Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Parikymmentä avioliittoa vuosittain

lm

Harvinaisia ovat suomalais-filippiiniläiset avioliitot Suomessa. Vain parikymmentä aviolittoa solmitaan vuosittain. Thaimaalaisten kanssa varmaan moninkertaisesti.

60

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä asia.

      Nämä suomalais juntit(Thaimaankävijät) ei voi mennä filppareille kun sinne ei tehdä valmismatkoja ja siellä ei ole suomibaareja ja suomiruokaa ja hyvä näin.

      • Vilippiini

        Inkerin Karjakko-Sanomat: Sika-amalioiden hiv-tartunnat ohittivat kantasuomalaisten tartunnat

        Suomessa on todettu alkuvuoden aikana ensimmäisen kerran enemmän hiv-tartuntoja sika-amalioilla kuin kantasuomalaisilla, kertoo sanomalehti Inkerin Karjakko-Sanomat. Tartuntoja on todettu alkuvuonna 84, niistä 50 on ollut sika-amalioilla.

        Inkerin Karjakko-Sanomien haastatteleman Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijan Kirsi Lesbo-Lupsakkalan mukaan sika-amalioiden osuus tartunnansaaneista on kasvanut tasaisesti vuosien ajan.

        Lesbo-Lupsakkala sanoo sika-amalioiden lomailevan usein alueilla, joissa on paljon hiv-tartuntoja, kuten Gambiassa ja Välimeren maissa. Suomessa todetut tartunnat on usein saatu jo lomakohteessa.

        Suomessa todettiin viime vuonna 188 hiv-tartuntaa. Tartuntojen määrä lienee tänä vuonna samaa suurusluokkaa.


    • Vili 2.

      Todennäköisesti Filippiineiltä Suomeen tulisi paljon enemmän naisia mutta Manilassa Suomen lähetystö yrittää parhaansa ja yleensä onnistuu kieltämään viisumin saannin filippiinalle Suomeen.Ovat tietääkseni suomalaisia feministejä,jotka eivät voi hyväksyä suomalaisen ja filippiiniläisen rakkaussuhdetta!Kun lähetystö Manilassa suljetaan,saa viisumin jostain muusta lähetystöstä,niin silloin tänne tulee enemmän naisia Filippiineiltä!

      • sekä tietenkin tääll

        Käykääpä katsomassa, ei ole tuo *epäilenpä tota 16.9.2011 13:27* siis sika-amalia kauan poissa pysynyt, tänää taas aloitti terrorisminsa, aasialaisvihansa, Thaimaan eri palstoilla viestejä tänään yli 40, se on helppo sieltä löytää, Vietnam yms viestit alkoi myös tänään, kellonajoista voi eroittaa selvästi, on tuolla psykopaatilla aikaa tuohon mennnyt tuntikausia.


    • Balicasag

      Suomalainen mies, saati sitten koko Suomi tunnetaan erittain huonosti ihan koko Aasiassa. Suurimmalle osalle ihmisista ainoa tiedostettu kohtaaminen suomen kanssa on "Made in Finland" Nokian puhelimen tyyppikilvessa ja se tarkoittaa parempaa laatua kuin "Made in China". Edes Nokiaa ei tiedeta suomalaiseksi, vaan yleensa sen oletetaan olevan japanilainen. Joten se suomalaisten miesten tai yleensa suomen hyvasta tai huonosta maineesta aasiassa.

      Filippineilla valkoihoista ulkomaalaisia yleisesti kutsutaan kansalaisuudesta tai sukupuolesta riippumatta nimella cano, joka on lyhenne sanasta americano tai "puti", valkoinen. Jos paikallinen nainen seurustelee tai on naimisissa vierasmaalaisen kanssa, myos talloin filippinojen keskusteluissa miesta kutsutaan joko valkoiseksi "puti" tai amerikkalaiseksi "cano", eika kukaan ole kiinnostunut mista maasta mies on kotoisin. Kaytannossa kuitenkin noin yleensa ottaen avioliitto tai seurustelu "putin" kanssa koetaan oikein hyvaksi asiaksi.

      Joskus silloin talloin joku utelias saattaa kysya, etta mistas olet kotoisin ja kun vastaan etta suomesta, niin vastaus on "aaaaaa Pinland". Kun olen kysynyt etta tiedatko missa suomi on? Niin vastaus on 99.5% etta ei ole aavistustakaan, onko se kaupunki vai maa?

    • Balicasag

      Suomalaiset naiset maailmaa valloittamassa.

      Tassapa hieman kokemuksia viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja muutamasta eri maasta. Jostain kumman syysta tama toistuu jokaisessa kylassa, jossa on kriittinen massa suomalaisia, eli enemman kuin kaksi suomalaisperhetta.

      Kun Suomalaiset muuttavat tyon perassa ulkomaille, niin se tapahtuu yhdeksassa tapauksessa kymmenesta miehen tyon vuoksi. Sitten nama expat-wrouvat toitottavat ensin kovaan aaneen, etta me muutetaan ulkomaille ja lahdetaan hakemaan kansainvalista kokemusta. No joo, sitten kun tulee aika valita asunto kohdemaasta niin muutetaan siihen expatlinnoitukseen, jossa on eniten suomalaisia ja suomikoulu mahdollisimman lahella. Palkataan paikallinen kotiapulainen tiskaamaan, silittamaan, siivoamaan, laittamaan ruokaa jne. Lastenhoitaja kaitsee viela kotona olevat lapset, vie ja noutaa koululaiset ja auttaa kotitehtavissa. Mies tekee pitkaa paivaa ja wrouvat ottaa suomiporkulla siina expatlinnoituksen uima-altaalla pikku paivakannit vodka-marttineilla ja tietysti kayvat valilla vahan suomalaisten kanssa shoppailemassa. Kaikkein aktiivisimmat kayvat silloin talloin vapaaehtoistyossa suomikoulussa tai muussa suomalaisessa jarjestossa. No joo ja tuossahan sita kansainvalista kokemusta karttuu.

      Miehet paasevat sitten perjantai-iltaisin SUOMALAISTEN tyokavereiden, jotka ovat naimisissa suomalaisen naisen kanssa, porukassa parille kaljalle siihen suomalaisten suosimaan kapakkiin jos lupaavat tulla sielta suoraan kotiin ja ennen iltakymmenta. Kaikki suomalais-aasialais parit on sitten merkitty ISOILLA kirjaimilla mustaankirjaan ja siita pidetaan yhdessa tuumin huoli ettei kukaan wrouva-mafian jasen “muista” kutsua mihinkaan suomalaisten jarjestamaan tapahtumaan. Jos kuitenkin sattuu niin onnettomasti, etta joku miehista uskaltaa kutsua mustaankirjaan merkityn parin suomalaisten tapahtumaan tai tapahtuma on riipumattoman tahon jarjestama, niin sitten kylla pidetaan porukalla huoli etta se aasialainen nainen pidetaan jarjestelmallisesti eristettyna kaikesta sosiaalisesta kanssakaymisesta ja keskustelusta, joka muuten tapahtuu ainoastaan suomeksi. Sitten kun tulee kesa ja vaimo lapsineen lahtee suomeen lomalle, niin ulkomaille toihin jaavaa miesta vartioi kohdemaahan jaava wrouva-mafian muut jasenet ja asiat raportoidaan suomessa lomailevalle vaimolle.

      Olen tulkinnut tuon kaytoksen olevan itsepuolustusta ja johtuvan heikosta itsetunnosta. Jokainen ko. Rouvista on varmaan huomannut, miten kaupungilla kavellessa oman ukon paa pyorii ympyraa kun kaunisvartaloisia ja natteja aasiattaria vilisee ymparilla. Kun oma takamus on viela siina uima-aaltaalla maatessa levahtanyt laajakulma TV: mittoihin ja Jos ei pida hihnaa riitavan kirealla, niin se ukkokultahan saattaa akkia muutua ex-mieheksi ja loytaa jonkun aktiiviisen, sosiaalisen, aidosti puolisostaan ja perheestaan kiinnostuneen aasiattaren. Ilmeisesti myos suomalaiset miehet jotka ovat naimisissa aasialaisen naisen kanssa koetaan uhaksi ja heita pidetaan huonoina esimerkkeina. Saattavat viela perkules kertoa kokemuksistaan ja sekoittaa hyvan miehan paan.

      Vaimoni on useaan otteeseen todennut, etta suomalaiset miehet ovat oikein mukavia, mutta naisten kanssa on hyvin vaikea paasta juttuun ja etta naiset ovat toykeita tai ovat olevinaan parempia ihmisia.

      Tama tuli nyt vahan karrikoidussa muodossa ja tottahan toki maailmalla on fiksujakin suomalaisia naisia, mutta kylla ylla kuvattu tuppaa valitettavan usein toistumaan.

    • ...../buaha/jne....

      Hyvä teksti. Samaan kategoriaan nostasin täällä liikkuvat Filippiinien-matkailijat, jotka bongaavat netistä tytön, menevät paikanpäälle ja taksilla hotelliin. Paikallisia tapoja ja elämää nähdään taksin ikkunasta ja bikinibaarin tiskiltä.

      En tarkoita teitä kaikkia, asianomaiset tunnistavat kyllä itsensä.

      • ..........____......

        Mites te tapasitte aikoinaan? Kerro meille tämä oikea tapa aloittaa suuri rakkaustarina ja onnellinen perhe-elämä? Nähdäkseni ihminen joka on työkomennuksella aasian suunnalla näkee ihan helvetin yhtä vähän tai jopa vähemmän paikallista meininkiä, kun asuu jossain Makati Cityn vartoidulla alueella, käy Boracaylla taikka Boholilla, sekä kenties Cebus SM mallilla ostoksilla, Taolais temppelissä ottamas portil kuvan itsestään. Mainitsemias heppuja en ole koskaan tavannut, eli kyseessä on vähemmistö. Taas joku pollettelee täällä, kun on sattunut sukellus safarillaan tapaamaan paikallisen hotellin siivojan ja naimaan sen, on vetässy kerran kuivattua kalaa ja balut munan nahkaansa. Mikä vittu sä olet sanomaan kenen suhde on oikea tai tapa matkustaa, pelle touhua.

        T.

        8 reissua takana, asunut puoli vuotta pisimmillään siel pikku kaupungis, ja perhe on Suomes nyt.


    • Balicasag

      Toissa tutustuu paikallisiin ihmisiin takuuvarmasti ja nakee heidan hyvat seka huonot paivat. Tietysti riippuu vahan mita tekee, mutta sanoisin etta kun elaa arkea ihmisten kanssa, niin kulttuurisdonnaiset asiat tulevat tutuksi. Itse olen tyoskennellyt yleensa ainoana suomalaisena omassa yksikossa ja nykyaan teen toita ihan itselleni. Kokemusta on kertynyt Taiwanista, Kiinasta, Vietnamista, Indonesiasta ja Filippiineilta. Sanoisin kuitenkin etta tyoskennellessa tutustuu kohdemaahan sen ihmisiin ja kulttuuriin paremmin kuin lomaillessa.

      Ihmisiin ja kulttuuriin tutustuu olemalla niiden kanssa tekemisissa, kukin tekee sen tavallaan. Sama koskee parisuhdetta, eli kukin tavallaan. Se kylla pitaa sanoa, etta ne lomapaikkojen 50 vuotiaat lankkarivalaat jotka pikkukannissa baaritiskilla roplaa nelja numeroa itseaan pienempia ja 35 vuotta nuorempia filippiino tyttoja etoo minua. Totesin tuossa kaverille, etta jos joskus olen itse tuossa tilassa enka sita itse ymmarra, niin ammu minut.

      Mina tapasin vaimoni ihan tyon merkeissa. Enka muuten ole koskaan balutia suuhuni laittanut, enka laita, muuten kylla paaosin pidan filippiino ruuasta. Sukellustakin harrastan aina kun olemme filippiineilla ja on aikaa, mutta lahinna Bicolin suunnalla. Tosin ollaan kylla kayty Boracaylla ja Boholilla monien muiden lomapaikkojen lisaksi.

      Koti meilla on Manilan etelalaidalla ja juurikin tuollaisella vartioidulla alueella. Hyva niin, en haluaisi naapuriin taistelukukkofarmia kiekumaan. Samalla alueella asustelee ehka 60-40 filippiinoja ja ulkomaalaisia, joten jonkimoiset kontaktit on myos paikallisiin. En osaa nyt sanoa montako matkaa Filippiineille on takana, mutta jossain 100 ja 200 valiin se taitaa menna ja pari vuotta siella on tullut ihan asuttuakin noin yhtajaksoisesti.

      • ---------------____-

        Niin pointtihan nyt olikin se, että sinä paukuttelet henkseleitä meille, ja kerrot mikä suhde on oikea ja mikä väärä, vai mitä? Olet nyt sitten jonkin tason reppureissaaja työntekijä, jossain firmassa, so what? Onko edes Suomalainen puulaaki, häh? Se olisi vähän sama asia, kun sanoisin et ne on paskahousuja ne jotka ei veroja tänne tilitä, mut ovat kyllä kupanneet kansakoulut, terveydenhuollon, ammatillisen/yliopisto/korkea tms koulutuksen ilmaiseksi itselleen, kuin Manulle illallisen, vai mitä? Siinä on ihan yhtä kärjistetysti sanomani, kuin sinun syvää viiltävässä analyysissäsi esim. netin kautta tavanneista. On varmaan kotimaan palvelut edelleen kelvanneet teille? En ihmettelis, vaikka vaimos olis pieraissut täällä jälkikasvun ilmaiseksi ulos ja äitiys pakkaus kourass olette taas häipyneet. Todellakin moraalittomuuksia löytyy monia, toiset hiplaat parikyt vuotta nuorempaa naista ja toiset surutta kuppaa yhteiskunnan rahat syntymäoikeuteen vedoten mukaansa.

        plingggg heräsitkö yhtään?

        Ja ennen, kuin kerkeet aivastaan mitään takaisin, niin täytyy sanoa etten ole 50 ? ukko ja pömppömahaa löytyy siellä päässä kuten ikääkin enemmän.


        Lopuksi vielä anna kaikkien kukkien kukkia vaan.

        Kovin vielä jaksat asiasta avautua noinkin monen vuoden jälkeen täällä, ilmeisesti olen sitten kyynisempi, kun juurikaan tuosta vaivaudu, jos jollain papalla on sponsattava taikka on todennut käyttävänsä omaisuutensa mielummin tyttöön, kuin hyvään oloon mullan alla, kun sukulaiset riitelee rahoista. Kyllä kukkotappeluitakin pitää Filippiineillä hakea, kuten tyttöbaariakin, joten eiköhän se et sinulla on veri vetänyt ko. paikkoihin tällöin jostain syystä myös, itse kun en vielä kummassakaan ole piipahtanut siellä.


    • En ole Balicasag

      " Kyllä kukkotappeluitakin pitää Filippiineillä hakea, kuten tyttöbaariakin"

      Voi ristus oot kyllä pihalla. Ihmettelin jo aikasemmin kun valitit jotain, että ootko käynyt koko paikassa, mutta tää kommentti kyllä kertoo hyvin paljon.

      • Mina olen Baligasac

        Mikas se nyt noin kiukuttaa?

        Jaa, en huomannutkaan etta arvostelin netin kautta tapaamista tai kerroin mika on oikea tai vaara tapa seurustella, oli ehka piilottettu rivien valiin?

        Tuossa kakkoskappaleessahan totesin, etta kukin tavallaan ja minua ei todellakaan heiluta se miten tai mista kukakin seuransa loytaa. Huonosti kayttatyminen ja sikailu sen sijaan ottaa paahan, katsos kun joidenkin ihmisten pitaa elaa paikallisten kanssa senkin jalkeen kuin turisti palaa sorvin aareen.

        Mita veroihin tulee, niin olen kylla koulutukseni ja suomessa asuessa myos sosiaalietuudet maksanut moneen kertaan. Itse asiassa maksan vielakin veroja suomeen tulosta josta rajoitetusti verovelvollisen pitaakin verosopimuksen mukaan verot maksaa, vaikka en suomesta saa pennin hyrraa tai etuuksista puhumattakaan. Joten osallistun myos sinun ja kaikkien muiden suomessa asuvien hyvinvoinin yllapitamiseen nain etana ja nyt pahasti nayttaa silta, etta kohta osallistun myos Kreikan yllapitoon. Tyottomyyskassa pitaa nykyaan olla omalla pankkitililla ja sosiaalietuudet pitaa nykyaan maksaa ihan itse. Kelakortin jatin suomeen pois muuttaessa, enka sen jalkeen ole suomen etuja kayttanyt. Lasten synnytyksetkin on kylla hoidettu Aasiassa ja maksettu itse, joten kylla nyt haukut vahan vaaraa puuta.

        Joo ja pitaa kylla todeta, etta aika hienosti olet paasyt kiertelemaan jos et ole viela tyttobaaria tai kukkotappeluareenaa nahnyt. Sanooko “beer house” mitaan? Kyseinen oluthuone kylla loytyypi kylla melkein joka pikkukylasta se on semmoinen tyttobaari. Kukkotappeluhan on filippiinilaisten pesapallo, elikka sita kylla harrastetaan ihan joka kylassa. Aika vahissa on ne maaseudun nuoretmiehet joilla ei ole muutamaa omaa kukkoa pihalla juoksunarun nokassa. Tuollaista kukkofarmia en halua naapuriin, ne kun heraa neljalta aamulla ja kiekuu auringon laskuun.


      • -----------______---
        Mina olen Baligasac kirjoitti:

        Mikas se nyt noin kiukuttaa?

        Jaa, en huomannutkaan etta arvostelin netin kautta tapaamista tai kerroin mika on oikea tai vaara tapa seurustella, oli ehka piilottettu rivien valiin?

        Tuossa kakkoskappaleessahan totesin, etta kukin tavallaan ja minua ei todellakaan heiluta se miten tai mista kukakin seuransa loytaa. Huonosti kayttatyminen ja sikailu sen sijaan ottaa paahan, katsos kun joidenkin ihmisten pitaa elaa paikallisten kanssa senkin jalkeen kuin turisti palaa sorvin aareen.

        Mita veroihin tulee, niin olen kylla koulutukseni ja suomessa asuessa myos sosiaalietuudet maksanut moneen kertaan. Itse asiassa maksan vielakin veroja suomeen tulosta josta rajoitetusti verovelvollisen pitaakin verosopimuksen mukaan verot maksaa, vaikka en suomesta saa pennin hyrraa tai etuuksista puhumattakaan. Joten osallistun myos sinun ja kaikkien muiden suomessa asuvien hyvinvoinin yllapitamiseen nain etana ja nyt pahasti nayttaa silta, etta kohta osallistun myos Kreikan yllapitoon. Tyottomyyskassa pitaa nykyaan olla omalla pankkitililla ja sosiaalietuudet pitaa nykyaan maksaa ihan itse. Kelakortin jatin suomeen pois muuttaessa, enka sen jalkeen ole suomen etuja kayttanyt. Lasten synnytyksetkin on kylla hoidettu Aasiassa ja maksettu itse, joten kylla nyt haukut vahan vaaraa puuta.

        Joo ja pitaa kylla todeta, etta aika hienosti olet paasyt kiertelemaan jos et ole viela tyttobaaria tai kukkotappeluareenaa nahnyt. Sanooko “beer house” mitaan? Kyseinen oluthuone kylla loytyypi kylla melkein joka pikkukylasta se on semmoinen tyttobaari. Kukkotappeluhan on filippiinilaisten pesapallo, elikka sita kylla harrastetaan ihan joka kylassa. Aika vahissa on ne maaseudun nuoretmiehet joilla ei ole muutamaa omaa kukkoa pihalla juoksunarun nokassa. Tuollaista kukkofarmia en halua naapuriin, ne kun heraa neljalta aamulla ja kiekuu auringon laskuun.

        Heh, se on monelle Suomalaiselle vaikea ymmärtää mitä kaikki maksaa;) En ole itsekkään vielä maksanut kaikkea mitä yhteiskunta on minuun käyttänyt, ja rohkenen epäillä ettet sinäkään. Minäpä valaisen, ja tämä tieto löytyy sitten googlettamalla, eli yhteiskunta panostaa syntymästä aina koulutuksen kestosta riippuen yhteen Suomalaiseen n. 150000 - 250000 egee. Jos siis olet maksanut sanotaanko vaikka 25 vuotiaasta asti 20 000 euroo veroja palkkatulosta joka vuosi, niin sitten n. 10 vuoden päästä voisi alkaa oleen maksettuna yhteiskunnan panostus, edellyttäen ettet sillä välin käytä millään tavoin yhteiskunnan etuja kuten Kela korvauksia ym hyväksesi. Sitten muut verot kuten myyntivoitot ym. mitä itselläkin on silloin tällöin ja niistä maksettavat verot ovat ihan muuta ja niitä en laske mukaan, minustakin ne on perseestä.

        Ja kyllä minä olen tyttöbaarit nähnyt ja kukkotappelu areenat älä huoli, mutta olenko ollut sisällä, niin vastaus on ei. Kyllä Filippiineillä tyttöbaarit ovat aika pientä meininkiä verrattuna Thaimaan vastaavaan touhuun, joten sen korostaminen on minusta aika outoa, tottakai jos angels cityyn tuppaa itsensä, tulee tarjonta silmille paremmin, mutta jos mennään esimerkiksi Cebuun, niin yhdellä kadunpätkällä muutama väsynyt tissibaari ei vielä hirveesti vakuuta.

        Olen nähnyt kyllä näitä länkkäreitä joilla 20-30 vuotta nuorempi sponsattava, asunut näitä naapureinakin ja vartioidulla alueella toki myöskin, mutta eipä nuo minua hetkauta, sikailua en ole nähnyt koska en käy baareissa siellä ellei hotellin aula baaria tai allas baaria oteta lukuun, toki itseäni vituttaa tämmöiset öykkärit ja seksiturismi, mut jos joku on tavannut netin kautta tytön ja tulee sitä sinne tapaan, on se minusta ihan ok, valtaosa esim. Jenkkeistä tekee näin, ja ennen kuin on edes toivoa green cardista pitää niitä tapaamisiakin olla plakkaris ja eikä kaikki pysty siellä työntakia asumaan vaan joutuu täällä leipänsä tienaan ja ymärrän helkkarin hyvin et moni mies ei viitsi tuhlata täällä aikaansa etsimäs baaris elämänkumppania varsinkin, kun tarjonta on mitä on?

        Kukkoja näkyy toki joka puolella, mutta en ole käynyt katsomassa itse matseja.

        Itseasiassa pyydän anteeksi viestini kärkevyyttä, alko vain vituttaa tuo yhden siis ei sinun yleistys ihmisistä, sehän on ihan sitä samaa mitä ne suomalaismuijat harrastaa siellä sinun työporukka piirissäsi, mistä aikaisemmin kirjoitit, se on suomalaisten kansantauti numero kaksi heti kateuden jälkeen.

        ps. Itseasiassa perästä täältä tullaan myöhemmin sinne asusteleen, mut vielä pitää osallistua näihin taksvärkkeihin täällä.


      • ----------_______---

        Pihalla mistä? Siis kukkotappeluita järjestetään omissa paikoissaan, mut kyllähän niihin näytöksiin pitää itsensä pökätä sisään kuten tyttöbaareihin.

        Jotta tissiposki epäilyksesi hälvenee niin kuvailenpa sinulle cebun kentän sisältä, ja miten mennään : heti siittä tokasta etuovesta sisään käännytään oikealle siinä vasemmalla onkin pikku kahvila, meet eteenpäin pääset odotus aulaan, vasemmalla rappusten yläpuolella heti ensinmäinen laukkujen läpivalaisu, siittä sitten mennäänkin vasta chekkaamaan lennolle, sitten jos haluut vielä röökille, pitää se lippu jättää sille vartialle niin saat lapun jolla pääset sisään. Sit mennään maksaa lenttokenttä feet ennen kuin päässään vasta vasemmalla puolella olevasta ovest sisään itse passitarkastukseen, sieltä sitten turvatarkastukseen, jonka jälkeen voit mennä tupakille nykyään siihen pikku kaffilaan, jos tilaat kaffeen huom! Toki itse portilla voit vielä käydä röökillä sielä perällä pikku kopis.

        Et kuule märkäkorva, kun olen niin monta kertaa perseeni hilannut siihen kaupunkiin ja vähän muuallekkin, niin on syöpynyt tuonne pääkuontaloon.

        Älä viitsi tulla piipittään, ja mene katsoon nyt niitä kukkotappeluita, niitä missään vitun kadunkulmilla järjestetä. Ihan omis areenoissaan ja sama juttu niitten tyttöjen kans, kun ei ole ollut tarvetta mennä tissibaariin, toki semmoisen ohittanut olen, mutta ilmeisesti sinulle se on sitä flipujen arkipäivää jonkun paikallisen putan kans roikkua niis paikois.


      • ------------_______-
        ----------_______--- kirjoitti:

        Pihalla mistä? Siis kukkotappeluita järjestetään omissa paikoissaan, mut kyllähän niihin näytöksiin pitää itsensä pökätä sisään kuten tyttöbaareihin.

        Jotta tissiposki epäilyksesi hälvenee niin kuvailenpa sinulle cebun kentän sisältä, ja miten mennään : heti siittä tokasta etuovesta sisään käännytään oikealle siinä vasemmalla onkin pikku kahvila, meet eteenpäin pääset odotus aulaan, vasemmalla rappusten yläpuolella heti ensinmäinen laukkujen läpivalaisu, siittä sitten mennäänkin vasta chekkaamaan lennolle, sitten jos haluut vielä röökille, pitää se lippu jättää sille vartialle niin saat lapun jolla pääset sisään. Sit mennään maksaa lenttokenttä feet ennen kuin päässään vasta vasemmalla puolella olevasta ovest sisään itse passitarkastukseen, sieltä sitten turvatarkastukseen, jonka jälkeen voit mennä tupakille nykyään siihen pikku kaffilaan, jos tilaat kaffeen huom! Toki itse portilla voit vielä käydä röökillä sielä perällä pikku kopis.

        Et kuule märkäkorva, kun olen niin monta kertaa perseeni hilannut siihen kaupunkiin ja vähän muuallekkin, niin on syöpynyt tuonne pääkuontaloon.

        Älä viitsi tulla piipittään, ja mene katsoon nyt niitä kukkotappeluita, niitä missään vitun kadunkulmilla järjestetä. Ihan omis areenoissaan ja sama juttu niitten tyttöjen kans, kun ei ole ollut tarvetta mennä tissibaariin, toki semmoisen ohittanut olen, mutta ilmeisesti sinulle se on sitä flipujen arkipäivää jonkun paikallisen putan kans roikkua niis paikois.

        On se Manilakin käyty, sieltäkö se sutturan löysit? On muuten ihan paska kaupunki, siinä ei ole mitään aitoa Filippiiniä, helvetin saaste mylly, jatkuva ruuhka, noh asianmall nyt oli ihan jees käydä, jos nyt jossain manilas on roikkunut, niin ei kyllä ole nähnyt Filipino kulttuurista mitään muuta, kuin nurjat puolet. Vitutti s ns. metro/juna mis tuli mentyä, kuin sillit purkissa, no kokemus sekin.

        Siinä murjus kävin viimeks 2006 joten en jaksa nyt vielä sitä todistella sinulle lentokenttää kuvailemal, kun muisti tekee tepposen, mut suurlähetystö on hyvis muistois pääs, ja onneksi sekin sulkee kohta luukkunsa.

        ja siellä asuessani en muuten törmännyt kaduil kukkotappeluihin.


      • Sä kyllä unohdat
        -----------______--- kirjoitti:

        Heh, se on monelle Suomalaiselle vaikea ymmärtää mitä kaikki maksaa;) En ole itsekkään vielä maksanut kaikkea mitä yhteiskunta on minuun käyttänyt, ja rohkenen epäillä ettet sinäkään. Minäpä valaisen, ja tämä tieto löytyy sitten googlettamalla, eli yhteiskunta panostaa syntymästä aina koulutuksen kestosta riippuen yhteen Suomalaiseen n. 150000 - 250000 egee. Jos siis olet maksanut sanotaanko vaikka 25 vuotiaasta asti 20 000 euroo veroja palkkatulosta joka vuosi, niin sitten n. 10 vuoden päästä voisi alkaa oleen maksettuna yhteiskunnan panostus, edellyttäen ettet sillä välin käytä millään tavoin yhteiskunnan etuja kuten Kela korvauksia ym hyväksesi. Sitten muut verot kuten myyntivoitot ym. mitä itselläkin on silloin tällöin ja niistä maksettavat verot ovat ihan muuta ja niitä en laske mukaan, minustakin ne on perseestä.

        Ja kyllä minä olen tyttöbaarit nähnyt ja kukkotappelu areenat älä huoli, mutta olenko ollut sisällä, niin vastaus on ei. Kyllä Filippiineillä tyttöbaarit ovat aika pientä meininkiä verrattuna Thaimaan vastaavaan touhuun, joten sen korostaminen on minusta aika outoa, tottakai jos angels cityyn tuppaa itsensä, tulee tarjonta silmille paremmin, mutta jos mennään esimerkiksi Cebuun, niin yhdellä kadunpätkällä muutama väsynyt tissibaari ei vielä hirveesti vakuuta.

        Olen nähnyt kyllä näitä länkkäreitä joilla 20-30 vuotta nuorempi sponsattava, asunut näitä naapureinakin ja vartioidulla alueella toki myöskin, mutta eipä nuo minua hetkauta, sikailua en ole nähnyt koska en käy baareissa siellä ellei hotellin aula baaria tai allas baaria oteta lukuun, toki itseäni vituttaa tämmöiset öykkärit ja seksiturismi, mut jos joku on tavannut netin kautta tytön ja tulee sitä sinne tapaan, on se minusta ihan ok, valtaosa esim. Jenkkeistä tekee näin, ja ennen kuin on edes toivoa green cardista pitää niitä tapaamisiakin olla plakkaris ja eikä kaikki pysty siellä työntakia asumaan vaan joutuu täällä leipänsä tienaan ja ymärrän helkkarin hyvin et moni mies ei viitsi tuhlata täällä aikaansa etsimäs baaris elämänkumppania varsinkin, kun tarjonta on mitä on?

        Kukkoja näkyy toki joka puolella, mutta en ole käynyt katsomassa itse matseja.

        Itseasiassa pyydän anteeksi viestini kärkevyyttä, alko vain vituttaa tuo yhden siis ei sinun yleistys ihmisistä, sehän on ihan sitä samaa mitä ne suomalaismuijat harrastaa siellä sinun työporukka piirissäsi, mistä aikaisemmin kirjoitit, se on suomalaisten kansantauti numero kaksi heti kateuden jälkeen.

        ps. Itseasiassa perästä täältä tullaan myöhemmin sinne asusteleen, mut vielä pitää osallistua näihin taksvärkkeihin täällä.

        Pikkusen asioita.
        Katsos kun ei sen suomalaisen, ainoat maksamat verot ole vain palkkaveroja. Lähes kaikki mitä elämäsi aikana kulutat, aina vessapaperista (metsän myyjä maksaa veroa, puunkaataja maksaa työstään veroa, puun jalostaja maksaa, kuljetusyhtiö maksaa, autokuski maksaa työstään, kauppa maksaa ja sinä maksat valmisteveroa, vesi ja viemäröinti ja niiden työntekijät ja koko järjestelmän teko maksaa) - siis lähes koko itse tuote on pelkkää veroa, ostat auton tai saat palvelua, kaikki maksaa, ainoastaan mitä saat kurkustas alas, siitä sua ei voi enää verottaa jos käyt pas.kalla metsässä ja pyyhit sammaleeseen. Joten kyllä se yksi työtätekevä ihminen on valtiolle arvokas, kun se vielä maksaa oman lomansa ja eläkkeensä lisäksi vielä vinon pinon byrokraatteja ja heidän lomiaan ja eläkkeitään.


      • ------------____
        Sä kyllä unohdat kirjoitti:

        Pikkusen asioita.
        Katsos kun ei sen suomalaisen, ainoat maksamat verot ole vain palkkaveroja. Lähes kaikki mitä elämäsi aikana kulutat, aina vessapaperista (metsän myyjä maksaa veroa, puunkaataja maksaa työstään veroa, puun jalostaja maksaa, kuljetusyhtiö maksaa, autokuski maksaa työstään, kauppa maksaa ja sinä maksat valmisteveroa, vesi ja viemäröinti ja niiden työntekijät ja koko järjestelmän teko maksaa) - siis lähes koko itse tuote on pelkkää veroa, ostat auton tai saat palvelua, kaikki maksaa, ainoastaan mitä saat kurkustas alas, siitä sua ei voi enää verottaa jos käyt pas.kalla metsässä ja pyyhit sammaleeseen. Joten kyllä se yksi työtätekevä ihminen on valtiolle arvokas, kun se vielä maksaa oman lomansa ja eläkkeensä lisäksi vielä vinon pinon byrokraatteja ja heidän lomiaan ja eläkkeitään.

        Tottakai yksin työntekijä on valtiolle arvokas, ymmärsitköhän ollenkaan viestin pointtia? Eli jos käyt koulut loppuun ja häivyt töihin ulkomaille, et tilitä tällöin veroja Suomeen, niin et todellakaan ole millään tavoin hyödyksi Suomelle ja sinuun panostettu yhteiskunnan raha on näin ollen hukkaan heitettyä rahaa. Ellet sitten avusta sukulaisiasi täällä lähettelemällä rahaa western unionilla, kuten siirtotyöläisikis menneet filipinot tekee.

        Muuten muut verot kuten autovero on hyvä esimerkki mistä ihmiset eivät oikein käsitä miksi sitä yleensä verotetaan? Ei se ole puhdasta tuloa valtiolle, vaan ympäristöhaittojen ym korjaamiseen ohjattavista varoista osa tulee juuri autoverokannasta.


      • Joo, kyllä minä
        ------------____ kirjoitti:

        Tottakai yksin työntekijä on valtiolle arvokas, ymmärsitköhän ollenkaan viestin pointtia? Eli jos käyt koulut loppuun ja häivyt töihin ulkomaille, et tilitä tällöin veroja Suomeen, niin et todellakaan ole millään tavoin hyödyksi Suomelle ja sinuun panostettu yhteiskunnan raha on näin ollen hukkaan heitettyä rahaa. Ellet sitten avusta sukulaisiasi täällä lähettelemällä rahaa western unionilla, kuten siirtotyöläisikis menneet filipinot tekee.

        Muuten muut verot kuten autovero on hyvä esimerkki mistä ihmiset eivät oikein käsitä miksi sitä yleensä verotetaan? Ei se ole puhdasta tuloa valtiolle, vaan ympäristöhaittojen ym korjaamiseen ohjattavista varoista osa tulee juuri autoverokannasta.

        Ymmärsin, mutta näyttää siltä, ettet sinä ymmärtänyt koko pointtia alkuunkaan. Ensinkin, et puhunut aikaisemmassa viestissäsi mitään koulujen loppuunkäymisen jälkeen häipymisestä ulkomaille, sanoit vain ettet ole itse varmasti maksanut velkaasi Suomalaiselle yhteiskunnalle ja rohkenet epäillä, etten minäkään, tai moni muukaan. Mä taas uskon, että 99% niistä, jotka muuttavat pysyvästi tai vakinaisesti ulkomaille asumaan ovat maksaneet osuutensa. Toisekseen, hyvin hyvin harva suomalainen lähtee heti tai melkein heti pysyvästi ulkomaille koulujen jälkeen, joten puhut marginaalisesta joukosta.

        Ja muuten, otin oman esimerkkini vessapaperista, jonka voi soveltaa haluamaasi autoveroonkin, täysin.
        Vaikka Suomessa ei kovin paljon autoja tehdä, se elättää autokauppiaita, korjaajia, varaosaliikkeitä, tienrakentajia jne jne.. Nuo kaikki myös maksavat veroja.
        Autoilijalta kerätään autoveron lisäksi valtava määrä muitakin veroja, monikerroin siihennähden mitä autoilija kuluttaa ympäristöä tai teitä, siis moninkerroin, jopa siinämäärin, että autoilijat elättävät myös kaikki autottomat, pyöräilijät ja jalankulkijatkin. Polttoaineenkin hinta on moninkertainen vain pelkästään veron takia.


      • -----------______
        Joo, kyllä minä kirjoitti:

        Ymmärsin, mutta näyttää siltä, ettet sinä ymmärtänyt koko pointtia alkuunkaan. Ensinkin, et puhunut aikaisemmassa viestissäsi mitään koulujen loppuunkäymisen jälkeen häipymisestä ulkomaille, sanoit vain ettet ole itse varmasti maksanut velkaasi Suomalaiselle yhteiskunnalle ja rohkenet epäillä, etten minäkään, tai moni muukaan. Mä taas uskon, että 99% niistä, jotka muuttavat pysyvästi tai vakinaisesti ulkomaille asumaan ovat maksaneet osuutensa. Toisekseen, hyvin hyvin harva suomalainen lähtee heti tai melkein heti pysyvästi ulkomaille koulujen jälkeen, joten puhut marginaalisesta joukosta.

        Ja muuten, otin oman esimerkkini vessapaperista, jonka voi soveltaa haluamaasi autoveroonkin, täysin.
        Vaikka Suomessa ei kovin paljon autoja tehdä, se elättää autokauppiaita, korjaajia, varaosaliikkeitä, tienrakentajia jne jne.. Nuo kaikki myös maksavat veroja.
        Autoilijalta kerätään autoveron lisäksi valtava määrä muitakin veroja, monikerroin siihennähden mitä autoilija kuluttaa ympäristöä tai teitä, siis moninkerroin, jopa siinämäärin, että autoilijat elättävät myös kaikki autottomat, pyöräilijät ja jalankulkijatkin. Polttoaineenkin hinta on moninkertainen vain pelkästään veron takia.

        "Mä taas uskon, että 99% niistä, jotka muuttavat pysyvästi tai vakinaisesti ulkomaille asumaan ovat maksaneet osuutensa. "

        Eivät ole, ei edes 2 % ole maksanut sitä velkaansa, senkun lasket mitenpäin vain sen asian. Fakta on tämä 0-25 ikävuoteen Suomalainen maksaa yhteiskunnalle 150000 - 200000 egee, ja jos keskimäärin ulkomaille töihin menevien ikä on alle 30 vuotta rohkenen epäillä väitettäsi todellakin.

        On tietysti kiva, että on työllistänyt välillisesti nyt vaikka vessapaperin tekijää, ostamalla paskapaperinsa, mutta kun sekin on välillisesti tapahtunut yhteiskunnan sponssauksella, niin minusta on aika vaikeaa lähteä sitä laskemaan.

        Kylmänä faktana ulkomaille muuttaneista n. 90 % ei olisi koskaan sinne ulkomaille lähtenyt, jos Suomessa ei olisi olemassa lähes ilmaista terveydenhoitoa, ilmaista koulutusta (missä maissa valtio maksaa opiskelusta?) , asumistukea, asuntolainan korkovähennys oikeutta, äityspakkaukset, kela korvaukset, kaikki tämä ja paljon muuta joita en luetellut pois ottamalla, olisi monen haave havumajassa asustellessa jäänyt toteutumatta.

        Kummallista edes väitellä näin päivän selvästä asiasta, vai onko tämän myöntäminen vaikeaa? Ehkäpä tosiaan asuminen Filippiineillä tekee ihan hyvää joillekkin, niin oppii arvostamaan semmoistakin pientä asiaa, kuin lähes ilmaista terveydenhuoltoa. Jos asia ei vielä aukene, niin suosittelen lähettämään jälkikasvu opiskelemaan Yhdysvaltoihin vähän tasokkaampaan yliopistoon ja kouluttautumaan siellä vaikka lääkäriksi, kannattaa tämän tehdessä varata aika pankinjohtajan puheille laina-asioissa.


      • Niin, eli näyttää
        -----------______ kirjoitti:

        "Mä taas uskon, että 99% niistä, jotka muuttavat pysyvästi tai vakinaisesti ulkomaille asumaan ovat maksaneet osuutensa. "

        Eivät ole, ei edes 2 % ole maksanut sitä velkaansa, senkun lasket mitenpäin vain sen asian. Fakta on tämä 0-25 ikävuoteen Suomalainen maksaa yhteiskunnalle 150000 - 200000 egee, ja jos keskimäärin ulkomaille töihin menevien ikä on alle 30 vuotta rohkenen epäillä väitettäsi todellakin.

        On tietysti kiva, että on työllistänyt välillisesti nyt vaikka vessapaperin tekijää, ostamalla paskapaperinsa, mutta kun sekin on välillisesti tapahtunut yhteiskunnan sponssauksella, niin minusta on aika vaikeaa lähteä sitä laskemaan.

        Kylmänä faktana ulkomaille muuttaneista n. 90 % ei olisi koskaan sinne ulkomaille lähtenyt, jos Suomessa ei olisi olemassa lähes ilmaista terveydenhoitoa, ilmaista koulutusta (missä maissa valtio maksaa opiskelusta?) , asumistukea, asuntolainan korkovähennys oikeutta, äityspakkaukset, kela korvaukset, kaikki tämä ja paljon muuta joita en luetellut pois ottamalla, olisi monen haave havumajassa asustellessa jäänyt toteutumatta.

        Kummallista edes väitellä näin päivän selvästä asiasta, vai onko tämän myöntäminen vaikeaa? Ehkäpä tosiaan asuminen Filippiineillä tekee ihan hyvää joillekkin, niin oppii arvostamaan semmoistakin pientä asiaa, kuin lähes ilmaista terveydenhuoltoa. Jos asia ei vielä aukene, niin suosittelen lähettämään jälkikasvu opiskelemaan Yhdysvaltoihin vähän tasokkaampaan yliopistoon ja kouluttautumaan siellä vaikka lääkäriksi, kannattaa tämän tehdessä varata aika pankinjohtajan puheille laina-asioissa.

        Juuri siltä että et ole ymmärtänyt.
        Joko et ole lukenut noita viestejäni ajatuksella, tai sitten malttisi tai aivosolusi eivät riitä ymmärtämään asiaa laajemmin, sille en voi mitään, joten mun on turha jankata asiaa sen enempää, jos et ymmärrä et ymmärrä.

        Pieni siemen itämään: Kuinkahan mahtaa olla mahdollista, että loppujen lopuksi suhtkaikki maailman kansantaloudet tuottavat voittoa tai ns. elävät omillaan, vaikka elättävät valtavan virkakoneiston, byrokratian, sosiaalihuollon, terveyshuollon, koulutuksen, puolustusvoimat.....


      • -----------________
        Niin, eli näyttää kirjoitti:

        Juuri siltä että et ole ymmärtänyt.
        Joko et ole lukenut noita viestejäni ajatuksella, tai sitten malttisi tai aivosolusi eivät riitä ymmärtämään asiaa laajemmin, sille en voi mitään, joten mun on turha jankata asiaa sen enempää, jos et ymmärrä et ymmärrä.

        Pieni siemen itämään: Kuinkahan mahtaa olla mahdollista, että loppujen lopuksi suhtkaikki maailman kansantaloudet tuottavat voittoa tai ns. elävät omillaan, vaikka elättävät valtavan virkakoneiston, byrokratian, sosiaalihuollon, terveyshuollon, koulutuksen, puolustusvoimat.....

        "Kuinkahan mahtaa olla mahdollista, että loppujen lopuksi suhtkaikki maailman kansantaloudet tuottavat voittoa tai ns. elävät omillaan, vaikka elättävät valtavan virkakoneiston, byrokratian, sosiaalihuollon, terveyshuollon, koulutuksen, puolustusvoimat....."

        Kerroppas valtio joka tuottaa voittoa :D Öööh Kreikka? hehehehhe

        Juu kaikkihan saadaan näyttää voitolta, kun unohdetaan velat. Noh kohtahan se nähdään kuinka moni valtio tuottaa voittoa, kun velka paska räjähtää silmille, kun velat tulee maksuun, niin nähdään paljon sinne kassaan on sitä voittoa kertynyt ja mitä realisoidaan itsekukin. Meinaan ihan yksilötasollakin seuraavat kaksi vuotta tulee oleen todellista katsomista paljonka se yksilö on tehnyt voittoa, velka asunto - palkkatulot ja muu omaisuus erotus käteen jäävä voitto vasaran lyönnin jälkeen taikka jäljelle jäänyt velka.

        Mistä sinä nyt oikein kitiset tässä? Lähdettiin ihan perusasioista liikkeelle, eli puhtaasti siittä, että sanon ja sanon edelleen, jokainen Suomalainen 0-25 ikävuoteen asti on maksanut valtiolle 150000 egee palttiarallaa, sen lyhentämiseen vain aniharva pystyy joka muuttaa ulkomaille asumaan.

        Kyllähän asiaa voidaan jaaritella loputtomiin, mutta näin se vaan on että et ole maksanut velkaasi verokertymilläsi koulun päättämisen jälkeen seuraavaan 10 - 15 vuoteen.

        Piste.


      • -------------_______
        -----------________ kirjoitti:

        "Kuinkahan mahtaa olla mahdollista, että loppujen lopuksi suhtkaikki maailman kansantaloudet tuottavat voittoa tai ns. elävät omillaan, vaikka elättävät valtavan virkakoneiston, byrokratian, sosiaalihuollon, terveyshuollon, koulutuksen, puolustusvoimat....."

        Kerroppas valtio joka tuottaa voittoa :D Öööh Kreikka? hehehehhe

        Juu kaikkihan saadaan näyttää voitolta, kun unohdetaan velat. Noh kohtahan se nähdään kuinka moni valtio tuottaa voittoa, kun velka paska räjähtää silmille, kun velat tulee maksuun, niin nähdään paljon sinne kassaan on sitä voittoa kertynyt ja mitä realisoidaan itsekukin. Meinaan ihan yksilötasollakin seuraavat kaksi vuotta tulee oleen todellista katsomista paljonka se yksilö on tehnyt voittoa, velka asunto - palkkatulot ja muu omaisuus erotus käteen jäävä voitto vasaran lyönnin jälkeen taikka jäljelle jäänyt velka.

        Mistä sinä nyt oikein kitiset tässä? Lähdettiin ihan perusasioista liikkeelle, eli puhtaasti siittä, että sanon ja sanon edelleen, jokainen Suomalainen 0-25 ikävuoteen asti on maksanut valtiolle 150000 egee palttiarallaa, sen lyhentämiseen vain aniharva pystyy joka muuttaa ulkomaille asumaan.

        Kyllähän asiaa voidaan jaaritella loputtomiin, mutta näin se vaan on että et ole maksanut velkaasi verokertymilläsi koulun päättämisen jälkeen seuraavaan 10 - 15 vuoteen.

        Piste.

        Lisään vielä seuraavan eli Suomen valtion tulot ja menot :


        Eri verot. Verot yht. Tulot yht. NettoLaina Menot yht.
        1987 4,8 5,6 4,2 14,6 17,0 1,3 18,0
        1988 5,8 6,3 5,1 17,1 20,0 0,1 19,7
        1989 6,5 7,3 5,7 19,5 22,7 0 21,8
        1990 7,0 7,7 5,7 20,3 22,9 0,5 23,7
        1991 6,6 7,2 5,6 19,4 23,0 4,5 28,2
        1992 5,4 6,7 5,6 17,7 21,8 8,9 31,3
        1993 4,9 6,3 5,7 16,8 21,9 13,0 34,0
        1994 5,4 6,3 5,8 17,5 21,8 11,6 33,1
        1995 6,4 6,2 5,7 18,2 24,7 9,2 33,4
        1996 7,7 7,1 6,1 20,9 27,6 5,8 33,5
        1997 8,4 7,7 6,5 22,6 29,0 2,1 31,5
        1998 9,5 8,4 7,0 24,9 32,5 1,1 32,7
        1999 10,3 9,0 7,3 26,6 35,8 0 32,1
        2000 13,8 9,5 7,3 30,5 37,8 0 33,0
        2001 12,1 9,8 7,4 29,3 35,4 0 33,8
        2002 12,5 9,8 7,9 30,2 36,4 0 34,5
        2003 11,8 10,3 8,2 30,3 35,3 1,1 36,9
        2004 12,3 10,6 8,3 31,2 38,5 0 36,3
        2005 12,7 11,3 8,3 32,3 39,0 0 37,5
        2006 12,9 13,2 8,6 34,7 41,0 0 39,4
        2007 14,4 13,5 8,8 36,7 43,2 0 40,3
        2008 14,0 14,0 9,2 37,2 44,3 0 43,5
        2009 9,4 13,3 8,8 31,5 37,3 10,5 46,9
        2010 9,5 13,7 9,0 32,2 39,1 11,3 49,9
        2011 11,1 14,9 10,1 36,1 43,1 6,4 51,3
        2012 11,7 15,7 11,2 38,6 45,4 6,8 52,2

        http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/tutkimuksetjatilastot/ajankohtaistavaltiontaloudesta/valtiontulotjamenot/
        '
        Ei toi nyt kovin voittoisalta näytä, vain aniharvoina vuosina on pystytty jäämään plussalle, siis todellisuudessa maksettu itse lainaa pois.

        Harvassa on valtiot jotka voittoa tuottaisivat, noh öljyvaltiot, muutama aasian maa tms. Luulin kuitenkin et puhummu asiasta ihan Suomen vinkkelistä, mutta aihe se vaan tahtoo vastaväittelijällä levitä, kuin pullat uunis.


      • Balicasag - 1
        -------------_______ kirjoitti:

        Lisään vielä seuraavan eli Suomen valtion tulot ja menot :


        Eri verot. Verot yht. Tulot yht. NettoLaina Menot yht.
        1987 4,8 5,6 4,2 14,6 17,0 1,3 18,0
        1988 5,8 6,3 5,1 17,1 20,0 0,1 19,7
        1989 6,5 7,3 5,7 19,5 22,7 0 21,8
        1990 7,0 7,7 5,7 20,3 22,9 0,5 23,7
        1991 6,6 7,2 5,6 19,4 23,0 4,5 28,2
        1992 5,4 6,7 5,6 17,7 21,8 8,9 31,3
        1993 4,9 6,3 5,7 16,8 21,9 13,0 34,0
        1994 5,4 6,3 5,8 17,5 21,8 11,6 33,1
        1995 6,4 6,2 5,7 18,2 24,7 9,2 33,4
        1996 7,7 7,1 6,1 20,9 27,6 5,8 33,5
        1997 8,4 7,7 6,5 22,6 29,0 2,1 31,5
        1998 9,5 8,4 7,0 24,9 32,5 1,1 32,7
        1999 10,3 9,0 7,3 26,6 35,8 0 32,1
        2000 13,8 9,5 7,3 30,5 37,8 0 33,0
        2001 12,1 9,8 7,4 29,3 35,4 0 33,8
        2002 12,5 9,8 7,9 30,2 36,4 0 34,5
        2003 11,8 10,3 8,2 30,3 35,3 1,1 36,9
        2004 12,3 10,6 8,3 31,2 38,5 0 36,3
        2005 12,7 11,3 8,3 32,3 39,0 0 37,5
        2006 12,9 13,2 8,6 34,7 41,0 0 39,4
        2007 14,4 13,5 8,8 36,7 43,2 0 40,3
        2008 14,0 14,0 9,2 37,2 44,3 0 43,5
        2009 9,4 13,3 8,8 31,5 37,3 10,5 46,9
        2010 9,5 13,7 9,0 32,2 39,1 11,3 49,9
        2011 11,1 14,9 10,1 36,1 43,1 6,4 51,3
        2012 11,7 15,7 11,2 38,6 45,4 6,8 52,2

        http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/tutkimuksetjatilastot/ajankohtaistavaltiontaloudesta/valtiontulotjamenot/
        '
        Ei toi nyt kovin voittoisalta näytä, vain aniharvoina vuosina on pystytty jäämään plussalle, siis todellisuudessa maksettu itse lainaa pois.

        Harvassa on valtiot jotka voittoa tuottaisivat, noh öljyvaltiot, muutama aasian maa tms. Luulin kuitenkin et puhummu asiasta ihan Suomen vinkkelistä, mutta aihe se vaan tahtoo vastaväittelijällä levitä, kuin pullat uunis.

        Ei tuo asia ihan noin yksiselitteinen ole. Ulkomaille Suomesta toihin muuttavat lahtevat sinne valtaosin Suomalaisen yrityksen lahettamina ja useasti palaavat saman yrityksen palvelukseen Suomeen komennuksen jalkeen. Ulkomaille ei laheteta juuri koulusta valmistuneita, vaan kysymyksessa on jo pitkan kokemuksen omaava konkari, jolla on todellista annettavaa myoskin kohdemaassa. Eihan ole taloudellisesti jarkevaa lahettaa osaamatonta henkiloa opettamaan toimitatapoja tai ohjaamaan ulkomaisen henkiloston toimintaa. Paras yhdistelma on kokenut ja osaava johtaja, joka ohjaa edullista tyovoimaa tekemaan tyonsa tuottavasti ja yrityksen strategian mukaisesti. Talla parannetaan yrityksen kilpuilukykya kansainvalisessa ymparitossa ja valillisesti autetaan myos Suomea. Konkari ansaitsee jo Suomesta lahtiessa keskivertoa enemman ja sita kautta maksaa myos veroja valtion kassaan enemman. On toki marginaalisen pieni ryhma Suomalaisia jotka tyollistyvat valmistumisen jalkeen ulkomailla, mutta puhutaan kourallisesta henkiloita.

        Lisaksi nama ulkomailla tyoskentelevat auttavat yritystaa kasvamaan Suomen ulkopuolella ja ilman kyseista joukkoa suomalaiset yritykset napertelisivat edelleen ainoastaan suomen markkinoilla. Ulkomaille lahetty henkilosto maksaa valtaosin paikallisen verotuksen lisaksi myos elake- ja sairasvakuutusmaksut Suomeen. Yrityksen kasvaessa myos yleensa Suomeen maksettava yhteisovero kasvaa yrityksen tulojen myota. Tosin monet suuryritykset myos optimoivat verotustaan parhaaksi katsomallaan tavalla ja taman myota Suomen saama verotulo ei valttamatta kasva lineaarisesti yrityksen varaustumisen myota.

        Kuitenkin Suomen kouluttaessa oikeanlaisia tyontekijoita ja jos viela palkkakustannukset pysyvat kannattavalla tasolla, niin poikkeuksetta Suomen tyollisyys paranee ja oikealla tavalla. Nykymaailmassa ja Suomen tasapalkkapolitiikalla Suomen vahvin kasvualue ei ole tuotanto, kokoonpano tai muu kasityovoimainen valmistaminen, eika siita sita nykymenolla koskaan tule. Esimerkiksi kaakoisaasiasta saapi Suomalaisen duunarin kuukausipalkalla 20-40 henkiloa toihin. Ainoana pokkeuksena ovat hyvin kalliit tuotteet kuten metsa- ja paperikoneet, joissa valmistuskustannus verrattuna tuotteen kokonaishintaan ei ole merkittava, vaan tuotteen laatu ja oikeaikainen toimitus maraa valmistuspaikan.

        Yrityksen kasvaessa Suomeen muodostuu uusia tyopaikkoja ja vaikka usein myos tyopaikkoja poistuu vaikkapa tuotannon ulkomaille siirron yhteydessa, on kuitenkin muistettava, etta uudet tyopaikat muodostuvat korkeammin palkkatulle henkilostolla ja progressiivisen verotuksen myota myos valtion verotulo kasvaa.


      • Balicasag - 2
        Balicasag - 1 kirjoitti:

        Ei tuo asia ihan noin yksiselitteinen ole. Ulkomaille Suomesta toihin muuttavat lahtevat sinne valtaosin Suomalaisen yrityksen lahettamina ja useasti palaavat saman yrityksen palvelukseen Suomeen komennuksen jalkeen. Ulkomaille ei laheteta juuri koulusta valmistuneita, vaan kysymyksessa on jo pitkan kokemuksen omaava konkari, jolla on todellista annettavaa myoskin kohdemaassa. Eihan ole taloudellisesti jarkevaa lahettaa osaamatonta henkiloa opettamaan toimitatapoja tai ohjaamaan ulkomaisen henkiloston toimintaa. Paras yhdistelma on kokenut ja osaava johtaja, joka ohjaa edullista tyovoimaa tekemaan tyonsa tuottavasti ja yrityksen strategian mukaisesti. Talla parannetaan yrityksen kilpuilukykya kansainvalisessa ymparitossa ja valillisesti autetaan myos Suomea. Konkari ansaitsee jo Suomesta lahtiessa keskivertoa enemman ja sita kautta maksaa myos veroja valtion kassaan enemman. On toki marginaalisen pieni ryhma Suomalaisia jotka tyollistyvat valmistumisen jalkeen ulkomailla, mutta puhutaan kourallisesta henkiloita.

        Lisaksi nama ulkomailla tyoskentelevat auttavat yritystaa kasvamaan Suomen ulkopuolella ja ilman kyseista joukkoa suomalaiset yritykset napertelisivat edelleen ainoastaan suomen markkinoilla. Ulkomaille lahetty henkilosto maksaa valtaosin paikallisen verotuksen lisaksi myos elake- ja sairasvakuutusmaksut Suomeen. Yrityksen kasvaessa myos yleensa Suomeen maksettava yhteisovero kasvaa yrityksen tulojen myota. Tosin monet suuryritykset myos optimoivat verotustaan parhaaksi katsomallaan tavalla ja taman myota Suomen saama verotulo ei valttamatta kasva lineaarisesti yrityksen varaustumisen myota.

        Kuitenkin Suomen kouluttaessa oikeanlaisia tyontekijoita ja jos viela palkkakustannukset pysyvat kannattavalla tasolla, niin poikkeuksetta Suomen tyollisyys paranee ja oikealla tavalla. Nykymaailmassa ja Suomen tasapalkkapolitiikalla Suomen vahvin kasvualue ei ole tuotanto, kokoonpano tai muu kasityovoimainen valmistaminen, eika siita sita nykymenolla koskaan tule. Esimerkiksi kaakoisaasiasta saapi Suomalaisen duunarin kuukausipalkalla 20-40 henkiloa toihin. Ainoana pokkeuksena ovat hyvin kalliit tuotteet kuten metsa- ja paperikoneet, joissa valmistuskustannus verrattuna tuotteen kokonaishintaan ei ole merkittava, vaan tuotteen laatu ja oikeaikainen toimitus maraa valmistuspaikan.

        Yrityksen kasvaessa Suomeen muodostuu uusia tyopaikkoja ja vaikka usein myos tyopaikkoja poistuu vaikkapa tuotannon ulkomaille siirron yhteydessa, on kuitenkin muistettava, etta uudet tyopaikat muodostuvat korkeammin palkkatulle henkilostolla ja progressiivisen verotuksen myota myos valtion verotulo kasvaa.

        Tassa tullaankin peruskysymykseen; Onko Suomaisen henkilon, yrityksen ja yhteison paa-asiallinen ja tarkein tehtava maksaa veroja Suomeen? Minusta ei, vaan vaikkapa uusien tyopaikkojen, tuotteiden ja kulutuksen lisaaminen on merkittavampi tarkoitus, koska kun raha liikkuu se myos tuottaa.

        Se etta Suomen talous on alijaamainen ei johdu ulkomaille muuttavista, vaan siita etta Suomen kustannusrakenne ei ole terve ja itse asiassa ulkomaille muuttavat hieman auttavat tassa asiassa, koska eivat ole kayttamassa julkisia palveluita ja samaan aikaan maksavat niista . Tuon lisaksi kansanedustajat, jotka valitaan aanestajien toimesta, keskittyvat oikeiden paatoksien sijasta populistiseen politikointiin ja yrittavat mielyttaa omia aanestajiaan jatkopaikan toivossa. Tosiasiat tiedetaan ja tunnistetaan, mutta oikeita ja valilla vaikeita paatoksia ei haluta tehda, koska aanestajat suuttuvat ja ensi kaudella omalla pallilla istuukin joku muu. Ajetaan kaiken nakoisia tasa-arvoasioita ja muuta populistista torkya. Luin juuri jostain lehdesta, etta nyt eraan edustajan toimesta ehdotetaan sukupuolikiintiota jo suuryritisten hallituksille. Hieno juttu, patevien ihmisten valinan sijaan aletaan tujottamaan, etta onkos sulla munat ja mikas varkki siella poksyissa on, nainhan sita kansainvalista pisnesta tehdaan ja tuolla on todellakin suuri merkitys Suomen menestyksen kannalta. Eikohan tuonkin ehdotuksen takana ole taas halu mielyttaa aanestajia. Toivottavasti valtaosa Suomalaisista kykenee erotamaan nama mielyttajat tosi paattajista, muuten ei meno muutu ja nykymenolla tulee nopeasti seina vastaan. Kun seina on vastassa, niin sitten tehdaan niita paatoksia jotka on pakko tehda sen sijaan etta tarkasteltaisiin asioita etukateen silloin kun olisi viela madollisuus valita. Eli kun on vetelat huosuissa, niin eipa siina enaa ole paljon tehtavissa.

        Suomi on sosiaalidemokraattinen maa ja Suomessa jokaisella kansalaisella pitaisi olla yhtenevaiset oikeudet valtion tarjoamiin palveluihin, rotuun, sukupuoleen tai asuinkuntaan katsomatta. Tama siis tarkoittaa sita, etta vaikkapa jossain Enontekion ja Kittilan valimaastossa asustelevalle ihmiselle tulee tarjota samat palvelut kuin vaikkapa Helsingin keskustassa asuvalle henkilolle. Mitas mielta olet jakautuuko kulut tasaisesti ja pystyyko pohjoisen elaja koskaan maksamaan "velkaansa" valtiolle?

        Lisaksi Suomen tyotatekevasta vaestosta noin puolet tyoskentelee niin sanotusti tuottavassa tyossa, eli yksityisella sektorilla ja toinen puolisko tekee tyota joka tukee tuota tuottavaa osaa, eli on tyollistetty yhteiskunnan toimesta, tekee siis toita vaikkapa valtiolle tai kunnalle. Yksityisen sektorin tuottama tulo siis riittaa karkeasti otettuna rahoittamaan sita tukevan julkisen sektorin aiheuttaman menon. Taman lisaksi yhteiskunnassa on 4...8 prosentin suuruinen vapaamatkustajien joukko, joka ei missaan tapauksessa tai koskaan tuota mitaan muuta kuin kuluja.


      • Balicasag
        Balicasag - 2 kirjoitti:

        Tassa tullaankin peruskysymykseen; Onko Suomaisen henkilon, yrityksen ja yhteison paa-asiallinen ja tarkein tehtava maksaa veroja Suomeen? Minusta ei, vaan vaikkapa uusien tyopaikkojen, tuotteiden ja kulutuksen lisaaminen on merkittavampi tarkoitus, koska kun raha liikkuu se myos tuottaa.

        Se etta Suomen talous on alijaamainen ei johdu ulkomaille muuttavista, vaan siita etta Suomen kustannusrakenne ei ole terve ja itse asiassa ulkomaille muuttavat hieman auttavat tassa asiassa, koska eivat ole kayttamassa julkisia palveluita ja samaan aikaan maksavat niista . Tuon lisaksi kansanedustajat, jotka valitaan aanestajien toimesta, keskittyvat oikeiden paatoksien sijasta populistiseen politikointiin ja yrittavat mielyttaa omia aanestajiaan jatkopaikan toivossa. Tosiasiat tiedetaan ja tunnistetaan, mutta oikeita ja valilla vaikeita paatoksia ei haluta tehda, koska aanestajat suuttuvat ja ensi kaudella omalla pallilla istuukin joku muu. Ajetaan kaiken nakoisia tasa-arvoasioita ja muuta populistista torkya. Luin juuri jostain lehdesta, etta nyt eraan edustajan toimesta ehdotetaan sukupuolikiintiota jo suuryritisten hallituksille. Hieno juttu, patevien ihmisten valinan sijaan aletaan tujottamaan, etta onkos sulla munat ja mikas varkki siella poksyissa on, nainhan sita kansainvalista pisnesta tehdaan ja tuolla on todellakin suuri merkitys Suomen menestyksen kannalta. Eikohan tuonkin ehdotuksen takana ole taas halu mielyttaa aanestajia. Toivottavasti valtaosa Suomalaisista kykenee erotamaan nama mielyttajat tosi paattajista, muuten ei meno muutu ja nykymenolla tulee nopeasti seina vastaan. Kun seina on vastassa, niin sitten tehdaan niita paatoksia jotka on pakko tehda sen sijaan etta tarkasteltaisiin asioita etukateen silloin kun olisi viela madollisuus valita. Eli kun on vetelat huosuissa, niin eipa siina enaa ole paljon tehtavissa.

        Suomi on sosiaalidemokraattinen maa ja Suomessa jokaisella kansalaisella pitaisi olla yhtenevaiset oikeudet valtion tarjoamiin palveluihin, rotuun, sukupuoleen tai asuinkuntaan katsomatta. Tama siis tarkoittaa sita, etta vaikkapa jossain Enontekion ja Kittilan valimaastossa asustelevalle ihmiselle tulee tarjota samat palvelut kuin vaikkapa Helsingin keskustassa asuvalle henkilolle. Mitas mielta olet jakautuuko kulut tasaisesti ja pystyyko pohjoisen elaja koskaan maksamaan "velkaansa" valtiolle?

        Lisaksi Suomen tyotatekevasta vaestosta noin puolet tyoskentelee niin sanotusti tuottavassa tyossa, eli yksityisella sektorilla ja toinen puolisko tekee tyota joka tukee tuota tuottavaa osaa, eli on tyollistetty yhteiskunnan toimesta, tekee siis toita vaikkapa valtiolle tai kunnalle. Yksityisen sektorin tuottama tulo siis riittaa karkeasti otettuna rahoittamaan sita tukevan julkisen sektorin aiheuttaman menon. Taman lisaksi yhteiskunnassa on 4...8 prosentin suuruinen vapaamatkustajien joukko, joka ei missaan tapauksessa tai koskaan tuota mitaan muuta kuin kuluja.

        No niin, kaikki menee ihan hienosti niin kauan kuin syodaan Suomalaista leipaa ja kynnetaan peltoa suomessa, suomalaisista osista valimistetulla Valmetilla, eli raha kiertaa yksityiselta sektorilta moninaisten verojen ja tariffien kautta valtion kassaan ja silla maksetaan julkisen sektorin kulut. Kun sitten Jukka Jayha paattaakin ostaa Amerikkalaiset Levikset, jotka on valmistettu Intialaisesta kankaasta Amerikkalaisen tehtaanjohtajan valvonnassa Filippiineilla Amerikkalaisomituksessa olevan yrityksen toimesta ja kuljettu Tanskalaisen rahtaajan toimesta Helsingin satamaan, niin jo vain luiskahti valuuttaa ulos maasta Levis parin hinnan verran ja ollaankin jo alijaamaisia. Noh, mitenkas alijaama katetaan??? Lahetetaan Esko Insinoori myymaan noita Valmetteja Japanilaiselle riisinviljelijalle ja kun ekat kaupat on tehty, niin taas alkaa Valmetin tuotantolinja pyorimaan ja painetaan kolmivuoroa niin penteleesti etta saadaan raktori ajoissa laivaan. Oho, Japanista valahti valuuttaa Suomeen, saatiin taas vahan voimaa pyorittaa Suomea ja alkaa kertymaan taas niita verojakin. Nykysuomi elaa siis kansainvalisessa taloudessa, eika suljetussa kotimaisin voimin, kotimaisella rahalla toimivassa taloudessa.

        Mitas sitten kun mitaan tuottamaton Suomen valtio lahtee ostoksille ulkomaille? Ostetaan vaikkapa super-hyper Hornetti suojaamaan Suomen turvallisuutta epamaaraista turvallisuusuhkaa vastaan Veli Jenkilta, joka ei halua syoda Suomalaista ruisleippaa ja Nokiankin kanssa on pikkuisen epatrendikasta puhua. Tassa tapauksessa tuon Esko Insinoorin myyman ja Jukka Jayhan valmistaman raktorin tuottama verotulo lahtikin Ameriikan valtion mutkien kautta omistaman asevalmistajan kassaan ja siirtyi pois Suomen kassasta. Millas tama sitten paikataan? No taas tarvitaan ulkomailla tyoskentelevaan Esko Insnooria myymaan Suomalaisia tuotteita, etta saadaan kassa tasapainoon.

        Eli noin pahkinankuoressa Suomen valtio tai mikaan muu kuin Pohjoiskorean valtio ei pyori siten, etta Esko lukee itsensa Insinooriksi ja jaa toihin Suomeen. Tai pyorii niin kauan kun tehdaan kauppaa vain Suomen rajojen sisapuolella ja siiretaan rahaa vasemmasta taskusta oikeaan taskuun ja taas takaisin vasempaan taskuun. Jos valilla siiretaan rahaan jonkun muunkin taskuun, niin se pitaa tasapainottaa saamalla rahaa jostain muusta taskusta.

        Pling! Heratys, simmut auki ja laput pois silmilta. Kiinalaiset kertovat tarinaa sammakosta, joka asui kaivossa ja kuvitteli koko taivaan olevan se osa joka nakyy kaivosta ylos katsottaessa. Sama patee nyt naihin kirjoituksiin koulutuksen takaisin maksamisusta.

        Eli pelkkien verojen maksun sijaan yritysten tulee kasvaa ja kansainvalistya, muutoin niiden yhteiskunnalle tuottava arvo ei ole merkittava ja tahan hommaan tarvitaan ulkomailla tyoskentelevia Suomalaisia. Kun itse olin viela palkkatyolaisena ulkomailla, tyoskentelin koko urani ajan suoraan tai valillisesti Suomalaisille yrityksille. Eli olin joko Suomalaisen yrityksen palkkalistoilla tai Suomalaisen yrityksen toimintaa tukevan ulkomaalaisen yrityksen palveluksessa. Tosin siina sivussa olen tehnyt yhteistyota myos muunmaalaisten yritysten kanssa. Mita tulee tuon oman koulutuksen maksuun, niin ei minulla siita sen kummempia faktoja ole, mutta noin mutupohjalta ja ylla kirjoitettuun vedoten olen sita mielta, etta eikohan tuo ole pariin kertaan tullut kuitattua ja siina sivussa on myos maksettu ainakin osa parin ikuisuusnopiskelijan opiskelusta, Suomalaisen taivaanrannanmaalarin toimeentulotuesta ja ehkapa myos jonkun Suomessa ilmaiseksi opiskelevan Kiinalaisen koulutuksesta.

        Kuten mainitsin, niin olen osallistunut ja osallistun edelleen veronmaksuun suomessa niin kauan kuin ansaitsen sielta veronalaista tuloa. Tasta huolimatta en kaytannossa saa tai kayta muita kuin lahetystopalveluita ja niistakin saa maksaa ihan tayden hinnan. Suomessa lomaillessa, saapi kayttaa yksityisia sairaanhoitopalveluita ja maksaa kokonaisuudessaan itse. Reilua, eikos totta? Paaomatulosta maksan veroa maarallisesti vuosittain suunnilleen saman verran kuin keskimaarainen tulonsaaja palkkatulostaan Ja jos ihan totta puhutaan olen kylla pariin otteesseen harkinnut siirtavani sijoitukseni maahan, jossa olisi kohtuullisempi paaoma verotus.

        Tassa sitten ikaan kuin sivutuotteena ulkosuomalaiset sinkut, erooneet ja karanneet pariutuu Filippiinilaisten tai jonkun muun maan kansalaisen kanssa. Elaa ja lomailee jossain muussa maassa, tyollistaa tuhansia ihmisia, maksaa veronsa ja tukee tuota kautta myos muiden maiden taloutta. Parempaa kehitysapuahan tama on kuin noiden rahalahjoitusten muodossa toimivien jarjestojen avustukset, jotka kuitenkin suureksi osaksi paatyvat oman organisaation kuluihin ja kohdemaassa paaosin juuri niille ihmisille, jotka EIVAT apua tarvitse.


      • Kuten sanoin
        -----------________ kirjoitti:

        "Kuinkahan mahtaa olla mahdollista, että loppujen lopuksi suhtkaikki maailman kansantaloudet tuottavat voittoa tai ns. elävät omillaan, vaikka elättävät valtavan virkakoneiston, byrokratian, sosiaalihuollon, terveyshuollon, koulutuksen, puolustusvoimat....."

        Kerroppas valtio joka tuottaa voittoa :D Öööh Kreikka? hehehehhe

        Juu kaikkihan saadaan näyttää voitolta, kun unohdetaan velat. Noh kohtahan se nähdään kuinka moni valtio tuottaa voittoa, kun velka paska räjähtää silmille, kun velat tulee maksuun, niin nähdään paljon sinne kassaan on sitä voittoa kertynyt ja mitä realisoidaan itsekukin. Meinaan ihan yksilötasollakin seuraavat kaksi vuotta tulee oleen todellista katsomista paljonka se yksilö on tehnyt voittoa, velka asunto - palkkatulot ja muu omaisuus erotus käteen jäävä voitto vasaran lyönnin jälkeen taikka jäljelle jäänyt velka.

        Mistä sinä nyt oikein kitiset tässä? Lähdettiin ihan perusasioista liikkeelle, eli puhtaasti siittä, että sanon ja sanon edelleen, jokainen Suomalainen 0-25 ikävuoteen asti on maksanut valtiolle 150000 egee palttiarallaa, sen lyhentämiseen vain aniharva pystyy joka muuttaa ulkomaille asumaan.

        Kyllähän asiaa voidaan jaaritella loputtomiin, mutta näin se vaan on että et ole maksanut velkaasi verokertymilläsi koulun päättämisen jälkeen seuraavaan 10 - 15 vuoteen.

        Piste.

        Aiemminkin, sinä kun et ymmärrä, sille asialle ei voi mitään, tai voisi kyllä, mutta en VIITSI ottaa sitä elämäntehtäväkseni sulle selittää, katsos kun kukaan ei maksa mulle siitä mitään palkkaa, eikä sinut huomioon ottaen se olisi kovin lyhytselitteisesti tehtävissä. Sekä siitä ei ole mulle mitään haittaa tai hyötyä, ymmärrätkö asian vai et, joten se on mulle samantekevää, alkuperäinen tarkoitus oli vain hieman "laajentaa" maailmankuvaasi, mutta kun ei niin..
        Laitoin tuossa aiemmin sulle ABSTRAKTEJA esimerkkejä, kehottaisin sua niitä edelleen lukemaan ihan oikeasti ajatuksella, sun juttus ovat vain hyvin karkeita karrikointeja ja provosoivia vailla mitää oikeasti järkevää pohjaa.
        Osuva kuvaus noista jutuistasi on, että näet kyllä puita, muttet sitä metsää.

        Piste


      • Sellasta taas
        Kuten sanoin kirjoitti:

        Aiemminkin, sinä kun et ymmärrä, sille asialle ei voi mitään, tai voisi kyllä, mutta en VIITSI ottaa sitä elämäntehtäväkseni sulle selittää, katsos kun kukaan ei maksa mulle siitä mitään palkkaa, eikä sinut huomioon ottaen se olisi kovin lyhytselitteisesti tehtävissä. Sekä siitä ei ole mulle mitään haittaa tai hyötyä, ymmärrätkö asian vai et, joten se on mulle samantekevää, alkuperäinen tarkoitus oli vain hieman "laajentaa" maailmankuvaasi, mutta kun ei niin..
        Laitoin tuossa aiemmin sulle ABSTRAKTEJA esimerkkejä, kehottaisin sua niitä edelleen lukemaan ihan oikeasti ajatuksella, sun juttus ovat vain hyvin karkeita karrikointeja ja provosoivia vailla mitää oikeasti järkevää pohjaa.
        Osuva kuvaus noista jutuistasi on, että näet kyllä puita, muttet sitä metsää.

        Piste

        "sun juttus ovat vain hyvin karkeita karrikointeja ja provosoivia vailla mitää oikeasti järkevää pohjaa."

        Juuri näin. Lisäksi kinaat miehen kanssa joka on aina oikeassa. Turha tästä on vääntää, netissä kun rupeat kinaan, olet jo valmiiksi hävinnyt.


      • ----------________
        Balicasag - 1 kirjoitti:

        Ei tuo asia ihan noin yksiselitteinen ole. Ulkomaille Suomesta toihin muuttavat lahtevat sinne valtaosin Suomalaisen yrityksen lahettamina ja useasti palaavat saman yrityksen palvelukseen Suomeen komennuksen jalkeen. Ulkomaille ei laheteta juuri koulusta valmistuneita, vaan kysymyksessa on jo pitkan kokemuksen omaava konkari, jolla on todellista annettavaa myoskin kohdemaassa. Eihan ole taloudellisesti jarkevaa lahettaa osaamatonta henkiloa opettamaan toimitatapoja tai ohjaamaan ulkomaisen henkiloston toimintaa. Paras yhdistelma on kokenut ja osaava johtaja, joka ohjaa edullista tyovoimaa tekemaan tyonsa tuottavasti ja yrityksen strategian mukaisesti. Talla parannetaan yrityksen kilpuilukykya kansainvalisessa ymparitossa ja valillisesti autetaan myos Suomea. Konkari ansaitsee jo Suomesta lahtiessa keskivertoa enemman ja sita kautta maksaa myos veroja valtion kassaan enemman. On toki marginaalisen pieni ryhma Suomalaisia jotka tyollistyvat valmistumisen jalkeen ulkomailla, mutta puhutaan kourallisesta henkiloita.

        Lisaksi nama ulkomailla tyoskentelevat auttavat yritystaa kasvamaan Suomen ulkopuolella ja ilman kyseista joukkoa suomalaiset yritykset napertelisivat edelleen ainoastaan suomen markkinoilla. Ulkomaille lahetty henkilosto maksaa valtaosin paikallisen verotuksen lisaksi myos elake- ja sairasvakuutusmaksut Suomeen. Yrityksen kasvaessa myos yleensa Suomeen maksettava yhteisovero kasvaa yrityksen tulojen myota. Tosin monet suuryritykset myos optimoivat verotustaan parhaaksi katsomallaan tavalla ja taman myota Suomen saama verotulo ei valttamatta kasva lineaarisesti yrityksen varaustumisen myota.

        Kuitenkin Suomen kouluttaessa oikeanlaisia tyontekijoita ja jos viela palkkakustannukset pysyvat kannattavalla tasolla, niin poikkeuksetta Suomen tyollisyys paranee ja oikealla tavalla. Nykymaailmassa ja Suomen tasapalkkapolitiikalla Suomen vahvin kasvualue ei ole tuotanto, kokoonpano tai muu kasityovoimainen valmistaminen, eika siita sita nykymenolla koskaan tule. Esimerkiksi kaakoisaasiasta saapi Suomalaisen duunarin kuukausipalkalla 20-40 henkiloa toihin. Ainoana pokkeuksena ovat hyvin kalliit tuotteet kuten metsa- ja paperikoneet, joissa valmistuskustannus verrattuna tuotteen kokonaishintaan ei ole merkittava, vaan tuotteen laatu ja oikeaikainen toimitus maraa valmistuspaikan.

        Yrityksen kasvaessa Suomeen muodostuu uusia tyopaikkoja ja vaikka usein myos tyopaikkoja poistuu vaikkapa tuotannon ulkomaille siirron yhteydessa, on kuitenkin muistettava, etta uudet tyopaikat muodostuvat korkeammin palkkatulle henkilostolla ja progressiivisen verotuksen myota myos valtion verotulo kasvaa.

        Suomesta ulkomaille lähteneistä vähemmistö on niin sanottuja komennusmiehiä, valtaosa on avioliittojen kautta ulkomaille siirtyneitä, työn perässä menneitä kuten sairaanhoitajat tms. Näiden lähtö on kyllä vankasti pois meidän kassasta. Mietippäs miksi juuri Norja ja Englanti niin hanakasti haluaa mielummin koulutettua työvoimaa ulkomailta, kuin panostaa koulutukseen, varsinkin Englannilla selkeä visio tässä eli säästetään rahaa ja saadaan ostovoimaa tänne.


      • ------__________
        Kuten sanoin kirjoitti:

        Aiemminkin, sinä kun et ymmärrä, sille asialle ei voi mitään, tai voisi kyllä, mutta en VIITSI ottaa sitä elämäntehtäväkseni sulle selittää, katsos kun kukaan ei maksa mulle siitä mitään palkkaa, eikä sinut huomioon ottaen se olisi kovin lyhytselitteisesti tehtävissä. Sekä siitä ei ole mulle mitään haittaa tai hyötyä, ymmärrätkö asian vai et, joten se on mulle samantekevää, alkuperäinen tarkoitus oli vain hieman "laajentaa" maailmankuvaasi, mutta kun ei niin..
        Laitoin tuossa aiemmin sulle ABSTRAKTEJA esimerkkejä, kehottaisin sua niitä edelleen lukemaan ihan oikeasti ajatuksella, sun juttus ovat vain hyvin karkeita karrikointeja ja provosoivia vailla mitää oikeasti järkevää pohjaa.
        Osuva kuvaus noista jutuistasi on, että näet kyllä puita, muttet sitä metsää.

        Piste

        Kuten esimerkkisi jokainen valtio tuottaa voittoa maailmassa. Onko siis Suomi ja Kreikka voittoa tuottavia valtioita?


        Ja toinen väitteesi, että 99 % ulkomaille muuttaneista on maksaneet jo veronsa Suomeen. Onko siis keskimäärin alta 30 vuotias maasta muttanut Suomalainen tilittänyt 150000 egee veroina kassaan. Kovia on keskipalkat.

        Varmasti saat täältä kannatusta, en epäile hetkeäkään moni näistä virtuaalimatkaajista haaveilee asumisesta Filippiineillä, tosin tiedän vain kaksi varmaa tapausta, jotka juttujen perusteella ovat edes siellä käyneet enemmän, kuin kerran tai asuneet.

        Näin loppuun vielä käytit turhan vienoa kuvailua jutuistasi, ne ovat pikemminkin UTOPISTISIA.


      • ------------
        Sellasta taas kirjoitti:

        "sun juttus ovat vain hyvin karkeita karrikointeja ja provosoivia vailla mitää oikeasti järkevää pohjaa."

        Juuri näin. Lisäksi kinaat miehen kanssa joka on aina oikeassa. Turha tästä on vääntää, netissä kun rupeat kinaan, olet jo valmiiksi hävinnyt.

        Juu mut onneksi sinä tiedät asioiden oikean laidan?


      • --------_________
        Balicasag kirjoitti:

        No niin, kaikki menee ihan hienosti niin kauan kuin syodaan Suomalaista leipaa ja kynnetaan peltoa suomessa, suomalaisista osista valimistetulla Valmetilla, eli raha kiertaa yksityiselta sektorilta moninaisten verojen ja tariffien kautta valtion kassaan ja silla maksetaan julkisen sektorin kulut. Kun sitten Jukka Jayha paattaakin ostaa Amerikkalaiset Levikset, jotka on valmistettu Intialaisesta kankaasta Amerikkalaisen tehtaanjohtajan valvonnassa Filippiineilla Amerikkalaisomituksessa olevan yrityksen toimesta ja kuljettu Tanskalaisen rahtaajan toimesta Helsingin satamaan, niin jo vain luiskahti valuuttaa ulos maasta Levis parin hinnan verran ja ollaankin jo alijaamaisia. Noh, mitenkas alijaama katetaan??? Lahetetaan Esko Insinoori myymaan noita Valmetteja Japanilaiselle riisinviljelijalle ja kun ekat kaupat on tehty, niin taas alkaa Valmetin tuotantolinja pyorimaan ja painetaan kolmivuoroa niin penteleesti etta saadaan raktori ajoissa laivaan. Oho, Japanista valahti valuuttaa Suomeen, saatiin taas vahan voimaa pyorittaa Suomea ja alkaa kertymaan taas niita verojakin. Nykysuomi elaa siis kansainvalisessa taloudessa, eika suljetussa kotimaisin voimin, kotimaisella rahalla toimivassa taloudessa.

        Mitas sitten kun mitaan tuottamaton Suomen valtio lahtee ostoksille ulkomaille? Ostetaan vaikkapa super-hyper Hornetti suojaamaan Suomen turvallisuutta epamaaraista turvallisuusuhkaa vastaan Veli Jenkilta, joka ei halua syoda Suomalaista ruisleippaa ja Nokiankin kanssa on pikkuisen epatrendikasta puhua. Tassa tapauksessa tuon Esko Insinoorin myyman ja Jukka Jayhan valmistaman raktorin tuottama verotulo lahtikin Ameriikan valtion mutkien kautta omistaman asevalmistajan kassaan ja siirtyi pois Suomen kassasta. Millas tama sitten paikataan? No taas tarvitaan ulkomailla tyoskentelevaan Esko Insnooria myymaan Suomalaisia tuotteita, etta saadaan kassa tasapainoon.

        Eli noin pahkinankuoressa Suomen valtio tai mikaan muu kuin Pohjoiskorean valtio ei pyori siten, etta Esko lukee itsensa Insinooriksi ja jaa toihin Suomeen. Tai pyorii niin kauan kun tehdaan kauppaa vain Suomen rajojen sisapuolella ja siiretaan rahaa vasemmasta taskusta oikeaan taskuun ja taas takaisin vasempaan taskuun. Jos valilla siiretaan rahaan jonkun muunkin taskuun, niin se pitaa tasapainottaa saamalla rahaa jostain muusta taskusta.

        Pling! Heratys, simmut auki ja laput pois silmilta. Kiinalaiset kertovat tarinaa sammakosta, joka asui kaivossa ja kuvitteli koko taivaan olevan se osa joka nakyy kaivosta ylos katsottaessa. Sama patee nyt naihin kirjoituksiin koulutuksen takaisin maksamisusta.

        Eli pelkkien verojen maksun sijaan yritysten tulee kasvaa ja kansainvalistya, muutoin niiden yhteiskunnalle tuottava arvo ei ole merkittava ja tahan hommaan tarvitaan ulkomailla tyoskentelevia Suomalaisia. Kun itse olin viela palkkatyolaisena ulkomailla, tyoskentelin koko urani ajan suoraan tai valillisesti Suomalaisille yrityksille. Eli olin joko Suomalaisen yrityksen palkkalistoilla tai Suomalaisen yrityksen toimintaa tukevan ulkomaalaisen yrityksen palveluksessa. Tosin siina sivussa olen tehnyt yhteistyota myos muunmaalaisten yritysten kanssa. Mita tulee tuon oman koulutuksen maksuun, niin ei minulla siita sen kummempia faktoja ole, mutta noin mutupohjalta ja ylla kirjoitettuun vedoten olen sita mielta, etta eikohan tuo ole pariin kertaan tullut kuitattua ja siina sivussa on myos maksettu ainakin osa parin ikuisuusnopiskelijan opiskelusta, Suomalaisen taivaanrannanmaalarin toimeentulotuesta ja ehkapa myos jonkun Suomessa ilmaiseksi opiskelevan Kiinalaisen koulutuksesta.

        Kuten mainitsin, niin olen osallistunut ja osallistun edelleen veronmaksuun suomessa niin kauan kuin ansaitsen sielta veronalaista tuloa. Tasta huolimatta en kaytannossa saa tai kayta muita kuin lahetystopalveluita ja niistakin saa maksaa ihan tayden hinnan. Suomessa lomaillessa, saapi kayttaa yksityisia sairaanhoitopalveluita ja maksaa kokonaisuudessaan itse. Reilua, eikos totta? Paaomatulosta maksan veroa maarallisesti vuosittain suunnilleen saman verran kuin keskimaarainen tulonsaaja palkkatulostaan Ja jos ihan totta puhutaan olen kylla pariin otteesseen harkinnut siirtavani sijoitukseni maahan, jossa olisi kohtuullisempi paaoma verotus.

        Tassa sitten ikaan kuin sivutuotteena ulkosuomalaiset sinkut, erooneet ja karanneet pariutuu Filippiinilaisten tai jonkun muun maan kansalaisen kanssa. Elaa ja lomailee jossain muussa maassa, tyollistaa tuhansia ihmisia, maksaa veronsa ja tukee tuota kautta myos muiden maiden taloutta. Parempaa kehitysapuahan tama on kuin noiden rahalahjoitusten muodossa toimivien jarjestojen avustukset, jotka kuitenkin suureksi osaksi paatyvat oman organisaation kuluihin ja kohdemaassa paaosin juuri niille ihmisille, jotka EIVAT apua tarvitse.

        Ensinnäkin suosittelen sinua esitelmän sijaan tiivistään juttuasi vähän ytimekkäämmäksi, jos vedät tuollaisia briiffejä alaisillesi filippiinien auringon alla on puolet porukasta jo siestalla ennenkuin pitäs työt aloittaa.

        Kukaanhan ei ole väittänyt yritysten kansainvälistymisen olevan huonoasia taikka niiden mukana ulkomaille komennuksiin menevien? Onko joku väittänyt niin? Onko? Näytä kohta kiitos. Sä ammut nyt haulikolla ja koitat kaapia tästä liian laajaa aihe aluetta.

        Puhumme maasta pysyvästi pois muuttavien verotulojen katkeamisesta Suomeen.

        Eli jos Liisa sairaanhoitaja lähes valmistumisensa jälkeen häipyy Norjaan töihin, ja jää sinne 10 - 15 vuodeksi duuniin, niin kauan kestää, kun Liisa on maksanut Suomen valtion häneen satsaamat rahat takaisin?

        Ja sitten jos tilalle tuleekin koulutettu ulkomaalainen Suomeen töihin, joita muuten tulee ihan helkkarin vähän verrattuna muihin, niin esimerkiksi Filippiiniläisten hoitajien kohdalla joudutaan uudelleen kouluttaan vielä täällä : Suomenkieli, sekä ammattitason nosto vastaamaan Suomalaisia vaatimuksia, sama juttu lääkärien kohdalla täällä eli yliopistoon koulutettavaksi ensin ja sitten vasta töihin pääsevät.

        Eli aivovienti ja tuonti vaihto ei ole kyllä Suomelle mitenkään voitollista tällä hetkellä. Tosin taas maat kuten Englanti tai Norja jotka ovat heikentäneet koulutukseen satsaamiaan rahoja ja nostaneet palkkoja niin et ne muuttuvat houkutteleviksi esim. sairaanhoitajille on ollut viisas ratkaisu heiltä.


      • Balicasag
        Kuten sanoin kirjoitti:

        Aiemminkin, sinä kun et ymmärrä, sille asialle ei voi mitään, tai voisi kyllä, mutta en VIITSI ottaa sitä elämäntehtäväkseni sulle selittää, katsos kun kukaan ei maksa mulle siitä mitään palkkaa, eikä sinut huomioon ottaen se olisi kovin lyhytselitteisesti tehtävissä. Sekä siitä ei ole mulle mitään haittaa tai hyötyä, ymmärrätkö asian vai et, joten se on mulle samantekevää, alkuperäinen tarkoitus oli vain hieman "laajentaa" maailmankuvaasi, mutta kun ei niin..
        Laitoin tuossa aiemmin sulle ABSTRAKTEJA esimerkkejä, kehottaisin sua niitä edelleen lukemaan ihan oikeasti ajatuksella, sun juttus ovat vain hyvin karkeita karrikointeja ja provosoivia vailla mitää oikeasti järkevää pohjaa.
        Osuva kuvaus noista jutuistasi on, että näet kyllä puita, muttet sitä metsää.

        Piste

        No joo sanoisin etta kommenttisi ovat osittain olleet hieman abstrakteja, mutta kylla niissa ihan totuuden siemenkin on. Eika naita nyt kannata niin henkilokohtaisesti ottaa. Netissa on kasvottomana helppo rayhata ja kiukultella, mutta jos nyt kuitenkin koitetaan keskustella suunnilleen asiallisesti. Mina muuten kirjoitan aina nimimerkilla Balicasag.

        Hieman konkreettisempaa laskelmaa noista opiskelukustannuksista:
        En ota peruskoulutusta laskelmassa huomioon, koska oppivelvollisuus on lakisaateinen ja jokaisen on se lain mukaan suoritettava. Oheinen tieto on peraisin tilastokeskuksen, kulttuuri- ja opetusministerion ja yleisesti saativilla olevista keskimaaraisista palkkatilastoista.

        Opiskelukustannukset:
        Lukio- ja ammattikorkeakoulutukselle noin 63000 Euroa
        Lukio- ja diplomi-insinoorikoulutukselle noin 83000 Euroa.

        Keskimaarainen kuukausiansio:
        -Insinoorin tyouralle on 5775 Euroa
        -Diplomi-insinoorille tyouralle on 6998 Euroa.

        Keskimaarainen vuosiansio:
        -Insinoorin vuosiansio: 12.6x5775=73000 Euroa
        -DI vuosiansio: 12.6x6998=88000 Euroa

        Suomen keskimaarainen veroaste on 43%:
        Insinoori maksaa palkastaan 31000 Euroa veroa vuodessa
        Diplomi-insinoori maksaa palkastaan 38000 Euroa veroa vuodessa

        Opetus- ja kulttuuriministerion osuus valtion talousarviosta on vuosittain ollut 13%, eli valtion verotulosta noin 13% kaytetaan kulttuuriin ja koulutukseen.

        Vuosittainen takaisinmaksuera:
        Insinoori 31000 x 0.13 = 5000 Euroa
        Diplomi-insinoori 21000 x 0.13 = 4000 Euroa

        Koulutuksen takaisinmaksuaika Diplomi-insinoorille: 83000 Euroa / 5000 Euroa = 17 vuotta
        Koulutuksen takaisinmaksuaika insinoorille: 63000 Euroa / 4000 Euroa = 16 vuotta

        Jos henkilo valmistuu insinooriksi noin 25 vuotiaana, on opiskelu pelkalla tuloverotuksella kuitattu 41 vuotiaana. Diplomi-insinooriksi valmistutaan noin 28 vuotiaana, joten vastaava ika olisi 45 vuotta.

        Edellinen laskelma perustuu ainoastaan siihen, etta koulutuksen hankkineen henkilon tuottama lisa-arvo on ainoastaan maksettu tulovero ansaitusta palkasta. Kayttamani palkka on keskimaarainen ja uran alkuvaiheessa tuota pienempi. Laskelma ei myoskaan ota huomioon esimerkiksi koulutetun henkiloston yritystoiminnan kautta tuottamaa yhteiso- tai paaomaverotuloa tai muita tuloveron lisaksi maksettuja veroja. Myos moni alemman- tai ylemman korkeakoulututkinnon suorittavista tyoskentelee jo ennen opintoja ja niiden aikana. Arvioisin etta todellinen takaisinmaksu aika on 8 ja 15 vuoden valissa riippuen vahan minkalaiseen tehtavaan henkilo sijoittuu.

        Ulkomaille lahetetylla henkilostolla on yleensa 10…15 vuotta tyokokemusta, joten nippa-nappa on tuon takaisinmaksun kanssa ennen ulkomaille lahtoa. Tosin kuten jossain viestissa totesin, suurin osa palaa kommennuksen jalkeen takaisin ja jatkaa “velkansa” maksua.


      • Balicasag
        --------_________ kirjoitti:

        Ensinnäkin suosittelen sinua esitelmän sijaan tiivistään juttuasi vähän ytimekkäämmäksi, jos vedät tuollaisia briiffejä alaisillesi filippiinien auringon alla on puolet porukasta jo siestalla ennenkuin pitäs työt aloittaa.

        Kukaanhan ei ole väittänyt yritysten kansainvälistymisen olevan huonoasia taikka niiden mukana ulkomaille komennuksiin menevien? Onko joku väittänyt niin? Onko? Näytä kohta kiitos. Sä ammut nyt haulikolla ja koitat kaapia tästä liian laajaa aihe aluetta.

        Puhumme maasta pysyvästi pois muuttavien verotulojen katkeamisesta Suomeen.

        Eli jos Liisa sairaanhoitaja lähes valmistumisensa jälkeen häipyy Norjaan töihin, ja jää sinne 10 - 15 vuodeksi duuniin, niin kauan kestää, kun Liisa on maksanut Suomen valtion häneen satsaamat rahat takaisin?

        Ja sitten jos tilalle tuleekin koulutettu ulkomaalainen Suomeen töihin, joita muuten tulee ihan helkkarin vähän verrattuna muihin, niin esimerkiksi Filippiiniläisten hoitajien kohdalla joudutaan uudelleen kouluttaan vielä täällä : Suomenkieli, sekä ammattitason nosto vastaamaan Suomalaisia vaatimuksia, sama juttu lääkärien kohdalla täällä eli yliopistoon koulutettavaksi ensin ja sitten vasta töihin pääsevät.

        Eli aivovienti ja tuonti vaihto ei ole kyllä Suomelle mitenkään voitollista tällä hetkellä. Tosin taas maat kuten Englanti tai Norja jotka ovat heikentäneet koulutukseen satsaamiaan rahoja ja nostaneet palkkoja niin et ne muuttuvat houkutteleviksi esim. sairaanhoitajille on ollut viisas ratkaisu heiltä.

        Tassa olet varmasti oikeassa. Eli Suomesta muuttaa rahan perassa ammattitaitoista vakea ja etenkin lahialueille. Vapaa tyovoiman liikkuvuus taisi olla schengen alueen perustamisen tarkoitus ja ainakin lyhyella aikavalilla siina tulee turpaan aloilla, joiden palkat ovat selkeasti lahialueen tasoa alemmat. Vastaavasti Suomeen valuu Virolaisia ja Puolalaisia rakennustyolaisia.


      • Jos nyt vaikka
        ------------ kirjoitti:

        Juu mut onneksi sinä tiedät asioiden oikean laidan?

        Ottaisit asioista selvää, ennekuin alat jauhamaan tyhjää, aloitetaanpa alusta ääliö.

        Sanoit:
        -Heh, se on monelle Suomalaiselle vaikea ymmärtää mitä kaikki maksaa;)
        -En ole itsekkään vielä maksanut kaikkea mitä yhteiskunta on minuun käyttänyt, ja rohkenen epäillä ettet sinäkään.
        sekä:
        -Jos siis olet maksanut sanotaanko vaikka 25 vuotiaasta asti 20 000 euroo veroja palkkatulosta joka vuosi, niin sitten n. 10 vuoden päästä voisi alkaa oleen maksettuna yhteiskunnan panostus

        Vastasin:
        -Katsos kun ei sen suomalaisen, ainoat maksamat verot ole vain palkkaveroja.

        Sanoit:
        -jos käyt koulut loppuun ja häivyt töihin ulkomaille, et tilitä tällöin veroja Suomeen, niin et todellakaan ole millään tavoin hyödyksi Suomelle

        Vastasin:
        -et puhunut aikaisemmassa viestissäsi mitään koulujen loppuunkäymisen jälkeen häipymisestä ulkomaille, sanoit vain ettet ole itse varmasti maksanut velkaasi Suomalaiselle yhteiskunnalle ja rohkenet epäillä, etten minäkään, tai moni muukaan. Mä taas uskon, että 99% niistä, jotka muuttavat pysyvästi tai vakinaisesti ulkomaille asumaan ovat maksaneet osuutensa. Toisekseen, hyvin hyvin harva suomalainen lähtee heti tai melkein heti pysyvästi ulkomaille koulujen jälkeen, joten puhut marginaalisesta joukosta.

        Sitten vääristelit sanomaani poistamalla sen asianyhteydestä:
        -"Mä taas uskon, että 99% niistä, jotka muuttavat pysyvästi tai vakinaisesti ulkomaille asumaan ovat maksaneet osuutensa. "
        ja:
        Eivät ole, ei edes 2 % ole maksanut sitä velkaansa, senkun lasket mitenpäin vain sen asian.

        Vastasin:
        -Joko et ole lukenut noita viestejäni ajatuksella
        ja
        -Kuinkahan mahtaa olla mahdollista, että loppujen lopuksi suhtkaikki maailman kansantaloudet tuottavat voittoa tai ns. elävät omillaan

        Johon vastasit omasta mielestäsi oikein viisaastikin karrikoiden:
        -Kerroppas valtio joka tuottaa voittoa :D Öööh Kreikka? hehehehhe
        ja jatkat:
        -Suomalainen 0-25 ikävuoteen asti on maksanut valtiolle 150000 egee palttiarallaa, sen lyhentämiseen vain aniharva pystyy joka muuttaa ulkomaille asumaan.

        Ensiksi: Minä olen maksanut "velkani" Suomelle moninkertaisesti, epäiletpä sitä tai et.
        Toiseksi: Uskon edelleen, että valtava osa suomalaisista on myös, lukua en osaa sanoa, koska asiasta ei varmasti ole tehty minkäänlaista tutkimusta.
        Suurin osa ulkomaille PYSYVÄSTI muuttaneista henkilöistä ovat yli 35 vuotiaita.
        Heidät voidaan jakaa ryhmiin:
        a. juuri koulunsa päättäneet, lähtevät 2-24 kuukaudeksi "opiskelemaan", "interrailaamaan", au-pairiksi, ihastumisen takia, jonka jälkeen palaavat takaisin Suomeen. He siis EIVÄT ole pysyvästi ulkomaille muuttavia.
        b. jo työssään paljolti kokemusta saaneet 30-45 vuotiaat, jotka toimivat bisneksessä, ulkomaisessa firman konttorissa tms, heistä osa muuttaa pysyvästi alunalkaen osa palaa Suomeen.
        c. eläkeläiset, jotka ovat suunnitelleet muuttoa jo pidempään, heistä harva palaa takaisin pysyvästi.
        Loput ovat ns. marginaalijoukkoa, jotka jo aikaisemmassa viestissäni mainitsin.
        Joten on kyse hyvin pienestä ihmisryhmästä, joka ei tuota "velkaansa" ole vielä ehtinyt maksaa.

        Kyselit tuosta maailman kansantalouksien "pärjäämisestä" omillaan?
        Katselepa vaikka huvikses Kiinan talouden lukuja.

        Nuo yllä esittämäni asiat ovat aivan perusasioita peruskansalaiselle, joten ei noita ihan hirveän vaikea voisi luulla olla käsittämättä. Mutta sulle kehottaisin jättämään taloudenhoito asiat sellaisille, jotka niistä edes vähän jotain ymmärtää.


      • -----------_________
        Jos nyt vaikka kirjoitti:

        Ottaisit asioista selvää, ennekuin alat jauhamaan tyhjää, aloitetaanpa alusta ääliö.

        Sanoit:
        -Heh, se on monelle Suomalaiselle vaikea ymmärtää mitä kaikki maksaa;)
        -En ole itsekkään vielä maksanut kaikkea mitä yhteiskunta on minuun käyttänyt, ja rohkenen epäillä ettet sinäkään.
        sekä:
        -Jos siis olet maksanut sanotaanko vaikka 25 vuotiaasta asti 20 000 euroo veroja palkkatulosta joka vuosi, niin sitten n. 10 vuoden päästä voisi alkaa oleen maksettuna yhteiskunnan panostus

        Vastasin:
        -Katsos kun ei sen suomalaisen, ainoat maksamat verot ole vain palkkaveroja.

        Sanoit:
        -jos käyt koulut loppuun ja häivyt töihin ulkomaille, et tilitä tällöin veroja Suomeen, niin et todellakaan ole millään tavoin hyödyksi Suomelle

        Vastasin:
        -et puhunut aikaisemmassa viestissäsi mitään koulujen loppuunkäymisen jälkeen häipymisestä ulkomaille, sanoit vain ettet ole itse varmasti maksanut velkaasi Suomalaiselle yhteiskunnalle ja rohkenet epäillä, etten minäkään, tai moni muukaan. Mä taas uskon, että 99% niistä, jotka muuttavat pysyvästi tai vakinaisesti ulkomaille asumaan ovat maksaneet osuutensa. Toisekseen, hyvin hyvin harva suomalainen lähtee heti tai melkein heti pysyvästi ulkomaille koulujen jälkeen, joten puhut marginaalisesta joukosta.

        Sitten vääristelit sanomaani poistamalla sen asianyhteydestä:
        -"Mä taas uskon, että 99% niistä, jotka muuttavat pysyvästi tai vakinaisesti ulkomaille asumaan ovat maksaneet osuutensa. "
        ja:
        Eivät ole, ei edes 2 % ole maksanut sitä velkaansa, senkun lasket mitenpäin vain sen asian.

        Vastasin:
        -Joko et ole lukenut noita viestejäni ajatuksella
        ja
        -Kuinkahan mahtaa olla mahdollista, että loppujen lopuksi suhtkaikki maailman kansantaloudet tuottavat voittoa tai ns. elävät omillaan

        Johon vastasit omasta mielestäsi oikein viisaastikin karrikoiden:
        -Kerroppas valtio joka tuottaa voittoa :D Öööh Kreikka? hehehehhe
        ja jatkat:
        -Suomalainen 0-25 ikävuoteen asti on maksanut valtiolle 150000 egee palttiarallaa, sen lyhentämiseen vain aniharva pystyy joka muuttaa ulkomaille asumaan.

        Ensiksi: Minä olen maksanut "velkani" Suomelle moninkertaisesti, epäiletpä sitä tai et.
        Toiseksi: Uskon edelleen, että valtava osa suomalaisista on myös, lukua en osaa sanoa, koska asiasta ei varmasti ole tehty minkäänlaista tutkimusta.
        Suurin osa ulkomaille PYSYVÄSTI muuttaneista henkilöistä ovat yli 35 vuotiaita.
        Heidät voidaan jakaa ryhmiin:
        a. juuri koulunsa päättäneet, lähtevät 2-24 kuukaudeksi "opiskelemaan", "interrailaamaan", au-pairiksi, ihastumisen takia, jonka jälkeen palaavat takaisin Suomeen. He siis EIVÄT ole pysyvästi ulkomaille muuttavia.
        b. jo työssään paljolti kokemusta saaneet 30-45 vuotiaat, jotka toimivat bisneksessä, ulkomaisessa firman konttorissa tms, heistä osa muuttaa pysyvästi alunalkaen osa palaa Suomeen.
        c. eläkeläiset, jotka ovat suunnitelleet muuttoa jo pidempään, heistä harva palaa takaisin pysyvästi.
        Loput ovat ns. marginaalijoukkoa, jotka jo aikaisemmassa viestissäni mainitsin.
        Joten on kyse hyvin pienestä ihmisryhmästä, joka ei tuota "velkaansa" ole vielä ehtinyt maksaa.

        Kyselit tuosta maailman kansantalouksien "pärjäämisestä" omillaan?
        Katselepa vaikka huvikses Kiinan talouden lukuja.

        Nuo yllä esittämäni asiat ovat aivan perusasioita peruskansalaiselle, joten ei noita ihan hirveän vaikea voisi luulla olla käsittämättä. Mutta sulle kehottaisin jättämään taloudenhoito asiat sellaisille, jotka niistä edes vähän jotain ymmärtää.

        No katsomme Kiinan lukuja hyvin menee kyllä talouden saralla, katsoppas vielä samaan hengen vetoon tilasto maista, joissa ihmisen täytyy tulla eläkseen päivässä 2 dollarilla, ja katso siittä mihin tässä tilastossa Kiina sijoittuu. Kappas vaan, kuinka voittoisa valtio onkaan.

        En kysellyt kansantalouksien pärjäämisestä, sinähän kehuit lähes kaikkien valtiooiden tuottavan voittoa, siis kysyn nyt tuottaako Suomi voittoa, tämä nyt varmasti koskettaa meitä enemän, kuin Kiina talouden tila. Muuten olisihan niitä ollut paljon parempia esimerkkejä, kuin Kiina, olisit ottanut Norjan.

        Minkähän ikäinen olet, on meinaan niin heiveröisiä heittoja sinulla, et tuntuu ettet oikein nojaa mihinkään faktatietoon. Tuo jaottelusi joista interreilaajista oli jo surkuhupaisa.

        Siis Suomesta pois muuttaneet ovat pääsääntöisesti avioliiton kautta muuttaneita, sen jälkeen työn perässä menneitä, he ovat useinmiten alle 30 vuotiaita.

        Onko sulla edes aavistusta kuinka paljon Suomalaisia asuu vakinnaisesti ulkomailla, käyppäs nyt vähän googlettamassa, en jaksa jatkuvasti hakea sun uskomuksillesi vasta tilastoa.

        Siis kuten toi toinenkin kirjoittaja laskeskeli, niin pitäisi paukuttaa 10 - 15 vuotta duunii et sais sen velan maksettua pois, jonka valtio on sinuun panostanut.

        Ja huom! Sinä et ole edes sitä vielä aloittanut, vähän tuntuu siltä, kyllä keskustelen nyt sen verran nuoren kaverin kanssa taikka sitten olet varsinainen ruudin keksijä.


      • --------__________
        Jos nyt vaikka kirjoitti:

        Ottaisit asioista selvää, ennekuin alat jauhamaan tyhjää, aloitetaanpa alusta ääliö.

        Sanoit:
        -Heh, se on monelle Suomalaiselle vaikea ymmärtää mitä kaikki maksaa;)
        -En ole itsekkään vielä maksanut kaikkea mitä yhteiskunta on minuun käyttänyt, ja rohkenen epäillä ettet sinäkään.
        sekä:
        -Jos siis olet maksanut sanotaanko vaikka 25 vuotiaasta asti 20 000 euroo veroja palkkatulosta joka vuosi, niin sitten n. 10 vuoden päästä voisi alkaa oleen maksettuna yhteiskunnan panostus

        Vastasin:
        -Katsos kun ei sen suomalaisen, ainoat maksamat verot ole vain palkkaveroja.

        Sanoit:
        -jos käyt koulut loppuun ja häivyt töihin ulkomaille, et tilitä tällöin veroja Suomeen, niin et todellakaan ole millään tavoin hyödyksi Suomelle

        Vastasin:
        -et puhunut aikaisemmassa viestissäsi mitään koulujen loppuunkäymisen jälkeen häipymisestä ulkomaille, sanoit vain ettet ole itse varmasti maksanut velkaasi Suomalaiselle yhteiskunnalle ja rohkenet epäillä, etten minäkään, tai moni muukaan. Mä taas uskon, että 99% niistä, jotka muuttavat pysyvästi tai vakinaisesti ulkomaille asumaan ovat maksaneet osuutensa. Toisekseen, hyvin hyvin harva suomalainen lähtee heti tai melkein heti pysyvästi ulkomaille koulujen jälkeen, joten puhut marginaalisesta joukosta.

        Sitten vääristelit sanomaani poistamalla sen asianyhteydestä:
        -"Mä taas uskon, että 99% niistä, jotka muuttavat pysyvästi tai vakinaisesti ulkomaille asumaan ovat maksaneet osuutensa. "
        ja:
        Eivät ole, ei edes 2 % ole maksanut sitä velkaansa, senkun lasket mitenpäin vain sen asian.

        Vastasin:
        -Joko et ole lukenut noita viestejäni ajatuksella
        ja
        -Kuinkahan mahtaa olla mahdollista, että loppujen lopuksi suhtkaikki maailman kansantaloudet tuottavat voittoa tai ns. elävät omillaan

        Johon vastasit omasta mielestäsi oikein viisaastikin karrikoiden:
        -Kerroppas valtio joka tuottaa voittoa :D Öööh Kreikka? hehehehhe
        ja jatkat:
        -Suomalainen 0-25 ikävuoteen asti on maksanut valtiolle 150000 egee palttiarallaa, sen lyhentämiseen vain aniharva pystyy joka muuttaa ulkomaille asumaan.

        Ensiksi: Minä olen maksanut "velkani" Suomelle moninkertaisesti, epäiletpä sitä tai et.
        Toiseksi: Uskon edelleen, että valtava osa suomalaisista on myös, lukua en osaa sanoa, koska asiasta ei varmasti ole tehty minkäänlaista tutkimusta.
        Suurin osa ulkomaille PYSYVÄSTI muuttaneista henkilöistä ovat yli 35 vuotiaita.
        Heidät voidaan jakaa ryhmiin:
        a. juuri koulunsa päättäneet, lähtevät 2-24 kuukaudeksi "opiskelemaan", "interrailaamaan", au-pairiksi, ihastumisen takia, jonka jälkeen palaavat takaisin Suomeen. He siis EIVÄT ole pysyvästi ulkomaille muuttavia.
        b. jo työssään paljolti kokemusta saaneet 30-45 vuotiaat, jotka toimivat bisneksessä, ulkomaisessa firman konttorissa tms, heistä osa muuttaa pysyvästi alunalkaen osa palaa Suomeen.
        c. eläkeläiset, jotka ovat suunnitelleet muuttoa jo pidempään, heistä harva palaa takaisin pysyvästi.
        Loput ovat ns. marginaalijoukkoa, jotka jo aikaisemmassa viestissäni mainitsin.
        Joten on kyse hyvin pienestä ihmisryhmästä, joka ei tuota "velkaansa" ole vielä ehtinyt maksaa.

        Kyselit tuosta maailman kansantalouksien "pärjäämisestä" omillaan?
        Katselepa vaikka huvikses Kiinan talouden lukuja.

        Nuo yllä esittämäni asiat ovat aivan perusasioita peruskansalaiselle, joten ei noita ihan hirveän vaikea voisi luulla olla käsittämättä. Mutta sulle kehottaisin jättämään taloudenhoito asiat sellaisille, jotka niistä edes vähän jotain ymmärtää.

        "Nuo yllä esittämäni asiat ovat aivan perusasioita peruskansalaiselle, joten ei noita ihan hirveän vaikea voisi luulla olla käsittämättä. Mutta sulle kehottaisin jättämään taloudenhoito asiat sellaisille, jotka niistä edes vähän jotain ymmärtää."

        Aivan kehuithan tuossa aiemminlähes kaikkien maiden tuottavan voittoa, siis tuottaako Suomi voittoa?

        Sinuna menisin nyt ihan oikeasti lässyttämään muualle, kun et ilmiselvästi asioista mitään ymmärräkkään.


      • Ei voi muuta sanoa
        --------__________ kirjoitti:

        "Nuo yllä esittämäni asiat ovat aivan perusasioita peruskansalaiselle, joten ei noita ihan hirveän vaikea voisi luulla olla käsittämättä. Mutta sulle kehottaisin jättämään taloudenhoito asiat sellaisille, jotka niistä edes vähän jotain ymmärtää."

        Aivan kehuithan tuossa aiemminlähes kaikkien maiden tuottavan voittoa, siis tuottaako Suomi voittoa?

        Sinuna menisin nyt ihan oikeasti lässyttämään muualle, kun et ilmiselvästi asioista mitään ymmärräkkään.

        kuin voi v.ittu että sä olet suorastaan idiootti, käsittämättömän typerä idioottiSaivartelija, karrikoija, luuletko että muut ihmiset ovat noin tyhmiä, etteivät osaa ajatella ihan omilla aivoillaankin?
        Minä en kysy ikääsi, koska sillä ei ole merkitystä, toiset vaan ei opi koskaan, sinä näköjään kuulut niihin.
        Totthan toki sinunkin pikkiriikkisillä soluilla voisi pystyä senkin päättelemään, että talouspolitiikasta ei kannata puhua hektisellä ajankohdalla vaan tietenkin suunnitelmia ajatellaan pitkässä juoksussa. Tuon sinun mentaliteettisi perusteella voisi verrata näin: Kun ihminen, perhe, yhtiö tai yhteisö ottaa lainan, hän on köyhä. Jos ihminen tai joku edella vastaavista ei ota lainaa, eikä ole kenenllekkään velkaa, hän on rikas. Niiltäkin osin vaikka lainaa ottamaton ei omista mitään ja lainaa ottavalla on omistuksessaan vaikka omakotitalo tms.
        Valtioiden lainanottoa ollaan jo kauan vertailtu bruttokansantuotteeseen per capita, siihen liittyy myös muita tarkentavia ostovoimakapasiteettia yms, mutta jo tuo BKT/capita on hyvä mittari. Suomessa 90 luvun laman aikana velka oli korkea (tai riippuu mihin sitä verrataan), yli 60% ja hyvinä vuosina lainaa maksettiin takaisin, jolloin se oli ennen lamaa 2008 jo 40%ssa, ja nyt laina on noussut 56%een. Tuo lainanotto on valtiolle "puskuri". USAn velka ylitti 100% vain muutama viikko sitten. Kreikka on jo konkurssitilassa, mutta ei sen takia, että se tarvitsisi lainaa, vaan sen takia, että sen tulot ovat edelleen suuremmat kuin sen menot, eli lainan maksukykyyn ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia pitkään aikaan. Mutta siitäkin pystyisi vielä jotenkuten selviämään, jos tuo valtio myisi lähes koko Valtionomaisuutensa, joka kyllä vähän vaikeuttaisi sen uskottavuutta, koska jokaisella valtiolla on aina ns. reserviä, eli pääomaa myös.

        Sinuna menisin nyt ihan vaikka käymään uudellen apukoulun , tällä kertaa läpi, äläkä tule tänne tuollaista pas.kaa jauhamaan enää, sinä et tajua ihan yksinkertaistakaan asiaa, puhumattakaan tälläisistä isojen poikien jutuista.


      • --------_________
        Ei voi muuta sanoa kirjoitti:

        kuin voi v.ittu että sä olet suorastaan idiootti, käsittämättömän typerä idioottiSaivartelija, karrikoija, luuletko että muut ihmiset ovat noin tyhmiä, etteivät osaa ajatella ihan omilla aivoillaankin?
        Minä en kysy ikääsi, koska sillä ei ole merkitystä, toiset vaan ei opi koskaan, sinä näköjään kuulut niihin.
        Totthan toki sinunkin pikkiriikkisillä soluilla voisi pystyä senkin päättelemään, että talouspolitiikasta ei kannata puhua hektisellä ajankohdalla vaan tietenkin suunnitelmia ajatellaan pitkässä juoksussa. Tuon sinun mentaliteettisi perusteella voisi verrata näin: Kun ihminen, perhe, yhtiö tai yhteisö ottaa lainan, hän on köyhä. Jos ihminen tai joku edella vastaavista ei ota lainaa, eikä ole kenenllekkään velkaa, hän on rikas. Niiltäkin osin vaikka lainaa ottamaton ei omista mitään ja lainaa ottavalla on omistuksessaan vaikka omakotitalo tms.
        Valtioiden lainanottoa ollaan jo kauan vertailtu bruttokansantuotteeseen per capita, siihen liittyy myös muita tarkentavia ostovoimakapasiteettia yms, mutta jo tuo BKT/capita on hyvä mittari. Suomessa 90 luvun laman aikana velka oli korkea (tai riippuu mihin sitä verrataan), yli 60% ja hyvinä vuosina lainaa maksettiin takaisin, jolloin se oli ennen lamaa 2008 jo 40%ssa, ja nyt laina on noussut 56%een. Tuo lainanotto on valtiolle "puskuri". USAn velka ylitti 100% vain muutama viikko sitten. Kreikka on jo konkurssitilassa, mutta ei sen takia, että se tarvitsisi lainaa, vaan sen takia, että sen tulot ovat edelleen suuremmat kuin sen menot, eli lainan maksukykyyn ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia pitkään aikaan. Mutta siitäkin pystyisi vielä jotenkuten selviämään, jos tuo valtio myisi lähes koko Valtionomaisuutensa, joka kyllä vähän vaikeuttaisi sen uskottavuutta, koska jokaisella valtiolla on aina ns. reserviä, eli pääomaa myös.

        Sinuna menisin nyt ihan vaikka käymään uudellen apukoulun , tällä kertaa läpi, äläkä tule tänne tuollaista pas.kaa jauhamaan enää, sinä et tajua ihan yksinkertaistakaan asiaa, puhumattakaan tälläisistä isojen poikien jutuista.

        Kaikki tietävät tänä päivänä sen kylmän seikan ettei bkt kerro suinkaan valtion voitollisuutta. Ja apukouluista sen verran, että en hirveästi kyttää miten kirjoitellaan, mutta kyllä aika aivotonta pullamössöä on, jos ihminen ei osaa edes pienintäkään kappalejakoa.

        Muuten sinun kanssa keskustellessa olemme käyneet nyt jo Kiinan kansantalouden tilan, Suomen velkamäärän, oletpa vetänyt uusiksi jopa tyypillisen maastamuuttajan, se on nuori interreilaaja, jonka vielä kaikessa viisaudessasi kuitenkin kerroit olevan siis väliaikaisesti poissa maasta lol...

        Mikäs isojen poikien kerho teillä onkaan, onko se nallekerho ja pelaatteko afrikan tähteä, vai joko on monopoli menossa? Ne on leikkirahoja sitten ei käy kauppaan sanoo kaupan täti.

        Kylläpäs olet mainio poju siis ihan oikea poju ja muista maksaa velkaa pois, niin tuota sitten joskus. Ja älä ota ittees, sinusta näkee jo kaukaa, et tulet tänne jämähtämään aivan varmasti.


      • 547456765
        Ei voi muuta sanoa kirjoitti:

        kuin voi v.ittu että sä olet suorastaan idiootti, käsittämättömän typerä idioottiSaivartelija, karrikoija, luuletko että muut ihmiset ovat noin tyhmiä, etteivät osaa ajatella ihan omilla aivoillaankin?
        Minä en kysy ikääsi, koska sillä ei ole merkitystä, toiset vaan ei opi koskaan, sinä näköjään kuulut niihin.
        Totthan toki sinunkin pikkiriikkisillä soluilla voisi pystyä senkin päättelemään, että talouspolitiikasta ei kannata puhua hektisellä ajankohdalla vaan tietenkin suunnitelmia ajatellaan pitkässä juoksussa. Tuon sinun mentaliteettisi perusteella voisi verrata näin: Kun ihminen, perhe, yhtiö tai yhteisö ottaa lainan, hän on köyhä. Jos ihminen tai joku edella vastaavista ei ota lainaa, eikä ole kenenllekkään velkaa, hän on rikas. Niiltäkin osin vaikka lainaa ottamaton ei omista mitään ja lainaa ottavalla on omistuksessaan vaikka omakotitalo tms.
        Valtioiden lainanottoa ollaan jo kauan vertailtu bruttokansantuotteeseen per capita, siihen liittyy myös muita tarkentavia ostovoimakapasiteettia yms, mutta jo tuo BKT/capita on hyvä mittari. Suomessa 90 luvun laman aikana velka oli korkea (tai riippuu mihin sitä verrataan), yli 60% ja hyvinä vuosina lainaa maksettiin takaisin, jolloin se oli ennen lamaa 2008 jo 40%ssa, ja nyt laina on noussut 56%een. Tuo lainanotto on valtiolle "puskuri". USAn velka ylitti 100% vain muutama viikko sitten. Kreikka on jo konkurssitilassa, mutta ei sen takia, että se tarvitsisi lainaa, vaan sen takia, että sen tulot ovat edelleen suuremmat kuin sen menot, eli lainan maksukykyyn ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia pitkään aikaan. Mutta siitäkin pystyisi vielä jotenkuten selviämään, jos tuo valtio myisi lähes koko Valtionomaisuutensa, joka kyllä vähän vaikeuttaisi sen uskottavuutta, koska jokaisella valtiolla on aina ns. reserviä, eli pääomaa myös.

        Sinuna menisin nyt ihan vaikka käymään uudellen apukoulun , tällä kertaa läpi, äläkä tule tänne tuollaista pas.kaa jauhamaan enää, sinä et tajua ihan yksinkertaistakaan asiaa, puhumattakaan tälläisistä isojen poikien jutuista.

        Nykyään vain kapeasti ajatteleva katsoo BKT/capita lukuja ihaillen, vähän fiksummat seuraa GPI (Genuine Progress Indicator) tilastoja, kysy opelta huomenna koulussa.


      • Semmoista voiton tek
        Ei voi muuta sanoa kirjoitti:

        kuin voi v.ittu että sä olet suorastaan idiootti, käsittämättömän typerä idioottiSaivartelija, karrikoija, luuletko että muut ihmiset ovat noin tyhmiä, etteivät osaa ajatella ihan omilla aivoillaankin?
        Minä en kysy ikääsi, koska sillä ei ole merkitystä, toiset vaan ei opi koskaan, sinä näköjään kuulut niihin.
        Totthan toki sinunkin pikkiriikkisillä soluilla voisi pystyä senkin päättelemään, että talouspolitiikasta ei kannata puhua hektisellä ajankohdalla vaan tietenkin suunnitelmia ajatellaan pitkässä juoksussa. Tuon sinun mentaliteettisi perusteella voisi verrata näin: Kun ihminen, perhe, yhtiö tai yhteisö ottaa lainan, hän on köyhä. Jos ihminen tai joku edella vastaavista ei ota lainaa, eikä ole kenenllekkään velkaa, hän on rikas. Niiltäkin osin vaikka lainaa ottamaton ei omista mitään ja lainaa ottavalla on omistuksessaan vaikka omakotitalo tms.
        Valtioiden lainanottoa ollaan jo kauan vertailtu bruttokansantuotteeseen per capita, siihen liittyy myös muita tarkentavia ostovoimakapasiteettia yms, mutta jo tuo BKT/capita on hyvä mittari. Suomessa 90 luvun laman aikana velka oli korkea (tai riippuu mihin sitä verrataan), yli 60% ja hyvinä vuosina lainaa maksettiin takaisin, jolloin se oli ennen lamaa 2008 jo 40%ssa, ja nyt laina on noussut 56%een. Tuo lainanotto on valtiolle "puskuri". USAn velka ylitti 100% vain muutama viikko sitten. Kreikka on jo konkurssitilassa, mutta ei sen takia, että se tarvitsisi lainaa, vaan sen takia, että sen tulot ovat edelleen suuremmat kuin sen menot, eli lainan maksukykyyn ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia pitkään aikaan. Mutta siitäkin pystyisi vielä jotenkuten selviämään, jos tuo valtio myisi lähes koko Valtionomaisuutensa, joka kyllä vähän vaikeuttaisi sen uskottavuutta, koska jokaisella valtiolla on aina ns. reserviä, eli pääomaa myös.

        Sinuna menisin nyt ihan vaikka käymään uudellen apukoulun , tällä kertaa läpi, äläkä tule tänne tuollaista pas.kaa jauhamaan enää, sinä et tajua ihan yksinkertaistakaan asiaa, puhumattakaan tälläisistä isojen poikien jutuista.

        http://olliherrala.blogit.kauppalehti.fi/blog/24669#commentform

        Velkaan perustuva huoltovaltio on rikki

        Euroalueen velkakriisi on merkki siitä, että euroalueen hyvinvointiyhteiskuntamalli maksaa liikaa.

        Tässä sitä sitten ollaan. Muiden rahojen jakaminen niin sanotusti suurella sydämellä on helppoa, mutta poliittisen avokätisyyden rajat ovat tulleet vastaan. Markkinat eivät enää halua jakaa rahaa maille, joilla kulut ovat suuremmat kuin tulot.

        Kaiken kukkuraksi lupaukset perustuvat velkaan: menoleikkauksista ei puhuta tarpeeksi Suomessakaan. Luvattujen palveluiden rahoittamiseksi pitäisi olla tulojakin, eikä uutta tulovirtaa synny ainakaan yrittämisen ja voitonteon haittaamisella.

        Kaikesta huolimatta uskon siihen, ettei velkaongelmia enää lakaista maton alle. Markkinareaktiot Kreikan, Portugalin, Irlannin, Espanjan ja Italian tilanteesta pakottavat päätöksentekijät miettimään velkaantumisen rajoja.

        Suomessakin.


      • ..tu mikä ääliö olet
        --------_________ kirjoitti:

        Kaikki tietävät tänä päivänä sen kylmän seikan ettei bkt kerro suinkaan valtion voitollisuutta. Ja apukouluista sen verran, että en hirveästi kyttää miten kirjoitellaan, mutta kyllä aika aivotonta pullamössöä on, jos ihminen ei osaa edes pienintäkään kappalejakoa.

        Muuten sinun kanssa keskustellessa olemme käyneet nyt jo Kiinan kansantalouden tilan, Suomen velkamäärän, oletpa vetänyt uusiksi jopa tyypillisen maastamuuttajan, se on nuori interreilaaja, jonka vielä kaikessa viisaudessasi kuitenkin kerroit olevan siis väliaikaisesti poissa maasta lol...

        Mikäs isojen poikien kerho teillä onkaan, onko se nallekerho ja pelaatteko afrikan tähteä, vai joko on monopoli menossa? Ne on leikkirahoja sitten ei käy kauppaan sanoo kaupan täti.

        Kylläpäs olet mainio poju siis ihan oikea poju ja muista maksaa velkaa pois, niin tuota sitten joskus. Ja älä ota ittees, sinusta näkee jo kaukaa, et tulet tänne jämähtämään aivan varmasti.

        Ei voi muuta sanoa kuin että olet iso ääliö pentu.


      • Sivukommentti
        ..tu mikä ääliö olet kirjoitti:

        Ei voi muuta sanoa kuin että olet iso ääliö pentu.

        Kehittäviä noi sinun vastaukset, niissä ytimöityy älysi loistoonsa.

        Kun takki on tyhjä, niin alkaa vittuilu.


    • Kiitos asiallisista kirjoituksista. nimim Balibasac. Kirjoittele vielä lisää.
      Itse olen käynyt kerran Filppulassa, tein kierroksen Manila-Palawan-Boracay. Cebu-Bohol. Tykkäsin kovasti maasta, ja olen jouluna lähdössä uudestaan kolmen viikon reissulle. Olen tuossa kirjoitellut yhden 35-vuotiaan likkalapsen kanssa ja tarkoitus olis tavata jouluna.
      Tuo viivanimimerkki on taas puolestaan tyypillinen suomalainen besserwisser, joka ei ole ikinä väärässä, ei kestä toisten mielipiteitä eikä neuvoja. Eikä ole käynyt ikinä tyttöbaarissa :O)
      Pitääpä käydä yhdessä kukkotappelussakin jouluna.
      Thaikkuihin verrattuna Filppulassa huikeasti parempi kielitaio, englannilla pärjää loistavasti . Opin äkkiä pitämään pieniä seteleitä mukana ja kaikki toimi.

    • -------------_______

      Tapsu hyvä, älä ota itseesi noin pahasti. Kyseessä ei ole nyt mistään väittelystä suinkaan, vaan siittä et joku kuvittelee oikeanlaisia suhteita olevan vain yhdenlaisia, ja näinhän ei ole suinkaan Tapsu, siittä sinä olet vanhana länkkärimiehenä, jolla 20 vuotta nuorempi nainen, jonka mitä ilmeisemmin tapasit netissä oiva esimerkki. Ymmärrän hyvin sinua, että sinua hämmästyttää, kun joku ei ole käynyt tyttöbaarissa Filippiineillä, eikö olekkin ihmeellistä ja tuiki erillaista, kuin sinun lähipiirisi toiminta ja tavat joita pidätte ihan luonnollisina.

      Käy nyt ihmeessä tyttöbaarissa ja kukkotappelussa, sittenhän oletkin nähnyt riittävästi sinulle Filippiinejä, vähän rannallakin voi piipahtaa, niinkös? Jotta muistat oikein kunnolla mokata alkavan suhteesi, niin vedä julkisesti pusu naises suulle siellä, ja vedä kunnon kännit.

      ps. Mulla on fiilis et Balibasac viittasi juuri sinun katltaisiin reissaajiin tuos aiemmin. Joko iskit Pattaylla kätes paskaan vai kyllästyitkö ja lähdit seuraavaan mestaan.

    • Niin, Balibasac vihjaisi kirjoituksessaan, että onko tuo viivanimimerkkimies käynyt Filppulassa ollenkaan. Minä sentäs rehellisesti kerroin, että olen eka kertaa siellä. Ja erehdyt pahasti, jos luulet minun siellä kännäävän ja sikailevan. Kirjottajalla taitaa vain tyypillisesti olla todella huono itsetunto ja helppohan on näillä palstoilla mollata juopoksi ja törkyilijäksi. Kyseisen herran kirjoitukset kuvastaa hyvin tämän palstan tasoa, antaa tulla lisää lokaa vaan niskaan :O).
      Balibasakin kirjoituksessa on mielenkiintoisia pointteja, kuten kutsumasanat "puti" ja "cano", vertaa sanoihin farangi ja gringo.
      Olen eronnut ihminen, minulla ei ole mitään menetettävää, joten lähdenpä taas avoimin mielin reissuun ja tietysti toivoen, että vielä löytäisin elämääni mukavan ja kunnollisen filippiinan.
      ps. Ja kyllä joka miehen pitää ainakin kerran elämässä tyttöbaarissa käydä, taitaa olla tekopyhää hymistelyä, ettei ikinä ole ko. paikassa visiiterrannut.

      • ------________

        Niin luetun ymmärtäminen ei ole vahvempia puoliasi, jos oppettelisit lukemaan Tapsu tissibaarien konkari;) Kirjoitin etten ole käynyt tyttöbaarissa Filippiineillä :D

        Enkä kyllä mitenkään paukuttelesi henkseleitäni edes tuolla asialla, on muuten aika vitun säälittävää touhua. Kyllä sinusta tulee taas oikein oiva aviomies jollekkin filippiinalle.

        En ala todisteleen sen enempää montako kertaa olen käynyt Filippiineillä, riittävästi perheen kanssa sukloimassa.


        Nähdään tapsu seuraavan kerran, kun ruikutat täällä miten turistiviisumi fiksataan kysmyksiäs tulee, saatanpa neuvoa tai saattaapi olla etten neuvo.


        Edelleenkin minä hyväksyn iäkkään papparaisen ja kaksikymmentä vuotta nuoremman naisen sponsaus suhteen, siittähän tässä puhuttiin aiemmin, jota et oikein sisäistänyt näemmä.


      • --------_________

        ps. Ja sitä kunnon naista et sitten sieltä tyttöbaarista löydä.


    • Balicasag

      Tannehan on saatu pitkasta aikaa oikein aktiivinen keskustelu!

      En ole koskaan kaynyt Angeles Cityssassa, enka siten oikein pysty kommentoimaan kyseista paikkaa kuin pelkkien kuulopuheiden perusteella. Manilan Burgos kadulla olen sen sijaan piipahtanut pariin otteeseen lahinna noin suomen vieraiden kanssa. Samoin Pattaya on jaanyt valiin, mutta Phuketissa olen ollut muutaman kerran. Ei tuo tyttobaarikulttuuri nyt suoranaisesti silmille hyppaa Filippiineilla ja minusta se on ihan hyva juttu. Johtuneeko vahaisesta turismista ja sita kautta alhaisesta kysynnasta? Katolilainen kirkkokin tietysti pitaa osaltaan tata liikkeenalaa kurissa. Tosin kylla nuo filippiinotkin ymmartaa tyttobaarin paalle ja kovasti tuntuvat tykkaavan siella kayda. Baareja kylla siis loytyy sellaisistakin paikoista joihin turistit eivat viela joukolla eksy, mutta ei mitenkaan silmiin pistavasti. Tyttobaareihin ei tormaa samalla tavalla kuin vaikkapa Phuketissa.

      Sama patee minusta myos lomakohteisiin. Cebun ja Puerto Galeran Sabangin lisaksi en ole ilmioon laajemmassa mittakaavassa tormannyt. Tosin olen lomaillut melko paljon paikoissa, joissa ei ole suurta hotellikeskittymaa ja turistejakin vahanlaisesti.

      Tassa tallainen Filippiinit lyhesti plajays:

      Joku tuossa edella kirjoitti, etta filippiineilla tulee hyvin toimeen englannilla ja tuo onkin ihan totta. Amerikkalaiset taisivat jattaa pitkan lentokentan ja jeeppien lisaksi kaksi asiaa filippiineille, kielen ja tippikulttuurin. Englantia puhutaan yleisesti ja vaikka monet paikalliset hieman ujostelevat "vaatimatonta" kielitaitoaan, englantia ainakin ymmarretaan hyvin ja tarpeen vaatiessa kylla puhutaankin. Tippaaminen on myos maan tapa ja yleensa ottaen kaikki palvelua tarjoavat odottavat saavansa noin 10% tipin. Tosin tassakin asiassa valkonaamaa ainakin yritetaan vedattaa ja odotukset voivat aina valilla ylittaa todellisen saannon.

      Ulkomaalaisia Filippiineilla asustelee Makati Cityn green beltin business-ihmisten lisaksi suurempia maaria Cebussa, Subic / Olongapo ja Boholilla. Tassa viittaan nyt eurooppalaisiin ja amerikkalaisiin. Cebussa on kai jonkinmoinen skandinaaviakeskittyma, eli kaupunginosa tai kortteli jossa asustelee enempi-vahempi skandinaaveja. Japanilaisia ja Korealaisia asustelee jonkin verran Manilan ymparilla olevien teollisuuskeskittymien, kuten Laguna Techno Park ja Caviten ymparistossa. Lisaksi Filippiineilla on laaja kiinalaispohjainen vaeston osa ja Manilassahan on ihan oikein oma China Town. Kiinalaisia on tullut ripotellen maahan ja viimeinen suurempi joukkomuutto taitaa ajoittua Maon valtaannousun aikoihin 1949 ja on naita kiinalaisia joskus ainakin espanjalaisten toimesta heitetty maasta uloskin. Suuri business Filippiineilla tehdaankin kiinalais-, espanjalais ja taiwanilaisperheiden voimin. Viittaan tassa Lucio Taniin, Henry Syhyn, John Gonkongweihin ja Zaime Zobel de Ayalaan. Alkuperaiset Filippiinot pitavat lahinna poliittista valtaa, “immigrantit” ja kolonnialistien jalkelaiset pyorittavat businesta. Voi sitten ihan itse patella, etta missa ja kuka ne todelliset paatokset tekee.

      Filippiinit yleensaottaen on melko turvallinen maa, etenkin jos ei kulje lompakko auki ja muistaa jattaa Rolexin lisaksi sen puolen kilon kultaisen kaulaketjun kotiin. En ole koskaan tyontanyt nenaani Mindanaolle, mutta jokunen tuttava on kotoisin Davao Citysta ja heidan mukaansa Davao olisi viela kohtuu turvallinen paikka. Sita vastoin Mindanaon lounaisosat Zamboangan ymparistossa ovat jo lehtijuttujenkin mukaan ehdottomasti valiin jatettavia paikkoja. Korealaiset ovat kai jonkin verran kartoittaneet mahdollisuuksia hyodyntaa Mindanaon halpatyovoimaa, mutta kasittaakseni ko. Hankkeet ovat jaaneet tekematta. Muutoin maassa parjaa hienosti, kunhan nyt muistaa etta tappelun saa aikaiseksi Tornion torillakin ja etta tilaisuus tekee varkaan. Kannattaa myos pitaa mielessa, etta tuliaseet ovat hyvin yleisia Filippiineilla ja laillisia seka laittomia aseita saa hankkittua helposti. Asepolitiikka on siis hyvin liberaali, verratavissa lahes texasin vastaavaan. Myos oman omaisuuden ja turvallisuuden turvaaminen asetta kayttaen on sallitua ja noin yleisesti voikin sanoa, etta jokaisessa huushollissa jossa on vahan enemman varastamisen arvoista on jonkin nakoinen tussari ladattuna laatikossa. Muutoin Filippiinilaiset ovat erittain vieraanvaraisia ja iloisia ihmisia, tosin omasta kunniastaan ja arvostaan hyvin tarkkoja.

      • Balicasag - Osa 2

        Helppoja kohteita Filippiineilla on tuon jo hyvin tunnettun Boracayn lisaksi Cebu, Bohol, Puerto Galera ja tietysti Subic ymparisto. Kaikissa em. Paikoissa on myos mahdollista sukeltaa ja harrastaa monennakoista muutakin vesiurheilua tai vaikka sitten ihan auringon palvontaa. Vahan vaativammalle sukelluksenharrastajalle voisi suositella Boholin ymparistoa, El Nidoa ja Coronia pohjoispalawanilla, Malapascua saarta Cebun pohjoispuolella tai Moalboal Cebun lounaiskarjessa. Myos 100 Islands Baquio Cityn lahettyvilla on nakemisen arvoinen paikka. Sitten taman subjektiivisen listan lisaksi tuhansia muita luonnonkauniita paikkoja, ihan jokaiselle jotain. Lisaksi reppumatkaajat kai kayttavat Manila-Batangas-Naga-Sorosogon-Leyte-Bohol- jne. Reittia ihan Jepney/lautta kyydilla. Filippiineilla on helppoa ja suhteellisen edullistakin liikkua lentaen ja aika monelle pikkusaarelle paase lentokyydilla. Lisaksi saaristossa on lukemattomia lauttareitteja ja lauttoja kulkee aiankin suosituilla reiteilla useita paivittain.

        Ei muuta kuin hyvia hetkia Filippiineilla, miten ikina ja kenen tahansa kanssa ne paatatte viettaa!


    • Kiitoksia pojat viesteistä! Tuli hyviä matkakohteita ja vihjeitä reissuun.
      Aloin jo pari vuotta tuikimaan netistä maata nimeltä Philippiinit, ja olin kuullut maasta ja ihmisistä enimmäkseen positiivisia asioiita.
      Niinpä ostin KLM:ltä keväällä meno-paluu lipun ja viihdyinkin hyvin kuukauden maassa.
      Tytön, jonka tapaan jouluna, löysin itse palstalta Christian Fliipina. Aloin kirjoittaa hänelle ja nyt olis tiedossa lomaa yhdessä, ensimmäisenä ehkä Malapascualle. Saas nähä kuinka vanhan käy, ajattelin olla kuitenkin herrasmies, ei mitään sikailuja.
      Tuosta turistiviisumista on tällä palstalla krijoitettukin, mutta ehkjä niitä neuvoja sitten tarvitsee tulevaisuudessa. :O)
      Olen ajatellut eläkkeelle päästyäni muuttaa Filppulaan, suomi on jo nähty.
      Haluaisin nähdä kunnon tulivuoren, onko niitä muualla kuin Davaossa?
      Ruoka oli vähän ihmeellistä sekoitusta, itämmaista, espanjalaista ja jenkkiä sekaisin, johtuu varmaan maan historiasta. Parhaita hetkiä olivat buffet dinner illalliset beachilla Boracaylla. Lomani menee rannalla, kalassa merellä, ja saarien kiertämiseen lentokoneella.
      Yksin kulkiessani kaduilla minulla oli kahden euron paikallinen kello ranteessa, vanha nokia, jossa prepaid, eikä mitään arvokasta mukana.
      Manilassa ei kullä mieli tehnyt liikkuakkaan yksin illalla, koska kaduilla ei ollut edes katuvaloja, ja siellä pimeässä istuu ja asuu ihmisiä.
      Pitääpä tutkailla noita Barabasicin ilmoittamia paikkoja ja päättää, minne maktkustaa.
      Tyttöbaateissa on ihan mukava piipahtaa kylmällä San Miguelilla, mutta en minä sieltä vaimoa meinaakkaan ottaa, ehkä. krhm., autan hieman rahapulaan joutunutta yksinhuoltajaa hieman ;O)
      Magandang araw! Tapio

    • Balicasag

      Noin minun kotinurkilta helpoin tulivuori on Taal joka sijaitsee parin tunnin ajomatkan paassa Manilasta, paikassa nimelta Tagaytay. Tagaytay on muutenkin ihan nakemisen arvoinen paikka ja sielta loytyy hotelleja jos haluaa ihan yon yli olla. Taal vuoren kraateri on tayttynyt vedella ja siellakin paasee sukeltamaan, tosin eipa siella mitaan nahtavaa ole. Tagaytay ilmasto on viileampi kuin vaikkapa Manilassa ja se on suosittu viikonloppukohde filippiinojenkin keskuudessa, joten kannattaa varailla hotelli etukateen.

      Mayon on muistaakseni Bicol provinssissa provinssissa sinne automatka ottaa kaikkea 12 ja 20 tunnin valilla. Reitti kulkee Batangakseen asti Star toll wayta ja jalkeen jokaisen pikkukylan lapi, ylos-alas makien rinteilla ja keskinopeus on ehka 20 km tunnissa. Eli matka ei ole kuin jonkun matkaa toistasataa kilometria, mutta nopeus ei paata huimaa. Mayon on kasittaakseni aktiivisin vuori Filippiineilla ja sinne paasee kiipeamaankin, jos vuori satu olemaan kovin aktiivinen.

      Pinatubo loytyy Manilan pohjoispuolellta ja jos joskus tekee Manilan liepeilta retken maantieta pitkin tuonne aiemmin mainitsemalleni 100 Islands, niin Pinatubo osuu melkein matkalle. Pinatubo poksahti muistaakseni joskus 80-luvulla ja peitti koko saarivaltion tuhkaan, mutta viimeiset 20-30 vuotta on taas ollut kai melko hiljainen.

      Etelaosissakin ja jossain Cebun nurkillakin taitaa olla viela yhteensa pari-kolme tulivuorta, mutta nuo tuli nyt ekaksi mieleen.

      • Tulivuoria

        Mayonin näkee helpoiten kun lentää Legazpiin, noin tunnin lento Manilasta. Se näkyy hyvin lentokentälle, joten sitä voi todennäköisesti ihailla jopa lentokoneesta, jos sattuu istumaan oikealla puolella konetta. Mayon tupruttelee koko ajan enemmän tai vähemmän savua, viimeksi sylki laavaa jne muistaakseni pari vuotta sitten.


    • Kiitoksia taas neuvoista. Kannattaako sitä paikallista kieltä opiskella, sillä kielihän vaihtuu, kun vaihtaa saarta. Manilassa tagalogia, Cebulla cebuanoa, jne. Koska suurin osa kansasta suostuu puhumaan englantia.
      Pitääpä panna mieleen tuo Mayon ja Legazpi, jospa vaikka piipahtais siellä.

    • Balicasag

      Naiintindihan tagalog mo? Oo, naiintintdhan ko marami kase asawa ko Pinay.

      Tagalog on maan virallinen kieli ja nykyaan jokainen filippiino opiskelee englannin ja lisaksi sita ihan ensimmaisesta koulupaivasta alkaen. Ainakin kielen perusteitakannattaa opetella koska:

      A: Saat paremman vastaanoton ja palvelun jos puhut edes jonkin verran Tagalogia.
      B: Pysyt karryilla kun muut puhuvat. Monesti tama on oman edun mukaista noin taloudellisesti ja muutoinkin paatoksenteon kannalta.
      C: Et ole ihan taysin riippuvainen kumppanistasi.

    • Puhun pikkuisen espanjaa jo entuudestaan. Hauska kuunnella tagalogia kun siellä vilahtelee tuttuja sanoja!
      Jeps, pitääpä hakea Riitta Vartin sanakija ja opetella ainakin kohteliaisuudet. Mitenkä kysytään naiselta kohteliaasti, oletko vapaa? Siis tagalogin kielellä?
      Are you single? Esta usted solo? Khun bpen sood, mai? (Eng, esp, thai)
      Tuo tulivuorikeikka täytyy tehdä ja mennä lentämällä tuonne legazpiin, kokemus taas sekin.

    • Luultavasti näin. ;)

      May asawa ba kayo? (oletko naimisissa.)
      Gusto kong makakuha ng malaman mo.(haluaisin tutustua sinuun.)

    • Salamat! Nuo täytyy opetella!
      Asiasta kolmanteen. Paljonko pamahtaa lentokentällä sakkoa, jos ylitän 1-2 päivällä sen laillisen 21 vrk Filppulassa oloajan? Siis olemalla maassa 22 tai 23 vrk ilman viisumia?
      En viittis lähteä muutaman päivän takia migriin jonottaan ja maksaan sitä 3300 php.
      Thaikkulassa sai yhden päivän anteeksi, otin riskin koska lentolippu oli sinä päivänä paljon halvempi kuin edellispäivänä. Thaikkulassa maksetaan 500 bht päivä sakkoa, eli non 13 euroa, eka päivän saa anteeksi mutte kahdewta päivästä maksetaan sitten tuplat ;O)
      Tai ehkä viisaampi olla vaan se 21 vrk.?
      Mitens Malapascualla ja muilla pikkusaarilla käy visa-kortti maksamiseen?
      Olin lukevinani netistä, että joutuvat soittaan mantereelle pankkiin ja varmistamaan kortin? Oks tää totta?

    • Balicasag

      Jos kyseessa on paivan ylitys niin saatat saada pidemman viisumin jo maahan tullessa, kun esitat asian passintarkastuksen yhteydessa. Omalla kohdalla on kertaalleen kaynyt nain Suomalaisen tuttavan kanssa. Kerroin asian jo maahan tullessa ja naytin lentoliput, lopputuloksena tuttava sai paivan pidennyksen jo maahan tullessa ja ilman kuluja.

      Luottokortit kayvat huonosti ja monilla pikkupaikkakunnilla ei ole edes valttamatta pankkiautomaattia, joten matkustaessa vahan etaammalla suurista keskuksista on syyta pitaa mukana kateista. Kannattaa tosin kysya etukateen hotellista kortin kaytosta. Usein kortin kaytto on muutaman prosentin kalliimpaa kuin kateisella maksaessa, eli palveluntarjoaja laskuttaa asiakkaalta luottokorttiyhtion kulut.

    • Balicasag

      Pikkusen tyontaa vetta vaihteeksi ja on signaali kakkonen paalla. Toivottavasti keli paranee, etta paasee mopoilemaan viikonloppuna.

    • Hyvä paikka.

      Malapascualla ei ole pankki-automaatteja joten ota käteistä mukaan. Bluewaterissa sain hetken tingattuani huoneen hinnan tippumaan 1000;sta pesosta/vrk 700:n pesoon ja sisälsi aamupalan. Mayassa venekuskit yrittävät kusettaa turistia sanomalla että joudut odotamaan muutaman tunnin mutta maksamalla ylimääräistä saat privaatti kyydin. Ei kannata uskoa vaan ostaa lipunmyyntipisteestä normaalin lipun . Jos ei ole naisystävää mukana niin sekin löytyy sieltä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe