Miten tunnistaa Narsistin heti alussa?

xcch

Tästä on varman tärkeää jakaa kokemuksia, jotta voisi ajoissa pysäyttää epäterveellisen suhteen, mielummin jo ennen sen alkamista.

Miltä tilanne näytti alussa?
Milloin tuli ensimmäinen epäily mieleen siitä että kaikki ei täsmää?
Miksi siihen et reakoinut, oliko tunne jo niin voimakas että siirsit epäilyt syrjään?
Ollaan menty halpaan, niin miten välttää jatkossa vastaava?

51

2971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henna...

      Pikaisesti nyt vaan kirjoitan että tällaista tuli spontaanisti heti mieleen, että tosi monet ovat sanoneet, että heti alussa alkoi soida omassa päässä pienet hälytyskellot, että jokin tässä mättää vaikka kaikki olisi periaatteessa hyvin mutta eivät ole uskoneet omia tuntemuksiaan. Epämääräiset "pahan olon" tuntemukset hänen seurassaan vaikka ei mitään järjellistä syytä. Epäilykset joistain teoistaan mutta alkuun ei usko epäilyksiään periaatteella että "eihän kukaan nyt voisi niin tehdä". Sitten jos jää kiinni jostain vaikka valehtelustaan niin "ohittaa sen", valehtelee lisää ihan pokkana, ei osoita katumusta valehtelustaan, voi kyllä näytellä katuvaa mutta jos "tenttaa" esim. valehtelusta enemmmän niin suuttuu, syyttää teostaan jotain muuta jne. Haluaa sitouttaa toisen tosi nopeasti, kihlaus, avioliitto, lapsi, mutta ei kuitenkaan itse osoita suurtakaan sitoutumista, mm. katsoo oikeudekseen flirttailla muiden kanssa, ei näe siinä mitään "väärää" mutta vaatii toiselta uskollisuutta. Kertoo että entiset kumppaninsa ovat olleet petollisia, päästään vähän vinksahtaneita, jotenkin "viallisia" vaikka hän on itse tehnyt kaikkensa suhteen eteen.

      • henna...

        Näkeepä että tuon kirjoitin nopeesti, että että että että koko alku tuossa tekstissäni :D


      • "hyvän miehen" ex

        Juuri noin oli minun exavokki.
        Suhteen alussa ihmettelin tuota käytöstä, kysyinkin häneltä, mutta hän mitätöi selvät asiat.
        Nopeasti ostimme asunnon ja helvetti alkoi jo muuttopäivänä
        jatkui 10v, vajaa 2v sitten muutin pois ja vasta tänäsyksynä minulle selvisi mitä tämä oli, järkytyin.
        Tässä sitten kootaan sielun sirpaleita, huokaillen että vihdoin se on ohi ja tietoisuus siitä mistä paha oloni juonsi, eikä minun enää tarvitse epäillä olevani hullu.


      • 10+12

        Juuri näin eikä sitä voi paremmin kertoa! Narsistin puhelahjat ovat mitä parhaimmat niin osaa puhua itsensä vaikka mistä huonoista teoistaan selville vesille ja häntä uskoo melkeinpä kuka vain.


      • 10+12 kirjoitti:

        Juuri näin eikä sitä voi paremmin kertoa! Narsistin puhelahjat ovat mitä parhaimmat niin osaa puhua itsensä vaikka mistä huonoista teoistaan selville vesille ja häntä uskoo melkeinpä kuka vain.

        Tämän olen kanssa huomannut. Kaikki kummasti kääntyi aina minua vasten ja kääntyy yhä. Ikinä en tee mitään oikein, en osaa olla lapsille isä jne. tulee harvasen päivä.

        Voin vaan sanoa, että kerta opettaa kummasti varomaan tätä tyyppiä, vaikka narsistit ovat todella taitavia manipuloimaan ja satuilemaan


      • grannen

        miten nappiin osuvasti kuvaat narsistin. . kirjoitukset täällä ovat saaneet minut ymmärrtään että siskoni on narsisti. miten hän onkaan 20 vuotta meitä kohdellut ja kieroillut. nyt onnistunut jopa veljeni saamaan minua vastaan kieroilullaan. koskaan ei pyydä anteeksi, salailee asiota jotka myöhemmin on tullut ilmi ja valehtelee.
        en vain ymmärrä miten sitä voi itse hyväksyy kaiken niin kauan. ehkä siksi että on niin läheinen ja on vaikea katkaista välit kokonaan.

        siskoni on pilannut aina juhlat kun ei ole ollut huomion keskipiteenä tai sitten hän on ruvennut mustamaalaan minut tietäen etten riitele jos juon olen vain hiljaa... sit kun seuraavana päivänä kysyn asiasta hän vähättelee...

        kieltäyden puhumasta hänen kanssaan puhelimessa koska hän puhuu omiaan ! esim. hän sanoo minulle määräävästi "elä kiroile minulle " vaikken ole kiroillutkaan ! vastikään ymmärrsin hänen taktiikan, hän antaa muille ympärillä oleville sen kuvan että riitelen ! kyll otti aikaa ennen kuin ymmärrsin tuon. miten pitkälle ihminen voi mennä ? eikö niillä ole ollenkaan omaatuntoa ? myötätuntoa ? kai kaikissa ihmisissä on jotain hyvää vai onko näissä ? nyt on välit täysin poikki olen sanonut että puhun hänen kanssaan vain muiden kuullen ei edes sähköposti kannata. vetää niistäkin valheet... olen tosi pettynyt.


      • A
        grannen kirjoitti:

        miten nappiin osuvasti kuvaat narsistin. . kirjoitukset täällä ovat saaneet minut ymmärrtään että siskoni on narsisti. miten hän onkaan 20 vuotta meitä kohdellut ja kieroillut. nyt onnistunut jopa veljeni saamaan minua vastaan kieroilullaan. koskaan ei pyydä anteeksi, salailee asiota jotka myöhemmin on tullut ilmi ja valehtelee.
        en vain ymmärrä miten sitä voi itse hyväksyy kaiken niin kauan. ehkä siksi että on niin läheinen ja on vaikea katkaista välit kokonaan.

        siskoni on pilannut aina juhlat kun ei ole ollut huomion keskipiteenä tai sitten hän on ruvennut mustamaalaan minut tietäen etten riitele jos juon olen vain hiljaa... sit kun seuraavana päivänä kysyn asiasta hän vähättelee...

        kieltäyden puhumasta hänen kanssaan puhelimessa koska hän puhuu omiaan ! esim. hän sanoo minulle määräävästi "elä kiroile minulle " vaikken ole kiroillutkaan ! vastikään ymmärrsin hänen taktiikan, hän antaa muille ympärillä oleville sen kuvan että riitelen ! kyll otti aikaa ennen kuin ymmärrsin tuon. miten pitkälle ihminen voi mennä ? eikö niillä ole ollenkaan omaatuntoa ? myötätuntoa ? kai kaikissa ihmisissä on jotain hyvää vai onko näissä ? nyt on välit täysin poikki olen sanonut että puhun hänen kanssaan vain muiden kuullen ei edes sähköposti kannata. vetää niistäkin valheet... olen tosi pettynyt.

        Olet reipas. On hyvä ettet puhu nyt hänen kanssaan ja keräät voimia.


      • grannen
        A kirjoitti:

        Olet reipas. On hyvä ettet puhu nyt hänen kanssaan ja keräät voimia.

        voimia tarvitsen enkä tiedä miten olen jaksanut... asiat on mielessä, pettymys on valtava ja itsesyytökset kuinka sinisilmäinen sitä voi olla !

        kai tämä ajan kanssa tasoittuu jotenkuten. se on vain vaikeaa kun tapaan hänen poikaansa ja saan sit kuulla aina jotain. itse en halua pojalle sanoa liikoj ettei hän luule että haluan heidän välien huonontuvan. hänellä on kanssa huonoja kokemuksia äidistään, hän kun ei katso ketä loukkaa tai muuten vahingoittaa, ei ole väliä vaikka on oma poika.


      • Anonyymi
        grannen kirjoitti:

        miten nappiin osuvasti kuvaat narsistin. . kirjoitukset täällä ovat saaneet minut ymmärrtään että siskoni on narsisti. miten hän onkaan 20 vuotta meitä kohdellut ja kieroillut. nyt onnistunut jopa veljeni saamaan minua vastaan kieroilullaan. koskaan ei pyydä anteeksi, salailee asiota jotka myöhemmin on tullut ilmi ja valehtelee.
        en vain ymmärrä miten sitä voi itse hyväksyy kaiken niin kauan. ehkä siksi että on niin läheinen ja on vaikea katkaista välit kokonaan.

        siskoni on pilannut aina juhlat kun ei ole ollut huomion keskipiteenä tai sitten hän on ruvennut mustamaalaan minut tietäen etten riitele jos juon olen vain hiljaa... sit kun seuraavana päivänä kysyn asiasta hän vähättelee...

        kieltäyden puhumasta hänen kanssaan puhelimessa koska hän puhuu omiaan ! esim. hän sanoo minulle määräävästi "elä kiroile minulle " vaikken ole kiroillutkaan ! vastikään ymmärrsin hänen taktiikan, hän antaa muille ympärillä oleville sen kuvan että riitelen ! kyll otti aikaa ennen kuin ymmärrsin tuon. miten pitkälle ihminen voi mennä ? eikö niillä ole ollenkaan omaatuntoa ? myötätuntoa ? kai kaikissa ihmisissä on jotain hyvää vai onko näissä ? nyt on välit täysin poikki olen sanonut että puhun hänen kanssaan vain muiden kuullen ei edes sähköposti kannata. vetää niistäkin valheet... olen tosi pettynyt.

        "#otti aikaa ennen kuin ymmärrsin tuon. miten pitkälle ihminen voi mennä ? eikö niillä ole ollenkaan omaatuntoa ? myötätuntoa ? kai kaikissa ihmisissä on jotain hyvää vai onko näissä ? #"

        Omatunto on kaikilla - Narsisti kääntää vain sen syytökset muihin.
        Paaduttaen omantuntonsa.


    • 29

      Rakastui ja rakastutti itseensä nopeasti, käytti jo toisella viikolla tapaamisesta voimakkaita tunnepitoisia sanoja, rakastaa, olet kulta, olet kaunis jne..Mustasukkaisuutta ja omistamisenhalua, kontrollointia, runsaita puhelinsoittoja mielestäni liian paljon. Korosti, miten rehellinen ihminen hän on ja varsinkin hyväntahtoinen..

      Kuitenkin tunsin itseni useimmiten satimessa olevaksi, jolla ei ole muuta roolia, kuin kuunnella valmista tarinaa ja mukautua siihen toisen elämään ja ehtoihin. Kummallisia riitoja, mustasukkaiseksi tekemistä, nöyryyttämistä julkisella paikalla tapahtui usein. Minulla oli aina paha mieli jostain. Jos jotain sovittiin, sopimukset muuttuivat tiuhaan tahtiin. Elämä hänen kanssaan oli on/off -suhde, kaaoksesta toiseen elämistä jne..

      • henna...

        29, juuri noin menee usein. Tuli kiusaantunut olo kun tuliset rakkaudentunnustukset alkoivat liian nopeasti.


    • en tajuu

      Allekirjoitan kaikki kommentit tähän asti. Miten sitä onkin voinut olla niin TYHMÄ?

    • oldmetall

      Hirtehistä , mutta totta kun olin läpikäynyt pitkän ystävyyssuhteen pesunkestävän narsistin kanssa niin välirikkomme jälkeen meinasin mennä ojasta allikkoon eli rakastuin mieheen joa oli ilmeinen narsisti.
      Olin käynyt kovan koulun henkisessä rusennuksessa ja jo alkuvaiheessa huomasin viheltää pelin poikki ennenkuin "rakkaussuhteemme" oli edes kunnolla alkanutkaan.
      Aluksi oli kuin unelmaa liian hyvää ollakseen totts, mutta jo kuukauden tunnettuamme mies alkoi suunnitella yhteistä kesälomaa , hänen ehdoillaan.Puhui heti naimisiinmenosta ja yhteenmuutosta. Näin kun hän näytti aidon narsistin tunnusmerkit niin tosiaankin "pakenin paikalta".

    • 391

      Heti kättelyn jälkeen voi havaita imartelua, överiksi vedettyjä kohteliaisuuksia. Yletön hauskuus haiskahtaa. Kun narsu kertoo itsestään ja asioistaan, on se kaikki tavattoman upeaa. Hän maalailee itsestään kuvan pystyvänä, osaavana, kokeneena, paljon saavuttaneena. Tietysti narsisti myös inhimillistää itsensä. Hän voi tarinoida jostain vaillinaisuudestaan, surullisesta kokemuksesta, rankasta sairaudesta tai onnettomuudesta. Narsisti hurmaa vastapuolen usein saatuaan tämän kertomaan elämänsä arimmista ja vaikeimmista kokemuksista. Merkillisesti narsisti on joutunut kokemaan juuri näitä samoja asioita. Ainakin herkkä ihminen huomaa narsistista, että tämä on liian täydellinen ollakseen totta. Narsistin "herkkyys" on näyteltyä. Läpi tunkevat itsekkyys, tuomarointi ja halu kontrolloida kaikkea.

    • Kaikki edellä olevat kuvaukset olivat jo melkoisen selittäviä. Huomioni kiinnitti edellisen kirjoittajan 391 20:52 kommentti ja erityisesti tämä: "Yletön hauskuus haiskahtaa."

      Pitää muistaa, että useimmiten NPH on jotain mielestään erityislaatuista ja hakee sen kautta reagointia tavalla tai toisella; negatiivista tai positiivista. Mm tuo yletön hauskuus saattaa mennä mauttomuuksiin asti. Alkuvaiheessa jokin tälläinen saattaa kiinnittää huomiosi.

      Aivan alussa: sanoisin että omituinen, hämmentynyt olo. Hän on äärimmäisen valloittava persoona (hauska, karismaattinen, erikoislaatuinen jne). Irrallinen ja itse alkaa ikäänkuin liukua tästä maailmasta pois; menee toiseen maailmaan. Myöhemmin ihmettelee ristiriitaisuuksia, kronologinen kyky saapasjalalta puuttuu kun kertoo kokemuksiaan pidemmmältä ajalta; yleensä aina tiettyjä, samoja tarinoita jauhetaan uudestaan ja uudestaan suurina ihmeinä. Ei selittele asioitaan, tai liiankin höveli kertomaan sellaisesta, mikä ei olisi kovinkaan sopivaa. hänelle on sattunut tavallista enemmän poikkeuksellisia juttuja. Jokin ääriliike tai huomioita herättävä harraste kiinnostaa erityisesti. Tulevaisuuden upea, yhteinen maalailu puoleltaan alkaa hämmentävän nopeasti, ikäänkuin olisi jo sitä suunnitellut itsekseen useammat edelliset vuodet. Mahdollisesti: hän on poikkeuksellinen ja hakee itselleen aivan poikkeuksellista kumppania; hän "valitsee" tarjokkaista "parhaan vaihtoehdon". Tavallisuus ei häntä kiinnosta eikä laumasielut. Jos olet sellainen, hän etsii sinusta sellaisia piirteitä ettet ole tavallinen, vaan erityinen, ennenkuin sanktioin alkaa osoittamaan sen, että lopulta olitkin vain tavallinen.

      Irrallisen olon lisääntyessä seuraa huono olo. Outoja, merkittäviä asioita alkaa tapahtua (poikkeuksellisia, epätavallisia). Ylläsi on näkymätön, hienosyinen kudelma, jonka läpi et näe, etkä kuule, tunnet jotain outoa, mutta et osaa selittää sitä milään sanoilla. Etkä kykene puhumaan tuntemuksistasi, olet sanaton.

      • M.B.

        "Tavallisuus ei häntä kiinnosta eikä laumasielut. Jos olet sellainen, hän etsii sinusta sellaisia piirteitä ettet ole tavallinen, vaan erityinen, ennenkuin sanktioin alkaa osoittamaan sen, että lopulta olitkin vain tavallinen."

        Aivan nappiin :) Itse koen olevani täysin tavallinen, mutta epätavallinen siinä mielessä, että onpahan pokkaa myöntää se. Olen jopa äärimmäisen tylsä kun viihdyn rauhallisessa mitääntekemättömässä hiljaisuudessa paremmin kuin täyteen pakatuissa tusinariennoissa. Siinä olikin väännön yrittämiselle aiheen poikasta laidasta laitaan..

        Oikeastaan se, mitä tietynlaiset yksilöt (sillä tavalla nph:t) eivät ymmärrä ihan täysin, on seuraavanlainen hajatelma:"Kerro minulle minusta, niin paljastat minulle itsesi" Sieltä henkilöön käyvien mielipiteiden suosta nousee se yleinen asenne toisiin ihmisiin ja elämään, jota ehkä jopa piilotellaan hyvinkin tehokkaasti.


      • 15+15

        "hän on poikkeuksellinen ja hakee itselleen aivan poikkeuksellista kumppania; hän "valitsee" tarjokkaista "parhaan vaihtoehdon" Nappikuvaus!


    • gggggggggggggggddd

      Samanlaisia asioita kuin täälläkin.
      Seuraavissa joitakin hänen sanomisiaan jo toisella kerralla kun olin hänen luonaan:
      "En sitten ole mikään yhden illan juttu"
      "Ei jooko mennä enää baariin"
      "Meillä on sukumökki. Sinne mennään sitten kesällä."
      "Mikä on parasta mitä sulle on koskaan käynyt? Sä olet mulle sitä.."

      Ja sitten katseli netistä asuntoja. Ihan kuin olisi ollut meille hankkimassa rivarinpätkää.

      Ja kun sitten viikon "seurustelun" jälkeen päätin, että tämän tyypin kanssa en elämääni jaa- oli kaikkea kummallista mustasukkaiseksi tekemistä ja tylyttämistä jo siinä ajassa- niin hän sitten sanoi, että säkin mut jätit..

    • 5+17

      Itse havaitsin tälläisiä piirteitä. Ei puhunut entisistä suhteistaan eikä menneisyydestään juuri mitään koskaan. Tuijotteli aina seurassani avoimesti muita naisia (siis hakemalla haki huomiota muilta naisilta) . Silmät jäivät mieleeni, ne olivat jotenkin pistävät ja niistä huokui tyhjyys. Salasi asioita, kiusaantui jos kysyi niistä jotakin tarkemmin. Ei pyytänyt koskaan anteeksi koska hänessä ei ollut mitään vikaa. Sai usein puheluita muilta naisilta. Oli jotenkin "hämärä" alusta asti.

    • Järjen ääni

      Ei sitä mistään tiedä millainen ihminen on. Haastattelet exät ja tutut? Sitten olet kyllä itse pian vainoharhainen sekopää, mutta sitä se luottamisen vaikeus on ihmisten kanssa.

    • 18+3

      Me tapasimme eräässä koulutuksessa, ja minulla olisi ollut hyvinkin siinä aikaa miettiä miksi jähmetyin kyseisen ihmisen kassa kuin jänis autonvalohin, ja SILTI aloitin suhteen. Selitys: en edes tiennyt minkä kanssa olen tekemisissä, nyt tiedän.

      Varoitusmerkkejä:
      - ylimielinen olemus
      - jos joku esitti hänelle pyynnön, sanoi aina EI erittäin kiukkuisesti, saattoi sitten tehdä mitä pyydettiin ja samalla piti pitkän luennon siitä miksi hän periaatteesta sanoi ei.
      - huomasin heti että ei kestä lainkaan kritiikkiä
      - kuvitteli kritiikiksi senkin mikä ei sitä ole
      - suhtautui minuun kaverillisesti "me vastaan nämä muut"-asenteella
      - ei välittänyt säännöistä, ei ottanut muita huomioon.
      - väitteli mielellään, oikein innostui siitä
      - tietty kapinallisuus välittyi

      MIksi ihastuin? Kaikki edelliset ovat varmasti syynä siihenkin. Tulkitsin tuon kaiken kovan elämän aiheuttamiksi suojiksi ja kuvittelin että siellä alla on jotain hienoa. Että hän on "hiomaton timantti". Yeah right! Tunnistinko hänessä jotain samaa kuin itsessäni? Aivan varmasti.

      Hän lähestyi minua hyvin voimakkaasti, ja rakkauden tunnustutkset alkoivat ensimmäisen viikon jälkeen. Samaan aikaan tuli lisää varoitusmerkkejä:

      - sain yllätyslahjan ja olin todella iloinen. Hän piti huolen että ilo oli lyhytaikainen kehittämällä emotionaalisen draaman tikusta. Vieläkin kun katson tuota (minulle erittäin arvokasta) lahjaa muistan vain sen.
      - mustasukkaisuus entisiä kohtaan. Siis sitä kohtaan että minulla on ollut elämässäni miehiä ennen häntä. Haloo! Olen 40-vuotias! Tuo alkoi heti ja loukkasi minua paljon, sillä hän käyttäytyi törkeästi.
      - jatkuvia selittämättömiä mielialanvaihteluja ja kiukuttelua, syyksi paljastui AINA jokin minun sanomani tai tekemäni tai tekemättä jättämiseni. Jo parin viikon jälkeen aloin kävellä munankuorilla.
      - ensimmäinen raivokohtaus tuli kuukauden päästä. Samalla opin että hän kyllä jaksaa vatvoa asioita vaikka vuorokauden, se on hänestä vallan virkistävää
      - "gaslighting", mm. saattoi yhtäkkiä alkaa syyttää minua siitä että ajattelen hänestä jotain pahaa, jokin käytöksessäni muka viittasi siihen, minulla on epäilyttäviä tarkoitusperiä hänen suhteensa, kaikki minussa oli epäilyttävää. Viimeisen kerran kun puhuin hänen kanssaan sanoi "kyllä minä tiedän miten sinä puhut mulle ja KAIKILLE muillekkin ihmisille". Kyseisen kaltaiset lauseet ovat erittäin kieroa manipulointia, jota on vaikea vastustaa.

      Mainittakoon vielä että hänellä oli riippuvuusongelma, joka oli hoidossa eikä vaikuttanut meidän suhteeseemme mitenkään. Hän hoiti sen puolen itsessään hyvin ja otti sen vakavasti. Mutta: yhdistän sen nyt silti siihen että hänellä oli selvästi persoonallisuushäiriö, kumpi oli ensin, riippuvuus vai häiriö, lienee turha miettiä. Ne liittyvät toisiinsa.

      Yhden asian haluaisin tuoda esiin. Kokemuksen mukaan persoonallisuushäiriöiset, jotka ovat taipuvaisia hyväksikäyttämään muita, itse asiassa kertovat jo alkuvaiheessa sen. Ikävä kyllä terveen ihmisen aivot blokkaavat sanotun pois koska sitä ei voi käsittää. Kyseinen henkilö sanoi minulle: "mä olen sellanen että aina mietin että mitä mä mistäkin itse hyödyn". Myöhemmin hän selitteli sen "filosofiseksi pohdinnaksi". Ehe ehe. Älkää antako huijata itseänne.

      • A

        Kiitos. Paljon tarkkoja havaintoja.


      • 18+3
        A kirjoitti:

        Kiitos. Paljon tarkkoja havaintoja.

        Auttoi itseäni paljon noiden miettiminen. Kyllä se tästä pikkuhiljaa...


      • 9090909090909909090

        Mulle sanottiin, että kyllä sä mun kanssa riitelet. Se oli jonkinlainen varoitus kai, jota en halunnut huomioida. En koskaan nimittäin riitele ihmisten kanssa, vaikka riitelyä sanotaankin hyödylliseksi. Ei vain ole minun juttuni. Yhdessäkään aikuisessa ihmissuhteessa en ole riidellyt. Olen hemmetin rauhallinen ja laiskakin riitelemään :) Mutta arvaa riitelinkö narsistin kanssa? Kyllä..


      • th
        9090909090909909090 kirjoitti:

        Mulle sanottiin, että kyllä sä mun kanssa riitelet. Se oli jonkinlainen varoitus kai, jota en halunnut huomioida. En koskaan nimittäin riitele ihmisten kanssa, vaikka riitelyä sanotaankin hyödylliseksi. Ei vain ole minun juttuni. Yhdessäkään aikuisessa ihmissuhteessa en ole riidellyt. Olen hemmetin rauhallinen ja laiskakin riitelemään :) Mutta arvaa riitelinkö narsistin kanssa? Kyllä..

        Ja opit myös varmaan että se kuuluisa ja paljonpuhuttu "riitaan tarvitaan aina kaksi" ei todellakaan pidä paikkansa. Nämä häiriöiset tarvitsevat sen riidan, ja se tehdään vaikka mistä. Raivohullu kiihdytti itsensä sataan minuutissa kun sen päätti, enkä minä voinut kuin tuijottaa suu auki. Syy saattoi olla vaikkapa että pilasin hänen aamunsa sanomalla että ulkona on ikävä ilma näemmä. Näin kävi kerran ihan oikeasti. Järkyttävintä on että hetken jo kuvittelen että tuollaista pitää vaan sietää. Ei onneksi tarvinnut. Tällä hetkellä olen todella kiitollinen että se ihminen on poissa elämästäni. Teen kaikkeni että myös pysyy.


    • Ex-jäsen

      Kun arvostelin hänelle hänen johtamansa yhdistyksen toimintatapoja, hän ei yrittänytkään perustella niitä, vaan alkoi sensijaan arvostella minua.

    • Kannattaa pitää järki päässä ja silmät auki ilmeisesti se on paras neuvo. Itse olen menettämässä lapsen huoltajuuden narsistille. Kun emme voi lapsen asioista sopia (=en suostu kaikkeen), on oikeuden mielestä kuulemma hyvin luultavaa, että yksinhuoltajuus annetaan äidille, vaikka olen yrittänyt asioita sovitella. Mitä tästä opin? Sovittelit asioita tai et, turpiin tulee ja kovaa.

      • samassa veneessä

        suosittelen kirjaa: Varo narsistia! Kirjoittajana Markku Salo.


    • xcch

      Kiitos taeille tosi hyvistä kokemuksista, olen taas viisaampi :)...

      Eri Nph:lla näyttää olevan aina sama toimintamalli, hämmästyttävää..

    • M.B.

      "Ollaan menty halpaan, niin miten välttää jatkossa vastaava?"

      Ryhtymällä suhteeseen ihmisen kanssa, jota kohtaan ei tunne kovinkaan voimakkaita rakastumisen tai ihastumisenkaan tunteita. Nykytutkimuksen mukaan rakastuminen aiheuttaa niin voimakkaan kemiallisen myrskyn aivoissa, että ei siinä järki paljon päätä pakota, eikä varoituskellojen sointi kaikaa, vaikka olisi jo viides tapaus meneillään.

      • Toi on niin masentava ajatus MB mutta varmaan ihan totta.

        Ainoa "normisuhde" oli juuri tällainen ja onnistui käytännöntasolla molempien kokemattomuuden ja taakkojen vuoksi yllättävän hyvin.

        Toi rakastuminen taas kalskahtaa... toisaalta siitä tuolta kantilta lukiessani en tiedä haluanko edes tuntea sitä.


    • on nähty

      Eli virheistä ei voi oppia, kun kysymyksessä on rakastumisesta johtuva hullaantuminen? Enpä tiedä, luulisi kuitenkin jotain jäävän mieleen tai sitten ei narsistin kanssa koskaan ole suhteessa ollutkaan.

    • xcch

      Ehkä on syytä erottaa rakkaus ja ihastus toisistaan, ihastus on täysin sokea ja erittäin vahva tunne joka menee ohi kuin ukkosmyrsky. Sen jälkeen ihmettelee, että mitä näki siinä johon ihastui. Nph ihminen voi ihastua mutta ei rakastua ja tästä johtuu hyvin ja lennokkaasti alkaneen suhteen nopea kylmeneminen ja meneminen miinukselle.

      Rakkaus on pitkäjänteisempää ja kestää paremmin, mutta voi olla myös sokea toisen puutteille. Rakkaus saa kestämään paremmin toisen virheitä, jos esim seurustelun alussa morsian humalapäisään heittää lasillisen viiniä sulhon kasvoille, niin hän selittää sen hymysuin että ompa temperamenttinen tyttö. Mutta vuoden päästä kun arki on tullut vastaan, niin antaa mokomasta teosta kunnon korvapuustin :o!

      Jos ihahtuksen kohde kohtelee ihastunutta kaltoin, voi ihastus tunne kokea haaksirikon kerralla..

    • aammiiii

      aika klassinen tilanne itsellä lussa. Luulin vihdoin löytäneeni elämäni miehen 35 vuotiaana koska kolahti niin hänen sanansa olivat kuin saippuaoopperasta (ihme että olin niin typerä).
      Hän palvoi minua ja puheli aina että hän on paras mies minulle ikinä eikä hän tule koskaan hyväksymään minulle ketään muuta. Sanoi vielä että voi sitä raukkaa joka yrittää hänen paikalleen jos jotain sattuisi.
      Hän oli myös tosi marttyyri ja osasi kertoa elämästää kärsijänä, lapsesta saakka oli kuulemma kohdannut vaan vääryyttä ja kovaa elämää jolla hän selitti sen että oli erakkomainen. Ei kuulemma pitänyt ihmisistä (olin poikkeus) Justjoo. Ja minä luulin olevani jotain erikoista osasihan hän sepittää niin kermakakkumaisesti miten hän ei ole koskaan tuntenut niin kuin minut kohdatessaan. Yks hänen tyyppilauseitaan oli kun yritin eroa tehdä että jos hän jotain haluaa, hän sen myös saa hyvällä tai pahalla. Kaikki tuntemani ihmiset än haukkui ja yritti savustaa ulos elämästäni ja sotkea välini omiin ystäviini.
      Lopulta sekosi täysin, sain kuulla olevani huora ja kaikille syttyvä sekä kaikki tutut mieheni kuulemma runkkasivat kuvillani ja minä kuulemma nautin siitä. Hän näki asioita niin sairaalla tavalla etten voinut uskoa sitä. Viimeisin oli että hän rupesi uhkailemaan tappamisellani ja väkivallalla ihan fyysisesti. Tämä tapahtui sitten aika nopeasti kun vaikeudet alkoivat noin vuoden jälkeen niin huomasin yhtäkkiä olevani kauheessa taistelutantereessa ja sain todellakin rutistaa kaikki voimat itsestäni oikeudessa johon jouduin turvautumaan. Pikkuhiljaa alkaa elämä olla rauhallista, koska hän ei saa lähestyä minua enää millään muotoa :)

    • xcch

      "Hän palvoi minua ja puheli aina että hän on paras mies minulle ikinä eikä hän tule koskaan hyväksymään minulle ketään muuta. Sanoi vielä että voi sitä raukkaa joka yrittää hänen paikalleen jos jotain sattuisi."

      Juu, tuota tarkoitin, ihastuu järjettömästi. Tavalliselle ihmisellä myös ihastus voi vaihtua rakkaudeksi ja pitemällä aikavälillä myös kiintymykseksi.
      Mutta kun narsistilla menee ihastus ohi, niin ei ole mitään varsinaista tunnesidettä jäljellä. Koska narsistilla ei ole kykyä kokea empatiaa eikä rakkautta, ainoastaan palkitsemis - riippuvuus suhde jonka takia narsisti ei hevillä luovu saaliistaan.

    • rwG6KJUMKDU

      Olin 12 v narsistin kanssa ja juuri olen eronnut. Mikä ihana helpotus! Näin jälkeenpäin ajateltuna ihan aluksi oli sellaista että mies ei ujostellut tai häpeillyt mitään, halusi ihailuani mutta ei milloinkaan kehunut minua tai koskenut ensin minuun. Kuulostaa ihan pikkujutuilta mutta nuo on ne mitä oli jo ihan heti alusta asti. Myöhemmin tietty sitten asiat paheni tosi paljon.

    • eräs uhri

      Hyvin tuttua, näin se muuten oli. Narsistini ei koskaan tosiaan kehunut minua eikä koskenut ensin minuun. Silloin sen sivuutti jotenkin, eikä sitä sen enempää miettinyt. Joskus siitä kyllä tuli paha olo. Kamalaa näin jälkeenpäin ajateltuna, ei normaalia.

    • Da daaa

      Parisuhteesta narsistiin ei ole kokemusta joten ihastumisen punaiset lasit eivät olleet tiellä, eikä myöskään tapahtunut eristämistä muista ihmisistä. Toisaalta, tuttavuussuhteessa asioiden pimittäminen onnistuu pidempään kun yhteistä aikaa on lopulta aika vähän. Huomiota herättävä käytös, liioittelu ym. olivat minulle pitkään vain persoonallisia piirteitä mutta kun mukaan alkoi tulla valhtelua, hiukan kilisi. Sitten alkoi ihmetyttää ihmisen sopimattomuus ympäristöönsä. Miksi niin fiksu ja kyvykäs ihminen ei ole saanut elämässään mitään aikaiseksi? Mihin jäivät menestys ja saavutukset jotka olivat aina tulolaan? Miksi sivistynyt jä älykäs henkilö viihtyy kuitenkin lähinnä "junttien" seurassa vaikka antaa ymmärtää tuntevansa paljon menestyneitä ja merkittäviä henkilöitä?

      Ajan kanssa paljastui narsistin todellisesta elämästä yhä enemmän ja tuo "antaa ymmärtää" alkoi puskea niin pahasti läpi että sitä ei voinut olla huomaamatta. "Annettiin ymmärtää" asioita jotka olivat suuresti ristiriidassa pikkuhiljaa paljastuvan todellisuuden kanssa. Kun alkoi miettiä narsistin tapaa puhua, lauseisiin sisällytettiin hyvin usein keskustelun kannalta epäolennaista lisäinfoa vaikutelmien luomiseksi, vihjailutarkoituksessa. Narsisti ei kerro että "eräs tuttava kertoi..." vaan "hyvä ystäväni herra x, joka on merkittävässä asemassa kertoi....".

      Sanoisinkin että yksi tapa arvioida ihmistä on mitettiä kuinka hän esittää asiat. Mitä hän oikeastaan sanoillaan haluaa kertoa, sisältyykö lauseisiin enemmän merkitystä kuin äkkiseltään arvaisi tai olisi kulloisessakin kontekstissa tarpeen?

    • tulinvoittamaanjippi

      joo tuttua.
      ukko kihlat ostaa lojautti tosi alussa juttua.
      no eipä minun rahoja kulunut sormuksiin.hän ne makso.
      suhteemme ei kestäny montaa kuukautta kun jätin sen lieron.
      muuttaa ois pitäny äkkii yhteen ja laps tekasta.
      ei ei ei.
      mulla oli epävarma olo ja hälytyskellot soi päässä plus muutenki
      järki pelas.
      sainpahan silt kuitenki pari matkaa ja huonekaluja,uusia.
      minulta ei kulunut häneen rahaa ollenkaan:D

    • claris

      paljon tuttuja asioita täällä...Se alku on jotenkin niin huumaavaa, tosin mulla jo varotusmerkit soivat heti alussa. En uskonut ja lopulta vuoden taoin päätä seinään. Minut nostettiin jalustalle. Kehuttiin, että sinut minä vain halusin. Todella vahvat sitotumisyritykset jo alkuun ja sitkeä pommittaminen. Alussa hänen oli vaikea tulla minun lähelle, se oli jotenkin outoa...Se sanoinkuvaamattoman outo ja paha olo, ilmeni etenkin sillon kun olin yksin. Hän sai minut jotenkin eristäytymään pikkuhiljaa ja olin onneton yksin. Hän soitteli useita kertoja päivässä, mikä oli enemmänkin kontrollointia. Sairasta oli se, että hän lähetti outoja kuvia itsestään ihan keskellä kirkasta päivää kun en ollut yhtään sillä tuulella?! mietinkin, että onko tämä tyypillistä narsisteille??Olen alusta asti ohittanut ihan älyttömästi outoja asioita.

      Ensimmäiset riidat tulivat parin kuukauden jälkeen. Alettiin inttämään ja väittelemään. Kaikkien riitojen tavoite oli tehdä oloni epävarmaksi. Kaikki riidat puhkesivat ihan oudoista asioista, milloin mistäkin. Syy oli aina minusta lähtöisin ja asiat käännettiin ihan vituralleen. Mitään mahdollisuutta ei ollut toimia oikein. Hän pakeni töihin, harrastuksiin ja vanhempiensa luokse. Touhuaminen oli maanista.

      Puhuminen tulevaisuudesta yhdessä, joka oli pelkkää puhetta. Puhuttiin kihloista, mutta uusi myrsky oli jo edessä. Yhteiset matkat peruuntuivat aina viime tingassa.

      Hän kertoi itsestään kovin pintapuolisesti ja jotenkin hän oli rakentanut materialla ulkokuoren, mutta totuus oli muuta. Ei hän oikein saanut mitään aikaiseksi. Kollegat eivät oikein hänestä tykänneet. En yhtään ihmettele, kun jatkuvasti piti kilpailla kaikkien kanssa.

    • Anonyymi

      Narsisti kehuu sut maasta taivaaseen. Olet sielunkumppani jota hän on etsinyt koko elämänsä ja kaikki entiset kumppanit on hulluja ja jos on rikostaustaa tai tuomioita niin eksät on saanut puhuttua juristit ja muut häntä vastaan. Kertoo kuinka hän on tehnyt kaikkensa aina muiden eteen ja kuinka kamalalta hänestä on tuntunut ja nyt hän on niin onnellinen kun on tavannut oikean toisen puoliskonsa. Ja nämä asiat saattaa sanoa jo toisilla treffeillä niinkuin minun lapseni isä. Hänellä tuntuu olevan kova kiire heti saada täydellinen elämä kanssasi. Nopea yhteen muuttaminen kihlat lapsi avioliitto. Hän ostelee lahjoja, kukkia, vie ulos syömään, kuskaa jokapaikkaan, haluaa kulkea kiinni sinussa kokoajan. Kaikki tehdään yhdessä jopa kaupan porteista pitää mennä yhdessä käsikädessä ettei tuo huonoa onnea. Kehut mitä kuulet on jotain sellaista mitä et koskaan ennen ole kuullut. Tässä parhaimmat mitä muistan: "en voi nukkua kun haluan katsella sinua koko yön kun olet niin kaunis" "olet elämäni nainen" "olen niin rakastunut sinuun etten pysty tehdä muuta kuin olla kiinni sinussa ja katsella sinua" "sinulla on niin täydellinen vartalo" "kätesi ovat kauneimmat koskaan näkemäni"
      Muistan kerran kysyneeni alkuvaiheessa eksältäni että ootko oikeesti tollanen vai esitätkö vaan. (Silloin nuorempana ja tyhmempänä en edes ollut lukenut narsisteista juurikaan) olin vain varma että olen löytänyt elämäni miehen.

      Muistan kerran alkuvaiheessa yhteistä baariltaa kun sanoin kesken juomien että lähden hakemaan jo ruokaa etten jaksa olla ja kerroin mistä haen. Mies sitten ei kehdannut lähteä siitä kun kaverit ympärillä. Matkan aikana ruokapaikalle päätin että kierrän vähän ja katselen samalla kaupungin menoa kun ei ollut kiire mihinkään. Sitten olin saapumassa sivukautta kyseiselle ruokapaikalle ja nään kuinka kyseinen mies juoksee henki hieverillä tätä ruokapaikkaa kohden. Muistan vain kun mietin että onpa somaa että hän on noin mustasukkainen tässä alussa että ihan juosten piti tulla. Voi kuinka olisinkaan ymmärtänyt paremmin.

      Narsisti tekee alussa aivan eriskummallisia tekoja vuoksesi mitkä saa sinut kuvittelemaan että olet oikeasti jotain todella tärkeää hänelle. Rakkauden osoitukset saattaa tulla alle viikon verran tapaamisesta ja kaikki on vain aivan täydellistä. Mutta se kaikki on pelkkää valhetta. Kaikki tulee muuttumaan ja et edes ymmärrä mitä tapahtuu ja hän saa sinut ajattelemaan että vika on sinussa. Kaikki riidat on vain sinun syytäsi. Hänen ei tarvitse tehdä eteesi mitään koska olet niin kamala. Hullu. Silti hän saa sinut uskomaan että rakastaa mutta sinun tarvitsee nyt muuttua. Ja hän kyllä tietää miten. Ja mikä tärkeintä muistaa narsisti ei ikinä pyydä anteeksi! Ja hänessä ei koskaan ole vikaa.

    • Anonyymi

      Pakene tai taistele on se vanha neuvo miten suhtautua narsistiin. Jos ja kun havaitsee kumppanissaan (tai henkilössä jonka kanssa on pakko olla tekemisissä) narsistisia piirteitä, niin voi ilmaista hänelle epäilevän huolensa käytöstavoista. Jos hän ei kritiikkiä kestä, niin ei sen väliä, parempi silloin erota. Myös itse on kestettävä aiheellista kritiikkiä.

    • Anonyymi

      Narsistin tunnista raivosta, katkera raivo, mikä ei ole koskaan ennakoitavissa.

    • Anonyymi

      Iltalehti, Ilta-Sanomat, Yle, Mtv3.

    • Anonyymi

      "Narsistin puhelahjat ovat mitä parhaimmat, niin osaa puhua itsensä vaikka mistä huonoista teoistaan selville vesille ja häntä uskoo melkeinpä kuka vain. " Tuossa lainaus tuolta ylempää ketjusta. Narsisti osaa valehdella niin älyttömiä valheita, jotta niitä ei voi uskoa valheiksi, ne ovat hänen totuutensa ja siksi niin uskottavia :-).
      Miten tunnistaa narsistin heti alussa, ei häntä tunnista, hyvin harvoin suhteen alussa kukaan kantaa mukanaan psykologian kirjaa tai tieteellisiä tutkimuksia ihmisen persoonallisuuksista. Jälkeenpäin on helppo löytää ne kaikki merkit, mitä narskusta tiedetään. Omituisuuksia hänessä on paljon heti alusta alkaen, mutta niinhän aina uudessa ihmisessä on ja ne joko hyväksyy silloin ja jää ihmettelemään tai ottaa ja lähtee. Jos ei ole aiempaa kokemusta ko. persoonasta, silloin jää kiinni tuohon suhteeseen, koska narsisti osaa keinot kiinnittää ihmisen itseensä. Voin itse sanoa, että en tiennyt tuollaisia persoonia olevankaan, ennen kuin sellainen ilmestyi elämääni ja todellinen ihme hän on. Tosin verraten älykkäänä ihmisenä osasin heti lukea häntä ja epäilin narskuksi. Mutta, joka kerta kun olin varma ja tietoisuuteni kertoi minulle, että kyse on "pedosta" ja minun tulisi se ymmärtää ja häipyä, tilanteet normalisoituivat ja olin tosi vihainen itselleni, että olin edes epäillyt jotain. Kuten ylempänä kirjoitin, valheet olivat niin älyttömiä normaalille ihmiselle, että ne olivat uskottavia. "Valehtelen Sinulle päin naamaa ilmeenkään värähtämättä, etkä voi sille yhtään mitään. Itse asiassa ne eivät ole valheita. Ne ovat totuus, minun totuuteni. Ja Sinä uskot ne, koska ne eivät tunnu, eivätkä kuulosta valheilta, koska muussa tapauksessa kyseenalaistaisin järkesi."
      Kyllä minä uskoin, vaikka kaikki totuus oli edessäni useita kertoja ja on vieläkin. Kymmenen vuoden vuoristoratasuhteen jälkeen hän edelleen uskottelee minulle asioita, mihinkään en saa suoraa vastausta. Nyt hän tietää, että minä tunnen hänet ja osaan lukea joka ikisen hänen liikkeensä ja edelleen hän pitää minua kiinni itsessään. Minussa ei ole vain vahvuutta repimään hänestä itseäni irti, vaikka suhteemme on jo ohi ja koskaan en ole hänelle ollut millään tavalla arvokas, tyhjä ihminen hän on. Kuitenkin vieläkin hetkittäin epäilen, josko hän ei kuitenkaan olisi narsisti :-), vaan edelleen syyt olisivatkin minussa itsessäni, mutta totuus on kuitenkin selkeästi edessäni jälleen.
      Vaikka kuinka narsistin merkit luettelee ja varoittaa seuraavaa naisystävää, ei siitä ansasta selviä, jos ei itse siihen astu.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1957
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1685
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1616
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      125
      1432
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe