Mitenkäs nämä tulorajat koskevat ensimmäistä lukukautta, syksystä vuodenvaihteeseen, tilanteessa jossa opintotukea nostetaan siis vain 4 kuukaudelta. Normaalistihan tulot katsotaan kalenterivuodelta, eli lasketaanko alkuvuoden tulot ennen opiskeluiden aloittamista mukaan tulorajoihin? Jos ei niin kuinka paljon näiden 4 tukikuukauden aikana saa tienata, onko se tuo sama kuin jos koko kalenterivuosi lasketaan mukaan elikkä 18400euroa?
Opintotuen tulorajat ensimmäinen syksy
1
551
Vastaukset
- hjkyguvi
Ennen opintojen alka tienattuja tuloja ei huomioida tulovalvonnassa, MUTTA.
Kela ei saa verottajalta muuta tietoa kuin vuosiansiosi. Kela määrittää tulorajan sinulla 4kk mukaan (eli tuon reilun 18 000€) ja jos olet tienannut enemmän, lähetetään sinulle selvityspyyntö. Siinä vaiheessa sinun pitää itse selvittää mitkä rahat olet tienannut ennen opintojen alkua ja mitkä sen jälkeen. Ennen tienattuja ei sitten huomioida, kun Kela tarkastelee asian uudelleen.
Tuohon jälkimmäiseen kysymykseen heitän suoran lainauksen Kelan sivuilta:
Ennen opintojen aloittamiskuukautta tai opintojen päättymiskuukauden jälkeen saamistasi tuloista ei lasketa mukaan sitä osuutta, joka ylittää keskimäärin 1970 euroa kuukaudessa (1 515 euroa kuukaudessa 31.12.2007 asti).
Toisin sanoen, jos koko kalenterivuoden tulosi ylittävät vuositulorajan, sinun on huolehdittava siitä, että opiskeluaikana saamasi tulot pysyvät laskukaavan "660 euroa x opiskeluajan tukikuukausien määrä 1 970 euroa x opiskeluajan tuettomien kuukausien määrä" sisällä (505 e x tukikuukausi ja 1 515 e x tueton kuukausi 31.12.2007 asti). Jos opiskeluaikana saamasi tulot pysyvät edellä mainitun laskukaavan sisällä, ennen aloittamiskuukautta tai päättymiskuukauden jälkeen saamasi tulot voivat olla miten suuret tahansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693