millä saan rinnat tyhjentymään? siis tilanne se että rinnat täytyy niin että vauvan on hankala imeä ja minua sattuu, rinnat täyttyvät joka imetys kerran jälkeen kivi koviksi. miten saisin vähän vähemmän?
tarttis neuvoo/vinkkii
12
154
Vastaukset
- h4e
Pumppaa käsin tai koneella ylimääräistä maitoa talteen vaikka juuri ennen imetystä (tai kun olo on hankala) Sen verran pumppaat, että olo helpottaa ja pistät maidon jääkaapin kautta pakastimeen niin on varalla jos haluat lähteä vaikka kaupassa käymään.
- 234543
Huh, älä ihmeessä pumppaa! Se vain lisää maidontuotantoasi. Usko pois. Tein ensimmäiseni kanssa sen virheen, että pumppasin maitoa pakastimeen "pahan päivän varalle" ja rintani olivat kuin kivipallon ensimmäiset 8 kk...
Toisen kanssa en sitä virhettä tehnyt. Imetin rintakumin kanssa, jolloin vauvan saa otteen kovemmastakin rinnasta. Imetä aina vain toinen rinta kerrallaan (kyllä piisaa, kun kerran erittää runsaasti). Vauvasi taitaa olla vastasyntynyt? Rintojen pingotus helpottaa yleensä vähintään parissa viikossa (turvotus laskee, maidon eritys tasaantuu tarpeelliseen määrään, jne.) Maitoa alkaa pikkuhiljaa muodostumaan vain sen verran, kuin sitä on rinnasta poistunutkin. Hiero kovettumia aina imettäessäsi ettei tule tulehdusta. Ja tsemppiä!- maidosta pitävä
päästä joku mies syömään rintaasi, joka tykkää syödä äidinmaitoa tai sitten ostaa maitoa. näin saisit tianattua rahaa maidon kanssa.
- kolomen äeti
Kyllä mä harrastan sitä pumppausta. ilman, että rinnat on kivipallot, niinkuin asian ilmaisit :D. Nytkin on tuolla 1,5L maitoa pakkasessa vauvalle, jos vaikka haluan lähteä ystävien kanssa syömään ja shoppailemaaan useaksikin tunniksi ja jättää vauvan isin kanssa kotiin.
- 234543
kolomen äeti kirjoitti:
Kyllä mä harrastan sitä pumppausta. ilman, että rinnat on kivipallot, niinkuin asian ilmaisit :D. Nytkin on tuolla 1,5L maitoa pakkasessa vauvalle, jos vaikka haluan lähteä ystävien kanssa syömään ja shoppailemaaan useaksikin tunniksi ja jättää vauvan isin kanssa kotiin.
Mut ap:n ongelma olikin ne kovat/kiristävät/kipeät rinnat... SILLOIN ei kannata pumpata, koska vain lisää maidontuotantoa. Opetelkaa hyvät ihmiset lukemaan ja ennen kaikkea, ymmärtäkää lukemanne :)
- .
234543 kirjoitti:
Mut ap:n ongelma olikin ne kovat/kiristävät/kipeät rinnat... SILLOIN ei kannata pumpata, koska vain lisää maidontuotantoa. Opetelkaa hyvät ihmiset lukemaan ja ennen kaikkea, ymmärtäkää lukemanne :)
Minun ongelmani on myös kovat ja kipeät rinnat liiallisen maidontulon takia. Nyt jo viidennen lapsen kokemuksella tiedän, ettei sen enimmän lypsäminen vaikuta maidontuloon mitenkään eikä se tasoitu itsellään ennen kuin vasta joskus kuukausien kuluessa, vaikka ei lypsäisikään. Kaikille on helpompaa, kun lypsää enimmän pois ja silloin ei omat rinnat ole kipeät, vauva saa syötyä, hänelle ei tule vatsavaivoja liikaa suihkuavan maidon takia ja se maidontulo tasoittuu aikanaan ihan yhtä nopeasti kuin ilman lypsyäkin. Lypämisen ansiosta saattaa jopa säästyä rintatulehdukselta.
Ja koska alkuperäisen ongelmana tuntui olevan se, että vauva ei saa otetta rinnasta, niin siihen nyt ei tarvitse lypsää kuin pari ruokalusikallista, niin otteen saaminen helpottuu. - Onkin..
. kirjoitti:
Minun ongelmani on myös kovat ja kipeät rinnat liiallisen maidontulon takia. Nyt jo viidennen lapsen kokemuksella tiedän, ettei sen enimmän lypsäminen vaikuta maidontuloon mitenkään eikä se tasoitu itsellään ennen kuin vasta joskus kuukausien kuluessa, vaikka ei lypsäisikään. Kaikille on helpompaa, kun lypsää enimmän pois ja silloin ei omat rinnat ole kipeät, vauva saa syötyä, hänelle ei tule vatsavaivoja liikaa suihkuavan maidon takia ja se maidontulo tasoittuu aikanaan ihan yhtä nopeasti kuin ilman lypsyäkin. Lypämisen ansiosta saattaa jopa säästyä rintatulehdukselta.
Ja koska alkuperäisen ongelmana tuntui olevan se, että vauva ei saa otetta rinnasta, niin siihen nyt ei tarvitse lypsää kuin pari ruokalusikallista, niin otteen saaminen helpottuu.ihan eri asia lypsää käsin se muutama ruokalusikallinen pahimmassa puristuksessa kuin pumpulla pumpata maitoa pakastimeen pussikaupalla hätävaroiksi. Ei tietenkään muutaman ruokalusikallisen lypsäminen silloin tällöin vaikuta maidon tuotantoon.
- .
Onkin.. kirjoitti:
ihan eri asia lypsää käsin se muutama ruokalusikallinen pahimmassa puristuksessa kuin pumpulla pumpata maitoa pakastimeen pussikaupalla hätävaroiksi. Ei tietenkään muutaman ruokalusikallisen lypsäminen silloin tällöin vaikuta maidon tuotantoon.
Tarpeet tietenkin vaihtelevat. Itse pumppaan noin kaksi desiä kerrallaan noin viidest päivässä, koska se tekee kaikkien elämän helpommaksi. Maitoa siis tulee päivittäin noin litran verran ylimääräistä, eikä sille voi mitään. Jos en sitä pumppaa, niin ei tilanne ainakaan muutamassa viikossa mihinkään helpota, sen olen kokenut aikaisemmin.
Toki sitä ei kannata lypsämällä lypsää, mutta jos maitoa todella suihkuaa paljon yli tarpeen, niin ei sitä pumppaamista kannata karttaa ihan vain siksi, ettei maitomäärä kasvaisi, ei se sillä kasva. Mutta tietenkin sitten, jos viimeisenkin irtilähtevän pisaran lypsää hiki hatussa, niin silloin saattaa lisääntyä tuotantokin.
- milkmän
hei.
olen vaalea hoikahko mies,ja haaveeni olis saada rintamaitoa.
voisitko olla avuksi.
olen vakavarainen.
[email protected]
kiitos. - ap+vauva 12vrk
Kiitos vinkeistä, ajan kuluessa ja kerran pari lypsäessä tämähän alkaa sujua, rinnat eivät ole enään niin täydet että sattuisi ja maitoa tulee välillä jopa suihkuaa mutta lapsi saa syötyä hyvin.
- LA 11.11.11
Hei! Kerron nyt oman kokemukseni imetyksestä. Itselläni imettäessä toisesta rinnasta, toiseen pakkaantui niin maitoa et kipeää teki. Laitoin toiseen rintaan maidonkerääjän kun imetin toisesta. Maitoa tulikin niin et vain toisesta imetin kerralla. Maidonkerääjä toimi hyvin ei ollut sellainen täyteläinen olo jatkuvasti.
- Itse laitoin..
myös joskus imetyksen alkuaikoina ihan vain kerääjän liivien sisälle kun rinta tuntui oikein täydeltä ja maitoa valui kerääjään ihan ilman mitään imetystä tai muutakaan keinoa. Helpotti myös kiristävää tunnetta. Käytin myös kerääjää aina imettäessä, kun maitoa valui imetyksen aikana toisesta rinnasta. Liivinsuojaanhan se olisi kuitenkin imeytynyt, mutta itse keräsin näin pakkaseen samalla maitoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812