Tähän asti vedetty neljän muovitynnyrin (4x200 l) laituri rannalle talven yli. Nyt alkoi sen verran laiskottamaan, että ajattelin jättää hankalasti nostettavan kapistuksen järveen talvehtimaan. Mitenhän tulee käymään?
Tynnyreissä on n. 30 l vettä painolastina, eikä sitä sieltä oikein pois saa, mutta ymmärtääkseni tuo vesimäärä ei vielä halkaise tynnyriä sisältä päin.
Paikka on suht suojaisa, joten jäiden ei pitäisi hirveästi liikkua.
Onko hyviä perusteluja olla jättämättä järveen?
Ponttoonilaituri talveksi järveen?
10
7270
Vastaukset
- Veto-veto-veto
Taitaa olla ihan onnenkauppaa miten jäät liikkuu keväällä. Jos sopivasti tulee myräkkä niin laituri voi olla kappaleina,mutta jos siististi sulaa paikoilleen niin nou hätä. Yleisesti ottaen jäät aina hiukan liikkuu sulaessaan. Itse vetäisin rannalle.
- eilähemihinkää.
Ei tarvi nostaa rannalle, mutta laita kunnolla rantaan kiinni.
- poksista
jos tynnyreissä on vettä, niin se tietysti jäätyy ja laajenee. Samalla paine tynnyrissä kasvaa ja halkaisee pahimmassa tapuksessa pöntöt.
- aaprahami
Tuota laajenemista tässä pähkäilenkin eniten, eli jos 200 litran tynnyrissä on 30 litraa vettä, ja tuo vesi jäätyy, niin eikös se laajentuminen mahdu siellä tynnyrissä tapahtumaan ilman ongelmia?
- Kaasua, komisario...
aaprahami kirjoitti:
Tuota laajenemista tässä pähkäilenkin eniten, eli jos 200 litran tynnyrissä on 30 litraa vettä, ja tuo vesi jäätyy, niin eikös se laajentuminen mahdu siellä tynnyrissä tapahtumaan ilman ongelmia?
Jäätyminen kasvattaa veden tilavuuuta. Jos tynnyrit ovat ilmatiivitä, pitää paineistuvan ilman päästä jostain ulos tai tynnyri voi rikkoutua.
- Einstein3
Kaasua, komisario... kirjoitti:
Jäätyminen kasvattaa veden tilavuuuta. Jos tynnyrit ovat ilmatiivitä, pitää paineistuvan ilman päästä jostain ulos tai tynnyri voi rikkoutua.
Veden jäätyminen kasvattaa veden tilavuutta hyvin vähän. Kyljellään olevassa tunnyrissä 30 litran vesimäärä jäätyessään pääsee vapaasti laajenemaan tynnyrin pyöreydestä johtuen. Ilmaa on tynnyrissä vesimään nähden moninkertainen määrä, se joustaa riittävästi.
- trhaa työtä
Meillä on ponttoonilaituri ollut järvessä siitä lähtien kun sen rakensin 25 vuotta sitten ja edelleen on ehjä. Ponttooneina on tyrox ponttoonit.
Luulen että jos olisin joka suksy ja kevät sitä raijannut edestakaisin veteen ja maihin, laituri oli jo ajat sitten hajonnut. - lkhjdl
mulla on ollut joessa laituri neljällä 200 litran muovilaatikolla muutaman talven yli. ehjänä on pysynyt.
- bnipjn ji
Ei se sen kummemmin kärsi vedessä kuin rannallakaan. Se nyt sitten erijuttu, mistä keväällä laiturisi oikein löydät.
- aaprahami
Rannalla otan vedet pois sisältä, vedessä se ei onnistu, eli vedet jäävät tynnyrin sisään talven ajaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517183Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424992HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002788- 1502103
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki331660Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1331634- 201617
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4001566mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111347Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E111323