Thaimaan ötökät, hämähäkit yms?

ötökkäkammoinenperhe

Ollaan lähdössä siis ensi vuonna hiihtolomalla kahdeksi viikoksi Thaikkuun, Khao Lakkiin. Hotelli on Sueview ja otettiin sieltä ihan semmoinen kaksio huone jossa parveke ja kolme ihmistä mukaan lähössä. Ois kiva myös tietää tosta hotellista jotain, jos jotku on käyny?
Nyt on ilmenny pieni paniikki, kun on alkanut googlen kautta lukea kaikenlaisia "kauhukertomuksia" Thaikun hämähäkeistä, käärmeistä yms ötökäistä. Emme aluksi älynneet, että ötököitä siellä olisi jotenkin riesaksi asti ja nyt kun matka on jo varattu, niin kiva huomata tommonen! Minä olen HYVIN ötökkäkammoinen, varsinkin torakat, niitä vihaan. 12 v- tyttärelläni taas on ihan kauhea hämähäkkipelko, hän siis ihan kirjaimellisesti hämähäkin nähdessään joskus pyörtyy.. Nyt täällä Suomessa tilanne on vähän laantunut, mutta entä thaimaa, jossa sanotaan olevan PALJON karvaisia ja isoja hämähäkkejä? Onko niitä paljonkin? Esim. ei kauhean kiva ole vaikkapa vessassa olla, kun jostain nurkan takaa esiin mönkii iso, karvainen ja musta hämähäkki. Saisin sydänkohtauksen varmaann..

Entä muut ötökät? Meduusat? Yksi mies lähdössä mukaan, himo snorklaaja, mutta entä nuo meduusat? Jos meduusa pistää, niin "lamaannuttaako" se ihan niin, että meinaa hukkua? Siskoni joskus kävi Thaimaassa ja oli meinannut hukkua Meduusan pistettyä... Ja entä nää kulkukoirat ja käärmeetkin? Mitä tekee jos iso hämähäkki on huoneessa, kuttuuko henkilökuntaa? Mikä ois hyvä hyttyskarkote yms?

20

5915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IhanaThaimaa

      Hei,

      paniikki pois. Kyllähän tropiikin lämmössä tietenkin ötökät elää, mutta tuskin nyt riesaksi asti. Itse olen kahdesti käynyt, enkä kyllä muista hämähäkkeihin törmänneeni ollenkaan. Torakan olen nähnyt siellä yhden kerran, se oli jossain ravintolan sohvan pehmusteen takana.
      Meduusoja ei onneksi olla nähty eikä törmätty. Kerrotaanhan niitä siellä olevan, mutta jos pitää silmät auki, niin tuskin niihinkään törmää.. Snorklailtu on itsekin. Turha pelko pois ja rento lomafiilis mukaan. Tulette varmasti nauttimaan!
      Mukavaa lomaa!

    • kekkoja

      ainut ötökkä, oita näkee paljon kekkot, liskoja jotka juoksentelevat pitkin seiniä, tosin täysin vaarattomia, mut jos fobiaa, niin ainakin hyvä tiedostaa asia.

      muurahaisia on myös jonkun verran

    • white sand

      Kyllä Khao Lakista löytyy hämähäkkejä, käärmeitä, meduusoja, torakoita,liskoja,koppakuoriaisia, hyttysiä ja muita otuksia. Kaikkeenhan et pakosti törmää lomallasi, mutta varauduttava siihen toki on. Illalla ei ole suositeltavaa juoksennella nurmi-alueilla.
      Meduusoja näkee usein ajautuneina ranta-hietikolle, mutta en ole itse kertaakaan vedessä meduusaan törmänny.
      Ei muuta kun positiivisella mielellä reissuun. Khao Lak on ihana paikka.

    • Turvallista matkaa

      Torakat löytävät itsensä vaikka viiden tähden hotellin,kun siivooja pitää ikkunoita auki siivotessaan ja sen jälkeen.Ne löytävät myös huoneeseen oven alla olevasta pienestä välistä ja hämähäkitkin joskus löytävät tiensä huoneisiin.
      Ei niistä kannata välittää ja voi sellaisen helposti karkoittaa tai tappaa ihan kevyesti.Apua voi myös pyytää henkilökunnalta.
      Maa on niin hieno,että tyttökin nopeati unohtaa kaikki ötökät.

      • -O-

        Oltiin keväällä 2011 Khao Lakissa. Yhtään hämähäkkiä ei kahden viikon aikana nähty, saati torakoita. Kertaalleen yöllä, isohkot muurahaiset päättivät vallata kylpyhuoneemme, mutta apu tuli hotellin henkilökunnalta. En tiedä mitä paikallista Baygonia käyttivät, tehosi alta aikayksikön :-). Kovin säästeliäästi kaveri sitä suihkutteli, joten taisi olla aika yrmyä ainetta.

        Hyttysiä riitti, eli karkotetta kannattaa hommata.


    • Rohkeesti vaan

      Olen ollut ko hotellissa,enkä nähnyt ainootakaan torakkaa tai hämähäkkiä.Kekkoja on,sellasia,pieniä ihon värisiä,tosi arkoja.

      Ihmiset kaikki todella ystävällisiä.
      Ylä kadulla on pieni kauppa josta saa myös ruokaa ,pihalla muutama pöytä ja tuolit,samassa on myös veljesten pitämä taksi.
      Eli hyvää ja halpaa safkaa,sitä voi syödä,aika tulista on jos ottaa paikallisen maun mukaan.
      Hotellin ruoka kallista ja mautonta,yliystävällistä palvelua.
      Ihana uimaallas,siellä voi ottaa drinkin keskellä allasta.
      Tuonti viinat aika kalliita,esim camppari kalliimpaa kuin suomessa.

      Taksilla kannattaa lähteä tutkimaan pidemmällekkin,pojat taksikopilla ovat kivoja ja vievät mielellään vaikka James Bond piiskavene matkalle ,tai ostoksille isompiin paikkoihin.
      Elefantti safari on aika mahtava,siellä voit sitten törmätä käärmeisiinkin ja hyttysiä on varmasti.

      Kun olet kiva näille taksikuskeille,he voivat kutsua teidät kotiinsa vaikka syömään paikallisia erikoisuuksia.
      Minä ja mieheni saimme kutsun.
      Muista että etä saat jonkun lahjan kun menent,elä kuitenkaan osta kalliita tuliaisia,sillä he ovat suht köyhiä ja eivät tykkää tunteesta,että jäävät kiitollisuudenvelkaan.
      Mukavaa lomaa.

    • Maassa maan tavalla

      Mikähän lafka lienee kun ei googlekaan tiedä. Thaimaassa on ötököitä joka lähtöön; rottaa, käärmettä, hämistä ja tietty gekot ja perinteiset murkut on näin äkkimietinnällä omalle kohdalle sattunut.

    • luteita

      tuossa hotellissa oli luteita viime talvena.

      • naarattaa mahottom

        Haaskaakin haaskempi provo tuo aloitus.


    • Taitas olla paree

      Jos tekisit sen matkan ihan tuonne Niuvanniemeen, ilman meno-paluuta. Kerropa mulle vaikka yksi (1) sellainen sivu internetistä, mistä olet löytänyt jossa sanotaan:
      thaimaassa olevan PALJON karvaisia ja isoja hämähäkkejä?

      Jos sulla sattus olemaan sisko, se ei osaa kunnolla uida, mutta valehdella se osaa: Siskoni joskus kävi Thaimaassa ja oli meinannut hukkua Meduusan pistettyä. Muuten, meduusa ei pistä, polttaa kylläkin rihmalonkerollaan, mutta ei pistä.
      Joten jos siskoasi olisi meduusa polttanut, hän ei olis sanonu sulle, että pisti, joten täyttä passskaa puhut.
      Taitaa olla taas sen sairaan sika-amalian kotkotuksia?

    • SnorkkeloimaanVaan

      Hieman kieltämättä minuakin huvittaa tämä postaus...
      Thaimassa voi nähdä torakoita, muurahaisia gekkoliskoja jne jne.
      MUTTA ne eivät ketään elävältä syö. Jos itse ei ole sinut oman pääkoppansa kanssa ja pyörtyy esim. gekon nähdessään, niin sitten kannattaisi hieman jo täällä suomessa treenata ötököiden katsomista.
      Viime reissullamme meressä oli paljon pieniä meduusoita ja sukeltaessamme pienet lonkerot polttivat ihoa, mutta eivät millään tapaa lamauttaneet.
      Meduusa on joko vaarallinen tai ei ole. Jos se ei ole vaarallinen, ihoasi vain hieman polttelee, mutta jos se on vaarallinen (ERITTÄIN harvinaista että on missään rannoissa) niin kuolet parissa minuutissa.

      Eli kannattaako nyt itseään sitten pönkittää vielä lisää ötökkäkammolla ja panikoida turhasta?? Teeskentelypaniikki aisoihin ja matkaan vaan. Kyllä te sieltä hengissä takaisin selviätte! :D

    • Anskunne :)

      Itse olin kaveriporukalla Thaimaassa viikon reissulla ja voisin sanoa, että kyllä siellä niitä önniäisiä riitti ihan liiaksikin asti :D En millään lailla ajatellut ötököitä mennessä, oli ihan rento fiilis, mutta olihan meillä tietty semmonen aika ötökkäkammonen mukana.
      Me tykättiin paikasta kovasti, vaikka eksyihän meidän huoneeseemme- tai oikeastaan kylppäriin, tietysti semmoinen pienen nyrkin kokoinen karvainen hämähäkki. Olin yöllä herännyt ja menossa vessaan, ihan unenpöpperössä vielä, mutta kyllähän sitä kun oli rauhaisasti istunut pytylle, niin sieltä nurkasta tulee esille semmonen hämis, unihiekat häviää silmistä ja huuto kuuluu väkisin. En edes ole erityisen ötökkä-pelkoinen, mutta tuo oli kyllä aika järkyttävää siltikin : D Kavereitten kanssa sitte tapettiin se, mutta aika inha kokemus mukana olleelle ötökkäkammoiselle.

      Muuten ei nähty paljo mitään, paitsi tietty niitä gekkoja, muurahaisia yms. pikkuötököitä. Torakoita nähtiin yhessä ravintolassa, mutta muuten ei niihin törmätty. Snorklattiinkin, näin yhen pikkumeduusan kauempana. Ketään ei kuitenkaa polttanu.

      Matka oli tosi kiva ja suosittelen, Khao Lakissa meki oltii, ihana paikka!
      Mukavaa lomanodotusta!

    • PÄIVÄÄ!

      Hymm.. mitä ne ihmiset täällä puhhuu. Siispä:

      Thaimaassa on yksinkertaisesti sanottuna ötökäitä runsaasti- varsinkin jos niitä siellä ettimällä ettii nii kyl silmiinpistää!
      Oltii 2 viikkoo Khao Lakissa, törmättii kahtee hämähäkkii, toine oli pieni aika huomaamaton, toine aika iso- miten sen ny ottaa.
      Ihme pörriäsiä oli kyllä paljon, gekkoja myös- mutta ne gekot on sun frendejä. Ne syä niit ötököitä. Torakoita nähtii vähä joka paikassa ; D Käärmeitä ei näkyny.¨

    • yhreksä+kuusi

      tota noi tässä olis vähä kysymystä..niin mites kun menee nukkumaan ja pistää valot pois niin lähteekö ötökät heti liikkeelle ja ryömii viereen? ja siellä ei sitten voi niitä akkunoita ja ovia pitää auki ollenkaan jos ei halua niitä sisälle? vaikka kai ne tulee jokatapauksessa jos on tullakseen jotaki kautta. meikäläinen on aika helveti ötökkäkammonen ja pelkää iha suamen pieniä peukalon kokosia hämähäkkejä että tuli mietittyä...pitäsköhä sitä matkata antarktikselle ni ei paljo niitä mönkiäisiä näkys. jaa'a kyllä siinä on miettimistä että antaako ötökkäkammon estää ulkomaille lähtöö ja minne sitä olis lähössä vaikka puuteri hiekka ja turkoosi meri höllis

    • pelokas

      hmm, itse mietin tätä asiaa kanssa.. pelkään hämähäkkejä ylikaiken! liskot, torakat ja rotatkin menee mutta jostain syytä hämähäkki on sellainen elukka että oksennan tai pyörryn kun näin sellaisen. En ole vielä varannut matkaa, tarkoítus olisi ensitalveksi ja tämä on se juttu mikä minua pidättelee..

      • tane3

        Meduusoita on aivan perkeleesti ainaskin nyt briza beachin rannalla. Jalat punaisena, turvoksissa ja polttelee perkeleesti. Kauhea kokemus, en suosittele kenenkaan kokevan. Muuten kylla kivat rannat ja mukava hotelli.


    • Live and let live

      Jos on ötökkäkammoinen, niin taitaa tropiikki olla vihoviimeinen paikka mihin kannattaa suunnata.
      Lantalla bungalovissa oli:
      - muurahaisia
      - torakoita
      - geggoja
      - jotain hyttysiä
      Muurahaiset olivat tehneet polkunsa sängyn tyynyjen päältä, mutta niistä pääsi eroon, kun sirotteli "baby powderia" sängyn ympärille. Muurahaiset eivät voi sietää sitä.
      Torakoita jahdattiin silloin tällöin ja lakaistiin ne vain pihalle.
      Gegot söi hyttysiä ja muita pieniä lentäviä. Joskin eräässä vaiheessa bungalovin bambuseinän väliin oli majoittunut jokin hemmetin iso lisko. Välillä se lepuutteli kattoparrun päällä ja siitä näkyi vain roikkuva käpälä. Joskus se mennä melskasi seinän välissä että meinas paskat turahtaa itteltäki housuun säikähdyksestä.
      Kerran pesuhuoneen viemäri-aukosta pilkisti karvainen pää - en tiedä mikä oli mutta jokin kärpän näköinen otus se oli.
      Toisen kerran pesuhuoneeseen oli löytänyt pesue pieniä sammakoita.
      Käärmettä en nähny mutta säikäytettiin kaveri pahemman kerran kun tungettiin vihreää liaania vessan tuuletusritilästä sisään samaan aikaan kun kaveri oli tarpeillansa. Tuli äkkilähtö pöntöltä :D
      Kukkapuskissa ja kukallisissa puissa pörrää paljon hyönteisiä. Isoin niistä on kolibrin kokoinen musta "kimalainen". Pitää helikopterimaista ääntä ja ääni saa ihon kananlihalle, vaik en pörriäisiä pelkääkään.
      Rannoilla saattaa esiintyä hiekkakirppuja, hiekkahyttysiä ja hiekkapistiäisiä. Itse olen törmänny vain viimeiseen. Pisti tosi kivuliaasti jalkapöytään. Onneksi rannalla oli thai-hieroja, jolla oli laittaa jotain linimenttiä pistoskohtaan. Tuska helpotti noin vartissa. Onneksi pisti minua, eikä meidän kolmivuotista tyttöä.
      Itse en meduusoihin törmänny missään vaiheessa eripuolilla Thaimaata ollessani (3,5kk) mutta kaveria pisti jalkaa rausku. Tai ensin hän kyllä astui sen päälle kahlatessaan rannalla. Pistos oli kuulemma tosi tuskallinen ja hän joutui pitämään jalkaa pari päivää kylmähauteessa ja olemaan ihan levossa.
      Hämähäkkejä on joka paikassa. Ne tosin aktivoituu vasta yöllä, joten on mahdollista, ettei niitä kaikki pakettimatkaajat tähtihotelleissaan näe. Mutta niitä on varmasti ihan joka paikassa. Useimmin näkee sellaisen hemmetin ison hämähäkin ja niiden verkkoja puhelinlangoissa. Katelkaapa vaan. Varsinkin puhelin/sähkölanka, monen langan linjat, ovat niiden lempipaikkoja kutoa verkkoja. Metsätaipaleilla niiden verkot tulee varmasti tutuksi - ihan samalla lailla kuin suomenkin mustikkametsissä.

      Mutta paratiisi se paikka on - vaikka en ihan kaikkea vielä kertonutkaan ;)

    • ötöt

      Omat kokemukseni Thaimaan elukoista:
      - geggoja joka paikassa ja paljon (kerran laskettiin hotellin aulan katosta yli 20). Näistä ei ole mitään haittaa ja ovat minusta söpöjä.
      - tuhatjalkaiset ovat myös yleisiä, isoimmat sellaisia 10 cm pitkiä. Voivat olla myrkyllisiä, joten ei kannata koskea. Näitä olen nähnyt jokaisella hotellialueella ja tietty metsäpoluilla.
      -hyttyset, jotka ovat kuitenkin pienempi riesa kuin Suomessa. Paikallista hyttyskarkoitetta niin saa olla rauhassa. Yöksi tietenkin huoneen ovi kiinni. Myös tuuletin ja ilmastointi auttavat, sillä hyttyset eivät voi lentää "tuulessa". Voivat levittää denguekuumetta ja osassa maata malariaa, joten kannattaa suojautua.
      -meduusoita olen nähnyt rannoilla ja merireissuilla. Isoin näkemäni oli varmaan puoli metriä halkaisijaltaan. Onneksi oli veneessä. Rannalla on kerran polttanut jalkaan (mitään en nähnyt). Hiukan aikaa poltteli kuin olisi ollut nokkosia iholla, mutta etikka ja särkylääke auttoi (otin myös antihistamiinia, koska olen hiukan allerginen esim. hyttysten pistoille). Jalkaan jäi arpi useiden kuukausien ajaksi.
      -Hämähäkkejä olen nähnyt muutamia, yksi kiipesi kyytiin kanoottiretkellä luolassa. Huitaisin pois, ja paikallinen retkiopas mätki sitä vielä melalla. Ei kuulemma ollut myrkyllinen, mutta aika iso. Viidakkopolulla näkyi iso mustakeltainen hämähäkki verkossa.. Paikallinen opas kertoi sen olevan "magmum" tjs. Joku tämmöinen se oli: http://www.naturia.per.sg/buloh/inverts/nephila.htm
      -Isoja ja pieniä liskoja oon Khao Lakissa paljon. Myös hotellien pihoissa ja etenkin rannalla. Liikkuvat enemmän pimeällä.
      -Käärmeen olen nähnyt vain kerran. Pieni vihreä kyy, joka on kyllä myrkyllinen. Oli Lamrun- puiston rannalla. Sukeltaessa on tietysti näkynyt merikäärmeitä, jotka ovat hyvin myrkyllisiä, mutta puremat ovat hyvin harvinaisia. http://fi.wikipedia.org/wiki/Merikäärmeet
      Käärmeiden vuoksi kannattaa olla varovainen etenkin heinikossa liikuttaessa.
      -Rotta on kerran käynyt kylässä, kun istuin hotellihuoneen maaterassilla iltaoluella. Myös tuossa yhdessä aiemmassa kirjoituksessa viemäristä kurkannut otus on melko varmasti rotta.
      - Torakka on nähty kerran huoneen kylppärissä, pääsi hengestään. Epäilen että muulloinkin on niitä hiippaillut, mutta jäänyt näkemättä.
      - Esim. Similanin bungaloweissa on luteita, tosin näistä ei ole omaa kokemusta
      - Erilaisia sammakoita, kuoriaisia ym. otusta on etenkin Khao Lakissa paljon. Itse pidän siitä, että näkee kaikkea erilaista. Hotellien polut ja käytävät kyllä myrkytetään aika tehokkaasti, eli siihen nähden kuinka paljon otuksia Khao Lakin metsissä elää ihan hotellien vieressä, on ötököiden määrä kuitenkin vähäinen.

      Eli jos ihan hysteerisesti pelkää ötököitä, niin kannattaa mennä jonnekin muualle. Itseäni pelottaa eniten Thaimaassa istua taksin lavalla...

    • kikkalainen

      Kolme vuotta sitten ensimmäisenä yönä hotellissa (Phuket) tytöllämme meni muurahainen silmään. Se kirveli kamalasti eikä millään saatu omin voimin pois. Seuraavana aamuna päivystyksessä ei lääkärikään meinannut saada mutta lopulta sitten sai. Muuta harmia meillä ei ole mistään ötököistä millään matkalla ole ollut. Kerran nähtiin käärme retkellä kävelyitiellä, ei ilmeisestikään vaarallinen.

      Juuri äsken kuulimme ystävältämme (olemme nyt täällä parhaillaan), että erään seurueen,joka oli ravontolassa syömässä, yhden syöjän lautaselle oli yht'äkkiä tipahtanut käärme puusta keskelle lautasta Paikalliset hätistelivät sen kepeillä pois, ei vaarallinen sekään. Mutta jollekin erityisen käärmekammoiselle voisi olla aika mieleenpainuva kokemus.

    • TurhaanPelkäät

      Ei siel mitää ötököitä oo kylhä mäki oon joskus asunu thaimaas 4 vuotta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7651
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4566
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3211
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      357
      1485
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe