Talon jäätyminen

jäätalvi

Kuinka nopeasti 50 luvun ok talo jäätyy jos poltin sammuu kovilla pakkasilla? Sähkövastusta ei ole ja poltin sammuu nyt ainakin 2x vuorokaudessa. Yksi huoltoukko on jo käynyt eikä muutosta.

Lähtee pyörimään aina kun muutaman kerran painaa, ja sitten käy hienosti sen jakson ajan mutta uudestaan ei jaksa käynnistyä. Mietin että pitäisikö ostaa uusi poltin kun vanha on jostain 50-60 luvulta, merkki ABC.

8

2499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oseb

      Säästö väärässä paikassa... Uudella polttimella olisi jo ostohintansa moninkerroin säästänyt takaisin. Hyötysuhde parempi.

      • Öljykattila pellolle

        Mitä järkeä nykyään on lämmittää taloa uudellakaan öljypolttimella? Jos kattila on peräisin samalta ajalta kuin aloittajan poltin, niin hyötysuhde voi olla luokkaa 50-60%. Jokaisesta lämmitykseen käytetystä eurosta menee harakoille melkein puolet! Lisäksi 50-luvun talossa eristeet ovat niin ja näin, joten lämmöntarve voi olla järkyttävän iso.

        Uusissa öljykattiloissa voi päästä 90% hyötysuhteeseen, jolloin lämpö maksaa saman kuin suorassa sähkölämmityksessä.


      • kalliolämmittäjä
        Öljykattila pellolle kirjoitti:

        Mitä järkeä nykyään on lämmittää taloa uudellakaan öljypolttimella? Jos kattila on peräisin samalta ajalta kuin aloittajan poltin, niin hyötysuhde voi olla luokkaa 50-60%. Jokaisesta lämmitykseen käytetystä eurosta menee harakoille melkein puolet! Lisäksi 50-luvun talossa eristeet ovat niin ja näin, joten lämmöntarve voi olla järkyttävän iso.

        Uusissa öljykattiloissa voi päästä 90% hyötysuhteeseen, jolloin lämpö maksaa saman kuin suorassa sähkölämmityksessä.

        Olen samaa mieltä että vanhalla kattilalla menee jopa puolet harakoille. On omakohtaista kokemusta kattilasta vuosimallia 1961. Huoltomiehet kehuivat kattilaa mutta siksi että se oli kestävä, ei siksi että lämpö jäisi taloon.

        Jos kattilan uusinta tulee ajankohtaiseksi niin kannattaa harkita myös maalämpöä öljykattilan tilalle jos kulutus on riittävä suuri. Silloin saa lämmöstä (kilowattitunneista) noin kaksi kolmasosaa porakaivosta ja yksi kolmasosa tulee sähköverkosta.

        Tässä yhteydessä on muistettava sekä EU:n että Suomen velvoitteet siirtyä pois fossiilisista polttoaineista. Se nostaa suurella varmuudella öljyn hintaa suhteessa sähkön hintaan. Sähköhintakin saattaa nousta.


      • Öljylämmittäjä
        Öljykattila pellolle kirjoitti:

        Mitä järkeä nykyään on lämmittää taloa uudellakaan öljypolttimella? Jos kattila on peräisin samalta ajalta kuin aloittajan poltin, niin hyötysuhde voi olla luokkaa 50-60%. Jokaisesta lämmitykseen käytetystä eurosta menee harakoille melkein puolet! Lisäksi 50-luvun talossa eristeet ovat niin ja näin, joten lämmöntarve voi olla järkyttävän iso.

        Uusissa öljykattiloissa voi päästä 90% hyötysuhteeseen, jolloin lämpö maksaa saman kuin suorassa sähkölämmityksessä.

        Milläs muullakaan sitä sitten lämmittää, jos ei ole halukas viettämään aikaa pannuhuoneessa ihmetellen pellettipolttimen häiriöitä, lappamaan haketta stokeriin, kantamaan halkoja kattilaan jne....?

        Ei kaikki halua kykkiä kaikki illat ihmettelemässä kattilaa säästääkseen muutaman satasen vuodessa. Toiset vaan tilaavat kerran vuoteen öljyn, huollon ja nuohouksen ja sillä siisti.


      • Öjykattila pellolle
        Öljylämmittäjä kirjoitti:

        Milläs muullakaan sitä sitten lämmittää, jos ei ole halukas viettämään aikaa pannuhuoneessa ihmetellen pellettipolttimen häiriöitä, lappamaan haketta stokeriin, kantamaan halkoja kattilaan jne....?

        Ei kaikki halua kykkiä kaikki illat ihmettelemässä kattilaa säästääkseen muutaman satasen vuodessa. Toiset vaan tilaavat kerran vuoteen öljyn, huollon ja nuohouksen ja sillä siisti.

        "Milläs muullakaan..."

        Johan kerroin, että suora sähkölämmityskin on saman hintaista kuin öljylämmitys uudella öljykattilalla. Sähkölaskua voi vielä pienentää hommaamalla ilmalämpöpumpun, poistoilmalämpöpumpun, vesi-ilmalämpöpumpun tai maalämpöpumpun tai minkä tahansa yhdistelmän kukkaron ja tarpeen mukaan. Yhdessäkään näistä tapauksista ei tarvitse viettää aikaa pannuhuoneessa.

        "Ei kaikki halua kykkiä kaikki illat ihmettelemässä kattilaa säästääkseen muutaman satasen vuodessa. Toiset vaan tilaavat kerran vuoteen öljyn, huollon ja nuohouksen ja sillä siisti."

        Ja toiset eivät hintatietoisina ja järkevinä ihmisinä viitsi uhrata öljy- tai puu/pellettilämmitykselle sekuntiakaan, vaan antavat sähkön tehdä nykyaikaisella tekniikalla lämmitystyöt puoli-ilmaiseksi ja täysin automaattisesti.


    • vjöfsoiuoituiout

      Kovilla pakkasilla tulee vilu muutamassa tunnissa ja vuorokauden sisällä alkaa särkyä paikkoja. On syytä laittaa kuntoon ennen talvea.

    • > vuorokauden sisällä alkaa särkyä paikkoja

      paitsi jos pistää halpoja siirrettäviä sähköpattereita huoneisiin. Ja pitää keskuslämmityksen kiertopumpun liikuttamasa patterivettä. Poissaollessa varalta tuuletukset pois, väliovt kiinni jne ettei ilmavirtaukset tuo pakkasta sisään

    • eljii

      Onneksi mulla kattilassa kuuden kilowatin vastukset. Öljy on osateholla kalliimpaa kuin taloussähkö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      81
      2400
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1548
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1244
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1044
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      393
      973
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      693
    Aihe