Nikon D3100

Kumman omistatte Nikon D3100 vai Nikon D3100 VR?
Kumpi olisi parempi kun itse ostamassa kyseistä kameraa ja oon kuvaillut semmoiset pari vuotta ja kannattaisiko hankkia kuvanvakaajalla vai ilman?

10

789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisikohan näin

      Eikös se Nikonin VR ole kuvanvakaussysteemi joka on objektiivissa? Ja että objektiiveja on joissa on joko VR tai sitten ei ole?

      Jottatuota sellaista kameraa kuin Nikon D3100 VR ei mahda olla olemassakaan.

      • Olet oikeassa, Nikon ja Canon ainakin ovat sijoittaneet optiset vakaajansa objektiiveihin kun osalla se on sijoitettu runkoon siirtämään kennoa. Minulla on kokemusta vain Nikkorin VR toiminnasta joka mielestäni vastaa luvattua. Miten hyvin ne runkorakennelmat toimivat en osaa omalla kokemuksellani sanoa.

        Nikkorin linssi voi olla vaikka "Nikkor AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED DX VR II "


    • Aijaa, :D kun katoin netistä niin siinä luki että Nikon D3100 VR mutta mitäs pienistä :D mutta mitä hyötyä kuvanvakaajasta on että kannattaako hankkia kuvanvakaajalla vai ilman?

      • Nikon D90

        Suosittelen VR toimintoa jos elämä ei ole satasesta kiinni. Se vähentää huomattavasti "tärähtäneiden" kuvien määrää ja ainakin kohdallani 18mm optiikalla sallii 1/4sek kuvausajat jolloin ei ISO:a tarvitse nostaa niin korkealle.


    • mutta mitä

      Kuvanvatkaajasta voi olla hyötyä muutamilla valotusajoilla jos ei osaa, halua tai voi tukea kameraa mihinkään.

      Eli joillakin valotusajoilla kuvista saattaa tulla vähemmän ”tärähtäneitä” käsivaralla kuvatessa.

      Jos hankit kameran jossa kuvanvatkaaja on rungossa niin se toimii kaikilla objektiiveilla. Muutoin vakaaja on käytettävissä vain jos ostat objektiiveja joissa on tuo vatkaaja (VR)

      Muista ottaa vatkaaja pois päältä jos tuet kameraa (jalusta tms), se voi huonontaa kuvaa ja tyhjentää kameran akkua.

      ”mutta mitä hyötyä”
      —se on ihan kiva ja on hinoa kun on ihan vatkaaja kamerassa tai/ja objektiiveissa. Saat valtavasti lisää katu-uskottavuutta hörhöjen keskuudessa.

    • Kiitos tiedosta! :) Taidan sitten ostaa tuon VR koska mulla tulee välillä noita tärähtäneitä kuvia :D

      • Canonisti minäkin

        Vakaajalla voi vähentää vain kameran liikkeestä johtuvaa epäterävyyttä, siis ei kohteen liikkeestä johtuvaa. Kaiken lisäksi vakaajat purevat huonosti suuriin liikeisiin yms. joten valovoima on tärkeämpi kuin vakaaja.

        Nikon paketoi aloittelijarunkojaankin optisesti hyvän f/1.8 35mm normaalin kanssa. Se on fiksumpi hankinta kuin nuo zoomit. Oli zoomissa vakaajaa tai ei.


    • nikonisti

      et välttämättä tarvi kuvanvakaajaa. osta ilman kuvanvakaaja ja parin kympin jalusta, siinä sinulle paras kuvanvakain mitä löytyy!

    • jaujaujaujaujau

      Missä lukee nämä että onko VR vai ei? En löytänyt mitään.

      • Nikon lienee ainoa joka käyttää nimitystä VR, se on kirjoitettu sen objektiivin kylkeen jossa myös on kytkin on - off tai off - normal - active tai pari kytkintä on - off sekä normal - active koskien VR toimintoja.

        Sigma esim. käyttää samasta asiasta merkintää OS. VR lienee Vibration Reduction ja OS vastaavasti Optical Stabilisation.

        Canon on antanut toiminnalle myös oman nimensä, olisikohan IS Image Stabilisation, korjatkaa Canonmiehet jos meni pieleen.

        Jos kamerastasi tai objektiivistasi puuttuu joku noista merkinnöistä tai mikä se sitten sillä valmistajalla onkaan niin siinä ei ole kuvan vakaajaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe