lastenhoitajan hinta?

piupau

paljonko lastenhoitajalle kuuluu maksaa tunnilta? kysessä on 15v. tyttö joka tulisi joskus tunniksi tai kahdeksi. asutaan pohjanmaalla pienessä kylässä...

21

16811

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan...

Pienin palkka minkä itse hyväksyisin on 4€ tunnissa. Lastenhoito on vastuullista työtä ja siksi sitä kuuluu myös arvostaa. Neljäkin euroa on vielä vähän niin vastuullisesta työstä. Haarukka on yleensä 3-6 euroo, itsehän sen päätät ja hoitaja joko hyväksyy tai ei hyväksy ;)
      Kylän koon tai asuinpaikan ei kuulu vaikuttaa palkkaan vaan lähinnä lasten iät ja hoitohelppous/vaikeus.. Myös hoitajan kokemus tulisi ottaa huomioon!

• Iskä

Kyllähän sitä jostain satunnaisesta tunnin tai kahden hoidosta voisi maksaa vaikka 10€ tunnilta, mutta kyllä se on minusta reippaasti liikaa, jos hoitoa on useammin ja vähän pidempiä aikoja.

Sovittiin joskus että yksi tyttö käy joskus katsomassa lapsiamme 50mk tuntikorvauksella. Homma kuivui kasaan kun hoitotarvetta alkoikin olla silloin tällöin koko päiväksi tai jopa yön yli. Hommata katoaa mielekkyys kun hoitajalla jää enemmän käteen kuin itsellä samaan aikaan töissä ollessa.

• MLL-hoitaja
        Iskä kirjoitti:

Kyllähän sitä jostain satunnaisesta tunnin tai kahden hoidosta voisi maksaa vaikka 10€ tunnilta, mutta kyllä se on minusta reippaasti liikaa, jos hoitoa on useammin ja vähän pidempiä aikoja.

Sovittiin joskus että yksi tyttö käy joskus katsomassa lapsiamme 50mk tuntikorvauksella. Homma kuivui kasaan kun hoitotarvetta alkoikin olla silloin tällöin koko päiväksi tai jopa yön yli. Hommata katoaa mielekkyys kun hoitajalla jää enemmän käteen kuin itsellä samaan aikaan töissä ollessa.

jotka ovat 4,2 euroa /tunti ja matkat päälle. Muuten matkoihin menee hoitajalta helposti iso siivu palkasta.

• Iskä
        MLL-hoitaja kirjoitti:

jotka ovat 4,2 euroa /tunti ja matkat päälle. Muuten matkoihin menee hoitajalta helposti iso siivu palkasta.

Onkos tuo MLL 4,2 Euroa verollinen vai veroton hinta?

• näin

lapsiamme (pian 9v. ja 6v.) hoitaa heidän serkkunsa 14v.jolla ei ole kokemusta kuin pienempien sisarustensa hoidosta.ei laita ruokaa,ei siivoa, pitää vain lapsille seuraa tunnin pari. kulkee muutaman kilometrin matkan polkupyörällä.maksan 3 euroa tunnilta,mielestäni täysin riittävä summa työn vaativuuten nähden..ei esim.videoiden katselu lapsen seurana kovin vaativaa voi olla..

• mimi

Meillä 8-vuotiastamme hoitaa 19-vuotias pikkusiskoni.Maksan hänelle 10 euroa kerta.Molemmat olemme tähän summaan tyytyväisiä.

• Minttu

Pyydän palkkaa 20euroa päivä hoitaessani kahta lasta kahdeksan tuntia päivässä. Olen myös käynyt MLL:n lastenhoitokurssin jne.
      MLL:n hinnat ovat verotonta tuloa työtä tekevälle ja palkan päälle hoitaja ottaa TaEL-maksun.

MLL:n hoitajat ovat parhaita hoitamaan lapsiasi.Heidät on koulutettu juuri sinua ja lapsiasi varten.Käytä heidän palvalujaan jolloin samalla tuet lasten ja nuorten kehitystyötä!

• mella

Meillä oli MLL.n koulutuksen käynyt lastenhoitaja joitakin vuosia sitten täällä pääkaupunkiseudulla. Hän kävi iltaisin silloin tällöin muutaman tunnin lasten (silloin 1 ja 3 vuotiaat) luona. Hoito oli pikku tytön hoitoa, sellaista herttaista lepertelyä. Kaikki meni kohtuullisesti kunnes nuorimmalle nousi yllättäen kuume.

Tämä tyttö oli pukenut kuumeiselle lapselle tukevasti päälle ja peitellyt hänet tiukasti peittoihin. Kun tulin kotiin (olin viipynyt kaksi tuntia) kuume oli jo yli neljänkymmenen ja lapsi kouristeli. Isoveljen hän oli laittanut nukkumaan ja kuopus kouristeli sängyssä. Kun tulin, hän lähti hyvin nopeasti rahan saatuaan (ennen kuin olin edes ehtinyt toteamaan tilanteen vakavuutta) ja minä aloin soittamaan ambulanssia riisuttuani lapsen avoimen ikkunan ääressä.

Lapseni oli jo alkanut kuivumaan (kuume ja oksentaminen), joten pikainen apu oli tarpeen. En uskalla ajatellakaan jos tämä "paras hoitaja" olisi saanut olla lapseni kanssa pidempään enkä olisi itse tullut paikalle.

Kannattaa ehkä miettiä, kuinka nuorelle tyttöselle lapsensa antaa hoitoon.

• outi
        mella kirjoitti:

Meillä oli MLL.n koulutuksen käynyt lastenhoitaja joitakin vuosia sitten täällä pääkaupunkiseudulla. Hän kävi iltaisin silloin tällöin muutaman tunnin lasten (silloin 1 ja 3 vuotiaat) luona. Hoito oli pikku tytön hoitoa, sellaista herttaista lepertelyä. Kaikki meni kohtuullisesti kunnes nuorimmalle nousi yllättäen kuume.

Tämä tyttö oli pukenut kuumeiselle lapselle tukevasti päälle ja peitellyt hänet tiukasti peittoihin. Kun tulin kotiin (olin viipynyt kaksi tuntia) kuume oli jo yli neljänkymmenen ja lapsi kouristeli. Isoveljen hän oli laittanut nukkumaan ja kuopus kouristeli sängyssä. Kun tulin, hän lähti hyvin nopeasti rahan saatuaan (ennen kuin olin edes ehtinyt toteamaan tilanteen vakavuutta) ja minä aloin soittamaan ambulanssia riisuttuani lapsen avoimen ikkunan ääressä.

Lapseni oli jo alkanut kuivumaan (kuume ja oksentaminen), joten pikainen apu oli tarpeen. En uskalla ajatellakaan jos tämä "paras hoitaja" olisi saanut olla lapseni kanssa pidempään enkä olisi itse tullut paikalle.

Hoidan myös MLL:n kautta lapsia. Koulutuksen sain ollessani n.15-16. Nyt olen 20 vuotias.
        Luulenpa, että ei MLL:n hoitaja välttämättä ole paras, vaikka näin toivoisinkin olevan. Tämä on niin tapauskohtaista.
        Minulla on ollut hyvin paljon eri-ikäisia ja-tasoisia lapsia hoidettavana ja kaikki on mennyt aina hyvin. Ja olen saanut vain positiivista palautetta.
        Syynä tähän on todellinen kiinnostukseni ko.alaa kohtaan ja todella nautin työskentelystä lasten parissa. En osaa sanoa, onko MLL:N koulutuksesta ollut käytännön hyötyä,sillä mielestäni parhaiten oppii olemalla lasten kanssa.

Juu, ja minä saan palkkaa siis 4.20/h. Siitä jotkut perheet vähentävät Tael-maksun, eli siinä tapauksessa käteen jää 4e/h. Jotkut perheet taas eivät halua vähentää Tael maksua minun palkastani. Ja on myös perheitä, jotka haluavat maksaa enemmän kuin 4.20/h. Niin ja saan myös syödä aina perheessä,silloin kun lapsetkin ruokailevat. Ja jos käyn kauempana hoitamassa (esim. 10km päässä) saan matkakorvausta 0.39e/km käyttäessäni omaa autoa.

MLL:n hoitajat ovat yleisesti ottaen luotettavia ja vastuuntuntoisia.

• nnn
        mella kirjoitti:

Mll hoitaja tuli tutustumaan, tarkoituksena olisi ollut aloittaa "hoitosuhde" pari kertaa kk. Ensimmäinen kysymys 16 v. tytöltä oli: "Siis tartteeks mun vahtia näitä molempia?" (kaksi lasta, silloin 1,5 v ja 4,5v). Että sitä työsuhdetta ei sitten syntynyt.

• Minnu

Hei!

Vinkkejä tuleville palkkaneuvotteluille:

4e on hyvä lähtöhinta, jos hoitajalla on kokemusta/koulutusta ja työhön kuuluu muutakin kuin videon vaihtaminen. Mutta esim. 3-4 lapsen hoidosta ei mielesäni voi maksaa samaa palkkaa kuin yhden lapsen, hommaa on kuitenkin selvästi enemmän.

Yöllä, jos lapset nukkuvat esim. 6 tuntia hoitoajasta, on hassua maksaa täyttä palkkaa. Itse otan aina koulukirjan/romaanin mukaan, saan yleensä viltin sohvalle ja teen uniajat puoleen hintaan.

Palkkaa miettiessä pitää pohtia mitä kaikkea työhön kuuluu. Tässä on esimerkki, kun se on otettu huonosti huomioon:

Menin illaksi lastenvahdiksi perheeseen, jossa 1½-vuotias poika ja viikon (!) ikäinen poika. Palkaksi sovittiin 4e/tunti (unitunneilta 2e/tunti).

Lähtiessään tämä mamma sitten huikkasi ovelta että nuoremmalla on keskushermoston kehityshäiriö ja hengitys saattaa pysähtyä. Reilu homma? Eikös työn hinnoittelulla ja vastuullisuudellakin jotain tekemistä ole keskenään? Unitunnit nimittäin eivät olleet minulle unitunteja! No, uskaltauduin kuitenkin hommaan, koska koulutus on.

Sitten tämä mamma soitteli koko illan erilaisia pikkuhommia (hei, viittisitkö muuten imuroida ennen kymmentä? kun yöllä ei voi! ja muuten, viittisitkö ottaa pakastimesta pizzapohjan ja pyöräyttää tonnikalapizzan meille valmiiksi? niin ja roskat vois viedä!).

Oli muuten ensimmäinen ja viimeinen kerta kun menin sinne 4e tuntipalkalla! Tuntu kun olis maratonin juossut =) Noh, kävimme sitten palkkaneuvotteluja ja saimme aikaan puoleksi vuodeksi oikein toimivan ja antoisan työsuhteen.

• Siniiikka

Olen palkkaamassa pojalleni (7.v) hoitajaa enkä tiedä mitä osaisin hoitajalle maksaa.

Matkakulut tulevat olemaan 51 euron luokkaa/kk. Ja työtunnit sijoittuvat päiväsaikaan 21h/vko.

Poikani on vaativaa sorttia ja kaipaa kovasti seuraa, ja voi olla että hoitaja joutuu tosiaan "töihin" eikä kerkiä sohvalla lukemaan kirjoja :)

Mutta tarvitsisin apua tähän tuntipalkan arvioimiseen, osaako kukaan auttaa?

- Siniiikka -

• ex-hoitaja

Jos kyseessä on 15-vuotias se 4-5 euroa on ihan sopiva palkka. Sitten jos haluaa vanhemman, kokeneemman esim. korkeakouluopiskelijan niin MLL:n palkkasuositus on kyllä todella huono. Yleisesti kotona toimivien vakituisten lastenhoitajien tuntipalkat vaihtelevat 7,20 ja 9 euron välillä. Kävin itse aikoinani 18-vuotiaana sen MLL:n kurssin ja yllätyin kun siellä oli niin paljon näitä 14-vuotiaita. Sairaan lapsen hoitoon en kyllä pelkästään MLL:n kurssin käynyttä palkkaisi.

• dinde

töihin lähtö koittaa n.4kk päästä ja ajattelin jo lapsellisessa päässäni että palkkaan kotiin silloin 9kk ikäiselle lapselleni hoitajan, mutta millä rahalla palkkani on alle 9 euroa tunti...
        eli käytännössä tämä tarkoittaa, ansiosidonnaisella päivärahalla ollessani tienaan paremmin kuin maksamalla hoitomaksut joko yksityiselle tai kunnalle pienestä palkastani
        isältä ei apuja hoitomaksuihin tule muuten kuin ulosoton kautta -elatustuki-

• kjnkjnlkbl

Mun mielestä MLL:n hoitajien taksa on nykyään 8,20€/h...

• MLL_

Joo MLL:n palkka on nykyään 8,20€, sunnuntaisin tuplapalkka ja matkakuluja ei enää nykyään tarvitse korvata niinkuin ennen.

Mutta tuli vaan mieleen, että tavallinen lastenhoitaja (että siis ihan vain leikitetään, syötetään, katsotaan videoita, laitetaan nukkumaan) voi olla ihan yhtä hyvä kun se "korkeakoulutasoinen", ei siinä lastenhoidossa koulutustasot sen ihmeemmin vaikuta, ellei ole kyse esim. sairaan lapsen hoidosta. :) Itse olen lastenhoitohommat työn avulla opetellut!

Siniikka: varmaan joku 8-9 € tunti, jos lapsen kanssa tulee olla koko ajan, eikä oo esim niin että lapsi nukkuu ja hoitaja makaa sohvalla:)

• maksan laadusta miel
        MLL_ kirjoitti:

Joo MLL:n palkka on nykyään 8,20€, sunnuntaisin tuplapalkka ja matkakuluja ei enää nykyään tarvitse korvata niinkuin ennen.

Mutta tuli vaan mieleen, että tavallinen lastenhoitaja (että siis ihan vain leikitetään, syötetään, katsotaan videoita, laitetaan nukkumaan) voi olla ihan yhtä hyvä kun se "korkeakoulutasoinen", ei siinä lastenhoidossa koulutustasot sen ihmeemmin vaikuta, ellei ole kyse esim. sairaan lapsen hoidosta. :) Itse olen lastenhoitohommat työn avulla opetellut!

Siniikka: varmaan joku 8-9 € tunti, jos lapsen kanssa tulee olla koko ajan, eikä oo esim niin että lapsi nukkuu ja hoitaja makaa sohvalla:)

Totta kai koulutustaso vaikuttaa lapsenhoidossa. Perushoidon varmaan osaa jokainen, mutta lapsen leikittämisessä koulutustaso alkaa jo näkyä. Jotkut työntävät lapsen television eteen videoita vahtaamaan ja toiset taas aloittavat jonkin opettavaisen leikin tai pelin, josta on lapselle hyötyä. Lapsi oppii asioita leikkiessään. Siksi lastentarhoissakin on opettajia, jotta lapsilla olisi oikeasti järkevääkin tekemistä päivän aikana. Pelkillä muotinukeilla pröystäileminen ei opeta lasta. Pitkäaikaiseen hoitosuhteeseen en kelpuuta lapselleni muita kuin ammattilaisia. Tilapäiseen hoitoon käy kuka tahansa luotettava aikuinen tai yli 15-vuotias naapurin tyttö/poika, jonka tunnen ja johon voi luottaa.

• aurelie_

MLL:n palkka tosiaan (niin kuin jo moneen kertaan todettu) nykyään 8,20e sunnuntaisin tuplahinta.

Itse olen 17-vuotias ja hoitanut lapsia useissa perheissä jo kauan aikaa. Tällä hetkellä palkkani on 7e per tunti, jos lapsia on enemmän kuin yksi ja olen palkkaani todella tyytyväinen. Yksilapsisissa perheissä palkka on suunnilleen 5-6 euroa.

Olen myös käynyt MLL:n lastenhoitokurssin tässä vähän aikaa sitten, ja ainakin nykyään sairaan lapsen hoidosta puhuttiin todellatodella tarkkaan ja huolella, niin kuin käytännön lastenhoidosta muutenkin. Meille vielä painotettiin useasti, ettei kuumeista lasta kuulu 'hukuttaa' vaatteisiin vaan pikemminkin pitää viileänä. Eli koulutus on kyllä mielestäni hyvinkin tasokas ja ainakin hyödytti minua paljon varsinkin pikkulasten ja taaperoiden hoidon kannalta.

• Yks vaan

Itse en kyllä lähtisi siihen rumbaan muiden lasten kanssa 3-7e/h, olen kuitenkin
      tehnyt työkseni kyseistä hommaa, mistä kyllä pidän, mutta vaaditaan paljon
      vastuuta ja varsinkin pienien lapsien kanssa kyllä tekemistä riittää, varsinkin
      jos lapsia on enemmän kuin yksi.

Miksi et vie lapsiasi päiväkotiin? Jos ei ole varaa hommata taikka maksaa lastenhoitajaa, niin parempi olla ilman. Löytyyhän toki niitäkin, jotka suostuvat tekemään noin halvalla... Kyllä itse kehtaan ainakin pyytää minimi. 9e/h,
      koska minulla on paljon työkokemusta kyseisestä hommasta ja pitäähän
      tässä elättää myös itsensä ja maksaa laskuja.

Kenenkään ei tarvitse tästä ottaa hernettä nenään, on vain minun mielipide.
      Eikä tarvitse tulla sanomaan että jos ei ole rahaa maksaa niin paljon palkkaa,
      kuka täällä miljonääri olisi ja kaikkien pitäisi jotenkin pärjätä elämässä.

Hommaa sitten kokemattoman hoitajan joka tekee tosi halvalla, mutta eikö
      kaikki halua rakkailleen osaavaa, kokenutta ja vastuuntuntoista hoitajaa ;-)

• tää on niin väärin

Tiedän erään joka käy hoitamassa 3€ tuntipalkalla 3 vuotiasta kersaa. Vanhemmat ovat hyvin pärjääviä, mies toimitusjohtaja, nainen toimittaja.

Mitä nämä hyvin pärjäävät mahtavat ajatella kun 10 tunnin hoitorupeamasta maksavat peräti 30€. Eikö niitä ollenkaan hävetä tai tunne itseään hyväksikäyttäjiksi kun työ on itseasiassa hyvinkin vastuullista.

Tämä hoitaja on käynyt MLL:n kurssit ja on ammattinsa puolesta lasten kanssa.

Henkilö on vastuullinen, huolehtiva ja ehkä vähän liian nöyrä, mikä kertoo sen miksi tähän kyseiseen tilanteeseen on jouduttu.

Miehenä en voi mitenkään hyväksyä tätä tällaista polkuhinnoittelua ja mieleni tekisi kääntää kaikki kivet ja kannot.

Tässä tapauksessa toimitaan palkkauksen suhteen niin halveksuttavasti ja aliarvioiden että vihaksi pistää.

Itse tämä hoitaja on tietysti hyväksynyt kaiken vaikenemisellaan ettei oikeastaan voi syyttää kuin itseään mutta silti, pitäisi sitä nyt kohtuukorvaus saada menetetystä vapaa-ajasta.

Tämä sama tilanne on jatkunut ainakin viisi vuotta ja inflaatio on siinä ajassa noussut vaikka kuin paljon ja yleinen hintataso.

Mielestäni nämä tämän kaltaiset ei arvosta toisen tekemää työtä yhtään sen sijaan teettäisivät kaiken ilmaiseksi jollain kahvipalkalla.

Vapaaehtoistyö on asia erikseen ja siinä pätevät eri linjaukset.

• wnb_hoitaja

Minulla ei ole koulutusta, mutta kokemusta on n. 10 vuoden ajalta ja saan palkkaa n. 8-10€/tunti ja pidempiaikaisesta hoidosta on aina sovittu joku könttäsumma, esim. 50 euroa/yö (josta siis lapsi nukkuu lähes koko hoitoajan)!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      163
      7220
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      614
      2638
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      48
      1928
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1461
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      90
      1355
    6. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1149
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      71
      1137
    8. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      51
      1117
    9. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1113
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      69
      1017
    Aihe