Keskustellaan valkoliljoista

Lorena*

Tervon tämän syksyn uutuuskirja toi ainakin minulle jo esittelyssä kysymyksen, miksi turkkilaiset ja bulgarialaiset käyttävät maastamme nimitystä "Valkoliljojen maa".
Olemmeko jotenkin ihanne maa luonnon kauneuden, yhteiskuntajärjestelmän tms vai viehättääkö monia valkoisten hankien maana, vuodenaikojen suurina vaihteluina. Liljoja kukka istutuksina näkyy monissa pihoissa - sinisiä, ruskan värisiä ym

Etsin Googlesta ja tässä alkua, tietääkö joku jatkoa?:

http://www.suomi-bulgaria-seura.fi/bulgarian_viesti/2001/2001-2/2-01bulv4.html

Tieto lisää tuskaa, mistä tämä termi tulee ja mitä se ilmaisee meistä suomalaisista ja maasta.

6

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla syntyi näky valkovuokkojen peittämistä laajoita alueista keväällä:)
      Tiedä sitten esiintyykö vuokkoja Bulgaarian leveysasteilla, filosofiansa perustuu ehkä käsitykseen Suomen sijainnista suuren Venäjän naapurimaana.

Tuohon tieto lisää tuskaa, aloitin juuri kirjan *Maailman loppu peruutettu!* koskien ilmastomuutosta, joka on faktaa.

Se kun on mahdoton toteuttaa, niin tarvitaan vaan---sopeutumista.

Näinhän sen olen aina aatellutkin,...

• Tuo onkin mielekiintoisempi aloitus kuin ensin tajusia. Tutkiskelin hieman Googlettamalla, kirjaa kun en ole lukenut,. En erikoisemmin Jari Tervon kielellisestä näppäryydestä välitä, mutta tuon venäläisen kirjailija Grikori ? ajatukset suomalaisuudesta 1800 luvulla ovat kyllä merkittäviä. Ilmeisesti suomalaset koettiin turmeltumattomina, luonnonkansana, ajatellen Euroopan kulttuurikeskusta Ranskaa, jossa hovin elämää kuvattiin kansakoulussanikin osittain
        turmeltuneena.

Emme olleet kansainvälisiä silloin, ja se herätti ihastusta ja ihmetystäkin silloisissa kävijöissä (venäläisissä arvattavasti)

Tämä venäläinen kirjailijahan kirjoitusten lisäksi piti Pariisiin muutettuaan 1500 luentoa filosofisia ja toi ilmi ajatuksiaan.

Samaa ovat niin Snellmann ja Topelius tuoneet esiin kirjallisuudessa, kuvataiteessa Kareliaaninen kultakausi syntyi kuvataiteilijoidemme ihastuksesta kansaan:)ja kansanomaisuuteen.
        Tänäkin päivänä se on juuriamme.

• *Kukkahame*

Lapsuudessani valkoinen lilja oli hautakukkanen.
      Sisareni kanssa laskettiin haudalla monellako oli liljoja kimpussa, valkolilja oli ainakin seppeleissä näkyvimpänä.
      Tässä 'aikuisiässä' olen kuullut että valkoinen lilja onkin viattomuuden kukka, liekö sitten jossain mainittu.

Löysin tasavaltamme presidentin puheen josta kopion palan tuosta kirjan merkityksestä turkkilaisille.

"Maidemme ja kansojemme keskinäiseen sympatiaan on poikkeuksellisen paljon vaikuttanut Turkissa vuonna 1925 ilmestynyt kirja Valkoliljojen maa - Suomi (Ak zambaklar ülkesinde - Finlandiya). Kirjaa markkinoitiin alkuperäisessä muodossaan oppikirjana kaikille kansalaisille. Mustafa Kemal Atatürk meni vielä pitemmälle. Hän määräsi sen pakolliseksi sotaoppilaitoksissa. "

• 0---0

Laulujen laulu Raamatussa: "Rakkaani on kuin Saaronin lilja neitojen keskellä".
      Myöhemmin verrattiin Kristusta puhtaudessaan Saaronin liljaan.

Iskelmässäkin lauleteen: "Lijan kukka lumivalkoinen"...tarkoittaen juuri puhtautta.

• "Valkoliljan maa" on kirja, jota Bulgariassa ilmeisesti luettiin jopa kouluissa, koska se oli yleisesti tunnettu.
      Kirjassa ihannoitiin Suomea, ja kansan kerrottiin olevan äärettömän rehellinen.
      Vielä ainakin 1960-luvulla bulgarialaiset uskoivat, että matkalaukkunsa voi jättää aamulla Helsingin pääkadun varteen ja tulla se illalla sieltä noutamaan.

• mejoke.....

Minäpä en paljoa enää pysty keskittymään kirjojen sanomaan.

Mutta kysyisin, kenellä kasvaa valkoliljoja puutarhassa?
      Minulla yksi kasvaa, kasvaa komeasti melko suureksi,, mutta nahistuu ennen kukkimistaan

Olen miettinyt miksi se ei jaksa kukkia vaikka on niin rehevä ennen kukintaa,
      Ostin kerran suuren sipulin ja istutin sen, mutta olisikohan siinä istutuksen syvyydessä joku vika .
      Se oli ensin muutaman vuoden varjoisessa paikassa, sitten siirsin sen aurinkoisempaan, nutta sama juttu. On ainakin 10 vuotta vanha, vahvistuu vuosi vuodelta, mutta kukkia ei jaksa synnyttää.

Mikä lienee vialla,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2587
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      127
      2273
    3. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      111
      1941
    4. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      128
      1926
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1663
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      146
      1220
    7. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1095
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      26
      1095
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1061
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      1009
    Aihe