Apua, miten toimeentulotuki + sairaspäiväraha??

mirkkuPPP

Hei!

En ole aiemmin ollut vastaavassa tilanteessa, elikkä sain 2kk sairaslomaa eilen. Olen yliopiston keskeyttänyt nuorehko nainen. Vuokrani on 420e, ja toimeentulotukea olen saanut sen 330e perusosa plus asumistuen jälkeinen omavastuu vuokrasta, eli 210e, yhteensä 540e noin.

Nyt sitten katsoin, että saan sairaspäivärahaa sen n. 500e bruttona, nettona 440e jotain. Että siis onko totta että pitäisi sitten tuosta 440e maksaa omavastuuvuokra eli jäisi sitten se 230e muihin laskuihin ja tyyliin 0e kuukauden ruokiin niiden jälkeen....?? Olettanut siis olen että toimeentulotukea saa tyyliin vain, jos ei ole muilla päivärahoilla. Eli toisinsanoen tuo toimeentulotuki käteen on reilu 40% isompi kuin käteen jäävä sairaspäiväraha, että mitä ??? jos näin menee, niin en kyllä enää jää sairaslomalle..... olkoot vain kuinka ensisijaiset nuo kelan tuet kuin ovat. Ei tolla rahalla voi elää kun ei tuo 330e riitä laskuihin ja muuhun kuin puoleen kuuhun..

Tietoja? suuret kiitokset :S

7

4860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lyssey

      jep. näin on. eli jos olet nollatuloinen, sulla ei ole verotuloja tai työtuloja niin päiväraha on häviävän pieni, lisäksi 55pv saat tyhjää käteen ja vasta sen jälkeen minimin. n.22e/arkipv. eli toimeentulolla jatkat kunnes paranet ja menet töihin tienaamaan.

    • Ihmettelijää

      Eikö toimeentulotuki ole 460€/kk 1hlö. ? eli se jää ruokaan,laskuihin ym..

    • ymmärsit väärin

      Tottakai tt-tukea saa vaikka olisi päivärahoilla. Itseki olen sp.rahalla ja saa edelleen tt-tukea, käteen jää aivan yhtä paljon kuin ennenkin.

    • LauraXX

      Minä olen ollut pitkäaikaistyötön ja nyt puolisen vuotta sairauspäivärahalla.
      Ja toimeentulotukea saa riippumatta siitä mitä kelan etuuksia saa, tai jopa jotkut jotka käyvät töissä pienellä palkalla.
      Kaikki tulot vaan vähennetään siitä perusnormista mikä tällä hetkellä on 461,05 e.
      eli itse olen saanut sairauspäivärahaa epäsäännöllisen säännöllisesti, koska lääkäri on lääkärinlausunnon kirjoittanut 1,5 - 2 kuukauden pätkissä.
      mutta normaali sairauspäiväraha mulla on ollut 26,97 e eli 25 päivän jaksossa nettona 539,40 e. Joskin kevään jälkeen olen saanut vain kerran tuon 25 päivän rahat, kun se on ollut näin pätkittäistä, niin kun sanottu.

      Toimeentulotukea olen siis saanut 167,81 e
      (539,40 - 461,05 - menot vuokran omavastuu 246,16 e).

      Eli sairauspäiväraha ja toimeentulotuki on ollut yhteensä 707,21 e ja vuokran jälkeen jää 461,05 e, mikä juuri on tuo toimeentulotuen perusnormi yksinäiselle. Se siis vaihtelee sen mukaan onko perheellinen, perheetön, yh, vai mikä.
      Yksinhuoltajalle ja yksinäiselle tuo oli mielestäni sama, kun itse olin yh, mutta lapseni on ollut jo vuosia täysi-ikäinen.

      Sitä vaan en ymmärrä miten ne on laskenut mun sairauspäivärahani, mutta ei kai mun tarvitsekaan sitä ymmärtää. Perustuuko se jotenkin diagnoosiin (niitä mulla kyllä riittää - minkähän ne on valinnut sen sairauspäivärahan perusteeksi siinä tapauksessa).
      Mutta tämä sairauspäiväraha ei varmaan kuulu tähän osioon.

      • LauraXX

        jaa ihan sekoilin, onhan tää juuri sairausvakuutuksen puolella tämä koko kirjoitusketju.. katsoin tuota työkkärinpuolta tässä aikaisemmin.

        Niin, että kun olen yrittänyt tulkita tuota Kelan sivuja, ja siinä on kyllä tuo vähimmäispäiväraha ja muuta höpinää, niin en ole saanut selville, miten tuo päiväraha on mulla sellainen kun on.
        Olen ollut ennen sairauspäivärahaa pitkäaikaistyötön.

        työllisyyskursseilta jouduin lähtemään kesken ja sillä tiellä olen.

        Sairauspäivärahapäätöksessä on lukenut jotain että
        "Päivärahanne on 86 prosenttia työkyvyttömyyden alkamista edeltäneen neljän kuukauden aikana saamastanne työttömyysetuudesta. Tällä tavoin määrätty päiväraha on suurempi kuin päiväraha, jonka saisitte verotuksessa todetun vuoden 2010 työtulon , 2 307,96 euroa, perusteella"

        vuoden 2010 alusta olin vähän vajaa neljä kuukautta töissä, siitä tuo työtulo.
        Sen jälkeen en ole töissä ollutkaan, enkä pitkään aikaan ennen sitä.

        Mutta onko tämä laskentakaava sitten hamaan tappiin. niin kauan kun sairauspäivärahaa yleensä saa.

        päätöksessä on vielä " Enimmäisaikaan lasketaan päivärahapäivät työkyvyttömyyden alkamista edeltäneeltä kahdelta vuodelta. Teille on kertynyt enimmäisaikaan laskettavia päivärahapäiviä 31.10.12 mennessä 141 arkipäivää"

        Miten niin "päivärahapäivät työkyvyttömyden alkamista edeltäneeltä kahdelta vuodelta" ??
        Missään ei lue mikä mun tapauksesa on tuo enimmäisaika, onko se kaikilla sen 300 päivää mitä muiselin.
        Miten ne voi laskea enimmäisaikaan kaksi vuotta ennen kun jäinkään sairauspäivärahalle.

        tässä tulee hulluksi, mutta olen päättänyt että en enää jaksa paljon päätäni tällä vaivata. se on mikä on.


      • LauraXX
        LauraXX kirjoitti:

        jaa ihan sekoilin, onhan tää juuri sairausvakuutuksen puolella tämä koko kirjoitusketju.. katsoin tuota työkkärinpuolta tässä aikaisemmin.

        Niin, että kun olen yrittänyt tulkita tuota Kelan sivuja, ja siinä on kyllä tuo vähimmäispäiväraha ja muuta höpinää, niin en ole saanut selville, miten tuo päiväraha on mulla sellainen kun on.
        Olen ollut ennen sairauspäivärahaa pitkäaikaistyötön.

        työllisyyskursseilta jouduin lähtemään kesken ja sillä tiellä olen.

        Sairauspäivärahapäätöksessä on lukenut jotain että
        "Päivärahanne on 86 prosenttia työkyvyttömyyden alkamista edeltäneen neljän kuukauden aikana saamastanne työttömyysetuudesta. Tällä tavoin määrätty päiväraha on suurempi kuin päiväraha, jonka saisitte verotuksessa todetun vuoden 2010 työtulon , 2 307,96 euroa, perusteella"

        vuoden 2010 alusta olin vähän vajaa neljä kuukautta töissä, siitä tuo työtulo.
        Sen jälkeen en ole töissä ollutkaan, enkä pitkään aikaan ennen sitä.

        Mutta onko tämä laskentakaava sitten hamaan tappiin. niin kauan kun sairauspäivärahaa yleensä saa.

        päätöksessä on vielä " Enimmäisaikaan lasketaan päivärahapäivät työkyvyttömyyden alkamista edeltäneeltä kahdelta vuodelta. Teille on kertynyt enimmäisaikaan laskettavia päivärahapäiviä 31.10.12 mennessä 141 arkipäivää"

        Miten niin "päivärahapäivät työkyvyttömyden alkamista edeltäneeltä kahdelta vuodelta" ??
        Missään ei lue mikä mun tapauksesa on tuo enimmäisaika, onko se kaikilla sen 300 päivää mitä muiselin.
        Miten ne voi laskea enimmäisaikaan kaksi vuotta ennen kun jäinkään sairauspäivärahalle.

        tässä tulee hulluksi, mutta olen päättänyt että en enää jaksa paljon päätäni tällä vaivata. se on mikä on.

        ja nyt kuitenkin kun katsoin Kelan sivuilta niin siellä on että Enimmäisaikaa laskettaessa huomioon otettavat päivärahakaudet juurikin tuosta sairausloman ekasta päivästä 141 päivää.
        Tuo kaksi vuotta mua vaan sekoittaa.

        ja niin piti kelan lanketit ja päätökset tulla tavalliselle taaplaajalle selkeämmäksi lukea. Ketun villat, sanon minä.


      • LauraXX
        LauraXX kirjoitti:

        ja nyt kuitenkin kun katsoin Kelan sivuilta niin siellä on että Enimmäisaikaa laskettaessa huomioon otettavat päivärahakaudet juurikin tuosta sairausloman ekasta päivästä 141 päivää.
        Tuo kaksi vuotta mua vaan sekoittaa.

        ja niin piti kelan lanketit ja päätökset tulla tavalliselle taaplaajalle selkeämmäksi lukea. Ketun villat, sanon minä.

        yksinpuheluksi taitaa mennä :=)
        mutta hitaana hämäläisenä taisin tajuta vasta nyt, että tuo kaksi vuotta tarkoittanee sitä että jos sairauspäivärha olisi jostain syytä ollut katkolla välillä niin ne otettais enimmäisaikaan huomioon parin vuoden aikana ennen tätä sairauslomakauden alkamista.

        joo, vaikenen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe