SÄHKÖPANTOJEN AVOIN MYYNTI SUOMESSA!

JYTKY!

Tuntuu oudolta että niitä voi myydä aivan avoimesti suomalaisissa eläjn tarvike myymälöissä h.netti k.pörssi! Onko laillista tämä myynti?

30

4864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ::::::::::::::::::::

      Mä en ole ainakaan nähnyt missään suomessa myytävän. Heitäs nyt sit edes joku esimerkki nettikaupasta mistä muka löytyy??

      • JYTKY!

        Googleta Kauko-ohjattava Koulutuspanta LCD-näytöllä niin siinä on lisänä sähköinen toiminta! Tutulla on sellainen onneks ei tarvitse käyttää sitä kun värinä ja ääni toimii hyvin!


    • :::::::::::::::::

      Yleensä sotketaan kaikenlaiset impulssi ja värinäpannat sähköpantaan ja kitistään turhasta mutta tää Hovi Petin panta näyttäs olevan kyllä ihan sähköpanta. Ja siis sähköpanta on laiton, ja sen myyminen on laitonta. Onkohan tuo paikka muutenkin joku humpuukikauppa.....

      • :::::::::::

        Olin liian hätänen, myydään tota näköjään ihan muissakin nettikaupoissa. Jäi kyllä vähän kiinnostamaan että onko tuo panta laiton vai ei... Oon mä nähnyt sellaisia sähköpantoja mitä suomesta ei saa, onneksi.. mutta ne pannat olivat jo vähän eli kastia kun tuo...


      • Anonyymi

        Mikähän ero on sähköpammallaja "impulssi"pannalla?


    • canis.familiaris
    • armelia

      12 §
      Välineet, laitteet ja aineet

      Sellaisten eläimen hoitoon, käsittelyyn, kiinniottamiseen, kuljettamiseen, tainnuttamiseen tai lopettamiseen tarkoitettujen välineiden, laitteiden ja aineiden, joiden käyttö ilmeisesti aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kipua tai tuskaa, valmistus, maahantuonti, MYYNTI, luovutus ja käyttö on kielletty.

      Maa- ja metsätalousministeriö määrää, minkälaisia välineitä, laitteita ja aineita on pidettävä sellaisina, joiden käyttö ilmeisesti aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kipua tai tuskaa.

      *******************

      Mun käsittääkseni sähköpanta kuuluu tähän ryhmään??

    • canis.familiaris

      En ole perehtynyt aiheeseen, mutta ymmärtääkseni härpäkkeessä on muitekin toimintoja. Värinä, jne..sitten säädettävyys itse sähköimpulssin voimakkuuteen, En tiedä sitten..

      Eikös jossain vaiheessa myyty "näkymätöntä" aitaakin, joka perustui asetettujen rajojen ylittamisestä saatuun säkäriin. Tästä oli jokin ketjukin. Miten lienee sitten yleisesti käytettävä sähköinen paimenpoika lampailla, hevosilla, lehmillä jne..

    • armelia

      Juu löyty siitä näköjään muitakin toimintoja juu, mutta se sähkö mukaanlukien. Mene ja tiedä sitten. Mä luulen et tää "näkymätön aita" antaa sen verta pienen tällin että se ei ole laiton, eli siinä ei ole edes mahdollisuutta säätää sitä liian kovaksi. Tuosta pannasta en sitten tiedä. Uskoisin että laki säätää jonkin asteen millainen panta on laiton ja mikä ei...? Paimenpojan taas saakin melko tujuksi halutessaan mutta se on taas aivan eria asia koska ei ole koirankoulutusväline. Tietty jos joku sitä sellaiseen käyttää niin asia erikseen, mutta saahan sitä vahinkoa aikaseksi vaikka pelkällä paljaalla kädellä joka voi olla rangaistava teko.

    • canis.familiaris

      En usko, että laki ottaa kantaa siihen mikä laitemalli on sallittua ja mikä ei, koska se kielto koskee itse käyttöä, joka on taas käyttäjän vastuulla. Saahan sen pannan säädettyä "näkymättömän" aidan tasolle ja alle sen jne.. Sama asia kuin, että autolla on mahdollista vahingoittaa jalankulkijaa, mutta se ei ole tarkotuksen mukaista, vaan liikkuminen paikasta toiseen sääntöjen puitteissa. vs. käyttää pantaa sääntöjen puitteissa esim.metsästyskoirien koulutukseen, jossa käyttö on aika perusteltua. (oikein käyttö)

      En ole nähnyt itse tuota pantaa käytettävän, mutta kuullut olen. Samoin olen kuullut paimenpoikaa käytettävän maalla koiran kulkemisen rajaamiseen isoilla tonteilla/maa-alueilla.

    • armelia

      "En usko, että laki ottaa kantaa siihen mikä laitemalli on sallittua ja mikä ei, koska se kielto koskee itse käyttöä, joka on taas käyttäjän vastuulla"

      Laittamastasi linkistä lainasin tuohon ylemmäs kohdan. Siinä melko selkesti mainitaan myös myynti... ei pelkästään käyttäminen. Ja Maa- ja metsätalousministeriö määrittelee millaiset välineet tarpeeksi aiheuttavat eläimelle kärsimystä.

      Kyllähän piikkipannankin käyttö on suomessa täysin sallittua, myös myynti. MUTTA rajana että piikit on maksimissaan 8 mm.

      • armelia

        Tuo paimenpoika ei mun mielestä kuulu tähän asiaan mitenkään. Sen pitäminen on tontilla ihan yhtä sallittua kun pesismailan säilytys eteisessä. Mutta ei sillä pesarilla silti ole laillista hutmia koiraansa. Mutta pesäpallomailaa ei myydäkkään koirankoulutusvälineenä, samoin kun ei sähköpaimentakaan. Eli kysymys olikin nimen omaan tuotteesta joka on koulutuspanta koirille. :)


    • canis.familiaris

      Tässä sen näkee miten erilailla ihmiset näkee saman asian. Paimenen käyttö tontilla nimen omaan opettaa koiraa pysymään tietyllä alalla. No se siitä.

      Tuosta pannasta koulutuksessa. Eikö siinäkin ole kyse siitä, että käyttäjän vastuulla on käyttää sitä siten, että kipua ja kärsimystä ei aiheuteta. Esim värinä, teho ymv. (pienellä teholla, kuten se näkymätön aita) Kuten sanoin metsästyskoirilla käyttö (värinä, jne) on perusteltua ja tehokasta.

      Oma mielipiteeni on, että kädettömän härpäke, paitsi se metsästyskoiran koulutuskäytössä. Siinäkin ilman kipuatuottavaa,

      • armelia

        No siis mun kirjotukseni eivät perustuneet millään lailla MUN OMIIN mielipiteisiin minkään välineen käytöstä, oli se sitten sähköpaimen tai panta tai mikä hiluvitkutin hyvänsä, vaan nimen omaan yleisellä tasolla mitä laki sanoo. Eli aloitukseen liittyen onko se panta laiton vai ei. Siitähän tässä oli kai kyse?

        Se sähköpaimen ilman muuta opettaa koiraa pysymään tietyllä alalla mutta tässä asiassa jäi varmaankin mun pointti jotenkin pimentoon... joten anti olla.

        Käyttäjän vastuullahan se pitäisi olla, mutta ei tässä asiassa voida ihan näinkään ajatella. Tää nyt vähän kaukaa haettua mutta esimerkkinä ihan hyvä; pitäisikö alkoholijuomaa myydä kelle vaan, lapsillekkin? Vanhempianhan vastuulla ne lapset ovat, eivät alkoholiteollisuuden tai kaupan.

        Ei se laiton piikkipantakaan oikein käytettynä aiheuta kohtuutonta kärsimystä koiralle, mutta on silti kielletty kapistus suomessa. Miksi? Koska ei niitä osata käyttää oikein, sama koskee sähköpantaa.

        Ja jotta ny ei kellekkään tule semmonen fiilis että mun mielestä nämä välineet ovat hyvästä, niin mun henkilökohtanen kanta on sun kanssas ihan samoilla linjoilla.

        Mutta itse aloitus koski sitä onko sähköpanta laiton. No se on ainakin varma että ne pannat mitä itse oon nähnyt, ovat laittomia suomessa käyttää ja MYYDÄ. Mutta tuosta pannasta minkä googlella löytää en mee varmaks sanoo kun ei tosta ota selvää millaisen tällin siitä edes saa. Voi olla ihan lelu vehje. Tän hintakin on kuitenkin aika alhanen.


      • Anonyymi
        armelia kirjoitti:

        No siis mun kirjotukseni eivät perustuneet millään lailla MUN OMIIN mielipiteisiin minkään välineen käytöstä, oli se sitten sähköpaimen tai panta tai mikä hiluvitkutin hyvänsä, vaan nimen omaan yleisellä tasolla mitä laki sanoo. Eli aloitukseen liittyen onko se panta laiton vai ei. Siitähän tässä oli kai kyse?

        Se sähköpaimen ilman muuta opettaa koiraa pysymään tietyllä alalla mutta tässä asiassa jäi varmaankin mun pointti jotenkin pimentoon... joten anti olla.

        Käyttäjän vastuullahan se pitäisi olla, mutta ei tässä asiassa voida ihan näinkään ajatella. Tää nyt vähän kaukaa haettua mutta esimerkkinä ihan hyvä; pitäisikö alkoholijuomaa myydä kelle vaan, lapsillekkin? Vanhempianhan vastuulla ne lapset ovat, eivät alkoholiteollisuuden tai kaupan.

        Ei se laiton piikkipantakaan oikein käytettynä aiheuta kohtuutonta kärsimystä koiralle, mutta on silti kielletty kapistus suomessa. Miksi? Koska ei niitä osata käyttää oikein, sama koskee sähköpantaa.

        Ja jotta ny ei kellekkään tule semmonen fiilis että mun mielestä nämä välineet ovat hyvästä, niin mun henkilökohtanen kanta on sun kanssas ihan samoilla linjoilla.

        Mutta itse aloitus koski sitä onko sähköpanta laiton. No se on ainakin varma että ne pannat mitä itse oon nähnyt, ovat laittomia suomessa käyttää ja MYYDÄ. Mutta tuosta pannasta minkä googlella löytää en mee varmaks sanoo kun ei tosta ota selvää millaisen tällin siitä edes saa. Voi olla ihan lelu vehje. Tän hintakin on kuitenkin aika alhanen.

        Pläää koko juttu


    • canis.familiaris

      Vaarallisia nuo halvat leluvempaimet. Voi antaa minkä jytkyn tahansa tai vaikkä kärähtää koiran kaulassa...Olisi kiva kuulla vaikka miten pohjois-suomessa tätä härpäkettä käytetään metsästyskoira puolella.

    • kalle74

      Käsittääkseni kauko-ohjattavat sähköpannat ovat laittomia mutta sähköpanta joka toimii automaattisesti koiran haukkuessa on sallittu. ja syykin yksi selitteinen, koira päättää itse ottaako tällin vai ei.

      • canis.familiaris

        Kyllähän useat metsästäjät käyttävät sähköpantaa koiran alku koulutuksessa, esim väärän riistanajon keskeytykseen ymv. En sitten tiedä minkä laisesta vekottimesta on kyse. Ihan hento se ei voi olla, jos ajavan koiran juoksu keskeytetään.


    • armelia

      http://www.sey.fi/ajankohtaista/effitek-sahkopannan_kaytto_on_lainvastaista.html

      Tämmönen löyty. Tarkoittanee varmaan juurikin tuota pantaa mitä googlettamalla löytää.

      Tää on mun mielestä vähän ristiriitainen.

      Linkistä lainattua: "EU:n alueella tavaran liikkumiselle ei aseteta rajoituksia, joten Effitek-pannan kaltaisen tuotteen maahantuonti ja myynti ei ole laitonta.Tuotteen käyttäminen on kuitenkin vastoin lakia."

      MUTTA laki sanoo vähän eri lailla tuosta myymisestä ja maahantuonnista.

      12 §
      Välineet, laitteet ja aineet

      Sellaisten eläimen hoitoon, käsittelyyn, kiinniottamiseen, kuljettamiseen, tainnuttamiseen tai lopettamiseen tarkoitettujen välineiden, laitteiden ja aineiden, joiden käyttö ilmeisesti aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kipua tai tuskaa, valmistus, maahantuonti, myynti, luovutus ja käyttö on kielletty.

      ---------------------

      Ei sillä ole mitään väliä onko se panta kauko-ohjattava vai ei. Se että päättääkö koira itse ottaako tällin vai ei on mun mielestä melko typerästi perusteltua. Esim. tiedän tapauksen jossa tyttö käytti eroahdistuskoiralle haukkumisen estämiseksi sähköpantaa, joka siis toimii automaattisesti. Mutta jos eläin on siinä tilassa että se ei pysty _vastaanottaa oppia_ on todella epäreilua lyödä sillä sähköpanta kaulaan ja ajatella että koira päättää itse haukkuuko. Se eläin kun ei välttämättä pysty siihen.

      • canis.familiaris

        Totta. sitruunapanta on ihan yhtäepäreilu. Se kohdistuu koiran herkimpään aistiin. Aistiin joka on moninkertainen ihmiseen verrattuna. Jopa haju jota ihminen ei haista, voi olla koiralle liian voimakas tai ärsyttävä.

        Noissa lakijutuissa on se ikäväpuoli, että siinä on aina liikkumavaraa, sekä tulkinta erimielisyyksiä. Ennen sanottiin, että laki on niin kuin se luetaan, ei miten se tulkitaan jne...Tuossakin on sana tarpeeton, eli jos käytän koiraan sitä vain sen mikä sille on parasta ongelman pois saantiin, niin onko se silloin tarpeetonta. Tarpeeton on aiheeton käyttö...Kyllä selkeyttä pitäisi saada ilman tulkinnallisia kikkailuja.



        Nykyisin näillä eväillä on käräjäoikeuden tuomari, joka ilmeisesti punnitsee, tarpeellisuuden tapauskohtaisesti, jos niitä tulee ilmi.


      • tutkikaa laki

        Laki ei ole ristiriitainen. EU:n alueelle tavaran vapaata liikkumista ei voida rajoittaa.
        Mikäli tuotteen myyminen on yhdessäkin EU maassa sallittu, niin sitä ei voida kieltää toississa jäsenmaissa. Käyttö voidaan kriminalisoida, mutta se on täysin eriasia kuin myynti.

        Suomessa saa myydä pantoja, mikäli ne teknisesti täyttävät EU:n määräykset, esim. radiotaajuuksien osalta. Mikäli tuotteesa on CE merkintä, niin todennäköisesti kaikki on kunnossa.


      • canis.familiaris
        tutkikaa laki kirjoitti:

        Laki ei ole ristiriitainen. EU:n alueelle tavaran vapaata liikkumista ei voida rajoittaa.
        Mikäli tuotteen myyminen on yhdessäkin EU maassa sallittu, niin sitä ei voida kieltää toississa jäsenmaissa. Käyttö voidaan kriminalisoida, mutta se on täysin eriasia kuin myynti.

        Suomessa saa myydä pantoja, mikäli ne teknisesti täyttävät EU:n määräykset, esim. radiotaajuuksien osalta. Mikäli tuotteesa on CE merkintä, niin todennäköisesti kaikki on kunnossa.

        Niin kuin jo ylempänä sanoin, myynti ja osta on sallittu, mutta sen käyttöä on rajattu.

        "Tuottaa tarpeetonta kipua" eikö tämä ole jo portti käyttöön, ja käytön määrittelyyn. Lisäksi pannassa on muitakin toimintoja ymmärtääkseni, en tiedä, koska ei oikein kiinnosta. Lasken edelleen sitruunapannat ja muut kädettömien kilkkeeksi.


    • canis.familiaris
      • effektiivari

        En itse käytä, mutta voit varmaan koiraa kouluttaneena ymmärtää että sitä käytetään antamaan koiralle välitön negatiivinen vahviste ei toivotusta toiminnasta silloin kun koira on muuten omistajan kurinpitotoimien ulottumattomissa.


      • canis.familiaris
        effektiivari kirjoitti:

        En itse käytä, mutta voit varmaan koiraa kouluttaneena ymmärtää että sitä käytetään antamaan koiralle välitön negatiivinen vahviste ei toivotusta toiminnasta silloin kun koira on muuten omistajan kurinpitotoimien ulottumattomissa.

        Kyllä ymmärrän mikä pannan merkitys on. Lähinnä kysyin, mihin käyttö tarkoitukseen pantaa käyttää koulutuksessa. Esim metsästyskoiran koulutus jne..ja miksi on päätynyt pannan käyttöön koulutusmuotona. Pannassahan on ymmärtääkseni vaihtoehtoja, ääni. värinä, ja säädettävä sähköimpulssi jne. ei kai sen käyttö tarkoita, että "nupitkaakossa" annetaan koiralle se mikä siitä irtoaa.

        Jossain keskustelussa eräs metsästäjä perusteli pannankäytön hyvin ja kyse oli metsästyskoirasta, jonka koulutus ei ole aivan helppoa. Pantaa käytettiin riistanajon kohdentamiseen, jolloin negatiivinen impulssi väärästä ajosta jne..
        Sitä en muista mitä toimintoa käytti. (ilmeisesti värinä tai piippaus)

        Tiedän kuitenkin, että niitä käytetään. Myydään ja ostetaan. Ei se kiellettyä ole, vaan tapa miten ja kyllä asioista pitää pystyä ilman kiihkoilua juttelemaan. Noita lähinnä perään kuulutin.

        Myytiinhän vielä jolkin aikaa sitten "näkymätöntä" aitaa, jossa koira sai rajalla napsun ja näin oppi, että mihin asti voi kulkea tontin rajaa. Miksi tästä ei ole noussut "meteliä".....Uteliaisuutta vain kyselin, ei sen vuoksi, että kannatan.

        Tosin en kyllä yleensäkkään mitään myös vierasta, jos jossain asiassa on kaikki muu käytetty ja kyse on koiran omasta parhaasta.


    • koemusta on itseekin tes

      Joo kyllä 9voltin akulla saadaan todella hirveä tuska koiralle jos sitä ei osaa käyttää.Sellaista voimalinjaa Se koira kantaa kaulassaan voi ostaa patterin kokeilla kielellä niin tietää ja sit itselle laittaa kaulaan ja kokeilla tasot miltä tuntuu

    • Käytetään

      Kyseistä laitetta käytetään kaikissa harrastettavissa lajeissa mitä suomessa on, teleä on käytetty agissa kontaktien tekoon seuraavasti,isopalkka pinnan eteen 1-2 m tämän jälkeen koira korkeaan viettiin jonkin mieluisen esteen kautta esim putki,hyppyjä ja siitä esim puomi jossa kontakti, annetaan käsky ja katsotaan mihin koira tassunsa asettaa jos tulee yli painetaan napista jossa sellainen virta joka ohjaa koiran käytöstä halutuun suuntaan ,saman aikaisesti koiraa torutaan sanallisesti.Ei sellainen impulssi joka passivoi koiran ,sellainen ei ole koulutusta.
      VAAN OHJAAVA jonka jälkeen koira vaputetaan palkalle ( saalille ).
      Toistetaan samaa ja kohta meillä koira joka osaa kontaktin korkeassa vietissä nopeasti ilman virhettä.
      Tokossa esim. ruutuun meno ,koiralle opetettu ruutuun meno mutta joskus ei oikeen onnistu....laitetaan ensin selkeä tarketti ruudun keskelle jonka koira näkee ja johon koskee mielellään...koira ruutuun käskyllä ja kun koira jää ulos annetaan impulssia niin kauan että koira hakeutuu ruudun keskelle ja saa rauhan.Tarkettia piennentään joten koira pyrkii hakeutumaan sen lähelle aina nopeasti kun menee ruutuun.Edellytys onnistumiselle on että koiralle on aiemmin koulutettu hakeutumaan tarketille.
      Haussa esim koiran ilmaisu on sellainen jossa häiritsee maalimiestä tönimällä ym...toiset heittelee räminä purkkia tai suihkuttelee vettä toiset ottaa telen ja kun koira koskee maalimieheen niin annetaan impulssi koira kokee maalimieehen koskemisen epämiellyttäväksi ja koira palkataan patukalla ,pallolla tai makupalalla heittämällä se koiran taakse sen haukkuessa puhtaasti koskematta maalimieheen.
      Kaikissa näissä koira pyrittän vielä jatkokoulutuksessa saatamaan itsensä virheeseen johon puututaan impulssilla , tietyllä tavalla ylli koulutetaan tehtävään
      Suomessa näin tehdä nyt ja on tehty aikojen saatossa paljon .
      Kaulaimessa on monta asentoa on ääntä,värinää ja eri asteita voiman suhteen ja jokainen käyttää niitä kuinka osaa , toiset paremmin toiset huonommin.
      Näin tullaan tekemään jatkossakin, koska maa on täynnä kaulaimia ja lisää saa ulkomailta.
      Eri lajien treeniryhmät tekevät niin koska osaavat ja saavat tuloksia sillä aikaan, ulkopuolisia ei oteta ryhmiin koska tietoa ei haluta jakaa väärään suuntaan.
      Minkään lain tuleminen ei kyseistä asiaa poista ,sillä saadaan vain joillekin ihmisille illuusio siitä että homma olisi kunnossa.
      Ei ole eikä tule.
      Anteeksi kirjoitukseni mutta näin se vain menee.

    • Anonyymi

      Itse olen käyttänyt omalla kuurolla koiralla. Aina autossa matkan aikana hän tuhosi farmari auton takakonttia. Värinä pantaa ei tuntenut, eikä tuntenut kyllä kaikkein pienintä sähköimpulssiakaan. Itse olen koittanut sitä ja eikä ne kovimmatkaan sähkötällit pannasta sattuneet. Ei sillä kuitenkaan ole tarkoitus koiraa satuttaa vaan lopettaa ei toivottu käytös.

    • Anonyymi

      Höpsistä, yhdeksän volttia ei tunnu missään. Koira on surkimus, jos on sekkaisesta moksiskaan. Kyllä ainakin 18 volttia pitää olla.

      • Anonyymi

        TÖRKEÄÄ KOIRALLA ON VALTAISA ONGELMA JOS REPII PAIKKOJA VETÄÄ HIHNASSA HAUKKUU YKSIN OLLESSAAN PUREE TOISIA KOIRIA TAI IHMISIÄ. TÄHÄN SITTE SAHKOPANTA TAI IMPULSSIPANTA J.... MALAUTA EI TODELLAKAAN. KOIRA OPEYAAN PENNUSTA ALKAEN OLEMAAN YKSIN KULKEMAAN HIHNASSA EI RAYHAA REMMISSÄ EI REVI PAIKKOJA. MI TEN PALKITSEMEMALLA KUN KOIRA TOIMII OIKEIN JOS KOIRA TOIMII VAARIN TORUTAAN. PALKITAAN AINA KUN KOIRA TEKEE OIKEIN SE TOIMII TODELLA. USEITA KOIRIA KASVATTANEENA JA NÄYTTELYISSÄ KÄYNEENÄ TIEDÄN MISTÄ PUHUN. KOIRAA EI SAA LYÖDÄ IKINÄ. JOS EI JAKSA VIITSI OPETTAA KOIRALLE TAPOJA ÄLÄ OTA KOIRAA. NYKYÄÄN ON JOKA HEMMETIN KYLÄSSÄ MAHDOLLISUUS PÄÄSTÄ KOIRA KOULUTTAJAN OHJAUKSEEN JOS OMA TAITO EI RIITÄ NEUVOJA SAA. KOULU EI TARKOITA SITÄ ETTÄ SIELTÄ TULEE VALMIS PAKETTI. OMISTAJAN ON ITSE OLTAVA SE KOIRANSA OPETTAJA. KOULUSTA SAA OHJEET KOTONA TOISTETTAVIIN HARJOITUKSIIN KOIRAN KOULUTUKSEEN MENEE N. 2 VUOTTA ET EI PIDÄ OTTAA KOIRAA JOS EI SITOUDU SIIHEN


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe