Suppilovahveron kasvu paikat?

apu15

Minkälaisesta maastosta/metsästä olette löytäneet suppiksia?

8

3131

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mäntykankailta löytyy suppiksia hyvin. Valoisista kuusikoista myös. Lehtipuumetsissä se ei kasva, mutta erilaisissa havupuumetsissä hyvinkin. Tuntuisi tykkäävän paljaasta sammalesta ja matalasta varvikosta. Kanervan tai heinän seasta en ole koskaan löytänyt.

• apu15

Kiitos !NYt lähden etsimään suppiksia!

• subbarisieni

Itse vasta tänä syksynä olen suppilovahveroita alkanut keräämään.
      Hyvin noita on löytynyt harvasta kuusimetsästä (isoja kuusia) jossa paksu sammal. sikälikin helppoja löytää että tuntuvat ihan poluilla ja niiden reunoissa kasvavan.

• subbarisieni

Kumpi muuten olisi parempi säilöntätapa kun pakastimeen ei mahdu : Kellariin suolattuina vai kuivatus?

• Itse tykkään kuivata suppikset, mutta säilöntätapa on toki makukysymyskin. Suppis kuivuu helposti ja toisaalta sen liotusaika on lyhyt. Itse liotan ihan muutaman miuutin ennen käyttöä. Oikein kuiva suppis on myös jauhettavissa jauheeksi esim. morttelissa ja se on mainio mauste murekataikinnaan yms.
        Tykkään kuivata sieniä, koska ne kestävät vuosia. Itselläni on ollut 5 vuotta vanhoja kuivattuja suppiksia ja ne olivat aivan priimakuntoisia.

Suolasienen käyttötavat ovat sitten erilaiset. En ole kuullut kenenkään suolaavan suppiksia vaikka se on varmaan mahdollista. Olisi kyllä kiva kuulla kokemuksia suppisten suolaamisesta ja niiden käyttötavoista.
        Monet pakastavat niitä, mutta itse kuivaan mieluummin: pakastin täyttyy riittämiin rouskuista, tateista ja kantarelleista.

• Sieni tutka

Suppilovahveroita olen löytänyt paikoista, joissa on metsätraktori rikkonut maanpintaa ja usein suppilovahverot on piilossa sammaleiden keskellä.
      Kuusikkometsissä löytyy suppilovahveroita.

• sienipää

Kuusimetsä, sekametsä. Kosteaa pitää olla ja sammaleista. Vanhojen ojien pohjilla ja pientareilla, kaikenlaisissa painaumissa, missä on ympäristöään kosteampaa. Mitä synkeämmässä ja pimeämmässä maastossa suppis kasvaa, sen tummempi se on. Valoisassa paikassa vaalea. Hyvillä suppisalueilla löytää myös kallion päältäkin, mutta en suosittele sieltä ensisijaisesti etsimään.

Siellä missä on yksi suppilovahvero, on siellä myös enemmänkin.
      Antoisaa suppisjahtia!

• sienensoppaaja

Yllättäen löysin parhaan suppisalueen tähän mennessä vajaa 10 vuotta sitten harvennetusta männiköstä. Oli tehty koneella ensimmäinen harvennus ja maatuvien oksakasojen kohdalla oli ajourilla suppiksia valtavina ryhminä. Keräsin kaksi ämpäriä täyteen ja sieniä jäi metsään isolle alueelle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      31
      5703
    2. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      13
      4182
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      196
      2379
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      166
      1770
    5. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      79
      1696
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      35
      1477
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1375
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      74
      1355
    9. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      224
      1204
    10. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1195
    Aihe