Jag tänker tala svenska.

stranpiparen

Fennomanerna gnäller alltid över att vi svenskspråkiga inte finns egentligen.Undra på det när vi alltid byter till finska även på sådana platser där man enligt lagen borde få svensk betjäning.Om vi inte står på oss så är det ju snart sant att man inte behöver svenska någonstans.

10

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • undrande

      När det talas om oss finlandssvenskar så är vi bara en liten klick,några få stycken.När det händer naturkatastrofer och liknande och hundratusentals människor blir dödade,då talas det om enorma mängder.Vi svenskspråkiga är ändå över tvåhundratusen.

    • Aggitatorn

      Läste en artikel en gång att det var en som ville "börja på svenska" överallt. Men skribenten var rädd att den han talade med inte skulle kunna svenska och då tänka "varför började du inte med finska då" om han sedan började snacka finska. Min tanke är: Varför skulle en finne inte börja på finska?

      • barbara b.

        Faktum är att man inte IDS tala svenska ,det blir alltid så krångligt.Om man vill ha saker uträttade så blr det nog tyvärr så att man talar finska,om man nu inte råkar veta att det finns svenskatalande personal.Synd.


      • nattsystern
        barbara b. kirjoitti:

        Faktum är att man inte IDS tala svenska ,det blir alltid så krångligt.Om man vill ha saker uträttade så blr det nog tyvärr så att man talar finska,om man nu inte råkar veta att det finns svenskatalande personal.Synd.

        I min närbutik var det en av kassaflickorna som alltid svarade på finska om jag frågade något.Hon svarade alltid rätt,så jag förstod ju att hon kunde svenska.En dag pratade jag med henne och sade att jag vet att du kan svenska .Hon sade att hon är så rädd att säga fel,när jag talar så mycket bättre finska.Nu har flickan så smått vågat sig över tröskeln,vi försöker alltid tala svenska med varann.Det behöver inte vara perfekt,huvudsaken är att man försöker.


    • praktisk

      Man kan ju alltid börja med svenska,om svaret blir: Täh ?, då är det bara att byta språk.

    • UskonnotonLähimmäinen

      Det är det samma med oss finnspräkiga. Det är bäst att börja med finska. Också med dom som verkar utländisk. Det skulle vara så pinsamt om man börjar med engelska till en etnisk person bara om att uptäcka han/hon är finsk...

      • tablå

        Jag var intagen på sjukhus för en tid sedan,pratade finska med min rumskamrat i två dygn ,innan det framkom att hon också var svenskatalande.Det är klart att vi båda hade funderat på brytningen,men inte talar ju alla finnar heller på samma sätt.


    • FayeLee

      Jag kan väl förstå att finlandssvenskarna hellre pratar finska när de tror att servicepersonalen inte kan svenska men varför pratar ni/de finska också med såna finskspråkiga som försöker prata svenska? Jag jobbar i en butik och när jag hör att kunden är svenskspråkig försöker jag alltid prata svenska men det är väldigt frustrerande och på nåt sätt pinsamt när kunden ändå vill prata finska med mej. Och det händer nästan alltid även om jag ofta tycker att min svenska är bättre än kundens finska. Varför måste vi lära oss svenska i skolan om vi inte har några tillfällen att använda språket i Finland?

      • tacksam kund

        Du har så rätt,vi gör fel.Jag blir iallafall glad om jag blir betjänad på svenska.


      • virtanen05

        Kanske en del svenskspråkiga vill öva på sin finska! Håller med att det är helt onödigt för finskspråkiga att läsa finska eftersom svenskspråkiga läser finska redan i trean!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe