Sammy Babitzinin

Alfa??

Legendaarinen laulaja Sammy Babitzin kuoli Alfa-Romeossa v.1973, olikohan se jollain mustaa jäätä sisältäneellä maantiesillalla...askarruttaa että mikä Alfa-malli se onnettomuusauto olikaan? Oliko se Sammyn auto vain muun? Punainen se sentään oli?? (hitto, en muista tarkkaan kun olin aika pieni pojankloppi tuolloin)

95

47055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pete

      Auto oli Sammyn omistama 1750 GTV. Sammy ei ajanut tuolloin onnettomuushetkellä autoaan vaan oli siinä kyydissä. Tuon Alfan väriä en kyllä nyt muista.

      • Masa

        Onnettomuus tapahtui Äänekosken ja Saarijärven välillä 13-tiellä,nykyisen ns. Martin Kievarin läheisyydessä nk. Suojoen sillalla.Silta oli ennenaikaan rautakantinen ja jäätyi erittäin herkästi ilman jäähtyessä, kun sillan alta joesta nousi sumua.
        Sammy ei ajanut itse autoa, oli matkustajana, kuten kyydissä ollut liftarityttö, joka säilyi hengissä kolarista.
        Auto oli muistaakseni punainen, Sammy oli matkalla Saarijärvelle Kukonhiekan tanssilavalle, jossa olisi ollut keikka.
        Matkaa olisi ollut jäljellä enää n.20 km.


      • Gamma Julia

        Muistelisin, että 2000 eikä GTV vaan Berlina. Saatan muistaa väärinkin.


      • Olli
        Gamma Julia kirjoitti:

        Muistelisin, että 2000 eikä GTV vaan Berlina. Saatan muistaa väärinkin.

        Auto oli GTV ja paikka juuri tuo Masan mainitsema. Aiemmin usein Jyväskylän ja Kokkolan väliä kulkeneena muistelen, että se vanha silta oli melkoisessa notkossa, nykyinen on huomattavasti ylempänä.


      • Sammy vani

        Sammyn alfan väri oli tumman vihreä muistan sen auton äänekosken poliisilaitoksen takapihalla.kun pikkupoikana käytiin katsomassa sitä eikä se ollot täysin romuna .


      • 540hp
        Masa kirjoitti:

        Onnettomuus tapahtui Äänekosken ja Saarijärven välillä 13-tiellä,nykyisen ns. Martin Kievarin läheisyydessä nk. Suojoen sillalla.Silta oli ennenaikaan rautakantinen ja jäätyi erittäin herkästi ilman jäähtyessä, kun sillan alta joesta nousi sumua.
        Sammy ei ajanut itse autoa, oli matkustajana, kuten kyydissä ollut liftarityttö, joka säilyi hengissä kolarista.
        Auto oli muistaakseni punainen, Sammy oli matkalla Saarijärvelle Kukonhiekan tanssilavalle, jossa olisi ollut keikka.
        Matkaa olisi ollut jäljellä enää n.20 km.

        Avussa oli jutussa sanottu väriksi vihreä


    • että

      tiessä olisi ollut sinistä tahi ruskeaa jäätä

      • Väritön jää

        Oli uhri. Ei pitäis Alfoilla hurjastella. Kuskille.


    • Bertone

      Kirjastossa luin kauan sitten kirjaa johon oli koottu onnettomuuksien tutkijalautakunnan raportteja.Myös ko. onnettomuus oli käsitelty kirjassa.Tutkijat epäilivät kai että alfan laatikkoon tottumaton kuljettaja olisi vahingossa heittänyt koteloon vitosen sijasta kolmosta juuri tämän jäisen sillan kohdalla.Autossa oli vielä ostettaessa ollut neljän pisteen vyöt ja turvakaari jotka kuitenkin oli riisuttu pois tarpeettomina.

      • Ei ikinä italialaista

        Kun katsoo sitä alfan vaihdekeppiä niin, ei tarvi ihmetellä jos on mennyt väärät pykälät silmään..


      • MickeyFIN
        Ei ikinä italialaista kirjoitti:

        Kun katsoo sitä alfan vaihdekeppiä niin, ei tarvi ihmetellä jos on mennyt väärät pykälät silmään..

        Mull on identtinen kilpuri ja tuokin omasi kilpahistorian jolla Sammy kuoli.
        Sen lootassa ei vaan voi tehdä vaihdemissiä ellei ole totaalinen tumpelo.

        On paras Alfan loota mitä on ja aikanaan kehuttu maasta taivaaseen juurikin täsmällisyydestään.
        joten jos joku rupeaa asiasta miekkailemaan mä otan vastaan kyllä kaikki haasteet ..enhän mä ole kuin 25 v tuotakin ko mallisarjaa harrastanut...


    • Muistelen

      Selailen juuri vanhaa Auto ja Moottori-lehteä.
      Kansikuvan ko. onnettomuusauto on vihreä.

    • Tekniikan taso

      Karpo teki otsikon liikenneohjelmasarjaan erikoisjakson ko. onnettomuudesta. Pitäiskö toivoa YLE:ltä uusintaa...

      • Jukka

        Tuli tänään uusintana


    • Aune

      Kuitenkin on mielikuvissani, että kaiteeseen ajanut auto olisi ollut Ford Escort?

      • alfahullu

        Höpsis! Auto oli Alfa Romeo ja sillä sipulit. Muistaakseni sillan rautakaide lävisti Sammyn vatsan/rintakehän. Paska loppu kunnon kaverille.

        PS. Olen nostalgikko; mikään ei ole mukavampaa kuin selailla vanhoja 70-luvun alun TM:iä joissa Alfojen koeajoja ja tyypityksiä! Jo pelkkä lehden värivalokuva kirkkaanpunaisesta (=ainoa oikea väri!)Alfasta saa sydämeni pomppimaan, niin hullu Alfisti olen (menossa jo 6. oma Alffa)!


      • Kaverille
        alfahullu kirjoitti:

        Höpsis! Auto oli Alfa Romeo ja sillä sipulit. Muistaakseni sillan rautakaide lävisti Sammyn vatsan/rintakehän. Paska loppu kunnon kaverille.

        PS. Olen nostalgikko; mikään ei ole mukavampaa kuin selailla vanhoja 70-luvun alun TM:iä joissa Alfojen koeajoja ja tyypityksiä! Jo pelkkä lehden värivalokuva kirkkaanpunaisesta (=ainoa oikea väri!)Alfasta saa sydämeni pomppimaan, niin hullu Alfisti olen (menossa jo 6. oma Alffa)!

        Vai kunnon kaveri? Olin parikin kertaa liikenteessä, kun Sammy liikkui J-päässä gorilloineen. Ensin Sammy haastoi riitaa, sitten korstot pistivät turpaan. Tosi reilu sälli....


      • Jaqu
        alfahullu kirjoitti:

        Höpsis! Auto oli Alfa Romeo ja sillä sipulit. Muistaakseni sillan rautakaide lävisti Sammyn vatsan/rintakehän. Paska loppu kunnon kaverille.

        PS. Olen nostalgikko; mikään ei ole mukavampaa kuin selailla vanhoja 70-luvun alun TM:iä joissa Alfojen koeajoja ja tyypityksiä! Jo pelkkä lehden värivalokuva kirkkaanpunaisesta (=ainoa oikea väri!)Alfasta saa sydämeni pomppimaan, niin hullu Alfisti olen (menossa jo 6. oma Alffa)!

        Auto kääntyi poikittain Suojoen sillan liukkaalla vanerikannella ja ensimmäinen osuma tuli ojanpenkkaan tien vasemmalla puolella. Matkustajat lensivät ulos ilmalentojen aikana ja kuolivat yhtä lukuunottamatta saamiinsa vammoihin.


      • Zeppo

        Että se Simca 1000E. Muistatte nuoret väärin. Itse olin jo aikuinen tuolloin.


      • Jalmari86
        Zeppo kirjoitti:

        Että se Simca 1000E. Muistatte nuoret väärin. Itse olin jo aikuinen tuolloin.

        Hei, hei. Auto oli Moskvitsh, sitä piikkinokkamallia -55...ette te nuoret tiijä mistään mittään.


      • SAMMYKO
        Zeppo kirjoitti:

        Että se Simca 1000E. Muistatte nuoret väärin. Itse olin jo aikuinen tuolloin.

        TAIS SE OLLA ALFA. SAMMYLLA 1948 - 1973. 2000 GTV TAI 1750


      • Mikki
        SAMMYKO kirjoitti:

        TAIS SE OLLA ALFA. SAMMYLLA 1948 - 1973. 2000 GTV TAI 1750

        Olisko kuitenkin ollut GTA, ehkä muistan väärin..?


      • Mies Keravalta
        Kaverille kirjoitti:

        Vai kunnon kaveri? Olin parikin kertaa liikenteessä, kun Sammy liikkui J-päässä gorilloineen. Ensin Sammy haastoi riitaa, sitten korstot pistivät turpaan. Tosi reilu sälli....

        Jäkeläinen...just just. Kävikö koskaan mielessäsi, ettei riidanhaastaja ehkä ollutkaan Sammy, vaan joku muu?


      • GTAm se oli
        Mikki kirjoitti:

        Olisko kuitenkin ollut GTA, ehkä muistan väärin..?

        Kyllä se oli maggiorata. Suistuminen ei muuten johtunut vaihdemissistä vaan tolkuttomasta turbopotkusta.


      • varma tieto

        juu niin oli, tai kupla volkkari kans se olis voinut olla....niin tai varmana tietona; se oli mosse !!!


      • Anonyymi
        alfahullu kirjoitti:

        Höpsis! Auto oli Alfa Romeo ja sillä sipulit. Muistaakseni sillan rautakaide lävisti Sammyn vatsan/rintakehän. Paska loppu kunnon kaverille.

        PS. Olen nostalgikko; mikään ei ole mukavampaa kuin selailla vanhoja 70-luvun alun TM:iä joissa Alfojen koeajoja ja tyypityksiä! Jo pelkkä lehden värivalokuva kirkkaanpunaisesta (=ainoa oikea väri!)Alfasta saa sydämeni pomppimaan, niin hullu Alfisti olen (menossa jo 6. oma Alffa)!

        Olisiko kenelläkään kuvia Sammy Babitzin sairaalassa


      • Anonyymi
        alfahullu kirjoitti:

        Höpsis! Auto oli Alfa Romeo ja sillä sipulit. Muistaakseni sillan rautakaide lävisti Sammyn vatsan/rintakehän. Paska loppu kunnon kaverille.

        PS. Olen nostalgikko; mikään ei ole mukavampaa kuin selailla vanhoja 70-luvun alun TM:iä joissa Alfojen koeajoja ja tyypityksiä! Jo pelkkä lehden värivalokuva kirkkaanpunaisesta (=ainoa oikea väri!)Alfasta saa sydämeni pomppimaan, niin hullu Alfisti olen (menossa jo 6. oma Alffa)!

        Olisiko kenelläkään kuvia Sammy Babitzin sairaalassa


      • Anonyymi
        Mies Keravalta kirjoitti:

        Jäkeläinen...just just. Kävikö koskaan mielessäsi, ettei riidanhaastaja ehkä ollutkaan Sammy, vaan joku muu?

        Luulen että joku muu ja Toivon että Sammy oli kiva tyyppi


      • Anonyymi
        alfahullu kirjoitti:

        Höpsis! Auto oli Alfa Romeo ja sillä sipulit. Muistaakseni sillan rautakaide lävisti Sammyn vatsan/rintakehän. Paska loppu kunnon kaverille.

        PS. Olen nostalgikko; mikään ei ole mukavampaa kuin selailla vanhoja 70-luvun alun TM:iä joissa Alfojen koeajoja ja tyypityksiä! Jo pelkkä lehden värivalokuva kirkkaanpunaisesta (=ainoa oikea väri!)Alfasta saa sydämeni pomppimaan, niin hullu Alfisti olen (menossa jo 6. oma Alffa)!

        Vihreä tais olla Alfan kilpailuväri? Meillä oli tuohon aikaan 1750 Berlina.


      • Anonyymi
        Mies Keravalta kirjoitti:

        Jäkeläinen...just just. Kävikö koskaan mielessäsi, ettei riidanhaastaja ehkä ollutkaan Sammy, vaan joku muu?

        Auto oli Volkswagen beatle, luonnollisesti viritetty, ei Turboa.

        Kuljettaja oli tutkimusten mukaan suomalainen mies, joka vaikenee tutkinnasta


      • Anonyymi
        alfahullu kirjoitti:

        Höpsis! Auto oli Alfa Romeo ja sillä sipulit. Muistaakseni sillan rautakaide lävisti Sammyn vatsan/rintakehän. Paska loppu kunnon kaverille.

        PS. Olen nostalgikko; mikään ei ole mukavampaa kuin selailla vanhoja 70-luvun alun TM:iä joissa Alfojen koeajoja ja tyypityksiä! Jo pelkkä lehden värivalokuva kirkkaanpunaisesta (=ainoa oikea väri!)Alfasta saa sydämeni pomppimaan, niin hullu Alfisti olen (menossa jo 6. oma Alffa)!

        Sammy Babitzin paiskautu autosta ulos sillan jälkeen ja se oli silloin tajuton, mut kyllä sillä hengitys kulki mut sen tila romahti nii se kuoli 29.4.1973 Jyväskylän sairaalassa (Keski-Suomen keskussairaala)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sammy Babitzin paiskautu autosta ulos sillan jälkeen ja se oli silloin tajuton, mut kyllä sillä hengitys kulki mut sen tila romahti nii se kuoli 29.4.1973 Jyväskylän sairaalassa (Keski-Suomen keskussairaala)

        Sammy lensi auton takalasista ulos, pään takaraivo iskeytyi asfalttiin, hirveää jälkeä tekee sellainen! Vakava aivovamma tulee, Sammy olisi jäänyt kasviksi sairaalaan tai rullatuoliin, paras oli siten kuolla.


    • Alfa mennyt ei koskaan enä...

      Vanha asia lähti jostain syystä kaihertamaan. Tein vähän selvityksiä:

      SisäSuomen sanomista sain tiedon ja artikkelikopion 3.5.73 lehdestä, sikäläisen nuorukaisen, nykyisen toimittajan tiedoilla ja netin tietojen perusteella mielestäni näin:

      Autossa on ollut takana Sammy ja 23v. tyttöystävä. Valtateiden risteyksestä (4 ja 13 tiet) on otettu ääneskoskelainen liftarityttö, luultavasti etumatkustajaksi. Länteen ajettaessa vauhtia on arveltu olleen 150 km/h. Illalla paikalla on ollut sadetta, lämpötila on lähtenyt jäähtymään, Suojoen sillalla notkossa kansi on luultavimmin jäätynyt. Sillan pituus n 20 m. Pito on hävinnyt, luistanut vastaantulijoiden kaistan yli peräedelle penkkaan ja siitä alkanut volttien sarjan. Matkustajat on lentäneet pois kyydistä, ensimmäisenä liftarityttö oven irrotessa autosta. Jäi henkiin, mutta kärsi muistinmenetyksestä (tahi puhehaluttomuudesta.) Seuraavina lensivät Sammy ja tyttöystävä. Sammy lie lentänyt takalasista ulos ja osunut asfalttiin 16 m lennon jälkeen takaraivolleen. Viimeisenä lensi 23 v. mieskuljettaja autosta ja Alfa jäi poikittain tielle. Kuski kuoli tapahtumapaikalla. Sammy ja tyttöystävä kuoli sairaalassa yöllä, Sammy saman illan aikana. Kolari sattui n klo 21, matka oli Saarijärven Kukonhiekkaan. Lämmittelybandit oli jo paikalla ja vetelemässä omia osuuksiaan, oli ilmeisesti kiire. Kolaripaikalla oli ilmeisesti porukkaa menossa jonkun verran katsomaan keikkaa, koska joidenkin nuorukaisten ripeällä toiminnalla estettiin ketjukolarin syntyminen tiellä olleen Alfan takia. Liikennettä piti ohjata puolen tunnin ajan. Varsinaisia silminnäkijöitä ei kolarille ollut. Kaikki 3 uhria oli Hesasta.
      Alfa oli ollut tummanvihreä. Se oli hankittu ilmeisesti Syksyn Sävelen voitonhuumassa. Sammylla on ollut hankittuna tummanvihreä Alfa takki, esiintyy jossain kasettikotelon kannessa se päällä.

      Myöhemmin auto ollut jonkun aikaa kaukana pellolla, ja sieltä lie viety poliisilaitokselle. Huonon kuvan perusteella etumatkustajan kylki( tai ovi puutttui), keula ja perä oli sisällä.

      Seuraavana päivänä Muskalla piti olla keikka Saarijärvellä autoliikkeessä, mutta Danny lähetti hänet taksilla Hesaan ja D veti itse keikan.

      Näin pääpiirteissään, liekö kuinka paljon sattunut asiavirheitä "toisen käden" tiedon pohjalta.

      • Ja myös vaivannäöstäsi

        Katsoin tuon dokumentin,kahdestikin (ajansiirto). En ollut vielä ihan 15-vuotias tapahtuma-aikaan. Dokumentin jälkeen lähdin itse selvittämään internetistä mitä löytyisi. Löysin osittain juuri samaa tietoa,en noin paljoa kuitenkaan. Esitit tietosi kiitettävän täsmällisesti. Todennäköisesti en tämän jälkeen lisätietoa tapahtumasta tarvitse. Toivoisin,että muutkin täällä ottaisivat oppia asiallisuudestasi,parantamisen varaa joillakin näyttäisi olevan todella paljon. Asiallisia viestejä on toki vaan tämä tutkimustyö oli jotain uskomatonta. Hyvää kesän jatkoa!


      • viikonloppuna ajoin siitä

        nykyään tuossa sillan luona ja se sillankansi on Karpon jutun mukaan ollut sitä ns. maatalousvaneria, jota nykyäänkin saa ostettua...


      • hemuli12

        70- luvulla ilmestyi kirja: Menetti autonsa hallinnan. Siinä on tutkintaselosuksia mustavalkokuvin kuolonkolareista ja siinä on tukintaselostus Sammyn onnettomuudesta. Lainasin koulupoikana kirjan ja lueskelin sitä mielen-
        kiinnolla. Nyt aikuisena kyselin kyseistä kirjaa Turun Kaupunginkirjastosta,
        heillä ei kyseistä kirjaa enää ole.


      • Jarzaq7
        Ja myös vaivannäöstäsi kirjoitti:

        Katsoin tuon dokumentin,kahdestikin (ajansiirto). En ollut vielä ihan 15-vuotias tapahtuma-aikaan. Dokumentin jälkeen lähdin itse selvittämään internetistä mitä löytyisi. Löysin osittain juuri samaa tietoa,en noin paljoa kuitenkaan. Esitit tietosi kiitettävän täsmällisesti. Todennäköisesti en tämän jälkeen lisätietoa tapahtumasta tarvitse. Toivoisin,että muutkin täällä ottaisivat oppia asiallisuudestasi,parantamisen varaa joillakin näyttäisi olevan todella paljon. Asiallisia viestejä on toki vaan tämä tutkimustyö oli jotain uskomatonta. Hyvää kesän jatkoa!

        Kaikille tiedoksi sammyn kuolemasta, että mun entinen naisystävä sai kaikki levyt Kirkalta mitä koskaan tuli. Syystä, että seurusteli silloin Sammyn kanssa, kun tämä tapahtui. Sammy pyysi häntä messiin, kun jokin soittoinstrumentti jäi edelliselle keikkapaikalle. Ei suostunut lähtemään... Turma kävi sillan kohdalla. En olisi ikinä tutustunut ihanaan neitokaiseen ja kuitenkin aina karaokessa vedän Daa-Da-Daa-Dan.


      • Jarzaq7
        Jarzaq7 kirjoitti:

        Kaikille tiedoksi sammyn kuolemasta, että mun entinen naisystävä sai kaikki levyt Kirkalta mitä koskaan tuli. Syystä, että seurusteli silloin Sammyn kanssa, kun tämä tapahtui. Sammy pyysi häntä messiin, kun jokin soittoinstrumentti jäi edelliselle keikkapaikalle. Ei suostunut lähtemään... Turma kävi sillan kohdalla. En olisi ikinä tutustunut ihanaan neitokaiseen ja kuitenkin aina karaokessa vedän Daa-Da-Daa-Dan.

        Miks kaikki ruikuttaa siitä, että millainen se auto oli ja mitä sisustukseltaan :\ Pipot pois päästä ja antakaa kunnioitus naiselle, joka menetti elämänsä silloisen rakkauden! Miettiikö teidän naapurit millä autolla sisustuksineen vedätte itsenne jonnekin "rotkoon". EI, koska te vaan mietitte ja ette oo julkkiksia... Sammy oli nimi ja kova sellainen. Älkää vääntäkö veistä haavassa, koska ko. nainen kärsii siitä vieläkin.


      • -A-
        Jarzaq7 kirjoitti:

        Miks kaikki ruikuttaa siitä, että millainen se auto oli ja mitä sisustukseltaan :\ Pipot pois päästä ja antakaa kunnioitus naiselle, joka menetti elämänsä silloisen rakkauden! Miettiikö teidän naapurit millä autolla sisustuksineen vedätte itsenne jonnekin "rotkoon". EI, koska te vaan mietitte ja ette oo julkkiksia... Sammy oli nimi ja kova sellainen. Älkää vääntäkö veistä haavassa, koska ko. nainen kärsii siitä vieläkin.

        Ja sinulla on tarve brassailla, kuinka mukamas nainen oli sitten sinun naisystäväsi ja
        kuka oli vähintään "sukua julkkikselle"??! Mikään tässä maailmassa ei näköjään ole pyhää.


      • :))

        ihanko wikipediasta luit?


      • Anonyymi

        ” Sammy lie lentänyt takalasista ulos ja osunut asfalttiin 16 m lennon jälkeen takaraivolleen. ”
        Telemark-alastuloa olisi ehkä kannattanut yrittää. No tämä on jälkiviisautta.


    • Sammyn Alfa

      www.pomus.net/Henkilögalleria/Babitzin Sammy

      • Jarzaq7

        Ei toimi enää. Täytynee kysyä tarkemmat tiedot hänen silloiselta naisystävältään, ketä seurusteli sitten minun kanssa.


      • wsrtg
        Jarzaq7 kirjoitti:

        Ei toimi enää. Täytynee kysyä tarkemmat tiedot hänen silloiselta naisystävältään, ketä seurusteli sitten minun kanssa.

        Sammyn silloinen seurustelukumppani menehtyi tuossa onnettomuudessa, joten sorry vaan Jarza, sulle on puhuttu palturia jo tovi.


      • -A-
        Jarzaq7 kirjoitti:

        Ei toimi enää. Täytynee kysyä tarkemmat tiedot hänen silloiselta naisystävältään, ketä seurusteli sitten minun kanssa.

        Voisitko nyt idiootti viimeinkin antaa olla??


      • Muistan

        Muista Saarijärveläisenä tuon tapahtuman. Kuullessani asiasta järkytyin, silloin olin viimeisilläni raskaana.


      • Anonyymi
        -A- kirjoitti:

        Voisitko nyt idiootti viimeinkin antaa olla??

        Oliko Kirka ja Sammy identtiset kaksoset


    • Sammy fani

      Sammyn Alfa oli muuten viininpunainen. Sisällä oli paksupohjainen vihreä miesten kenkä, tyhjä katkero-viinapullo sekä verta penkeillä lasinsirun seassa. Muistan, koska kävin autoa katsomassa 9v. pojankloppina äänekosken pol. laitoksen takapihalla.

      • MickeyFIN

        Se ei ollut viininpunainen punainen tai mikään muukaan muuta kuin tuossa lehtiartikkelissa yllä esitetty ja silminäkijänkin mukaan äänekosken poliisilaitoksen pihaltakin sellaisena bongattu.


      • A.L.F.A
        MickeyFIN kirjoitti:

        Se ei ollut viininpunainen punainen tai mikään muukaan muuta kuin tuossa lehtiartikkelissa yllä esitetty ja silminäkijänkin mukaan äänekosken poliisilaitoksen pihaltakin sellaisena bongattu.

        Tummanvihreä, 1750 GTV jolla ratakillpailu tausta. Siksi juttua turvakaarien poistamisesta. Jos jotain vielä sisustan väri kiinostaa, kuten minua se oli tummanruskea. 2000 GTV poikkeaa etusäleikoltään ja jonkin verran sisustaltaan. Muuten...tosi upea Alfa, ehkä tähän päättyi kunno Alfojen teko.


    • kunkka

      muistan selvästi,että sillassa kerrottiin olevan vaneripinta!!!

      • joo,mun eno ajoi siitä onnettomuuden jälkeisenä päivänä,ja sillassa oli vanerikansi ja ruuvit oli nuossu ylös eli ruuvaantuneet ja siihen sami ajo autollaan ja rengas räjähti joo,ne oli kukonhiekan tansseista myöhässä,,,,.... t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤


      • RIP Sammy =(
        harmanmaanromu kirjoitti:

        joo,mun eno ajoi siitä onnettomuuden jälkeisenä päivänä,ja sillassa oli vanerikansi ja ruuvit oli nuossu ylös eli ruuvaantuneet ja siihen sami ajo autollaan ja rengas räjähti joo,ne oli kukonhiekan tansseista myöhässä,,,,.... t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

        Tällaisen jutun löysin tapauksesta;

        "Huhtikuun 28 päivä vuonna 1973 noin kello 20.00 kohti Saarijärveä kiitää tummanvihreä vuoden 1971 mallin Alfa 1750 GTV kuljettajanaan 23 vuotias ulosottoapulainen Asko Matikainen ja hänen vieressään auton omistaja, muusikko 24 vuotias Sammy Babitzin. Takapenkillä matkusti Sammyn tyttöystävä, 25 vuotias kampaaja Tuula Ruotsalainen.
        Seurue on matkalla kohti Kukonhiekan lavaa jossa Sammy on illan pääesiintyjä. Matinmäen risteyksessä, Jyväskylän pohjoispuolella kyytiin poimitaan 19 vuotias liftari Maija Valkeinen. Sammy siirtyy takapenkille Tuulan viereen ja Asko saa Maijan viereensä oikeanpuoleiselle etuistuimelle. Matka jatkuu vauhdikkaasti vain vähän yli tuhannen kilon painoisella Alfalla jossa on tehoa 132 SAE-heppaa ja huippunopeutta löytyy helposti yli 190 kilometriä tunnissa. Autossa on viisinopeuksinen vaihteisto joten kovaakin matkanopeutta voi ylläpitää helposti.
        Lauantai-ilta on jo hämärä ja räntää tihuttaa, mutta ei suinkaan haittaa matkantekoa. Äänekoskella käännyttiin nelostieltä valtatielle nro 13. Huutomäessä, Palokkaan kylän kohdalla on Suojoen vaneripäällysteinen 75 metrin pituinen silta joka on nolla-lämpötilassa vaarallisen jäinen...
        Hieman ennen siltaa on kaarre jossa Alfa ohitti pari autoa lennokkaasti ja lisäsi vauhtia suoran alkaessa, nopeutta oli tuolloin noin 150 kilometriä tunnissa. Heti sillan päättymisen jälkeen Alfa riistäytyi kuljettajan hallinnasta kohtalokkain seurauksin. Alfan perä tuntuu ensin karkaavan sillalla alta vasemmalle joten korjausliike, heti pitävälle pinnalle sillalta tullessa pyörät ovat käännetty vasemmalle joten auto lähtee oikea kylki edellä luisuun ja syöksyy vasemmanpuoleisen kaistan yli oikea kylki edellä ja kääntyy ympäri törmätessään penkkaan. Auto kimpoaa ilmaan ja lentää nelisenkymmentä metriä, hipaisee puhelinpylvästä, jälleen ojanpenkkaan ja pyöri useita kertoja ympäri, lensi useita metrejä ja kimposi lopulta takaisin tielle poikittain keskelle ajokaistoja. Kello oli 20.51 ja matkaa Kukonhiekan lavalle olisi vielä ollut lähes parikymmentä kilometriä...
        Koko tapahtumaketju oli ohi noin viidessä sekunnissa...
        Kaikki autossa olleet neljä ihmistä sinkoutuivat välittömästi ulos. Ensimmäisen ilmalennon aikana autosta irtoaa oikeanpuoleinen ovi ja Maija Valkeinen putoaa kyydistä. Tuula Ruotsalainen ja Sammy Babitzin paiskautuivat autosta ulos ilmalentojen aikana ja autoa ohjannut Asko Matikainen viimeisenä jääden 12 metrin päähän auton menosuuntaan tielle.
        Valkeinen oli tajuissaan ja muut onnettomuuden uhrit tajuttomia. Valkeinen, Ruotsalainen ja Matikainen kiidätettiin ambulansseilla Jyväskylän keskussairaalaan ja Babitzin poliisiautolla Äänekosken sairaalaan josta edelleen Jyväskylän keskussairaalaan. Sammy kuoli vammoihinsa klo 23.00, Asko samoin klo 00,30 ja Tuula sinnitteli teho-osastolla maanantaihin saakka ja kuoli aivoruhjeisiin. Maija Valkeinen oli ainoa elossa selvinnyt ja hänellä ei ollut juuri mitään muistikuvia tapahtuneesta, vaikkakin hänen vammansa jäivät tilanteen huomioon ottaen minimaalisiksi.
        Mikä oli tapahtumaketjun ja onnettomuuden syy?
        Autossa oli alla hyväkuntoiset GoodYear G800 GrandPrix kesärenkaat ja yksi niistä, oikeanpuoleinen eturengas oli rikkoutunut, mutta se oli tapahtunut vasta auton ilmalentojen aikana.
        Oliko Kuljettaja "missannut" vaihteissa? Viisiloviset vaihteistot olivat tuolloin harvinaisia ja vaihtovirhe viitosen sijasta kolmoselle on toki mahdollinen, mutta moottorissa ja koko voimansiirrossa ei ollut mitään merkkejä kiinnileikkautumisista ja vastaavista. Auto oli teknisesti erinomaisessa kunnossa.
        Nopeutta oli tilanteeseen aivan liikaa, etenkin kun lämpötila lähenteli nollaa ja vanerisilta huurtuu helposti vaarallisen liukkaaksi. Teoriassa kuitenkin suoraan ajaminen näinkin pitkällä sillalla ei kuitenkaan vie auton ohjauskykyä ellei tehdä nopeita ohjausliikkeitä tai jarrutuksia.
        Autossa ei käytetty etuistuimilla olleita turvavöitä ja "huonoa tuuria" oli myöskin autosta jo aiemmin poistettu edellisen omistajan asentama turvakaari. Oliko autolla kilpailtu paljonkin? Ja missä luokassa?
        "Sammy" Aleksander Babitzin oli ostanut Alfan käytettynä viime vuoden, eli Syksyn Sävel 1972 voiton "huumassa".
        Verikokeessa todettiin että kuljettajalla ei ollut alkoholia veressään. Vaikka kuljettaja oli nuori, vasta neljä vuotta omistanut ajokortin, hän oli ajanut paljon ja erilaisilla autoilla.

        Loppuraportissaan tutkijalautakunta toteaa että tilannenopeus oli liian suuri, silta oli osittain liukas ja arvioitiin kuljettajan tehneen jonkin auton käsittelyvirheen ja näiden kaikkien seikkojen yhteisvaikutuksena kyseinen traaginen tapahtumaketju sai alkunsa. "
        Mahdatko tietää, että oliko kuljettajana toiminut Matikainen lähtöisin Lapuan Haapakoskelta? Ajattelin, että kun asut lähellä, niin olet ehkä kuullut aiheesta...


      • nimi oikein
        RIP Sammy =( kirjoitti:

        Tällaisen jutun löysin tapauksesta;

        "Huhtikuun 28 päivä vuonna 1973 noin kello 20.00 kohti Saarijärveä kiitää tummanvihreä vuoden 1971 mallin Alfa 1750 GTV kuljettajanaan 23 vuotias ulosottoapulainen Asko Matikainen ja hänen vieressään auton omistaja, muusikko 24 vuotias Sammy Babitzin. Takapenkillä matkusti Sammyn tyttöystävä, 25 vuotias kampaaja Tuula Ruotsalainen.
        Seurue on matkalla kohti Kukonhiekan lavaa jossa Sammy on illan pääesiintyjä. Matinmäen risteyksessä, Jyväskylän pohjoispuolella kyytiin poimitaan 19 vuotias liftari Maija Valkeinen. Sammy siirtyy takapenkille Tuulan viereen ja Asko saa Maijan viereensä oikeanpuoleiselle etuistuimelle. Matka jatkuu vauhdikkaasti vain vähän yli tuhannen kilon painoisella Alfalla jossa on tehoa 132 SAE-heppaa ja huippunopeutta löytyy helposti yli 190 kilometriä tunnissa. Autossa on viisinopeuksinen vaihteisto joten kovaakin matkanopeutta voi ylläpitää helposti.
        Lauantai-ilta on jo hämärä ja räntää tihuttaa, mutta ei suinkaan haittaa matkantekoa. Äänekoskella käännyttiin nelostieltä valtatielle nro 13. Huutomäessä, Palokkaan kylän kohdalla on Suojoen vaneripäällysteinen 75 metrin pituinen silta joka on nolla-lämpötilassa vaarallisen jäinen...
        Hieman ennen siltaa on kaarre jossa Alfa ohitti pari autoa lennokkaasti ja lisäsi vauhtia suoran alkaessa, nopeutta oli tuolloin noin 150 kilometriä tunnissa. Heti sillan päättymisen jälkeen Alfa riistäytyi kuljettajan hallinnasta kohtalokkain seurauksin. Alfan perä tuntuu ensin karkaavan sillalla alta vasemmalle joten korjausliike, heti pitävälle pinnalle sillalta tullessa pyörät ovat käännetty vasemmalle joten auto lähtee oikea kylki edellä luisuun ja syöksyy vasemmanpuoleisen kaistan yli oikea kylki edellä ja kääntyy ympäri törmätessään penkkaan. Auto kimpoaa ilmaan ja lentää nelisenkymmentä metriä, hipaisee puhelinpylvästä, jälleen ojanpenkkaan ja pyöri useita kertoja ympäri, lensi useita metrejä ja kimposi lopulta takaisin tielle poikittain keskelle ajokaistoja. Kello oli 20.51 ja matkaa Kukonhiekan lavalle olisi vielä ollut lähes parikymmentä kilometriä...
        Koko tapahtumaketju oli ohi noin viidessä sekunnissa...
        Kaikki autossa olleet neljä ihmistä sinkoutuivat välittömästi ulos. Ensimmäisen ilmalennon aikana autosta irtoaa oikeanpuoleinen ovi ja Maija Valkeinen putoaa kyydistä. Tuula Ruotsalainen ja Sammy Babitzin paiskautuivat autosta ulos ilmalentojen aikana ja autoa ohjannut Asko Matikainen viimeisenä jääden 12 metrin päähän auton menosuuntaan tielle.
        Valkeinen oli tajuissaan ja muut onnettomuuden uhrit tajuttomia. Valkeinen, Ruotsalainen ja Matikainen kiidätettiin ambulansseilla Jyväskylän keskussairaalaan ja Babitzin poliisiautolla Äänekosken sairaalaan josta edelleen Jyväskylän keskussairaalaan. Sammy kuoli vammoihinsa klo 23.00, Asko samoin klo 00,30 ja Tuula sinnitteli teho-osastolla maanantaihin saakka ja kuoli aivoruhjeisiin. Maija Valkeinen oli ainoa elossa selvinnyt ja hänellä ei ollut juuri mitään muistikuvia tapahtuneesta, vaikkakin hänen vammansa jäivät tilanteen huomioon ottaen minimaalisiksi.
        Mikä oli tapahtumaketjun ja onnettomuuden syy?
        Autossa oli alla hyväkuntoiset GoodYear G800 GrandPrix kesärenkaat ja yksi niistä, oikeanpuoleinen eturengas oli rikkoutunut, mutta se oli tapahtunut vasta auton ilmalentojen aikana.
        Oliko Kuljettaja "missannut" vaihteissa? Viisiloviset vaihteistot olivat tuolloin harvinaisia ja vaihtovirhe viitosen sijasta kolmoselle on toki mahdollinen, mutta moottorissa ja koko voimansiirrossa ei ollut mitään merkkejä kiinnileikkautumisista ja vastaavista. Auto oli teknisesti erinomaisessa kunnossa.
        Nopeutta oli tilanteeseen aivan liikaa, etenkin kun lämpötila lähenteli nollaa ja vanerisilta huurtuu helposti vaarallisen liukkaaksi. Teoriassa kuitenkin suoraan ajaminen näinkin pitkällä sillalla ei kuitenkaan vie auton ohjauskykyä ellei tehdä nopeita ohjausliikkeitä tai jarrutuksia.
        Autossa ei käytetty etuistuimilla olleita turvavöitä ja "huonoa tuuria" oli myöskin autosta jo aiemmin poistettu edellisen omistajan asentama turvakaari. Oliko autolla kilpailtu paljonkin? Ja missä luokassa?
        "Sammy" Aleksander Babitzin oli ostanut Alfan käytettynä viime vuoden, eli Syksyn Sävel 1972 voiton "huumassa".
        Verikokeessa todettiin että kuljettajalla ei ollut alkoholia veressään. Vaikka kuljettaja oli nuori, vasta neljä vuotta omistanut ajokortin, hän oli ajanut paljon ja erilaisilla autoilla.

        Loppuraportissaan tutkijalautakunta toteaa että tilannenopeus oli liian suuri, silta oli osittain liukas ja arvioitiin kuljettajan tehneen jonkin auton käsittelyvirheen ja näiden kaikkien seikkojen yhteisvaikutuksena kyseinen traaginen tapahtumaketju sai alkunsa. "
        Mahdatko tietää, että oliko kuljettajana toiminut Matikainen lähtöisin Lapuan Haapakoskelta? Ajattelin, että kun asut lähellä, niin olet ehkä kuullut aiheesta...

        Etunimi oli Aleksandr ,kuten työkaverillani nyt.


    • Mies on kuollut!!!!

      Haloo! Mitä te pässit täällä vaahtoatte jonkun liki 40 vuotta sitten kuolleen miehen Alfasta?

      Sammy eli aikansa ja kuoli. Piste. Alfa romuttui ja on prässätty kymmeniä vuosia sitten. Mies on kuollut ja keho maatunut, tuskin pääkalloa ja sääriluuta enemmän on enää jäljellä. Mies ei palaa elämään vaikka mitä tekisitte, eikä Alfansa ajoon.

      Lopettakaa jo tämä märehtiminen jookos.

      • kisu

        Haista pitkä p.. sinua ei ees suunniteltu kun tää on tapahtunut.ootko ees armeija
        käynnyt ??


      • Eräs joka muistaa

        Eipäs olekkaan prässätty vana puretty, eräs merkin sisällä tunnettu vaikuttaja osti kolairautron ja pisti sen lihoiksi. Tekniikka jaktaa leämäänsä edelleen muualla.


      • jaatu

        ei ois kannattanu prässätä .ois nyt miljoonan auto. vaik ei sillä merkitystä ,ku ihmisiä kuoli,,,,,,


      • Anonyymi

        Pilkku. Sinä et määrää mitä kukakin kirjoittaa.


      • Anonyymi

        Juu on toki 50 vuotta aikaa, ja on uhrien ruumiit maatuneet lähes kokonaan. Joo kallo ja isoja luita, riippuu millainen hautapaikka. Jos tiivis kuiva maaperä, voi olla muumioitunutkin ja siten lähes tunnistettavissa edelleen jos arkun avaisi. Mutta onhan tapaus melkoinen tragedia ja iso uutinen, edelleen, kun kyse tunnetusta laulajasta.


    • Jopotz

      Tiesittekö, että kun tulee niin puut heiluu. Tä?

    • PIIKKI LIHASSA

      Silta jossa Sammyn Alfa lähti kuljettajan lapasesta, oli päällystetty vanerilla. Aamuyön tunteina se oli jäässä ja kun siihen paahdettiin tuhatta ja sataa, ei ollut mikään ihme että kävi niinkuin kävi. 1960-luvun loppu ja 1970-luvun alku olivat kaikenkaikkian varsin mustaa aikaa suomalaisessa liikenteessä. Sen aikuiset tiet olivat vielä kurjemmassa kunnossa kun nykyään ja sen ajan autot kaikilta ominaisuuksiltaan melko onnettomia. Lisäksi autoilukulttuuri oli suhteellisen nuorta täällä. Autoistuminen oli kasvanut todella nopeasti. Katsoin Hannu Karpon ohjelman "Alla autostrada" jossa haastateltiin poliiseja ja silminnäkijöitä tapahtuneesta. Moni oli sitä mieltä että suuren ylinopeuden lisäksi sillan kunto oli syynä onnettomuuteen. Siltaan oli kokeiltu kaikenlaisia pintaratkaisuja mutta mikään ei ollut hyvä. Joka vuosi oli sattunut jonkinlainen kolari. Sammy, auton kuljettaja ja heidän mukanaan ollut tyttö olivat lentäneet ulos auton heittelehtiessä tieltä pellolle. He makasivat verisinä maassa vaatteet riekaleina. Tyttö oli ainoa joka selvisi hengissä.

      • sdadasasdasd

        Onko tämä ohjelma jostain katsottavissa?


      • -A-

        "...Sen aikuiset tiet..."
        Mikä on aikuinen tie? Onko olemassa lapsiteitä?


      • Anonyymi
        -A- kirjoitti:

        "...Sen aikuiset tiet..."
        Mikä on aikuinen tie? Onko olemassa lapsiteitä?

        sen aikainen tie , hiusten halkoja


      • Anonyymi

        Alfa saa kyllä kuskin ajamaan kovaa. Itsellä 2019 Giulia 280 hv bensa ja tulee ajettua yöaikaan korpialueilla aika haipakkaa. Alusta, ohjaus, kaikki, se vaan on niin että Alfalla voi ajaa helpolla tavalla nopeasti.


      • Anonyymi

        Miten niin aamuyön tunteina jos olivat keikalle menossa...


      • Anonyymi

        Ei ollut aamuyö vaan ilta! Kiire keikkapaikalle, vauhtia arvioiden mukaan siinä vanerikantisella sillalla 160-170 km/h. Kosteus oli jo jäätänyt illalla auringon laskettua sillan ja kun se oli vanerikannella, tiedätte miten liukas on vaneri jo ilman jäätä/kuuraa.

        Alfa GTV oli ohittanut juuri ennen onnettomuutta useita autoja ja niiden kuskit arvioivat Alfan vauhdin olleen todella kova. GTV 1750 kulki maksimissaan vakiona yli 190 todellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alfa saa kyllä kuskin ajamaan kovaa. Itsellä 2019 Giulia 280 hv bensa ja tulee ajettua yöaikaan korpialueilla aika haipakkaa. Alusta, ohjaus, kaikki, se vaan on niin että Alfalla voi ajaa helpolla tavalla nopeasti.

        Sama homma....Stelvio 280 ja mm. viime kesänä väli Oulu-Iisalmi aamuyöllä komealla poutakelillä meni nopsaan viisari siellä 170-180 koko ajan....


    • liisa

      Tummanvihreä oli ja leveä valkoinen raita kyljissä. Istuimet beige, ovi, oikea puuttui ja katto kohonnut harjalle.

      • daa-da-daa..

        katto oli ehjä kolarin jäljiltä kuin auto siirrettiin tieltä pois pantiin ilmeisesti kuorma liinat katon alta kiinni ja nostettiin siitä mulla on kuva ssitä' kun auto on poikittain tiellä heti onnettomuuden jälkeen ja katto on ihan tasainen ei siis ole sitä harjaa niin kuin useissa kuvissa näkyy! tuli kerran tutkittua sitä kolaria kun sattuiolemaan tallissa tumman vihreä alfa gtj 1750 beige sisustalla....


    • TheWest

      Paha mälli, mutta Hyrylän pojat auton kuitenkin osti ja oikoivat kuntoon.

      • teito

        mun muistaakseni oli joskus hyvinkäällä myynnissä ko,auto.


    • tamilla1

      sammy kuoli jyväskylän keskus sairaalaan.

      • eero8

        väärin se kuoli sillä ihmeen sillalla


      • Anonyymi
        eero8 kirjoitti:

        väärin se kuoli sillä ihmeen sillalla

        sammy kuoli sairaalassa sinä et tiedä mitään olet tyhmä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sammy kuoli sairaalassa sinä et tiedä mitään olet tyhmä

        Kyllä, kuoli tajuihinsa tulematta sairaalassa, kuljetettiin sinne vieläpä yksityishenkilön farmariautossa! ei ollut tarpeeksi ambulansseja tuohon aikaan tuolla seudulla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sammy kuoli sairaalassa sinä et tiedä mitään olet tyhmä

        Sammy vietiin vieläpä normaalilla farmariautolla sairaalaan, kun ei ollut tarpeeksi ambulansseja silloin paikalla.


    • eero8

      eiks sammy ollu kyydisää ja kuoliko se kuljettajakin kertokaa

      • vauhti tappaa

        Oli kyydissä , kuoli myös kuljettaja. Yksi tyttö loukkaantui vai lievästi toinen, Sammyn tyttöystävä kuoli.


      • Anonyymi
        vauhti tappaa kirjoitti:

        Oli kyydissä , kuoli myös kuljettaja. Yksi tyttö loukkaantui vai lievästi toinen, Sammyn tyttöystävä kuoli.

        Oliko koko konkkaronkka kännissä vai vain osin

        Litran Champion on riittosa pullo


    • Hengissä taas

      Hyvin perinteinen nuorisokolari siis. Näyttämisen meiniki, pari tyttöä autossa, ei turvavöitä ja ylikorjaus. Tulos - auto ulos tieltä ylikorjauksen vuoksi, auto pyörii kuin linko, nuoriso pihalle ovista ja ikkunoista. Autosta löytyy korkattuja pulloja.

      Näitä samoja on puitu vuosi toisensa jälkeen, ehkä joku on oppinut jotain. Itse käytin ainakin turvavyötä nuorenakin ja osasin sanoa jos joku ajaa kuin ääliö että hei, älä aja kuin ääliö.

      • Tekniikan taso

        Nyt tuli rohkeita selitysmalleja. 40 vuotta sitten teillä oli vapaat nopeudet. Sammyllä oli ura nousujohteessa, ja keikkaa ympäri Suomen. Laulun sanoin: "kiitää alla autostrada, aina kiire jonnekin on". Yksi keikkareissu päättyi onnettomasti, ei ollut näyttämistä/kännäämistä vaan normaali tuon ajan tilastollinen onnettomuus.


      • Kirkan haastattelu
        Tekniikan taso kirjoitti:

        Nyt tuli rohkeita selitysmalleja. 40 vuotta sitten teillä oli vapaat nopeudet. Sammyllä oli ura nousujohteessa, ja keikkaa ympäri Suomen. Laulun sanoin: "kiitää alla autostrada, aina kiire jonnekin on". Yksi keikkareissu päättyi onnettomasti, ei ollut näyttämistä/kännäämistä vaan normaali tuon ajan tilastollinen onnettomuus.

        Auto oli lisäksi velaksi ostettu.


      • Anonyymi
        Kirkan haastattelu kirjoitti:

        Auto oli lisäksi velaksi ostettu.

        Aika monella muullakin on/oli. So what?


    • :))

      kuuvalle sammyn kuolema otti koville vuonna 1989 kuuva joutui itse kolariin ja kirka soitti karille ``lopeta nyt se perkeleen sureminen ei siitä mitään tule``

    • Veloce 69

      Siinähän oli asiaa ja mielenkiintoisia muistoja monellakin kirjoittajalla sanottavana.
      Tallissa itselläni Alfa Romeo 1750 GTV ( tuo V on lyhenne sanasta veloce eli nopea...) joka on alkujaan rekisteröity Suomeen 23.07.69.

    • afgsdaf

      huono kuski

      • Anonyymi

        ulosottomies oli kova kuski ja kovanyrkkinen


    • 2000_Sprint

      Hyvä, ettei tappanut viattomia sivullisia. Suomen johtava Alfa Romeo-asiantuntija järjesti viime kesänä Sammyn muistoajon, johon ei tsoin osallistunut muita hänen itsensä lisäksi.

    • Anonyymi

      Minä en ole silloin vielä syntynyt ja minä olet syntynyt Alfa

    • Anonyymi

      Ei kuollut alfa romeossa vaan jyväskylän sairaalassa

      • Anonyymi

        Alfa Romeo on paska auto ja jos kuski on paska, tulee lisää paskaa


      • Anonyymi

        juu Sammy kuskattiin siviilihenkilön farmariautolla Jyväskylän sairaalaan jossa hän kuoli. Ambulansseja ei ollut tarpeeksi paikalle joten farmariautolla piti viedä. On ne olleet aikoja. Ja ambulansseissa ei ollut 70-luvulla mitään elvytyslaitteita, ei sydäniskuriakaan eikä infarktin liuotushoitojuttuja. Raa'asti vaan epämukaville paareille makaamaan ja toivottiin että henki pihisee vielä sairaalassa. No Babitzinilla oli niin vakavat vammat mm. päässä ettei ollut selviytymisen mahiksia.


    • Anonyymi

      Se silta o purettu, nykyään uusi silta.

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe