        Olen purjehtinut 20 vuotta, pienestä pitäen. Jolla-aikoina harjoitukset olivat kilpahenkisiä, mutta pysyin mukana, vaikka kilpaileminen sinänsä ei niin kiinnostanutkaan. Purjehdus on aina ollut minulle etupäässä teknistä luonnossaliikkumista, ja kilpailut ovat vain tilaisuus harjoitella tekniikkaa, jonka osaamisesta on sitten hyötyä matka- ja muilla huvipurjehduksilla.


    • huonotlapsuusmuistot

      Itsellä on jäänyt paha maku kilpailuttamisesta. Kävin ala-asteen pienessä kyläkoulussa, jossa ikävä kyllä, kaikki opettajat olivat kilpailuhulluja, mitä tuli yksilölajeihin. Harrastettiinpa sitten juoksua, hiihtoa, välituntihiihtoa, uintia, pyöräilyä - kaikki oli totista kilpailua. Palkinnot ja liikuntanumerot olisi voinut ihan hyvin jakaa vaikka etukäteen, samat naamat kun olivat aina ensimmäisinä ja samat viimeisinä.
      Liikunta- ja kilpailukammosta pääsin vasta yläasteella, jossa yksilökilpailuttaminen ei ollut urheilutuntien ainoa jalo tavoite.

    • Liikunnanopettaja

      "Tervetuloa opettajan judosalille katsomaan ja kokemaan millaisia nuoret kilpajudokat ovat : TODELLA FIKSUJA !!"

      Poikkeus vahvistaa säännön, niitä löytyy aina, en tietenkään tarkoittanut että kaikki kilpaurheilijat olisivat samanlaisia. Kuitenkin kuka tahansa osaa virallisissa piireissä esittää muuta kuin on. Lajin ulkopuolella voi olla ihan eri ihminen. Sitähän me kokoajan teemme, valitsemme käyttäytymisemme sen mukaan missä piirissä oleskelemme ja tuokin korostuu eniten nuorissa. Kaveripiirissä pitää vetää omaa rooliaan yms. mitä yksinään ei tekisi. Ja kukapa lajin opettaja ei haluisi kehua omia opetettaviaan. Se on ihan luonnollista, että opetettavistaan haluaa olla ylpeä ihan niin kuin vanhemmat lapsistaan.

    • Olen todellisuutta

      Minä lopetin 12 vuotiaana hyvä kuntoisena judon kesken, koska siinä vaiheessa opettajat alkoivat olemaan ERI kovia, mutta vain ajatellen meidän parasta tietenkin. Olin ikäisekseni tosi vahva ja kestävä ja olin kokoisekseni siltikin vahvempi kuin useammat.

      Mutta multa puuttui luonne, se "next step in evolution" ja nyt yli kakskymmpisenä ketuttaa, koska olisin nyt aika helveTIN kovassa kunnossa.... ja varmasti elämä olisi muutenkin eri kuvioissa, koska elämässäni ois ollu säännöllisyyttä ja kurinalaisuutta pienestä pitäen, ja kilpailu kasvattaa sisua ja ja sydäntä. Nämä asiat pitää tehdä pienestä pitäen, koska silloin luuserit ja menestyjät määriytyvät.

      Loppujen lopuksi lapsi sitten kasvaa sillä mentaliteetilla, että mitään ei "arvitse tehdä, että kaikki hoituu omalla painolla ja nykyään mikään asia ei hoidu omalla painolla vaan asioiden eteen pitää tehdä uhrauksia, ja asioita kannattaa ja pitää tehdä vaikka se vähän kirpasee, mutta olo on jälkeenpäin voittajan fiilis!

      Joten asia ei ole fyysinen eikä machoileva asia ollenkaan, vaan henkinen ja se ntakia kannatan kilpailemista. Olisipa minutkin pakotettu kilpailemaan aikoinaan.

      En jaksa katsoa kirjoitusvirheitä, hajotkaa niihin, senkin liberaalit.

    • Moni tässä ketjussa puhunut asiaa ja moni schaibaa. Todellakin urheilu on hyvä tapa kokea onnistumisia ja pettymyksiä turvallisessa ympäristössä. Mutta joskus lapsi joutuu toteuttamaan vanhempansa ambitioita vasten omaa tahtoaan tai laji ei vaan yksinkertaisesti sovi kyseiselle lapselle, joko luonteen tai fyysisten ominaisuuksien vuoksi.

      Parhaimmillaan junnukilpaurheilu antaa todella loistavan pohjan ihmissuhteisiin ja työelämään ja antaa hyvän kunnon ja loppuelämäksi hyvän harrastuksen. Pahimmillaan se vie kaiken vapaa-ajan ja pilaa itsetunnon, kroppa hajoaa ja aikuisikä on valmiiksi paskottu jo lapsena.

      Eli mikään ei taaskaan ole mustavalkoista ;o)

    • kkkooooooooooko

      Itse harrastan lumilautailua ja skeittausta, dissaajia varmasti löytyy! Mut tossa lajissa on parasta se, et ei ole valmentaja määräämässä kurkku kipeänä huutamisesta vieressä. Ja käyn kyllä joissakin kilpailuissa, mut se on mukavaa ottaa uutena kokemuksena vaikka ei voittaskaan.

      Itse tykkään siitä, et jos oppii jonkun uuden skeitti tai lumilautaliikkeen ja on itse opetellut sen alusta lähtien, niin se jos joku palkitsee!

    • mk

      Koko elämä on kilpailua mutta monella se menee yli. Työpaikoilla kun menee hyvin niin ei ole ongelmia mutta kun Yt alakaa niin silloin työntekijöistä tulee toistensa kilpailijoita siitä kuka saa jäädä ja ensimmäiseksi laitetaa ne joustamattomat pihalle ja jäljelle jää ne jotka tekevä t niitä töitä ja tulee tulosta.
      Kilpailu urheilussa opetta asennetta ja tappiot hyväksumään epäonnistumisia ja kun vaikka pallopelissa on tappiolla niin silloin pääkopassa mietitään miten peli voitetaan ja se on sitä henkistä kanttia ettei vaivu epätöivoon. Joukkeurheilussa oppii toimimaan porukassa ja niin edelleen. Sen aikoinaan huomasi armeijassa kuka eiollut mitään touhunnut ja kunto nollassa ja asenne perseestä.

    • adhydafhsaz

      Harrastaahan monet kaikenlaista kilpailematta. Joka päivä näkee lenkillä ihmisiä, jotka eivät varmasti ole treenaamassa kilpailuihin. Sakki ajelee polkupyörällä eikä silti ole menossa kisoihin. Käydään laskettelemassa, snoukkaamassa, kalastamassa, kävelyllä, ajetaan autolla, veneillään.. ja kaikki ilman kisatavoitetta. Kaikessa ei pidä kilpailla eikä toisaalta kenenkään pitäisi sanoa missä on ehdottomasti kilpailtava. Juttuja voi tehdä ihan vaan harrastuspohjalta ja vaan siksi että se on kivaa.

      Jos vanhemmat pelkää, että lapset pakotetaan kisoihin, voidaan miettiä mistä tämä pelko juontaa juurensa. Omasta lapsuudestako? Niistä pakollisista kisoista?

      Nyky-yhteiskunta vaan vaatii, että mikään ei saa olla pakollista ja toisaalta kaiken pitää olla mahdollista. Johonkin rajaan asti aika fiksukin ajattelutapa.

    • kilpaurheilu myös OK

      Valmentajalla ja vanhemmilla on varmasti suurin merkitys tässä asiassa. Liian usein vanhemmat eivät tee lapsensa kanssa mitään, vaan viedään lapsi maksullisiin harrastuksiin treenaamaan "ammattilaisohjauksessa".

      Itse olen harrastanut judoa kilpailumielessä 80-luvulla. Jo tuolloin oli mahdollisuus päästä leireille ja esim. maajoukkueen haastajatreeneihin. Varsinkin aikuispuolella oli paljon niitä, jotka harrastivat lajia vain kuntoilumuotona. Oli myös niitä, joille henkiset asiat olivat tärkeitä eli heille paras treenausmuoto oli kata. Osa halusi edetä vyökokeissa mahdollisimman nopeasti, osa taas hitaammin. Fakta kuitenkin oli ainakin silloin, että mustaa vyötä et saa, jollet ole kilpaillut. Jo sinistä vyötä varten olisi pitänyt olla kilpailuista tietty määrä pisteitä (voittoja).

      Omalla kohdallani judo oli hyvä asia. Se kehitti ja kasvatti, mutta se olikin minun oma valintani, jota vanhemmat eivät päsmäröineet. 80-luvun tapaan en saanut kyydityksiä treeneihin, mutta kannustusta ja harrastusten maksut he hoitivat.

      Kuten omassa lapsuudessani, niin myös omien lasteni kohdalla olen pitänyt tärkeänä sitä, että vanhemmat opettavat ihan alusta asti lapsille liikunnan ilon. Ulkoillaan säässä kuin säässä, liikutaan luonnossa, kiipeillään, juostaan ja hypitään lapsen huomioonottaen. Ihan pienenkin voi viedä pulkkamäkeen (lapsi tietysti itse kävelee mäen ylös!!!). Kun lapsi kasvaa, niin opetetaan hyppimään hyppynarulla, uimaan, pyöräilemään, hiihtämään, luistelemaan jne. Tällä tavoin lapsi oppii, että liikunta on kivaa ja se on luonnollinen osa elämää. Kun tottuu liikuntaan lapsesta asti, niin on todennäköisempää, että lapsi nauttii liikunnasta vielä aikuisenakin. Kun lapsi oppii eri lajeja, hänellä on iso valikoima erilaisia lajeja niin kesään kuin talveenkin. Liikunta kasvattaa myös itsetuntoa ja hyvää urheilijaa harvemmin kiusataan koulussa.

      En ole itse varakas, joten rahaa lasten liikuntavarusteisiin ja -harrastuksiin toki tarvitaan eli koululaiselle esimerkiksi lenkkarit on pakollinen varuste. Käytettynä saa kuitenkin kirppiksiltä ja huutonetistä yms. vaikka kuinka paljon käyttökelpoista tavaraa, joita voi myös kierrättää lapselta toiselle. Paljon on kyse vanhemman omasta asenteesta, että pitääkö sitä tärkeänä vai ei. Itse olen monena vuonna tinkinyt omista harrastuksistani (= harrastanut maksutonta liikuntaa esim. lenkkeilyä ja kotijumppaa), jotta rahaa on löytynyt lasten harrastuksiin.

      Erittäin moni huippu-urheilija on myös pärjännyt hyvin koulussa juuri siksi, että osaa aikatauluttaa tekemisensä. Kun on intoa, sitä jaksaa tehdä nuorena vaikka mitä. Ei kannata liikaa paapoa nuorta, jos hänellä itsellään on tekemisen paloa. Vaikka itse olisi väsähtänyt nelikymppinen, niin ei se 10 ikäinen välttämättä ole ollenkaan sellainen. Kannattaa siis varoa, ettei huomaamattaan kannusta lasta turhaan laiskotteluun.

      Toinen lapsistani harrastaa lajiaan kilpailumielessä ja on ollut esim. maajoukkueleireillä. Toinen taas harrastaa harrastusmielessä eikä halua kilpailla. Kummankin lapsen harrastusta tuen ja kannustan. Kilpaileminen tai kilpailemattomuus ovat kummatkin OK, kunhan se perustuu lapsen omaan haluamiseen. Toki joskus esim. ujoa lasta joutuu kannustamaan ja rohkaisemaan, jotta hän uskaltaa lähteä kilpailemaan ja ylittämään sitä kautta itsensä, jotta hän saa kasvatettua rohkeutta ja itseluottamusta.

      Moni vanhempi ajattelee, että kilpaurheilu on jotenkin valtavaa uhrautumista. Unohdetaan kokonaan se, että mitä kaikkea hyvää niistä voi koitua: hyvä fyysinen kunto, nauttii uusista taidoistaan, voi asettaa tavoitteita ja ponnistella niitä kohti, pystyy ylittämään itsensä, itseluottamus kasvaa, pystyy tekemään pitkäjänteistä työtä, oppii loukkaantumisten yms. kautta jne.

      • taputapu.

        Nimerkille "kilpaurheilu myös OK"

        Loistava puheenvuoro. Kirjoituksesi sopisi suoraan kopsittuna vaikka judoliiton etusivulle.


    • JK

      VAINIIN

    • Lasten.

      Kilpailemisessa ei ole mitään negatiivista kun vain vanhemmat ymmärtävät, että aikuisten huippu-urheilu ja lasten liikunta on kaksi täysin eri asiaa.

      • Jtal

        Riippuu täysin siitä, millä laseilla asiaa katsoo. Kilpaurheilu on jatkumo, johon vain harvalla on varaa niin rahallisesti, fyysisesti kuin psyykkisestikin. Väkisin jengiä tippuu vuosien varrella pois ja vain pyramidin kärki jatkaa aikuisikään asti. Kysymys suomalaisessa huippu-urheiluassa onkin nyt siinä, miten pyramidia saa leveämmäksi? Lukiessa näitä ns vanhempien kommentteja voi vain todeta, että kannattaa lopettaa urheilun näyttäminen tv:ssä, koska tulevaisuutta tuskin tulee. Tämä juupas eipäs juttu on muutenkin niin hanurista kuin vain voi olla. Itse lähtisin siitä että reenataan pirusti ja sitten katellaan kannattaako enää aikuisena uhrata kaikkea aikaa reenaamiseen. Tälläkin hetkellä meinaa muutaman suomalaisen judokan kannattaa näin tehdä. Toivottavasti he tietävät, että näin on ja tsemppiä koitoksiin.


    • 9-5

      Kilpaurheilu, totaalinenkin sellainen, antaa lähes poikkeuksetta harrastajalleen enemmän kuin ottaa. Kyllä ne omat rajat kannattaa käydä koittamassa vaikkei arvokisamitalleille koskaan yltäisi. Kilpaurheiluun uhrattu aika ei mene koskaan hukkaan.

      Jokainen joskus kaiken urheilulle antanut, tosissaan kisannut ja reenannut tämän tietää. Ne on ne suuret tunteet upeat kokemukset joita ei voi rahassa eikä mammonassa arvottaa eikä urheilu-uran loputtua koskaan enää kokea. Elämä on lyhyt ja joskus se on jokaisella ohi. Mitä olet ehtinyt kokea ennen arkkuun laskemista, sitä kannattaa jokaisen urheilu-uransa jatkoa pohtivan teininkin hetkeksi pysähtyä miettimään, jos vaan kapasiteetti siihen silloin piisaa. Yhdeksästä viiteen suunia ilman kummempaa päämäärää ja muuta tasapaksua arkea ehtii tehdä varmasti kokea riittämiin vaikkei putkeen heti ensimmäisessä aallossa ehtisikään.

    • hmph

      onko yksikään täällä kilpailemista vastustavista oikeast koskaan kilpaillut???
      minulle ainoat negatiiviset kokemukset kilpailemisesta ovat vammat jotka nekin
      ovat vahvistaneet ja opettaneet

      • Tt

        Mitä ne on vahvistanut? Minulla ainakin arpikudosta joka on taas tuonut liikeratoihin rajoitteita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1023
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      710
    8. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    10. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      694
    Aihe