tarttis neuvoo/vinkkii

uusiasia

millä saan rinnat tyhjentymään? siis tilanne se että rinnat täytyy niin että vauvan on hankala imeä ja minua sattuu, rinnat täyttyvät joka imetys kerran jälkeen kivi koviksi. miten saisin vähän vähemmän?

12

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h4e

      Pumppaa käsin tai koneella ylimääräistä maitoa talteen vaikka juuri ennen imetystä (tai kun olo on hankala) Sen verran pumppaat, että olo helpottaa ja pistät maidon jääkaapin kautta pakastimeen niin on varalla jos haluat lähteä vaikka kaupassa käymään.

    • 234543

      Huh, älä ihmeessä pumppaa! Se vain lisää maidontuotantoasi. Usko pois. Tein ensimmäiseni kanssa sen virheen, että pumppasin maitoa pakastimeen "pahan päivän varalle" ja rintani olivat kuin kivipallon ensimmäiset 8 kk...

      Toisen kanssa en sitä virhettä tehnyt. Imetin rintakumin kanssa, jolloin vauvan saa otteen kovemmastakin rinnasta. Imetä aina vain toinen rinta kerrallaan (kyllä piisaa, kun kerran erittää runsaasti). Vauvasi taitaa olla vastasyntynyt? Rintojen pingotus helpottaa yleensä vähintään parissa viikossa (turvotus laskee, maidon eritys tasaantuu tarpeelliseen määrään, jne.) Maitoa alkaa pikkuhiljaa muodostumaan vain sen verran, kuin sitä on rinnasta poistunutkin. Hiero kovettumia aina imettäessäsi ettei tule tulehdusta. Ja tsemppiä!

      • maidosta pitävä

        päästä joku mies syömään rintaasi, joka tykkää syödä äidinmaitoa tai sitten ostaa maitoa. näin saisit tianattua rahaa maidon kanssa.


      • kolomen äeti

        Kyllä mä harrastan sitä pumppausta. ilman, että rinnat on kivipallot, niinkuin asian ilmaisit :D. Nytkin on tuolla 1,5L maitoa pakkasessa vauvalle, jos vaikka haluan lähteä ystävien kanssa syömään ja shoppailemaaan useaksikin tunniksi ja jättää vauvan isin kanssa kotiin.


      • 234543
        kolomen äeti kirjoitti:

        Kyllä mä harrastan sitä pumppausta. ilman, että rinnat on kivipallot, niinkuin asian ilmaisit :D. Nytkin on tuolla 1,5L maitoa pakkasessa vauvalle, jos vaikka haluan lähteä ystävien kanssa syömään ja shoppailemaaan useaksikin tunniksi ja jättää vauvan isin kanssa kotiin.

        Mut ap:n ongelma olikin ne kovat/kiristävät/kipeät rinnat... SILLOIN ei kannata pumpata, koska vain lisää maidontuotantoa. Opetelkaa hyvät ihmiset lukemaan ja ennen kaikkea, ymmärtäkää lukemanne :)


      • .
        234543 kirjoitti:

        Mut ap:n ongelma olikin ne kovat/kiristävät/kipeät rinnat... SILLOIN ei kannata pumpata, koska vain lisää maidontuotantoa. Opetelkaa hyvät ihmiset lukemaan ja ennen kaikkea, ymmärtäkää lukemanne :)

        Minun ongelmani on myös kovat ja kipeät rinnat liiallisen maidontulon takia. Nyt jo viidennen lapsen kokemuksella tiedän, ettei sen enimmän lypsäminen vaikuta maidontuloon mitenkään eikä se tasoitu itsellään ennen kuin vasta joskus kuukausien kuluessa, vaikka ei lypsäisikään. Kaikille on helpompaa, kun lypsää enimmän pois ja silloin ei omat rinnat ole kipeät, vauva saa syötyä, hänelle ei tule vatsavaivoja liikaa suihkuavan maidon takia ja se maidontulo tasoittuu aikanaan ihan yhtä nopeasti kuin ilman lypsyäkin. Lypämisen ansiosta saattaa jopa säästyä rintatulehdukselta.

        Ja koska alkuperäisen ongelmana tuntui olevan se, että vauva ei saa otetta rinnasta, niin siihen nyt ei tarvitse lypsää kuin pari ruokalusikallista, niin otteen saaminen helpottuu.


      • Onkin..
        . kirjoitti:

        Minun ongelmani on myös kovat ja kipeät rinnat liiallisen maidontulon takia. Nyt jo viidennen lapsen kokemuksella tiedän, ettei sen enimmän lypsäminen vaikuta maidontuloon mitenkään eikä se tasoitu itsellään ennen kuin vasta joskus kuukausien kuluessa, vaikka ei lypsäisikään. Kaikille on helpompaa, kun lypsää enimmän pois ja silloin ei omat rinnat ole kipeät, vauva saa syötyä, hänelle ei tule vatsavaivoja liikaa suihkuavan maidon takia ja se maidontulo tasoittuu aikanaan ihan yhtä nopeasti kuin ilman lypsyäkin. Lypämisen ansiosta saattaa jopa säästyä rintatulehdukselta.

        Ja koska alkuperäisen ongelmana tuntui olevan se, että vauva ei saa otetta rinnasta, niin siihen nyt ei tarvitse lypsää kuin pari ruokalusikallista, niin otteen saaminen helpottuu.

        ihan eri asia lypsää käsin se muutama ruokalusikallinen pahimmassa puristuksessa kuin pumpulla pumpata maitoa pakastimeen pussikaupalla hätävaroiksi. Ei tietenkään muutaman ruokalusikallisen lypsäminen silloin tällöin vaikuta maidon tuotantoon.


      • .
        Onkin.. kirjoitti:

        ihan eri asia lypsää käsin se muutama ruokalusikallinen pahimmassa puristuksessa kuin pumpulla pumpata maitoa pakastimeen pussikaupalla hätävaroiksi. Ei tietenkään muutaman ruokalusikallisen lypsäminen silloin tällöin vaikuta maidon tuotantoon.

        Tarpeet tietenkin vaihtelevat. Itse pumppaan noin kaksi desiä kerrallaan noin viidest päivässä, koska se tekee kaikkien elämän helpommaksi. Maitoa siis tulee päivittäin noin litran verran ylimääräistä, eikä sille voi mitään. Jos en sitä pumppaa, niin ei tilanne ainakaan muutamassa viikossa mihinkään helpota, sen olen kokenut aikaisemmin.

        Toki sitä ei kannata lypsämällä lypsää, mutta jos maitoa todella suihkuaa paljon yli tarpeen, niin ei sitä pumppaamista kannata karttaa ihan vain siksi, ettei maitomäärä kasvaisi, ei se sillä kasva. Mutta tietenkin sitten, jos viimeisenkin irtilähtevän pisaran lypsää hiki hatussa, niin silloin saattaa lisääntyä tuotantokin.


    • milkmän

      hei.
      olen vaalea hoikahko mies,ja haaveeni olis saada rintamaitoa.
      voisitko olla avuksi.
      olen vakavarainen.
      [email protected]
      kiitos.

    • ap+vauva 12vrk

      Kiitos vinkeistä, ajan kuluessa ja kerran pari lypsäessä tämähän alkaa sujua, rinnat eivät ole enään niin täydet että sattuisi ja maitoa tulee välillä jopa suihkuaa mutta lapsi saa syötyä hyvin.

    • LA 11.11.11

      Hei! Kerron nyt oman kokemukseni imetyksestä. Itselläni imettäessä toisesta rinnasta, toiseen pakkaantui niin maitoa et kipeää teki. Laitoin toiseen rintaan maidonkerääjän kun imetin toisesta. Maitoa tulikin niin et vain toisesta imetin kerralla. Maidonkerääjä toimi hyvin ei ollut sellainen täyteläinen olo jatkuvasti.

      • Itse laitoin..

        myös joskus imetyksen alkuaikoina ihan vain kerääjän liivien sisälle kun rinta tuntui oikein täydeltä ja maitoa valui kerääjään ihan ilman mitään imetystä tai muutakaan keinoa. Helpotti myös kiristävää tunnetta. Käytin myös kerääjää aina imettäessä, kun maitoa valui imetyksen aikana toisesta rinnasta. Liivinsuojaanhan se olisi kuitenkin imeytynyt, mutta itse keräsin näin pakkaseen samalla maitoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe