Muutammeko Joensuuhun?

länsisuomesta pois

Olemme aikoneet jättää kotiseutumme ja seuraava asuinpaikkamme tulisi sijaita Pohjois-Karjalassa, mökkimatkakin lyhenisi sadoilla kilometreillä?
Tuttujakin olisi ja ovat kovasti toivottaneet tervetulleeksi. Itäinen Suomi on lähellä sydäntämme ja iloiset ihmiset. Miten olisi?

14

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikäpä hänessä

Senkus muutatte. Ottakaa nyt kuitenkin huomioon, että Pohjois-Karjala ei ehkä olekaan se onnela joksi sitä kuvittelette.
      Minä jätin aikoinaan kotiseutuni (Joensuun) kun kuvittelin, että muu maa mansikka.
      Ei ollut!
      Kohta kolme vuosikymmentä on mennyt ja kaipailen takaisin.

Nyt on ilmennyt uusi "ongelma" kun olen käynyt Joensuussa muutaman kerran vuodessa ja todennut, että kotiseutu ei ole enää se josta lähdin - no ei tietysti.
      En yleesä viihdy siellä muutamaa tuntia kauempaa, mutta silti on se sama kaipaus.
      En siis kaipaakaan nykyiseen Joensuuhun vaan sinne joka oli silloin vuosikymmeniä sitten.
      Talo jossa asuin sijaitsi ihan keskustassa. Nyt sitä taloa ei enää ole. Tontille on noussut kerrostalo.

Centrum, Iso Myy, jumalattoman isoilla kerskataloilla umpeen rakennetut uudet asuntoalueet ja monet muut muutokset saavat minut oikeastaan voimaan pahoin.
      Mitä helvettua ne on tehneet minun kotiseudulleni
      Jos joskus todella palaan niin hankin mökin metsästä "läheltä" Joensuuta, mutta kuitenkin riittävän kaukaa niin, ettei minun tarvitse varoa naapureita.
      Tämä siis koski Joensuuta.

Tiedän monta muutakin kotiseutunsa jättänyttä ja lähes poikkeuksetta tilanne on sama.
      Etenkin silloin kun ikää alkaa olla riittävästi tulee se paluu mieleen.

Niinpä, jos teillä on siellä nykyisellä asuinpaikallanne mahdollisuus kaikesta huolimatta jatkaa elämää niin jääkää sinne.
      Siellä on ystävät, tutut maisemat - niin oikeastaan kaikki.

Yksi vaihtoehto tietysti olisi se, että muutatte sen mökin asuikäyttöön, mutta onko teillä työpaikka?
      Jos taas olette eläkkeellä niin työpaikkaahan ei tarvita, mutta silloin teillä on ilmeisesti ikää vähän enemmän ja se koti-ikävä saattaa iskeä paljon kovempana kuin ikinä uskottekaan.

• Elämään muutos

Kiitos vastauksesta..ihan asiaa kerrot. Maailma on muuttunut ja se kotiseutukin siinä. Olemme työikäisiä ja -kykyisiä molemmat. Työtä olisi tarjolla..mökkimme on Ilomantsissa ja kivalla, rauhallisella paikalla 16 kilometriä keskustasta.
      Mutta se mökkimatka rassaa..Joensuusta voisi löytyäkin ehkä rauhallisemmalta alueelta kuin keskustasta asunto.
      Mies on Joensuusta aikoinaan lähtenyt maailmalle, joten olisi luontevaa muuttaa lähiseudulle, hänen kotiseutunsakin on muuttunut aivan isoksi asuntoalueeksi eli ei mikään ole niinkuin hänen siellä asuessaan silloin.

Itse olen länsisuomesta ja en oikein viihdy täällä..olen yrittänyt ainoaa aikuista tytärtäni avopuolisonsa kanssa myös muuttamaan mukana, mutta en tietenkään halua hänen muuttavan edes samaan kaupunkiinkaan ellei halua, kokemusta on siitä, kun vanhemmat asuvat naapurissa, ei välttämättä hyvä diili ainakaan omalla kohdallani. Nuoret ovat molemmat hotelli- ja ravintola-alalla ja vastavalmistuneet, arvelisin työtä olevan heillekin itäisessä Suomessa.
      Totta puhut, että kotiseudun jättäminen ei ehkä ole helppoa, mutta ehkä sitä katuu vanhana sitten, kun ei tullut lähdettyä ja voihan sen takaraivoonsa iskostaa, että ellen viihdy..palaan takaisin eläköidyttyäni.
      Asumme tällä hetkellä aivan maaseudun rauhassa ja en ole oikein viihtynyt, kun kyläämme varjostaa vahva uskonlahko ja politiikka..ne ovat osasyyt, kun en ole yhtään kiinnostunut näistä aiheista. En sen enempää näistä asioista.

• Naapurin naapuri

Ihmiset eivät ole enää iloisia Joensuussa. Paitsi ilotytöt. Pitkäkestoinen, kymmeniä vuosia kestänyt raju työttömyys ja siitä kumpuavat ongelmat vetävät puolelta työikäisiltä suun mutruun. Pari vuotta takaperin hakivat Carlsonille vaatemyyjää ja saivat 1000 kpl työhakemuksia. Työpaikkatilanne ei ole vain katastrofaalinen, vaan toivoton. Ken Joensuuhun tulee työnhakuun, saa kaiken toivon heittää.

Venäläisturistien ansiosta hintataso ja maksut ovat ruuhka-Suomen tasoa. Ns. erikoistavaroiden tarjonta on niukkaa ja hinnat kalliita. Yrittäjät ottavat rahat pois heiltä, kenellä sitä vielä on. Monella joensuulaisella nimittäin ei ole. Joensuun alueen palkat ovat kehitysmaatasoa muuhun maahan verrattuna.

Elämänmeno Joensuussa on vielä muuta maata verkkaisempaa, sekä hyvässä että pahassa. Asiat hoituvat verkkaisesti, jos ollenkaan. Kunnalliselle lääkärille ei pääse ollenkaan. Ei myöskään kunnalliseen hammashoitoon. Lääkärikeskuksessa on ihan arpapeliä minkälaisella asiantuntemuksella varustettu matami sattuu kohdalle. Sairasloma ainakin on Joensuussa niukkuushyödyke. Tapattavat mieluummin työllä heitä, keillä työtä vielä on.

Yksityisen puolen hammaslääkäreihin on kuukausien jonot. Hammaslääkäreitä on riittävästi, mutta työskentelevät vain kolmena päivänä viikossa jonojen ylläpitämiseksi. Joensuu on unelias pikkukaupunki. Toisaalta elämänrytmin kiireettömyys on myös etu slow lifen ystävälle ja jos saa järjestettyä terveydenhoitonsa ja toimeentulonsa. Joensuussa luonto on aina lähellä.

Joensuu sijaitsee aika lailla syrjäisessä maan kolkassa. Joensuu on etäällä sieltä missä tapahtuu. Lentokoneita tulee harvakseen ja junia vain myöhässä. Junien aikataulut ovat enää lähinnä viitteellisiä. Jos saa aikansa kulumaan omissa oloissaan, tai jos on tuttavia Joensuussa, kyllä täällä ihan asuu. Naapurit on Joensuussa täysiä m*lkkuja.

• lalaksjsjakakal

Ei taida löytyä töitä, muuten ihan ok paikka.

• -tiina-

Mie tykkään Joensuusta ja ympäristöstä, ja lämpimästi tervetulloo vaan tänne asustamaan :)

Oikeastaan alkuun en tykännyt Joensuun keskusta-alueesta ollenkaan. Tottahan se on ettei tämä kovin kummoiselta näytä, inhoan betonista keskustaa yli kaiken... Mutta kun muutin itse opiskelemaan keskustaan (aiemmin asuin Kontiolahdella) niin ihastuin täysin :) Pienessä kaupungissa on ihanaa tunnelmaa ja varsinkin vanhempi puutalokortteli ja joen ranta ovat suloista kateltavaa.

Täällä kuulee aina jurnutusta siitä miten Pohjois-Karjalassa ollaan oikeasti katkeria ja kitkeriä ja tympeitä, mutta itse olen edelleen sitä mieltä että ihmiset on todella iloisia ja sydämellisiä täällä päin. Samaa mieltä ovat kaikki muualta muuttaneet opiskelutoverini ja sen olen itekin huomannut ympäri Suomea reissanneena. :) Kukaan ei kato kieroon jos kadulla iloisesti moikkaa tai vääntää jutuntynkää vastaantulijalle. Kaupoissakin puhua huplatan myyjien ja muiden asiakkaiden kanssa ties kuin pitkiä aikoja ihan muuten vaan. Kyllä ainakin kaikkien jututtamieni koulukavereiden mukaan Joensuun seudulla on aidosti ilosia ihmisiä, ehkä paikalliset sitte turtuu siihen :D

Paljon tänne rakennetaan, se on totta, mutta minusta keskustan Iso Myy ja nämä kauppakeskukset on ihan vaan plussaa. Mukavaa saada pieneen kaupunkiin uusia puoteja ja palveluja. Ei tämän mikään perähikiä tartte silti olla vaikka syrjässä vähän onkin.
      Ei tartte keskustasta mennä ku jokunen kilometri ja on täysin luonnon keskellä, ja sitähän täällä sitten riittääkin aivan tolkuttomasti, että ken metsään tahtoo ni menköön :)

Mie tykkään. Ihan sydämeni pohjasta.

• muuallakin asunut

Kuka tykkää tyttärestä, kuka tyttären äidistä.
      Minä tykkään asua Joensuussa ja tuolle aiemmin kommentoineelle tuosta keskustan muutoksesta niin kehitystä se on ja kaikki muuttuu ajan myötä ihmisetkin.
      Moni sanoo et takapajula...sitten vasta olisikin jos ei noita muutoksia tehtäis.
      Ja jos haluaa luonnon rauhaa niin muutama kilometri pois kaupungista niin olet jo metsässä.

Elämä täynnä valintoja.

Keskustelun aloittajalle: Tervetuloa Joensuuhun ei tämä paha paikka ole asua ollenkaan.

• Varoitus!

Joensuu ei pysty enää tarjoamaan edes peruspalveluita asukkaille. Tulevaisuus on heikko koska kaupunkia on ryöstetty jo pitkät ajat. Itse pysyisin lännessä jossa kunnioitetaan muita ihmisiä.

• ...

mitä ihmeen bullshittia tänne kirjotellaan? :o

Ehkä olisin aika kriittinen lukiessani näitä, järkyttävää tekstiä... Minun kuulemani mukaan myös muualta muuttaneet ovat olleet vallan ihastuneita ja tyytyväisiä, töitä ei helpolla tietty saa mutta asennehan vaikuttaa. Minulla on muuten maailman parhaat naapurit, ei mitään mulkkuja. Ja ihmiset todella on iloisia. :)

Jotain rajaa, jos on elämäänsä kyllästynyt k-pää niin se on sitten harmin paikka..

• Ansiotyössä oleva

Sinulla on hyvät naapurit, mutta millaisena naapurisi kokevat sinut?

Asenne työnhaussa ei auta kun töitä on vain henkilökohtaisille avustajille ja provisiopalkkaisille pölyimurin myyjille.

• Työtä ja palvelua

Muuta Ilomantsiin, niin et kadu.

Perusta kunnon kansankuppila, josta saa kahvia, kotiruokaa ja hymyilevän palvelun.

• olkaa tarkkana

Jos muutatte ja hankitte omistusasunnon, teettäkää hyvä kuntotarkastus. Joensuun talot ovat järjestään kosteusvaurioisia tai ainakin ne, jotka on rakennettu ennen 90-lukua.

• ostoksille mars

ok-taloja lukuunottamatta joensuussa on sikakalliit asunnot, osakkeiden hinnat on kovemmat kuin Kuopiossa, Turussa tai Oulussa, vertailkaas kaupunkeja -- ja jos joensuuhun päädytte niin muistakaa tinkiä vaikka muotia onkin maksaa pyyntö tai hiukan sen yli.

joensuusta saa jonkun 80-luvulla rakennetun pian putkiremppaa vaativan kohteen sillä hinnalla millä oulusta viis vuotta vanhan

hyvää tässä se että joensuulaiset ovat varakkaita :D

• siltaruuhkat

joensuuhun valmistuu kohta moottoritie (nykyinen 4 kaistainen muutetaan mootoriksi), nykyisistä siltojen ruuhkista päästään sillä

• heh heh

Jeps "ruuhkat" jotka kestävät hetken aamulla ja iltapäivällä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1189
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1048
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      838
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      764
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe