Nettiriippuvuuteni

tanssiva norsu

Eli olen tätä nykyä 14v poika jonka elämä pääosin liikkuu netin ja parin pelin ympärillä, haitaten opiskelua ja kaverisuhteita. Sukulaiset eivät motkota asiasta.
Olin pienempänä n. joskus 7-9 vuotiaana aktiivinen lapsi joka ulkoili ja teki asioita. Sen jälkeen vanhetessa olen alkanut pelata enemmän ja pelasin tuolloinkin jo n. 4 tuntia päivässä, mutta päivään sisältyi lähes 3 tuntia liikuntaa ulkona. Nyt kun iskä eros vaimostaan vuonna 2008, se meni n. 6-8h pelaamista ja n. 3 tuntia liikuntaa viikossa. Tilanne ei oo muuttunut mikskää. Olen vaa niin addiktoitunut enkä tiedä mitä tehä. Koulussa hommat sujuu joten, mutta koulun jälkeen mietin vaan konetta. En siis vapaa-ajalla tee mitään muuta. Jos mulla ei ois koiraa, pelaisin vieläkin enemmän.
Neuvoa, miten voisin ratkaista tämän? Tein nettiriippuvuus testin viime vuonna ja sain 47 pistettä. Tein nyt uudelleen ja pistemääräni on 60.

Kuntokin on heikentynyt ja kaikkea.. Asiallisia vastauksia kiitos, jos ette keksi mitään asiallista ei tarvitse vastata =)

1

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhusz

      Moi! Hyvä, että olet huomannut jo noin nuorena, ettei liika pelaaminen ole hyväksi. Olen itse sinua yli 10 vuotta vanhempi ja varsinkin 16-22-vuotiaana käytin aivan liikaa aikaa pääasiassa netissä. Aika monelle nykyinen "mediakulttuuri" aiheuttaa ongelmia. Oikeastaan ihan sama onko kyse videopeleistä, nettisurffailusta, tv:stä ja dvd:istä tms.

      Tiedän monia 25-30-vuotiaita, joilla on elämä mennyt tavallaan ohi... Aika jonka olisi voinut käyttää ihmissuhteisiin, opiskeluun, urheiluun, matkusteluun jne. on vietytty tietokoneen/tv:n ruudun ääressä. Pahimmassa tapauksessa rahatkin on kulutettu nettipokeriin ja vastaavaan.

      Todella hyvä siis, että olet vasta 14-v. ja ymmärrät jo nyt, että ajan voi käyttää paremminkin. Ongelma ei mielestäni ole se, että joskus pelailee, vaan se jos AIKAA kuluu aivan LIIKAA melko hyödyttömään asiaan. Myöhemmin oikeasti harmittaa jos on käyttänyt aikansa ja arvokkaat nuoruusvuotensa huonosti.

      Tässä ihan pari vinkkiä, joista voi olla apua:
      - Joku kehittävä harrastus, jossa tapaa muita ihmisiä ja johon on pakko mennä tiettyyn aikaan. Näitä voi olla useampiakin viikossa. Esim. palloilulaji, taistelulaji, tanssi, kuviskerho, näytelmä- tai elokuvakerho, joku musiikkiin liittyvä harrastus jne.
      - Jos kotona on vaikea tehdä mitään muuta kuin pelata, niin esim. kirjastoon voi mennä tekemään läksyjä sekä lukemaan lehtiä ja kirjoja.
      - Jos pelaat, niin älä pelaa aina yksin. Tapaa samalla kavereita.

      Itse olin aika yksinäinen lapsi/nuori, joten senkin takia aika kului helposti koneella. Kavereita voi onneksi löytää myös muualta kuin koulusta. Jos menee mukaan johonkin harrastukseen, joka kiinnostaa, niin tapaa luonnollisestikin ihmisiä joiden kanssa on ainakin jotain yhteistä!

      Yksi juttu vielä. Kun puhun harrastuksista, siis "kehittävistä harrastuksista", niin tähän saattaa joku vastata, että mitä vikaa on peleissä, tv:ssä jne. Ero on se, että pelien, netin, tv:n ja vastaavan parissa aikaa viettävät ovat pelkkiä KULUTTAJIA. Kehittävissä harrastuksissa ihminen tekee itse ja oppii uutta ja tapaa ihmisiä. Nyt kun olen itse päälle 25-vuotias, niin tajuan että senkin ajan jonka käytin netissä ym. olisin voinut opetella kaikkea kivaa, kuten piirtämistä, taekwondoa, kitaran soittoa, break dancea, rullaluistelua, valokuvausta, japanin kieltä tai ihan mitä tahansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe