Mukiopettelut ja lusikointi

pelleilijän äiti

1v2kk kurlaa mukilla juotetut maidot ja mehut rinnuksilleen eli leikkii. Millä keinolla opetatte, että tarkoitus on juoda siitä eikä pelleillä? Sama juttu lusikoinnin opettelun kanssa, lähinnä vain levittää ruokaa lautaselta pöydälle ja läpsyttää lusikalla ruokalautasta. Otatteko lusikat ja mukit pois kun leikkiminen alkaa vai miten viestitte, mitä niilä pitäisi tehdä? Aina kun lusikka on mennyt suuhun, olen kehunut maasta taivaaseen miten hienosti hän syö. Tuo kurlaaminen ja sylkeminen on todella ärsyttävää, kun joskus on vain pakko juottaa mukista tai lasista...

7

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7o76

      Meillä on poistettu pöydästä jos ruualla aletaan leikkiä. Käsillä tutkiminen ja "sottaaminen" taas on vain tutustelua ruokaan, mutta jos sitä aletaan heittelemään lattialle niin heippa hei. Myös mukipelleilyt on loppuneet lyhyeen, kun muki lähtee kädestä.

    • ninin

      Meillä 1v 7kk ikäinen juo maidot taikamukista ja ruoka syötetään täysin edelleen. Lusikka saattaa eksyä kerran suuhun (tiputtaen ruoat kuitenkin pöydälle) ja sitten sillä tökitään vain ruokaa ja levitetään pöydälle. Ruokaa menee muutenkin huonosti ja kasvu on hidasta niin pidän tärkeimpänä sitä, että saa ruokaa riittävästi.

    • iisipiisi

      meillä1v2kk syö hyvin ja vielä paremmin itse.alkoi oikeestaan jo 10kk opetteleen lusikointia, ja tavan mukistakin on jo jonkin aikaa juonu, nokkamuki ei tunnu enää kelpaavan. Lusikkana on (aina ollut) tavan pikkulusikka tai pitkävartinen pikkulusikka. Välillä kurlaa ja tykkää levitellä juomaa syöttiksen pöydälle. Mukia täytetään myös ihan vaan parin kulauksen verran kerrallaan.. myös nokkiksesta tiputellaan vettä tai maitoa lautaselle ja sit hämmenetään.
      jos tyttö oikein rupee pelleileen, otan mukin pois ja kysyn onko valmista. jos on valmista (antaa usein lautasen kahdella kädellä) lopetetaan ruokailu. Sotkua tulee mutta eikö tuo kuulu asiaan. Onhan se kokonaan uusi motoriikka ja työkalut mitkä pitää opetella, saahan tuo ottaa aikansa. Välillä on laitettu harso ruokakaukalon alle kaulaan ja syliin, mutta eipä se aina auta. Aattelen että jos nyt saa rauhassa vaikkakin hieman sotaten opetella niin josko oppis nopeemmin? Aloitettiin aikanaan noi kiinteet sormiruualla ja tiedä sitten onko siksi tuo syöminen ollut helppoa. Tyttö syö ihan kaikkea ja reilusti. mutta kun viestii että nyt riittää niin ei olla tuputettu. Oppiipahan itse sääteleen kylläisyyden tunteen mukaan syömisiään, toisin kuin vanhempansa :P

    • hieno juttu :)

      ^ sulla tuntuu ainakin olevan järkevä suhtutuminen syömiseen ja sottaamiseen, ihanaa!! kumpa osais ite olla yhtälainen sit kun meen tytön (7kk) on aika alkaa itekseen harjottelee :)

    • Mike Litoris

      Minusta lusikoinnin opettelu tuon ikäisille on vielä aivan liian varhaista

      • herewqoi

        :DD Nälkään olisi sitten kuolleet nuo meidän muksut, kun kumpikaan ei 1v jälkeen ole äidin antanut lusikkaan koskea tai kieltäytyvät kokonaan syömästä, ku kaikki pitää ITE.

        Vaikka tämä alkuperäinen kaveri toivottavasti popsii jo itse ruokansa siihen ikään, mitä jo on, niin meillon aina kielletty kaks kertaa ja sen jälkeen loppuu syömiset, jos ei maistu.


    • Älkää kiiruhtako

      Meidän 1v8 kk tyttö juo vielä nokkamukista ja mukista joskus autettuna..
      Alkoi syödä itse puolitoistavuotiaana, mutta useimmiten otetaan vuorotellen eli äiti antaa 2 ja itse otat 4 lusikallista tyyliin!!
      Meillä ei kyllä tuon ikäisenä itse syömisestä tullut yhtään mitään ja kun en itse jaksanut sitä sotkua siivoamista niin päätin odottaa että lapsi oikeasti itse kiinnostuu syömisestä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe