Todisteita Jumalasta ( osa 4 )

whiikari

Raamattu todistaa Jumalan olevan.
Kun Raamattuun pääsee sisälle kokonaisuutena ymmärtää se loogisuuden ja selkeänä jatkumona kulkevan juonen.
Mikään muu kuin Jumalan olemassaolo ei pysty selittämään raamatun loogisuutta, pysyvyyttä, levinneisyyttä ja toimivuutta.

26

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdgsdgse

Eikö tää paska ois yhteen ketjuun mahtunu?

• AntiChrisu

Raamatussa ei ole mitään loogista rakennetta. Juoni on heittelevä johtuen siitä, että 300-luvulla kootut teokset ovat toisistaan erillsiä.

Fakta: Jumala ei kirjoittanut raamattua
      Fakta: Jumala ei sanellut raamattua
      Fakta: Jumala ei inspiroinut raamattua, on selvää että raamatun koonut
      keisari ei ollut uskossa vaan raamattu koottiin käyttämään uskontoa vallan
      välineenä. Siksi raamatussa vannotaan mm. kuuliaisuutta esivallalle, vaikka
      Jeesus opetti toisin.

• Taikatakana

Fakta: raamattua ei koonnut Rooman keisari. ;O
        Tai minkään muunkaan.

• dikduk

Raamatussahan on kaksi keskenään ristiriitaista osaa UT ja VT. VT :n kirjoituksia on redaktoitu tietyn eksiilin jälkeen syntyneen ajatustavan mukaiseksi ja VT:ssä esitetty historia on suurelta osin paikansa pitämätöntä, ja tällä en tarkoita tarinoita ,esim paratiisi- tai vedenpaimuskertomuksia tai kuvauksia maan asemasta ja muodosta. VT:n juoni on polyteismista monoteismiin ja UT:n monoteismista takaisin polyteismiin.
      Hindujen kirjoitukset ovat olleet pysyvämpiä, kristinuskon ja Raamatun levinneisyyden selittävät kristillisten maiden valloitusretket ja ylivoimainen sotatekniikka, Aasian valloitus ei sitten enää sujunutkaan.Koraani on myös looginen, Raamattua loogisempi, ehdoton monoteismissaan ja se on ollut pysyvä ja toimiva .
      Monoteismista :en yritä esittää että usko moniin jumaliin olisi jotenkin huonompaa tai epätodempaa kuin usko vain yhteen, puhun vain logiikasta ja siitä miten Raamattu on siinäkin ristiriitainen.

• whiikari

Millä tavoin ut. ja vt. ovat ristiriitaisia keskenään.
        Niiden välisestä loogisesta jatkumostahan on juuri kysymys. Ihmiset eivät vain enää sitä tunne.

• dikduk

Joka tavalla.VT:ssä on yksi Jumala ja kehitys Israelin uskonnon polyteismista ehdottomaan monoteismiin.Paha -se kuten kaikki muukin on lähtöisin kaiken luojasta joka on Jahve. Ei ole muuta tekijää Jahven rinnalla, maailma ei ole pahan vallassa , synti on teko jonka voi oman valinnan mukaan tehdä tai olla tekemättä, ei ihmiskunnan tila, kuoleman jälkeen ei seuraa palkkio tai rangaistus.Synnit antaa anteeksi yksin Jahve, uhri ei siinä ole välttämätön ,mutta parannus ja katumus ovat.
      UT on eri mieltä kaikesta yllä olevasta.

• whiikari

Vt on johdatus Ut.hen. Ei niitä ole tarkoitettukaan pelkästään rinnasteisiksi, vaan loogiseksi jatkumoksi.
        Meillä on edelleenkin yksi Jumala.

• dikduk

Ei VT ole johdatus mihinkään se on juutalaisuuden kirja eikä juutalaisuus ole osa -tai alistussuhteessa mihinkään toiseen uskontoon.VT on itsessään täydellinen ei siitä puutu mitään. VT kieltää lähes kaiken sen mitä kristinusko opettaa joten ei se edes kelpaisi johdatukseksi.
      Jeesus on se jota kristityt palvovat ja rukoilevat ja joka pelastaa heidät asioista joita juutalaisuus ei ede tunne tai kieltää .Juutalaisuus kieltää välittäjän jumalan ja ihmisten väliltä.

• whiikari

Juutalaiset ei vielä suurelta osin ymmärrä. Tutkipa asioita. Homma on mielenkiintoista, kun siihen alkaa päästä sisälle.
        Ei se nyt mikään uskon ehto ole, eikä pelastuksen tae, että ymmärtää jotkut synnyt ja syvät.
        Mielenkiintoista ennenkaikkea.
        Itselleni kristinusko ei oikein asetu uomiinsa ilman näitä juuria.

• dikduk
        whiikari kirjoitti:

Juutalaiset ei vielä suurelta osin ymmärrä. Tutkipa asioita. Homma on mielenkiintoista, kun siihen alkaa päästä sisälle.
        Ei se nyt mikään uskon ehto ole, eikä pelastuksen tae, että ymmärtää jotkut synnyt ja syvät.
        Mielenkiintoista ennenkaikkea.
        Itselleni kristinusko ei oikein asetu uomiinsa ilman näitä juuria.

Kyllä ymmärretään ja oma historiakin on tutkittu.Uskovat kristityt pääosin pelkäävät tietoa eivätkä halua edes kuulla siitä mitään. Tutkisit joskus sinäkin.

• ao

Kirje roomalaisille 11
      1. Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
      2. Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:
      3. "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni"?
      4. Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
      5. Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
      6. Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
      7. Miten siis on? Mitä Israel tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet; muut ovat paatuneet,
      8. niinkuin kirjoitettu on: "Jumala on antanut heille uneliaisuuden hengen, silmät, etteivät he näkisi, ja korvat, etteivät he kuulisi, tähän päivään asti".
      9. Ja Daavid sanoo: "Tulkoon heidän pöytänsä heille paulaksi ja ansaksi ja lankeemukseksi ja kostoksi,
      10. soetkoot heidän silmänsä, etteivät he näkisi; ja paina yhäti heidän selkänsä kumaraan".
      11. Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! Vaan heidän lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille, että he itse syttyisivät kiivauteen.
      12. Mutta jos heidän lankeemuksensa on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!
      13. Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,
      14. sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.
      15. Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
      16. Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
      17. Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
      18. niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
      19. Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
      20. Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
      21. Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
      22. Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
      23. Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
      24. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
      25. Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
      26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
      27. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
      28. Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
      29. Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.
      30. Samoin kuin te ennen olitte Jumalalle tottelemattomia, mutta nyt olette saaneet laupeuden näiden tottelemattomuuden kautta,
      31. samoin nämäkin nyt ovat olleet tottelemattomia, että myös he teille tulleen armahtamisen kautta nyt saisivat laupeuden.
      32. Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
      33. Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
      34. Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?
      Lukekaa tämä

• EL. a K i M

ao

Nyt laitoit aika vaikean jutskan .)

Mutta P. E r k eLe on ollut yksi niistä neuvonantajista.

En tiedä onko enään.

Mutta, sain sanan, että Tuomarinini ja neuvonantajani ennallistetaan.

En mä tajuu, mitä se tarkoittaa.

Mutta se puudeli on vielä kuvioissa.

• kukavaan1

roomalaiskirje :
        11:35 Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava? 11:36 Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen

• Raamatun loogisuuden jo yksin kumoaa sen tulkintojen monenkirjavuus ja ilmeinen vaikeus. Tämä on loogista: ax3 bx2 cx d = 0, sitä kun ei voi tulkita miten haluaa.

• "Raamattu todistaa Jumalan olevan."

Taru Sormusten Herrakin todistaa Sauronin olemassa olon.

• whiikari

Taru Sormusten Herrastakin todistaa lähinnä Jumalan olemassaolosta.
        Siellä on hyvinkin paljon kristillistä tematiikkaa.

• whiikari kirjoitti:

Taru Sormusten Herrastakin todistaa lähinnä Jumalan olemassaolosta.
        Siellä on hyvinkin paljon kristillistä tematiikkaa.

Taru Sormusten Herrasta ei ole Jumalaa vaan siinä Sauron! Meneekö uskovaisen knuppi sekaisin?

Tarus Sormusten Herralla ja Raamatulla ei ole mitään eroa. Kummatkin vain sitä samaa satuhöpötystä!! Eli miksi palvot Raamattua, mikset TSH:ta?

Raamatun kirjoittajan on pitänyt olla Tolkienin kaltainen omissa maailmoissaan elävä, jotta on kyennyt kirjoittamaan Raamatun -kummassakin on mustaa valkoisella. Miksi et palvo Hitlerin Mein Kampfia?

• Kari Karjalainen

Hei, Oletko edes tutustunut kyseisen opukseen. Mitään loogista juonirakennettahan ei kyseisessä kirjassa ole? Haluaisinkin kuulla edes lyhyen perustelun näkemyksellesi.

• whiikari

Olen tutustunut. Aikoinani lukenut opuksen useampaankin kertaan. En nyt miksikään faniksi itseäni koskaan ole lukenut, mutta olen pitänyt kovasti. Ja vieläkin pidän.

No ensinnäkin hyvän ja pahan vastakkainasettelu. Gandalfhan on selkeä kuva Jeesuksesta kuolemisineen, ylösnousemuksineen jne..
        Klonkku tas pahan siteissä rimpuilevana pohjimmiltaan vain itsekkin onnettomana uhrina taas kuvaa syntisestä ihmisestä.
        Pahan rooli koko juonen kehittelyssä sekä loppuratkaisussa. Siitäkin löytyy kristinuskon perusvirettä .......
        Tolkienhan oli ilmeisemmin tunnustava kristitty ja ammensi teemoja kristinuskosta, kuten tuntemansa ateismista kristinuskoon kääntynyt Narnian luoja C.S. Lewis

• whiikari kirjoitti:

Olen tutustunut. Aikoinani lukenut opuksen useampaankin kertaan. En nyt miksikään faniksi itseäni koskaan ole lukenut, mutta olen pitänyt kovasti. Ja vieläkin pidän.

No ensinnäkin hyvän ja pahan vastakkainasettelu. Gandalfhan on selkeä kuva Jeesuksesta kuolemisineen, ylösnousemuksineen jne..
        Klonkku tas pahan siteissä rimpuilevana pohjimmiltaan vain itsekkin onnettomana uhrina taas kuvaa syntisestä ihmisestä.
        Pahan rooli koko juonen kehittelyssä sekä loppuratkaisussa. Siitäkin löytyy kristinuskon perusvirettä .......
        Tolkienhan oli ilmeisemmin tunnustava kristitty ja ammensi teemoja kristinuskosta, kuten tuntemansa ateismista kristinuskoon kääntynyt Narnian luoja C.S. Lewis

Tiedätkö edes, mistä Tolkien keräsi noita maailmankuviaan...suomalaisesta kalevalasta ja ensimmäisestä maailmansodasta!!

• trskele

Taas kerran psykologia voi selittää Raamatun pysyvyyden ja levinneisyyden. Psykologia myös selittää miksi sinä kutsut Raamattua loogiseksi ja toimivaksi.

• whiikari

No selitä nyt sitten hyvä mies :D

• trskele
        whiikari kirjoitti:

No selitä nyt sitten hyvä mies :D

Pysyvyydessä ja levinnäisyydessä kyse voi olla monestakin syystä. Rinnastetaan alku vaikka Nokian alkuun. Ihmiset pitivät kännyköitä tarpeellisina eivätkä uskoneet tai tienneet mitään muuta auttavan ongelmiinsa kuin Nokian kännykät joten niihin luotettiin. Saman voi sanoa tapahtuneen silloin lähes 2000 vuotta sitten: ihmiset pitivät sitä tarpeellisena eivätkä uskoneet tai tienneet minkään muun auttavan ongelmiinsa kuin kristinuskon. Levinneisyys selitetään jo lukion ja ylä-asteen uskonnontunneilla. Kristinuskoiset ovat tehneet ristiretkiä, levittäneet uskoaan, pakottaneet uskomaan tai antaneet ihmisille uskomuksen että on toivoa heidän kurjuudelleen. Kun ihminen on tarpeeksi kurja hän saattaa uskoa mihin vain.

Siihen en nyt vastaa miksi sinä uskot Raamatun olevan looginen ja toimiva. Sinä itse tiedät siihen parhaiten vastauksen.

• Aku Ankassakin lukee Aku Ankan nimi, mutta ei Aku Ankkakaan taida olla silti olemassa!

• pastori1

1.Korinttolaiskirje:
        1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima

• pastori1 kirjoitti:

1.Korinttolaiskirje:
        1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima

Jaahas, niitä naurettavia Raamatun kohtia taas, joiden pitäisi todistaa jonkun Jumalan ja aku ankankin olemassa olo!!! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4056
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2449
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1597
    4. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1167
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1127
    6. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    7. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      892
    8. Junan kylkeen autolla

Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      863
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      103
      845
    10. Oletko päättänyt

Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      810
    Aihe