Osittainimettäjän syyllisyys

Kaikkensa yrittänyt

Minulla on kahden kuukauden ikäinen rakas vauveli. Alusta lähtien olen vauvan pienikokoisuuden ja surkean hitaan maidonnousun joutunut osittainimettämään täysimetyksen sijaan. Olen ahdistellut tämän asian kanssa sekä neuvolan henkilökunnan, imetystukiryhmän henkilökunnan että synnytyssairaalan henkilökunnan kyllästymiseen asti, ja kaikkea vähänkin kokeilemisen arvoista on kokeiltu, jotta pääsisimme rintamaidolle. Rintamaidolla olemme olleet viikon n. 4vkon iässä vähennettyämme korvikkeen pois imetystukiryhmän ohjeilla, ja tuolloin painonnousu oli aivan liian niukkaa, jotta olisimme voineet sillä jatkaa. Oli otettava korvike taas kehiin.

Nyt sekä neuvola, imetystukiryhmä että synnytyssairaalan imetyskätilö ovat luovuttaneet sen suhteen, että meillä oltaisiin koskaan pelkällä rintamaidolla. Jostain syystä oma maito ei vain riitä... alussa oli monta pientä juttua, jotka lienee asiaan vaikuttivat (sektio, ensi-imetyksen viivästyminen, matala Hb, kilpirauhasvaivat) mutta niistä korjattavissa olevat on korjattu mutta se ei riitä. Toisaalta olen helpottunut, kun on luovutettu sen sitku-oma-maito-riittää -ajatuksen suhteen, jokainen päivä ei ole paremman ja vähemmän nälkäisen huomisen odottamista. Mutta tämä syyllisyys... jos eilen meni 150ml ja tänään 180ml, niin tänään pelkään että huomenna menee 200ml, ja että jokaisen korvikemillin myötä äitiyteni jotenkin huononee...

Tiedän kyllä, että tämä on järjetöntä, ja kun aidosti tiedän kokeilleeni kaiken kokeiltavissa olevan, ja imetän erittäin ahkerasti tuon korvikelisän ohella, niin kaiken pitäisi olla hyvin. Tai oikeastaan korvikelisähän se on mikä on ohella, vauvan pääasiallinen ravinto on kuitenkin edelleen äidinmaito. Mutta miten osaisin oikeasti päästää irti täysimetyksen ihanteesta ja nauttia vauva-ajasta täysin rinnoin ilman häpeää ja syyllisyyttä imetyksen "epäonnistumisesta"? Vaikka nykytilaa voidaankin meidän eväillä varmasti pitää onnistumisena eikä epäonnistumisena. Miten osaisin arvioida "hyvän päivän" tai "huonon päivän" sen mukaan miten hyvällä tuulella vauva on ollut tai mitä mukavaa on tehty, sen sijaan että miettisin paljonko korviketta on tänään mennyt, enemmän vai vähemmän kuin eilen.

Nyt lasken toivoni siihen, että kun aletaan 2kk päästä syödä soseita niin voisinko sitten päästä tuosta pullonpyörittelystä eroon, jos korvikemäärä pysyy noin pienenä. Onko edessä sitten uusi pettymys, jos se ei onnistukaan, tai saati jos imetys tyssää kokonaan ennen aikojaan... ajattelin aina, että imetän pitkään, koska uskoin tyhmänä siihen että pelkkä sitkeä yrittäminen ja tiedonhankinta riittäisi takaamaan imetyksen onnistumisen.

MIKSI mun pitää tehdä tästä itselleni näin valtava juttu? Syyllisyys on eri asia kuin motivaatio täysimetykseen, ja siitä harmista ei hyödy äiti eikä vauva. Päin vastoin, joskus mua jopa konkreettisesti se pullosyöttötilanne ahdistaa. Se ei voi olla vauvan etu.

12

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korvikeella mennään

      Hei
      Mulla on 2,5 kk ikäinen lapsi joka on kohta kokonaan pulloruokinnalla,itsellä riitti maitoa noin vajaa 2kk ja sitten oltiin osittain korvikkeella ja rintamaidolla.Nyt lapsi ei enää halua rintaa,ilmeisesti koska ei tarpeeksi nopsaan sieltä maitoa nälkäänsä saa.Olen sitte viime ajat pumpannut maitoa jota olen sekoittanut korvikkeen joukkoon.NYt ei enää pumpatessakaan juuri mitään tule,eli kohta mennään pelkällä korvikkeella.
      Itsellä on kamalan huono omatunto kun en voi lapselleni parasta mahdollista maitoa tarjota,neuvola lääkäri vain sanoi että laitat vesikannun pöydälle ja juot sitä niin kyllä sitä maitoa sieltä rupeaa tulemaan! Entä jos ei vain tule,luulen omalla kohdallani että ressi on se mikä vaikuttaa kaikkein eniten siihen että maidon tulo loppui.Olen aina ollut kova ressaamaan asioita ja minulla on ollut myös masennusta.
      Tunne on nyt vain se että olen huono äiti ja lapsi raukkani ei saa kunnon ravintoa!!

      • täh???

        Saako pumpattua maitoa laittaa korvikkeen sekaan????? Olen ymmärtänyt, että ei saisi sekoittaa...


      • ,b,b,nb,n
        täh??? kirjoitti:

        Saako pumpattua maitoa laittaa korvikkeen sekaan????? Olen ymmärtänyt, että ei saisi sekoittaa...

        Ei ole mitään estettä sekoittaa korviketta ja lypsymaitoa, miksi olisi...? Ei siitä räjähdettä muodostu :) Mutta äidinmaito suositellaan lämmitettävän vesihauteessa (jotkut proteiinit tuhoutuu mikrossa tms.?) ja korvikkeen saa lämmittää mikrossa, ja mikrossa on niin paljon helpompi, että siksi monet ei joka syötöllä halua sitä äidinmaitotilkkaa sekoittaa joukkoon ja lämmitellä vesihauteessa...


    • 3r5jn

      Voi minä niin ymmärrän sinua :D Vastaus on HORMOONIT :D Mutta kuten mieheni minulle jossain vaiheessa sanoi "Saakeli eikö tuo oo pääasia, että vauva on tyytyväinen, mitä tuosta värsäät".

      Jälkikäteen miettien tärkeämpää on iloinen ja onnellinen äiti, kuin ihanne täysimetyksestä ja PISTE!

      Minullakaan maito ei koskaan noussut kunnolla, mutta osaimetystä on ihan mahdollista jatkaa pitkäänkin. Kun vain pitää huolen siitä, että jos se pulloralli nyt ei ainakaan lisääntyisi. Meillä imetystukilistan ohjeilla saatiin maitomääriä venkslattua niin, että ainoastaan iltaisin annoin rinnan lisäksi pullosta (ja jos päivällä oli tosi hankalaa). Kun kiinteät tuli mukaan kuvioihin, jätin pullottelut kokonaan ja imetin 11kk ikään saakka. Siis se ei ole aina yhteen pullo --> imetys loppuu.

      Tosi paljon vaikuttaa tuo sun mietiskelysikin. Kun opit päästämään asiasta irti ja menemään lapsen ehdoilla niin kappas voi maitomääräkin lisääntyä stressin poistuttua.

      Sulla varmaan on jo kasa niitä vinkkejä, joilla maitomäärää voi lisätä, joten jos haluat niin käytä yhä niitä ja pois huoli ja murhe sivussa sitten pullottelette. Pullottelussa on sekin hyvä puoli, että myös isä voi kokea syöttämisen suuren tunteen, kun voi ruokkia vauvaa. Mieti vaikka sitä, kun oikein potuttaa.

      Minä odotan loppumetreillä nyt toista ja tuosta kaikesta olen viisastunut sen verran, että jos nämä Ladyt ei tällä kertaa ala het tuottamaan maitoa riittävästi, en kanna yhtään stressiä asiasta. Suomessa on turvallisia korviketuotteita ja sillä hyvä, parhaani teen. Vauva-arki on muutenkin niin rankkaa yöheräilyineen, että elämänhalu siinä katoaa ja masentuu jos yrittää olla yli-inhimillinen. Sitäpaitsi sinusta ei koskaan tule täydellistä äitiä vaikka tekisit mitä, sen saat vielä huomata monta kertaa. Aina on joku, jonka mielestä teet asian väärin tmv. joten turhaa kantaa murhetta mistään prototyypeistä ja ideaaleista :D

      Nauti vauva-arjesta!

      • 3r5jn

        Ps: jos haluat tissittelyn pysyvän kuvioissa niin suosittelen esim. Aventin koliikkipulloja, josita maito ei holvaa liian helpolla.

        Ja pps: Kun olet parhaasi tehnyt niin se riittää, olet hyvä äiti!


    • luonnollista

      Varmaan se on joku kivikautinen selviämisvaisto, mikä ne hullut ajatukset äidin päähän ajaa siitä että oman maidon on oltava Se Ainoa Oikea Ruoka. Kunnon korvikkeet on kehitetty niin vähän aikaa sitten, ettei siihen ihmisen perimä ole vielä sopeutunut.

      Itse ajattelen niin, että jokainen äidinmaitopisara on hieno juttu vauvan terveydelle, enkä niin, että korvike on tappio tai huono juttu. Tärkeintä on, että vauva kasvaa, saa ruokaa, lämpöä ja turvaa. Kun vauva kasvaa, muita murheita tosiaan tulee tilalle, ja harmistus täysimetyksen väliin jäämisestä jää taka-alalle.

      Koita nauttia vauvasta, nuuhki, helli, kanna ja kujeile. Maidolle on korvike, äidille ei!

    • Kamilla2011

      Meillä on kohta 7vk esikoistyttö. Maailman ihanin sellainen meillä on tyttö ollu syntymästä asti rinta ja korvikemaidolla sen takii ku maidon nousu oli huonoo ja maitoa tulee niin vähän. Nykyään imetän aina kun vai maitoa rinnoista tulee ja päivän aika korviketta nykyään menee 0.5-1litraan. En mie halua lastani nälissä pitää. ja mitä haittaa korvikkeesta on? mun mielestä ei mitään. Meilläkin neuvolassa aina sanotaan et vähennä sen korviken antoo. Miks vähentäsin? että tyttö ois nälissään ? Maalaisjärki on kaikista paras. Meillä aletaan velit/soseen syönnit sit ku maito ei enään riitä viimeistä 4kk iässä. Miks pitäis kauheesti stressata mennään sen vauvan tahtiin :D

    • blueberry32

      Hei! Minäkin olen pienen vauvan äiti. Olet saanut tässä jo monia hyviä vinkkejä. Itsekin esikoisen kanssa aikoinani stressasin kovasti eikä ensimmäinen imetys niin hyvin mennytkään kuin olisin toivonut. Tahtoisin vaan sanoa, että aika monella käy niin ja varsinkin, jos siitä stressaantuu, miettii iltaisin jne... Jos saat myöhemmin toisen lapsen, niin toisella kertaa imetyskin sujuu helpommin. Nauti nyt vaan vauvastasi!

      • Ap.

        Neidillä on nyt ikää 4,5kk ja pelkällä omalla maidolla mennään :) Eli meidän tapauksessa koen että se yrittäminen maksoi vaivan, vaikka 4kk se vei että omalle maidolle päästiin, vielä ei siis maistella kiinteitäkään, ja elämä on niiiiiiiinn helppoa. Ei sillä, varmasti korvikkeellakin olisi kasvanut, mutta nyt minä nautin myös imetyksestä ja siitä, että saan tarjota lapselle "parasta maitoa" hyvän korvikkeen sijaan. Ja ei tartte jynssäillä pulloja ;)

        Vauvasta nautin. Nautin jo silloin kun syötin myös korviketta.

        Kiitos vastanneille!


    • 6575474654

      Meillä on myös 2kk vanha tyttö ja korviketta on saanut alusta lähtien ja tunnen myöskin olevani jotenkin huonompi äiti.. :(

      Edelleen annan ensin rintaa joka syötöllä, mutta eipä taida paljoakaan tulla..

      Kuitenkin haluaisin vielä yrittää, joten kysyisin MILLÄ KEINOILLA MAITOMÄÄRÄÄ VOI LISÄTÄ??? MITÄ OHJEITA OOTTE SAANU JA MITKÄ ON TOIMINU?

      Kiitos jos joku viittii jelpata!! :)

      • Ap.

        Itse käytin tätä ohjenuorana: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=165

        Kokeilin myös kaikki poppakonstit, sarviapilakapselit, Primperanin, imetysteen jne., mutta meillä parhaiten toimi sitkeys ja tiheä (siis ihan naurettavan tiheä) imettäminen.Pumpulle ei mun rinnat heruneet juuri lainkaan, joten sitä jaksoin huonosti. Ja ehdottomasti kannattaa tarkistuttaa imemisote ja imetysasento imetystukiryhmässä / imetystukiäidillä / neuvolassa, koska jos ne on pielessä niin voi olla ettei mikään imetysmäärä auta.


    • Hoono äeti

      Itsellä ei vauva vaan suostunut imemään rintaa. Toisen puolen sisäänpäin kääntyneestä nännistä vauva ei edes saanut otetta, eikä edes rintakumin kanssa kanssa onnistunut siitä syömään. Niin sitten pumppasin maitoa välillä itku kurkussa toisesta rinnasta ja toisesta yritin imettää. Mutta parin kuukauden kuluessa maidon tulo väheni vähenemistään. Sitten siirryttiin lopulta vallan korvikkeeseen ja sekä äiti että lapsi olivat paljon onnellisempia. Nyt ajattelen että on turhaa pilata iloa lyhyestä vauva-ajasta miettimällä miten epäonnistunut äiti on kun ei pysty imettämään. Kai meitä nykyajan naisia vain riivaa outo täydellisyyden tavoittelu. Ennen sellaiseen ei ollut aikaa. Tärkeintä oli saada vauva pidettyä terveenä ja kylläisenä. Oi aikoja, oi tapoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe