Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Suppilovahveron kasvu paikat?

apu15

Minkälaisesta maastosta/metsästä olette löytäneet suppiksia?

8

2936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mäntykankailta löytyy suppiksia hyvin. Valoisista kuusikoista myös. Lehtipuumetsissä se ei kasva, mutta erilaisissa havupuumetsissä hyvinkin. Tuntuisi tykkäävän paljaasta sammalesta ja matalasta varvikosta. Kanervan tai heinän seasta en ole koskaan löytänyt.

      • apu15

        Kiitos !NYt lähden etsimään suppiksia!


    • subbarisieni

      Itse vasta tänä syksynä olen suppilovahveroita alkanut keräämään.
      Hyvin noita on löytynyt harvasta kuusimetsästä (isoja kuusia) jossa paksu sammal. sikälikin helppoja löytää että tuntuvat ihan poluilla ja niiden reunoissa kasvavan.

    • subbarisieni

      Kumpi muuten olisi parempi säilöntätapa kun pakastimeen ei mahdu : Kellariin suolattuina vai kuivatus?

      • Itse tykkään kuivata suppikset, mutta säilöntätapa on toki makukysymyskin. Suppis kuivuu helposti ja toisaalta sen liotusaika on lyhyt. Itse liotan ihan muutaman miuutin ennen käyttöä. Oikein kuiva suppis on myös jauhettavissa jauheeksi esim. morttelissa ja se on mainio mauste murekataikinnaan yms.
        Tykkään kuivata sieniä, koska ne kestävät vuosia. Itselläni on ollut 5 vuotta vanhoja kuivattuja suppiksia ja ne olivat aivan priimakuntoisia.

        Suolasienen käyttötavat ovat sitten erilaiset. En ole kuullut kenenkään suolaavan suppiksia vaikka se on varmaan mahdollista. Olisi kyllä kiva kuulla kokemuksia suppisten suolaamisesta ja niiden käyttötavoista.
        Monet pakastavat niitä, mutta itse kuivaan mieluummin: pakastin täyttyy riittämiin rouskuista, tateista ja kantarelleista.


    • Sieni tutka

      Suppilovahveroita olen löytänyt paikoista, joissa on metsätraktori rikkonut maanpintaa ja usein suppilovahverot on piilossa sammaleiden keskellä.
      Kuusikkometsissä löytyy suppilovahveroita.

    • sienipää

      Kuusimetsä, sekametsä. Kosteaa pitää olla ja sammaleista. Vanhojen ojien pohjilla ja pientareilla, kaikenlaisissa painaumissa, missä on ympäristöään kosteampaa. Mitä synkeämmässä ja pimeämmässä maastossa suppis kasvaa, sen tummempi se on. Valoisassa paikassa vaalea. Hyvillä suppisalueilla löytää myös kallion päältäkin, mutta en suosittele sieltä ensisijaisesti etsimään.

      Siellä missä on yksi suppilovahvero, on siellä myös enemmänkin.
      Antoisaa suppisjahtia!

    • sienensoppaaja

      Yllättäen löysin parhaan suppisalueen tähän mennessä vajaa 10 vuotta sitten harvennetusta männiköstä. Oli tehty koneella ensimmäinen harvennus ja maatuvien oksakasojen kohdalla oli ajourilla suppiksia valtavina ryhminä. Keräsin kaksi ämpäriä täyteen ja sieniä jäi metsään isolle alueelle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe